خانواده A سامسونگ چنان بزرگ شده است که فارغ از بقیه بازار، خود به رقیب یکدیگر بدل شده‌اند و باید ساعت‌ها بنشینیم به بررسی و مقایسه تا از بین مدل‌های همین خانواده به نتیجه برسیم. در این بین دو تا از محصولات جدیدتر طبقه متوسط و طبقه رو به پایین این مجموعه، توجهات بسیاری را به خود جلب کرده‌اند و به گزینه‌هایی محبوب برای هر مشتری تبدیل شده‌اند. در  مقایسه a52 با a32 قصد داریم به بررسی همین دو مدل بپردازیم.

از آنجا که a32 و a52 طبق معمول خانواده a در دو مدل ۴G و ۵G عرضه شده‌اند سعی کرده‌ایم هر دو ورژن آنها را پوشش دهیم. هنگامی که حرف از دو موبایل زده‌ایم یا ورژن را ذکر نکردیم یعنی دو ورژن  ۴G و ۵G  یک مدل یکسان هستند و آنها را یکی در نظر گرفته‌ایم و جاهایی که از ۴ موبایل حرف زده‌ایم یعنی به علت تفاوت‌های نسخه‌های ۴G و ۵G آنها را جدا در نظر گرفته‌ایم.

مقایسه a52 با a32 از نظر صفحه نمایش

از نظر صفحه نمایش در بین هر چهار مدل اختلافاتی وجود دارد که ممکن است گیج کننده باشد؛ از همین رو اطلاعات کلی آنها را در جدول زیر ذکر کرده و سپس به شرح آنها می‌پردازیم.

نوع رزولوشن رفرش ریت تراکم پیکسل حداکثر روشنایی
a32 5G TFT LCD ۷۲۰p (HD) ۶۰Hz ۲۷۰ ppi ۴۹۷ nits
a32 4G super AMOLED ۱۰۸۰p (FullHD) ۹۰Hz ۴۱۱ ppi ۸۱۴ nits
a52 5G Super AMOLED ۱۰۸۰p (FullHD) ۱۲۰Hz ۴۰۷ ppi ۷۸۷ nits
a52 4G Super AMOLED ۱۰۸۰p (FullHD) ۹۰Hz ۴۰۷ ppi ۷۹۴ nits

 

همانطور که در جدول مشخص است سه دستگاه a32 4G ، a52 4G و a52 5G کیفیت حدودا یکسانی دارند اما a32 5G یک نزول واقعی نسبت به مدل ۴G خود است. ابتدا در مورد سه دستگاه دیگر صحبت می‌کنیم.

نمایشگر Super AMOLED استفاده شده در این موبایل‌ها حاصل یکی از جدیدترین و بهترین تکنولوژی‌های روز دنیا است که تجربه فوق‌العاده‌ای نیز به ارمغان می‌آورد. رزولوشن هر سه گوشی هم ۱۰۸۰p (FullHD) است که کاملا مورد قبول است. اما در مورد رفرش ریت بهتر است ابتدا کمی توضیح دهیم. رفرش ریت یا نرخ نوسازی به معنای تعداد تصاویری است که در هر لحظه توسط نمایشگر پخش می‌شود تا یک تصویر پویا و متحرک ارائه شود. هرچقدر این نرخ بالاتر باشد منجر به تجربه روان‌تر و لذت بخش‌تری می‌شود. این نرخ خصوصا هنگام بازی کردن و برای گیمرها اهمیت ویژه‌ای دارد. نرخ ۹۰Hz ارائه شده در a32 4G و a52 4G در حال حاضر در بین موبایل‌های میان رده نرخی کافی و رو به بالا به حساب می‌آید؛ به طور کلی نمی‌توان از آن شکایتی داشت. اما نرخ ۱۲۰Hz که در a52 5G به چشم می‌خورد چیزی در حد مشخصات موبایل‌های پرچمدار است. تراکم پیکسل هم همانطور که از نامش پیداست به معنای تعداد پیکسل در هر اینچ است. هر سه دستگاه تراکمی معادل حدودا ۴۰۰ پیکسل در اینچ دارند که عدد قابل قبولی است.

در ستون آخر هم میزان حداکثر روشنایی اندازه گیری شده در هر دستگاه را داریم. هرچقدر این نرخ بیشتر باشد یعنی تصاویر موبایل زیر نور زیاد واضح‌تر است. در این بخش اگرچه دست بالا با a32 4G است اما فاصله بین آنها زیاد نیست و می‌توان گفت هر سه موبایل زیر نور خورشید به خوبی کار می‌کنند.

