شرکت سامسونگ هر ساله در کنار پرچمداران بی نظیر و میان رده های مدعی اش، مدل هایی را در قالب گوشی های پایین رده یا اقتصادی روانه ی بازار می کند. این مدل ها طوری طراحی و تولید می شوند که با برچسب های قیمتی پایین تری در دسترس کاربران قرار گیرند، پس در واقع نمی توان انتظار زیادی از عملکرد و کیفیت قسمت های مختلف آن داشت.

A13 که در مارس ۲۰۲۲ وارد بازار شد نیز در دسته ی گوشی های اقتصادی قرار می گیرد. زمانی که چنین گوشی هایی را بررسی می کنیم، معیار قضاوت این است که مدل مورد نظر به راحتی از پس فعالیت های روزانه و معمول کاربران بر آید. البته از آن جایی که اکثر کمپانی ها امروزه به تولید چنین مدل هایی نیز روی آورده اند، در بازار رقبای قابلی برای A13 وجود دارد.

در این مطلب قصد داریم با بررسی قسمت های مختلف این گوشی هوشمند، پی ببریم که جایگاه گلکسی A13 سامسونگ در میان رقبا کجاست و این مدل به نسبت نسل قبلی که رکورد خوبی را نیز در فروش ثبت کرده، پیشرفت قابل توجهی داشته یا خیر.

مزایا گلکسی A13 سامسونگ : طراحی

در نسل جدید گوشی های سامسونگ، شاهد تغییر زبان طراحی میان رده ها و پایین رده ها هستیم. گویا این شرکت تصمیم گرفته تا زبان طراحی همه ی مدل های خود را به پرچمداران محبوبش در خانواده ی S، نزدیک کند، به همین جهت چیدمان دوربین ها در A13 تغییر کرده است.

در نسل قبلی شاهد حضور یک ماژول مربع شکل بودیم که لنز های دوربین سلفی در آن چیده شده بودند اما حالا ماژول به طور کلی حذف شده و لنز های دوربین به صورت خطی زیر هم قرار درون بدنه جای گرفته اند. بیرون زدگی این سنسور ها اندک است و باعث عدم تعادل A13 بر روی سطوح نمی شود.

در واقع می توان گفت A13 نسبت به A12 ظاهری مینیمال تر و زیبا تر دارد و افرادی که به گوشی های ساده علاقه دارند این مدل را بیشتر می پسندند.

مزایا گلکسی A13 سامسونگ : نمایشگر بزرگ و با کیفیت

نمایشگر یکی از آن بخش های که معمولا کاربران را به خود جذب می کند و افراد معمولا به تماشای فیلم و بازی کردن با گوشی های بزرگ با کیفیت مطلوب علاقه ی بیشتری دارند. در A13 سامسونگ از یک پنل ۶.۶ اینچی PLS LCD استفاده شده است. این نمایشگر قادر است تصاویر را با رزولوشن ۱۰۸۰ در ۲۴۰۸ پیکسل و تراکم پیکسلی ۴۰۰ پیکسل بر اینچ به نمایش در آورد. در واقع در این گوشی با نمایشگر بزرگی رو به رو هستیم که دارای کیفیت Full HD است و این کیفیت بالای نمایشگر به یکی از مزایای اصلی A13 نیز تبدیل شده است.

با این که نوع صفحه نمایش استفاده شده در A13 و A12 یکی است اما شاهد پیشرفت چشم گیر کیفیت در مدل جدید هستیم.

مزایا گلکسی A13 سامسونگ : دوربین

گلکسی A13 سامسونگ نیز مانند نسل قبلی یک دوربین چهارگانه دارد. لنز اصلی این دوربین از نوع واید ۵۰ مگاپیسکلی است این در حالی است که در A12 از یک لنز ۴۸ مگاپیکسلی برای دوربین اصلی استفاده شده بود. یک لنز اولترا واید ۵ مگاپیکسلی با زاویه دید ۱۲۳ درجه، یک لنز ماکرو ۲ مگاپیکسلی و در نهایت نیز یک سنسور تشخیص عمق میدان ۲ مگاپیکسلی، مجموعه ی دوربین اصلی را کامل می کند.

