در سال‌های گذشته، سامسونگ به سلطان بلامنازع بازار موبایل تبدیل شده است و رکورد فروش را در دست دارد. اما در بخش میان‌رده رقابت بسیار سنگینی وجود دارد که حتی این غول کره‌ای را هم به چالش می‌کشد. به همین دلیل سامسونگ چند سالی است که توجه ویژه خود را به خانواده میان‌رده خود با نام Galaxy A معطوف کرده است. در این بین، سری‌های A50، A50s ، A51 از ابتدا توجه مخاطبین را به خود جلب کرده و نشان دادند توانایی زیادی در برآورده کردن خواست مشتری دارند و این توقع را از عضو جدید خانواده A5x یعنی A52 بالا می‌برد. البته پس از انتشار این سری شاهد تکرار موفقیت‌های این خانواده بودیم و جالب است بدانید که A52 در هنگام عرضه چند رکورد فروش را هم بدست آورده است. با این مقدمه به سراغ بررسی مزایا و معایب گوشی a52 می‌رویم.

مزایا و معایب گوشی سامسونگ a52 : بدنه پلاستیکی اما مات

سامسونگ همواره ترجیح داده است به جهت صرفه‌جویی در هزینه‌ها، میان‌رده‌های خود را با بدنه پلاستیکی روانه بازار کند که البته چندان باب میل مشتریان و منتقدان نبوده است. بدنه پلاستیکی علاوه بر اینکه جاذب اثر انگشت است، می‌تواند ظاهر کم‌قیمت و اصطلاحا بی‌کلاسی به گوشی بدهد.

A52 هم از این قاعده مستثنا نبوده و با قاب پلاستیکی ارائه شده است. اما این بدنه پلاستیکی نسبت به نسل‌های قبل و نمونه‌های دیگر تغییر کرده است. در ابتدا اینکه، قاب A52 به میزان قابل توجهی مات‌تر شده است و این یعنی مقدار کمتری اثر انگشت جذب می‌کند. همچنین این قاب، یک حالت مخملی به خصوص دارد که باعث شده است تعدادی از کاربران حتی آن را به بدنه فلزی با شیشه‌ای ترجیح دهند.

از طرف دیگر، فرم قرارگیری دوربین‌ها به سبک پرچمدارهای سامسونگ‌، لبه‌های تخت، پرداخت مخمل مانند قاب و رنگ‌بندی زیبا باعث شده است A52 نه تنها ارزان قیمت به نظر نمی‌رسد بلکه بسیار مورد توجه نسل جوان قرار بگیرد.

مزایا گوشی سامسونگ a52 : نرخ بروزرسانی تصویر و روشنایی صفحه بالا

گلکسی A52 یکی از مناسب‌ترین گزینه‌ها برای استفاده بیرون از خانه و زیر نور زیاد است. صفحه نمایش این دستگاه، در آزمایش‌ها، روشنایی صفحه نزدیک ۸۰۰ نیت را ثبت کرده است که رکورد خیلی خوبی است و اکثر رقبا را پشت سر می‌گذارد.

همچنین در مورد نرخ بروزرسانی تصویر باید اشاره کرد که در دو مدل A52 4G و A52 5G تفاوت دارند. A52 5G از نرخ عالی ۱۲۰Hz بهره می‌برد اما A52 4G با نرخ ۹۰Hz همچنان خوب و رضایت‌بخش است. نرخ بروزرسانی تصویر یا رفرش ریت بیشتر در یک دستگاه به معنای پخش تصاویر بیشتر در هر ثانیه است که بالا رفتن عدد آن منجر به تجربه کاربری روان‌تر و بهره‌مندی از گرافیک بهتر می‌شود.

از معایب قابل توجه A52 در این بخش، در دسترس نبودن حالت آدابتیو در تنظیمات است. اکثر محصولات سامسونگ در این رده و رده‌های بالاتر در تنظیمات خود، از قابلیتی پشتیبانی می‌کنند به نام آدابتیو مد که باعث می‌شود دستگاه به طور هوشمند و بر طبق نیاز، نرخ بروزرسانی دستگاه را تغییر دهد؛ به اینصورت که به طور مثال، این نرخ در هنگام جستجو در منوهای دستگاه یا بازی کردن بالا رفته و در هنگام کتاب خواندن کاهش می‌یابد و نتیجه آن، صرفه‌جویی قابل توجه در مصرف انرژی است. اما A52 نرخ رفرش ثابتی را ارائه می‌کند که ممکن است شما را به انتخاب نرخ رفرش کمتر برای صرفه‌جویی در مصرف باتری ترغیب کند.

