گوشی های A52 و A72 دو عضو نو رسیده خانواده ی A50 و A70 هستند. اعضای این دو خانواده آنقدر مورد استقبال قرار گرفتند که سامسونگ دلش نمی آید به این زودی ها دست از سر آنها بردارد و بازهم یک عضو دیگر به هر خانواده اضافه کرده است. اعضای تازه وارد هنوز به بازار ایران نرسیده کلی طرفدار داشتند. هر دو گوشی در یک رنج قیمت و از لحاظ ظاهری هم بسیار شبیه هم هستند. به همین دلیل افراد زیادی بین این دو مانده اند و نمی دانند کدام را انتخاب کنند؟ در این مطلب با مقایسه ویژگی ها، مزایا، معایب و مشکلات دو گوشی a52 با a72 بررسی خواهیم کرد کدام بهتر است و کدام را بخریم؟

بنابراین اگر شما نیز سر دو راهی a52 و a72 مانده اید و نمی دانید کدام را بخرید، در ادامه مطلب همراه آوافیکس باشید. حتما می توانید در پایان بهترین تصمیم را بگیرید.

مقایسه a52 با a72 از لحاظ طراحی و بدنه

بدنه Galaxy A52 Galaxy A72
ابعاد ۱۵۹.۹ در ۷۵.۱ در ۸.۴ میلی‌متر  اگر دو گوشی را از نزدیک ببینید
وزن ۱۸۹ گرم ۲۰۳ گرم
قابلیت ضدآب – گواهی IP67 – مقاومت در برابر گرد و خاک و آب (تا عمق یک متری به مدت ۳۰ دقیقه) – گواهی IP67 – مقاومت در برابر گرد و خاک و آب (تا عمق یک متری به مدت ۳۰ دقیقه)
سیم‌کارت تک سیم‌کارته (نانو-سیم) یا دو سیم‌کارته (نانو-سیم، همزمان یکی فعال (dual stand-by)) تک سیم‌کارته (نانو-سیم) یا دو سیم‌کارته (نانو-سیم، همزمان یکی فعال)

این دو گوشی از لحاظ ظاهری بسیار بهم شبیه هستند طوریکه اگر شما عکس هرکدام را جداگانه ببینید، تشخیص نمی دهید کدام a52 است کدام a72 ؟ اما اگر عکس های آنها را کنار همدیگر ببینید، متوجه می شوید که a72 کمی بزرگتر است و اگر دو گوشی را از نزدیک در دستتان بگیرید، متوجه می شوید که a72 سنگین تر هم هست.

a72 با ابعاد ۱۶۵×۷۷.۴×۸.۴ میلیمتر و وزن ۲۰۳ گرم از a52 با ابعاد ۱۵۹.۹×۷۵.۱×۸.۴ میلیمتر با وزن ۱۸۹ گرم، حدود ۱۵ گرم سنگین تر است. از باقی جهات در این بخش باهم تفاوتی ندارند. هر دو گوشی دارای درب پشت پلاستیکی و محافظ گوریلاگلس روی ال سی دی هستند. از طراحی دوربین سلفی و برآمدگی دوربین پشتی نیز مانند یکدیگر هستند و حتی رنگ بندی آنها نیز باهم فرقی ندارد: مشکی, سفید, بنفش, آبی.

مقایسه گوشی a52 با a72

بنابراین از لحاظ طراحی، اگر از طرفداران گوشی های جمع و جور و سبک هستید و یا دستان ظریفی دارید، گوشی a52 انتخاب بهتری برای شماست.

