زمانی در بازار تکنولوژی تنها پرچمداران هر برندی خبرساز ترین مدل ها بودند و با جذابیت ها و تازگی های خود کاربران را مشتاق به خرید می کردند. اما امروزه با پیشرفت سریع تکنولوژی و بالا رفتن قیمت پرچمداران، میان رده های فراوانی به بازار عرضه می شوند که بسیاری از آن ها ویژگی های شبیه به پرچمداران دارند. سامسونگ به عنوان یکی از فعال ترین کمپانی ها در تولید پرچمداران شناخته می شود و هر ساله شاهد حضور پرچمداران مختلفی از خانواده A با ویژگی ها و قیمت های مختلف به بازار هستیم. در این مطلب قصد داریم به مقایسه دو مدل محبوب از خانواده A که یکی محصول سال ۲۰۲۱ یعنی گلکسی A52 سامسونگ و مدل تازه نفس ارائه شده در سال ۲۰۲۲،  یعنی A33 بپردازیم. البته پیش از شروع بررسی ها باید بدانید که A33 تنها در یک نسخه ارائه شده که امکان استفاده از تکنولوژی ۵G را دارد، اما در سال گذشته شاهد عرضه دو مدل مختلف A52 و A52 5G در خانواده A سامسونگ بودیم.

مقایسه گلکسی a33 با a52 و a52 5g سامسونگ : نمایشگر

در این سه مدل از یک نوع نمایشگر اولد که در سال های اخیر در میان رده های برتر سامسونگ مشاهده می شود، استفاده شده است. صفحه نمایش آن ها از نوع Super Amoled است که باید انتظار کیفیت خوبی از آن داشت. در A33 نمایشگر استفاده شده ۶.۴ اینچی است و در دو مدل دیگر صفحه نمایش قدری بزرگ تر و ۶.۵ اینچی است، البته باید بدانید که این اختلاف اندازه بسیار کم است.

از دیگر ویژگی های مشترک نمایشگر این سه مدل نسبت ۲۰:۹ تصاویر در آن و ارائه ی رزولوشن ۱۰۸۰ در ۲۴۰۰ است. با این که این گوشی ها در داشتن کیفیت Full HD+ یکسان عمل می کنند اما تراکم پیکسلی A52، A52 5G و A33 به ترتیب ۴۰۷، ۴۰۷ و ۴۱۱ پیکسل بر اینچ است.

هر سه نمایشگر دارای روشنایی حداکثری ۸۰۰ نیت هستند تا کاربران در هنگام کار کردن با آن ها در نور مستقیم خورشید مشکلی نداشته باشند. تا این جا متوجه شدیم که این سه مدل در قسمت نمایشگر نیز بسیار به هم شبیه هستند. این شباهت در مورد مشخصات دیگر صفحه نمایش های A33 و A52 همچنان ادامه پیدا نمی کند، برای مثال نرخ نوسازی در این دو نمایشگر ۹۰ هرتز است در حالی که در A52 5G رفرش ریت بر روی میزان حداکثری یعنی ۱۲۰ هرتز قرار دارد.

درA52  و A33 از قابلیت هایی مانند HDR10+ که به واسطه ی آن محتوای HDR به نمایش در می آید خبری نیست اما در A52 5G  این قابلیت وجود دارد که مزیت آن بر دو مدل دیگر به حساب می آید.

برنده ی بخش نمایشگر : a52 5g

همان طور که می دانید رفرش ریت نشان دهنده ی میزان روانی تصاویر در نمایشگر است و انجام فعالیت هایی مانند تماشای فیلم و بازی کردن با نمایشگر هایی که رفرش ریت بالاتری دارند لذت بخش تر خواهد بود، پس با این که این سه مدل در بسیاری از مشخصات نمایشگر شباهت دارند اما A52 5G به خاطر داشتن رفرش ریت بالا تر برنده ی بی چون و چرای این بخش است.

