سامسونگ در سال‌های اخیر تبدیل به یکی از غول‌های محصولات الکترونیکی شده است، و هر ساله چندین مدل گوشی برای کاربردهای مختلف روانه بازار می‌کند. یکی دیگر از محصولات میان رده ی این کمپانی که در نوامبر سال ۲۰۲۰ معرفی شد و در زمانی کوتاه جای خود را در دل بسیاری از کاربران باز کرد، گلگسی A12 است. این گوشی از همان بدو ورود خود به بازار، با نقدها و بررسی‌های مختلفی روبرو شود، که برخی از آنها منطقی و برخی دیگر غرض دار به نظر می رسیدند چرا که از یک گوشی میان رده باید در همان حد انتظار داشت.

با تمام این حرف‌ها و حدیث‌ها این گوشی وارد بازار شد و مورد توجه کاربران قرار گرفت. گوشی سامسونگ A12 یک گوشی پایین رده و اقتصادی است، که می‌تواند نیازهای روزمره شما را پاسخگو باشد. با این حال انتظار خیلی کمی هم از آن نباید داشته باشید، و آن را دست کم نگیرید. زیرا غول گوشی سازی جهان این گوشی را ساخته و بالاخره باید ویژگی‌های خاصی هم داشته باشد. می‌توان گفت که گوشی سامسونگ A12 برای افرادی که نمی‌خواهند هزینه زیادی برای خرید گوشی کنند، بسیار مناسب است.

در این مطلب قصد داریم به بررسی مشخصات سخت افزاری ، نرم افزاری و مشکلات این گوشی بپردازیم، و هر مشخصه را در دسته مزایا و معایب قرار می‌دهیم. همچنین نسبت به هم رده‌های آن که نقش بچه مردم را برایش بازی می‌کنند، این امکانات را در دسته مزایا یا معایب قرار خواهیم داد. اگر قصد خرید این گوشی را دارید، به شما پیشنهاد می‌کنیم تا آخر این مطلب همراه ما باشید تا بتوانید تصمیم نهایی خود را بگیرید.

مزایا و معایب گوشی سامسونگ a12 : بدنه ی پلاستیکی اما با طراحی خاص و همه پسند

معمولا بسیاری از افرادی که از گذشته تا امروز مشتریان ثابت سامسونگ بوده‌اند، ویژگی اصلی آن را طراحی خاص و ظاهری همه پسند اعلام می‌کنند. این ویژگی امضای اصلی سامسونگ است که سعی کرده در تمام گوشی‌های خود رعایت کند، و هر گوشی را به شکلی خاص و دوست داشتنی طراحی کند. گوشی سامسونگ A12 نیز از این ویژگی بی بهره نیست.

سامسونگ A12 با وزن ۲۰۵ گرم یک گوشی تقریبا سنگین محسوب می شود. همچنین ابعاد آن ۱۶۴*۷۵.۸*۸.۹ است و یک گوشی کاملا خوش دست برای اکثر افراد خواهد بود. در سال‌های اخیر، سامسونگ استفاده از ترکیب شیشه و فلز را به رسمی برای خودش تبدیل کرده، اما در این گوشی از این خبرها نیست.

یکی از دلایل اصلی پایین بودن قیمت آن، استفاده از قاب پلاستیکی است، و شاید نقطه ضعفی برای آن به حساب بیاید. اما نکته اصلی که کفه ترازو معایب و مزایا را تغییر می‌دهد، فشرده بودن پلاستیک بکار رفته در بدنه ی سامسونگ A12 است که باعث شده تا یک گوشی بسیار محکم در دست بگیرید. در قسمت راست این گوشی کلیدهای کنترل صدا و دکمه پاور قرار گرفته و در سمت چپ اسلات سیم کارت تعبیه شده است. ورودی کابل تایپ C نیز در پایین گوشی قرار دارد و در کنار جک ۳.۵ میلیمتری هندزفری واقع شده است.

طراحی این گوشی نسبت به سری قبلی خود کمی مدرن‌تر شده است، و این مدرنیته را می‌توان در محل قرارگیری دوربین بسیار حرفه‌ای و چندگانه سامسونگ A12 نیز مشاهده کرد. در حالت کلی می‌توان گفت که طراحی ظاهری زیبا، کاربردی بودن محل دکمه‌ها و جنس محکم بدنه توانسته نیاز کاربر را پاسخ دهد، و همچنان طراحی خاص سامسونگ در این گوشی دیده می‌شود.

