در سال های گذشته هر وقت حرفی از میان رده ها می شد، کاربران انتظار گوشی متوسطی را با قیمت بسیار کمتری نسبت به یک پرچمدارداشتند. اما با پیشرفت تکنولوژی شرکت های تولید کننده ی گوشی هوشمند تصمیم گرفتند تا میان رده های را با کیفیت بالاتر و امکانات بیشتری طراحی و تولید کنند، به همین جهت خانواده A سامسونگ در سال های اخیر گوشی های هوشمندی را به بازار عرضه کرده که در بسیاری از ویژگی ها قابلیت رقابت با پرچمداران را دارند. برای مثال A52 و A52s سامسونگ نماینده های برتری در میان رقیبان بودند و با استقبال خوب کاربران رو به رو شدند. A53 سامسونگ که جدید ترین میان رده ی این کمپانی است، نسل جدید A52s به حساب می آید، در این مطلب قصد داریم با مقایسه a52s با a53 ، متوجه شویم که آیا نسل جدید نسبت به نسل گذشته پیشرفت چشم گیری دارد یا  هنوز  A52s میان رده ی خوش قیمت برتر خانواده A است.

مقایسه a52s با a53 : نمایشگر

نمایشگر از آن قسمت هایی است که به راحتی می تواند جایگاه یک گوشی را در میان مدل های هم رده اش تغییر دهد. گوشی هایی با نمایشگر بزرگ و با کیفیت، لذت تماشای فیلم و بازی کردن را بیشتر می کنند. زمانی که صفحه نمایش A52s و A53 را بررسی می کنیم متوجه می شویم که این دو مدل بر روی کاغذ نمایشگری کاملا شبیه به هم دارند.

این دو گوشی به یک نمایشگر ۶.۵ اینچی Super Amoled مجهز شده اند. صفحه نمایش آن ها قادر است تصاویر را با رزولوشن ۱۰۸۰ در ۲۴۰۰ پیکسل و تراکم پیکسلی ۴۰۵ پیکسل بر اینچ به نمایش در آورد. رفریش ریت هر دو نمایشگر ۱۲۰ هرتز است و بر روی میزان حداکثری خود قرار دارد، این نرخ نوسازی نشان می دهد که تصاویر بسیار پویا و روان پخش می شوند. حداکثر روشنایی هر دو ۸۰۰ نیت اعلام شده که سبب می شود کاربران هنگام استفاده از گوشی در نور مستقیم خورشید نیز مشکلی نداشته باشند.

هر دو پنل از دو گستره ی رنگی  sRGB و DCI P3 پشتیبانی می کنند و دسترسی به مجموعه ی بی نظیری از رنگ های گرم و سرد را برای کاربران فراهم نموده اند. کنتراست و دقت رنگی در هر دو مدل فوق العاده است و عمق رنگ مشکی آنقدر خوب در نظر گرفته شده که تصاویر بسیار زنده و طبیعی به نظر می رسند.

برنده

از آن جایی که مجهز بودن تمام گوشی های سامسونگ به بهترین نمایشگر های بازار به نسبت رده ای که در آن قرار گرفته اند دیگر برای همه عادت شده، عجیب نیست که عملکرد نمایشگر A53 و A52s نیز بی نظیر باشد. نمایشگر OLED استفاده شده در هر دو مدل با کیفیت Full HD می تواند رضایت کاربران را جلب کند اما زمانی که کمی دقیق تر نمایشگر ها را مقایسه می کنیم، متوجه می شویم که A53 در حالت تنظیمات دستی روشنایی بیشتری دارد و علاوه بر آن دقت رنگی در این مدل بسیار خوب است و بوضوح خطاهای قبلی نسبت به نسل گذشته کاهش یافته اند، پس در نتیجه می توان گفت نمایشگر A53 در این قسمت با اختلاف اندکی در جایگاه بالاتری قرار می گیرد.