در قسمت دوربین سلفی نیز از یک لنز واید ۸ مگاپیکسلی استفاده شده است. عکس های ثبت شده توسط دوربین A13 نشان می دهد که کیفیت تصاویر گرفته شده در روز قابل قبول است، البته باید بدانید که عکس ها در حالت پیش فرض با کیفیت ۱۲ مگاپیکسل ثبت می شوند و برای تصاویر با کیفیت بالاتر باید به قسمت تنظیمات دوربین مراجعه کرد.

در مجموع عکس های گرفته شده جزییات خوبی دارند، در عکس های پرتره در ۸۰ درصد مواقع سوژه به خوبی از پس زمینه جدا می شود. تصاویر ثبت شده دارای رنگ های زنده و پویا هستند. با دوربین سلفی و دوربین اصلی این گوشی می تواند فیلم هایی با کیفیت ۱۰۸۰، ۳۰ فریم بر ثانیه را ضبط کرد.

مزایا گلکسی A13 سامسونگ : نرم افزار

گلکسی A13 سامسونگ با جدید ترین سیستم عامل اندروید عرضه شده به بازار، یعنی اندروید ۱۲ و با جدید ترین نسخه ی رابط کاربری سامسونگ یعنی ONE UI 401 Core در دسترس کاربران قرار گرفته است. کلمه Core که در مقابل نام رابط کاربری اضافه شده نشان می دهد که در این مدل از رابط کاربری سبک تری که مخصوص گوشی های پایین رده با سخت افزار ضعیف تر است، بهره برده اند که برخی از امکانات مانند Bixby و Edge Panel که در نسخه ی اصلی موجود است برای جلوگیری از لگ و هنگی از آن حذف شده است.

جدیدترین سیستم عامل و رابط کاربری، امکاناتی همچون شخصی سازی، دسترسی به پالت رنگی دلخواه، استفاده از تم های گوناگون و … را برای کاربران فراهم می کند. البته باید بدانید که ضعف سیستم عامل این مدل ممکن است در استفاده از برخی امکانات نرم افزاری اختلال ایجاد کند.

مزایا گلکسی A13 سامسونگ : جک ۳.۵ میلی متری هدفون

در سال های اخیر شاهد حذف جک ۳.۵ میلی متری هدفون در مدل های مختلف گوشی های هوشمند هستیم. حذف این درگاه از پرچمداران شروع شد و کم کم به میان رده ها و پایین رده ها رسید، اما A13 سامسونگ خوشبختانه با جک ۳.۵ میلی متری هدفون عرضه شده است. این درگاه امکان استفاده از هدفون های مختلف را فراهم می کند و کاربران حتی می توانند از هندزفری های قدیمی خود نیز استفاده کنند و نیازی به خرید یک هدفون جدید نیست.

مزایا گلکسی A13 سامسونگ : باتری

گلکسی A13 سامسونگ، انرژی خود را از طریق یک باتری ۵۰۰۰ میلی آمپر ساعتی تامین می کند. این باتری شارژدهی مناسبی دارد و در استفاده ی روزمره ی نسبتا زیاد، یک روز کامل کاربران را همراهی می کند. با این که سخت افزار این مدل مصرف بالایی دارد اما عملکرد باتری همچنان خوب است. تست های مقاومت باتری انجام شده بر روی این مدل نشان می دهد که دوام کلی آن حدود ۱۱۴ ساعت است. تست های اختصاصی مقاومت باتری در فعالیت های مختلف نشان می دهد که دوام باتری در مکالمه پیوسته حدود ۳۸ ساعت، در استفاده ی مداوم از اینترنت ۱۶ ساعت و در تماشای پیوسته ی فیلم نیز حدود ۱۶ ساعت خواهد بود.

