امروز قصد داریم دو تا از محصولات سامسونگ را مقایسه کنیم که جزو لیست گزینه‌های یک تلفن همراه میان‌رده خوب هستند. البته با اینکه به نظر می‌رسد تنها با دو موبایل سر و کار داریم اما در واقع صحبت از چهار تلفن همراه است زیرا هر کدام از این دو مدل، شامل دو نسخه ۴G و ۵G هستند که تفاوت آن‌ها فراتر از سیستم ارتباطی آن‌ها است. توجه داشته باشید که در زمان نگارش مقاله، هنوز مدل A51 5G وارد ایران نشده است. ما در اینجا سعی می‌کنیم ویژگی‌ها و تفاوت‌های هر چهار مدل را پوشش دهیم پس اگر در مقایسه A32 و A51 نیاز به کمک دارید با ما همراه باشید.

مقایسه a32 و a51 : صفحه نمایش

A51
A32
نوع Super AMOLED لمسی خازنی، ۱۶ میلیون رنگ

۴G : Super AMOLED

۵G : TFT

ابعاد ۶.۵ اینچ (~۸۷.۴% نسبت نمایشگر به بدنه)

۴G :

۶.۴ اینچ (~۸۴.۶% نسبت نمایشگر به بدنه)

۵G :

 ۶.۵ اینچ (~۸۱.۶% نسبت نمایشگر به بدنه)

رزولوشن ۱۰۸۰ در ۲۴۰۰ پیکسل، ۲۰:۹ (~۴۰۵ پیکسل در اینچ تراکم پیکسلی)

۴G :
۱۰۸۰ در ۲۴۰۰ پیکسل، ۲۰:۹ (~۴۱۱ پیکسل در اینچ تراکم پیکسلی)

۵G :

۷۲۰ در ۱۶۰۰ پیکسل، ۲۰:۹ (~۲۷۰ پیکسل در اینچ تراکم پیکسلی)

محافظ کورنینگ گوریلا گلس ۳

به بررسی صفحه نمایش که می‌رسیم، از طرفی A32 5G با نمایشگر بی کیفیت TFT خود ما را متعجب و ناامید کرده و خود را به طور جد از گردونه رقابت‌ها حذف می‌کند. از طرف دیگر صفحه نمایش دو مدل A51 عینا مانند یکدیگر است؛ پس در این بخش به بررسی دو رقیب اصلی یعنی A51 و A32 4G می‌پردازیم.

نمایشگر Super AMOLED به کار رفته در این دیوایس‌ها از بهترین AMOLED های موجود در این رده است که شما را راضی خواهد کرد. نسبت صفحه نمایش به کل بدنه از مختصات مهم دیگر هر موبایل می‌باشد. صفحه نمایش A32 4G نزدیک به ۸۵ درصد از کل بدنه را پوشش داده است. در حالی که این عدد در A51 به بیش از ۸۷ می‌رسد. مشخصه دیگر، چگالش یا فشردگی پیکسل است که شاخصی است از کیفیت تصویر. در اینجا A51 چگالی پیکسل ۴۰۵ppi و A32 4G چگالی پیکسل ۴۱۱ppi دارد که برتری را هرچند اندک اما به A32 می‌دهد.

برنده: A32

رقابت نزدیک است و مقایسه سخت اما اگر اصرار داشته باشیم به انتخاب برنده، باید به تراکم پیکسل A32 امتیاز بیشتری بدهیم که روی کاغذ منجر می‌شود به کیفیت تصویر و تجربه کاربری بهتر. هرچند ممکن است که این تفاوت در واقعیت ملموس نباشد. بنابراین در این بخش نمایشگر نمی تواند ملاک انتخاب باشد. مگر اینکه به A32 5G فکر کنید که کلا بحثش جداست و هیچ حرفی از جانب صفحه نمایش برای گفتن ندارد.

مقایسه a32 با a51 از نظر قیمت ال سی دی

شاید با دیدن این عنوان تعجب کرده باشید چرا که این مورد را معمولا در سایت ها و منابع دیگر نمی بینید. اما از آنجایی که آوافیکس سالها تجربه کاری در حوزه تعمیرات موبایل دارد، دانستن این مورد را هنگام خرید موبایل ضروری می داند.