معایب گوشی a52 : قیمت بالای نمایشگر

همان‌گونه که در ابتدای متن هم اشاره کردیم، هزینهٔ تعمیرات یک گوشی فاکتور مهمی است که همهٔ ما موقع خرید باید حواسمان به آن باشد. صفحه نمایش‌های سوپر آمولد به خاطر کیفیت بالایی که دارند، قیمت بیشتری نسبت به سایر نمایشگرهای دارند. از قدیم هم گفتن همانقدر که پول بدهی، آش میخوری…

از آنجایی که آسیب پذیرترین قطعه ی گوشی نیز ال سی دی است و ممکن است هر لحظه بر اثر ضربهٔ ناگهانی، نفوذ آب و … آسیب ببیند؛ بهتر است قیمت ال سی دی گوشی را بدانید وگرنه ممکن است بعدها با دیدن آن شوک شوید یا حتی از خیر گوشی بگذرید.

راستی شما می دانید که آوافیکس یک مرکز ارائه دهنده خدمات تعمیر موبایل در محل است؟! یعنی در زمان مورد نظر شما یک تکنسین اعزام می کند تا گوشی تان را در منزل، محل کار یا هر مکان دیگری که بخواهید در حضور خودتان تعمیر کند.

مزایا و معایب گوشی سامسونگ a52 : پردازنده خوب اما نامناسب برای بازی

نحوه انتخاب و طراحی پردازنده توسط سامسونگ نشان می‌دهد که همچنان به عنوان یک گوشی روزمره و معمولی به A52 نگاه می‌کند. با توجه به نتایج تست‌ها بهتر است ما هم چنین نگاهی به آن داشته باشیم.

پردازنده Snapdragon 750G استفاده شده در نسخه ۵G این دستگاه، صرفا “خوب” است. ما نتایج بنچمارک‌های پردازنده مثل GeekBench و AnTuTu و همچنین بنچمارک‌های گرافیکی مثل GFX ES را بررسی کرده‌ایم که در اکثر آ‌ن‌ها A52 نتایجی متوسط بدست آورده است.

در یک نگاه کلی، A52 رابط کاربری One UI 3.1 را روان و تقریبا بی‌نقص اجرا کرده و به خوبی از پس کارهای روزانه برمی‌آید؛ به هر حال فراهم کردن امکاناتی مثل نرخ رفرش ۹۰ هرتز و امکان فیلمبرداری ۴K کم نیست اما هرچه که باشد، با یک دستگاه مناسب گیمین

گ مواجه نیستیم.

معایب گوشی سامسونگ a52 : تنوع کم ظرفیت حافظه

با توجه به اینکه، ظرفیت حافظه تاثیر قابل توجهی در قیمت دستگاه دارد، دسته‌ای از مخاطبان ترجیح می‌دهند یک گوشی با حافظه محدودتر و قیمت پایین‌تر خریداری کنند. اما کمترین حافظه موجود در سری A52 یعنی ۱۲۸ گیگابایت آنچنان کم به حساب نمی‌آید و می‌توان وجود مدل ۶۴ گیگابایتی را نیز انتظار داشت. در جهت دیگر عده‌ای از خریداران خصوصا آن‌‌ها که قصد استفاده از فیلمبرداری ۴K دارند ممکن است تقاضای ظرفیت بالا داشته باشند که سامسونگ آن‌ها را هم با ظرفیت ۲۵۶ گیگابایتی ناامید می‌کند. به عبارت دیگر، سامسونگ A52 تنها در دو نسخه ۱۲۸ و ۲۵۶ گیگابایتی عرضه شده است.

خبر بد اینکه ظرفیت اشغال شده توسط سیستم عامل این گوشی هم آنچنان کم نیست. در حالی که نسخه ۱۲۸ گیگابایتی A50 و A51 به ترتیب ۱۰۸ و ۱۰۷ گیگابایت فضای خالص در اختیار کاربر قرار می‌دهند، این عدد در A52 به ۱۰۲ گیگابایت می‌رسد.

مزایا گوشی سامسونگ a52 : حافظه سریع

یکی از مشخصات داخلی مهم هر دیوایس که البته بسیاری از کاربرای از آن آگاه نیستند سرعت حافظه جانبی است. یک دستگاه هرچقدر که رم و پردازنده قوی داشته باشد، یک حافظه نسل قدیمی می‌تواند مانع رسیدن سخت‌افزار آن به حداکثر توانایی خود شود؛ چیزی که در نسل‌های قبلی این خانواده یعنی A50 و A51 شاهد آن بودیم. اما اکنون A52 با یک بروزرسانی از حافظه UFS 2.1 بهره برده است که سرعت آن را به عدد قابل توجه ۹۶۰ مگابایت بر ثانیه رسانده است.

