سامسونگ در چند سال گذشته با معرفی دو سری A و M تمرکز زیادی بر بازار میان رده گذاشته است. با بررسی خانواده M و همینطور خانواده A سامسونگ متوجه ویژگی‌های مشترکی در هر خانواده می‌شویم که استراتژی سامسونگ برای ساخت هر کدام را نشان می‌دهد. در A طراحی، زیبایی و استفاده از تکنولوژی جدیدتر در اولویت است اما در M به قلب دستگاه و قدرت آن توجه شده است. در مقایسه m51 با a71 با دو عضو از این دو خانواده مواجه هستیم که گاهی تاکید بر تفاوت‌های این دو خانواده با هم دارند و گاهی نشاندهنده ریشه مشترک و نزدیکی آنها به هم هستند. در ادامه با ما همراه باشید تا هرآنچه برای مقایسه M51 وA71 و انتخاب یکی از آنها نیاز دارید را در اختیارتان قرار دهیم. 

نکته‌ای که قبل از پرداختن به این مقایسه باید بدانید این است که A71 در دو مدل ۴G و ۵G تولید شده است. شباهت‌های این دو مدل در بخش‌های مختلف زیاد است؛ به همین دلیل ملاک ما مدل ۴G است اما هر جا تفاوتی داشتند سعی می‌کنیم آن را هم پوشش دهیم و هر دو مدل را مورد مقایسه قرار دهیم.

 مقایسه M51 وA71 : طراحی و بدنه

در نگاه اول متوجه خواهید شد که M51 و A71 زبان طراحی مشترکی دارند اما در این بین تفاوت‌ها هم غیرقابل چشم پوشی است. اول به سراغ قاب پشتی می‌رویم؛ جایی که نوع چینش دوربین‌ها و فریم دور آنها کاملا یکسان به نظر می‌رسند. اما توجه شما را به جنس قاب بدنه جلب می‌کنیم؛ اگرچه این دو موبایل مثل دیگر میان رده‌های سامسونگ پلاستیکی به حساب می‌آیند اما کیفیت پلاستیک مصرف شده در آنها متفاوت است. A71 با ماده‌ای ساخته شده است که گلاستیک خوانده می‌شود یعنی ترکیب شیشه (گلس) و پلاستیک. قاب A71 اگرچه مثل قاب M51 براق است اما ظاهری شبیه محصولات رده بالا و مرغوب دارد. برای درک شیشه‌ای نبودن بدنه این دستگاه دقت ویژه‌ای نیاز است. بگذارید قبل از رفتن سراغ دیگر بخش‌ها رنگ‌آمیزی قاب پشتی این دو موبایل را هم بررسی کنیم. M51 در دو رنگ سفید یک دست و سفید مشکی و همچنین یک رنگ سورمه‌ای سفید تولید محدود ساخته شده است. در مقابل A71 را داریم که طرح و نگاره‌هایی در آن مشاهده می‌شود. A71 در رنگ‌های مشکی، نقره‌ای، آبی آسمانی و صورتی کم رنگ با طرح چند خط مورب در پایین که تشکیل شکلی مانند مثلث داده‌اند ساخته شده است. 

تفاوت دیگری که جلب توجه می‌کند وقتی نمایان می‌شود که دو موبایل را از کنار نگاه کنید. Galaxy A71 در دو مدل ۷.۷ (۴G) و ۸.۱ (۵G) میلیمتری نازک بودن خود را به رخ می‌کشد ولی M51 با قطر ۹.۵ میلیمتر نسبتا قطور به حساب می‌آید. البته هر دو وارد محدوده بیش از حد نازک یا بیش از حد کلفت نشده‌اند که در دست گرفتن آنها را دشوار کند. 