قضیه از این قرار است که شایع ترین خرابی گوشی های موبایل، شکستن یا سوختن صفحه نمایش در اثر ضربه ، نفوذ آب و اخیرا (بعد از کرونا) هم الکل است. از قضا گران ترین قطعه ی گوشی های سامسونگ نیز همین صفحه نمایش است. بنابراین اگر قیمت صفحه نمایش گوشی را ندانید، ممکن است بعدها با دیدن قیمت آن شوکه شوید و حتی از خیر تعمیر گوشی تان بگذرید. البته امیدواریم هرگز برای گوشی تان اتفاقی نیفتد مخصوصا با این نرخ ارز، اما بهرحال پیشنهاد می کنیم هنگام خرید گوشی نیم نگاهی هم به قیمت ال سی دی آن داشته باشید.

راستی شما می دانید که آوافیکس یک شرکت ارائه دهنده خدمات تعمیرات موبایل در محل است؟ به این صورت که یک تکنسین را در زمان مورد نظر شما به منزل یا محل کار شما اعزام می کند و گوشی تان در حضور خودتان تعمیر می شود.

مقایسه A32 با A51 : چیپ‌ست پردازشی و حافظه

A51 A32
تراشه ۴G : Exynos 9611 (10nm)
۵G : Exynos 980 (8 nm)
۴G : Mediatek Helio G80 (12 nm)
۵G : MediaTek MT6853 Dimensity 720 5G (7 nm)
پردازنده گرافیکی ۴G : Mali-G72 MP3
۵G : Mali-G76 MP5 
۴G : Mali-G52 MC2
۵G : Mali-G57 MC3 
درگاه حافظه ۴G : 

microSDXC (درگاه اختصاصی)

۵G :

microSDXC (درگاه مشترک با سیم کارت)

۴G : 

microSDXC (درگاه اختصاصی)

۵G :

microSDXC (درگاه مشترک با سیم کارت)

حافظه داخلی ۴G :

۶۴ گیگابایت با ۴ گیگابایت رم، ۱۲۸ گیگابایت با ۴ گیگابایت رم، ۱۲۸ گیگابایت با ۶ گیگابایت رم، ۱۲۸ گیگابایت با ۸ گیگابایت رم ، ۲۵۶ گیگابایت با ۸ گیگابایت رم

۵G :

۱۲۸ گیگابایت با ۶ گیگابایت رم، ۱۲۸ گیگابایت با ۸ گیگابایت رم

۴G :

۶۴ گیگابایت با ۴ گیگابایت رم، ۱۲۸ گیگابایت با ۴ گیگابایت رم، ۱۲۸ گیگابایت با ۶ گیگابایت رم، ۱۲۸ گیگابایت با ۸ گیگابایت رم

۵G :

۶۴ گیگابایت با ۴ گیگابایت رم، ۱۲۸ گیگابایت با ۴ گیگابایت رم، ۱۲۸ گیگابایت با ۶ گیگابایت رم، ۱۲۸ گیگابایت با ۸ گیگابایت رم

پردازنده هر دو دستگاه در نگاه اول نسبت به نسل‌های قبلی خود یعنی A50 و A31 تغییر کرده‌اند اما در عمل تفاوت آن‌ها بسیار اندک بوده و انتظار پیشرفت قابل توجهی نداریم. هسته مرکزی A51 4G را یک پردازنده ۸ هسته‌ای Exynos 9611 سامسونگ تشکیل می‌دهد که پردازش گرافیکی آن با Mali-G72 MP3 انجام می‌شود. به نظر می‌رسد A51 از چیپ ست پردازشی میان‌رده و پردازنده گرافیکی نسبتا خوبی بهره می‌برد که برای اعتبارسنجی این حدس باید در ادامه به نتایج تست‌ها و بنچمارک‌ها توجه کنیم.

A51 با ۶۴GB حافظه و ۴GB رم، ۱۲۸GB حافظه و ۴GB یا ۶GB یا ۸GB رم، ۲۵۶GB حافظه و ۸GB رم ارائه می‌شود که تنوع خوبی است و علاوه بر آن از طریق اسلات اختصاصی حافظه جانبی قابل ارتقا است. A51 5G اما تنها با حافظه ۱۲۸GB و رم ۶GB یا ۸GB عرضه شده است. A51 4G از تکنولوژی حافظه UFS 2.0 با سرعت ۴۹۰ MB/s استفاده می‌کند و این در حالی است که A51 5G با توجه با حافظه نوع UFS 2.1 خود می‌تواند اطلاعات شما را با سرعت بالاتری آماده کند. اما در مقایسه با A32 حتی A51 4G هم حرفی برای زدن دارد زیرا A32 با تکنولوژی ضعیف‌تر eMMC 5.1 و سرعت تنها ۳۰۰ MB/sکار می‌کند. این سرعت پایین را حتی موقع انجام کارهای ساده به شکل هنگ و کندی مشاهده خواهید کرد و اصلا قابل چشم‌پوشی نیست.