مزایا گوشی سامسونگ a52 : دوربین چندگانه برای همه نیازها

اگر بخواهیم به همه قابلیت‌ها و مزایای A52 در بخش دوربین بپردازیم به لیستی بلندبالا برخواهیم خورد. ابتدا با دوربین اصلی شروع می‌کنیم که نسبت به A51 پیشرفت خوبی داشته و از ۴۸ مگاپیکسل به ۶۴ مگاپیکسل ارتقا یافته است. این دوربین به طور پیشفرض، هر ۴ پیکسل را در یک پیکسل ادغام کرده و تصویری ۱۶ مگاپیکسلی با کیفیت عالی تولید می‌کند. در A52 برخلاف خیلی از میان‌رده‌های دیگر، با تغییر دادن کیفیت تصویر به ۶۴ مگاپیکسل همچنان تصویر خوب و قابل استفاده‌ای به دست می‌آید که قابل تقدیر است. دیافراگم این دوربین نسبت به نسل قبلی بازتر شده و می‌توان انتظار نورگیری بهتری از آن داشت. همچنین این سنسور به خوبی از HDR و فوکوس خودکار استفاده می‌کند.

سامسونگ، قابلیت HDR خودکار را به دوربین سلفی این دستگاه هم آورده است که منجر به ایجاد تفاوت بهتر بین نقاط تاریک و روشن تصویر می‌شود اما در هیچ یک از سنسورهای دیگر دستگاه غیر از سنسورهای نامبرده نه خبری از HDR خودکار و نه خبری از فوکوس خودکار است.

دوربین ۱۲ مگاپیکسلی اولتراواید این دستگاه  هم نتایج رضایت بخشی را ثبت کرده است و از مزایای آن، خمیده نبودن لبه‌های تصویر است. این لنز از گستره رنگ خوبی هم پشتیبانی می‌کند و در حالت شب تصاویر نسبتا خوبی می‌گیرد.

دوربین عمق میدان این دستگاه هم با کیفیت ۵ مگاپیکسلی خود به شما اجازه ثبت تصاویر پرتره خوبی را می‌دهد.

معایب گوشی سامسونگ a52 : دوربین ماکرو بلااستفاده

در پنل پشتی این دستگاه و در کنار لنزهایی که در بخش قبل از آن‌ها تمجید کردیم، یک لنز ماکرو ۵ مگاپیکسلی هم قرار دارد. این دوربین در درجه اول فاقد فوکوس خودکار است و در نتیجه برای ثبت تصاویر از فاصله نزدیک نیازمند تنظیم دستی فاصله گوشی با سوژه هستید. از طرف دیگر، سنسور کوچک و لنز بسته منجر شده است به ثبت تصاویر بی‌کیفیت که احتمالا خیال استفاده از آن را از سرتان به در می‌کند.

مزایا گوشی سامسونگ a52 : تنوع وضوح در فیلمبرداری

یکی از نکاتی که افراد علاقه‌مند به تصویربرداری هنگام خرید موبایل به آن توجه می‌کنند، وضوح‌هایی است که دوربین قابلیت فیلمبرداری با آن‌ها را دارد. وضوح فیلمبرداری ارایه شده در A52 به این صورت است:

  • ۴K/30fps
  • ۱۰۸۰p/60fps
  • ۱۰۸۰p/30fps
  • ۷۲۰/۳۰fps

همچنین خوب است بدانید که امکان برداشت ویدیو ۴K با دوربین اولتراواید (فوق عریض) و سلفی نیز وجود دارد.

مزایا گوشی سامسونگ  a52 : مجهز به لرزگیر اوپتیکال

برای اولین بار در این خانواده A52 از تکنولوژی لرزشگیر اوپتیکال بهره‌مند شده است که در کنار ارتقا وضوح دوربین اصلی و دیگر تغییرات، این دستگاه را بسیار ارزنده کرده است. لرزگیر اوپتیکال نسبت به لرزگیر دیجیتالی از دقت خیلی بالاتری برخوردار بوده و اگر دوربین هنگام ثبت عکس لرزش داشته باشد، به طور مثال در دست شما باشد، تقریبا بدون افت رزولوشن، تصویر خروجی با کیفیت‌تری تولید می‌کند.

