در مدت کوتاهی پس از عرضه ی گلکسی a73 به بازار، این گوشی با استقبال خوبی از سوی کاربران سامسونگ قرار گرفت. در همین راستا جستجوی عبارت مزایا و معایب گوشی سامسونگ a73 5g جزو عبارات پرتکرارِ جستجو شده در گوگل قرار گرفت. بنابراین در این مطلب با بررسی این موضوع امیدواریم بتوانیم شما را در شناخت درست این گوشی و اطلاع از مزایا ، معایب و مشکلات آن راهنمایی کنیم بلکه بتوانید برای خرید آن درست تصمیم بگیرید.

مزایای گوشی سامسونگ a73 : نمایشگر فوق العاده

شرکت سامسونگ به استفاده از نمایشگر های بی نظیر در محصولاتش معروف است، در گلکسی A73 سامسونگ نیز از یک نمایشگر ۶.۷ اینچی از نوع Super Amoled Plus استفاده شده است. این صفحه نمایش در دسته ی پنل های بزرگ قرار دارد و کیفیت بسیار خوبی را نیز ارائه می کند. نمایشگر A73 قادر است تصاویر را با کیفیت ۱۰۸۰ در ۲۴۰۰ پیکسل و تراکم پیکسلی ۳۹۳ پیکسل بر اینچ به نمایش درآورد. وضوح Full HD تنها مزیت این نمایشگر نیست بلکه روشنایی ۸۰۰ نیتی فوق العاده آن نیز از مزیت های اصلی اش به شمار می رود که سبب می شود کاربران هنگام استفاده از گوشی در زیر نور مستقیم خورشید نیز مشکلی نداشته باشند.

این صفحه نمایش دو گستره ی رنگی sRGB و DCI P3 را پوشش می دهد و به همین خاطر رنگ ها با دقت بالا، کنتراست مناسب و بسیار نزدیک به واقعیت به نمایش در می آیند. امکان تنظیم گرمی و سردی رنگ ها نیز در تنظیمات نمایشگر وجود دارد، افرادی که به رنگ های طبیعی علاقه دارند می توانند از گزینه Natural و کسانی که رنگ های گرم تر را ترجیح می دهند باید از گزینه Vivid  استفاده نمایند.

این نمایشگر جذاب با استفاده از پوشش محافظ کورنینگ گوریلا گلس ۵ محافظت شده است، پوششی که مقاومت خوبی در برابر ضربه و خط و خش داشته و علاوه بر آن قادر است نمایشگر را در سقوط از ارتفاع حدود ۱ متر محافظت نماید.

مزایای گوشی سامسونگ a73 : رفرش ریت ۱۲۰ هرتزی

یکی از ویژگی های مهم هر نمایشگر که نشان دهنده ی میزان روانی و پویایی تصاویر در آن است رفرش ریت نام دارد. نرخ نوسازی و رفرش ریت در میان رده ها و گوشی های اقتصادی معمولا ۶۰ یا ۹۰ هرتز تعیین می شود، نسل قبلی میان رده ها در خانواده A سامسونگ نیز با رفرش ریت ۹۰ هرتز عرضه شدند، اما یکی از پیشرفت های خوب A73 ارتقاء نرخ نوسازی از ۹۰ به ۱۲۰ هرتز است. در نتیجه انجام بازی و تماشای فیلم با این نمایشگر پویا و روان، بسیار لذت بخش خواهد بود.

معایب گوشی سامسونگ a73 : عدم تطبیق پذیری نرخ نوسازی

A73 سامسونگ با این که رفرش ریت بالایی دارد اما نرخ نوسازی آن پویا نیست، و برای تمام فعالیت ها مقدار آن بر روی دو عدد ۶۰ و ۱۲۰ هرتز تنظیم می شود. شاید این موضوع عیب بزرگی به حساب نیاید اما از آن جا که نرخ نوسازی حداکثری سبب می شود تا مصرف انرژی بیشتر باشد، داشتن قابلیت انطباق نرخ نوسازی مزیت بزرگی خواهد بود.