از لحاظ وزن هم M51 213 گرمی بار دیگر هزینه‌های انتخاب یک موبایل با باتری غول آسا را به ما یادآور می‌شود. این موبایل می‌تواند افرادی با دستان کوچک یا افرادی که تحمل وزن سنگین را به مدت طولانی ندارند را به چالش بکشد.  در مقابل A71 را داریم که بار دیگر با وزن‌های ۱۷۹ (۴G) و ۱۸۵ (۵G) گرمی گوی سبقت را می‌رباید.

به طور کلی در مقایسه M51 و A71 با دو جهت مخالف در بردار قطر و وزن موبایل‌ها روبرو هستیم؛ یکی سبک و خوش دست، دیگری سنگین و کلفت.

در ابتدا اشاره کردیم که فریم دوربین‌های دو موبایل یکسان است. پشت هر دو دستگاه ۴ دوربین و یک فلاش دوربین درون یک قاب پلاستیکی مشکی رنگ قرار دارند. این بخش در A71 کمی برجسته است اما در A51 به واسطه قطر بیشتر، بقیه بدنه با این بخش مماس شده و برجستگی حس نمی‌شود. از شباهت‌های دیگر می‌توان به طول و عرض تقریبا یکسان و اندازه صفحه نمایش یکسان اشاره کرد. صفحه نمایش ۶.۷ اینچی که حدود ۸۷ درصد از بدنه دو دستگاه را پوشانده است. درون این صفحه نمایش یک پانچ دایره‌ای دوربین با اندازه‌ای بسیار کوچک و بدون مزاحمت قرار دارد و همچنین صفحه نمایشگر هر دو دستگاه توسط محافظ شیشه‌ای Gorilla Glass 3 محافظت می‌شود.

برنده: A71

سامسونگ قبلا هم نشان داده است که در سری A بر خلاف سری M تمرکز بیشتری روی ظاهر و زیبایی دارد. در اینجا هم می‌بینیم که وقت چندانی صرف طراحی Galaxy M51 نشده است اما Galaxy A71 در همان رده قیمتی رنگ بندی‌ای زیباتر و جنس قابی با کیفیت‌تر ارائه می‌کند که می‌تواند شما را در مورد شیشه‌ای یا پلاستیکی بودنش به شک بیندازد. علاوه بر اینها وزن و قطر ام ۵۱ برای هر کسی قابل پذیرش و تحمل نیست اما در مقابل گلکسی آ ۷۱ پیشنهادی عالی برای افرادی است که به این دو فاکتور اهمیت می‌دهند.

مقایسه M51 و A71: صفحه نمایش

در این بخش چیزی برای مقایسه وجود ندارد زیرا سامسونگ از همان نمایشگر A71 در ام ۵۱ هم استفاده کرده است. به همین دلیل مشخصات فنی هر دو نمایشگر را در کنار هم بررسی می‌کنیم. 

نمایشگر استفاده شده در این دو دستگاه از جنس Super AMOLED است و ابعادی ۶.۷ اینچی دارد. چگالی پیکسل این صفحه نمایش ۳۹۳ ppi است و وضوح تصویری برابر با ۱۰۸۰ × ۲۴۰۰ دارد. تا اینجای کار به نظر می‌رسد که سامسونگ برای صفحه نمایش دو دستگاه چیزی کم نگذاشته است، ابعادی عالی، وضوحی بالا، تراکم پیکسلی مناسب که با تکنولوژی روز ساخته شده است.

اما نقطه ضعف قابل توجه این نمایشگر نرخ رفرش تصویر آن است. در اکثر موبایل‌های امروزی تصویر حداقل با نرخ ۹۰Hz نوسازی می‌شود اما در A71 و M51 چیزی بیشتر از ۶۰Hz در انتظارمان نیست. این نرخ نوسازی پایین روی تجربه بازی کردن و فیلم دیدن تاثیر منفی بسزایی می‌گذارد. 

این دو نمایشگر حتی در روشنایی صفحه هم یکسان هستند و هر دو می‌درخشند. میانگین روشنایی این دو دستگاه ۶۶۹ nits است که کار کردن با گوشی در طول روز و در فضای آزاد را بدون مشکل می‌کند.

