سامسونگ a52 اگر چه خود عضو کوچکی از خانواده بزرگ a سامسونگ می باشد، اما حالا خود نیز خانواده ای کوچک از برادران هم اسم خودش تشکیل داده مثل a52 5G و a52s که آن هم ۵G اسست و در نسخه ۴G عرضه نشده؛ در این مقاله قصد داریم تا با مزایا و معایب جدیدترین عضو این خانواده کوچک یعنی a52s 5G آشنا شویم، هر چند در این مقاله باید بیشتر انتظار مزایای این گوشی را داشته باشید چرا که الحق و الانصاف باید گفت که با گوشی خوبی طرف هستیم.

مزایای گوشی a52s : بهره مندی از نرخ تازه سازی ۱۲۰Hz

نرخ تازه سازی یا Refresh Rate، شاید تا چند سال پیش ویژگی قابل بحثی نبود، چرا که تا آن زمان عموما گوشی های هوشمند از نرخ تازه سازی ۶۰ هرتز و گاها ۹۰ هرتز در صفحه نمایش های خود بهره می بردند؛ اما امروزه این ویژگی بسیار محبوب و پراستفاده شده است؛ شاید چیزی درباره این ویژگی به گوشتان نخورده باشد، پس بگذارید در ابتدا کمی درباره آن توضیح بدهیم. نرخ تازه سازی بالاتر به این معناست که تصویر صفحه نمایش در هر ثانیه چند بار رفرش می شود؛ هر چه میزان این عدد بالاتر باشد، به این معناست که صفحه نمایش می تواند تصویر زنده تر، پویا تر و روان تری را بسازد و به کاربر نمایش دهد؛ دقیقا مثل اتفاقی که در دوربین ها با ثبت تعداد تصویر در هر لحظه رخ می دهد که هر چه در هر ثانیه تصاویر بیشتری گرفته شود، فیلم ضبط شده طبیعی تر جلوه می کند.
بهره مندی a52s از نرخ تازه سازی ۱۲۰ هرتز، چیزی نیست که بتوان از آن به راحتی گذشت چرا که این ویژگی عموما در پرچمداران شرکت ها به کار می رود و وجود آن در یک میان رده روبه بالا، قطعا ویژگی جذابی ست.

معایب گوشی a52s : عدم وجود نرخ تازه سازی آداپتیو (Adaptive Refresh Rate)

در قسمت قبل از بهره مندی a52s از نرخ تازه سازی ۱۲۰ هرتز صحبت کردیم و گفتیم برای انجام این کار نیاز به تولید تصاویر بیشتری ست؛ به طبع این نوع صفحه نمایش ها، برای انجام چنین کاری انرژی بیشتری از صفحه نمایش های ۹۰ هرتزی یا ۶۰ هرتزی مصرف می کنند؛ برای مقابله با چنین مشکلی معمولا در گوشی های گران قیمت تر و پرچمدار ها، این نرخ تازه سازی آداپتیو است و متناسب با شرایط تغییر می کند؛ برای مثال اگر شما در حال انجام کار ساده مثل تماشای عکس یا خواندن پیام های خود هستید، میزان نرخ تازه سازی پایین می آید تا مصرف انرژی باتری کاهش یابد و این میزان هنگام انجام کار های گرافیکی مثل تدوین ویدئو یا انجام بازی به بالاترین حد خود می رسد؛ این ویژگی اما در a52s وجود ندارد و در تمام حالات از بالاترین حد نرخ تازه سازی استفاده می شود که می تواند باعث بروز مشکل در مصرف انرژی و شارژدهی باتری گوشی بشود.