مقایسه a52 با a72 از نظر صفحه نمایش

Galaxy A52 Galaxy A72
نوع Super AMOLED Super AMOLED
ابعاد ۶.۵ اینچ (~۸۴.۹% نسبت نمایشگر به بدنه) ۶.۷ اینچ (~۸۴.۹% نسبت نمایشگر به بدنه)
رزولوشن ۱۰۸۰ در ۲۴۰۰ پیکسل، ۲۰:۹ (~۴۰۷ پیکسل در اینچ تراکم پیکسلی) ۱۰۸۰ در ۲۴۰۰ پیکسل، ۲۰:۹ (~۳۹۳ پیکسل در اینچ تراکم پیکسلی)
سایر ویژگی ها – نرخ به‌روزرسانی ۱۲۰ هرتز – روشنایی حداکثر ۸۰۰ نیت – نرخ به‌روزرسانی ۹۰ هرتز – روشنایی حداکثر ۸۰۰ نیت

همانطور که می بینید صفحه نمایش هردو گوشی سوپر آمولد است. جای تعجب هم ندارد چرا که سامسونگ سالهاست گوشی های میان رده به بالایش را به نمایشگر سوپر آمولد مجهز می کند. بنابراین تا اینجا می دانیم که نمایشگر هردو گوشی در کیفیت ارائه تصویر عالی هستند.

از لحاظ ابعاد، صفحه نمایش a72 دقیقا ۰.۲ اینچ از نمایشگر a52 بزرگتر است. هر دو دارای رزلوشن ۱۰۸۰ در ۲۴۰۰ پیکسل هستند اما چون نمایشگر a72 بزرگتر است، تراکم پیکسلی آن نسبت به a52 کمتر است. البته این اختلاف آنقدر کم است که با چشم غیرمسلح دیده نمی شود.

نکته جالب در این بخش این است که a52 نسخه ۵G دارای نرخ بروز رسانی ۱۲۰ هرتز است در حالی a72 از نرخ بروزرسانی ۹۰ هرتز پشتیبانی می کند. سامسونگ پرچمدارانش اخیرش را به نرخ بروزرسانی ۱۲۰ هرتز مجهز می کند و اینکه a52 از این نظر شبیه آنهاست، بسیار جالب است. البته تفاوت نرخ ۱۲۰ و ۹۰ هرتز مانند تفاوت ۹۰ و ۶۰ زیاد و قابل لمس نیست. اما بهرحال a52 از این نظر سرتر و پویاتر است.

هر دو گوشی از نظر حداکثر روشنایی نیز مانند یکدیگر هستند و با حداکثر روشنایی ۸۰۰ نیت شما برای دیدن محتوا حتی زیر نور خورشید نیز دچار مشکل نمی شوید.

در این بخش به نظر می رسد فقط اختلاف بین ابعاد نمایشگر می تواند ملاک انتخاب باشد. بنابراین اگر اهل دیدن فیلم و سریال هستید و یا کلا طرفدار گوشی های با نمایشگر بزرگتر هستید، a72 بهتر می تواند انتظارات شما را برآورده کند.

از نظر قیمت صفحه نمایش، گوشی a52 بهتر است یا a72 ؟

شاید با دیدن این عنوان تعجب کرده باشید چرا که این مورد را معمولا در سایت ها و منابع دیگر نمی بینید. اما از آنجایی که آوافیکس سالها تجربه کاری در حوزه تعمیرات موبایل دارد، دانستن این مورد را هنگام خرید موبایل ضروری می داند.

قضیه از این قرار است که شایع ترین خرابی گوشی های موبایل، شکستن یا سوختن صفحه نمایش در اثر ضربه ، نفوذ آب و اخیرا (بعد از کرونا) هم الکل است. از قضا گران ترین قطعه ی گوشی های سامسونگ نیز همین صفحه نمایش است. بنابراین اگر قیمت صفحه نمایش گوشی را ندانید، ممکن است بعدها با دیدن قیمت آن شوکه شوید و حتی از خیر تعمیر گوشی تان بگذرید. البته امیدواریم هرگز برای گوشی تان اتفاقی نیفتد مخصوصا با این نرخ ارز، اما بهرحال پیشنهاد می کنیم هنگام خرید گوشی نیم نگاهی هم به قیمت ال سی دی آن داشته باشید.

