همان طور که می دانید، سامسونگ سال های زیادی است که در بازار گوشی های هوشمند به عنوان یک غول تولید کننده، در حال فعالیت است. این برند هر ساله نه تنها پرچمداران بی نظیری را روانه ی بازار می کند بلکه در تولید میان رده ها و مدل های اقتصادی نیز سابقه ی طولانی دارد. افرادی که در نظر ندارند برای خرید گوشی هوشمند هزینه ی بالایی انجام دهند باید به سراغ  گوشی های ارزان قیمت و اقتصادی سامسونگ بروند. این کمپانی سعی می کند تا با حذف کردن بخش های لوکس در محصولات مقرون به صرفه و با تمرکز بر ویژگی های یک قسمت، مخاطبان را از خود راضی نگه دارد. در سال ۲۰۲۱ یکی از این مدل های اقتصادی از خانواده A سامسونگ، یعنی A22  توانست فروش بسیار خوبی را به ثبت برساند. در این مطلب قصد داریم به بررسی جدید ترین مدل ارزان قیمت سامسونگ که در سال ۲۰۲۲ به میدان رقابت پا گذاشته بپردازیم. این مدل که گلکسی A23 نام دارد، با زبانی بسیار نزدیک به نسل قبلی طراحی شده، در این جا قصد داریم مزایا و معایب این مدل تازه نفس را بررسی کنیم.

مزایا گوشی A23 سامسونگ : نمایشگر با کیفیت

اگر بخواهیم جدولی برای مزایای A23 تهیه کنیم، کیفیت نمایشگر در صدر این جدول قرار دارد. در این گوشی هوشمند از یک نمایشگر ۶.۶ اینچی PLS LCD استفاده شده است. با این که در نسل قبلی از یک پنل Super Amoled بهره برده بودند، اما ویژگی های صفحه نمایش نسل جدید در مجموع بهتر است.

این نمایشگر قادر است تصاویر را با رزولوشن ۱۰۸۰ در ۲۴۰۸ پیکسل و تراکم پیکسلی ۴۰۰ پیکسل بر اینچ به نمایش در آورد. افزایش کیفیت به Full HD+ در کنار ابعاد بزرگ این پنل سبب می شود تا تماشای فیلم و انجام بازی با آن لذت بخش باشد.

از سوی دیگر این نمایشگر از دو گستره ی رنگی sRGB و DCI P3 پشتیبانی می کند. با این که در دقت رنگ های هر دو گستره خطاهایی دیده می شود، اما دقت رنگی و کنتراست در مجموع به نسبت نسل قبلی پیشرفت داشته است.

مزایا گوشی A23 سامسونگ : رفرش ریت بالا

از دیگر ویژگی های خوب نمایشگر که در یک مدل اقتصادی به چشم می آید، میزان رفرش ریت ۹۰ هرتزی است. در حالی که بسیاری از میان رده ها و مدل های ارزان قیمت با رفرش ریت ۶۰ هرتز به بازار عرضه می شوند، نمایشگر A23 با نرخ نوسازی بیشتری به میدان رقابت پاگذاشته است.

رفرش ریت مطلوب این گوشی سبب می شود تا تصاویر پویا و روان باشند، از سوی دیگر این گوشی دارای نرخ نوسازی تطبیقی است، در واقع در برخی از فعالیت ها میزان آن ۹۰ هرتز است و در جایی که احتیاج نباشد به ۶۰ هرتز کاهش پیدا می کند. این موضوع سبب می شود مصرف انرژی تا حد زیادی کاهش یابد.