مزایای گوشی a52s : صفحه نمایش با حداکثر روشنایی ۸۰۰ نیت

صفحه نمایش به کار رفته در a52s در بالاترین حد خود، رقم ۸۰۰ نیت را ارائه می دهد؛ می توان گفت این رقم، رقم بسیار خوبی برای یک میان رده به شمار می رود چرا که به خاطر وجود چنین خصوصیتی، شما می توانید به راحتی به صفحه نمایش خود در محیط های پر نور و حتی زیر نور خورشید نگاه کنید و مشکلی بابت دیدن جزئیات روی صفحه نداشته باشید. این در حالی ست که رقبای این گوشی مانند S20 FE 5G و MI 10T Pro 5G هر کدام به ترتیب ۶۷۹ و ۵۰۰ نیت روشنایی در بالاترین میزان خود ارائه می دهند.

معایب گوشی a52s : قیمت بالای نمایشگر

شاید با دیدن این عنوان تعجب کرده باشید. چرا که این مورد را معمولا در سایت ها و منابع دیگر نمی بینید. اما از آنجایی که آوافیکس سالها تجربه کاری در حوزه تعمیرات موبایل دارد، دانستن این موضوع را هنگام خرید موبایل ضروری می داند.

قضیه از این قرار است که آسیب پذیرترین قطعه ی گوشی موبایل همین ال سی دی است که ممکن است بر اثر نفوذ آب، پرت شدن از ارتفاع، ضربه خوردن یا مواردی مشابه این آسیب جدی ببیند. از قضا گران ترین قطعه ی گوشی های سامسونگ نیز همین صفحه نمایش است.

بنابراین اگر قیمت صفحه نمایش گوشی را ندانید، ممکن است بعدها با دیدن قیمت آن شوکه شوید و حتی از خیر تعمیر گوشی تان بگذرید. البته امیدواریم هرگز برای گوشی تان اتفاقی نیفتد مخصوصا با این نرخ ارز، اما بهرحال پیشنهاد می کنیم هنگام خرید گوشی نیم نگاهی هم به قیمت ال سی دی آن داشته باشید.

راستی شما می دانید که آوافیکس یک مرکز ارائه دهنده خدمات تعمیر موبایل در محل است؟! یعنی در زمان مورد نظر شما یک تکنسین اعزام می کند تا گوشی تان را در منزل، محل کار یا هر مکان دیگری که بخواهید در حضور خودتان تعمیر کند.

مزایای گوشی a52s : استفاده از پردازنده قدرتمند ۷۷۸G 5G

پردازنده به کار رفته در a52s، ساخته شرکت کوالکام و مدل Snapdragon 778G تست و همان گونه که در تیتر این مورد بیان کردیم، پسوند ۵G را نیز با خود به دوش می کشد که نشان می دهد این پردازنده برای ارتباطات ۵G نیز شخصی سازی شده و می تواند از پس پردازش امور مربوط به آن برآید.

فارغ از این ها، این نسخه از پردازنده های اسنپدراگون، یعنی ۷۷۸G، خود به تنهایی جز ۲۵ پردازنده قدرتمند دنیاست و از توان پردازشی بالایی برخوردار است؛ اگر دقت کرده باشید، هنگام ذکر سری پردازنده، در کنار عدد معرف آن، حرف G نیز ذکر شده که نشان می دهد این پردازنده برای پردازش امور گرافیکی نیز مشکلی ندارد و به خوبی می تواند این کار را انجام دهد. احتمالا شما هنگام کار با این گوشی از لحاظ سرعت و کیفیت پردازش اطلاعات، چه هنگام اجرای بازی ها و چه در پردازش برنامه های گرافیکی مشکلی نخواهید داشت و این پردازنده در کنار پردازنده گرافیکی Adreno 642L که آن هم از سرعت خوبی برخوردار است، می تواند خیال شما را از انجام تقریبا هر کاری آسوده سازد.