راستی شما می دانید که آوافیکس یک شرکت ارائه دهنده خدمات تعمیرات موبایل در محل است؟ به این صورت که یک تکنسین را در زمان مورد نظر شما به منزل یا محل کار شما اعزام می کند و گوشی تان در حضور خودتان تعمیر می شود. 

مقایسه گوشی a52 و a72 از نظر پردازنده و عملکرد

پلتفرم

Galaxy A52

Galaxy A72

سیستم‌عامل در زمان عرضه – اندروید ۱۱ – One UI 3.1 – اندروید ۱۱ – One UI 3.1
تراشه Qualcomm SM7125 Snapdragon 720G 4G (هشت نانومتری) 

Qualcomm SM7225 Snapdragon 750G 5G (هشت نانومتری)

Qualcomm SM7125 Snapdragon 720G (هشت نانومتری)
پردازنده مرکزی هشت هسته ای (۲×۲.۳ GHz کریو ۴۶۵ گلد & 6×1.8 GHz کریو ۴۶۵ سیلور)

۸ هسته‌ای (دو هسته‌ی ۲.۲ گیگاهرتز Kryo 570 و شش هسته‌ی ۱.۸ گیگاهرتز Kryo 570)

۸ هسته‌ای (دو هسته‌ی ۲.۳ گیگاهرتز Kryo 465 Gold و شش هسته‌ی ۱.۸ گیگاهرتز Kryo 465 Silver)
پردازنده گرافیکی Adreno 618

Adreno 619

Adreno 618

در این بخش از آنجایی که دو نسخه ۴G و ۵G از A52 عرضه شده است اگر بخواهیم نسخه ۴G گوشی A52 را با A72 که در حال حاضر فقط یک نسخه ۴G دارد، مقایسه کنیم، باید بگوییم هیچ تفاوتی با هم ندارند. هر دو از پردازنده اسنپدراگون ۷۲۰G بهره می برند که از خوبان پردازنده هاست. در حالی که خیلی ها انتظار داشتند سامسونگ برای میان رده های جدیدش از پردازنده ی اگزینوس استفاده کند، پردازنده ی خوشنام اسنپدراگون خبر خوبی برای منتظران این گوشی ها بود، مخصوصا در مورد گوشی A52 .

حتی نسخه ی ۵G گوشی a52 پا را فراتر گذاشته و با یک پردازنده ی اسنپدراگون ۷۵۰G عرضه شده است. بنابراین انتظار می رود اگر برای A72 هم نسخه ۵G در راه باشد، با همین پردازنده وارد بازار شود.

از لحاظ مقایسه هر دو پردازنده واقعا عملکرد خوبی دارند و اگر اهل بازی کردن هستید، احتمالا می توانند رضایت شما را جلب کنند. در این بخش تنها نکته این است که اگر نمی توانید منتظر نسخه ی ۵G گوشی a72 بمانید (که البته قیمت بالاتری هم دارد)، با توجه به پردازنده ی قوی تر A52 5G ، این گوشی برای شما انتخاب مناسب تری است.

از نظر حافظه و رم گوشی a52 بهتر است یا a72 ؟

نسخه ی ۴G گلکسی A52 در مدل های زیر ارایه می شود:

  • ۴ گیگابایت رم با ۱۲۸ گیگابایت حافظه داخلی
  • ۶ گیگابایت رم با ۱۲۸ گیگابایت حافظه داخلی
  • ۸ گیگابایت رم با ۱۲۸ گیگابایت حافظه داخلی
  • ۸ گیگابایت رم با ۲۵۶ گیگابایت حافظه داخلی

نسخه ی ۵G گلکسی A52 نیز در مدل های زیر ارایه می شود:

  • ۶ گیگابایت رم با ۱۲۸ گیگابایت حافظه داخلی
  • ۸ گیگابایت رم با ۱۲۸ گیگابایت حافظه داخلی
  • ۸ گیگابایت رم با ۲۵۶ گیگابایت حافظه داخلی

گلکسی A72 نیز در سه مدل ارایه می شود:

  • ۶ گیگابایت رم با ۱۲۸ گیگابایت حافظه داخلی
  • ۸ گیگابایت رم با ۱۲۸ گیگابایت حافظه داخلی
  • ۸ گیگابایت رم با ۲۵۶ گیگابایت حافظه داخلی

بنابراین از این نظر a72 با a52 5g یکسان است. تنها تفاوت از نظر حافظه و رم این است که نسخه ۴g گوشی a52 در ۴ مدل عرضه شده و دست شما را برای انتخاب از لحاظ قیمت بازتر گذاشته است. البته پیشنهاد میکنیم تا حد امکان نسخه ی ۴ گیگابایت رم با ۱۲۸ گیگابایت حافظه داخلی را نخرید مگر اینکه از گوشی فقط در حد انجام کارهای روزانه انتظار داشته باشید.

مقایسه گوشی a52 با a72 از نظر دوربین

دوربین Galaxy A52 Galaxy A72
اصلی ۶۴ مگاپیکسل (لنز واید ۲۶ میلی‌متری، f/1.8، فوکوس خودکار با تشخیص فاز، لرزشگیر اپتیکال تصویر)
۶۴ مگاپیکسل (لنز واید ۲۶ میلی‌متری، f/1.8، فوکوس خودکار با تشخیص فاز، لرزشگیر اپتیکال تصویر)
لنز اولتراواید ۱۲ مگاپیکسل (با پوشش ۱۲۳ درجه، f/2.2) ۱۲ مگاپیکسل (با پوشش ۱۲۳ درجه، f/2.2)
سنسور تشخیص عمق ۵ مگاپیکسل ( f/2.2) ندارد
لنز تله‌فوتو ندارد ۸ مگاپیکسل ( فوکوس خودکار با تشخیص فاز، لرزشگیر اپتیکال تصویر، f/2.4، زوم اپتیکال ۳ برابر)
قابلیت‌ها فلش LED، پانوراما، HDR فلش LED، پانوراما، HDR
فیلم‌برداری ۴K@30fps، ۱۰۸۰p@30/120fps; لرزشگیر الکترونیکی تصویر-ژیروسکوپی ۴K@30fps، ۱۰۸۰p@30/120fps; لرزشگیر الکترونیکی تصویر-ژیروسکوپی
سلفی ۳۲ مگاپیکسل (لنز واید ۲۶ میلی‌متری، ۰.۸ میکرومتر سایز پیکسل، ۱/۲.۸ اینچ سایز سنسور، f/2.2) ۳۲ مگاپیکسل (لنز واید ۲۶ میلی‌متری، ۰.۸ میکرومتر سایز پیکسل، ۱/۲.۸ اینچ سایز سنسور، f/2.2)
فیلم‌برداری سلفی ۴K@30fps، ۱۰۸۰p@30fps ۴K@30fps، ۱۰۸۰p@30fps

از نظر دوربین، a52 و a72 با همدیگر دو تفاوت اساسی دارند. همانطور که می بینید سامسونگ برای a72 سنگ تمام گذاشته و این گوشی را به یک لنز تله فوتو ۸ مگاپیکسلی مجهز کرده است. این لنز به شما این امکان را می دهد تا ۳ برابر بدون افت کیفیت روی سوژه زوم کنید. این آیتم جذاب را تا حالا روی گوشی های پرچمدار داشتیم و حالا a72 با آن فخر فروشی می کند.

البته a52 نیز در این بخش خیلی دست خالی نیست و در برابر محرومیت از لنز تله فوتو، از سنسور تشخیص عمق ۵ مگاپیکسلی بهره می برد در حالی که a72 از داشتن این سنسور محروم شده است.

اما این نقص a72 آنچنان مهم به نظر نمی رسد چرا که با استفاده از با استفاده از لنز دیگری روی سوژه زوم می کند و عکس های پرتره ای در حد a52 میندازد.