همیشه برای مقایسه دو دستگاه تفاوتی پیدا می‌کنیم تا بتوانیم هر کدام را در بخشی برنده اعلام کنیم اما در مقایسه M51 و A71 از نظر صفحه نمایش واقعا هیچ تفاوتی وجود ندارد و انتخاب برنده بی‌معنی است.

مقایسه M51 و  A71: حافظه و پردازنده

هر دو دستگاه از چیپست پردازشی یکسانی استفاده می‌کنند البته با یک تفاوت. A71 از چیپست SDM730 Snapdragon 730 و M51 از چیپست SDM730 Snapdragon 730G استفاده می‌کنند. همانطور که می‌بینید تنها تفاوت در وجود یک حرف G در آخر اسم تراشه M51 است. این بیانگر تفاوت کلاک ریت GPU این ورژن نسبت به ورژن معمولی است؛ البته خواهیم دید که تفاوت چندان تاثیرگذاری نیست.

 هر دو تراشه ۸ هسته‌ای ساخته شرکت خوش آوازه کوالکام هستند و از دو هسته ۲.۲ GHz در کنار شش هسته ۱.۸ GHz بهره می‌برند. پردازش گرافیکی دو دستگاه هم بر عهده یک تراشه Adreno 618 است.

در ادامه از چند بنچمارک برای بررسی و مقایسه دقیق‌تر M51 و A71 استفاده خواهیم کرد. 

Geekbench 5 (Single-Core)

پردازنده

Geekbench 5 (Multi-Core)

پردازنده

۳DMark Wild Life

گرافیک

OpenGL ES 3.1

گرافیک

GFX Manhattan ES 3.1 (onscreen) PCMark  Android Storage

حافظه

M51 ۵۴۰ ۱۷۷۴ ۷۳۸ ۲۴۶۲ ۲۶ ۱۱۷۲۱
A71 ۵۴۲ ۱۷۳۳ ۷۴۰ ۲۳۹۷ ۲۷ ۱۰۴۵۹
A71 5G ۱۶۸۹ ۳۳۰۴ ۱۶۶۸۲

همانطور که می‌بینید Galaxy M51 و Galaxy A71 در همه تست‌ها به هم تنه می‌زنند. در تستی عقب می‌افتند و در تست دیگر جبران می‌کنند. فاصله در تست‌های بنچمارک و تست‌های گرافیکی آنقدر ناچیز است که اصلا اهمیتی ندارد. در تست سرعت حافظه داخلی هم M51 اندکی سریع‌تر است اما حتی این فاصله ۱۰۰۰ واحدی هم خیلی زیاد نیست. 

راستی فراموش کردیم که پردازنده ام ۵۱ یک G اضافه داشت و قرار بود با عملکرد بهترش در پردازش گرافیکی ما را سورپرایز کند اما می‌بینید که در عمل چنین خبری نیست.

در مقام مقایسه با دیگر دستگاه‌های میان رده این دو دستگاه چندان جایگاه بالایی ندارند؛ بالاتر از دستگاه‌هایی مثل Samsung Galaxy A51 و Redmi Note 8 Pro و پایین‌تر از دستگاه‌هایی مثل Galaxy A51 5G و OnePlus Nord قرار دارند. 

به طور کلی این چیپست برای انجام بازی‌های معمولی کفایت می‌کند و مشکل داغ شدن هم بروز نداده است ولی اگر قصد انجام بازی‌های سنگین و حرفه‌ای با موبایل خود دارید یا نرخ رفرش تصویر برایتان اهمیت دارد، پیشنهادات بهتری هم برای شما در این رده قیمتی وجود دارد.