مزایای گوشی a52s : بهره مندی از حافظه و رم بالا

a52s در ۴ نسخه با حافظه داخلی و رم متفاوت به بازار عرضه می شود که به ترتیب ۱۲۸/۶ ، ۱۲۸/۸ ، ۲۵۶/۶ ، ۲۵۶/۸ گیگابایتی هستند؛ فارغ از انتخاب های موجود برای حافظه داخلی که برای استفاده عمومی معقول به نظر می رسند، شما دو انتخاب برای حافظه رم خود دارید؛ ۶ و ۸ گیگابایت؛ داشتن یک گوشی با حافظه های رم این چنینی در کنار پردازنده باکیفیت و قدرتمند اسنپدراگون، می تواند تجربه روان از انجام تقریبا هر کاری برای شما به ارمغان بیاورد و خیال شما را از پردازش برنامه و بازی های سنگین آسوده سازد.

معایب گوشی a52s : لنز تشخیص عمق میدان به جای نبود لنز تله فوتو

چند سالی است که در سری a سامسونگ وجود لنز دوربین تشخیص عمق میدان یا Depth Sensor به امری طبیعی و متداول تبدیل شده؛ با این حال کارایی چندان مفیدی را از این لنز شاهد نیستیم؛ این لنز خود به تنهایی توان ثبت تصویر و عکس گرفتن را ندارد و تنها زمانی استفاده می شود که شما بخواهید عکسی در حالت پرتره بگیرید و این لنز به شما در تشخیص سوژه اصلی و جدا کردن آن از دیگر اِلِمان های موجود در تصویر کمک می کند.

لنز تله فوتو اما کارایی بیشتری دارد و می تواند بسیار مفید واقع شود؛ این لنز ها می توانند تا حداکثر ۳ برابر زوم داشته باشند و تصویری با افت کیفیت نا چیز ثبت کنند که می تواند امکان جذابی باشد؛ این ویژگی اما در a52s دیده نمی شود با این که سامسونگ به تازگی از یک لنز تله فوتو ۸ مگاپیکسلی در a72 استفاده کرده است. با تمام این تفاسیر می توان گفت لنز تشخیص عمق میدان به کار رفته در a52s، می توانست جای خود را به لنز کارآمد تر تله فوتو بدهد.

مزایای گوشی a52s : عملکرد خوب دوربین

با وجود این که در قسمت قبل از نبود دوربین تله فوتو و حضور لنز تشخیص عمق میدان به جای آن در این گوشی صحبت کردیم، اما نباید از عملکرد واقعا خوب این گوشی به طور کلی غافل شد. در قاب پشتی a52s، چهار لنز واقع شده که آن ها به ترتیب لنز عریض (Wide)، لنز فوق عریض (Ultra Wide)، سنسور تشخیص عمق میدان و لنز ماکرو قرار گرفته اند که به ترتیب کیفیت ۶۴ ، ۱۲ ، ۵ و ۵ مگاپیکسلی دارند. دوربین جلوی a52s هم ۳۲ مگاپیکسلی ست؛ هم دوربین های اصلی و هم دوربین جلو عملکرد خوبی از خود به نمایش می گذارند و همچنین هر دوی آن ها می توانند با کیفیت ۴K و سرعت ۳۰ فریم بر ثانیه فیلم برداری کنند که واقعا قابل قبول است. هر دو دوربین نیز عملکرد مناسبی در حالات پرتره و شب از خود نشان می دهند. وجود تک تک این ویژگی ها باعث شد تا عملکرد کلی دوربین های a52s را از ویژگی های مثبت و مزایای آن به شمار بیاوریم.

مزایای گوشی a52s : اسپیکر های استریو

وجود اسپیکر های استریو می تواند خبر بسیار خوبی برای طرفداران بازی و فیلم و سریال باشد؛ چنین خصوصیتی می تواند صدا را بسیار طبیعی تر از اسپیکر های تک گانه و مونو به کاربر ارائه دهد. برای انجام چنین کاری، a52s از اسپیکر اصلی در لبه پایینی گوشی و اسپیکر تماس واقع در بالای صفحه نمایش استفاده می کند که می توانند در کنار هم صدا را از دو جهت پخش کنند و تجربه دلچسبی را از بازی کردن، گوش کردن به موزیک و تماشای ویدئو را برای کاربر به ارمغان بیاورند.