معایب گوشی سامسونگ a73 : عدم پشتیبانی از قابلیت HDR10+

با این که نسل های گذشته A73 دارای قابلیت HDR10+ بودند، این بار نسل جدید میان رده های خانواده A بدون این ویژگی روانه بازار شده است. HDR10+ قابلیتی است که به واسطه آن گجت های هوشمند می توانند محتوای HDR را با همان کیفیتی که انتظار می رود نشان دهند، که این گوشی فاقد آن است، البته این بدان معنی نیست که A73 محتوای HDR را پخش نکند، بلکه ابتدا آن را به SDR تبدیل کرده وسپس نمایش می دهد.

معایب گوشی a73 : صفحه نمایش گران قیمت

شاید با دیدن این عنوان تعجب کرده باشید. چرا که این مورد را معمولا در سایت ها و منابع دیگر نمی بینید. اما از آنجایی که آوافیکس سالها تجربه کاری در حوزه تعمیرات موبایل دارد، دانستن این موضوع را هنگام خرید موبایل ضروری می داند.

قضیه از این قرار است که آسیب پذیرترین قطعه ی گوشی موبایل همین ال سی دی است که ممکن است بر اثر نفوذ آب، پرت شدن از ارتفاع، ضربه خوردن یا مواردی مشابه این آسیب جدی ببیند. از قضا گران ترین قطعه ی گوشی های سامسونگ نیز همین صفحه نمایش است.

بنابراین اگر قیمت صفحه نمایش گوشی را ندانید، ممکن است بعدها با دیدن قیمت آن شوکه شوید و حتی از خیر تعمیر گوشی تان بگذرید. البته امیدواریم هرگز برای گوشی تان اتفاقی نیفتد مخصوصا با این نرخ ارز، اما بهرحال پیشنهاد می کنیم هنگام خرید گوشی نیم نگاهی هم به قیمت ال سی دی آن داشته باشید.

راستی شما می دانید که آوافیکس یک مرکز ارائه دهنده خدمات تعمیر موبایل در محل است؟! یعنی در زمان مورد نظر شما یک تکنسین اعزام می کند تا گوشی تان را در منزل، محل کار یا هر مکان دیگری که بخواهید در حضور خودتان تعمیر کند.

مزایای گوشی سامسونگ a73 : عملکرد سخت افزاری مناسب

آوازه ی تراشه های اسنپ دراگون در سال های اخیر همه جا پیچیده است. در گلکسی A73 از یک تراشه ی Snap Dragon 778G در کنار یک پردازنده ی مرکزی ۸ هسته ای و یک پردازنده ی گرافیکی Adreno 642L استفاده شده است. این تراشه که با فرآیند ساخت ۶ نانومتری ساخته شده به پای اسنپ دراگون هایی که در پرچمداران این برند به کار رفته نمی رسد اما جالب است بدانید که هم عملکرد بهینه تری دارد و هم گرمای کمتری تولید می کند.

این گوشی با رم ۶ گیگابایتی وحافظه ی داخلی ۱۲۸ گیگابایت و رم ۸ گیگابایتی و حافظه های داخلی ۱۲۸ و ۲۵۶ گیگابایت در اختیار کاربران قرار می گیرد. افرادی که همیشه نگران کمبود فضا برای ذخیره ی اطلاعاتشان هستند باید بدانند که امکان استفاده از کارت حافظه Micro SD برای ارتقاء فضای ذخیره اطلاعات در A73 وجود دارد.

مزایای گوشی سامسونگ a73 : پایداری عملکرد

این گوشی در حین استفاده معمول روزانه به خوبی عمل می کند و در فعالیت های خاص نیز بدون لگ و هنگ کردن کاربران را یاری خواهد کرد. افراد در حین بازی کردن که تقریبا تمام توان گوشی را به کار می گیرد نیز از عملکرد آن رضایت خواهند داشت. از نظر پایداری عملکرد این مدل در میان رقبا بسیار خوب ظاهر شده اما شاید از نظر برخی ایراد هایی نیز به آن وارد باشد.