و اما می‌رویم سراغ a32 5G با نمایشگری برگشته از دوران باستان. در اولین نگاه نوع این صفحه نمایش توجهمان را جلب می‌کند. نمایشگر LCD استفاده شده در این دستگاه امروزه دیگر بیشتر یک خاطره است تا یک تکنولوژی روزمره. از جمله معایب LCD نسبت به LED می‌توان عمر کوتاه‌تر، مصرف انرژی بیشتر و عدم برخورداری از رنگ مشکی واقعی اشاره کرد. در بین نمایشگرهای LCD نیز دو دسته بندی عمده وجود دارد که به آنها IPS و TFT گفته می‌شود. در بین اینها هم TFT کیفیت پایین‌تری دارد که در اینجا از آن استفاده شده است. فاکتور بعدی رزولوشن است. رزولوشن HD برای یک موبایل بد نیست اما امروزه نسبت به رقبا کم می‌آورد و اگر شما یک فیلم با کیفیت ۱۰۸۰p روی آن پخش کنید کیفیتی بیش از ۷۲۰p به شما تحویل نمی‌دهد. رفرش ریت این دستگاه نیز کمترین نرخ معمول حال حاضر یعنی ۶۰ هرتز است. تراکم پیکسل این دستگاه طبیعتا با رزولوشن آن رابطه مستقیم دارد و عدد قابل قبولی نیست اما ضعف قابل توجه دیگری که در آخر با آن روبرو می‌شویم حداکثر روشنایی است. روشنایی این دستگاه چیزی حدود ۶۰ درصد از نسخه ۴G آن کمتر است و زیر نور آفتاب شما را دچار مشکل می‌کند.

در آخر نیز قصد داریم به دو مزیت مضاعفی که a52 5G نسبت به دیگر دیوایس‌ها دارد اشاره کنیم. اول اینکه صفحه نمایش این موبایل HDR 10+ پشتیبانی می‌کند. این فناوری به نرم‌افزارها اجازه می‌دهد که تصاویر را با کنتراست و گستره رنگ بیشتری پخش کنند که در نتیجه آن تصاویر به واقعیت نزدیک‌تر می‌شوند.

قابلیت دوم بهره‌وری از فناوری adaptive refresh rate است. همانطور که از نام آن پیدا است به رفرش ریت مربوط است. طبق تعریفی که پیشتر داشتیم رفرش ریت بالاتر به معنای نمایش تعداد تصاویر بیشتر است و تعداد تصاویر بیشتر به معنای مصرف انرژی بیشتر است. سامسونگ این مشکل را به کمک رفرش ریت آداپتیو یا سازگاری پذیر رفع می‌کند. با این تنظیمات، موبایل شما در هر لحظه نوع کار شما و رفرش ریت مورد نیاز را تشخیص داده و همان نرخ را اعمال می‌کند. به طور مثال هنگام بازی کردن یا اسکرول کردن بین صفحات نیاز به نرخ بالایی است که همه چیز روان‌تر شود؛ اما هنگامی که در حال مطالعه کتاب هستید یا موبایل خود را با صفحه روشن رها کرده‌اید و با آن کار نمی‌کنید نیاز به نرخ بالایی نیست. نرخ نوسازی تصویر a52 5G در این موقعیت‌ها تغییر می‌کند و همیشه روی ۱۲۰Hz فیکس نیست. این کار منجر به صرفه جویی در مصرف انرژی می‌شود.

برنده بخش نمایشگر : a52 5g

با توجه به جزئیات بیان شده، ورژن LTE هر دو مدل را می‌توان یکسان در نظر گرفت و از مقایسه حذف کرد. اما ورژن ۵G آنها در دو سوی متفاوت یک نمودار هستند. نمایشگر a32 5G ضعیف‌ترین عملکردی را دارد که می‌توان در یک موبایل امروزی با آن روبرو شد و a52 5G قابلیت‌هایی فراتر از انتظار از یک موبایل میان رده عرضه می‌کند. همین مسئله موجب برتری و پیروزی a52 5g در این بخش می‌شود.

مقایسه a32 با a52 از نظر قیمت ال سی دی

شاید با دیدن این عنوان تعجب کرده باشید چرا که این مورد را معمولا در سایت ها و منابع دیگر نمی بینید. اما از آنجایی که آوافیکس سالها تجربه کاری در حوزه تعمیرات موبایل دارد، دانستن این مورد را هنگام خرید موبایل ضروری می داند.