مقایسه a33 با a52 و a52 5g : قیمت ال سی دی

شاید با دیدن این عنوان تعجب کرده باشید چرا که این مورد را معمولا در سایت ها و منابع دیگر نمی بینید. اما از آنجایی که آوافیکس سالها تجربه کاری در حوزه تعمیرات موبایل دارد، دانستن این مورد را هنگام خرید موبایل ضروری می داند.

قضیه از این قرار است که شایع ترین خرابی گوشی های موبایل، شکستن یا سوختن صفحه نمایش در اثر ضربه ، نفوذ آب و اخیرا (بعد از کرونا) هم الکل است. از قضا گران ترین قطعه ی گوشی های سامسونگ نیز همین صفحه نمایش است. بنابراین اگر قیمت صفحه نمایش گوشی را ندانید، ممکن است بعدها با دیدن قیمت آن شوکه شوید و حتی از خیر تعمیر گوشی تان بگذرید. البته امیدواریم هرگز برای گوشی تان اتفاقی نیفتد مخصوصا با این نرخ ارز، اما بهرحال پیشنهاد می کنیم هنگام خرید گوشی نیم نگاهی هم به قیمت ال سی دی آن داشته باشید.

راستی شما می دانید که آوافیکس یک شرکت ارائه دهنده خدمات تعمیرات موبایل در منزل یا محل کار شماست؟ به این صورت که یک تکنسین را در زمان مورد نظر شما به منزل یا محل کار شما اعزام می کند و گوشی تان در حضور خودتان تعمیر می شود. 

مقایسه گلکسی a33 با a52 و a52 5G سامسونگ : دوربین

در قسمت دوربین لنز های استفاده شده در دو مدل A52 و A52 5G کاملا به هم شبیه است. لنز های دوربین اصلی به ترتیب یک لنز واید ۶۴ مگاپیکسلی، یک لنز ۱۲ مگاپیکسلی اولترا واید با زاویه دید ۱۲۳ درجه، یک لنز ماکرو ۵ مگاپیکسلی و در نهایت یک سنسور تشخیص عمق میدان ۵ مگاپیکسلی است. دوربین سلفی نیز در این دو مدل دارای یک لنز ۳۲ مگاپیکسلی است.

این در حالی است که A33 دوربین اصلی دارای یک لنز واید ۴۸ مگاپیکسلی، یک لنز اولترا واید ۸ مگاپیکسلی با زاویه دید ۱۲۳ درجه، یک لنز ۵ مگاپیکسلی ماکرو و یک سنسور تشخیص عمق میدان ۲ مگاپیکسلی است. لنز دوربین سلفی در این مدل ۱۳ مگاپیکسلی واید است.

هر سه مدل می توانند با کیفیت ۴K، ۳۰ فریم بر ثانیه توسط دوربین اصلی و دوربین سلفی فیلم برداری کنند. از دیگر ویژگی های مشترک دوربین این سه میان رده می توان به قابلیت هایی مانند: پانوراما، HDR و داشتن فلش LED اشاره نمود.

برنده بخش دوربین : A52 و A52 5G

عدد ها و اندازه های سنسور ها استفاده شده در این سه مدل، بیان می کند که دو مدل A52 و A52 5G باید کمی قوی تر از A33 باشند. بررسی تک به تک لنز ها نیز شاهدی بر این ادعاست، عکس های گرفته شده توسط دو دوربین A52 و A52 5G کیفیت و روشنایی بهتری نسبت به عکس های گرفته شده با A33 دارند، البته این به معنی کیفیت پایین عکس های گلکسی A33 نیست چرا که عکس های ثبت شده با مجموعه ی این دوربین نیز بسیار قابل قبولند.

عکس های ثبت شده توسط دوربین اولترا واید A52 و A52 5G نیز به نسبت لنز مشابه در A33 دارای جزییات بیشتر و اعوجاج کمتری هستند. البته این برتری در مورد لنز ماکرو ادامه پیدا نمی کند و سنسور ۵ مگاپیکسلی به کار گرفته شده در هر سه مدل، عملکرد یکسانی دارد.