مقایسه a52s با a53 : دوربین

دقیقا مانند قسمت نمایشگر در بررسی دوربین این دو گوشی نیز می بینیم که لنز های استفاده شده در دوربین اصلی و دوربین سلفی مشخصاتی شبیه به هم دارند. دوربین اصلی هردو مدل دارای یک لنز واید ۶۴ مگاپیکسلی به عنوان لنز اصلی است که یک لنز ۱۲ مگاپیکسلی اولترا واید، یک لنز ۵ مگاپیکسلی ماکرو و در نهایت یک سنسور تشخیص عمق میدان ۵ مگاپیکسلی این مجموعه را کامل می کنند.

در قسمت دوربین سلفی نیز هم در A52s و هم در A53 از یک لنز ۳۲ مگاپیکسلی واید استفاده شده است. در هر دو گوشی عکس های گرفته شده کیفیت خوبی را دارند و وضوح تصاویر و دقت رنگی کاملا قابل قبول است. عکس های پرتره به خوبی از پس زمینه جدا می شوند و کنتراست به خوبی در آن ها رعایت شده است. با این که عکسبرداری در شب نیز نتایج قابل قبولی دارد اما کیفیت آن نسبت به عکاسی در روز پایین تر است.

هر دو دوربین از قابلیت هایی مانند HDR، پانوراما و فلش LED برخوردارند و با دوربین اصلی و دوربین سلفی این دو گوشی می توان با کیفیت ۴K، ۳۰ فریم بر ثانیه فیلم برداری کرد. هنگام فیلم برداری با دوربین سلفی، استفاده از تکنولوژی gyro-EIS که در واقع نوعی تثبیت کننده ی ویدئو است سبب می شود تا فیلم ها با کمترین نویز و تکان ثبت گردند.

اگر دوربین این دو گوشی نقطه ضعفی داشته باشند، قطعا مربوط به داینامیک رنج مخصوصا در عکسبرداری سلفی است.

برنده

نه تنها اعداد و ارقام و اطلاعات نشان می دهد که دوربین هر دو گوشی کاملا به هم شباهت دارد، بلکه تجربه ی عکاسی و فیلم برداری با آن نیز گویای همین موضوع است. البته این موضوع اگر چه برای A52s برتری به حساب می آید اما انتظار می رفت A53 به عنوان مدل جدید تری که برچسب قیمتی بالاتری دارد، در این بخش پیشرفت، اصلاحات یا تغییراتی داشته باشد.

مقایسه a53 با a52s : نرم افزار

از آنجایی که گلکسی A52s در سال ۲۰۲۱ عرضه شده و A53 محصول سال ۲۰۲۲ است، طبیعی است نسخه ی اندروید استفاده شده در آن ها متفاوت باشد. A52s با اندروید ۱۱ و رابط کاربری One UI 4.1 پا به بازار گذاشت این در حالی است که A53 با جدیدترین اندروید روز یعنی اندروید ۱۲ عرضه شده است.

اندروید ۱۲ به جهت امکانات تازه ای که دارد، کاربردی تر و جذاب تر است، البته باید بدانید که سیستم عامل A52s قابل آپدیت شدن به اندروید ۱۲ است، پس امکانات در دسترس کاربران با توجه به رابط کاربری یکسان، کاملا به هم شبیه است.

برنده

در A53 از اندروید جدید تری استفاده شده، اما از آنجایی که A52s نیز آپدیت می شود، اندروید ۱۲ مزیت A53 به حساب نمی آید. از آنجایی که هز گوشی حدود ۴ سال آپدیت می پذیرد، تنها مزیتی که مدل جدید تر در این قسمت نسبت به مدل قدیمی دارد، دسترسی به یک نسخه ی اضافه اندروید در سال های بعدی است،در واقع A53 یک آپدیت بیشتر از نسل قبلی خواهد گرفت. اما عملکرد هر دو مدل در قسمت نرم افزاری کاملا شبیه به هم است.

