قیمت بالای پرچمداران در سال های اخیر سبب شده که کاربران در سراسر دنیا به میان رده هایی تمایل پیدا کنند که در عین داشتن امکانات مناسب، قیمت معقولی داشته باشد. تولید کننده های گوشی های هوشمند نیز با پی بردن به این موضوع می کوشند تا بر طراحی و تولید میان رده هایی با ویژگی های ذکر شده تمرکز بیشتری داشته باشند. سامسونگ به عنوان یکی از مدعیان بزرگ بازار گجت های هوشمند، در تولید میان رده های اقتصادی هم پیشرو بوده است و در این راستا این شرکت کره ای خانواده گلکسی A را به بازار معرفی کرد که هر سال میان رده های خوش نامش سهم بزرگی از فروش را در بازار گوشی های هوشمند به خود اختصاص می دهند. از سوی دیگر به جهت محبوبیت پرچمداران سامسونگ، به خصوص مدل های خانواده S، این کمپانی همراه با مدل های پیش تازش، عضوی ارزان قیمت تر، اما با امکانات بی نظیری شبیه به یک پرچمدار را در این خانواده گنجاند. این مدل های محبوب را در اصطلاح قاتلین پرچمدار می نامند. برای این که با ویژگی های منحصر چنین مدل هایی بیشتر آشنا شویم و متوجه شویم کدام میان رده از کدام خانواده عملکرد قابل قبولی دارد، در این مطلب به مقایسه a52s از خانواده A که تازه نفس سامسونگ است که در سال ۲۰۲۱ رونمایی شده با s20 fe معروف به مدل  مخصوص هواداران از خانواده S که محصول سال ۲۰۲۰ است، می پردازیم.

مقایسه a52s با s20 fe از نظر نمایشگر

اگر قدری با میان رده های سامسونگ آشنایی داشته باشید، حتما می دانید که معمولا در قسمت نمایشگر شاهد حضور یک نمایشگر سوپر امولد هستیم، از این رو جای تعجب ندارد که هر دو مدلی که در این مطلب بررسی می کنیم دارای نمایشگر های سوپر امولد باشند و جالب است که بدانید اندازه ی هر دو پنل ۶.۵ اینچ است و رزولوشنی که نمایش می دهند ۱۰۸۰ در ۲۴۰۰ خواهد بود. تا این جا تمام ویژگی های هر دو نمایشگر یکی است، اگر بخواهیم به قسمت طراحی سری بزنیم می بینیم که در هر دو مدل حاشیه های مشکی دور نمایشگر ها بسیار باریک است و باز در هر دو مدل نسبت نمایشگر به بدنه حدود ۸۵ درصد است و مشخص است که سامسونگ در طراحی این مدل ها برای داشتن نمایشگر بزرگ یکدست اهمیت ویژه ای قائل شده است.

نرخ تازه سازی که معیار اندازه گیری روانی تصاویر در نمایشگر گوشی های هوشمند است در هر دو مدل ۱۲۰ هرتز است و در واقع عدد رفرش ریت از مزیت های a52s و S20 fe به حساب می آید.

در آزمایش های انجام شده بر روی نمایشگر ها مشخص شده که حداکثر روشنایی نمایشگر S20 fe در حالت دستی حدود ۶۰۸ و حالت اتوماتیک حدود ۱۲۷۰ است در حالی که حداکثر نور صفحه نمایش A52s در حالت دستی و خودکار به ترتیب ۶۰۷.۶ و ۱۳۰۵ خواهد بود. هر دو مدل عمق رنگ مشکی را به خوبی نمایش می دهند و هر دو پنل از نوع Infinity-o است که به این معناست که لنز دوربین سلفی در یک حفره کوچک در بالای نمایشگر قرار می گیرد.

برنده بخش صفحه نمایش نمایشگر : a52s

بررسی ها نشان می دهد که  نمایشگر این دو مدل از لحاظ مشخصات فنی بسیار به هم نزدیکند و می توان گفت عملکرد یکسانی دارند، اما اگر بخواهیم در مقایسه حساسیت بالایی نشان دهیم می توان گفت حداکثر روشنایی نمایشگر A52s کمی بیشتر است، اما واقعیت این است که تجربه ی کاربری نشان می دهد که این تفاوت در استفاده معمول آنچنان حس نخواهد شد.

مقایسه a52s با s20 fe از نظر قیمت ال سی دی

شاید با دیدن این عنوان تعجب کرده باشید چرا که این مورد را معمولا در سایت ها و منابع دیگر نمی بینید. اما از آنجایی که آوافیکس سالها تجربه کاری در حوزه تعمیرات موبایل دارد، دانستن این مورد را هنگام خرید موبایل ضروری می داند.