از دیگر شباهت های این سه مدل در عکسبرداری می توان به عکس های پرتره اشاره کرده که کاملا یکسانند و در هر سه دوربین در برخی از موارد اشکالاتی در تفکیک سوژه از پس زمینه دیده می شود.

اما برتری A52 و A52 5G در دوربین سلفی نیز ادامه پیدا می کند و سبب می شود که مجموعه ی دوربین های A52 و A52 5G  در جایگاه بالاتری نسبت به مجموعه دوربین A33 قرار بگیرند.

مقایسه گوشی A33 با A52 و A52 5G سامسونگ : سخت افزار

در قسمت سخت افزار A33 سامسونگ دارای یک تراشه ی اگزینوس ۱۲۸۰ با فرآیند ساخت ۵ نانومتری است که یک پردازنده ی هشت هسته ای مرکزی و یک پردازنده ی گرافیکی Mali G68 آن را تکمیل می کند. فضای ذخیره اطلاعات در این مدل در نسخه هایی با رم ۴ گیگابایت و حافظه داخلی ۱۲۸ گیگاباتی، رم ۶ گیگابایت و حافظه داخلی ۱۲۸ گیگابایتی، رم ۸ گیگابایت و حافظه های داخلی ۱۲۸ و ۲۵۶ گیگابایتی ارائه می شود و امکان استفاده از کارت حافظه جانبی micro SD نیز در این مدل وجود دارد.

A52 به یک تراشه ی اسنپ دراگون ۸۲۰G مجهز شده و یک پردازنده ی مرکزی هشت هسته ای و پردازنده ی گرافیکی Adreno 618 نیز در کنار آن قرار گرفته است. نسخه ارائه شده از این مدل با رم های گوناگون و حافظه های داخلی متفاوت عبارتند از : رم ۴ گیگابایت و حافظه داخلی ۱۲۸ گیگاباتی، رم ۶ گیگابایت و حافظه های داخلی ۱۲۸ و ۲۵۶ گیگابایتی و رم ۸ گیگابایت و حافظه های داخلی ۱۲۸ و ۲۵۶ گیگابایتی. در این مدل نیز می توان از کارت حافظه جانبی Micro SD استفاده نمود.

در نهایت A52 5G دارای یک تراشه ی اسنپ دراگون ۷۵۰G 5G است که با فرآیند ساخت ۸ نانومتری ساخته شده و به کمک یک پردازنده ی مرکزی هشت هسته ای و یک پردازنده ی گرافیکی Adreno 619 کار می کند. فضای ذخیزه اطلاعات در این مدل در نسخه های گوناگونی چون: رم ۶ گیگابایت و حافظه داخلی ۱۲۸ گیگابایتی، رم ۸ گیگابایت و حافظه های داخلی ۱۲۸ و ۲۵۶ گیگابایتی در دسترس کاربران قرار دارد و مانند دو مدل قبل امکان استفاده از کارت حافظه جانبی micro SD نیز فراهم است.

برنده بخش سخت افزار : a33

در بررسی عملکرد این سه مدل متوجه می شویم که سرعت و قدرت پردازش اطلاعات در A33  سامسونگ از گلکسی A52 حدود ۲۵ تا ۳۰ درصد بهتر است. از آن جایی که در A52 5G نیز به نسبت A52 از تراشه اسنپ دراگون و پردازنده های قوی تر و جدید تری استفاده شده، عملکرد نیز به همان نسبت بهبود یافته است.

در این میان عملکرد A52 5G و A33 در پردازش اطلاعات و نداشتن لگ و هنگی در هنگام بازی یا تماشای فیلم در یک سطح است و با یک نگاه جزیی تر حتی A33 به خاطره ی تراشه ی به روز تر بهتر عمل می کند، در هر صورت A52 رتبه ی سوم را به خود اختصاص می دهد و A33 و A52 5G به ترتیب دوم و اول خواهند بود.

