سامسونگ مدت هاست به بازار میان رده ها توجه ویژه دارد و با تولید گوشی هایی با امکانات متنوع و متناسب با هر بودجه ای توانسته جایگاه خوبی در این بازار پیدا کند. گلکسی A72 نیز یکی از گوشی های تولید شده در همین کلاس است. سامسونگ آن‌قدر ویژگی‌های مختلف برای A72 در نظر گرفته است که آن را به مرز بالارده‌ها نزدیک می‌کند و تجربه‌ی خوبی را به ارمغان می‌آورد؛ رویکردی که با شعار سامسونگ «عالی برای همه است» (Awesome is for everyone) کاملا همسو است. اما هر محصولی نمی‌تواند بی‌نقص باشد و در کنار تمام مزایا و ویژگی‌های مثبت‌اش، ممکن است عیب‌هایی داشته باشد که می‌توانند در تصمیم‌گیری نهایی تاثیرگذار باشند. در این مطلب از مزایا و معایب سامسونگ گلگسی A72 برای‌تان خواهیم گفت؛ با ما همراه باشید.

موضوع دیگری که در این مطلب بررسی می شود، هزینه ی تعمیرات احتمالی a72 است. درست است که هیچکس دوست ندارد در اولین مرحلهٔ بررسی خرید یک گوشی نو، راجع به تعمیرات صحبت کند! اما خب جلوی اتفاقات را هیچوقت نمی‌توان گرفت! بنابراین آوافیکس به عنوان سایت ارائه دهندهٔ خدمات تعمیر موبایل، در مورد هزینه‌های تعمیرات این گوشی به شما اطلاعاتی خواهد داد که دانستن آنها چشم شما را بیشتر باز می کند.

مزایای گوشی a72 : صفحه‌ی نمایش سوپر آمولد با نرخ نوسازی ۹۰ هرتز

گلگسی A72 یک صفحه‌ی نمایش ۷/۶ اینچی از جنس سوپر آمولد با وضوح ۲۴۰۰×۱۰۸۰ پیکسل دارد که با ۸۰۰ نیت روشنایی، کار در زیر نور مستقیم را هم برای‌تان راحت و کم دردسر می‌کند. نرخ نوسازی نمایشگرها و البته توان سخت‌افزارها برای تامین خروجی لازم، بحث داغ این روزها در تولید محتواهای بصری است. با این وجود همه‌چیز محدود به تماشای ویدیوهای سریع یا بازی‌های اکشن نمی‌شود؛ بلکه هرچه نرخ نوسازی بالاتر باشد، تجربه‌ی روان‌تری هم در کار کردن با منوها و واسط کاربری خواهید داشت. در A72 کارهایی مانند مرور صفحه‌های وب یا حرکت میان منوهای مختلف به لطف نرخ نوسازی ۹۰ هرتز بسیار روان و چشم‌نواز خواهد بود. نرخ نوسازی بالا و در نتیجه بهبود تجربه‌ی کار با منوها، تماشای ویدیو و البته بازی‌های سریع مزیت دیگر A72 است.

معایب گوشی a72 : عدم ویژگی HDR در نمایشگر

این روزها دسترسی به محتوای بصری HDR کار چندان سختی نیست و می‌توان گفت بیش‌تر فیلم‌ها، سریال‌ها و البته بازی‌ها از این استاندارد پشتیبانی می‌کنند. گرچه وجود نرخ نوسازی ۹۰ هرتز می‌توانست A72 را صاحب یکی از بهترین نمایشگرهای بازار کند، اما وجود HDR کمک بیش‌تری به بهره‌مندی کامل از تمام توان این نمایشگر می‌کرد.

معایب گوشی a72 : قیمت بالای نمایشگر

همان‌گونه که در ابتدای متن هم اشاره کردیم، هزینهٔ تعمیرات یک گوشی فاکتور مهمی است که همهٔ ما موقع خرید باید حواسمان به آن باشد. صفحه نمایش‌های سوپر آمولد به خاطر کیفیت بالایی که دارند، قیمت بیشتری نسبت به سایر نمایشگرهای دارند. از قدیم هم گفتن همانقدر که پول بدهی، آش میخوری…

از آنجایی که آسیب پذیرترین قطعه ی گوشی نیز ال سی دی است و ممکن است هر لحظه بر اثر ضربهٔ ناگهانی، نفوذ آب و … آسیب ببیند؛ بهتر است قیمت ال سی دی گوشی را بدانید وگرنه ممکن است بعدها با دیدن آن شوک شوید یا حتی از خیر گوشی بگذرید.