تنها حافظه داخلی ارائه شده در این دو دستگاه ۱۲۸GB می‌باشد. تنوع کم حافظه‌های ارائه شده را می‌توانیم نقطه ضعفی قابل توجه در نظر بگیریم. بهتر بود حافظه ۶۴ GB برای افرادی که دنبال گزینه اقتصادی‌تر هستند و حافظه‌های بیشتر نیز برای افرادی که نیاز به فضای بیشتری دارند در دسترس باشد. تکنولوژی ساخت این حافظه نیز از نوع UFS 2 می‌باشد که جزو انواع جدید به حساب نمی‌آید. این حافظه نسبت به مدل UFS 3.1 رایج در برخی دیگر از محصولات سامسونگ و دیگر شرکت‌ها سرعتی تقریبا نصف دارد. البته توقع نداریم که این سرعت پایین در استفاده‌های روزمره چندان قابل حس باشد اما باز هم نکته منفی دیگری برای اهداف گیمینگ هست علاوه بر اینکه ممکن است موجب ایجاد تاخیر در هنگام باز کردن فایل‌های حجیم یا بازی‌ها شود. 

همچنین ظرفیت رم ارائه شده در دو دستگاه ام ۵۱ و آ ۷۱ شامل دو پیشنهاد ۶ GB و ۸ GB می‌باشد که به نظر کافی و مناسب می‌آید؛ خصوصا با انتخاب رم ۸ گیگابایتی انتظار داریم مشکل قابل توجهی در پر شدن فضای رم و اختلال در عملکرد مولتی تسکینگ نداشته باشید. 

در اینجا A71 5G تفاوت زیادی با نسخه معمولی دارد که لازم به ذکر است. این مدل از پردازنده Exynos 980 ساخته شرکت سامسونگ بهره می‌برد. این پردازنده از ترکیب هسته‌های ۲+۶ با سرعت پردازشی مشابه Snapdragon 730 بهره می‌برد اما همانطور که در جدول می‌بینید فاصله قابل توجهی را در مقایسه با A71 و M51 به وجود آورده است. در آخر اینکه پردازنده گرافیکی این چیپست از مدل Mali-G76 MP5 است.

برنده: A71

هر چقدر بیشتر در مقایسه M51 و A71 از نظر توان پردازشی پیش می‌رویم انتخاب برنده سخت‌تر می‌شوند. اگرچه مبحث پردازش از فاکتورهای مختلفی تشکیل شده و تست‌های متفاوتی برای سنجیدن کیفیت پردازنده‌ها وجود دارد اما حتی این هم به ما کمکی نکرد زیرا این دو رقیب در همه فاکتورها برابر بودند و هیچکدام در تست‌ها نتوانست برتری خود را حفظ کند. در آخر از نسخه ۵G گلکسی آ ۷۱ کمک می‌گیریم و با توجه به برتری بدون شک آن در این زمینه، امتیاز این بخش را هم به A71 می‌دهیم.

مقایسه M51 و A71: دوربین

در بخش دوربین با مقایسه M51 و A71 متوجه شباهت قابل توجهی بین آنها می‌شویم؛ هر دو دستگاه ۴ دوربین با تعداد پیکسل یکسان دارند اما نوع و کیفیت ساخت آنها متفاوت است.

در گلکسی ام ۵۱ با یک دوربین اصلی ۶۴ مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم f/1.8، یک دوربین اولترا واید ۱۲ مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم f/2.2، یک دوربین عمق میدان ۵ مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم f/2.4 و یک دوربین ماکرو ۵ مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم f/2.4  مواجه می‌شویم. در A71 همه چیز به همین ترتیب است اما با یک تفاوت کوچک: دیافراگم دوربین ماکرو A71 گشوده‌تر است، به طور دقیق‌تر برابر است با f/2.2. 

همچنین در جلوی دستگاه‌ها یک دوربین سلفی ۳۲ مگاپیکسلی قرار دارد که گشودگی دیافراگم در M51، f/2.0 و در A71، f/2.2 است. 

حال بیایید نگاهی دقیق‌تر به کیفیت این دوربین‌ها بیندازیم.

