در دنیای تکنولوژی، سامسونگ از آن برند هایی است که به طراحی و تولید میان رده های متنوع، با ویژگی های فنی و برچسب قیمتی گوناگون معروف است. این روزها گوشی های هوشمند این برند در خانواده A با امکانات بسیار خوبی به بازار عرضه می شوند و دیگر میان رده ها همان گوشی های ساده و با حداقل امکانات گذشته نیستند، اگر چه مانند پرچمداران طراحی لوکس و قیمت های بالا ندارند، اما هر یک در رده ی خود حرفی برای گفتن دارند.  در سال ۲۰۲۲ شاهد عرضه ی دو میان رده ی جدید از خانواده ی A به بازار بودیم، میان رده هایی که در نگاه اول برچسب قیمتی آن ها جلب توجه می کرد و خبر از این می داد که گویی این مدل ها نباید فاصله ی چندانی با قاتلین پرچمدار داشته باشند. در این مطلب قصد داریم به بررسی دو میان رده ی تازه نفس سامسونگ، یعنی گلکسی A53 و گلکسی A73 بپردازیم و با مقایسه ی ویژگی های این دو مدل در هر بخش، متوجه شویم که مدل برنده و پیشتاز کدام خواهد بود.

مقایسه a73 با a53 : نمایشگر

نمایشگر از آن قسمت هایی است که معمولا در مقایسه ی دو مدل، در تعیین کردن مدل برتر بسیار تاثیر گذار است. A53 سامسونگ دارای یک نمایشگر ۶.۵ اینچی از نوع Super Amoled است. این صفحه نمایش قادر است تصاویر را با رزولوشن ۱۰۸۰ در ۲۴۰۰ پیکسل و تراکم پیکسلی ۴۰۵ پیکسل بر اینچ به نمایش در آورد.

کیفیت Full HD این نمایشگر در کنار رفرش ریت بالای ۱۲۰ هرتزی، تماشای فیلم و انجام بازی با A53 را بسیار لذت بخش می کند، البته بد نیست بدانید که در این قسمت خبری از انطباق پذیری نرخ نوسازی نیست. روشنایی این میان رده بسیار راضی کننده است چرا که نمایشگر می تواند حداکثر ۸۰۰ نیت روشنایی تولید کند. صفحه نمایش این مدل از دو گستره ی رنگی sRGB و DCI P3 پشتیبانی می کند و دقت رنگ های ارائه شده توسط آن نسبت به نسل قبلی پیشرفت چشم گیری داشته است.

این در حالی است که گلکسی A73 به یک نمایشگر ۶.۷ اینچی از نوع Super Amoled Plus مجهز شده است. این نمایشگر رزولوشن ۱۰۸۰ در ۲۴۰۰ پیکسل و تراکم پیکسلی ۳۹۳ پیکسل بر اینچ را ارائه می کند. نرخ نوسازی و میزان روشنایی این صفحه نمایش دقیقا مانند A53 به ترتیب ۱۲۰ هرتز و ۸۰۰ نیت است، در نتیجه تصاویر بسیار روان و درخشان نمایش داده می شوند. این مدل نیز از دو گستره ی رنگی sRGB و DCI P3 پشتیبانی می کنند و دقت رنگ ها در دو پروفایل Natural و Vivid بی نظیر است.

برنده

اگر در این بخش معیار مقایسه را اندازه ی نمایشگر قرار دهیم، A73 با یک پنل ۶.۷ اینچی برنده ی این قسمت خواهد بود. اما اگر به سراغ ویژگی های فنی نمایشگر برویم، این دو صفحه نمایش تقریبا عملکرد یکسانی دارند، اگر چه A73 در جزییاتی مانند دقت رنگی قدری بهتر عمل می کند اما نمایشگر A53 نیز در بین رقبا عملکرد بسیار خوبی دارد.