قضیه از این قرار است که شایع ترین خرابی گوشی های موبایل، شکستن یا سوختن صفحه نمایش در اثر ضربه ، نفوذ آب و اخیرا (بعد از کرونا) هم الکل است. از قضا گران ترین قطعه ی گوشی های سامسونگ نیز همین صفحه نمایش است. بنابراین اگر قیمت صفحه نمایش گوشی را ندانید، ممکن است بعدها با دیدن قیمت آن شوکه شوید و حتی از خیر تعمیر گوشی تان بگذرید. البته امیدواریم هرگز برای گوشی تان اتفاقی نیفتد مخصوصا با این نرخ ارز، اما بهرحال پیشنهاد می کنیم هنگام خرید گوشی نیم نگاهی هم به قیمت ال سی دی آن داشته باشید.

راستی شما می دانید که آوافیکس یک شرکت ارائه دهنده خدمات تعمیرات موبایل در محل است؟ به این صورت که یک تکنسین را در زمان مورد نظر شما به منزل یا محل کار شما اعزام می کند و گوشی تان در حضور خودتان تعمیر می شود.

مقایسه a52s با s20 fe : دوربین

در دوربین پشتی گلکسی a52s شاهد حضور یک لنز واید ۶۴ مگاپیکسلی با قدرت زوم خودکار و لرزه گیری اپتیکال ، یک لنز اولترا واید ۱۲ مگاپیکسلی، یک سنسور سنجش عمق میدان ۵ مگاپیکسلی و یک دوربین ماکرو ۵ مگاپیکسلی هستیم. عکس های ثبت شده توسط این لنز ها کیفیت بسیار خوبی دارند و شارپی در آن نیز بالاست، این مجموعه دوربین قادر به فیلم برداری با کیفیت ۴k و ۱۰۸۰  است. در دوربین سلفی نیز از یک لنز ۳۲ مگاپیکسلی استفاده شده که این لنز نیز می تواند فیلم ها را با کیفیت ۴k ثبت نماید.

مجموعه دوربین s20 fe از یک لنز ۱۲ مگاپیکسلی واید با فوکوس خودکار و لرزش گیر اپتیکال، یک لنز ۸ مگاپیکسلی تله فوتو با قدرت زوم اپتیکال ۳ برابری، یک لنز ۱۲ مگاپیکسلی اولترا واید تشکیل شده و در قسمت دوربین  سلفی نیز شاهد حضور یک لنز ۳۲ مگاپیکسلی هستیم. دوربین های پشت و جلو این گوشی میتوانند با کیفیت ۴k و ۱۰۸۰ فیلم برداری کنند و به جهت قابلیت لرزشگیری الکترونیکی ژیروسکوپی میزان نویز در فیلم کم خواهد بود.

برنده بخش دوربین : s20 fe

با این که در مقایسه عکس ها و فیلم ها می توان نتایج کار هر دو دوربین را قابل قبول دانست اما به جهت عملکرد بهتر دوربین S20 fe در شب و همچنین برخورداری از لنز تله فوتو با قابلیت زوم ۳ برابری که در مجموعه دوربین A52s غایب است، می توان عنوان برنده را به نماینده خانواده S سامسونگ داد.

بیشتر بخوانید:

مقایسه ی گوشی a52s با a72

بیشتر بخوانید:

مقایسه ی گوشی a52s با a52

بیشتر بخوانید:

مقایسه m52 5g با a52s

مقایسه a52s با s20 fe از نظر پردازنده

در a52s از یک تراشه ی اسنپ دراگون ۷۷۸g استفاده شده و این در حالی است که آوازه ی خوش تراشه های شرکت کوالکام به گوش همه رسیده است. یک پردازنده ی گرافیکی Adreno 649L به همراه یک پردازنده ی ۸ هسته ای مرکزی با تکنولوژی ساخت ۶ نانو متری این مجموعه را کامل می کند.

فضای ذخیره اطلاعات در این مدل در نسخه های مختلف با رم ۶ گیگابایتی با حافظه داخلی ۱۲۸ گیگابایت و رم ۸ گیگاباتی با حافظه داخلی ۱۲۸ و ۲۵۶ گیگابایتی است. امکان استفاده ازحافظه جانبی micro SD نیز در این مدل وجود دارد.

این در حالی است که در S20 fe از یک تراشه ی اگزینوس ۹۹۰ ، پردازنده ی مرکزی ۸ هسته ای با فرآیند ساخت ۷ نانومتری و پردازندی گرافیکی Mali G77 MP11  استفاده شده است. فضای ذخیره اطلاعات در این مدل هم مانند نماینده خانواده A، رم ۶ گیگابایتی  با حافظه داخلی ۱۲۸ گیگابایت و رم ۸ گیگاباتی با حافظه داخلی ۱۲۸ و ۲۵۶ گیگابایتی است.

