در این مطلب به بررسی ویژگی ها و مقایسه ی گوشی های سامسونگ s20 fe با a72 خواهیم پرداخت.

سامسونگ سپتامبر سال گذشته‌ی میلادی با رونمایی از Galaxy S20 FE، پرونده‌ی تلفن‌های همراه گلگسی خود را در سال ۲۰۲۰ بست. نشان FE در انتهای نام S20 مخفف Fan Edition است؛ به این معنی که سامسونگ تلاش کرده است تا مهم‌ترین نیازها و البته محبوب‌ترین امکانات مورد نظر کاربران را فراهم کند و در یک محصول ویژه در اختیار آن‌ها قرار دهد. با در نظر گرفتن این رویکرد همراه با ایده‌ی پایین نگه داشتن قیمت، بعضی از امکانات گران‌قیمتی که نبودشان از نظر کاربران اهمیتی ندارد و باعث صرفه‌جویی در هزینه‌ی نهایی می‌شوند از این مدل حذف شده‌اند. با این وجود اما امکانات و هسته‌ی اصلی سری Galaxy S مانند پردازنده‌ی قدرتمند، امکان ارتقای حافظه‌ی ذخیره، مقاومت در برابر آب و گرد و غبار بر مبنای استاندارد IP68، صفحه‌ی نمایش بزرگ Super AMOLED، شارژ بی‌سیم و در نهایت دوربین پشتی سه‌گانه در این مدل نیز حفظ شده‌اند. گرچه بعضی از ویژگی‌ها مانند حافظه‌ی رم، وضوح تصویر و کیفیت لنز دوربین نیز قربانی توجه به قیمت نهایی شده‌اند.

مدت‌هاست که محصولات میان‌رده‌ی سامسونگ فاصله‌ی خود را با مدل‌های پرچمدار کم‌تر کرده‌اند و تبدیل به تجربه‌ی جمع‌وجوری از نمونه‌های گران‌قیمت خود شده‌اند. بهبود کارایی یک خانواده و افزودن امکانات جدید در همان قالب نیز رویکرد دیگر سامسونگ است که در جایگزینی سری A51 و A71 به ترتیب با A52 5G و A72 به خوبی دیده می‌شود. گرچه‌ این فاصله‌های نزدیک همواره به قیمت سردرگمی خریداران تمام می‌شود اما با کمی حوصله و یک مقایسه‌ی مناسب می‌توان به نتیجه‌ی دلخواه دست یافت. در این بررسی به مقایسه‌ی Galaxy S20 FE و Galaxy A72 می‌پردازیم و به صورت ساده از تفاوت‌های تاثیرگذار در انتخاب‌شان خواهیم گفت.

مقایسه s20 fe با a72 از نظر صفحه نمایش

Galaxy S20 fe Galaxy A72
نوع Super AMOLED لمسی خازنی، ۱۶ میلیون رنگ Super AMOLED
ابعاد ۶.۵ اینچ (~۸۵.۷% نسبت نمایشگر به بدنه) ۶.۷ اینچ (~۸۴.۹% نسبت نمایشگر به بدنه)
رزولوشن ۱۰۸۰ در ۲۴۰۰ پیکسل، ۲۰:۹ (~۴۰۵ پیکسل در اینچ تراکم پیکسلی) ۱۰۸۰ در ۲۴۰۰ پیکسل، ۲۰:۹ (~۳۹۳ پیکسل در اینچ تراکم پیکسلی)
محافظ کورنینگ گوریلا گلس ۳ کورنینگ گوریلا گلس ۵
– HDR10+ – نمایشگر همیشه روشن (Always-on) – نرخ نوسازی تصویر ۱۲۰ هرتز نرخ نوسازی تصویر ۹۰ هرتز

با وجود آن‌که صفحه‌ی نمایش گلگسی A72 با ۶.۷۲ اینچ، تنها ۰.۲ اینچ از گلگسی S20 FE بزرگ‌تر است اما به جز چند تفاوت بسیار کلیدی میان دو نمایشگرِ Super AMOLED، باقی ویژگی‌ها و امکانات یکسان هستند.

وضوح ۲۴۰۰×۱۰۸۰ اولین نقطه‌ی مشترک در میان هر دو مدل است؛ با این تفاوت که S20 FE به خاطر اندازه‌ی کوچک‌تر، تراکم پیکسلی بیش‌تری دارد. گرچه ۴۰۷ ppi در برابر ۳۹۳ ppi تفاوتی نیست که جلب توجه کند.