مزایا گلکسی A13 سامسونگ : اسپیکر

در A13 سامسونگ طبق روال گوشی های اقتصادی تنها از یک اسپیکر استفاده شده که در پایین بدنه قرار گرفته است. عملکرد این اسپیکر در مجموع قابل قبول خواهد بود، شاید بلندی صدا آنقدر ها زیاد نباشد اما تفکیک صدا ها خوب انجام می شود. در قسمت تنظیمات اسپیکر یک اکولایزر با تنظیمات پیش فرض قرار داده شده که بر کیفیت صدای موسیقی پخش شده تاثیر می گذارد. اگر افراد از هدفون یا اسپیکر بلوتوثی استفاده کنند قابلیت Dolby Atmos نیز در دسترس خواد بود. یکی از ویژگی های جالب دیگر در پخش صدا، قابلیت Adapt Sound  است که امکان تنظیم صدا را با توجه به سن و قدرت شنوایی افراد ایجاد می کند.

معایب گلکسی A13 سامسونگ : متریال ساخت

طبق روال همیشگی گوشی های ارزان قیمت سامسونگ، جنس بدنه ی A13 هم از پلاستیک است، این پلاستیک کیفیت آنچنان مناسبی ندارد و شاید کاربران با در دست گرفتن آن حس خوبی نداشته باشند. اثر انگشت و کثیفی های دیگر نیز به راحتی بر روی بدنه باقی خواهد ماند. البته توجه داشته باشید که در این رنج قیمتی معمولا بدنه ی گوشی ها از پلاستیک ساخته می شود.

معایب گلکسی A13 سامسونگ : عملکرد دوربین در شب

متوجه شدیم که دوربین A13 در مقایسه با این که یک با یک گوشی اقتصادی رو به رو هستیم در روز عملکرد قابل قبولی دارد اما در شب نتایج مثبت نیست. در تنظیمات دوربین این گوشی خبری از حالت نایت مود یا عکاسی در شب نیست، پس می توان انتظار داشت که عکس های گرفته شده جالب نباشند. البته نداشتن نایت مود به این معنی نیست که امکان عکسبرداری در شب وجود ندارد چرا که با بالا بردن ISO می توان در نور کم نیز تصاویری را ثبت کرد اما باید بدانید که اکثر تصاویر نویز بسیار زیادی دارند و شاید نیاز باشد تا چند بار عکس گرفتن را تکرار کنید تا نتیجه ی قابل استفاده ای ثبت گردد.

معایب گلکسی A13 سامسونگ : رفرش ریت ۶۰ هرتزی

رفرش ریت یا نرخ تازه سازی، معیاری است که نشان می دهد نمایشگر یک گوشی هوشمند تا چه اندازه در نشان دادن تصاویر روان است و میزان روانی تصاویر در بازی ها بیش از قسمت های دیگر خود را نشان می دهد. رفرش ریت نمایشگر A13 سامسونگ ۶۰ هرتز است و در واقع مقدار حداقلی را داراست. این در حالی است که بسیاری از میان رده ها دارای رفرش ریت ۱۲۰ هرتز هستند و گوشی های اقتصادی رقیب نیز نرخ تازی سازی ۹۰ هرتزی دارند. پس کاربران باید انتظار قدری کندی را در نمایش انیمیشین ها و بازی ها داشته باشند.

معایب گلکسی A13 سامسونگ : روشنایی کم نمایشگر

جالب است که در A13 سامسونگ همان طور که کیفیت و اندازه ی نمایشگر مزیت به حساب می آید، روشنایی آن یکی از اشکالات مهم این مدل است. حداکثر روشنایی صفحه نمایش  در حالت دستی حدود ۵۰۰ نیت و در حالت اتوماتیک به ۵۸۷ نیت می رسد. این روشنایی برای استفاده در فضاهای داخلی کافی است اما در فضاهای خارجی مخصوصا در زیر نور مستقیم آفتاب کاربران با مشکل جدی در دیدن صفحه ی گوشی رو به رو می شوند.