معایب گوشی سامسونگ a52 : لرزگیر اوپتیکال فقط در شرایط خاص

هرچند گفتیم A52 برای اولین بار از این تکنولوژی استفاده کرده است اما در حال حاضر فقط در دوربین اصلی پشت موجود است و فقط در حالت فیلمبرداری با وضوح ۱۰۸۰p و نرخ تصویر ۳۰fps قابل استفاده است. متاسفانه باید بگوییم که این وضوح، بسته‌ترین کادربندی را در بین وضوح‌های ارایه شده در این دستگاه دارد.

معایب گوشی سامسونگ a52 : مشکل هنگام تماس و عکسبرداری

به گزارش تعدادی از کاربران گاهی ثبت عکس به طور غیرمعمول چند ثانیه طول می‌کشد و همین اتفاق هنگام زدن دکمه برقراری تماس رخ می‌دهد. از طرف دیگر مشکلی نرم‌افزاری از طرف تعدادی از کاربران گزارش شده است مبنی بر کیفیت کم هم در پخش و هم در ضبط صدا هنگام تماس تلفنی. البته می‌توان انتظار داشت که این مشکلات در آپدیت‌های بعدی حل شوند.

معایب گوشی سامسونگ a52 : عدم وجود هدست و شارژر ۲۵ واتی در جعبه

موج حذف قطعات داخل جعبه کم کم دارد موبایل‌های میان‌رده را هم در می‌نوردرد و اکنون می‌بینیم که گوشی A52 بدون هدست داخل جعبه به فروش می‌رسد. از طرف دیگر با اینکه می‌توان پشتیبانی این دستگاه از شارژ ۲۵ واتی را از مزایای آن دانست اما سامسونگ ترجیح داده است که همچنان آن را با شاٰرژر ۱۵ واتی به فروش برساند. به عبارت دیگر اگر قصد دارید موبایلتان سریع‌تر شارژ شود باید اندکی پول اضافه برای خرید یک آدابتور ۲۵ واتی سامسونگ هزینه کنید.

مزایا گوشی سامسونگ a52 : مقاومت بیشتر در برابر آب، خاک و ضربه

برای اولین بار در خانواده Galaxy A سامسونگ، یک محصول با استاندارد IP67 تولید شده است و این یعنی سامسونگ A52 تا عمق ۱ متر و به مدت ۳۰ دقیقه در برابر آب مقاوم است. این اتفاق، پیشرفتی قابل توجه و قابل تقدیر است. البته آوافیکس قویا پیشنهاد می کند با اتکا به این قابلیت گوشی خود را در معرض آب خوردگی قرار ندهید چرا که ممکن است متحمل هزینه ی زیادی شوید.

پیشرفت مقاومت A52 به اینجا محدود نشده و شیشه روی صفحه نمایش آن به Gorilla Glass 5 ارتقا یافته است. در مقام مقایسه، نسل قبلی این دستگاه یعنی A51 از Gorilla Glass 3 استفاده می‌کند.

مزایا و معایب گوشی سامسونگ a52 : حسگر اثر انگشت زیر صفحه نمایش

امروزه شاید پشتیبانی از حسگر اثر انگشت یک مزیت رقابتی نباشد اما همچنان ارزش اشاره را دارد. A52 از یک حسگر نوری زیر صفحه نمایش بهره می‌برد. حسگرهای نوری زیر صفحه با اینکه ظاهر خیلی مدرنی دارند اما در سرعت و دقت به پای حسگرهای خازنی نمی‌رسند. حسگر A52 هم از این قاعده مستثنا نیست اما با این حال در مقایسه با دیگر حسگرهای زیر صفحه، سرعت و دقت قابل قبولی هم در ثبت اثر انگشت و هم در استفاده از آن ارائه می‌کند.

مزایا گوشی سامسونگ a52 : تجربه صدای رضایت‌بخش

با تبدیل شدن اسپیکر تماس A52 به اسپیکر دوم، بالاخره شاهد حضور صدای استریو در این خانواده هستیم. اسپیکرهای A52 نه بلندترین صدای موجود در این رده را پیشنهاد می‌دهند و نه با کیفیت‌ترین آن را، اما قطعا در میدان رقابت حرفی برای زدن دارند. همچنین باید اضافه کنیم که از دیگر مزایای A52 بهره‌‌مندی از تکنولوژی Dolby Atmos است که در کارهای مختلف مثل شنیدن موزیک، تماشای فیلم و بازی کردن تجربه بهتری فراهم می‌کند. A52 برای طرفداران موسیقی یک برتری دیگر هم نسبت به پرچمداران دارد و آن حضور جک سه و نیم میلیمتری برای استفاده از هدست سیمی است.