مزایای گوشی a52s : جک ۳.۵ میلی متری هندزفری

شاید شنیدن این خبر در سال ۲۰۲۱ هم چنان برای همگان خبر خوبی باشد؛ البته با گسترش بازار هدست های بی سیم و بلوتوثی، تا حدی نیاز به این ویژگی کاهش پیدا کرده اما وجود جک ۳.۵ میلی متری، هم چنان می تواند یک مزیت به شمار آید. با این وجود اما هنگام جعبه گشایی سامسونگ a52s، خبری از هندزفری، حتی از نوع بی کیفیت آن در جعبه این گوشی نیست!

معایب گوشی a52s : شارژر ضعیف

باید گفت که a52s دارای باتری ای با ظرفیت ۴۵۰۰ میلی آمپر ساعت است؛ چنین باتری ای که نسبتا پر ظرفیت به شمار می آید، قطعا نیاز به شارژری قدرتمند دارد تا شارژ شدن آن خودش تبدیل به یک معضل نشود؛ سامسونگ اما با نهایت دور اندیشی، ساپورت فست شارژ حداکثر ۲۵ واتی را برای a52s در نظر گرفته که برای شارژ گوشی خود با آن به طور کامل و از ۰ تا ۱۰۰ درصد، به چیزی حدود ۱.۵ الی ۲ ساعت زمان نیاز دارید؛ اینجا فکر می کنید سامسونگ بیشتر از این نمی تواند شما را با شارژ شدن گوشیتان عصبانی کند که می فهمید در جعبه a52s تنها یک شارژر ۱۵ وات قرار دارد و شما برای داشتن یک آداپتور شارژ ۲۵ وات، باید از جیب خود هزینه کنید و یک آداپتور جداگانه تهیه کنید! برای شارژ کردن a52s به وسیله شارژر ۱۵ واتی پیش فرضِ درون جعبه به طور کامل، به چیزی حدود ۲ الی ۲.۵ ساعت زمان احتیاج دارید که می توانید گاهی کلافه کننده و آزار دهنده باشد.

مزایای گوشی a52s : بهره مندی از گواهی نامه IP67

a52s دارای گواهی نامه IP67 است؛ این بدان معناست که این گوشی علاوه بر ضد گرد و غبار بودن، ضد آب نیز هست و می تواند در عمق ۱ متری آب، تا ۳۰ دقیقه نیز دوام بیاورد. این که یک میان رده بتواند موفق به کسب چنین گواهی نامه ای شود و در برابر آب و گرد و غبار مقاوم باشد، مزیت بسیار مهمی ست که نمی توان از آن به سادگی عبور کرد.

مزایای گوشی a52s : بهره مندی از تکنولوژی ۵G

همان طور که در ابتدای مقاله نیز اشاره کردیم، a52s از امکان ارتباطی ۵G بهره مند است که خصوصیت بسیار مهمی ست؛ بازار گوشی های هوشمند کم کم دارد رنگ و بوی مرحله ای جدید از ارتباطات را به خود می گیرد و آن هم فراگیر شدن برخورداری از ارتباطات ۵G ست که می تواند سرعت ارتباطات و انتقال اطلاعات را تا حد زیادی بهبود ببخشد و باعث صرفه جویی در زمان هم بشود.a52s هم از پیشتازان این عرصه به شمار می رود و می توان گفت جز اولین سری از گوشی های هوشمندی است که با بهر مندی از این امکان به بازار عرضه شده است.

بالاخره گوشی a52s سامسونگ خوب است یا نه؟ بخریم یا نه؟

همان طور که ملاحظه کردید، در این مقاله قصد داشتیم تا مزایا و معایب a52s را بررسی کنیم اما ناچارا این مقاله بیشتر حاوی مزایای این گوشی بود تا معایب آن؛ قصد و غرض خاصی نیز در این کار وجود نداشت و تنها حقایق مربوط به این گوشی بیان شد. باید گفت که در مواجهه با a52s، با یکی از بهترین میان رده های بازار روبرو هستیم و این چیزی نیست که بتوان آن را پنهان کرد.