گوریلا گلس ۵ در A72 اولین تفاوت چشمگیری است که حسابی جلب توجه می‌کند؛ اما زمانی که پای امکانات بی‌نظیر S20 مانند نرخ تازه‌سازی تصویر به اندازه‌ی ۱۲۰ هرتز در میان باشد، A72 با ۹۰ هرتز حرفی برای گفتن ندارد و در ادامه با وجود HDR10+، رقابت در صفحه‌ی نمایش را واگذار می‌کند.

ممکن است تفاوت ۶۰ هرتز با ۹۰ هرتز چندان قابل توجه نباشد اما زمانی که صحبت از ۱۲۰ هرتز باشد، با جابه‌جایی بسیار روان پیکسل‌ها مواجه هستید که تجربه‌ی تصاویر متحرک را وارد مرحله‌ی جدیدی می‌کند. اگر پیگیر کنسول‌های نسل جدید باشید به خوبی می‌دانید که این توانایی به پلی‌استیشن۵ و ایکس‌باکس سری ایکس و سری اِس اجازه می‌دهد تا بازی‌ها را در نمایشگرهای سازگار، تا ۱۲۰ فریم در ثانیه به تصویر بکشند. نمایشگر S20 FE به لطف HDR10+ می‌تواند از طیف رنگی DCI-P3 هم استفاده کند که در مقایسه با نمایشگرهای معمولی، طیف رنگی گسترده‌تری را در کنار جزییات بیش‌تر پشتیبانی می‌کند.

البته باید اشاره کرد که نسخه ی ۵G گوشی A72 نیز دارای صفحه نمایشی با نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز است ولی از آنجایی که در زمان انتشار این مطلب در ایران فقط به نسخه ی ۴G گلکسی A72 دسترسی داریم، اگر اهل بازی کردن و تماشای انیمیشن هستید S20 FE با نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز برای شما تجربه لذت بخش تری رقم می زند و انتخاب مناسب تری برای شماست.

مقایسه s20 fe با a72 از نظر قیمت صفحه نمایش

شاید با دیدن این عنوان تعجب کرده باشید چرا که این مورد را معمولا در سایت ها و منابع دیگر نمی بینید. اما از آنجایی که آوافیکس سالها تجربه کاری در حوزه تعمیرات موبایل دارد، دانستن این مورد را هنگام خرید موبایل ضروری می داند.

قضیه از این قرار است که شایع ترین خرابی گوشی های موبایل، شکستن یا سوختن صفحه نمایش در اثر ضربه ، نفوذ آب و اخیرا (بعد از کرونا) هم الکل است. از قضا گران ترین قطعه ی گوشی های سامسونگ نیز همین صفحه نمایش است. بنابراین اگر قیمت صفحه نمایش گوشی را ندانید، ممکن است بعدها با دیدن قیمت آن شوکه شوید و حتی از خیر تعمیر گوشی تان بگذرید. البته امیدواریم هرگز برای گوشی تان اتفاقی نیفتد مخصوصا با این نرخ ارز، اما بهرحال پیشنهاد می کنیم هنگام خرید گوشی نیم نگاهی هم به قیمت ال سی دی آن داشته باشید.

راستی شما می دانید که آوافیکس یک شرکت ارائه دهنده خدمات تعمیرات موبایل در محل است؟ به این صورت که یک تکنسین را در زمان مورد نظر شما به منزل یا محل کار شما اعزام می کند و گوشی تان در حضور خودتان تعمیر می شود.

مقایسه s20 fe با a72 از نظر پردازنده و عملکرد

Galaxy S20 fe Galaxy A72
تراشه ۴G : Exynos 990
۵G : Snapdragon 865
 Snapdragon 720G
پردازنده مرکزی ۴G : هشت هسته‌ای (دو هسته‌ی ۲.۷۳ گیگاهرتز Mongoose M5 و دو هسته‌ی ۲.۵۰ گیگاهرتز Cortex-A76 و چهار هسته‌ی ۲.۰ گیگاهرتز Cortex-A55)

۵G : هشت هسته‌ای (یک هسته‌ی ۲.۸۴ گیگاهرتز Kryo 585 و سه هسته‌ی ۲.۴۲ گیگاهرتز Kryo 585 و چهار هسته‌ی ۱.۸ گیگاهرتز Kryo 585)

۸ هسته‌ای (دو هسته‌ی ۲.۳ گیگاهرتز Kryo 465 Gold و شش هسته‌ی ۱.۸ گیگاهرتز Kryo 465 Silver)
پردازنده گرافیکی ۴G : Mali-G77 MP11

۵G : Adreno 650

Adreno 618

نسخه ی ۴G گوشی s20 fe با یک تراشه ی اگزینوس ۹۹۰ ارائه شده در حالی که نسخه ی ۵G این گوشی از یک تراشه ی اسنپدراگون ۸۶۵ بهره می برد. نسخه ی ۴G گلکسی A72 نیز که در حال حاضر در ایران موجود است به یک تراشه ی اسنپدراگون ۷۲۰G مجهز شده است.

