سامسونگ با تولید سری M جدی ترین رقبا را برای سری A خود روانه ی بازار کرد و این روزها معمولا اگر کسی قصد خرید یک گوشی میان رده ی سامسونگ داشته باشد، معمولا بین دو گوشی هم قیمت در سری M و A دچار تردید می شود. یکی از همین دوراهی ها انتخاب بین m52 و a52s است. دو میان رده ی تازه نفس سامسونگ که از زمان عرضه تا کنون توانسته اند نظرات بسیاری را به خود جلب کنند. بنابراین در این مطلب می خواهیم به مقایسه m52 با a52s بپردازیم و پیشنهاد می کنیم تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

مقایسه m52 با a52s از نظر صفحه نمایش

سامسونگ a52s به عنوان یک میان رده خوب و پرطرفدار، از نمایشگر خوبی بهره میبرد؛ یک پنل سوپرامولد ۶.۵ اینچی برای نمایشگر این گوشی در نظر گرفته شده. اندازه بزرگ و کیفیت ستودنی پنل های سوپرآمولد، باعث میشوند a52s به یکی از بهترین میان رده ها برای گشت و گذار در یوتوب و تماشای فیلم و سریال تبدیل شود.

نمایشگر این گوشی از رزولوشن FullHD+ یا ۲۴۰۰*۱۰۸۰ استفاده میکند؛ بنابراین با در نظر گرفتن اندازه ۶.۵ اینچی آن، نمایشگر a52s از رقم ۴۰۵ پیکسل در هر اینچ، به عنوان تراکم پیکسلی بهره میبرد که نشان میدهد با نمایشگری کاملا باکیفیت روبرو هستیم.

نکته قابل توجه دیگر درباره نمایشگر a52s، نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتزی آن است. نرخ نوسازی عاملی ست که تعداد تصاویر تولیدشده توسط نمایشگر در هر لحظه را نشان میدهد و طبعا هرچه این میزان بیشتر باشد، تصاویر و انیمیشن ها روانتر اجرا می شوند.

همینطور نمایشگر این گوشی در حالت پیک میتواند ۸۰۰ نیت نور تولید بکند که انتظار میرود تقریبا برای هر شرایط نوری ای، کافی اما نه کاملا ایده آل باشد.

در طرف مقابل نیز m52 به یکی از قدرتمندترین نمایشگرها یعنی یک پنل سوپر آمولد پلاس با کیفیتی خارق العاده و مثال زدنی مجهز شده است. این نمایشگر اندازه ۶.۷ اینچی دارد و درست مثل a52s میتواند برای تماشای ویدئو و بازی های مختلف مورد استفاده قرار بگیرد.

صفحه نمایش m52 از رزولوشن FullHD+ یا ۲۴۰۰*۱۰۸۰ بهره می برد که منجر به تراکم پیکسلی حدود ۳۹۳ پیکسل در هر اینچ می شود که باز هم بسیار به a52s نزدیک است.

یکی دیگر از نقاط قوت صفحه نمایش m22 نرخ نوسازی آن است؛ دقیقا مثل چیزی که در رقیب آن دیدیم. صفحه نمایش این گوشی از نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز بهره میبرد که در رنج قیمتی اش، نکته ای قابل توجه محسوب میشود.

برنده بخش نمایشگر: ؟

هر دو گوشی به نمایشگرهای بسیار خوبی مجهز هستند و نمی توان بین این دو یکی را به عنوان برنده ی محض معرفی کرد؛ m52 به نمایشگر بروزتر و بزرگ تری مجهز است اما از سوی دیگر روی نمایشگر a52s یک محافظ گوریلاگلس ۵ نصب شده در حالی که نوع محافظ m52 مشخص نیست. در هر صورت اگر شما به صفحه نمایش بزرگتر تمایل دارید، m52 انتخاب مناسب تری برای شماست.

مقایسه m52 با a52s از نظر قیمت ال سی دی

شاید با دیدن این عنوان تعجب کرده باشید چرا که این مورد را معمولا در سایت ها و منابع دیگر نمی بینید. اما از آنجایی که آوافیکس سالها تجربه کاری در حوزه تعمیرات موبایل دارد، دانستن این مورد را هنگام خرید موبایل ضروری می داند.