بهره مندی از پردازنده قدرتمند Snapdragon 778G 5G، صفحه نمایش ۱۲۰ هرتزی و کیفیت خیره کننده آن، برخورداری از گواهی نامه IP67، ۵G بودن و عملکرد خوب دوربین ها، همه و همه از ویژگی های هستند که نمی توان به راحتی تمام آن ها را تنها در یگ گوشی هوشمند پیدا کرد. برخورداری a52s از تمام این خصوصیات در این رنج قیمت، باعث می شود که انتخاب این گوشی منطقی به نظر برسد.

در این مطلب مزایا ، معایب و مشکلات گوشی سامسونگ a52s بررسی شد. اگر شما نیز تجربه ای در استفاده از این گوشی دارید ، لطفا برای ما پیام بگذارید تا با بروزرسانی این مطلب سایر کاربران نیز راهنمایی شوند.

سوالات متداول

مزایا و معایب صفحه نمایش گوشی a52s چیست؟

نمایشگر سوپر آمولد، نرخ بروزرسانی ۱۲۰ هرتز ، و حداکثر روشنایی تا ۸۰۰ نیت را می توان جزو مزایای صفحه نمایش a52s شمرد؛ آداپتیو نبودن نرخ نوسازی و قیمت بالای نمایشگر را نیز می توان به عنوان عیوب آن معرفی کرد.

مزایا و معایب پردازنده گوشی a52s چیست؟

پردازنده اسنپدراگون ۷۷۸G در کنار پردازنده گرافیکی Adreno 642L که آن هم از سرعت خوبی برخوردار است، می تواند از پس اجرای خوب برنامه ها و بازی ها به خوبی برآید و خیال شما را از انجام تقریبا هر کاری آسوده سازد.

مزایا و معایب دوربین گوشی a52s چیست؟

وجود لنز دوربین تشخیص عمق به جای لنز تله فوتو را می توان جزو معایب a52s دانست. چرا که لنز تشخیص عمق کارایی چندانی ندارد در حالی که لنز تله فوتو برای شما امکان زوم چندبرابری را فراهم می کرد. البته نباید از عملکرد واقعا خوب این گوشی به طور کلی غافل شد چرا که هم دوربین های اصلی و هم دوربین جلو عملکرد خوبی از خود به نمایش می گذارند.

معایب گوشی a52s از نظر باتری و سرعت شارژ چیست؟

سامسونگ برای شارژ باتری ۴۵۰۰ میلی آمپری این گوشی، فست شارژ حداکثر ۲۵ واتی را برای a52s در نظر گرفته در حالی که در جعبه a52s تنها یک شارژر ۱۵ وات قرار دارد و شما برای داشتن یک آداپتور شارژ ۲۵ وات، باید از جیب خود هزینه کنید و یک آداپتور جداگانه تهیه کنید!

آیا گوشی a52s سامسونگ ضدآب است؟

a52s دارای گواهی نامه IP67 است؛ این بدان معناست که این گوشی علاوه بر ضد گرد و غبار بودن، ضد آب نیز هست و می تواند در عمق ۱ متری آب، تا ۳۰ دقیقه نیز دوام بیاورد.

مهم ترین مزایا و نقاط قوت a52s کدام موارد هستند؟

بهره مندی از پردازنده قدرتمند Snapdragon 778G 5G، صفحه نمایش ۱۲۰ هرتزی و کیفیت خیره کننده آن، برخورداری از گواهی نامه IP67، پشتیبانی از تکنولوژی ۵G و عملکرد خوب دوربین ها مهم ترین نقاط قوت A52S است.

مهم ترین معایب و نقاط ضعف a52s کدام موارد هستند؟

قیمت بالای نمایشگر، نبود لنز تله فوتو و سرعت پایین شارژ را می توان به عنوان معایب a52s معرفی کرد.