از تکنولوژی‌های شاخص به کار رفته در این مجموعه دوربین‌ها می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

دوربین واید (اصلی) و سلفی با استفاده از تکنولوژی Quad Bayer ساخته شده‌اند. Quad Bayer به معنای ادغام ۴ پیکسل در ۱ پیکسل است؛ دوربین پس از ضبط تصویر هر ۴ پیکسل نزدیک هم را در ۱ پیکسل ادغام می‌کند تا تصویری با پیکسل‌های بزرگتر و تعداد پیکسل کمتر به وجود آید. این کار کیفیت تصویر را در ازای کاهش جزئیات بالا می‌برد.

همچنین دوربین واید و اولترا واید از تکنولوژی حالت شب  (night mode) پشتیبانی می‌کنند. این تکنولوژی همانطور که از نامش پیداست برای عکاسی در شب به کار می‌رود. این روش بیشتر بر روی کاهش سرعت شاتر و افزایش اکسپوژر و پردازش تصویر تمرکز دارد و منجر به کاهش نویز، افزایش جزئیات، افزایش روشنایی و بهبودهای دیگر می‌شود. البته میزان موفقیت این روش در دستگاه‌های مختلف متفاوت است.

دوربین‌های واید و سلفی دو دستگاه و همچنین اولترا واید A71 توانایی ثبت تصاویر HDR را دارند که منجر به افزایش گستره دینامیکی و کنتراست تصویر البته باز هم به قیمت کاهش جزئیات می‌شود.

و در آخر تنها دوربین اصلی دو دستگاه توانایی فوکوس خودکار دارد و خبری از لرزشگیر اپتیکال در هیچ کدام نیست.

دوربین واید M51 همانطور که اشاره کردیم با توسل به تکنولوژی Quad Bayer، تصاویر ۱۶ مگابایتی ثبت می‌کند؛ البته قابلیت عکسبرداری ۶۴ مگاپیکسلی هم در دسترس است اما طبق معمول نتایج چندان جالبی ندارد. تصاویر ۱۶ مگاپیکسلی این دوربین در نور روز رضایت بخش هستند.

دوربین واید آ ۷۱ هم تصاویر خوبی می‌گیرد. اگر HDR فعال باشد گستره دینامیکی خیلی خوب است، کنتراست و میزان نویز میزان قابل قبولی دارند و برخلاف روال معمول سامسونگ، حذف بیش از حد نویز موجب کاهش شدید جزئیات نشده است. به طور کلی از تصاویر ۱۶ مگاپیکسلی این دوربین در نور روز خیلی خوب است و برخلاف M51 می‌توان با آن تصاویر ۶۴ مگاپیکسلی مناسبی گرفت.

دوربین اولترا واید دو دستگاه عملکرد خوبی در صاف کردن به هم ریختگی‌های گوشه تصویر از خود نشان می‌دهند. در Galaxy M51 این دوربین نسبت به دوربین واید افت قابل توجهی می‌کند؛ هم در میزان جزئیات و هم در افزایش نویز. تصاویر این دوربین همچنان قابل استفاده‌اند اما قبل از استفاده مطمئن شوید که استفاده از آن ارزشش را داشته باشد.

دوربین فوق عریض A71 اما ماجرا را متفاوت ادامه می‌دهد. اول از همه داشتن قابلیت HDR تفاوت قابل توجهی در گستره دینامیکی تصاویر این دوربین ایجاد می‌کند. علاوه بر آن میزان جزئیات هم قابل قبول است و در عین حال میزان نویز افزایش شدیدی ندارد.