A32 4G یک چیپ پردازنده Helio G80 مدیاتک با ۸ هسته و پردازنده گرافیکی Mali-G52 MP2 را در خود جای داده است که این دستگاه را در مقایسه با A51 پیشاپیش در موقعیت شکست قرار داده است.

و اما هر دو نسخه A32 از ترکیب ثابت حافظه و رم استفاده می‌کنند که به این صورت است. ۶۴GB حافظه به همراه ۴GB رم و ۱۲۸GB حافظه به همراه ۴GB یا ۶GB یا ۸GB رم. امکان ارتقا این حافظه به کمک حافظه جانبی وجود دارد اما باید بین سیم‌کارت دوم یا حافظه جانبی یکی را انتخاب کنید.

برنده: A51

چیپ‌ ست بروز تر، سرعت بالاتر حافظه، پشتیبانی از دو سیم‌کارت و SD Card همزمان و برتری‌های دیگر آن هم در حالی که A51 بیش از یک سال قبل از A32 عرضه شده است نشاندهنده تفاوت کلاس این دو دستگاه است که باعث می‌شود ما در مقایسه A32 و A51 باز هم به A51 تمایل بیشتری داشته باشیم.

مقایسه a۳۲ با a51 : دوربین

A51 A32
اصلی ۴G & 5G : 48 MP, f/2.0, 26mm (wide), 1/2.0″, 0.8µm, PDAF
۱۲ MP, f/2.2, 123˚ (ultrawide)
۵ MP, f/2.4, (macro)
۵ MP, f/2.2, (depth)
۴G : 64 MP, f/1.8, 26mm (wide), PDAF
۸ MP, f/2.2, 123˚, (ultrawide), 1/4.0″, 1.12µm
۵ MP, f/2.4, (macro)
۵ MP, f/2.4, (depth)
۵G : 48 MP, f/1.8, 26mm (wide), 1/2.0″, 0.8µm, PDAF
۸ MP, f/2.2, 123˚, (ultrawide), 1/4.0″, 1.12µm
۵ MP, f/2.4, (macro)
۲ MP, f/2.4, (depth)
قابلیت‌ها فلش LED، پانوراما، HDR فلش LED، پانوراما، HDR
فیلم‌برداری ۴K@30fps, 1080p@30/120fps; لرزشگیر الکترونیکی تصویر-ژیروسکوپی

۴G : 1080p@30fps

۵G : 4K@30fps, 1080p@30/120fps

سلفی ۳۲ مگاپیکسل (۰.۸ میکرومتر سایز پیکسل، ۱/۲.۸ اینچ سایز سنسور، لنز واید ۲۶ میلی‌متری، f/2.2)

۴G : 20 MP, f/2.2, (wide)

۵G : 13 MP, f/2.2, (wide)

فیلم‌برداری سلفی ۱۰۸۰p@30fps ،۲۱۶۰p@30fps ۱۰۸۰p@30fps

A32 4G از یک دوربین ۶۴ مگاپیکسلی عریض با گشودگی دیافراگم f/1.8 ، یک دوربین ۸ مگاپیکسلی اولتراوا یا فوق عریض با زاویه دید ۱۲۳ درجه، یک دوربین ماکرو یا عکسبرداری از نزدیک ۵ مگاپیکسلی و در نهایت یک سنسور عمق میدان ۵ MP بهره می‌برد. A51 در هر دو نسخه خود از دوربین عریض۴۸ مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم f/2.0 و سنسور دوربین‌هایی مشابه A32 اما به ترتیب با تراکم ۱۲، ۵ و ۵ مگاپیکسل بهره می‌برد. در مورد A32 5G هم به ترتیب با اعداد ۴۸، ۸، ۵ و ۲ روبرو هستیم. گشودگی دیافراگم A32 5G مشابه نسخه ۴G آن، f/1.8 است.بیشتر بودن این عدد نشاندهنده نورگیری بهتر لنز است و می‌توان نتیجه گرفت که A51 با مشکل تاریک بودن تصاویر روبرو خواهد بود.

در ادامه مقایسه A32 و A51 نگاه دقیق‌تری به قابلیت تصویربرداری A32 4G خواهیم داشت. دوربین اصلی این تلفن با ادغام ۴ پیکسل در ۱ پیکسل، کیفیت پیشفرض ۱۶ مگاپیکسلی را ارائه می‌کند که کیفیت قابل قبول و نویز کمی در روز ثبت کرده است. البته زوم در تصویر باعث افت کیفیت زیادی شده و عکاسی با ۶۴ MP چنان نویز زیاد و جزییات کمی دارد که شما را منصرف می‌کند. کیفیت ۸ مگاپیکسلی دوربین فوق عریض آن بین میان‌رده‌های سطح پایین‌تری مثل A12 و سطح بالاترهایی مثل A52 قرار گرفته و در تجربه هم رضایت کاربر را با تصاویر خوب و کم نویز خود جلب می‌کند هرچند در اشباع رنگ ضعیف عمل می‌کند و رنگ تصاویر با رنگ‌های واقعی اندکی تفاوت دارد.