مزایا و معایب گوشی سامسونگ a12 : نمایشگر IPS اما با وضوح خوب

در صفحه نمایش گوشی سامسونگ A12 از پنل PLS IPS استفاده شده و با رزولوشن ۱۵۶۰×۷۲۰ می‌تواند تا ۱۶ میلیون رنگ را نمایش دهد که برای یک گوشی اقتصادی کاملا هم مناسب است. البته از آنجایی که سامسونگ مدت هاست برخی از میان رده هایش را نیز به پنل های آمولد مجهز می کند؛ برخی از کاربران و کارشناسان انتظار داشتند که در این گوشی نیز با یک نمایشگر آمولد مواجه شوند و به همین دلیل نمایشگر IPS را یکی از معایب سامسونگ a12 می دانند.

توجه داشته باشید که همانطور که در ابتدای مطلب گفتیم a12 به عنوان یک گوشی اقتصادی و در واقع پایین رده عرضه شده است؛ به همین دلیل این انتظار که سامسونگ در این رده از گوشی هایش نیز از پنل IPS  استفاده نکند، غیر منطقی به نظر می رسد.

درست است که  با قیمت ۴ تا ۵ میلیون تومان در ایران عرضه شد و این مبلغ برای یک گوشی پایین رده زیاد است، اما باور کنید a12 مسئول مشکلات نرخ ارز در ایران نیست و فقط می تواند پاسخگوی انتظاراتی باشد که از یک گوشی پایین رده می رود.

البته نمایشگر a12 با تراکم پیکسلی ۲۶۴ در هر اینچ می تواند تصاویری با وضوح مناسب به شما نشان دهد و در زیر نور مستقیم خورشید نیز می توانید محتوای آن را ببینید. نسبت صفحه نمایش به بدنه ۸۳.۴% است که باعث خواهد شد کل گوشی برای شما مانند یک نمایشگر عمل کند و لبه‌های قاب اصلا به چشم نیایند.

مراقب باشید که در پنل جلویی گوشی از هیچ محافظی استفاده نشده است، و بهتر است از یک محافظ صفحه بسیار محکم برای آن استفاده کنید.

مزایا گوشی سامسونگ a12 : نمایشگر ارزان تر نسبت به آمولدها

اگر بخواهیم نیمه ی پر لیوان نمایشگرهای IPS را ببینیم، باید به قیمت پایین تر آنها نسبت به نمایشگرهای آمولد اشاره کنیم. شاید با خودتان بگویید به ما چه ربطی دارد که قیمت تمام شده ی این قطعات برای سامسونگ چقدر بوده است؟ در پاسخ باید بگوییم که درست است که هزینه های سامسونگ به ما مربوط نیست؛ اما اگر قرار باشد خودمان یک ال سی دی بخریم و در واقع این پول از جیب ما خارج شود، آن وقت خیلی هم به ما مربوط میشود! چطوری؟!

توجه داشته طی سالها تجربه ی کاری در آوافیکس به شما می گوییم که شایع ترین نوع خرابی گوشی های موبایل، آسیب دیدگی ال سی دی در اثر ضربه، نفوذ مایعات و … است. این اتفاق ممکن است دو روز پس از خرید گوشی بیفتد (بلا به دور) ممکن است هیچ وقت نیز تجربه نشود.

با این هزینه های تعمیرات امیدوارم شما جزو دسته ی دوم باشید و هیچ وقت نیازی به تعمیرات نداشته باشید؛ ولی از آنجایی که حادثه خبر نمی کند، ممکن است در اثر عوامل مختلف ال سی دی گوشی a12 شما آسیب ببیند و آن وقت است که بخاطر قیمت مناسبش نسبت به آمولد ها بسیار خوشحال خواهید شد و حتی ممکن است از سامسونگ نیز با این انتخابش راضی باشید. پیشنهاد می کنیم قبل از خرید نیم نگاهی به قیمت ال سی دی a12 داشته باشید.

راستی شما می دانید که آوافیکس یک مرکز ارائه دهنده خدمات تعمیر موبایل در محل است؟! یعنی در زمان مورد نظر شما یک تکنسین اعزام می کند تا گوشی تان را در منزل، محل کار یا هر مکان دیگری که بخواهید در حضور خودتان تعمیر کند.

مشکل کار نکردن تاچ گوشی سامسونگ a12

کار نکردن تاچ در قسمت هایی از صفحه نمایش گوشی a12 مشکلیست که باعث نگرانی و حتی پشیمانی برخی خریداران آن شده است. قضیه ازین قرار است که طبق شکایات ثبت شده توسط کاربران، زمانی که گوشی را روی سطح صاف می گذارند، تاچ در بالای صفحه ضعیف می شود یا حتی اصلا کار نمی کند!