معایب گوشی سامسونگ a52 : سیم‌کارت دوم یا کارت حافظه جانبی

سامسونگ A52 مثل اکثر دیگر رقبایش، هم از سیم‌کارت دوم پشتیبانی می‌کند و هم حافظه آن قابلیت ارتقا به کمک کارت حافظه را دارد اما اسلات این دو مشترک است و در هر زمان تنها قادر به استفاده از یکی از آن‌ها هستید. البته این مسئله هم چیز زیاد عجیبی نیست و در خیلی از گوشی‌ها رواج دارد.

مزایا گوشی سامسونگ a52 : پشتیبانی طولانی مدت نرم افزاری

سامسونگ A52 با نسخه ۱۱ اندروید و رابط کاربری اختصاصی سامسونگ نسخه One UI 3.1 عرضه می‌شود که از آخرین نسخه‌ها به حساب می‌آیند اما علاوه بر این‌ها، سامسونگ قول ارائه پشتیبانی حداقل سه نسخه اندروید جدید یعنی تا اندروید ۱۴ بعلاوه حداقل ۴ سال آپدیت امنیتی را روی گلکسی A52 می‌دهد که خیال آن دسته خریداران که علاقه‌ای به تعویض زودهنگام تلفن خود ندارند را راحت می‌کند.

معایب گوشی سامسونگ A52 : داغ کردن در هات اسپات

طبق گزارش برخی کاربران، اگر هنگام استفاده از A52 ، اینترنت آن را به کمک هات اسپات به اشتراک بگذارید، تلفن داغ کرده و شارژ باتری افت قابل توجهی می‌کند. داغ شدن هنگام هات اسپات در تعدادی از تلفن‌ها دیده می‌شود اما نمی‌توان آن را پدیده‌ای عادی طلقی کرد از آنجا که بسیاری این مشکل را ندارند.

معایب گوشی سامسونگ a52 : عدم پشتیبانی از ۵G در ایران

هرچند تفاوت ورژن ۵G و ۴G تنها در نسل اینترنت آن‌ها نیست و نسخه ۵G از جهاتی پیشرفته‌تر است اما به هر حال شاخص‌ترین ویژگی آن همین پشتیبانی از نسل جدید اینترنت است که طبیعتا استفاده از آن، هزینه بیشتری را هم به خریدار تحمیل کرده است. اما در ایران با توجه به اینکه حتی اینترنت نسل چهارم هم به خوبی پیاده نشده و در ماه‌های اخیر حتی شاهد افت کیفیت اینترنت بوده‌ایم به نظر می‌رسد فاصله زیادی با تجربه عملی رضایتبخش ۵G در ایران داریم. (تعدادی از اوپراتورها صحبت از راه‌اندازی اینترنت نسل پنج می‌کنند اما تا زمانی که بخش قابل توجهی از مناطق مسکونی کشور تحت پوشش ۵G قرار نگیرند نمی‌توانیم بگوییم که این قابلیت کاربردی است.

بالاخره گوشی a52 سامسونگ خوب است یا نه؟ بخریم یا نه؟

سامسونگ با ادامه روند خود در خانواده Galaxy A5x این بار هم سعی کرده با استفاده از سخت‌افزارهایی که امتحان خود را پس داده‌اند، دیوایسی برای راضی کردن اکثر سلیقه‌ها تولید کند. شاید بزرگترین ایرادی که به A52 وارد است، استفاده نکردن از پردازنده‌های جدیدتر مثل Snapdragon 750G یا Snapdragon 870G باشد. توجیه عده‌ای از طرفداران برای این مسئله، ترجیح سامسونگ بر استفاده از پردازنده‌ای بود که قبلا به خوبی از پس امتحان برآمده و مشکلاتی از جمله داغ کردن ندارند. اما در همین رنج قیمت می‌توان موبایل‌هایی پیدا کرد که با پردازنده جدیدتر به قدرت بالاتری دست یافته‌اند و مشکلات عدیده‌ای مثل داغ کردن ندارند.

خلاصه اینکه، همانطور که دیدید پردازنده مذکور نمی‌تواند گزینه مناسبی برای گیمینگ یا همان بازی کردن حرفه‌‌ای باشد اما اگر چنین توقعی از موبایل خود ندارید، می‌توانید به A52 اعتماد کنید تا نیازهای شما را از جمله میزان نگهداری شارژ، کیفیت ساخت، کیفیت تصویر و صفحه نمایش، انواع نیازها در عکسبرداری و فیلمبرداری و … را رفع کند.

در این مطلب مزایا ، معایب و مشکلات گوشی سامسونگ a72 بررسی شد. اگر شما نیز تجربه ای در استفاده از این گوشی دارید ، لطفا برای ما پیام بگذارید تا با بروزرسانی این مطلب سایر کاربران نیز راهنمایی شوند.