همان طور که می دانید قابلیت های اضافه ی صفحه نمایش ها از جذابیت های آن هاست، برای مثال A53 از قابلیت HDR10+ پشتیبانی می کند که به وسیله ی آن می تواند محتوای HDR را به نمایش در آورد، این در حالی است که A73 با بر چسب قیمتی بالاتر این امکان را ندارد، البته این بدان معنی نیست که محتوای HDR در این مدل پخش نشود، بلکه ابتدا به SDR تبدیل شده و سپس به نمایش در می آید.

مقایسه a73 با a53 : قیمت ال سی دی

شاید با دیدن این عنوان تعجب کرده باشید چرا که این مورد را معمولا در سایت ها و منابع دیگر نمی بینید. اما از آنجایی که آوافیکس سالها تجربه کاری در حوزه تعمیرات موبایل دارد، دانستن این مورد را هنگام خرید موبایل ضروری می داند.

قضیه از این قرار است که شایع ترین خرابی گوشی های موبایل، شکستن یا سوختن صفحه نمایش در اثر ضربه ، نفوذ آب و اخیرا (بعد از کرونا) هم الکل است. از قضا گران ترین قطعه ی گوشی های سامسونگ نیز همین صفحه نمایش است. بنابراین اگر قیمت صفحه نمایش گوشی را ندانید، ممکن است بعدها با دیدن قیمت آن شوکه شوید و حتی از خیر تعمیر گوشی تان بگذرید. البته امیدواریم هرگز برای گوشی تان اتفاقی نیفتد مخصوصا با این نرخ ارز، اما بهرحال پیشنهاد می کنیم هنگام خرید گوشی نیم نگاهی هم به قیمت ال سی دی آن داشته باشید.

راستی شما می دانید که آوافیکس یک شرکت ارائه دهنده خدمات تعمیرات موبایل در منزل یا محل کار شماست؟ به این صورت که یک تکنسین را در زمان مورد نظر شما به منزل یا محل کار شما اعزام می کند و گوشی تان در حضور خودتان تعمیر می شود. 

مقایسه a73 با a53 : دوربین

A53 سامسونگ در قسمت دوربین اصلی دارای یک لنز واید ۶۴ مگاپیکسلی، یک لنز اولترا واید ۱۲ مگاپیکسلی با زاویه دید ۱۲۳ درجه، یک لنز ماکرو ۵ مگاپیکسلی و در نهایت یک سنسور تشخیص عمق ۵ مگاپیکسلی است. در قسمت دوربین سلفی نیز از یک لنز ۳۲ مگاپیکسلی واید استفاده شده است.

زمانی که از A73 رونمایی شد، یکی از ویژگی هایی که در تبلیغاتش بر آن تمرکز بسیاری شد، لنز اصلی واید ۱۰۸ مگاپیکسلی بود که یک لنز ۱۲ مگاپیکسلی اولترا واید یک لنز ۵ مگاپیکسلی ماکرو و یک سنسور تشخیص عمق ۵ مگاپیکسلی در کنار آن قرار دارد، در این مدل نیز لنز دوربین سلفی واید ۳۲ مگاپیکسلی در نظر گرفته شده است. جالب است بدانید که  A73 به عنوان اولین میان رده ی سامسونگ با لنز ۱۰۸ مگاپیکسلی، پا به میدان رقابت گذاشته است.

هر دو دوربین در لنز اصلی دارای لرزش گیر اپتیکال OIS هستند و می توانند با کیفیت ۴K، ۳۰ فریم بر ثانیه هم با دوربین پشتی و هم با دوربین سلفی فیلم برداری کنند.

برنده :

به غیر از لنز اصلی، A53 و A73 در باقی لنز ها مشترک هستند البته اندازه ی لنز اولترا واید در A73 قدری بزرگ تر است که تفاوت زیادی در عملکرد ایجاد نمی کند. در مجموع می توان گفت هر دو دوربین در روز و شب عملکرد مطلوبی دارند اما لنز ۱۰۸ مگاپیکسلی A73 عکس ها را با جزییات بهتری ثبت می کند و تصاویر وضوح بهتری خواهند داشت.