دوربین ماکرو این دو دستگاه و دیگر میان رده‌ها به نظر می‌رسد که بیشتر با هدف افزایش تعداد لنزها طراحی شده‌اند. دوربین ماکرو M51 تنها قادر به برداشت تصاویر شفاف در فاصله ۳ الی ۵ سانتی متری سوژه است. این یعنی اینکه علاوه بر یافتن فاصله مناسب با جابجا کردن موبایل، وظیفه سایه نینداختن روی سوژه از این فاصله کم هم بر عهده شما است. دوربین A71 حتی اوضاع را از این هم خراب‌تر می‌کند. فوکوس دوربین ماکرو این دستگاه دقیقا روی ۵ سانتی متری تنظیم شده است و گرفتن تصاویر شفاف با آن نیاز به تلاش‌‌های زیادی دارد، واقعا زیاد. 

در آخر پس از این همه سعی و جهد تصویری که به دست می‌آورید چیز خارق‌العاده‌ای نیست. تصاویر قابلیت به اشتراک گذاری در شبکه‌های اجتماعی را دارند اما باید تلاش زیادی بکنید تا به اندازه پولی که برای داشتن این دوربین خرج کرده‌اید از آن استفاده کنید.

آخرین دوربین روی پنل پشتی هم یک دوربین ماکرو است که باید عملکرد آن را در ثبت تصاویر پرتره بررسی کنیم زیرا قابلیت عکسبرداری جداگانه ندارد بلکه در حالت پرتره به دوربین اصلی کمک می‌کند. 

تصاویر پرتره هر دو گلکسی ام ۵۱ و آ ۷۱ بسیار خوب هستند؛ تشخیص دقیق لبه‌های سوژه و جدا کردن مناسب آن از پس زمینه چه برای سوژه انسانی و چه غیرانسانی نتایج بسیار با کیفیتی به ارمغان آورده است.

تصاویر دوربین سلفی ۳۲ مگاپیکسلی دو دستگاه همانطور که گفتیم با فناوری Quad Baye تبدیل به ۸ مگاپیکسل می‌شوند اما به دلایل احتمالا تجاری و تبلیغاتی در M51 به ۱۰ مگاپیکسل و در A71 به ۱۲ مگاپیکسل up-scale می‌شوند. 

تصاویر سلفی دو دستگاه هم به طور کلی رضایت بخش هستند و نکته خوب این است که در حالت پرتره هم از HDR پشتیبانی می‌کنند که تاثیر قابل توجهی در کنتراست تصویر می‌گذارد.

در بحث فیلمبرداری از لحاظ رزولوشن‌های ثبت تصویر تفاوتی با هم ندارند. هر دو دستگاه قابلیت فیلمبرداری full HD و ۴K را با فریم ریت ۳۰ fps در دوربین‌های واید، اولترا واید و سلفی خود  دارند. 

کیفیت فیلمبرداری ۴K  دوربین اصلی M51 خوب است اما A71 بهتر عمل می‌کند. جزئیات، گستره رنگ، دینامیک و کنتراست، همه چیز مطلوب است. 

فیلمبرداری اولترا واید هر دو مدل هم خوب است. رنگ‌ها کمی سردتر شده و جزئیات کاهش می‌یابد اما کیفیت راضی کننده است. در گلکسی ام ۵۱ مقداری نویز هم مشاهده می‌شود. 

برنده: A71

از دیگر تمایزهای سری A و سری M سامسونگ، توجه ویژه به کیفیت تصویربرداری در سری A و در مقابل توجه کمتر داشتن به آن در سری M است. اینجا هم همین روال برقرار است. اگرچه A71 وM51 از نظر تعداد دوربین و تعداد لنز هر یک از دوربین‌ها اختلافی ندارند اما در نتایج اختلافاتی دیده می‌شود. در این بخش از مقایسه M51 و A71 ابتدا به سراغ تک تک دوربین‌ها رفتیم و دیدیم که آ ۷۱ در دوربین اصلی و اولترا واید مزایایی دارد، سپس دیدیم که در دوربین ماکرو به علت فاصله کانونی بازتر برتری با M51 است اما ضعیف و بی‌استفاده بودن کلی این لنز، این برتری را کم اهمیت می‌کند؛ و در نهایت دیدیم که A71 در فیلمبرداری هم بهتر عمل می‌کند. از همه اینها نتیجه می‌گیریم A71 برنده این مقایسه است.