اگر تصمیم بگیرید که در شب عکاسی کنید، دوربین اصلی A32 شما را شگفت‌زده نخواهد کرد. تصاویر اندکی نویز دارند و سایه‌ها به خوبی مشخص نیستند اما حداقل می‌توانیم بگوییم که تصاویر زرد نیستند. دوربین اولتراواید این دستگاه در نور کم نتایج ضعیف‌تر و ناامیدکننده‌ای ثبت کرده‌اند. با فعال کردن حالت شب انتظار داریم که شرایط کمی تغییر کند؛ این تغییر شرایط در مورد دوربین اصلی مثبت نیست و منجر به هنگ کردن مکرر دستگاه می‌شود اما اگر با هنگ مواجه نشویم جزییات تصویر کمی بهتر می‌شود. در مورد دوربین اولتراواید می‌توانیم بگوییم که حالت شب منجر به بهبود قابل توجه و بدون هنگی می‌شود. حالت پرتره که امروزه در موبایل‌ها محبوب شده است اینجا نتایج قابل قبولی ثبت می‌کند اما خلا نبود HDR برای ثبت عمق تصاویر بهتر حس می‌شود. در مورد دوربین سلفی که ۲۰ مگاپیکسل هست باز هم حالت پیشفرض متفاوت روی ۱۲ مگاپیکسل تنظیم شده است که همچنان رضایت‌بخش است؛ اما بهتر است بیخیال حالت ۲۰ مگاپیکسلی شوید زیرا کیفیت ضعیفی داشته و از قابلیت HDR هم پشتیبانی نمی‌کند. کیفیت فیلمبرداری A32 در بیشترین حالت به ۱۰۸۰p و فریم‌ریت ۳۰ fps می‌رسد که قدیمی به حساب می‌آید. قابلیت فوکوس خودکار این دوربین در هنگامی که موبایل ثابت است نتایج خوبی ثبت می‌کند اما نتایج در هنگام متحرک بودن موبایل کمی ضعیف است.

در مورد نسخه جدیدتر این مدل، اکثر موارد بالا تنها با اعدادی متفاوت تکرار می‌شوند. دوربین اصلی ۴۸ مگاپیکسلی که حالت پیشفرض ۱۲ مگاپیکسلی رقم می‌زند، دوربین اولتراواید یکسان، دوربین عمق میدان ۲ مگاپیکسلی که عملا کاربردی ندارد و دوربین سلفی ۱۳ MP. اما A32 5G وضوح و نسبت‌های فیلمبرداری ۴K با ۳۰ fps و ۱۰۸۰p با ۱۲۰ fps را نیز پشتیبانی می‌کند.

در A51 4G یک لنز ۴۸ مگاپیکسلی با کیفیت پیشفرض ۱۲ مگاپیکسلی تعبیه شده است که ثبت جزییات، کنترل نویز و HDR مقبولی دارد. دوربین اولتراواید این دستگاه عالی نیست اما بد هم نیست. حالت شب با اینکه باعث صرف زمان بیشتر برای ثبت هر عکس و تنزل کیفیت از ۱۲ به ۸ مگاپیکسل می‌شود اما باعث ارتقا کیفیت مشهودی نشده و همچنان تصاویر نور کم و نویز بالایی دارند. برای فیلمبرداری با A51 4G دو کیفیت ۴K و فول اچدی یا ۱۰۸۰p در دسترس است. هنگام استفاده از حالت full HD جزییات و کیفیت رنگ خوبی دریافت می‌کنید اما این دوربین در هنگام ضبط فیلم ۴K از لرزشگیر پشتیبانی نکرده و ضعیف عمل می‌کند. دوربین سلفی ۳۲ مگاپیکسلی این موبایل، از فوکوس خودکار پشتیبانی نمی‌کند و در عوض قابلیت ضبط ویدیو ۴K دارد که احتمالا چندان کاربردی نباشد. کیفیت پیشفرض این دوربین، بسته به حالت معمولی یا واید، ۸ یا ۱۲ مگاپیکسل می‌باشد.

A51 5G یک ارتقا واقعی می‌باشد که نتایج عکاسی و فیلمبرداری A51 4G را یک پله بالاتر برده است. تنها ضعف این دستگاه را می‌توان مقداری ثبت نویز در نور کم دانست.