معایب گوشی A23 سامسونگ : روشنایی نمایشگر

زمانی که گلکسی A22 سامسونگ به بازار عرضه شد، بررسی ها نشان داد که نمایشگر روشنایی آنچنان مطلوبی ندارد، حالا در A23 نه تنها میزان روشنایی پیشرفتی نداشته بلکه نسبت به نسل قبلی نیز کمتر است. حداکثر روشنایی این پنل در حالت خودکار حدود ۴۰۰ نیت است که نشان می دهد کاربران در زیر نور طبیعی روز، دید مناسبی به نمایشگر نخواهند داشت. حداقل نور صفحه نیز آنقدر کم نیست که برای افراد در هنگام استفاده از گوشی در تاریکی آرامش بصری ایجاد کند. در واقع میزان روشنایی این پنل نسبت به رقبا رضایت بخش نیست و دلیل آن نیز استفاده از نمایشگر LCD به جای اولد است.

مزایا گوشی A23 سامسونگ : گوریلا گلس ۵

در مدل های اقتصادی معمولا از شیشه ی محافظی برای نمایشگر استفاده نمی شود، دلیل این موضوع اول آن است که در چنین مدل هایی معمولا از نمایشگر های گران قیمت استفاده نشده و دوم این که برای پایین آوردن هزینه های ساخت، حذف شیشه ی محافظ یکی از اولویت هاست. از آن جایی که در A23 از یک نمایشگر خوب استفاده شده، یکی از مزیت های دیگر این گوشی، محافظت از این نمایشگر با گوریلا گلس ۵ است.

این محافظ که محصولی از شرکت کورنینگ است، مقاومتی ۴ برابر بیشتر از رقبا دارد. در نسل های قبلی این گوریلا گلس هیچ فکری برای حفاظت از گوشی در برابر سقوط از ارتفاع نشده بود اما نسل پنجم می تواند در ۸۰ درصد مواقع، از نمایشگر در سقوط از ارتفاع حدود ۱.۶ متری، محافظت کند.

معایب گوشی A23 : صفحه نمایش گران قیمت

شاید با دیدن این عنوان تعجب کرده باشید. چرا که این مورد را معمولا در سایت ها و منابع دیگر نمی بینید. اما از آنجایی که آوافیکس سالها تجربه کاری در حوزه تعمیرات موبایل دارد، دانستن این موضوع را هنگام خرید موبایل ضروری می داند.

قضیه از این قرار است که آسیب پذیرترین قطعه ی گوشی موبایل همین ال سی دی است که ممکن است بر اثر نفوذ آب، پرت شدن از ارتفاع، ضربه خوردن یا مواردی مشابه این آسیب جدی ببیند. از قضا گران ترین قطعه ی گوشی های سامسونگ نیز همین صفحه نمایش است.

بنابراین اگر قیمت صفحه نمایش گوشی را ندانید، ممکن است بعدها با دیدن قیمت آن شوکه شوید و حتی از خیر تعمیر گوشی تان بگذرید. البته امیدواریم هرگز برای گوشی تان اتفاقی نیفتد مخصوصا با این نرخ ارز، اما بهرحال پیشنهاد می کنیم هنگام خرید گوشی نیم نگاهی هم به قیمت ال سی دی آن داشته باشید.

معایب گوشی A23 سامسونگ : اشکال های سخت افزاری

در گلکسی A23 از یک تراشه ی اسنپ دراگون ۶۸۰ با فرآیند ساخت ۶ نانو متری استفاده شده است. یک پردازنده ی مرکزی هشت هسته ای به همراه یک پردازنده ی گرافیکی Adreno 610 نیز این پکیج سخت افزاری را تکمیل می کند. در کل این مجموعه برای پردازش بازی هایی با گرافیک بالا و نرم افزار های بسیار سنگین ساخته نشده و برای استفاده معمول روزانه، مانند وبگردی و استفاد از شبکه های اجتماعی مناسب است پس در طول انجام بازی باید انتظار هنگی و لگ را داشت. در واقع در کنار هم قرار گرفتن یک تراشه معمولی و نرم افزار به روز، با تداخلاتی همراه است.

از سوی دیگر این سخت افزار دارای قابلیت استفاده از اینترنت ۵G هم نیست و تنها از خدمات شبکه ۴G پشتیبانی می کند.