قضیه از این قرار است که شایع ترین خرابی گوشی های موبایل، شکستن یا سوختن صفحه نمایش در اثر ضربه ، نفوذ آب و اخیرا (بعد از کرونا) هم الکل است. از قضا گران ترین قطعه ی گوشی های سامسونگ نیز همین صفحه نمایش است. بنابراین اگر قیمت صفحه نمایش گوشی را ندانید، ممکن است بعدها با دیدن قیمت آن شوکه شوید و حتی از خیر تعمیر گوشی تان بگذرید. البته امیدواریم هرگز برای گوشی تان اتفاقی نیفتد مخصوصا با این نرخ ارز، اما بهرحال پیشنهاد می کنیم هنگام خرید گوشی نیم نگاهی هم به قیمت ال سی دی آن داشته باشید.

راستی شما می دانید که آوافیکس یک شرکت ارائه دهنده خدمات تعمیرات موبایل در محل است؟ به این صورت که یک تکنسین را در زمان مورد نظر شما به منزل یا محل کار شما اعزام می کند و گوشی تان در حضور خودتان تعمیر می شود.

مقایسه m52 و a52s از نظر دوربین

a52s برای دوربین های اصلی، از ۴ لنز بهره میبرد که به شرح زیر هستند:

لنز اصلی عریض (Wide) و ۶۴ مگاپیکسلی؛ مجهز به لرزش گیر اپتیکال

لنز فوق عریض (Ultra Wide) با زاویه ۱۲۳ درجه و وضوح ۱۲ مگاپیکسل

لنز ماکرو ۵ مگاپیکسلی که برای ثبت تصاویر از سوژه های بسیار نزدیک، یعنی با فاصله حدودا ۳ تا ۵ سانتی متر به کار میرود که شاید برای بعضی کاربران که شیفته عکاسی در حالات مخالف اند، بتواند مفید واقع شود.

و یک سنسور تشخیص عمق میدان ۵ مگاپیکسلی؛ این نوع از لنزها به تنهایی قابلیت تصویربرداری ندارند و صرف برای تشخیص سوژه اصلی از سایر الِمان های موجود در کادر، هنگام ثبت تصاویر پرتره به کار میروند. میتوان گفت استفاده این سنسور ها در قاب پشتی، که گاها برای کاربران نه چندان حرفه ای باعث ایجاد درک نادرست میشود، صرفا یک حقه تبلیغاتی باشد که سامسونگ بخواهد نشان دهد از دوربین های زیادی در یک گوشی استفاده کرده است؛ در صورتی که حتی بعضی از گوشی های هوشمند بدون این سنسور میتوانند تصاویر پرتره بهتری ثبت کنند.

دوربین اصلی a52s همچنین میتواند با کیفیت های ۴K@30fps و ۱۰۸۰p@30/60fps به ضبط فیلم بپردازد.

دوربین جلوی این گوشی نیز از نوع عریض و با کیفیت ۳۲ مگاپیکسل است که میتواند با کیفیت هایی نسبتا مشابه دوربین اصلی یعنی، ۴K@30fps و ۱۰۸۰p@30fps فیلمبرداری کند.

تصاویر و فیلم های ثبت شده در حالات مختلفی چون شرایط نوری نامساعد مثل شب ها، در حالت پرتره، تصاویر ثبت شده توسط دوربین فوق عریض، همگی از کیفیت خوبی برخوردارند و دوربین های a52s در رنج قیمتی خودش، میتوانند تصاویری مثال زدنی ثبت کنند.

اما m52 به سه لنز در بخش پشتی مجهز است:

لنز اصلی عریض (Wide) و ۶۴ مگاپیکسلی؛ مجهز به لرزش گیر اپتیکال

لنز فوق عریض (Ultra Wide) با زاویه ۱۲۳ درجه و وضوح ۱۲ مگاپیکسل

و لنز ماکرو ۵ مگاپیکسلی

در این گوشی خبری از سنسور تشخیص عمق نیست که البته به عقیده ی برخی کارشناسان وجودش آنچنان ضروری هم به نظر نمی رسد و کاربران m52 از این نظر چیزی را از دست نداده اند.