برنده: A51

A51 با اینکه توانایی ثبت تعداد پیکسل کمتر و دریافت نور کمتری دارد اما در آزمایش میدانی نتیجه بهتری کسب کرده است. از طرفی کیفیت‌های فیلمبرداری متفاوت‌تر و بهتری را پشتیبانی کرده و مشکل هنگ کردن در حالت شب ندارد. نسخه ۵G این دستگاه می‌تواند این برتری را یک پله افزایش داده و در مقایسه A32 و A51 کفه ترازو را بیشتر به سمت A51 متمایل کند. از نظر دوربین سلفی هم باز برتری با A51 است.

مقایسه A32 با A51 : باتری

A51 A32
ظرفیت باتری ۴G : 4000 mAh
۵G : 4500 mAh
۴G : 5000 mAh
۵G : 5000 mAh
سرعت شارژ شارژ سریع ۱۵ واتی شارژ سریع ۱۵ وات

شاید یکی از تعیین‌کننده‌ترین بخش‌های مقایسه A32 و A51 همین بخش باتری باشد. باتری ۵۰۰۰ میلی آمپری A32 در تست‌های طول عمر نتایج راضی‌کننده‌ای ثبت کرده است به طوری که خیال شما را بابت یکی دو روز استفاده معمولی بدون نیاز به شارژ راحت می‌کند. این باتری با نرخ بروز رسانی صفحه نمایش ۶۰Hz در حالت استند بای ۱۲۴ ساعت، در حالت مشاهده فیلم آفلاین بیش از ۱۹ ساعت، ۱۷ ساعت در مرور وب با وایفای و بیش از ۳۳ ساعت هنگام مکالمه با تلفن کار کرده است. عمر شارژ این دستگاه با رفرش ریت ۹۰Hz تنها اندکی بالاتر رفت و به نظر می‌رسد ارزش تصاویر روان‌تر را داشته باشد.

گلکسی A51 4G از یک منبع انرژی ۴۰۰۰ میلی‌آمپری استفاده می‌کند که ۲۰ درصد از رقیب آن کمتر است. این باتری، تحمل ۸۶ ساعت کار در حالت استندبای، ۱۴ ساعت در مشاهده ویدیو آفلاین، ۱۳ ساعت در وبگردی با وایفای و نزدیک ۲۲ ساعت مکالمه تلفنی را دارد که یک عقبگرد قابل توجه نسبت به A32 است. برای مقایسه می‌توان گفت که به طور مثال، یک تلفن همراه A32 با یک بار شارژ ۴۴ درصد زمان بیشتری در حالت استندبای مقاومت می‌کند.

وجود یک باتری ۴۵۰۰ میلی‌آمپری در A51 5G نشان از تصمیم سامسونگ برای بهبود نتایج قبلی دارد.

A51 5G رکوردهای ۹۰ ساعت، ۱۸ و نیم ساعت، ۱۴ و نیم ساعت و ۲۲ ساعت را به ترتیب در حالت‌های استندبای، مشاهده فیلم، وبگردی و مکالمه ثبت می‌کند که بهبود قابل توجهی است نسبت به A51 4G اما همچنان با A32 فاصله دارد و به نوعی بین این دو قرار می‌گیرد.

مسئله قابل بررسی دیگر در هنگام مقایسه A32 و A51 از نظر باتری، مشاهده زمان شارژ آن‌ها می‌باشد. با توجه به تکنولوژی شارژ یکسان آن‌ها انتظار داریم که زمان شارژ متناسب با ظرفیت باتری افزایش یابد.

بر اساس نتیاج تست‌ها برای شارژ از ۰ تا ۱۰۰ درصد تلفن‌های A32، A51 4G و A51 5G به ترتیب نیاز به ۱۳۹، ۱۳۴ و ۹۰ دقیقه زمان دارید. همانطور که می‌بینید برخلاف انتظار، زمان شارژ باتری ۴۰۰۰ میلی‌آمپری A51 4G تقریبا با باتری ۵۰۰۰ میلی‌آمپری A32 برابر است و افزایش چشمگیری نسبت به A51 5G دارد که نقطه ضعفی مهم به حساب می‌آید. از طرف دیگر، A32 نیز با زمان شارژ بیش از دو ساعتی خود کند به حساب آمده و در میان دیگر مدل‌های امروزی بازار امتیاز خوبی کسب نمی‌کند.