راستی شما می دانید که آوافیکس یک مرکز ارائه دهنده خدمات تعمیر موبایل در محل است؟! یعنی در زمان مورد نظر شما یک تکنسین اعزام می کند تا گوشی تان را در منزل، محل کار یا هر مکان دیگری که بخواهید در حضور خودتان تعمیر کند.

مزایا گوشی a72 : پردازنده‌ی اسنپ‌دراگون ۷۲۰G

گرچه پردازنده‌ی ۷۲۰G با پردازنده‌های رده‌بالای اسنپ‌دراگون در فلگ‌شیپ‌های سامسونگ قابل مقایسه نیست اما وجودش یکی از بزرگ‌ترین نگرانی خریداران تلفن‌های همراه میان‌رده‌ی سامسونگ را برطرف کرده است که علاقه‌ای به استفاده از پردازنده‌های اگزینوس یا مدیاتک ندارند. گرچه ۷۲۰G پردازنده‌ی ضعیفی نیست و در کنار پردازش گرافیکی برخاسته از Adreno 618، توان کافی برای اپلیکیشن‌ها و بازی‌ها را فراهم می‌کند.

معایب گوشی a72 : عدم پشتیبانی از شبکه‌ی ۵G

اگر سامسونگ همان سنت A52 5G را پس از رونمایی از نسخه‌ی استاندارد را ادامه دهد باید منتظر معرفی A72 5G باشیم. اما A72 تا این لحظه تنها از از شبکه‌ی ۴G پشتیبانی می‌کند. گرچه هنوز تا مجهز شدن سراسری ایران به شبکه‌ی ۵G فاصله‌ی زیادی داریم اما به نظر می‌رسد که اپراتورهای تلفن همراه در کشور به فکر گام‌های جدی‌ای باشند. در این صورت اگر قصد ندارید تا مدت زیادی محصول جدیدتری را خریداری کنید بهتر است عدم پشتیبانی از ۵G را در A72 در نظر بگیرید.

مزایای گوشی a72 : دوربین ۶۴ مگاپیکسل و لرزش‌گیر اپتیکال

به جز لنز تله‌فوتو که از آن گفتیم، دوربین چهارگانه‌ی A72 از یک لنز عریض ۶۴ مگاپیکسلی، لنز ۱۲ مگاپیکسلی فوق عریض و دوربین ماکرو با توان ۵ مگاپیکسل تشکیل شده است. استفاده از دوربین ۶۴ مگاپیکسلی اصلی در محصولات میان‌رده‌ی سامسونگ اتفاق تازه‌ای نیست؛ اما این دوربین در A72 مجهز به یک «تثبیت‌کننده‌ی تصویر اپتیکال» (OIS) است که به شاتر اجازه می‌دهد برای مدت زمان بیش‌تری باز بماند. این ویژگی به این معنی است که A72 در زمان عکاسی می‌تواند نور بیش‌تری را جذب کند که در نتیجه عکاس‌های روشن‌تری را در محیط‌های کم نور خواهید داشت و نویز کم‌تری هم ثبت خواهد شد. این ویژگی مزیت قابل توجهی است که به گرفتن عکس‌های روشن‌تر و البته ویدیوهایی با لرزش کم‌تر کمک می‌کند.

معایب گوشی a72 : عدم وجود لرزش‌گیر در فیلم‌برداری ۴K

گرچه پشتیبانی از فیلم‌برداری با وضوح ۴K در یک تلفن همراه میان‌رده بسیار جذاب است اما همچنان تفاوت‌هایی وجود دارند که باعث کیفیت بالای ویدیوهای ضبط‌شده توسط مدل‌های بالاتر می‌شود. گرچه لرزش‌گیر تصویر نمی‌تواند محدود رده‌های بالا باشد، اما ویژگی‌ای است که وجود آن تاثیر فراوانی بر قاب‌بندی و فیلم‌برداری در حال حرکت دارد و با توجه گسترش فیلم‌برداری ۴K میان کاربران، عدم استفاده‌ی سامسونگ از آن در A72 یک نکته‌ی منفی حساب می‌شود.