تفاوت اصلی بین عکس های گرفته شده با لنز ۶۴ مگاپیکسلی A53 و ۱۰۸ مگاپیکسلی A73 زمانی مشخص می شود که نور محیطی کم باشد، در چنین شرایطی عکس های گرفته شده با گلکسی A73 به وضوح بهتر خواهند بود. در نتیجه می توان گفت عملکرد دوربین A73 سامسونگ بهتر است و علاقه مندان به عکاسی را بیشتر جذب می کند.

مقایسه a73 با a53 : سخت افزار

در گوشی های هوشمند، سرعت و قدرت پردازش اطلاعات به تراشه و پکیج سخت افزاری که در آن استفاده شده است بستگی دارد. در A53 سامسونگ از یک تراشه ی اگزینوس ۱۲۸۰ با فرآیند ساخت ۵ نانومتری استفاده شده است که یک پردازنده ی مرکزی ۸ هسته ای و یک پردازنده ی گرافیکی Mali G68 آن را همراهی می کند.

فضای ذخیره اطلاعات در این مدل با نسخه هایی دارای رم ۴ گیگاباتی و حافظه داخلی ۱۲۸ گیگابایت، رم ۶ گیگابایتی و حافظه های داخلی ۱۲۸ و ۲۵۶ گیگابایت و رم ۸ گیگابایتی و حافظه های داخلی ۱۲۸ و ۲۵۶ گیگابایت در دسترس کاربران قرار گرفته است.

این در حالی است که گلکسی A73 دارای یک تراشه ی اسنپ دراگون ۷۷۸G 5G است که یک پردازنده ی مرکزی هشت هسته و یک پردازنده ی گرافیکی Adreno 642L آن را کامل می کنند. این مدل نیز در نسخه هایی با رم ۶ گیگاباتی و حافظه داخلی ۱۲۸ گیگابایت، رم ۸ گیگابایتی و حافظه های داخلی ۱۲۸ و ۲۵۶ گیگابایت به بازار عرضه شده است.

در هر دو مدل امکان استفاده از کارت حافظه جانبی Micro SD برای افزایش فضای ذخیره اطلاعات نیز وجود دارد. در این بخش بد نیست بدانید که A53 و A73 در قسمت نرم افزاری با جدیدترین نسخه ی اندروید یعنی اندروید ۱۲ و با رابط کاربری One UI 4.1 پا به بازار گذاشته اند، و در واقع قدرت سخت افزار مشخص می کند که کدام مدل از امکانات جدیدترین نرم افزار روز بهتر پشتیبانی می کند.

برنده :

بررسی ها نشان می دهد که این دو مدل در یک استفاده ی معمول روزانه عملکرد یکسانی را از خود ارائه می دهند و در واقع به خوبی از پس پردازش اطلاعات بر می آیند، اما وقتی حرف از برنامه های سنگین تری مثل بازی ها می شود، تراشه ی بی نظیر اسنپ دراگون حتما عملکرد بهتری خواهد داشت.

عملکرد سخت افزار A73 به خاطر این تراشه قوی تا ۲۵ درصد بهتر از سخت افزار A53 است، البته نباید فراموش کرد که پردازنده ی گرافیکی Adreno 642L نیز در پردازش داده ها بهتر از Mali G68 عمل می کنید. پس در این قسمت برنده ی بی چون و چرا گلکسی A73 است و این مدل برای کاربرانی که به بازی کردن علاقه دارند، انتخاب بهتری خواهد بود.

مقایسه a73 با a53 : باتری

درست است که بخش های مختلف یک گوشی هوشمند مانند: نمایشگر، دوربین و سخت افزار اهمیت فراوانی در رده بندی آن دارند، اما نقش باتری به عنوان منبع تامین انرژی این قسمت ها در طول روز بسیار پر رنگ است.