مقایسه M51 و A71: ویژگیهای دیگر و محتویات جعبه

در مورد محتویات جعبه دو دستگاه گلایه‌ای نداریم؛ خوشبختانه لوازم جانبی اولیه یعنی هندزفری، کابل شارژر (USB-C to USB-C) و آداپتور شارژر متناسب با شارژ مورد پشتیبانی موبایل وجود دارد.

آداپتور شارژر A71 از نوع شارژ سریع PD است که یکی از جدیدترین تکنولوژی‌های این حوزه است اما در Galaxy M51 از تکنولوژی پیشرفته‌تر PD PPS استفاده شده است که برای اولین بار در Galaxy S20 شاهد آن بودیم. این تکنولوژی به موبایل این اجازه را می‌دهد که در هر لحظه بر حسب شرایط و دمای خود هر میزان ولتاژ دلخواهی را انتخاب کند و حاصل آن شارژ شدن با سرعت حداکثر و کمترین افزایش دما است. در بخش باتری سرعت شارژ دو دستگاه را بررسی خواهیم کرد. 

سامسونگ برای قفل‌گشایی گلکسی آ ۷۱ و M51 هم مثل دیگر دستگاه‌هایش از حسگر تشخیص چهره مبتنی بر دوربین سلفی و حسگر اثر انگشت استفاده می‌کند. تشخیص چهره با دوربین سلفی که دقت و امنیتی ندارد پس از آن گذر می‌کنیم اما نگهبان اصلی این دو دستگاه حسگر اثر انگشت است. در A71 مثل بقیه محصولات جدید سامسونگ از سنسور زیر صفحه نمایش استفاده شده است. این تکنولوژی اگرچه خیلی جالب است اما در مدل‌هایی غیر از پرچمداران به دلایل اقتصادی از نوع اپتیکال یا نوری آن استفاده می‌شود که سرعت پایین و میزان شکست بالایی دارد. در مقابل اما در ام ۵۱ شاهد حضور سنسور اثر انگشت روی دکمه پاور هستیم؛ این اتفاق اگرچه بخاطر محدودیت فضای داخلی M51 رخ داده است اما برای ما یک مزیت است زیرا حسگرهای خازنی خارج از صفحه نمایش مدتهاست به بلوغ رسیده‌اند و سرعت و دقت بالایی دارند. 

علاوه بر اینها تفاوت دیگری در این بخش بین دو دستگاه مشاهده نمی‌شود. هر دو از سیستم عامل یکسان بهره می‌برند، جک ۳.۵ میلیمتری هندزفری دارند و درگاه مستقل SD card دارند. البته مدل A71 5G از درگاه SD card مشترک با سیم کارت دوم استفاده می‌کند.

برنده: M51

محتویات جعبه هر دو دستگاه کامل هستند. تکنولوژی جدیدتر شارژ M51 و حسگر اثر انگشت قوی‌تر آن عوامل برجسته موفقیت آن در این بخش هستند.

مقایسه M51 و A71: باتری

و اما رسیدیم به آخرین و جالب‌ترین بخش مقایسه M51 و A71. اگر اطلاعات خیلی جزئی در مورد این دو موبایل داشته باشید می‌توانید پیشاپیش برنده این بخش را حدس بزنید اما با این حال بگذارید به طور دقیق‌تر به بررسی منبع انرژی دو دستگاه بپردازیم.