معایب گوشی سامسونگ a73 : داغ کردن در استفاده طولانی

بررسی های انجام شده بر روی گوشی در حین انجام فعالیت هایی مانند بازی کردن نشان می دهد که پس از مدتی باتری گوشی داغ می شود. داغ شدن گوشی نه تنها استفاده کردن از آن را مشکل می کند بلکه سبب می شود میزان مصرف باتری نیز به صورت تصاعدی بالا رود. البته گویا این داغ شدن همیشگی نیست اما در مواقعی که رخ می دهد باید انتظار کم شدن باتری در مدت زمان کوتاهی را داشته باشید.

مزایای گوشی سامسونگ a73 : عکس برداری با کیفیت

دوربین همیشه بخش تعیین کننده ای در ارزیابی یک گوشی هوشمند است. در گلکسی A73 سامسونگ شاهد حضور یک دوربین چهارگانه در قسمت پشتی هستیم. در این دوربین لنز اصلی ۱۰۸ مگاپیکسلی واید در نظر گرفته شده و جالب است بدانید که این اولین میان رده ای در خانواده سامسونگ است که به لنز ۱۰۸ مگاپیکسلی مجهز شده است. تا این جا شاهد ثبت یک رکورد هستیم که در کیفیت نیز تاثیر بسزایی داشته است، لنز دوم یک لنز ۱۲ مگاپیکسلی اولتراواید و لنز سوم یک لنز ماکرو ۵ مگاپیکسلی است و در نهایت نیز از یک سنسور تشخیص عمق میدان ۵ مگاپیکسلی استفاده شده است.

در قسمت دوربین سلفی نیزشاهد حضور یک لنز ۳۲ مگاپیکسلی واید هستیم، مجموعه لنز های این گوشی قادرند تصاویر را با کیفیت خوبی ثبت کنند. میزان شارپنس و جزییات نمایش داده شده در عکس ها عالی است و جدا کردن سوژه از پس زمینه را می توان خوب ارزیابی کرد. کیفیت عکس برداری در شب نیز قابل قبول است و نویز ها تا حد زیادی کاهش پیدا کرده اند، البته باید بدانید که این کیفیت تنها زمانی اتفاق می افتد که تاریکی مطلق نبوده و یک منبع نوری، حتی ضعیف، در محیط وجود داشته باشد.

مزایای گوشی سامسونگ a73 : فیلم برداری ۴k

یکی از ویژگی های خوب دوربین اصلی A73 امکان فیلم برداری ۴k سی فریم بر ثانیه است، کاربران در حین فیلم برداری با این کیفیت می توانند جای دوربین را نیز تغییر دهند. علاوه بر دوربین اصلی دوربین سلفی نیز می تواند فیلم ها را با کیفیت ۴k ثبت کند، وضوح و دقت رنگ در فیلم های ثبت شده توسط مجموعه دوربین های این گوشی بسیار خوب است.

معایب گوشی سامسونگ a73 : جای خالی لنز تله فوتو

همان طور که در بالا و در بررسی لنز های دوربین اصلی دیدیم، نامی از حضور لنز تله فوتو نبود، این گوشی بر خلاف مدل های رقیب بدون این لنز عرضه شده است. درنتیجه خبری از زوم اپتیکال چند برابری نیست البته قدرت زوم دو برابری دیجیتال در مجموعه دوربین وجود دارد، اگر بیش از دو برابر زوم کنید باید انتظار به هم ریختگی عکس ها را داشته باشید.

مزایای گوشی سامسونگ a73 : باتری حجیم

در این گوشی یک باتری ۵۰۰۰ میلی آمپر ساعتی وظیفه تامین انرژی را به عهده دارد. بررسی ها نشان می دهد که با رفرش ریت ۶۰ هرتزی، این باتری حدود ۱۳ ساعت و با رفرش ریت ۱۲۰ هرتزی، حدود ۱۱ ساعت در طی یک استفاده پیوسته دوام خواهد داشت. عملکرد این باتری بسیار خوب بوده و تقریبا مانند پرچمداری چون S22 Ultra است.