قضیه از این قرار است که شایع ترین خرابی گوشی های موبایل، شکستن یا سوختن صفحه نمایش در اثر ضربه ، نفوذ آب و اخیرا (بعد از کرونا) هم الکل است. از قضا گران ترین قطعه ی گوشی های سامسونگ نیز همین صفحه نمایش است. بنابراین اگر قیمت صفحه نمایش گوشی را ندانید، ممکن است بعدها با دیدن قیمت آن شوکه شوید و حتی از خیر تعمیر گوشی تان بگذرید. البته امیدواریم هرگز برای گوشی تان اتفاقی نیفتد مخصوصا با این نرخ ارز، اما بهرحال پیشنهاد می کنیم هنگام خرید گوشی نیم نگاهی هم به قیمت ال سی دی آن داشته باشید.

راستی شما می دانید که آوافیکس یک شرکت ارائه دهنده خدمات تعمیرات موبایل در محل است؟ به این صورت که یک تکنسین را در زمان مورد نظر شما به منزل یا محل کار شما اعزام می کند و گوشی تان در حضور خودتان تعمیر می شود.

مقایسه a52 با a32 از نظر دوربین

هر چهار دستگاه از دوربین‌های چهارگانه واید، اولترا واید، عمق میدان و ماکرو بهره می‌برند. مشخصات دوربین‌های هر دو ورژن a52 یکسان است در نتیجه آنها را در یک دسته قرار می‌دهیم اما a32 ها متفاوت هستند.

a52 برای تصویربرداری به یک لنز اصلی واید ۶۴ MP، یک لنز اولترا واید یا فوق عریض ۱۲ MP و دو لنز ماکرو و عمق میدان ۵ MP مجهز است.

در a32 4G دوربین فوق عریض نسبت به a52 تنزل یافته است و رزولوشنی برابر با ۸ MP دارد. اما دیگر مشخصات آن نسبت به a52 یکسان است. در a32 5G با یک دوربین واید ۴۸ MP، یک دوربین اولترا واید ۸ MP، یک دوربین ماکرو ۵ MP و در نهایت یک دوربین عمق میدان ۲ MP روبرو هستیم.

دوربین اصلی همه دستگاه‌ها با فناوری Quad Bayar ساخته شده است. این بدان معنی است که تصاویر با تعداد پیکسل بیشتری ثبت می‌شوند اما هر ۴ پیکسل در ۱ پیکسل ادغام می‌شوند تا یک پیکسل بزرگ‌تر با کیفیت بیشتر حاصل شود. در نتیجه تصاویر خروجی a32 5G ۱۲ مگاپیکسل است و در دیگر گزینه‌ها ۱۶ مگاپیکسل. البته امکان تصویربرداری با رزولوشن کامل نیز در دسترس است.

تفاوت دیگر آ ۵۲ با a32 برخورداری از لرزشگیر اپتیکال است. دیگر دستگاه‌ها برای حذف لرزش دست و محیط از پردازش‌های نرم افزاری کمک می‌گیرند که با کاهش کیفیت و رزولوشن همراه است اما A52 با بهره گیری از یک لرزشگیر فیزیکی می‌تواند تقریبا بدون کاهش کیفیت،‌ نتیجه لرزش را از تصویر حذف کند.

حال یکی یکی به بررسی کیفیت تصاویر این دستگاه‌ها می‌پردازیم.

دوربین اصلی a32 4G در مورد روز تصاویری در حد انتظار ما از خودش و دوربین ۱۶ مگاپیکسلی‌اش می‌گیرد. میزان نویز نزدیک به صفر است، جزئیات تصاویر اگرچه خیلی بالا نیست اما مطلوب است و رنگ‌ها طبیعی هستند. حالت رزولوشن کامل یا ۶۴ مگاپیکسلی این دستگاه ناامید کننده است. نویز به میزان قابل توجهی افزایش می‌یابد، حالت HDR غیرفعال می‌شود و افزایش جزئیات تصویر آنطور که از این حالت توقع داریم اتفاق نمی‌افتد. به طور کلی بهتر است با همان حالت پیشفرض کار کنید و سراغ ۶۴ مگاپیکسل نروید.

a32 امکان اصلاح و پردازش تصاویر اولترا واید را ندارد. در نتیجه تصاویر خروجی اعوجاج و موج‌هایی در گوشه‌های خود دارند. به غیر از این ضعفی در خروجی دیده نمی‌شود و تصاویر در حد دوربین هستند.