ابتدا به سراغ Galaxy A71 می‌رویم . A71 یک باتری لیتیوم یونی ۴۵۰۰ میلی آمپری دارد که از شارژ سریع ۲۵ واتی پشتیبانی می‌کند. این موبایل اصلا نتایج بدی ثبت نمیکند؛ تاب آوردن ۱۰۲ساعت در تست مقاومت اصلا عدد بدی نیست اما در مقابل M51 کافی نیست. Galaxy M51 با یک باتری غول‌آسای ۷۰۰۰ میلی آمپری عرضه شده است که آن را تبدیل کرده است به یک موبایل باتری محور. این موبایل به راحتی می‌تواند با یک بار شارژ به مدت ۴-۵ روز در مصرف سبک همراه شما باشد. لازم است بدانید تا پیش از M51 در هیچ موبایل روزمره‌ای شاهد چنین ظرفیت باتری‌ای نبودیم بلکه تنها در تبلت‌ها و موبایل‌های صنعتی چنین مواردی دیده می‌شد.

در جدول زیر نتایج تست دو دستگاه برای فعالیت‌های مختلف را برای مقایسه بهتر M51 و A71 در اختیارتان می‌گذاریم.

مقاومت مکالمه وبگردی تماشای فیلم
M51 ۱۵۶ ساعت ۵۳ ساعت ۱۷ ساعت بیش از ۲۵ ساعت
A71 ۱۰۲ ساعت ۳۰ ساعت بیش از ۱۳ ساعت نزدیک به ۱۸ ساعت

لازم به ذکر است که تست وبگردی با استفاده از وای فای و تست تماشای فیلم به صورت آفلاین انجام شده است. 

همانطور که می‌بینید بیشترین اختلاف دو دستگاه در تست مکالمه است، جایی که M51 حدود ۷۷ درصد قوی‌تر عمل کرده است و کمترین اختلاف ۳۰ درصد است در تست وبگردی.

مسئله بعدی زمان مورد نیاز برای شارژ شدن باتری آ ۷۱ و ام ۵۱ است. A71 در نیم ساعت ۵۱ درصد شارژ می‌شود و برای شارژ شدن از صفر تا صد نیاز به ۸۱ دقیقه زمان دارد. M51 هم در ۳۰ دقیقه به شارژ ۳۵ درصدی می‌رسد و برای رسیدن از حالت خاموش به شارژ صد درصدی نیاز به ۱۰۷ دقیقه زمان دارد. در بخش قبلی گفتیم M51 تکنولوژی شارژ جدیدتری دارد که یکی از مزایای آن شارژ سریع‌تر است پس چرا دیرتر شارژ می‌شود؟ اجازه دهید مقایسه را جور دیگری انجام دهیم. باتری M51 ۵۵ درصد بزرگتر است پس اگر زمان شارژ آن هم ۵۵ درصد کندتر باشد نباید ناراحت شویم اما زمان شارژ کامل آن ۳۲ درصد بیشتر است و در ۳۰ دقیقه هم ۴۵ درصد کمتر شارژ شده است پس می‌بینیم که عملکرد آن در مجموع بهتر از A71 بوده است.

برنده: M51

Galaxy M51 باتری بزرگتری دارد، زمان بیشتری شارژ نگه می‌دارد و به نسبت حجم باتری سریع‌تر شارژ می‌شود پس تمام فاکتورهای مورد انتظار از یک قهرمان را دارد.

مقایسه M51 و A71: نتیجه گیری

M51 و A71 دو تا از محصولات میان رده خوب این روزها در بازار هستند. همانطور که در این مقایسه M51 و A71 دیدید شباهت‌های این دو دستگاه کم نیست؛ در مواردی مثل نمایشگر و پردازنده حتی تعیین اینکه کدام یک بهتر است تقریبا غیرممکن است اما به هر حال جامعه هدف دو دستگاه کاملا متفاوت است. M51 با باتری غول‌آسا ساخته شده است برای موقعیت‌های سخت‌تر مثل استفاده طولانی مدت خارج از منزل یا بازی کردن به مدت طولانی. در مقابل M51 را داریم که باتری کوچکتری دارد اما طراحی زیباتر و وزن کمتر آن را برای افراد شیک پسند مناسب‌تر می‌کند. در آخر انتخاب از بین این دو مدل محبوب بر عهده شماست.