سامسونگ تا ۳ سال هم از هر دو مدل برای ارتقای نرم‌افزاری پشتیبانی خواهد کرد و به این ترتیب افزون بر اندروید ۱۲، ممکن است بتوانید اندروید ۱۳ را هم امتحان کنید.

سامسونگ افزون بر تفاوتی که برای پردازنده‌های S20 FE در نظر گرفته، این مدل را در دو نسخه‌ی LTE و ۵G در اروپا می‌فروشد و نسخه‌ای از LTE را با ۸ گیگابایت رم و ۲۵۶ گیگابایت حافظه‌ی ذخیره نیز آماده کرده است. اما A72 فعلا تنها با ۴G LTE منتشر می‌شود و درست مانند S20 FE در امریکا، به ۱۲۸ گیگابایت حافظه‌ی ذخیره‌ی پایه و ۶ گیگابایت رم مجهز شده است.

نکته ای که در این بخش باید به آن اشاره کنیم مشکل داغ شدن s20 fe است که تقریبا بیشتر کاربرانش مخصوصا خریداران نسخه ی ۴G از آن شاکی هستند به طوری که این اختلال تمام قابلیت های گوشی را تحت تاثیر قرار داده و برخی از قابلیت ها مانند نرخ نوسازی بالا را غیرقابل استفاده کرده است. این مشکل به حدی جدی است که آوافیکس یک مطلب را به بررسی آن اختصاص داده و پیشنهاد می کنیم حتما آن را مطالعه کنید.

در مورد A72 هنوز چنین مشکلی گزارش نشده و به نظر می رسد اسنپدراگون ۷۲۰G و تا کنون به خوبی توانسته رضایت کاربران این گوشی را جلب کند.

مقایسه ی دوربین s20 fe با a72

Galaxy S20 fe Galaxy A72
اصلی ۱۲ مگاپیکسل ۶۴ مگاپیکسل
فوق عریض ۱۲ مگاپیکسل ۱۲ مگاپیکسل
تله فوتو ۸ مگاپیکسل ۸ مگاپیکسل
ماکرو ندارد ۵ مگاپیکسل
قابلیت‌ها فلش LED، پانوراما، HDR فلش LED، پانوراما، HDR
فیلم‌برداری ۴K@30/60fps, 1080p@30/60fps لرزشگیر الکترونیکی تصویر-ژیروسکوپی ۴K@30fps، ۱۰۸۰p@30/120fps; لرزشگیر الکترونیکی تصویر-ژیروسکوپی
سلفی ۳۲ مگاپیکسل
۳۲ مگاپیکسل
فیلم‌برداری سلفی ۴K@30/60fps, 1080p@30/60fps (لرزشگیر الکترونیکی تصویر-ژیروسکوپی) ۴K@30fps، ۱۰۸۰p@30fps

گلگسی S20 FE مجهز به دوربین عریض ۱۲ مگاپیکسل، دوربین فوق عریض ۱۲ مگاپیکسل و یک لنز تل‌فوتو ۸ مگاپیکسیلی با توان بزرگ‌نمایی اپتیکال سه برابر است. گلگسی A72 همراه با چهار دوربین وارد بازار شده است که یکی از آن‌ها حسگر ماکرو با توان ۵ مگاپیکسل است. سه دوربین دیگر را لنز اصلی با ۶۴ مگاپیکسل، لنز فوق عریض با ۱۲ مگاپیکسل و در نهایت لنز تل‌فوتو با توان ۸ مگاپیکسل تشکیل می‌دهند. هر دو مدل نیز از دوربین سلفی ۳۲ مگاپیکسل استفاده می‌کنند.

قبل از آن‌که با مقایسه‌ی عددها از برتری A72 حمایت کنید بهتر است بدانید که در واقع S20 FE در کنار ویژگی‌های دیگری که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم، توان عکاسی و تصویربرداری شگفت‌انگیزی دارد. البته جزییات جالبی مانند اندازه‌‌ی پیکسل‌های دوربین‌ها نیز وجود دارند که بزرگی آن‌ها در دوربین اصلی S20 FE باعث شده است تا جزییات بیش‌تری در عکس‌ها ثبت شوند. از طرفی پیکسل‌های کوچک و بسیار نزدیک در لنز A72 باعث شده‌اند تا دوربین تمایل بیش‌تری به عبور نور داشته باشد و در نتیجه شاهد عکس‌های روشن‌تری در شب خواهید بود. گرچه بخشی از جزییات عکاسی در روز به خاطر عبور بیش از اندازه‌ی نور در مقایسه با S20 FE قربانی می‌شوند.