دوربین های پشتی m52 میتوانند تنها با کیفیت ۴K@30fps, 1080p@30fps  فیلمبرداری کنند که از این نظر کاملا همپای a52s است.

دوربین جلویی m52 به شکل حرف O در بالای نمایشگر قرار گرفته و از کیفیت ۳۲ مگاپیکسلی برخوردار است که میتواند با کیفیت ۱۰۸۰p@30fps فیلمبرداری کند.

همانطور که گفتیم لنز های ماکرو و سنسور تشخیص عمق میدان عموما کاربرد گسترده ای ندارند و اگر در هر دو گوشی از لنز های تله فوتو با قابلیت های زوم پریسکوپ استفاده میشد، شاید میتوانستیم شاهد بهترین ماژول های دوربین در هر رنج قیمتی باشیم.

برنده بخش دوربین : a52s

در این بخش شاید بتوان a52s را بخاطر سنسور تشخیص عمقش برنده اعلام کرد در حالی که عملا کاربرد آنچنانی ندارد!

مقایسه m52 با a52s از نظر پردازنده و حافظه

هر دو گوشی از پردازنده ی اسنپدراگون ۷۷۸G 5G ساخته شرکت کوالکام که ۶ نانومتری و ۸ هسته ای ست به عنوان پردازنده اصلی و همینطور از پردازنده Adreno 642L برای پردازنده گرافیکی بهره می برند.

تنها تفاوت این دو در این بخش از نظر حافظه داخلی است که a52s با ارائه نسخه های ۱۲۸GB 6GB RAM, 128GB 8GB RAM, 256GB 6GB RAM, 256GB 8GB RAM دست شما را بازتر گذاشته در حالی که کاربران m52 فقط می توانند بین  نسخه های ۱۲۸GB 6GB RAM, 128GB 8GB RAM انتخاب کنند.

برنده بخش پردازنده و حافظه : a52s

با توجه به اینکه پردازنده a52s دارای نسخه های حافظه ای متنوع تری است، می تواند برنده بخش پردازنده و حافظه باشد.

مقایسه m52 با a52s از نظر باتری

سامسونگ m52 از یک باتری ۵۰۰۰ میلی آمپرساعتی و همچنین یک آداپتور شارژر ۱۵ واتی در جعبه بهره میبرد. این باتری غول پیکر به وسیله آداپتور پیشفرض در نظر گرفته شده برای آن، در حدود ۱.۵ الی ۲ ساعت به طور کامل شارژ میشود. البته سامسونگ بیان کرده که باتری این گوشی از فست شارژ ۲۵ وات نیز پشتیبانی میکند؛ در صورت استفاده از آداپتور ۲۵ وات، زمان شارژشدن m22 به ۱ الی ۱.۵ ساعت کاهش می یابد.

از طرفی a52s نیز دارای یک باتری حجیم ۴۵۰۰ میلی آمپرساعتی ست که شاید بسته به شانس شما در جعبه یک شارژر ۱۵ یا ۲۵ وات ببینید! در بازار ایران و هرجای دیگری در دنیا، این گوشی با دو آداپتور مختلف عرضه میشود و این تنها واردکننده است که تصمیم میگیرد از چه نسخه ای استفاده کند.

درست مثل m52، زمان شارژشدن a52s بستگی به توان شارژر مورداستفاده برای آن بستگی دارد که میتواند بین ۱ الی ۲ ساعت متغیر باشد.

برنده بخش باتری: m52

با اینکه تفاوت چندانی بین باتری ها و آداپتور های دو گوشی دیده نمیشود، اما بیشتر بودن ظرفیت باتری m52 باعث میشود این گوشی را برنده بخش باتری بدانیم.