در هر دو گوشی گلکسی A53 و A73 برای تامین انرژی از یک باتری ۵۰۰۰ میلی آمپر ساعتی استفاده شده است، که این باتری از فست شارژ ۲۵ واتی نیز پشتیبانی می کند.

برنده :

با این که در این دو مدل از باتری هایی با ظرفیت مشابه استفاده شده اما نگهداری باتری و شارژ دهی کمی تفاوت دارد. A73 در یک استفاده ی معمول روزانه حدود ۱۰ ساعت گوشی را روشن نگه می دارد در حالی که مقاومت باتری A53 حدود ۱۳ ساعت است. از سوی دیگر کاهش میزان شارژ A73 در حین فعالیت های سنگینی مثل بازی کردن بیشتراست. در واقع می توان گفت، نمایشگر بزرگ تر و سخت افزار قوی تر A73 از دلایلی هستند که سبب می شوند عملکرد باتری در آن به خوبی A53 نباشد.

مقایسه a53 و a73 : طراحی

پیش از آن که به بررسی ظاهر این دو میان رده بپردازیم، باید بدانید که زبان طراحی این دو مدل جدید، تقریبا یکسان است و گویا سامسونگ در طراحی کلی سعی داشته که میان رده هایش حال و هوایی نزدیک تر به پرچمداران داشته باشند.

گلکسی A53 سامسونگ با ابعاد ۱۵۹.۶ در ۷۴.۸ در ۸.۱ میلی متر و با وزن ۱۸۹ گرم، در دسته ی گوشی های بزرگ قرار دارد. بدنه ی این مدل مانند اکثر میان رده ی های این خانواده از پلاستیک مات بوده و درست مانند نسل قبلی یک فریم پلاستیکی براق آن را در بر گرفته است. لنز های دوربین اصلی در یک ماژول مستطیلی با گوشه های گرد در پنل پشتی، زیر هم چیده شده اند و لنز  دوربین سلفی در یه حفره بالای نمایشگر قرار گرفته است. می توان گفت A53 نه از لحاظ شکل ظاهری و نه حتی از نظر اندازه نسبت به نسل قبلی خود تغییری نداشته است.

نمایشگر این گوشی به وسیله ی گوریلا گلس ۵ محافظت می شود و از آن جایی که برخی از میان رده های رقیب، پوشش محافظی برای نمایشگر ندارند، این ویژگی را می توان در لیست مزیت های A53 قرار دارد. نسبت نمایشگر به بدنه ۸۵.۴ درصد است که در نتیجه حاشیه های طرفین و بالایی باریک است ولی حاشیه ی پایینی به وضوح به چشم می آید.

از سوی دیگر A73  با ابعاد ۱۶۳.۷ در ۷۶.۱ در ۷.۶ و با وزن ۱۸۱ گرم پا به میدان رقابت گذاشته است، این گوشی علارغم برچسب قیمتی نسبتا بالایی که دارد، مانند A53 به طور کامل از پلاستیک ساخته شده است، اما کیفیت ساخت و جنس متریال استفاده شده در آن ها واقعا خوب است. حفره ی دوربین سلفی و چیدمان لنز های دوربین اصلی نیز درست مانند مدل قبلی است و در این جا هم از گوریلا گلس ۵ برای محافظت از نمایشگر استفاده شده است، البته A73 بر خلاف مدل رقیب، نسبت به نسل قبلی خود پیشرفت های خوبی در طراحی ظاهری داشته، برای مثال مدل تازه نفس به وضوح کاهش وزن داشته و قدری هم باریک تر شده است. نسبت نمایشگر به بدنه نیز در این مدل ۸۷ درصد، اندازه گیری شده است.

بد نیست بدانید که هر دو مدل دارای گواهینامه ی IP67 هستند که نشان می دهد در برابر گرد و غبار مقاوم بوده و در عمق یک متری آب به مدت ۳۰ دقیقه نیز دوام می آورند.