البته این نکته که در میان این سه مدل تنها A52 است که امکان استفاده از تکنولوژی ۵G را ندارد نیز نباید فراموش کرد.

مقایسه گلکسی a33 با a52 و a52 5G سامسونگ : باتری

برای تامین انرژی A52 و A52 5G در هر دو مدل از یک باتری ۴۵۰۰ میلی آمپر ساعتی استفاده شده است.

تست های مقاومت باتری انجام شده بر روی آن ها نشان می دهد که،  این دو مدل شارژدهی و دوام تقریبا یکسانی دارند و میزان مقاومت باتری این دو گوشی در مکالمه پیوسته ۳D حدود ۳۷ ساعت، در وبگردی حدود ۱۵ ساعت و در تماشای پیوسته فیلم نیز حدود ۱۵ ساعت است.

این در حالی است که در A33 سامسونگ از یک باتری ۵۰۰۰ میلی آمپر ساعتی استفاده شده که در مکالمه پیوسته حدود ۳۰ ساعت در وبگردی حدود ۱۴ ساعت و در تماشای پیوسته فیلم حدود ۱۸ ساعت دوام می آورد.

هر سه مدل را می توان با یک شارژر فست شارژ ۲۵ واتی شارژ کرد و تجدید قوای هر سه تا ۵۰ درصد با این شارژر حدود نیم ساعت طول می کشد.

برنده بخش باتری : a33

اگر استفاده معمول روزانه را معیار قرار دهیم A52 و A52 5G حدود یک روز و A33  کمی بیشتر از یک روز کاربران را همراهی می کند و این بخشی است که برتری A33 را در شارژدهی نشان می دهد.

به خاطر این که باتری A33 ظرفیت بیشتری دارد پیش بینی می شود که دوام بالاتری هم داشته باشد چون نمایشگر آن نیز به نسبت دو مدل دیگر کوچکتر است اگر تست های مقاومت باتری هر قسمت را به صورت جداگانه معیار قرار دهیم، در واقع این برتری تنها در تماشای فیلم است پس دوام باتری  این سه مدل اختلاف آنچنانی با هم ندارد.

توجه داشته باشید که در جعبه ی A52 آداپتور شارژ موجود است در حالی که در جعبه ی A33 خبری از آداپتور نیست.

مقایسه گلکسی A33 با A52 و A52 5G سامسونگ : طراحی

زبان طراحی در این سه میان رده ی سامسونگ کاملا شبیه به هم است. بدنه ی آن ها در پنل پشتی از پلاستیک با کیفیت و یکدستی ساخته شده که به هیچ وجه ظاهر ارزان قیمتی ندارد و بسیار زیباست، مات بود بدنه علاوه بر زیبایی سبب شده تا اصطکاک دست با گوشی بیشتر باشد و اثر انگشت و چربی نیز کمتر بر روی بدنه باقی بماند. در ساخت پنل جلویی از گوریلا گلس ۵ استفاده شده که مقاومت خوبی دارد و در برابر سقوط از ارتفاع، ضربه و خط و خش از نمایشگر ها محافظت می کند، در نهایت نیز یک فریم پلاستیکی پنل های پشتی و جلویی را در بر گرفته است. لنز های دوربین اصلی  بر روی پنل پشتی در یک ماژول مستطیل شکل به صورت خطی چیده شده اند. لنز دوربین سلفی نیز در هر سه مدل در قسمت بالایی نمایشگر قرار دارد اما در دو مدل A52 و A52 5G این لنز در یک حفره کوچک جا داده شده در حالی که در A33 یک ناچ قطره ای برای قرار گیری لنز سلفی در نظر گرفته شده است.

هر سه مدل دارای گواهینامه IP 67 هستند که نشان می دهد در برابر گرد و غبار و آب مقاومت دارند. مقاومت در برابر آب برای این مدل ها به مدت ۳۰ دقیقه در عمق ۱ متر خواهد بود.