برای شارژ کردن این باتری حجیم، کاربران می توانند از یک شارژر، فست شارژ ۲۵ واتی استفاده کنند. این شارژر می تواند گوشی را در یک ساعت حدود ۹۰ درصد شارژ کند که زمان بسیار مناسبی است اما برای فول شارژ شدن چیزی حدود یک ساعت و بیست دقیقه زمان لازم است.

معایب گوشی سامسونگ a73 : کیفیت ساخت پایین

زمانی روال تولیدگوشی های هوشمند حتی در برند های معروف این طور بود که تنها از پرچمداران انتظار می رفت در قسمت طراحی و متریال بدنه خوب عمل کنند، اما امروزه شاهد حضور میان رده های بسیاری در بازار هستیم که با ظاهر و کیفیتی هم پای بالارده ها پا به میدان رقابت می گذارند. در A73 سامسونگ با این که ضخامت و وزن قدری نسبت به نسل قبلی کمتر شده و گوشی قدری عریض تر گشته اما بدنه ی آن کاملا پلاستیکی است و شاید در دوران محبوبیت بدنه ی شیشه ای این موضوع قدری خوشآیند نباشد. این بدنه ی پلاستیکی را یک فریم پلاستیکی براق در بر گرفته و خبری از استفاده از آلومینیوم نیز در این محصول نیست.

قسمت بعدی که در طراحی دیده می شود، بیرون زدگی ماژول دوربین های پشتی است، این ماژول باعث لق خوردن گوشی بر روی سطوح می شود اما بد نیست بدانید که در بسیاری از پرچمداران میزان ناموزونی گوشی بسیار بیشتر از این است.

مزایای گوشی سامسونگ a73 : ضد آب بودن

یکی از مزیت هایی که سبب می شود کیفیت ساخت A73 با توجه به متریال معمولی اش، زیر سوال نرود داشتن گواهی نامه IP67 است. این گواهی نامه نشان می دهد که گوشی در برابر گرد و غبار و آب مقاوم است. دوام این گوشی در تماس با آب در عمق ۱ متری ۳۰ دقیقه اندازه گیری شده است.

مزایای گوشی سامسونگ a73 : اسپیکر قوی

در A73 سامسونگ از اسپیکر استریو استفاده شده است، اسپیکر مکالمه در لبه ی بالایی و دیگری در لبه ی پایینی بدنه قرار گرفته است. با این بیشتر صدا از لبه ی پایینی خارج می شود اما پخش صدا و وضوح آن بسیار خوب است. این اسپیکر ها به خاطر داشتن قابلیت Dolby Atmos می توانند صدا را به صورت فراگیر پخش کنند. تفکیک صدای فعالیت ها گوناگون ی ساز های مختلف در پخش صدا به خوبی حس می شود.

مزایای گوشی سامسونگ a73 : پشتیبانی از تکنولوژی ۵G

تکنولوژی ۵G که امکانات بسیاری را در اختیارگجت های که از آن پشتیبانی می کنند قرار می دهد، از تازه های دنیای تکنولوژی است و گوشی های هوشمند اندکی با امکان استفاده از این فناوری جدید تولید شده اند. گلکسی A73 امکان اتصال به شبکه اینترنتی ۵G و وایفای ۶ را داراست و به همین جهت از بسیاری از رقبا که این قابلیت را ندارند، پیشی می گیرد.

معایب گوشی سامسونگ a73 : جای خالی شارژر و هندزفری در جعبه

حذف شارژر و هندزفری که ابتدا از پرچمداران آغاز شد حالا در میان رده ها نیز فراگیر شده و در A73 سامسونگ نیز مانند بسیاری از هم دوره هایش خبری از هدفون وآداپتور شارژ در جعبه نیست، این موضوع در پرچمداران نیز بازخورد های منفی بسیاری داشت اما در میان رده ها خرید شارژر و هدفون برای گوشی به صورت جداگانه باعث افزایش هزینه های کاربران شده و منطقی نیست، البته باید گفت که این روزها بیشتر گوشی های محبوب با چنین شرایطی عرضه می شوند. پس اگر شما هم جزو افرادی هستید که شارژر مناسب ندارید یا تمایل به گوش دادن موسیقی دارید باید از قبل به فکر تهیه این اقلام نیز باشید.