در مقایسه a52 با a32 از نظر دوربین اصلی متوجه میزان وضوح بیشتر تصاویر در a52 می‌شویم. البته این وضوح به دنبال خود اندکی نویز بیشتر هم دارد. تصاویر گلکسی آ ۵۲ رنگ‌های بیشتر و پویاتری هم دارند. فاصله آشکار میان a32 و Galaxy a52 در رزولوشن کامل مشخص می‌شود. همانطور که اشاره کردیم تصاویر ۶۴ مگاپیکسلی آ ۳۲ چندان کاربردی نیستند اما a52 گستره مکانیکی و نویز تصاویر را بهتر مدیریت کرده است که در نتیجه تصاویر قابل قبول و قابل استفاده‌ای در اختیار ما می‌گذارد. در دوربین اولترا واید تفاوت تعداد پیکسل تاثیر قابل لمسی روی کیفیت می‌گذارد. تصاویراولترا واید ۱۲ مگاپیکسلی a52 جزئیات بیشتری نسبت به تصاویر ۸ مگاپیکسلی A32 دارند که این مزیت با یک پردازش تصویر و حذف اعوجاج تکمیل می‌شود.

برای تصویربرداری در شب a32 آمادگی کافی ندارد. کیفیت تصاویر افت قابل توجهی در نور کم می‌کنند؛ نویز، میزان جزئیات، هایلایت‌ها و سایه‌ها همه در شرایط بدتری نسبت به توقع ما قرار دارند. فعال کردن حالت شب در a32 5G اوضاع را کمی بهتر می‌کند. اگرچه همچنان ایراداتی به چشم می‌خورد اما هایلایت‌ها و سایه‌ها بهبود می‌یابند و نویز تا حد زیادی فروکش می‌کند. عملکرد a32 4G در این مورد استثنائا ضعیف‌تر از نسخه ۵G است و در مواردی هنگ کردن موبایل در حالت شب گزارش شده است.

a52 در شب خیلی بهتر عمل می‌کند. از همان ابتدا و بدون حالت شب، کیفیت، جزئیات و میزان نویز تصاویر بهتر است. قابلیت HDR خودکار هم در مواقع لزوم به کمک آمده و سایه‌ها را بهبود می‌بخشد. حالت شب بر خلاف اکثر محصولات سامسونگ در اینجا تفاوت چندان زیادی ایجاد نمی‌کند. البته بهبودهایی حاصل می‌شود اما با توجه به اینکه حالت شب کمی رزولوشن را کم می‌کند بهتر است از آن در موارد غیر ضروری استفاده نکنید.

از معایب قابل ذکر a32 4G عدم بهره مندی از کیفیت‌های مختلف فیلمبرداری است. a32 4G تنها با کیفیت ۱۰۸۰p@30fps فیلمبرداری می‌کند یعنی با رزولوشن ۱۰۸۰p و تعداد ۳۰ فریم در ثانیه. مدل ۵G البته دو کیفیت ۱۰۸۰p@120fps و ۴K@30fps را نیز در دسترس دارد. در آ ۵۲ نیز کیفیت‌های ۱۰۸۰p@30/60fps و ۴K@30fps در دسترس‌اند.

برنده بخش دوربین : a52

a52 کار را با برتری عددی روی کاغذ شروع می‌کند و این برتری را در میدان هم به رخ می‌کشد. دوربین‌های A52 با رزولوشن بالاتر و به کمک پردازنده قوی‌تر تصاویر و ویدیوهای بهتری ثبت می‌کنند و همچنین امکانات بیشتری مثل لرزشگیر اپتیکال نیز دارند که باعث برتری آنها نسبت به گلکسی آ ۳۲ می‌شود.

مقایسه a52 با a32 از نظر پردازنده و حافظه

هر دو سری از تنوع نسبتا خوبی در میزان حافظه داخلی و رم برخوردار هستند. a52 با ظرفیت حافظه‌های ۱۲۸ و ۲۵۶ گیگابایت عرضه شده است و ظرفیت رم ۶ و ۸ گیگابایت. سری Galaxy a32 نیز در ظرفیت ۶۴ و ۱۲۸ گیگابایت حافظه و ۴-۶-۸ گیگابایت رم تولید شده است. حافظه a32 با استاندارد eMMC 5.1 ساخته شده است که سرعت کمتری نسبت به استاندارد UFS 2.1 استفاده شده در گلکسی آ ۵۲ دارد.