برنده بخش پردازنده و عملکرد : s20 fe

با این که تراشه های کوالکام از بهترین چیپست های سخت افزاری در بازار گجت های هوشمند هستند و a52s هم یکی از بهترین پکیج های سخت افزاری در بین میان رده ها را دارد، اما آزمایش ها نشان می دهد که پکیج سخت افزاری s20 fe در پردازش بازی های سنگین عملکرد بهتری دارد، اما بد نیست بدانید برخی از کاربرانِ s20 fe از داغ شدن این گوشی شاکی هستند.

مقایسه a52s با s20 fe از نظر باتری

در هر دو مدل یک باتری ۴۵۰۰ میلی آمپر ساعتی وظیفه تامین انرژی بخش های مختلف را به عهده دارد اما تست های مقاومت باتری انجام شده بر روی باتری ها نشان می دهد که مقاومت باتری s20 fe در حالت کلی چیزی حدود ۱۱۰ ساعت است و در تست های اختصاصی این زمان برای مکالمه پیوسته حدود ۳۳ ساعت، در وبگردی حدود ۱۳ ساعت و در تماشای فیلم چیزی حدود ۱۵ ساعت است، در حالیکه مقاومت کلی A52 s در مجموع حدود ۱۱۳ ساعت برای فعالیت های معمول روزمره و در تست اختصاصی مکالمه حدود ۳۵ ساعت، در وبگردی ۱۲ ساعت و در تماشای پیوسته فیلم حدود ۱۹ ساعت خواهد بود.

برای شارژ کردن باتری  هر دو مدل یک شارژر ۱۵ واتی در جعبه قرار داده شده اما این میان رده ها از قابلیت فست شارژ ۲۵ واتی نیز پشتیبانی می کنند.

برنده بخش باتری : a52s

آزمایش های انجام شده برای مشخص کردن مقاومت و دوام این دو باتری نشان می دهد که عملکرد باتری A52s قدری بهتر است، اما شاید این موضوع به خاطر برتری باتری این مدل نباشد و به ضعیف تر بودن پکیج سخت افزاری و مصرف انرژی کمتر آن برگردد، احتمالا سامسونگ می توانست در S20 fe برای صرفه جویی در مصرف انرژی تدابیری بیندیشد. به هر حال در حال حاضر دوام باتری A52s تنها چند ساعت بیشتر از رقیب خواهد بود و می توان آن را مدل برتر در این بخش دانست. البته باید بدانید که در زمان تجدید انرژی و شارژ شدن، A52 s قدری دیرتر فول شارژ می شود.

بیشتر بخوانید:

مقایسه s20 fe با a71

بیشتر بخوانید:

مقایسه s20 fe با a72

مقایسه a52s با s20 fe از نظر طراحی و بدنه

گلکسی A52s با ابعاد ۱۵۹.۹ در ۷۵.۱ در ۸.۴ میلیمتری و با وزن ۱۸۹ گرم در دسته ی گوشی های بزرگ قرار می گیرد. در طراحی این گوشی سعی شده تا ظاهری مدرن و مینیمال به آن بدهند و با این که هم بدنه و هم فریم دور این مدل از پلاستیک ساخته شده، ظاهری شبیه به پرچمداران دارد. دوربین ها در این میان رده و ماژول مستطیلی شکلی چیده شده اند که برآمدی آن بسیار کم است. برای محافظت از نمایشگر این مدل از گوریلا گلس ۵ استفاده شده است. علاوه بر این A52s دارای گواهی نامه ی IP67 است که نشان می دهد در برابر گرد و غبار مقاوم بوده و در عمق ۱ متری به مدت ۳۰ دقیقه نیز ضد آب خواهد بود.

از سوی دیگر S20 fe ظاهری شبیه به پرچمداران خانواده S20 دارد با این تفاوت که بدنه در این گوشی پلاستیکی است، اما فریم دور آلمینیومی بوده و برای محافظت از نمایشگر این مدل از گوریلا گلس ۳ استفاده شده است. ابعاد این گوشی هوشمند ۱۵۹.۸ در ۷۴.۵ در ۸.۴ و وزن آن ۱۹۰ گرم است. s20 fe با داشتن گواهینامه IP68  دارای مقاومت در برابر گرد و غبار است و می تواند تا عمق ۱.۵ متری برای ۳۰ دقیقه در آب نیز دوام بیاورد.

برنده بخش طراحی و بدنه : s20 fe

با این که انتخاب ظاهر امری سلیقه ایست اما چند نکته سبب می شود تا S20 fe در جایگاه بالاتری قرار بگیرد. فریم آلمینیومی، دوام بیشتر در برابر آب و ظاهری که بیشر شبیه به پرچمداران است دلیل اصلی این برتری است اما این دو مدل از نظر ابعاد اندازه و خوش دستی تفاوتی نخواهند داشت.