برنده: A32

هرچند برای پر شدن شارژ یک A32 باید زمان زیادی منتظر بمانید اما این دستگاه در مدیریت شارژ خود نمرات خوبی کسب کرده‌ است و خود را با قدرت از رقیب خود A51 جدا کرده است. A51 هم خود در دو نسخه خود تفاوت دارد. A51 5G با باتری بزرگتر، نگهداری شارژ بیشتر و زمان شارژ کمتر، اندکی اوضاع را بهتر می‌کند اما برای جبران ضعف A51 4G کافی به نظر نمی‌رسد.

مقایسه a32 با a51 : طراحی و بدنه

A51 A32
ابعاد ۴G : 158.5 x 73.6 x 7.9 mm
۵G : 158.9 x 73.6 x 8.7 mm
۴G : 158.9 x 73.6 x 8.4 mm
۵G : 164.2 x 76.1 x 9.1 mm
وزن ۴G : 172 g
۵G : 187 g
۴G : 184 g
۵G : 205 g
ساخت ۴G : جلوی شیشه‌ای (گوریلا گلس ۳)، پشت پلاستیکی، فریم پلاستیکی

۵G : جلوی شیشه‌ای (گوریلا گلس ۳)، پشت پلاستیکی، فریم آلومینیومی

جلوی شیشه‌ای ، پشت پلاستیکی، فریم پلاستیکی
سیم‌کارت تک سیم‌کارته (نانو-سیم) یا دو سیم‌کارته (نانو-سیم، همزمان یکی فعال (dual stand-by)) تک سیم‌کارته (نانو-سیم) یا دو سیم‌کارته (نانو-سیم، همزمان یکی فعال (dual stand-by))

اگر به دنبال یک موبایل با قاب شیشه‌ای، فلزی یا دیگر مواد مرغوب هستید، محصولات میان‌رده سامسونگ شما را تا حدودی ناامید می‌کنند. در هر دو مدل A32 و A51تقریبا از پلاستیک استفاده شده است. اول به سراغ A32 می‌رویم؛ تلفن همراهی با صفحه پشتی و فریم ( سطح دوری موبایل ) پلاستیکی که متاسفانه خیلی براق و جاذب اثر انگشت است. این مدل در رنگ‌های سفید، مشکی، آبی و بنفش ارائه شده است که البته از نسخه بنفش آن استقبال خوبی نشده است. این شرایط برای هر دو نسخه ۴G و ۵G یکسان است.

در مورد A51 اما تفاوت‌هایی بین نسخه ۴G و ۵G وجود دارد. A51 4G با همان صفحه پشتی و فریم پلاستیکی براق و جاذب اثر انگشت ارائه شده است که اصلا رضایت بخش نیست اما   A51 5G توانسته این مشکل را به نحو مطلوبی حل کند و از قاب پشتی مات‌تری استفاده کند که در نتیجه جذب اثر انگشت کمتری هم دارد. مزیت دیگر A51 5G، استفاده آن از فریم آلومینیومی است که در افزایش زیبایی ظاهری، کیفیت و مقاومت موبایل شما نقش مثبتی دارد.

A51 4G در رنگ‌های مشکی، سفید، آبی و صورتی و A51 5G در رنگ‌های مشکی، سفید و صورتی تولید شده‌اند. البته خانواده A51 تفاوتی نسبت به خانواده A32 در رنگ بدنه دارند و آن این است که رنگ آن‌ها یکنواخت نیست بلکه به وسیله خطوط نامرئی به چهار بخش با تفاوت اندک در تیره و بازی رنگ تقسیم می‌شوند و شمایل موبایل را از یکنواختی خارج می‌کنند.

مقایسه a32 با a51 : طراحی و بدنه

A32 و A51 با ابعادی تقریبا مشابه عرضه شده‌اند اما از لحاظ وزنی A32 اندکی سنگین‌تر است. هرچند A32 ۱۸۴ گرمی و A51 ۱۷۲ گرمی هر دو سبک وزن حساب می‌شوند. ورژن ۵G آن‌ها وزنی حدود ۱۵ تا ۲۰ گرم بیشتر از نسخه اولیه خود دارند که آن‌ها را از دسته سبک‌وزن‌ها خارج می‌کند.

در A51 نسبت طول و عرض اندکی تغییر کرده است و از ۱۹.۵:۹ به ۲۰:۹ رسیده است. این به معنای طول بیشتر و تجربه کاربری بهتر است اما از طرفی به معنای دورتر شدن دکمه ولوم از دست هم هست، به شکلی که برای فشار دادن دکمه‌های ولوم نیاز به دو دست خواهید داشت. البته در مورد رقیب این دستگاه هم همچنان دسترسی به دکمه ولوم با یک دست برای بسیاری افراد سخت یا ناممکن است.