نکته ی عجیب اینجاست که کاربران بسیاری نیز با چنین مشکلی مواجه نیستند و از کیفیت تاچ گوشی شان بسیار راضی هم هستند. تا کنون سامسونگ در مورد علت اصلی این مشکل چیزی نگفته است و با توجه به رایج بودن مشکل ما تصمیم گرفتیم یک مطلب را به بررسی این مشکل اختصاص دهیم.

مزایا گوشی سامسونگ a12 : دوربین چندگانه با چهار چشم مجزا

گوشی سامسونگ A12 نیز مانند بسیاری از محصولات سامسونگ در سال‌های گذشته از تکنولوژی دوربین چندگانه بهره‌مند شده است. در این گوشی یک قاب مربعی با چهار لنز مجزا تعبیه شده است.

لنز اصلی یک دوربین ۴۸ مگاپیکسلی واید است که نسبت به دوربین ۱۳ مگاپیکسلی حاضر در A11 پیشرفت بزرگی محسوب می شود و در حد خودش تجربه‌ای دلپذیر از عکاسی را به شما می‌دهد. لنز دوم نیز یک سنسور ۵ مگاپیکسلی اولتراواید است که در واقع مکمل دوربین اول خواهد بود. علاوه بر این دو دوربین، یک لنز ۲ مگاپیکسلی ماکرو برای عکس برداری از سوژه‌های نزدیک و یک لنز ۲ مگاپیکسلی دیگر برای عکس برداری عمیق که جهت ثبت پرتره به کار می‌رود نیز در گوشی وجود دارد. وجود دوربین چندگانه به شما اجازه می‌دهد تا عکس با سبک‌های مختلفی ثبت کنید.

البته فیلمبرداری با این دوربین کمی نامطلوب است. ویدیوهای آن کیفیت ۱۰۸۰ را دارند و نرخ رفرش آن ۳۰ فریم بر ثانیه است، اما در هنگام فیلمبرداری صفحه کمی نویز خواهد داشت. در کل می‌توان گفت که در بحث دوربین، گوشی سامسونگ A12 نسبت به هم رده‌های اقتصادی خود کمی بهتر عمل کرده است، و کیفیت خوب و قابل قبولی دارد.

معایب گوشی سامسونگ a12 : دوربین سلفی معمولی

مانند دوربین اصلی گوشی سامسونگ A12 جای دوربین سلفی نیز بسیار هوشمندانه انتخاب شده است. در پنل جلویی گوشی یک بریدگی U شکل وجود دارد که دوربین سلفی ۸ مگاپیکسلی در آنجا قرار گرفته است. اما مشکل اصلی با خود دوربین و جای قرار گیری آن نیست، عیب اصلی نویزی است که در هنگام عکس گرفتن و فیلمبرداری روی صفحه ظاهر می‌شود و در عکس‌ها به ثبت می‌رسد.

از آنجایی که این روزها با رواج عکس های سلفی برای برخی افراد دوربین سلفی به اندازه دوربین اصلی و حتی بیشتر از آن مهم است، بسیاری از کاربران این گوشی از این مشکل شاکی هستند و ظاهرا راه حلی برای آن تا کنون ارائه نشده است.

معایب گوشی سامسونگ a12 : اسپیکر بی کیفیت

اسپیکر گوشی سامسونگ A12 بلندی صدای خوبی دارد و می‌تواند تا چند متر آنطرف‌تر را نیز با صدای خود پوشش دهد. اما چرا اینقدر زیاد؟ دلیلی که اسپیکر سامسونگ A12 در دسته معایب قرار می‌گیرد، پایین آمدن کیفیت صدا هنگام بلند کردن صدای گوشی است. با اینکه سامسونگ A12 یک گوشی اقتصادی است، اما سامسونگ می‌توانست یک اسپیکر بهتر برای این گوشی انتخاب کند، که هنگام زیاد کردن حجم صدا کیفیت آن پایین نیاید.

مزایا گوشی سامسونگ a12 : مجهز به حسگر اثر انگشت

در لبه‌ی سمت راست گوشی، حسگر اثر انگشت با کلید پاور ادغام‌ شده است. بنابراین کاربرانی که علاقمند به باز کردن گوشی شان با اثر انگشت هستند، می توانند به a12 نیز نیم نگاهی داشته باشند.