مزایا گوشی A23 سامسونگ : فضای کافی برای ذخیره اطلاعات

گلکسی A23 سامسونگ در نسخه های مختلفی با رم و حافظه ی داخلی گوناگون در دسترس کاربران قرار می گیرد. این نسخه ها عبارتند از: رم ۴ گیگابایتی و حافظه های داخلی ۶۴ و ۱۲۸ گیگابایت، رم ۶ گیگابایتی و حافظه های داخلی ۶۴ و ۱۲۸ گیگابایت و رم ۸ گیگابایتی و حافظه داخلی ۱۲۸ گیگابایت. فضای ذخیره اطلاعات در این نسخه ها متنوع و کافی است اما امکان استفاده از کارت حافظه Micro SD نیز در این مدل وجود دارد.

مزایا گوشی A23 سامسونگ : جدید ترین نسخه اندروید و رابط کاربری

یکی از ویژگی های جذاب این مدل ارائه شدن با جدید ترین نسخه اندروید و رابط کاربری است. A23 با اندروید ۱۲ و رابط کاربری One UI 4.1 به بازار ورود کرد، پس ویژگی های جدید و جذاب اندروید جدید و پوسته ی به روز، برای مخاطبین بسیار جذاب خواهد بود. این در حالی است که در مدل های ارزان قبلی از پوسته ی Core استفاده می شد. در این گوشی امکان گرفتن آپدیت نرم افزاری تا ۳ سال نیز فراهم شده است. این موضوع سبب می شود تا کاربران بعد از چند سال نیز از گوشی خود دلزده نشوند.

البته به خاطر داشته باشید که ویژگی های برخی از قسمت های دیگر نیز بر امکان استفاده از امکانات جدید نرم افزاری تاثیر می گذارد. برای مثال نمایشگر LCD امکان استفاده از قابلیت Always on را نداشته و سخت افزار ضعیف باعث هنگی در برخی از فعالیت ها می شود.

مزایا گوشی A23 سامسونگ : دوربین ( لرزش گیر اپتیکال)

زمانی که A23 سامسونگ را بررسی می کنیم باید توجه داشت که موضوع سخن یک گوشی ارزان قیمت است و چنین مدلی نباید با بالا رده ها مقایسه شود. در این جا هم وقتی دوربین را در لیست مزیت ها می نویسیم، منظور عملکرد بی نقص آن نیست بلکه در واقع می توان گفت عکس ها و فیلم های ثبت شده توسط این مدل، قابل قبولند.

دوربین چهارگانه ی  A23 دارای یک لنز اصلی ۵۰ مگاپیکسلی از نوع واید، یک لنز اولترا واید ۵ مگاپیکسلی با زاویه دید ۱۲۳ درجه، یک لنز ماکرو ۲ مگاپیکسلی و در نهایت یک سنسور ۲ مگاپیکسلی تشخیص عمق میدان است. در قسمت دوربین سلفی نیز از یک لنر ۸ مگاپیکسلی واید بهره برده اند.

تصاویر ثبت شده توسط این دوربین جزییات و کنتراست را در حد معمول ارائه می کند. در روز کیفیت عکس ها قابل قبول است و در شب با استفاده از حالت Night mode نویز ها کمتر می شود. مجموعه ی این دوربین ها قادر است با کیفیت ۱۰۸۰، ۳۰ فریم برثانیه فیلم برداری کند.

مهم ترین ویژگی دوربین، داشتن لرزش گیر اپتیکال است که سبب می شود خروجی عکس ها و فیلم ها وضوح بهتری داشته باشد.

مزایا گوشی A23 سامسونگ : جک ۳.۵ میلی متری هدفون

این روز ها به سراغ اکثر مدل های گوشی هوشمند از برند های مختلف که می رویم، می بینیم خبری از جک ۳.۶ میلی متری هدفون نیست. این موضوع سبب می شود تا کاربران در استفاده از هدفون محدود باشند و امکان استفاده از هدفون های قدیمی نیز وجود نداشته باشد، اما خوشبختانه در A23 سامسونگ این درگاه هدفون حفظ شده و احتمالا کاربران زیادی از این موضوع خوشحال می شوند.