برنده :

همان طور که متوجه شدید، در ظاهر، تفاوت آنچنانی بین این دو مدل وجود ندارد و در یک نگاه این دو گوشی بسیار به هم شبیه هستند. اما زمانی که آن ها را در دست بگیریم متوجه می شویم که A73 گوشی بزرگ تری است و خب احتمالا دوستداران گوشی های بزرگ، آن را بیشتر می پسندند.

اما نکته ی اصلی اینجاست که A73 در عین بزرگ تر بودن از A53 سبک تر است که این ویژگی آن را به گزینه ی مناسب تری تبدیل می کند. اگر بخواهیم قدری ریزبینانه تر بررسی کنیم در A73 حاشیه های مشکی رنگ اطراف نمایشگر نیز قدری باریک تر هستند که سبب می شود این گوشی ظاهر بهتری داشته باشد.

بالاخره a53 بهتر است یا a73 ؟ کدام را بخریم ؟

پس از بررسی قسمت های مختلف این دو مدل، متوجه می شویم که A73 در جایگاه بالاتری قرار می گیرد، اما به واقع تفاوت آن ها آنقدر ها هم نیست. در نهایت انتخاب بین این دو مدل به بودجه ی کاربران بر می گردد که A73 را با عملکرد نسبی بهتر و قیمت بالاتر برمی گزینند، یا A53 را با قیمت کمتر و عملکرد کلی یکسان انتخاب می کنند.

نظر شما چیست؟

لطفا اگر تجربه ای از خرید a73 یا a53 دارید، در پایین همین مطلب برای پیغام بگذارید تا به کاربران دیگر در انتخاب درست کمک شود.

سوالات متداول

از نظر صفحه نمایش گوشی a73 بهتر است یا a53 ؟

اگر در این بخش معیار مقایسه را اندازه ی نمایشگر قرار دهیم، A73 با یک پنل ۶.۷ اینچی برنده ی این قسمت خواهد بود. اما اگر به سراغ ویژگی های فنی نمایشگر برویم، این دو صفحه نمایش تقریبا عملکرد یکسانی دارند، اگر چه A73 در جزییاتی مانند دقت رنگی قدری بهتر عمل می کند اما نمایشگر A53 نیز در بین رقبا عملکرد بسیار خوبی دارد.

از نظر دوربین گوشی a73 بهتر است یا a53 ؟

به غیر از لنز اصلی، A53 و A73 در باقی لنز ها مشترک هستند البته اندازه ی لنز اولترا واید در A73 قدری بزرگ تر است که تفاوت زیادی در عملکرد ایجاد نمی کند. در مجموع می توان گفت هر دو دوربین در روز و شب عملکرد مطلوبی دارند اما لنز ۱۰۸ مگاپیکسلی A73 عکس ها را با جزییات بهتری ثبت می کند و تصاویر وضوح بهتری خواهند داشت.

از نظر پردازنده و رم گوشی a73 بهتر است یا a53 ؟

بررسی ها نشان می دهد که این دو مدل در یک استفاده ی معمول روزانه عملکرد یکسانی را از خود ارائه می دهند و در واقع به خوبی از پس پردازش اطلاعات بر می آیند، اما وقتی حرف از برنامه های سنگین تری مثل بازی ها می شود، تراشه ی بی نظیر اسنپ دراگون حتما عملکرد بهتری خواهد داشت.

از نظر باتری گوشی a73 بهتر است یا a53 ؟

با این که در این دو مدل از باتری هایی با ظرفیت مشابه استفاده شده اما نگهداری باتری و شارژ دهی کمی تفاوت دارد. A73 در یک استفاده ی معمول روزانه حدود ۱۰ ساعت گوشی را روشن نگه می دارد در حالی که مقاومت باتری A53 حدود ۱۳ ساعت است.

آیا هر دو گوشی a73 و a53 ضدآب هستند؟

هر دو گوشی دارای گواهینامه IP 67 هستند که تایید میکند گوشی در برابر گرد و غبار مقاوم بوده و تا عمق یک متری برای حدود نیم ساعت نیز در برابر آب مقاومت خواهد داشت.