مقایسه a52s با a53 : سخت افزار

سخت افزار قسمتی است که سرعت و قدرت پردازش اطلاعات در گوشی هوشمند به آن وابسته است و مواردی بسیاری مانند عملکرد نمایشگر، استفاده از امکانات نرم افزاری و … به قدرت سخت افزاری بستگی دارد، در واقع یک سخت افزار خوب می توانند فاصله زیادی بین یک میان رده و دیگر رقبایش ایجاد کند.

در A52s از یک تراشه ی Snap Dragon 778G 5G با فرآیند ساخت ۶ نانومتری استفاده شده است که یک پردازنده ی مرکزی ۸ هسته ای و یک پردازنده ی گرافیکی Adreno 642L آن را همراهی می کنند. این پکیج سخت افزاری به وضوح نسبت به مدل قبلی ارتقا یافته است و حالا به راحتی از پس پردازش بازی های سنگین بر می آید. علاوه بر پردازش قدرتمند اطلاعات، این تراشه پس از مدت طولانی بازی کردن یا هر فعالیت سنگین دیگری داغ نمی کند و در نتیجه پایداری عملکرد در مدت استفاده از گوشی حس می شود.

این گوشی در نسخه های مختلفی با رم ۴ گیگاباتی و حافظه داخلی ۱۲۸ گیگابایت، رم ۶ گیگابایتی و حافظه های داخلی ۱۲۸ و ۲۵۶ گیگابایت و رم ۸ گیگابایتی و حافظه های داخلی ۱۲۸ و ۲۵۶ گیگابایت در دسترس کاربران قرار می گیرد، همچنین امکان استفاده از کارت حافظه جانبی Micro SD برای افزایش فضای ذخیره اطلاعات وجود دارد.

اما در A53 از تراشه ی ساخت سامسونگ یعنی Exynos 1280 با فرآیند ساخت ۵ نانومتری بهره برده اند. یک پردازنده ی مرکزی ۸ هسته ای و یک پردازنده ی گرافیکی mali G68 نیز این تراشه را در پردازش اطلاعات یاری می کنند. این پکیج سخت افزاری در مجموع عملکرد خوبی دارد اما در برخی از موارد ایراداتی بر آن وارد است. اول این که هنگام استفاده از بازی های سنگین گرافیک medium در اختیار کاربران قرار می گیرد که تعجب آور است و دوم این که پس از یک ساعت بازی کردن گوشی داغ می کند و داغ کردن در پایداری عملکرد اختلال ایجاد خواهد کرد.

این گوشی در نسخه هایی با رم و حافظه داخلی درست شبیه به A52s به بازار عرضه شده است و امکان استفاده از کارت حافظه میکرو اس در آن وجود دارد. هر دو مدل از شبکه ی ۵G نیز پشتیبانی می کنند.

برنده

در این قسمت برنده در کمال تعجب مدل قدیمی تر است. A52s به دلیل داشتن تراشه ی قدرتمند تر، پایداری عملکرد بیشتری دارد. در بررسی های عملی مشخص شده است که پردازنده ی گرافیکی، پردازنده ی مرکزی و حتی تراشه ی استفاده شده در A53 حدود ۳۰ درصد عملکرد ضعیف تری نسبت به A52s دارد.

مقایسه a52s با a53 : باتری

در گلکسی A52s از یک باتری ۴۵۰۰ میلی آمپر ساعتی برای تامین انرژی گوشی استفاده شده در حالی که A53 دارای یک باتری ۵۰۰۰ میلی آمپر ساعتی است و هر دو گوشی از فست شارژ ۲۵ واتی پشتیبانی می کنند. هر دو باتری در شارژدهی بسیار خوب عمل می کنند. A52s در یک استفاده معمول روزانه یک روز کاربران را همراهی می کند و برای شارژ مجدد به ۷۵ دقیقه زمان نیاز دارد.

A53 در استفاده ی معمول بیش از یک روز دوام می آورد و از آن جایی که ظرفیت باتری بیشتر است برای فول شارژ شدن به ۹۰ دقیقه زمان نیاز دارد.