مزایا گوشی A23 سامسونگ : باتری

برای تامین انرژی A23 از باتری ۵۰۰۰ میلی آمپر ساعتی استفاده شده است. این باتری حجیم شارژدهی بسیار مناسبی دارد، اگر از در دسته ی کاربران پر مصرف قرار دارید، این باتری حدود یک روز شما را همراهی می کند اما اگر از گوشی هوشمند خود یک استفاده معمول روزانه می کنید زمان نگهداری شارژ نیز بیش از یک روز خواهد بود. در واقع می توان گفت باتری و میزان شارژدهی یکی از مهمترین مزیت های این مدل ارزان قیمت است.

تست های مقاومت باتری انجام شده بر روی این گوشی نشان می دهد که در طول یک مکالمه پیوسته دوام باتری حدود ۳۷ ساعت، در وبگردی و استفاده از اینترنت حدود ۱۸ ساعت و در تماشای مداوم فیلم حدود ۱۶ ساعت خواهد بود که در مقایسه با مدل هایی با رده بالاتر هم نتیجه ی بسیار مطلوبی است.

معایب گوشی A23 سامسونگ : شارژر

در A23 از یک باتری با ظرفیت بالا استفاده شده ولی برای شارژ کردن آن یک شارژر ۱۵ واتی در جعبه قرار گرفته است. این در حالی است که گلکسی آ ۲۳ می تواند از شارژر شدن با یک شارژر ۲۵ واتی نیز پشتیبانی کند.

باید بدانید که مدت زمان تجدید قوای باتری به وسیله ی این شارژر ۱۵ واتی حدود یک ساعت چهل دقیقه خواهد بود که مدت زمانی طولانی است.

در مجموع گلکسی A23 سامسونگ یک میان رده ی اقتصادی معمولی است و اگر عملکرد دوربین یا سخت افزار در یک گوشی هوشمند برای کاربران اولویت باشد، باید به سراغ مدل های دیگر بروند، در غیر این صورت، این گوشی به راحتی از پس استفاده ی معمول روزانه بر می آید.

مزایا گوشی A23 سامسونگ : طراحی

زمانی که A23 را برای اولین بار می بینیم، حس دیدن یک گوشی ارزان قیمت را نخواهیم داشت، زبان طراحی این گوشی با بسیاری از مدل های جدید خانواده A شباهت دارد. در پنل پشتی این گوشی به نسل گذشته یعنی A22 شبیه نیست، در حالی که لنز های دوربین اصلی در نسل قبلی در یک ماژول مربعی چیده شده بودند، در مدل جدید این لنز ها به صورت خطی در یک ماژول مستطیل شکل زیر هم چیده شده اند. استفاده از ماژول مستطیلی ظاهر گوشی را به مدل های بالا رده شبیه می کند. این ماژول بیرون زدگی استانداردی دارد که باعث لق زدن گوشی روی سطوح نمی شود.

ابعاد گلکسی A23 سامسونگ، ۱۶۴.۵ در ۷۶.۹ در ۸۰۴ میلی متر و وزن آن ۱۹۵ گرم بوده که نشان می دهند A23 نسبت به نسل قبلی بزرگ تر و قدری سنگین تر شده است اما در مجموع این گوشی در دسته ی گوشی های بزرگ اما خوش دست و سبک قرار می گیرد.