از طرفی قرار گرفتن حسگر انگشت در کنار گوشی از نظر بسیاری از کاربران خوشایند است و به نظرشان دسترسی به آن راحت تر است. در حالی که برخی دیگر چنین فکر نمیکنند و پشت گوشی جایگاه بهتری برای حسگر اثر انگشت است.

به نظر شما کدام نقطه از گوشی برای قرار گرفتن حسگر اثر انگشت مناسب تر است؟

پردازنده ی گوشی سامسونگ a12 جزو معایب آن محسوب می شود یا مزایایش؟!

پردازنده مرکزی و اصلی این گوشی نیز یک CPU هشت هسته‌ای از شرکت مدیاتک است که دارای فرکانس ۱.۸ و ۲.۳ گیگاهرتزی هستند. در واقع ۴ هسته پردازنده ۱.۸ گیگاهرتزی کورتکس A53 و چهار پردازنده ۲.۳ گیگاهرتزی کورتکس A53 در این گوشی به کار رفته است، که برای استفاده روزمره بسیار مناسب است.

پردازنده گرافیکی یا GPU سامسونگ A12 نیز PowerVR GE8320 است، که توسط شرکت تایوانی مدیاتک ساخت می‌شود و به نام هلیو شناخته شده است. هرچند انتظار می‌رفت که از پردازنده شرکت سامسونگ یعنی اگزینوس در این گوشی استفاده شود، اما محدودیت قیمت باعث شده است تا از یک تکنولوژی ضعیف‌تر و معمولی در آن استفاده شود. بنابراین اگر اهل بازی های حرفه ای و با گرافیک بالا هستید، خیلی نمی توانید روی a12 حساب باز کنید.

مزایا گوشی سامسونگ a12 : امکان خرید آن با هر بودجه ای

گوشی سامسونگ A12 در هنگام معرفی با سه حافظه اصلی یا RAM و چهار حافظه جانبی به بازار عرضه شد. در واقع هدف سامسونگ از این کار، تبدیل گوشی سامسونگ A12 به یک دستگاه برای استفاده افراد مختلف با بودجه های مختلف است، که امری کاملا هوشمندانه بود. چهار مدل این گوشی عبارتند از:

  • گوشی سامسونگ A12 با رم ۳ گیگ و حافظه ۳۲ گیگ
  • گوشی سامسونگ A12 با رم ۴ گیگ و حافظه ۶۴ گیگ
  • گوشی سامسونگ A12 با رم ۴ گیگ و حافظه ۱۲۸ گیگ
  • گوشی سامسونگ A12 با رم ۶ گیگ و حافظه ۱۲۸ گیگ

در هر چهار مدل از این گوشی تنها حافظه تفاوت دارد و دیگر مشخصات به شکلی اصلی خود قرار گرفته‌اند. اگر به گوشی پر سرعتی نیاز دارید، بهتر است که رم ۶ گیگی را خریداری کنید.  اگر یک گوشی روزمره و دم دستی نیاز دارید، که سرعت عملکرد در آن برای شما فرقی ندارد، و برنامه‌های سنگینی استفاده نمی‌کنید، رم‌های پایین‌تر هم جواب کار شما را خواهند داد و شما را راضی نگه می‌دارند.

مشکل داغ کردن گوشی سامسونگ a12

یکی دیگر از رایج ترین مشکلات گزارش شده توسط برخی کاربران a12 داغ کردن گوشی در حین کار است. همانطور که گفتیم سخت افزار این گوشی برای انجام کارهای روزمره مناسب است و ممکن است با فشار بیش از حد آوردن به پردازنده گوشی داغ شود.

طبق بررسی های انجام شده بسیاری از کاربران با مشکل داغ کردن گوشی مواجه نشده اند. به نظر می رسد که در حد گوشی a12 از آن کار می کشند، a12 نیز با آنها راه می آید. اگر شما تجربه ی دیگری در زمینه داغ کردن این گوشی دارید، لطفا در پایین همین مطلب برای ما پیغام بگذارید.

مزایا گوشی سامسونگ a12 : سیستم عامل بروز

این گوشی با اندروید نسخه ۱۰ که به روزترین نسخه اندروید نسبت به قیمت گوشی است ارائه می‌شود. البته نسخه ۱۱ اندروید نیز در سال ۲۰۲۰ معرفی شد، و شاید اگر گوشی دیرتر به تولید می‌رسید، امکان ارائه نسخه ۱۱ وجود داشت. با این حال جای نگرانی نیست، زیرا قابلیت آپدیت به اندروید نسخه ۱۱ در گوشی سامسونگ A12 وجود دارد. همچنین رابط کاربری سامسونگ A12 نیز توسط خود سامسونگ طراحی شده است، و امضای همیشگی و خاص این کمپانی در رابط کاربری آن مشاهده می‌شود. امکان تغییر رابط کاربری توسط فرد در حال حاضر وجود ندارد، اما با استفاده از برنامه‌های مختلف می‌توان ویژگی ظاهری آن را تغییر داد. هرچند رابط کاربری خاص سامسونگ در سال‌های اخیر همیشه محبوب بوده و تقریبا بسیاری از کاربران آن را می‌پسندند.