از سایر لحاظ همانطور که می بینید دوربین a52 و a72 مشابه هستند. دوربین اصلی هر دو ۶۴ مگا پیکسلی است و عکس های گرفته شده با آنها کاملا واضح و شفاف است. دوربین سلفی ۳۲ مگاپیکسلی هم عکس های خوبی می گیرد و می تواند رضایت شما را جلب کند.

در این بخش تنها ملاک همان لنز تله فوتوی a72 است که اگر به زوم کردن در عکاسی عادت دارید، کیفیت بالای عکس های زوم شده ی a72 شما را خوشحال تر می کند.

از نظر باتری گوشی a52 بهتر است یا a72 ؟

باتری Galaxy A52 Galaxy A72
باتری باتری غیرقابل تعویض لیتیوم پلیمری با ظرفیت ۴۵۰۰ میلی آمپر ساعت باتری غیرقابل تعویض لیتیوم یونی با ظرفیت ۵۰۰۰ میلی آمپر ساعت
سرعت شارژ شارژ سریع ۲۵ وات شارژ سریع ۲۵ وات

همانطور که می بینید از نظر باتری a52 نسبت به a72 با ۵۰۰ میلی آمپر اختلاف ضعیف تر است. درست است که صفحه نمایش a72 بزرگتر است و طبیعتا شارژ بیشتری مصرف می کند، اما نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتزی در a52 نیز مصرف شارژ بالایی دارد. بنابراین از نظر میزان نگه داشتن شارژ a52 رقابت را به a72 واگذار می کند. البته اختلاف آنها خیلی زیاد هم نیست و در شرایط یکسان باتری a72 حدود یکساعت دیرتر خالی می شود.

بنابراین اگر این یک ساعت دیرتر خالی شدن باتری برای شما مهم است، به انتخاب a72 فکر کنید.

مقایسه a52 با a72 از نظر سایر امکانات

قابلیت‌ها Galaxy A52 Galaxy A72
حسگرها حسگر اثرانگشت (زیر نمایشگر، اپتیکال)، شتاب‌سنج، ژیروسکوپ، سنسور مجاورت، قطب‌نما حسگر اثرانگشت (زیر نمایشگر، اپتیکال)، شتاب‌سنج، ژیروسکوپ، سنسور مجاورت، قطب‌نما
شبکه GSM / HSPA / LTE / 5G GSM / HSPA / LTE
شبکه بی‌سیم Wi-Fi 802.11 a/b/g/n/ac، دو بانده، Wi-Fi Direct، هات‌اسپات Wi-Fi 802.11 a/b/g/n/ac، دو بانده، Wi-Fi Direct، هات‌اسپات
بلوتوث بله بله
GPS بله، با A-GPS، GLONASS، GALILEO، BDS بله، با A-GPS، GLONASS، GALILEO، BDS
NFC بله (بسته به بازار) بله (بسته به بازار)
USB – USB Type-C 2.0 – پشتیبانی از OTG – USB Type-C 2.0 – پشتیبانی از OTG

بالاخره گوشی a52 بخریم یا a72 ؟

اگر هنوز نتوانستید بین این دو گوشی انتخاب کنید، بهتر است باهمدیگر یک جمع بندی کلی داشته باشیم. مهم ترین تفاوت این دو گوشی در ابعاد، صفحه نمایش، پردازنده و دوربین است. بنابراین کافی است فکر کنید که اولویت شما چیست؟ از نظر بنده اگر این اختلاف ناچیز ابعاد نمایشگر و زوم ۳ برابری دوربین a72 برایتان در اولویت نیست، نسخه ی ۵G گوشی A52 سبک تر و خوش دست تر است و با پردازنده ی قوی تر، قیمت پایین تری هم دارد. بنابراین انتخاب آن منطقی تر به نظر می رسد.

نظر شما چیست؟

لطفا اگر تجربه ای از خرید a52 و a72 دارید، در پایین همین مطلب برای پیغام بگذارید تا به کاربران دیگر در انتخاب درست کمک شود.