معایب گوشی سامسونگ a73 : حذف جک ۳.۵ میلی متری هدفون

در سال های اخیر شاهد حذف جک ۳.۵ میلی متری هدفون از گوشی هستیم، درگاهی که امکان استفاده از هدفون های سوزنی را به افراد می داد، حالا با نبودن این درگاه امکان استفاده از هدفون های قدیمی برای افراد وجود ندارد، همان طور که در قسمت قبلی گفتیم نه تنها هدفون مناسب در جعبه نیست بلکه امکان استفاده از محصولات قدیمی نیز از کاربران صلب شده است.

بالاخره گوشی سامسونگ a73 خوب است یا نه ؟

همان طور که در بررسی های انجام شده بر روی قسمت های مختلف متوجه شدیم A73 سامسونگ میان رده ی بسیار خوبی به حساب می آید و ویژگی های مثبت زیادی دارد، اما بد نیست بدانید که این میان رده با قیمتی هم سطح پرچمداران اقتصادی وارد بازار شده است و خوب این موضوع سبب می شود با رقبای قدرتمند تری خارج از گروه میان رده ها مقایسه شود حتی اگر قیمت آن با امکاناتی که ارائه می دهد مطابقت داشته باشد، فاصله قیمتی آن با نسل قبلی چشم گیر خواهد بود.

در این مطلب مزایا ، معایب و مشکلات گوشی سامسونگ a73 5g بررسی شد. اگر شما نیز تجربه ای در استفاده از این گوشی دارید ، لطفا برای ما پیام بگذارید تا با بروزرسانی این مطلب سایر کاربران نیز راهنمایی شوند.

سوالات متداول

مزایا و معایب صفحه نمایش گوشی a73 چیست؟

کیقیت فوق العاده نمایشگر سوپر آمولد پلاس، نرخ بروزرسانی ۱۲۰ هرتز ، و حداکثر روشنایی خودکار تا ۸۰۰ نیت را می توان جزو مزایای صفحه نمایش a53 شمرد؛ عدم تطبیق پذیری نرخ نوسازی، عدم پشتیبانی از قابلیت HDR10+ و قیمت بالای نمایشگر را نیز می توان به عنوان عیوب آن معرفی کرد.

مزایا و معایب پردازنده گوشی a73 چیست؟

تراشه ی اسنپ دراگون ۷۷۸g در کنار یک پردازنده ی مرکزی ۸ هسته ای و یک پردازنده ی گرافیکی Adreno 642L باعث پایداری عملکرد این گوشی در حین استفاده معمول روزانه شده است اما بررسی های انجام شده بر روی گوشی در حین انجام فعالیت هایی مانند بازی کردن نشان می دهد که پس از مدتی باتری گوشی داغ می شود.

مزایا و معایب دوربین گوشی a73 چیست؟

a73 اولین میان رده ای در خانواده سامسونگ است که به لنز ۱۰۸ مگاپیکسلی مجهز شده است. یکی دیگر از ویژگی های خوب دوربین اصلی A73 امکان فیلم برداری ۴k سی فریم بر ثانیه است اما بدلیل نبود لنز تله فوتو، خبری از زوم اپتیکال چند برابری نیست.

معایب گوشی a73 از نظر باتری و سرعت شارژ چیست؟

در این گوشی یک باتری ۵۰۰۰ میلی آمپر ساعتی وظیفه تامین انرژی را به عهده دارد که عملکردی تقریبا مانند پرچمداری چون S22 Ultra دارد.

آیا گوشی a73 سامسونگ ضدآب است؟

گواهینامه IP67 نشان می دهد که گوشی تا حد زیادی در برابر گرد و غبار مقاوم است و حتی می تواند در برابر خیسی و در برخورد با آب به مدت ۳۰ دقیقه و تا عمق ۱ متری دوام بیاورد.