مزایای گوشی a72 : لنز تله‌فوتو

دوربین تله‌فوتو ۸MP 3x در A72 به گفته‌ی سامسونگ مجهز به همان حسگری است که در گلگسی S20 FE به کار گرفته شده است که تا ۳۰ برابر به صورت دیجیتال توانایی بزرگ‌نمایی دارد. گرچه برای این مقایسه باید به نور مناسبی دسترسی داشته باشید و در این صورت حتی تا ۱۰ برابر بزرگ‌نمایی هم کیفیتی همچون S20 FE خواهید داشت؛ حتی وقتی تصاویر از ۴ برابر بزرگ‌نمایی به بعد، کمی از جزییات و وضوح خود را از دست می‌دهند. مقصود از نور مناسب هم عکاسی در روز یا در محیطی است که به خوبی روشن شده باشد؛ در غیر این صورت لنز بزرگ‌نمایی در نور کم در هر مدلی نتیجه‌ی خوبی نخواهد داشت. اما در محیط بیرون و در نور کافی جایی است که لنز تله‌فوتوی A72 می‌درخشد و حتی تا ۱۰ برابر بزرگ‌نمایی هم شما را ناامید نخواهد کرد. در واقع بزرگ‌نمایی دوربین A72 با کمک لنز تله‌فوتو بیش‌تر از آن جهت اهمیت دارد که چنین ویژگی مورد نیازی را به مدل‌های میان‌رده نیز آورده است. این مزیت برای کاربرانی که بزرگ‌نمایی با کیفیت می‌خواهند اما دلیل دیگری برای هزینه‌ی مدل‌های گران‌قیمت ندارند اهمیت بسیار فراوانی دارد.

مزایای گوشی a72 : دسترسی به حالت Pro Video

سامسونگ برای اولین بار به یک محصول میان‌رده امکان دسترسی به امکانات Pro Video را در زمان استفاده از دوربین داده است که کنترل بیش‌تری را در اختیارتان قرار می‌دهد. در این حالت می‌توانید نور، سرعت شاتر، نرخ فریم، میزان نور سفید و البته ISO را با توجه به نیازتان تغییر دهید. این امکانات در کنار دیگر ویژگی‌هایی که می‌توانید آن‌ها را تغییر دهید، خبر خوبی برای تولید کنندگان محتواهای ویدیویی است و مزیت مهمی برای A72 به عنوان یک گلگسی میان‌رده حساب می‌شود.

مزایای گوشی a72 : بلندگوهای استریو

زمانی که صحبت از محتوای صوتی و تصویری باشد، بلندگوهای با کیفیت اهمیت فراوانی پیدا می‌کنند؛ مخصوصا زمانی که به هدفون‌های باکیفیتی دسترسی نداشته باشید. گرچه بلندگوهای استریوی A72 می‌توانستند کیفیت بسیار بهتری داشته باشند اما این مزیت در کنار صفحه‌ی نمایش سوپر آمولد و خروجی استاندارد هدفون، A72 را به یک پلتفرم چند رسانه‌ای تبدیل کرده است.

معایب گوشی a72 : کیفیت ضعیف ساخت و بدنه

تلفن‌های همراه زیادی از بدنه‌ی پلاستیکی ساخته شده‌اند؛ اما این ویژگی اصلا به این معنی نیست که باید انتظار کیفیت پایینی را داشته باشیم. اما در مورد A72 گلایه‌هایی از طرف کاربران وجود دارد که در تجربه‌ی کار با آن تاثیرگذار بوده‌اند. آن طور که کاربران مختلف می‌گویند ظاهرا برخی از آن‌ها شاهد فاصله‌ی بسیاری کمی میان فریم و قاب پشتی هستند که یکی دو برگ کاغذ می‌تواند آن را پر کند. از طرفی فاصله‌ی کمی که میان باتری و بدنه‌ی پشتی وجود دارد باعث شده است تا با فشار انگشت کمی فرو برود و این موضوع حتی با وجود قاب ژله‌ای هم احساس می‌شود. با توجه به این‌که این مشکلات توسط تمام کاربران گزارش نشده‌اند به نظر می‌رسد که کیفیت ساخت و تولید A72 در تمام خط تولیدها یکسان نیست. به این ترتیب بهتر است این مشکلات را قبل از خرید با فروشنده در میان بگذارید.

مزایای گوشی a72 : گواهی IP67

در زندگی روزانه‌ی شهری همواره در معرض گرد و خاک قرار داریم و نگران قطره‌هایی هستیم که ممکن است با افتادن لیوان آب یا گیر افتادن در باران شدید روی بدنه‌ی تلفن همراه بریزند. گواهی IP67 افزون بر این‌که این نگرانی را رفع می‌کند، به شما اطمینان می‌دهد که تا ۳۰ دقیقه تلفن همراه‌تان زیر یک متر آب سالم بماند. البته آوافیکس قویا پیشنهاد می کند با اتکا به این قابلیت گوشی تان را در معرض آب خوردگی قرار ندهید.