معایب گوشی A23 سامسونگ : کیفیت ساخت

زمانی که A23 سامسونگ را از دور می بینیم، ظاهر آن رضایت بخش است اما زمانی که آن را دست می گیریم، موضوع کمی فرق دارد. در این مدل اقتصادی هم مانند A22 از پلاستیک در ساخت بدنه استفاده شده است. پنل پشتی پلاستیکی است و یک فریم پلاستیکی نیز آن را در بر می گیرد. اما متریال استفاده شده در این محصول بسیار بی کیفیت هست. بی کیفیت بودن متریال تنها ایراد ساخت نیست، بدنه و فریم این دستگاه نیز به صورت یکپارچه طراحی نشده و ساختاری جدا از هم دارد.

از سوی دیگر در حالی که بسیاری از رقبا با بدنه های پلاستیکی مات ساخته می شوند، A23 با ظاهری براق پا به بازار گذاشت، براق بودن بدنه سبب می شود، اثر انگشت و چربی به وضوح بر روی بدنه باقی بماند، این مورد در گوشی هایی با رنگ تیره بیشتر دیده می شود اما رنگ های روشن A23 کثیفی کمتری را نشان می دهند.

مورد دیگری که در ظاهر این گوشی به چشم می آید پهن تر بودن حاشیه های اطراف نمایشگر نسبت به A22 است. نوار های مشکی رنگ به خصوص در لبه ی پایینی A23 بوضوح دیده می شوند.

بالاخره گوشی A23 خوب است یا نه ؟ بخریم یا نه ؟

با توجه به لیست مزایا و معایب گوشی a23 به نظر می رسد اگر اهل بازی و کارهای سنگین گرافیکی نباشید، این گوشی بتواند رضایت شما را جلب کند. البته که این گوشی معایب دیگری هم دارد اما با توجه رده قیمتی اش شاید بتوان از آنها چشم پوشی کرد.

در این مطلب مزایا ، معایب و مشکلات گوشی سامسونگ a23 بررسی شد. اگر شما نیز تجربه ای در استفاده از این گوشی دارید ، لطفا برای ما پیام بگذارید تا با بروزرسانی این مطلب سایر کاربران نیز راهنمایی شوند.

سوالات متداول

مزایا و معایب صفحه نمایش گوشی a23 چیست؟

این نمایشگر قادر است تصاویر را با رزولوشن ۱۰۸۰ در ۲۴۰۸ پیکسل و تراکم پیکسلی ۴۰۰ پیکسل بر اینچ به نمایش در آورد. افزایش کیفیت به Full HD+ در کنار ابعاد بزرگ این پنل سبب می شود تا تماشای فیلم و انجام بازی با آن لذت بخش باشد.

مزایا و معایب پردازنده گوشی a23 چیست؟

این گوشی برای پردازش بازی هایی با گرافیک بالا و نرم افزار های بسیار سنگین ساخته نشده و برای استفاده معمول روزانه، مانند وبگردی و استفاد از شبکه های اجتماعی مناسب است پس در طول انجام بازی باید انتظار هنگی و لگ را داشت

مزایا و معایب دوربین گوشی a23 چیست؟

تصاویر ثبت شده توسط این دوربین جزییات و کنتراست را در حد معمول ارائه می کند. در روز کیفیت عکس ها قابل قبول است و در شب با استفاده از حالت Night mode نویز ها کمتر می شود. مجموعه ی این دوربین ها قادر است با کیفیت ۱۰۸۰، ۳۰ فریم برثانیه فیلم برداری کند.

معایب گوشی a23 از نظر باتری و سرعت شارژ چیست؟

برای تامین انرژی A23 از باتری ۵۰۰۰ میلی آمپر ساعتی استفاده شده است. این باتری حجیم شارژدهی بسیار مناسبی دارد، در A23 از یک باتری با ظرفیت بالا استفاده شده ولی برای شارژ کردن آن یک شارژر ۱۵ واتی در جعبه قرار گرفته است.

آیا گوشی a23 سامسونگ ضدآب است؟

در لیست ویژگی های منتشر شده برای این گوشی، بهره مندی از گواهی نامه ی ip67 دیده نمی شود و این موضوع به این معناست که a23 در برابر آب مقاوم نیست.