دیگر ویژگی ها

  • به دلیل این که A52s در سال ۲۰۲۱ و s20 fe در سال ۲۰۲۰ به بازار عرضه شدند، سیستم عامل نماینده خانواده A اندروید ۱۱ و سیستم عامل نماینده خانواده S اندروید ۱۰ است.
  • این روز ها شاهد حذف جک ۳.۵ میلیمتری هدفون در اکثر مدل های گوشی های هوشمند هستیم. حذف این گزینه سبب می شود کاربران امکان استفاده از هدفون های قدیمی که از این طریق به گوشی وصل می شوند را نداشته باشند. در میان این دو مدل جک ۳.۵ میلیمتری هدفون در S20 fe حذف شده در صورتی که هنوزدر A52s وجود دارد و این موضوع را می توان مزیتی برای A52s در نظر گرفت.
  • یکی از ویژگی هایی که A52s را در دسته ی میان رده های پیشرفته و برتر در بازار قرار می دهد و سبب می شود تا مزیتی بر رقبا داشته باشد، پشتیبانی از اینترنت ۵G است که امکان بهره وری از خدمات این تکنولوژی جدید را برای کاربران کشور هایی که آن برخوردارند، فراهم می کند، این در حالی است که S20 fe از این فناوری برخوردار نیست.

برنده

با بررسی این اختلافات جزیی و با در نظر گرفتن این موضوع که S20 fe مدل قدیمی تری است، می توان گفت که A52s گوی سبقت را در این بخش ها از رقیب خود ربوده است.

جمع بندی : بالاخره a52s بخریم یا s20 fe ؟ کدام مدل بهتر است؟

با بررسی مشخصات این دو مدل و مقایسه ی بخش های مختلف A52 s با s20 fe متوجه می شویم که در برخی ویژگی ها نماینده ی خانواده A و در برخی دیگر نماینده ی خانواده S دارای برتری است. به هر حال هر دو مدل از بهترین میان رده هایی هستند که تا کنون به بازار گوشی های هوشمند عرضه شده است. اگر بخواهیم کمی دقیق تر تفاوت آن ها را بررسی کنیم با این که A52s  مدل تازه نفسی است و امکانات ویژه ای مانند پشتیبانی از فناوری ۵G را داراست، اما S20 fe ثابت می کندکه به عنوان عضوی از خانواده S در برخی از ویژگی های اساسی مانند سرعت و قدرت از رقیب خود پیشی می گیرد.

زمانی که قیمت این دو میان رده را بررسی می کنیم متوجه می شویم که S20 fe قدری گران تر است، پس پیشنهاد می شود که اگر با اپلیکیشن ها سنگین سر و کار دارید یا عاشق بازی کردن هستید با کمی هزینه بیشتر، S20 fe را خریداری کنید، اما اگر به دنبال میان رده ی ایده آلی برای انجام فعالیت های روزانه می گردید و نمی خواهید هزینه ی بیشتری کنید، A52 s انتخاب بهتری برای شماست.

نظر شما چیست؟

لطفا اگر تجربه ای از خرید a52s یا s20 fe دارید، در پایین همین مطلب برای پیغام بگذارید تا به کاربران دیگر در انتخاب درست کمک شود.

سوالات متداول

از نظر صفحه نمایش گوشی a52s بهتر است یا s20 fe ؟

نرخ تازه سازی در a52 4G، ۹۰ هرتز و در a52s و a52 5G، ۱۲۰ هرتز است که نکته واقعا قابل توجهی ست و باعث می شود تا ما a52s و a52 5G را مشترکا برنده بخش صفحه نمایش بدانیم.

از نظر دوربین گوشی a52s بهتر است یا s20 fe ؟

 در عمل نیز خروجی دوربین های این ۳ گوشی بسیار به یکدیگر شباهت دارد و شاید تفاوت ها بسیار کم و سطحی باشند و حتی شاید اصلا تفاوتی در آن ها دیده نشود.

از نظر پردازنده و رم گوشی a52s بهتر است یا s20 fe ؟

در بخش پردازنده همانطور که در نمرات کسب شده آن ها دیدیم، a52s کاملا برتر و پیشتاز این رقابت سه گانه بود و دیدیم که در تمامی تست ها توانست امتیاز یشتری را کسب کند.

آیا هر دو گوشی a52s و s20 fe ضدآب هستند؟

 هر دو گوشی بابهره مندی از گواهی نامه IP67 است قابلیت این را دارند که تا ۳۰ دقیقه زیر آب و در عمق ۱ متری قرار بگیرد و از این بابت دچار هیچ مشکلی نشوند.