معایب گوشی a72 : وزنِ بیش از ۲۰۰ گرم

گلگسی A72 حدود ۲۰۵ گرم وزن دارد که آن را در گروه تلفن‌های همراه نسبتا سنگین قرار می‌دهد. گرچه وزن دستگاه‌ کاملا به سلیقه‌ی افراد بستگی دارد اما اگر دستان ظریفی دارید و عادت دارید زمان زیادی گوشی به دست باشید، حواستان به وزن a72 باشد چرا که می تواند باعث نارضایتی شما شود.

مزایای گوشی a72 : اندروید ۱۱ و تضمین به‌روزرسانی‌های آینده

گلگسی A72 همراه با اندروید ۱۱ (One UI 3.1) وارد بازار شده است؛ اما سامسونگ تا سه به‌روزرسانی اصلی سیستم عامل را در آینده تضمین کرده است. بخش قابل توجهی از ویروس‌ها و حمله‌های آنلاین با کمک حفره‌های امنیتی انجام می‌شوند و به همین خاطر هم افزونه‌های امنیتی اهمیتی فراوانی دارند. افزون بر سه سال پشتیبانی در بخش سیستم عامل، سامسونگ یک سال دیگر هم به انتشار بسته‌ها و به‌روزرسانی‌های امنیتی ادامه می‌دهد. چهار سال پشتیبانی نرم‌افزاری مزیت بزرگی برای هر کاربری است.

مزایای گوشی a72 : عمر باتری

ظرفیت باتری ۴۵۰۰ میلی‌آمپر که در تعدادی از مدل‌های میان‌رده مانند A52 استفاده می‌شود می‌تواند تا دو روز پاسخگوی پردازش‌های سبک و استفاده‌های روزانه‌ی شما باشد و البته یک روز کاری هم با پردازش‌های سنگین مشکل خاصی نخواهید داشت. اما باتری ۵۰۰۰ میلی‌آمپری A72 زمانی اهمیت فوق‌العاده‌ای پیدا می‌کند که نرخ نوسازی ۹۰ هرتز صفحه‌ی نمایش را در نظر بگیرید. به این ترتیب مطمئن خواهید بود که لازم نیست یکی از بهترین امکانات تلفن همراه‌تان را برای صرفه‌جویی در باتری از دست بدهید. در بسته‌بندی A72 یک شارژر ۲۵ وات وجود دارد که شارژ کامل دستگاه با آن از صفر تا صد، حدود یک ساعت و بیست‌وپنج دقیقه طول می‌کشد. البته باید بدانید که در ده دقیقه‌ی ابتدایی ۱۷ درصد و در ۳۰ دقیقه‌ ۴۷ درصد از ظرفیت باتری شارژ خواهد شد. عمر باتری قابل قبول و شارژ سریع با همان شارژری که در بسته‌بندی دستگاه قرار دارد مزیت دیگری برای A72 است.

معایب گوشی a72 : ارزش سخت‌افزاری کم‌تر در برابر قیمت نهایی

در بسیاری از مطالب خارجی که در نقد و بررسی A72 نوشته شده‌اند از قیمت نهایی در برابر ویژگی‌های سخت‌افزاری که توسط سامسونگ ارایه شده‌اند، گلایه‌های بسیاری شده است. با این‌که بازار ایران تفاوت‌های بسیار زیادی با دیگر بازارهای فروش تلفن همراه دارد اما این‌جا هم این نکته مشخص است که با همین قیمت حداقل می‌توانید پردازنده‌ی بهتری داشته باشید.

بالاخره گوشی a72 سامسونگ خوب است یا نه؟ بخریم یا نه؟

گلگسی A72 می‌توانست با پردازنده‌ی قوی‌تری همراه شود و با توجه به رده‌ی قیمت‌اش، مجهز به نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز باشد. یادتان باشد که A52 5G با پردازنده‌ی اسنپ‌دراگون ۷۵۰G و نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز وارد بازار شده است و به این ترتیب A72 در دو زمینه پایین‌تر از آن قرار می‌گیرد. با این وجود طراحی زیبای A72 و لنز تله‌فوتو می‌توانند برگ برنده‌ی آن باشند؛ گرچه باید دید در نهایت چه امکاناتی را ترجیح می‌دهید و کدام ویژگی‌ها اهمیت بیش‌تری برای‌تان دارند.

در این مطلب مزایا ، معایب و مشکلات گوشی سامسونگ a72 بررسی شد. اگر شما نیز تجربه ای در استفاده از این گوشی دارید ، لطفا برای ما پیام بگذارید تا با بروزرسانی این مطلب سایر کاربران نیز راهنمایی شوند.