امکانات اضافه‌ی دیگری مانند فلش دوگانه‌ی LED و ضبط ویدیو تا ۲۴۰ فریم در ثانیه با وضوح ۱۰۸۰p در S20 FE در مقایسه با ۶۰ فریم در A72 جای هیچ تردیدی را باقی نمی‌گذارد. در تصویربرداری با وضوح ۴K هم تنها تا ۳۰ فریم از A72 می‌توانید انتظار داشته باشید در حالی که تا ۶۰ فریم در S20 FE امکان‌پذیر خواهد بود. در نهایت اگر علاقه‌مند به ویدیوهای حرکت آهسته هستید بهتر است سراغ S20 بروید که تا ۹۶۰ فریم در ثانیه در حالت ۷۲۰p می تواند فیلم بگیرد. این مقدار برای A72 به اندازه‌ی ۲۴۰ فریم در ثانیه با وضوح ۱۰۸۰ برنامه‌ریزی شده است.

از نظر باتری s20 fe بهتر است یا a72 ؟

Galaxy S20 fe Galaxy A72
ظرفیت باتری ۴۵۰۰ میلی آمپر ساعت  ۵۰۰۰ میلی آمپر ساعت
سرعت شارژ – شارژ سریع ۱۵ وات – شارژ بی‌سیم ۱۵ وات – شارژ معکوس ۴.۵ وات – پشتیبانی از USB Power Delivery 3.0 شارژ سریع ۲۵ وات

پیش از این با فعال کردن ویژگی ۱۲۰ Hz در سری S20، باتری با سرعت بیش‌تر مصرف می‌شد اما خوشبختانه این مشکل در S20 FE تا اندازه‌ی قابل توجهی برطرف شده است. برای همین هم با خیال راحت می‌توانید با نهایت نرخ تازه‌سازی تصویر تا ۱۰ ساعت به مرور صفحات وب بپردازید که برای یک باتری با ظرفیت ۴۵۰۰ میلی‌آمپر قابل قبول است.

نرخ تازه‌سازی پایین‌تر در A72 در کنار باتری ۵۰۰۰ میلی‌آمپری‌اش باعث شده است تا بیش از دیگری دوام بیاورد. البته برای مقایسه‌ی دقیق‌تر بهتر است نرخ تازه‌سازی تصویر را در هر دو مدل، ۶۰ Hz در نظر بگیریم؛ در این صورت می‌توانید بیش از ۱۷ ساعت از A72 و بیش از ۱۲ ساعت از S20 FE برای گشت‌وگذار در اینترنت انتظار داشته باشید. اگر بیش‌تر وقت‌تان را هم به استریم ویدیو از پلتفرم‌هایی مانند یوتیوب اختصاص می‌دهید، در هر دو مدل تا حدود ۹ ساعت می‌توانید ویدیوی آنلاین ببینید. بازی‌ها نیز به بخش جدایی‌ناپذیر تلفن‌های همراه تبدیل شده‌اند و به پردازش‌های سنگینی احتیاج دارند.

با در نظر گرفتن شرایط یکسان ۶۰ هرتز برای بازی، تا ۱۰ ساعت می‌توانید برای A72 برنامه‌ریزی کنید در حالی که این مقدار برای S20 FE حدود هشت‌ونیم ساعت خواهد بود. گرچه بهتر است هیچ‌وقت تا خالی شدن باتری تلفن همراه‌تان منتظر نمانید.

هر دو مدل S20 FE و A72 از شارژ سریع ۲۵ واتی پشتیبانی می‌کنند اما تنها A72 همراه با این نوع شارژر بسته‌بندی می‌شود. سامسونگ برای S20 FE تنها شارژر ۱۵ واتی را در نظر گرفته است و در نتیجه با این‌که ظرفیت باتری کم‌تری دارد، اما پر شدن‌اش بیش‌تر از A72 طول می‌کشد.

برای پر شدن نیمی از باتری در حالت شارژ سریع به ترتیب به ۳۰ دقیقه و ۴۵ دقیقه برای A72 و S20 FE نیاز دارید. گرچه زمانی که نوبت به امکاناتی نظیر شارژ بیسیم سریع (۱۵ وات) و شارژ معکوس بیسیم (۴.۵ وات) برسد باز هم S20 FE پیشی خواهد گرفت و چنین امکاناتی در A72 وجود ندارند.