در جدول زیر نیز اطلاعات زیادی در مورد مشخصات فنی و بنچمارک‌های این دو دستگاه برای شما آماده کرده‌ایم. به طور خلاصه a52 در تست‌های پردازنده و a32 در تست‌های گرافیکی نتایج بهتری کسب کرده‌اند هرچند نمی‌توان نتیجه مطلقی گرفت.

چیپست CPU GPU GPU clock GeekBench 5(چند هسته)

پردازنده

GeekBench 5 (تک هسته)

پردازنده

۳DMark SSE ES 3.1 (offscreen 1440p) ۳DMark SSE Vulkan 1.0 (offscreen 1440p)
a32 5G MediaTek MT6853 Dimensity 720 5G ۸×۲ Mali-G57 MC3 ۸۵۰ MHz ۱۶۷۳ ۵۰۵ ۲۶۳۸ ۲۵۰۹
a32 4G Mediatek Helio G80 ۲×۲ + ۶×۱.۸ Mali-G52 MC2 ۹۵۰ MHz ۱۲۷۷ ۳۶۱ ۱۳۲۳ ۱۳۷۱
a52 5G Qualcomm SM7225 Snapdragon 750G 5G ۲×۲.۲ + ۶×۱.۸ Adreno 619 ۸۲۵ MHz ۱۸۲۰ ۶۳۶ ۱۱۰۷
a52 4G Qualcomm SM7125 Snapdragon 720G ۲×۲.۳ + ۶×۱.۸ Adreno 618 ۷۵۰ MHz ۱۵۷۷ ۵۲۵ ۲۵۲۹ ۲۴۰۶

اگر متوجه مفهوم اطلاعات جدول بالا نمی‌شوید نگران نباشید. تست‌های گیک بنچ نشان دهنده توان پردازنده مرکزی و تست‌های ۳DMark نشان دهنده توان پردازنده گرافیکی هستند. در عمل اما فاصله این دو دستگاه آنچنان زیاد نیست. خلاصه بخواهیم بگوییم باید از عدد بالاتر Galaxy a52 متوجه شوید که سرعت بیشتری هم دارد. هر دو دستگاه در استفاده روزمره عملکرد خوبی دارند و برای مشاهده فیلم و حتی اجرای بازی‌های سبک نیز مشکلی ندارند. اما هر از چند گاهی گیر و گرفتگی‌های بیشتری در a32 می‌بینید که دور از ذهن نیست. به هر حال پردازنده آ ۳۲ یک چیپست میان رده سطح پایین از شرکت مدیاتک است که توان رقابت با پردازنده متوسط شرکت قدرتمند کوالکام ندارد.

برنده بخش پردازنده و حافظه : a52

وجود چهار دستگاه با فناوری‌های متفاوت که نتایج یکسانی نیز در تست‌ها نداشته‌اند نتیجه گیری از این بخش از مقایسه a52 با a32 را اندکی دشوار می‌کند. اما اگر پیچیدگی‌ها را کنار بگذاریم همانطور که در انتها گفتیم a52 در عمل تجربه روان‌تری داشته و رضایت بیشتری نیز جلب کرده است.

مقایسه a52 با a32 از نظر باتری

سامسونگ در سال‌های گذشته پیشرفت خوبی هم در نحوه مصرف انرژی و هم در افزایش سایز باتری‌های خود داشته است. در مقایسه a52 با a32 نیز با باتری ۴۵۰۰ mAh در a52 و باتری ۵۰۰۰ mAh در a32 سروکار داریم. در این بخش با توجه به یکسان بودن ظرفیت باتری مدل‌های ۴G و ۵G، از تفاوت‌های دیگر چشم پوشی کرده و صرفا مدل‌های ۴G را به عنوان معیار مقایسه می‌کنیم.

بعد از ظرفیت باتری، پردازنده و صفحه نمایش دو عامل مهم دیگر در مصرف انرژی هستند. A32 اگرچه نمایشگر نسبتا با کیفیتی دارد اما از همین نمایشگر در رقیب آن نیز استفاده شده است و کم توان‌تر بودن پردازنده a32 مصرف کمتر انرژی را هم به تبع دارد. از طرف دیگر پردازنده a52 اگرچه قدرتمندتر است و نیاز به انرژی بیشتری دارد اما توانایی بهتری نیز در مصرف انرژی دارد.

در ادامه به بررسی تست‌های مقاومت دو دستگاه می‌پردازیم تا عملکرد آنها را در شرایط نزدیک به واقعیت بسنجیم.