هرچند که ابعاد دستگاه‌ها تقریبا برابر است اما لبه‌های پشتی خمیده A51 منجر شده است که نازک‌تر به نظر برسد و بهتر در دست جای بگیرد که این خود مزیت خوبی است.

نکته دیگری که در بررسی ظاهری این دو دیوایس توجه ما را جلب می‌کند، فرم قرارگیری دوربین‌های آن‌ها است. گلکسی A32 چهار دوربین دارد که به شکل پانچی و جدا از هم روی بدنه آن قرار دارند در حالی که چهار دوربین A51 به سبک پرچمدارهای این شرکت داخل یک بخش جعبه مانند قرار دارند. سنسورهای دوربین این موبایل‌ها برجستگی اندکی دارند که در میان رقبای موجود در بازار مورد قبول است. دوربین برجسته تعدادی از دستگاه‌های موبایل موجود در بازار باعث لق خوردن آن‌ها روی سطح صاف مثل میز می‌شود اما در مورد A32 و A51 این مسئله نگران‌کننده نیست.

برمی‌گردیم به بخش جلویی موبایل، جایی که صفحه نمایش و دوربین سلفی قرار دارند. ‌A32 از دوربین سلفی ناچ قطره‌‌ای بهره می‌برد که سامسونگ آن را با نام Infinity-U معرفی می‌کند؛ دوربین سلفی A51 اما از سری Infinity-O سامسونگ است یعنی تنها با یک پانچ کوچک در بالای صفحه نمایش روبرو هستیم که هیچ مزاحمتی بوجود نمی‌آورد. در آخر به مقایسه مقایسه A32 و A51از نظر حاشیه دور صفحه نمایش می‌پردازیم. حاشیه پایین صفحه نمایش ۵ میلی‌متری و حاشیه کناره و بالای صفحه نمایش ۲ میلی‌متری، مشخصات A51 است در حالی که A32 حاشیه پایین ۴ میلی‌متری و حاشیه دور و بالای بیش از ۱ میلی‌متری ارائه می‌کند.

برنده: A51

هرچند که در بخش طراحی رقابت سختی در جریان نیست و با زبان طراحی مشترک سامسونگ روبرو هستیم اما تفاوت‌های کوچکی وجود دارد که برتری را به A51 می دهد. طراحی بهتر دوربین سلفی داخل صفحه نمایش و رنگبندی زیبای قاب گوشی از جمله این برتری‌ها هستند که اگر مدل A51 5G را انتخاب کنید، قاب مات و فریم آلومینیومی هم به آن‌ها اضافه می‌شوند.

یک سوال : آیا گوشی های A32 و A51 ضدآب هستند ؟

در مشخصات A32 و A51 کسب گواهی IP67 دیده نمی شود بنابراین هیچکدام از این دو گوشی در برابر نفوذ آب مقاوم نیستند.

البته آوافیکس قویا پیشنهاد می کند گوشی های دارای IP67 را نیز با اعتماد به این گواهی، در معرض آب خوردگی قرار ندهید.

مقایسه A32 و A51 : ویژگی‌های جانبی و محتویات جعبه

از آنجا که در سال‌های اخیر تغییرات زیادی در محتویات جعبه تلفن‌ها رخ داده، بررسی این بخش هم قبل از خرید می‌تواند شایان توجه باشد زیرا نبود بعضی قطعات مورد نیاز داخل جعبه می‌تواند شما را متحمل هزینه‌های اضافه کند.

خوشبختانه کار مدل‌های میان‌رده سامسونگ هنوز به حذف آداپتور و سیم شارژر از داخل جعبه نکشیده و در جعبه این دو مدل یک آداپتور فست شارژ ۱۵ واتی به علاوه یک سیم USB A به USB C قرار دارد. گجت بعدی که چشم انتظارش هستیم هندزفری است که باید بگوییم در جعبه خانواده A32 خبری از آن نیست. خانواده A51 با هندزفری‌های معمولی سامسونگ عرضه می‌شوند. و در آخر با توجه به پلاستیکی بودن قاب پشتی تلفن همراهمان می‌توانیم انتظار وجود یک قاب محافظ سیلیکونی را هم داشته باشیم که در این صورت باز هم به خانواده A51 می‌رسیم.

پس به طور خلاصه A32 4G و A32 5G با آداپتور و سیم شارژر و A51 4G و A51 5G با آداپتور، سیم، هندزفری و قاب ژله‌ای عرضه شده‌اند.