از سوی دیگر زمانی که حالت اتوماتیک را برای تنظیم روشنایی نمایشگر انتخاب کنیم، تنظیم نور صفحه با نور محیطی همیشه به خوبی انجام نشده و قدری با اشکال رو به رو است.

معایب گلکسی A13 سامسونگ : سرعت شارژ پایین

باتری این گوشی امکان شارژشدن با یک شارژر حداکثر ۱۵ واتی را دارد و سرعت شارژ آنچنان مطلوب نیست. یک شارژر ۱۵ واتی می تواند باتری را در مدت ۳۰ دقیقه حدود ۳۰ درصد شارژ کند و برای فول شارژ شدن مجدد به حدود ۲ ساعت و ۲۰ دقیقه زمان نیاز است، در واقع در مقایسه با رقبا زمان شارژ شدن A13 بسیار زیاد است.

معایب گلکسی A13 سامسونگ : سخت افزار

در این مدل از یک تراشه ی اگزینوس ۸۵۰ با فرآیند ساخت ۸ نانومتری استفاده شده است که یک پردازنده ی مرکزی ۸ هسته ای و یک پردازنده ی گرافیکی Mali-G52 آن را کامل می کند. این پکیج سخت افزاری در واقع تنها از پس فعالیت های معمول روزانه بر می آید و در بازی ها و فعالیت های سنگین، کاربران با لگ و هنگی رو به رو می شوند.

از سوی دیگر این گوشی در مدل هایی با رم ۳ گیگابایتی و حافظه ی داخلی ۳۲ گیگابایت، رم ۴ گیگابایتی و حافظه ۳۲، ۶۴ و ۱۶۸ گیگابایت و رم ۶ گیگابایتی و حافظه ی داخلی ۱۲۸ گیگابایت به کاربران عرضه شده است. در واقع هم حافظه ی ذخیره ی اطلاعات به قدرکافی نیست و هم رم نمی تواند به خوبی برای انجام بازی ها، سخت افزار را همراهی کند.

در واقع افراد می توانند با این گوشی بازی کنند اما A13 مدلی نیست که برای بازی کردن و کار با نرم افزار های سنگین طراحی شده باشد و برای استفاده ی معمول روزانه مناسب است.

معایب گلکسی A13 سامسونگ : جای خالی هدفون

در جعبه ی این گوشی خبری از هندزفری نیست و این موضوع خوشایند کاربران نخواهد بود. از آن جایی که مخاطبین گوشی های اقتصادی معمولا بودجه ی محدودی را برای خرید گوشی هوشمند در نظردارند، نبود لوازم جانبی آن ها را مجبور به خریداری مجزا این لوازم کرده و بر هزینه های آن ها می افزاید. از سوی دیگر نیز زمانی که هندزفری خود گوشی در دسترس نباشد، دوام انواع متفرقه معمولا کمتر بوده و عملکردشان نیز شاید به خوبی نمونه ی اورجینال نباشد.

پس از بررسی قسمت های مختلف این گوشی اقتصادی تازه نفس متوجه می شویم که A13 در برخی از قسمت ها مانند نمایشگر، هم نسبت به نسل قبلی خود و هم نسبت به دیگر رقبا، در جایگاه بالاتری قرار می گیرد، اما عملکرد سخت افزار در حد یک گوشی پایین رده است که می توان گفت نسبت به برچسب قیمتی آن دور از انتظار نیست. در مجموع گلکسی A13 سامسونگ برای کاربرانی که بودجه ی محدودی برای خرید گوشی هوشمند دارند و از گوشی خود برای فعالیت های معمول روزانه استفاده می کنند، گزینه ی مناسبی است.