ابعاد این سه میان رده کاملا با هم برابر است و تنها  A33 به اندازه ی ۳ میلی متر باریک تر و به اندازه ی ۳ گرم از دو مدل دیگر سنگین تر است.

برنده بخش طراحی : a33

در بررسی ظاهری متوجه می شویم که این سه مدل به جز ناچ دوربین سلفی تفاوت دیگری با هم ندارند و اگر این اختلاف کوچک نبود تشخیص این سه مدل از هم بسیار سخت می شد. اما یکی از مزایای اصلی دو مدل A52 و A52 5G بر A33 داشتن جک ۳.۵ میلی متری هدفون است که امکان استفاده از هدفون های گوناگون حتی مدل های قدیمی تر را فراهم می کند. پس اگر از طرفداران جک ۳.۵ میلی متری هدفون هستید A33 برای شما مدل مناسب تری است در غیر این صورت در زبان طراحی و ظاهر این ۳ مدل هیچ کدام برتری ویژه ای بر دیگران ندارند.

بالاخره a33 یا a52 یا a52 5g ؟ کدام بهتر است و کدام را بخریم؟

پاسخ به این سوال به انتظار شما از گوشی بستگی دارد، اگر کیفیت صفحه نمایش و دوربین برای شما اهمیت بیشتری دارد، a52 5g انتخاب مناسب تری است. اما از لحاظ عملکرد سخت افزاری و باتری a33 بهتر می تواند شما را راضی کند. در کل به نظر می رسد با توجه به اینکه a33 5g قیمت کمتری نسبت به a52 5g دارد، انتخاب مناسب تری باشد.

نظر شما چیست؟

لطفا اگر تجربه ای از خرید a33 یا a52 و a52 5g دارید، در پایین همین مطلب برای پیغام بگذارید تا به کاربران دیگر در انتخاب درست کمک شود.

سوالات متداول

از نظر صفحه نمایش گوشی a33 بهتر است یا a52 ؟

همان طور که می دانید رفرش ریت نشان دهنده ی میزان روانی تصاویر در نمایشگر است و انجام فعالیت هایی مانند تماشای فیلم و بازی کردن با نمایشگر هایی که رفرش ریت بالاتری دارند لذت بخش تر خواهد بود، پس با این که این سه مدل در بسیاری از مشخصات نمایشگر شباهت دارند اما A52 5G به خاطر داشتن رفرش ریت بالا تر برنده ی بی چون و چرای این بخش است.

از نظر دوربین گوشی a33 بهتر است یا a52 ؟

عکس های ثبت شده توسط دوربین اولترا واید A52 و A52 5G نیز به نسبت لنز مشابه در A33 دارای جزییات بیشتر و اعوجاج کمتری هستند. در کل مجموعه ی دوربین های A52 و A52 5G  در جایگاه بالاتری نسبت به مجموعه دوربین A33 قرار بگیرند.

از نظر پردازنده و رم گوشی a33 بهتر است یا a52 ؟

در این میان عملکرد A52 5G و A33 در پردازش اطلاعات و نداشتن لگ و هنگی در هنگام بازی یا تماشای فیلم در یک سطح است و با یک نگاه جزیی تر حتی A33 به خاطره ی تراشه ی به روز تر بهتر عمل می کند، در هر صورت A52 رتبه ی سوم را به خود اختصاص می دهد و A33 و A52 5G به ترتیب دوم و اول خواهند بود.

از نظر باتری گوشی a33 بهتر است یا a52 ؟

اگر استفاده معمول روزانه را معیار قرار دهیم A52 و A52 5G حدود یک روز و A33  کمی بیشتر از یک روز کاربران را همراهی می کند و این بخشی است که برتری A33 را در شارژدهی نشان می دهد.

آیا هر سه گوشی a33 و a52 ضدآب هستند؟

هر سه گوشی دارای گواهینامه IP 67 هستند که تایید میکند گوشی در برابر گرد و غبار مقاوم بوده و تا عمق یک متری برای حدود نیم ساعت نیز در برابر آب مقاومت خواهد داشت.