مقایسه A32 و A51 : ویژگی‌های جانبی و محتویات جعبه

مقایسه A32 و A51 : ویژگی‌های جانبی و محتویات جعبه

امکانات امنیتی این دستگاه‌ها شامل حسگر اثر انگشت و تشخیص چهره می‌باشد. تشخیص چهره، حسگر مخصوصی نداشته و از دوربین سلفی استفاده می‌کند؛ در نتیجه نمی‌توانید انتظار دقت و امنیت بالایی از آن داشته باشید. حسگر اثر انگشت در A32 5G در کنار دستگاه قرار دارد که سرعت قابل قبولی ارائه می‌کند. در بقیه دستگاه‌ها یک سنسور اپتیکال یا نوری زیر صفحه نمایش قرار دارد. سنسورهای استفاده شده در این دستگاه‌های خطای زیادی ندارد اما سرعت قابل قبولی هم ندارند و بهتر بود با توجه به میان‌رده بودن آن‌ها و مسائل اقتصادی، از سنسورهای خارج از صفحه نمایش استفاده کنند که کیفیت بیشتری را با قیمت کمتری فراهم می‌کنند.

برنده: A51

A51 5G و A51 4G پک کاملی از لوازم اولیه مورد نیاز تلفن همراه را در کنار خود به همراه دارند که ارزش آن‌ها را بیشتر می‌کند و صرفه بیشتری در خرید آن‌ها ایجاد می‌کند.

مقایسه A32 و A51 : قیمت

شاید بتوان گفت مهمترین انتظاری که از یک موبایل میان‌رده می‌رود، پیشنهاد دادن یک قیمت اقتصادی در کنار سخت‌افزار متوسط باشد. سخت‌افزار این دو دستگاه را تا اینجا بررسی کردیم و اکنون نوبت به بررسی تناسب قیمت و امکانات آن‌ها می‌رسد.

همانطور که دیدید، هرکدام از این دستگاه‌ها در دو مدل ۴G و ۵G به بازار عرضه شده‌اند. با توجه به شرایط ایران به نظر نمی‌رسد طی سال‌های آینده نزدیک، فناوری ۵G در کشورمان به فناوری‌ای کاربردی تبدیل شود؛ اما پسوند ۴G و ۵G تنها توصیف‌کننده بخشی از تغییرات نسخه جدید موبایل‌ها هستند و دیدیم که این تفاوت‌ها بسیار گسترده‌تر است. در مورد A32 5G این تغییرات شامل افت کیفیت در دوربین‌ها و افزایش وزن و برگشتن به فناوری بسیار قدیمی  TFT با نرخ رفرش پایین می‌باشد که اصلا تغییرات قابل قبولی نیست اما به دلایل نامعلوم، این موبایل در کشورمان با قیمت بالاتری نسبت به A32 4G به فروش می‌رسد.

در مورد مقایسه A32 و A51 باید بگوییم که هر دو آن‌ها در رنج قیمت یکسانی قرار دارند.

بالاخره A32 بخریم یا A51 ؟

اگر هنوز بین خریدن a32 یا a51 سردرگم هستید، بهتر است باهم یک جمع بندی داشته باشیم. در بررسی ظاهری دیدیم که A51 اندکی سبک‌تر است و ظاهری شکیل‌تر دارد. از نظر صفحه نمایش a32 4G و a51 تفاوت خاصی نداشتند (a32 5G که با آن نمایشگر بی کیفیت و قدیمی TFT در این مقایسه جایی ندارد). دوربین این دستگاه‌ها را از دو منظر فنی و عملی بررسی کردیم و دیدیم که A32 روی کاغذ سخت‌افزار بهتری دارد، هرچند به نظر می‌رسد در عمل A51 نتایج بهتری ثبت کرده است. اگر به دنبال موبایلی برای ثبت عکس هستید تفاوت A32 و A51 زیاد نیست اما برای فیلمبرداری A51 از وضوح تصاویر متفاوت‌تری پشتیبانی می‌کند. از پردازنده مرکزی A51 شرایط بهتری دارد اما پردازنده گرافیکی A32 نرخ بروزرسانی بالاتری را در تست‌ها ثبت کرده است. در طرف دیگر اما سرعت خیلی پایین حافظه A32 در خواندن اطلاعات منجر به لگ های گاه و بیگاه دستگاه می‌شود که این مشکل در A51 به لطف حافظه سریع‌تر کمتر به چشم می‌خورد. اگر هم به دنبال یک موبایلی هستید که شما را دیرتر محتاج پریز برق کند، توصیه ما A32 با باتری قوی‌تر است.

نظر شما چیست؟

لطفا اگر تجربه ای از خرید a32 یا a51 دارید، در پایین همین مطلب برای پیغام بگذارید تا به کاربران دیگر در انتخاب درست کمک شود.