گوشی هوشمند جدید سامسونگ مجهز به اندروید ۱۰ بوده و در زمینه نرم افزاری، عملکرد خوبی دارد. کسانی که از داشتن گوشی‌های قدیمی خسته شده‌اند و قصد دارند یک گوشی جدید با امکانات نرم افزاری قابل قبول، خریداری کنند، بهتر است نگاه ویژه‌ای به سامسونگ A12 داشته باشند.

مزایا گوشی سامسونگ a12 : باتری پر توان با قابلیت شارژ سریع

یکی دیگر از مزایای گوشی سامسونگ A12 باتری قدرتمند آن است. باتری ۵۰۰۰ میلی آمپری این گوشی باعث خواهد شد تا دیگر نیازی نباشد بارها در طول روز به دنبال پریز برق بگردید. این باتری در خور مصرف گوشی تعبیه شده است، و کاملا مناسب برای استفاده روزمره خواهد بود. همچنین شارژ سریع ۱۵ واتی گوشی سامسونگ A12 باعث خواهد شد تا در کوتاه‌ترین زمان شارژ تلفن شما انجام شود، و گوشی آماده استفاده باشد.

باتری گوشی قابل تعویض توسط کاربر نیست، که این یک ویژگی عادی در گوشی‌های هوشمند امروزی به حساب می‌آید. هرچند باتری لیتیومی سامسونگ عمر بسیار زیادی دارد و شاید تا چندین سال نیاز نداشته باشید حتی آن را تعویض کنید. هر زمان هم که نیاز به تعویض باتری داشتید، می توانید روی آوافیکس برای خرید یک باتری اورجینال و امکان تعویض در محل خودتان حساب کنید.

آیا گوشی سامسونگ a12 ضدآب است؟

در مشخصات این گوشی هیچ اشاره ای به دریافت گواهی ip68 نشده است و از آنجایی که اگر چنین قابلیتی داشت سامسونگ حتما آن را با افتخار اعلام می کرد، نتیجه می گیریم که این گوشی در مقابل آب مقاوم نیست. البته اصلا ناراحت نباشید چرا که چیز زیادی از دست نداده اید!

در واقع قضیه ازین قرار است که افراد زیادی با اعتماد بیجا به ip68 و با خیال اینکه گوشی شان کاملا ضدآب است، آن را داخل استخر می برند یا زیر شیر آب می شویند؛ غافل از اینکه این کارها می تواند باعث صدمات جدی به گوشی شود.

بنابراین اگر یک گوشی a12 خریدید، حداقل از همان اول مراقب گوشی تان هستید که دچار آب خوردگی نشود.

a12 یک گوشی اقتصادی با قابلیت‌هایی متناسبِ رده ی آن

گوشی سامسونگ A12 یک گوشی همه پسند و مقرون به صرفه است که از همان روزی که به بازار آمد انتقادات بسیاری را به دنبال داشت، و بسیاری آن را پسرفت کمپانی سامسونگ نامیدند، اما بالاخره برای کسانی که نمی‌خواهند هزینه زیادی کنند هم باید دستگاه‌های معرفی شود. شاید همین نکته باعث بقای کمپانی سامسونگ باشد که بر خلاف دیگر شرکت‌ها، نیاز همه اقشار جامعه را درک کرده و لزوم ارائه خدمات و محصولات خود با هزینه‌های پایین‌تر را رعایت می‌کند.

در کل می‌توان گفت که از خرید این گوشی پشیمان نخواهید شد، و اگر قصد دارید هزینه زیادی برای گوشی صرف نکنید، در بین هم رده‌های اقتصادی با این قیمت، امکانات و ظاهر این گوشی قطعا نیاز شما را برآورده خواهد کرد.

در این مطلب مزایا ، معایب و مشکلات گوشی سامسونگ a12 بررسی شد. اگر شما نیز تجربه ای در استفاده از این گوشی دارید ، لطفا برای ما پیام بگذارید تا با بروزرسانی این مطلب سایر کاربران نیز راهنمایی شوند.