استقامت تماس تلفنی وبگردی تماشای فیلم
a52 ۱۰۸ ۳۶:۴۰ ۱۴:۵۴ ۱۵:۳۸
a32 ۱۲۴ ۳۳:۲۶ ۱۷:۲۰ ۱۹:۲۴

همانطور که می‌بینید هر دو دستگاه در تست مقاومت به زمانی بیش از ۱۰۰ ساعت دست یافته‌اند که عالی است. در این تست یک ساعت مکالمه تلفنی، یک ساعت مشاهده فیلم و یک ساعت وبگردی انجام شده و سپس تلفن در حالت استندبای قرار گرفته است. البته لازم به ذکر است که در این تست‌ها برای برخورداری از شرایط برابر هر دو دستگاه روی رفرش ریت ۶۰Hz تنظیم شده‌اند. اگر تست تماس تلفنی که استثنا است را کنار بگذاریم در بقیه تست‌ها گلکسی آ ۳۲ نتایج بهتری به دست آورده است. فاصله در تست مقاومت اگرچه جزئی است اما به طور مثال اینکه امکان مشاهده ۴ ساعت فیلم بیشتر را با یک بار شارژ داشته باشید مزیت خوبی برای a32 به وجود می‌آورد.

مسئله دیگر در ارتباط با باتری، نحوه شارژ شدن آن است. هر دوی این دستگاه‌ها با آداپتور فست شارژ قدیمی سامسونگ عرضه می‌شوند که قدرتی برابر با ۱۵ W دارند اما a52 قابلیت پشتیبانی از شارژ ۲۵ W را نیز دارد به این معنا که در صورت تمایل می‌توانید با صرف هزینه بیشتر یک آداپتور ۲۵ واتی تهیه کنید و از آن برای شارژ موبایل خود استفاده کنید. البته این هزینه واقعا ارزشش را دارد.

اگر از شارژر درون جعبه برای شارژ A52 استفاده کنیم باتری این دستگاه در نیم ساعت از شارژ ۰ به شارژ حدود ۳۴ درصد می‌رسد و در ۲ ساعت به طور کامل شارژ می‌شود. Galaxy a32 در شرایط مشابه در نیم ساعت ۲۵ درصد شارژ می‌شود و برای شارژ کامل به ۲ ساعت و ۲۰ دقیقه زمان نیاز دارد. حال اگر یک شارژر سوپر فست شارژ ۲۵ واتی برای a52 خود تهیه کنید می‌بینید که در نیم ساعت به ۵۲ درصد شارژ می‌رسد و در ۱ ساعت و نیم به طور کامل شارژ می‌شود. همانطور که می‌بینید تفاوت ایجاد شده قابل توجه است.

برنده بخش باتری : a32

اگر بخواهیم نتایج شارژ ۲۵ واتی گلکسی آ ۵۲ را به عنوان معیار در نظر بگیریم پس باید اعمال زحمت و هزینه بیشتر برای خرید یک شارژر را هم در نقاط ضعف آن قرار دهیم و اگر بخواهیم همان شارژ معمول را معیار قرار دهیم می‌بینیم که تفاوت آن با a32 آنچنان زیاد نیست. موضوع مهم‌تر از شارژ شدن، نگهداری شارژ است زیرا وظیفه باتری نگه داشتن شارژ است نه شارژ شدن و همانطور که در ابتدای این بخش دیدید آ ۳۲ در این تست‌ها برتری خوبی داشت و در نتیجه می‌توان آن را برنده اعلام کرد.

مقایسه a52 و a32 از نظر طراحی و بدنه

از آنجا که هر دو محصول از سری جدید a سامسونگ هستند اختلاف چندانی در زبان طراحی آنها به چشم نمی‌خورد. بزرگترین تفاوت قابل ذکر نحوه جایگیری دوربین آنها است. در حال حاضر آنچه که مرسوم است، قرار دادن لنزهای دوربین پشتی دستگاه درون یک کادر یا فریم است. در a52 اگرچه تنها ویژگی این کادر برجستگی آن است و رنگ و جنس متفاوتی ندارد اما به حال می‌توان آن را یک قاب نامید. در a32 اما ۴ لنز و یک فلش دوربین به طور مجزا در کنار هم قرار گرفته‌اند. در مقابل می‌توان برجسته نبودن دوربین‌های a32 را یک مزیت برای آن به حساب آورد زیرا برجستگی پشت موبایل مانند آنچه در a52 رخ داده است منجر به لق خوردن موبایل روی سطح صاف می‌شود و همچنین زیبایی ظاهری آن را کم می‌کند.