مقایسه m22 و a52s از نظر طراحی و بدنه

این دو گوشی از لحاظ اندازه و وزن با همدیگر متفاوت هستند و بر خلاف انتظار a52s با ۱۸۹ گرم وزن حدود ۱۶ گرم از m52 سنگین تر است. این اختلاف وزن آنچنان زیاد به نظر نمی رسد اما در استفاده ی طولانی مدت می تواند باعث خستگی دست شما شود مخصوصا اگر دستان ظریفی دارید.

اما مهم ترین تفاوت این دو گوشی در این بخش برخورداری a52s از گواهی ip67 است. این گواهی همانطور که می دانید به معنای مقاومت این گوشی در برابر رطوبت و گرد و غبار است. در حالی در لیست مشخصات m52 چنین قابلیتی دیده نمی شود.

از سوی دیگر a52s برای محافظت و افزایش مقاومت صفحه نمایشش، مجهز به گوریلاگلس ۵ است در حالی که m52 از این مورد نیز محروم است.

برنده بخش طراحی: a52s

برخورداری این گوشی از گواهینامه IP67 و گوریلاگلس ۵ ، باعث می شود a52s برنده این بخش از رقابت لقب بگیرد.

جمع بندی: بالاخره m52 بهتر است یا a52s ؟ کدام را بخریم؟

تقریبا میتوان هرکدام از طرفین این رقابت در بسیاری از بخش ها بسیار بهم نزدیک بودند. بنابراین بهتر است با بررسی تفاوت های آنها تصمیم بگیریم کدام گوشی برای ما مناسب تر است. مثلا اگر صفحه نمایش بزرگتر برایتان مهم است، باید m52 را انتخاب کنید و اگر ۱۲۸ گیگ حافظه برای شما کافی نیست، باید به نسخه های ۲۵۶ گیگابایتی a52s فکر کنید. یا ممکن است باتری بزرگتر m52 بهتر بتواند پاسخگوی کارهای روزانه شما باشد و در نهایت وجود گواهی ip67 برای a52s ممکن است شما را از خرید m52 منصرف کند.

نظر شما چیست؟

لطفا اگر تجربه ای از خرید a52s یا m52 دارید، در پایین همین مطلب برای پیغام بگذارید تا به کاربران دیگر در انتخاب درست کمک شود.

سوالات متدوال

از نظر صفحه نمایش گوشی m52 بهتر است یا a52s ؟

هر دو گوشی به نمایشگرهای بسیار خوبی مجهز هستند و نمی توان بین این دو یکی را به عنوان برنده ی محض معرفی کرد؛ m52 به نمایشگر بروزتر و بزرگ تری مجهز است اما از سوی دیگر روی نمایشگر a52s یک محافظ گوریلاگلس ۵ نصب شده در حالی که نوع محافظ m52 مشخص نیست. در هر صورت اگر شما به صفحه نمایش بزرگتر تمایل دارید، m52 انتخاب مناسب تری برای شماست.

از نظر دوربین گوشی m52 بهتر است یا a52s ؟

در این بخش شاید بتوان a52s را بخاطر سنسور تشخیص عمقش برنده اعلام کرد در حالی که عملا کاربرد آنچنانی ندارد!

از نظر پردازنده و رم گوشی m52 بهتر است یا a52s ؟

هردو گوشی به پردازنده های یکسانی مجهزند؛ با توجه به اینکه پردازنده a52s دارای نسخه های حافظه ای متنوع تری است، می تواند برنده بخش پردازنده و حافظه باشد.

از نظر باتری گوشی m52 بهتر است یا a52s؟

با اینکه تفاوت چندانی بین باتری ها و آداپتور های دو گوشی دیده نمیشود، اما بیشتر بودن ظرفیت باتری m52 باعث میشود این گوشی را برنده بخش باتری بدانیم.

آیا هر دو گوشی m52 و a52s ضدآب هستند؟

 گوشی a52s بابهره مندی از گواهی نامه IP67 است قابلیت این را دارد که تا ۳۰ دقیقه زیر آب و در عمق ۱ متری قرار بگیرد؛ در حالی که m52 چنین قابلیتی ندارد.