بنابراین از نظر دیر خالی شدن باتری و زود شارژ شدن آن A72 عملکرد بهتری دارد و انتخاب مناسب تری است.

مقایسه s20 fe با a72 از نظر طراحی و بدنه

Galaxy S20 fe
Galaxy A72
ابعاد ۱۵۹.۸ در ۷۴.۵ در ۸.۴ میلی‌متر ۱۶۵ در ۷۷.۴ در ۸.۴ میلی‌متر
وزن ۱۹۰ گرم ۲۰۳ گرم
ساخت جلوی شیشه‌ای (گوریلا گلس ۳)، پشت پلاستیکی، فریم آلومینیومی جلوی شیشه‌ای ، پشت پلاستیکی
– سامسونگ پی (Visa، مسترکارت گواهی) – گواهی IP68 برای مقاوت در برابر نفوذ آب و گرد و غبار (تا ۱.۵ متر برای ۳۰ دقیقه) – گواهی IP67 – مقاومت در برابر گرد و خاک و آب (تا عمق یک متری به مدت ۳۰ دقیقه)
سیم‌کارت تک سیم‌کارته (نانو-سیم یا eSIM یا هردو) یا دو سیم‌کارته‌ی هیبریدی (نانو-سیم، همزمان یکی فعال (dual stand-by)) تک سیم‌کارته (نانو-سیم) یا دو سیم‌کارته (نانو-سیم، همزمان یکی فعال)

گلگسی S20 FE و گلگسی A72 از نظر طراحی و ظاهر بسیار شبیه هم هستند و چند اینچ کوچک‌تر بودن S20 FE باعث شده است تا در نهایت چند گرم هم کم‌تر وزن داشته باشد (۱۹۰ گرم در برابر ۲۰۳ گرم)؛ گرچه ضخامت هر دو با ۸.۴ mm کاملا یکسان است.

حسگر اثر انگشت نیز برای هر دو نمایشگر در نظر گرفته شده است.

استفاده از پلاستیک در ساخت بدنه باعث شده است تا تلفن‌های هوشمند بتوانند وزن کم خود را حفظ کنند و البته قیمت مناسب‌تری داشته باشند. با این وجود، سامسونگ برای قاب دور S20 FE از آلومینیوم استفاده کرده که زیبایی و استواری خاصی به آن بخشیده است. به جز این تفاوت، قاب پشتی هر دو از پلاستیک ساخته شده است.

در نهایت می‌توانید S20 FE را در رنگ‌های سبز، قرمز، نارنجی و بنفش تهیه کنید و A72 نیز در رنگ‌های مشکی و صورتی ارایه شده است. رنگ سفید و آبی برای هر دو مدل در نظر گرفته شده است و به این ترتیب تنوع قابل قبولی برای انتخاب خواهید داشت.

از نظر طراحی و بدنه s20 fe و a72 تفاوت آنچنانی ندارند که بخواهد ملاک انتخاب قرار بگیرد. مگر اینکه کوچک تر و سبک تر بودن s20 fe هر چند بسیار کم نظر شما را جلب کند که کاملا سلیقه ای است.

آیا هر دو گوشی s20 fe و a72 ضدآب هستند؟

استاندارد IP که مقاومت در برابر آب و گرد و خاک را نشان می‌دهد، تفاوت دیگری است که با وجود IP68 به S20 FE اجازه می‌دهد تا ۳۰ دقیقه و تا عمق یک‌ونیم متر زیر آب بماند. این ویژگی در A72 با وجود IP67 تنها تا یک متر خواهد بود.

واضح است که نباید تلفن همراه خودتان را به استخر ببرید اما ‌جای نگرانی برای محیط‌های مرطوب، باران و پاشیدن قطره‌های آب در جهت‌های مختلف نیست.

بالاخره a72 بخریم یا s20 fe ؟

با وجود اینکه گلکسی S20 FE در بسیاری از ویژگی‌های کلیدی از A72 پیشی می‌گیرد اما نمی توانیم خرید s20 fe را بخاطر مشکل داغ کردنش به شما پیشنهاد کنیم مگر اینکه نسخه ی ۵G آن را بخرید که البته بازهم کاربر شاکی دارد ولی به نسبت نسخه ی ۴G آن کمتر است.

نظر شما چیست؟

لطفا اگر تجربه ای از خرید s20 fe و a72 دارید، در پایین همین مطلب برای پیغام بگذارید تا به کاربران دیگر در انتخاب درست کمک شود.