نکته طراحی دیگر مربوط به دوربین سلفی است. دوربین سلفی a32 به صورت ناچ قطره‌ای یا به قول سامسونگ Infinity-U طراحی شده است در حالی که دوربین سلفی آ ۵۲ به صورت یک سوراخ پانچی مصطلح به Infinity-O تعبیه شده است.

جنس قاب و فریم هر دو دستگاه از پلاستیک است؛ همانطور که از یک میان رده انتظار می‌رود. بدنه A32 از پلاستیک براق است که جذب بالای اثر انگشت را به دنبال دارد اما بدنه Galaxy a52 به صورت مات طراحی شده است. این موضوع باعث شده است که جذب اثر انگشت در آن کمتر اتفاق بیفتد و علاوه بر آن دستگاه ظاهری شیک‌تر پیدا کند.

محافظ صفحه نمایش موضوع دیگری است که تفاوت بین a52 و a32 را مشخص می‌کند. a52 برای محافظت از نمایشگر خود از یک محافظ با کیفیت Corning Gorilla Glass 5 استفاده می‌کند در حالی که محافظ صفحه گلکسی آ ۳۲ مارک و نشان مشخصی ندارد و مقاومت کمتری در برابر ضربه یا خط و خش نشان می‌دهد.

برنده بخش طراحی و بدنه : a52

همانطور که دیدید طراحی به روز دوربین‌ها، محافظ صفحه با کیفیت و بریدگی کوچک‌تر دوربین سلفی از مزایای a52 در مقایسه a52 با a32 از نظر طراحی و بدنه بودند. البته شاید این تفاوت‌ها در حدی نباشد که تصمیم کسی را عوض کنند اما به هر حال قابل توجه‌اند.

مقایسه a52 با a32 از نظر محتویات جعبه و ویژگی‌های دیگر

رسیدیم به آخرین بخش از مقایسه a52 با a32 و در اینجا قصد داریم هرچه ناگفته باقی مانده است را به شما بگوییم.

تکنولوژی حسگر اثر انگشت به عنوان یک تکنولوژی امنیتی بیومتریک در همه این دستگاه‌ها قرار دارد. در A52 از حسگر اثر انگشت نوری زیر صفحه نمایش استفاده شده است. این حسگرها نسبت به نوع دیگر حسگر اثر انگشت زیر صفحه نمایش که اولتراسونیک نام دارد و حسگرهای قدیمی خازنی از دقت و سرعت کمتری برخوردار است اما به دلیل هزینه کمتر در موبایل‌های میان رده استفاده می‌شود. البته دلیل این همه اصرار سامسونگ بر استفاده از چنین تکنولوژی‌ای مشخص نیست. برای استفاده از این حسگر تقریبا لازم است که گلس اضافه‌ای روی صفحه نمایش دستگاه خود قرار ندهید. هرچند گفتیم که a52 از یک گلس پیشرفته گوریلا گلس ۵ بهره می‌برد اما با توجه به هزینه‌های تعمیر صفحه نمایش در ایران، بهتر است این کار را نکنیم. در a32 4G نیز شرایط به همین منوال است با این تفاوت که کیفیت پایین محافظ صفحه نمایش نه تنها در ایران بلکه در جاهای دیگر نیز استفاده از یک گلس را واجب کرده است. در نتیجه استفاده از حسگر اثر انگشت این دستگاه نشدنی و نامطلوب است. در مدل a32 5G حسگر خازنی روی دکمه پاور قرار گرفته است. این کار باعث شده است که لااقل در اینجا معضل حسگر اثر انگشت نداشته باشیم.

مسئله دیگر عدم مقاومت a32 در مقابل آب و خاک است. این دستگاه هیچ گونه استانداردی برای محافظت بیشتر دستگاه شما در برابر آب خوردگی تعبیه نکرده است در حالی که گلکسی آ ۵۲ با استاندارد IP67 ساخته شده است. هرچند قرار دادن عمدی موبایل، حتی با استاندارد ضد آب بودن، در معرض آب ایده خوبی نیست اما حداقل اگر به طور ناخواسته روی موبایل آ ۵۲ شما آب ریخت نگرانی چندانی نخواهید داشت.

در جعبه این محصولات نیز محتویات یکسانی قرار گرفته است؛ دستگاه موبایل، آداپتور ۱۵ واتی و سیم شارژر USB-A به USB-C، همچنین خبری از هندزفری یا قاب ژله‌ای نیست.

برنده: a52

این بخش را می‌توان کم هیجان‌ترین قسمت از مقایسه a52 با a32 دانست. ویژگی a52 نسبت به آ ۳۲ برخورداری از استاندارد مقاومت در برابر آب و خاک است و مشخصات دیگر اهمیت چندانی ندارند.