برنده

برنده ی بی چون و چرای این بخش A53 است، باتری این گوشی نه تنها دوام بالاتری دارد و مدت زمان بیشتری گوشی را روشن نگه می دارد بلکه مصرف کمتری نیز خواهد داشت. برای مثال اگر حدود ۱ ساعت با این گوشی به انجام یک بازی سنگین مشغول باشید تنها ۸ درصد از شارژ شما کم خواهد شد.

پس از مقایسه ی این دو مدل متوجه می شویم که تقریبا اکثر ویژگی ها و امکانات در آن ها مشترک است اما اصلاحات یا پیشرفت های اندکی در برخی از قسمت ها مانند باتری یا نمایشگر، A53 را یک پله بالا تر قرار می دهد که اگر بخواهیم با توجه به برچسب قیمت آن را بسنجیم، آنچنان مطلوب به نظر نمی رسد.

مقایسه a53 با a52s : طراحی

زبان طراحی این دو مدل بسیار نزدیک به هم است و در یک نگاه تفاوت ظاهری آنچنانی به چشم نمی خورد. گویا شرکت سامسونگ در سال های اخیر تصمیم دارد تا طراحی ظاهری میان رده ها را بیش از پیش به پرچمداران محبوبش در خانواده ی S نزدیک کند.

A52s با ابعاد ۱۵۹.۹ در ۷۵.۱ در ۸.۴ میلی متر و با وزن ۱۸۹ گرم به بازار عرضه شد. در این گوشی هم مثل نسل قبلی از پلاستیک مات برای ساخت بدنه استفاده شده که یک فریم پلاستیکی براق نیز آن را در بر گرفته است. این بدنه پلاستیکی شاید تنها نقطه ضعف میان رده های سامسونگ نسبت به رقبا باشد، چرا که قیمت این میان رده ها در حدی است که، گوشی را در خور بدنه ی شیشه ای می کند. اما به هر جهت این بدنه به دلیل مات بودن اثر چربی و کثیفی و اثر انگشت را بر روی خود نشان نمی دهد.

لنز های دوربین سلفی بر روی یک ماژول مستطیلی با لبه های گرد در پشت گوشی قرار گرفته اند و لنز دوربین سلفی در یک حفره بالای نمایشگر جای دارد. نمایشگر این گوشی به وسیله ی گوریلا گلس ۵ محافظت می شود.

این در حالی است که A53 با ابعاد ۱۵۹.۶ در ۷۴.۸ در ۸.۱ میلی متر و وزن ۱۸۹ گرم پا به بازار گذاشته است. بدنه و فریم دور آن در این مدل نیز از پلاستیک به ترتیب مات و براق ساخته شده و لنز های دوربین اصلی نیز در همان ماژول مستطیلی قبلی قرار دارند اما گویا بیرون زدگی این ماژول قدری کمتر شده است. لنز دوربین سلفی نیز در یک حفره ی کوچک بالای نمایشگر قرار گرفته که نسبت به نسل قبلی کوچک تر شده است. نمایشگر این مدل نیز با گوریلا گلس ۵ محافظت می شود.

A53 و A52s هر دو دارای گواهینامه ی IP67 هستند که نشان می دهد در برابر گرد و غبار مقاوم بوده و در عمق ۱ متری برای ۳۰ دقیقه در برابر آب نیز دوام می آورند.

برنده

در یک نگاه کلی طراحی ظاهری این دو گوشی هیچ فرقی با هم ندارد، اگر بخواهیم بسیار جزیی به تفاوت ها نگاه کنیم، A53  قدری باریک تر شده اما وزن و ابعاد دیگر فرقی نداشته است. طراحی هر دو گوشی مینیمال و ساده است و همان طور که مشخص است ظاهر این دو مدل نمی تواند معیاری برای تصمیم گیری و برتری دادن به یکی از آن ها باشد.