بالاخره a52 بخریم یا a32 ؟

طبق سیستم نامگذاری سری A سامسونگ، a52 را می‌توان مدل قوی‌تر Galaxy a32 دانست و جای تعجب نیست اگر در اکثر بخش‌ها عملکرد بهتری داشته باشد. a32 یک موبایل عالی برای افرادی است که به دنبال یک گزینه میان رده و خوب اما ارزان قیمت هستند؛ a32 می‌تواند به خوبی از پس نیازهای روزمره شما برآید اما قوی نبودن آن هم هر از گاهی به چشم می‌آید. در مقابل اما Galaxy a52 میان رده‌ی میان رده‌ها است. همه مشخصات این دستگاه در حد وسط قرار دارد جوری که اگر با توقعات درست و بودجه مناسب به سراغ آن برویم جای هیچ گلایه‌ای باقی نمی‌ماند.

هر دو دستگاه جز مدل‌های محبوب بازار هستند و کیفیت خوبی دارند اما اگر جواب قطعی از ما می‌خواهید بله a52 بهتر است.

نظر شما چیست؟

لطفا اگر تجربه ای از خرید a32 یا a52 دارید، در پایین همین مطلب برای پیغام بگذارید تا به کاربران دیگر در انتخاب درست کمک شود.

سوالات متداول:

از نظر صفحه نمایش گوشی a52 بهتر است یا a32 ؟

نمایشگر a32 5G ضعیف‌ترین عملکردی را دارد که می‌توان در یک موبایل امروزی با آن روبرو شد و a52 5G قابلیت‌هایی فراتر از انتظار از یک موبایل میان رده عرضه می‌کند. همین مسئله موجب برتری و پیروزی a52 5g در این بخش می‌شود.

از نظر دوربین گوشی a52 بهتر است یا a32 ؟

a52 کار را با برتری عددی روی کاغذ شروع می‌کند و این برتری را در میدان هم به رخ می‌کشد. دوربین‌های A52 با رزولوشن بالاتر و به کمک پردازنده قوی‌تر تصاویر و ویدیوهای بهتری ثبت می‌کنند و همچنین امکانات بیشتری مثل لرزشگیر اپتیکال نیز دارند که باعث برتری آنها نسبت به گلکسی آ ۳۲ می‌شود.

از نظر پردازنده و رم گوشی a52 بهتر است یا a32 ؟

وجود چهار دستگاه با فناوری‌های متفاوت که نتایج یکسانی نیز در تست‌ها نداشته‌اند نتیجه گیری از این بخش از مقایسه a52 با a32 را اندکی دشوار می‌کند. اما اگر پیچیدگی‌ها را کنار بگذاریم همانطور که در انتها گفتیم a52 در عمل تجربه روان‌تری داشته و رضایت بیشتری نیز جلب کرده است.

از نظر باتری گوشی a52 بهتر است یا a32 ؟

اگر بخواهیم نتایج شارژ ۲۵ واتی گلکسی آ ۵۲ را به عنوان معیار در نظر بگیریم پس باید اعمال زحمت و هزینه بیشتر برای خرید یک شارژر را هم در نقاط ضعف آن قرار دهیم و اگر بخواهیم همان شارژ معمول را معیار قرار دهیم می‌بینیم که تفاوت آن با a32 آنچنان زیاد نیست. موضوع مهم‌تر از شارژ شدن، نگهداری شارژ است زیرا وظیفه باتری نگه داشتن شارژ است نه شارژ شدن و همانطور که در ابتدای این بخش دیدید آ ۳۲ در این تست‌ها برتری خوبی داشت و در نتیجه می‌توان آن را برنده اعلام کرد.

از نظر طراحی و بدنه گوشی a32 بهتر است یا a52 ؟

طراحی به روز دوربین‌ها، محافظ صفحه با کیفیت و بریدگی کوچک‌تر دوربین سلفی از مزایای a52 در مقایسه a52 با a32 از نظر طراحی و بدنه بودند. البته شاید این تفاوت‌ها در حدی نباشد که تصمیم کسی را عوض کنند اما به هر حال قابل توجه‌اند.

آیا هر دو گوشی a32 و a52 ضدآب هستند؟

این دستگاه هیچ گونه استانداردی برای محافظت بیشتر دستگاه شما در برابر آب خوردگی تعبیه نکرده است در حالی که گلکسی آ ۵۲ با استاندارد IP67 ساخته شده است.