به نظر می رسد که تولید گلکسی A52 در راستای تکرار موفقیت سامسونگ در عرضه ی A51 است. a51 با وجود برخی مشکلات آنچنان با استقبال مواجه شد و به محبوبیت رسید که سامسونگ تصمیم به تولید a52 گرفت. گویا تصمیم درستی هم بوده چرا که میان رده ی جدید سامسونگ هنوز پا به میدان نگذاشته، توانسته نظرات بسیاری را به خود جلب کند. حتی برخی کاربران دیگر نمی توانند بین a51 و a52 یکی را انتخاب کنند و دچار سردرگمی شده اند. بنابراین در این مطلب با مقایسه ویژگی ها، مزایا، معایب و مشکلات دو گوشی a52 با a51 بررسی خواهیم کرد کدام بهتر است و کدام را بخریم؟

بنابراین اگر شما نیز سر دو راهی a52 و a51 مانده اید و نمی دانید کدام را بخرید، در ادامه مطلب همراه آوافیکس باشید. حتما می توانید در پایان بهترین تصمیم را بگیرید.

مقایسه a52 با a51 از نظر بدنه و طراحی

Galaxy A52 Galaxy A51
ابعاد ۱۵۹.۹ در ۷۵.۱ در ۸.۴ میلی‌متر ۱۵۸.۵ در ۷۳.۶ در ۷.۹ میلی‌متر
وزن ۱۸۹ گرم ۱۷۲ گرم
ساخت جلوی شیشه‌ای (گوریلا گلس ۵)، پشت پلاستیکی-فریم آلومینیومی جلوی شیشه‌ای (گوریلا گلس ۳)، پشت پلاستیکی، فریم پلاستیکی
سیم‌کارت تک سیم‌کارته (نانو-سیم) یا دو سیم‌کارته (نانو-سیم، همزمان یکی فعال (dual stand-by)) تک سیم‌کارته (نانو-سیم) یا دو سیم‌کارته (نانو-سیم، همزمان یکی فعال (dual stand-by))

همانطور که می بینید ابعاد هر دو گوشی تقریبا بهم نزدیک، اما a52 حدود ۱۷ گرم سنگین تر است که این وزن بیشتر به علت باتری بزرگتر و و قوی تر آن می باشد. مهم ترین تفاوت دو گوشی در این بخش جنس بدنه ی آنها می باشد که سامسونگ برای محافظت از نمایشگر a52 از گوریلاگلس ۵ استفاده کرده در حالی که برای a51 به گوریلاگلس ۳ بسنده کرده است.

گوریلا گلس ابر شیشه ای است که با فرمول های پیچیده شیمیایی مقاوم سازی شده است و از نمایشگر گوشی شما در مقابل ضربات (البته نه هر ضربه ای) محافظت می کند. بهرحال a51 مجهز به گوریلاگلس بهتر و مقاوم تری نسبت به a51 است.

تفاوت بعدی جنس فریم دو گوشی است که a52 از یک فریم آلومینومی بهره برده در حالی a51 دارای یک فریم پلاستیکی است. بنابراین در این مورد نیز a52 شرایط بهتری دارد.

بنابراین اگر در نگهداری از گوشی سر به هوا هستید و گوشی تان ممکن است در معرض ضربه قراربگیرد، a52 مقاوم تر است و برای شما انتخاب بهتری است.

مقایسه a52 با a51 از نظر صفحه نمایش

Galaxy A52 Galaxy A51
نوع Super AMOLED لمسی خازنی، ۱۶ میلیون رنگ Super AMOLED لمسی خازنی، ۱۶ میلیون رنگ
ابعاد ۶.۵ اینچ (~۸۴.۹% نسبت نمایشگر به بدنه) ۶.۵ اینچ (~۸۷.۴% نسبت نمایشگر به بدنه)
رزولوشن ۱۰۸۰ در ۲۴۰۰ پیکسل، ۲۰:۹ (~۴۰۷ پیکسل در اینچ تراکم پیکسلی) ۱۰۸۰ در ۲۴۰۰ پیکسل، ۲۰:۹ (~۴۰۵ پیکسل در اینچ تراکم پیکسلی)
محافظ کورنینگ گوریلا گلس ۵ کورنینگ گوریلا گلس ۳
سایر ویژگی ها نسخه ۴G : نرخ به‌روزرسانی ۹۰ هرتز – روشنایی حداکثر ۸۰۰ نیت

نسخه ۵G : نرخ به‌روزرسانی ۱۲۰ هرتز – روشنایی حداکثر ۸۰۰ نیت

 نرخ به‌روزرسانی ۶۰ هرتز – روشنایی حداکثر ۷۰۰ نیت

صفحه نمایش سوپر آمولد هردو گوشی می تواند خیالتان را از بابت کیفیت راحت کند، این عادت سامسونگ در تجهیز گوشی های میان رده اش به نمایشگرهای آمولد واقعا پسندیده است.

نسبت نمایشگر به بدنه در A51 حدود ۳ درصد بیشتر است، پس حاشیه های کمتری در طراف نمایشگر این گوشی نسبت به A52  می بینیم. و تا اینجای کار a51 اوضاع بهتری دارد.

رزلوشن هر دو گوشی نیز ۱۰۸۰ در ۲۴۰۰ پیکسل است، بنابراین تصاویر را با وضوح یکسان در هر دو گوشی می توانیم ببینیم.

اصلی ترین تفاوت دو گوشی در بخش نمایشگر، نرخ نوسازی و سپس حداکثر روشنایی است.

نمایشگر a52 نسخه ی ۴G از نرخ نوسازی ۹۰ هرتز بهره می برد (در هر ثانیه ۹۰ بار به‌روز می‌شود ) و نسخه ی ۵G آن دارای نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز است. سامسونگ در این مورد برای a52 سنگ تمام گذاشته چرا که در حال حاضر پرچمداران با این نرخ نوسازی عرضه می شوند.

این نرخ نوسازی در a52 ها باعث می شود عملکرد روان تر و وپویاتری نسبت به a51 با نرخ نوسازی ۶۰ هرتز را تجربه کنید. این عملکرد روان تر در هنگام بازی یا تماشای فیلم مخصوصا انیمیشن ها بیشتر خودنمایی می کند.

تفاوت دیگر این دو گوشی در این بخش، از نظر حداکثر روشنایی است. نمایشگر a52 می تواند تا ۸۰۰ نیت تولید روشنایی کند، در حالی که این عدد در a51 به ۷۰۰ نیت کاهش پیدا می کند. البته از این نظر نیز a52 شرایط بهتری دارد، اما با ۷۰۰ نیت نیز می توان محتوای صفحه را در محیط بیرون به خوبی دید.

بنابراین مهم ترین تفاوت این دو گوشی از نظر نمایشگر، نرخ بروزرسانی است و  اگر اهل بازی و تماشای فیلم هستید، قطعا a52 انتخاب بهتری برای شماست.

مقایسه a52 با a51 از نظر قیمت صفحه نمایش

شاید با دیدن این عنوان تعجب کرده باشید چرا که این مورد را معمولا در سایت ها و منابع دیگر نمی بینید. اما از آنجایی که آوافیکس سالها تجربه کاری در حوزه تعمیرات موبایل دارد، دانستن این مورد را هنگام خرید موبایل ضروری می داند.

قضیه از این قرار است که شایع ترین خرابی گوشی های موبایل، شکستن یا سوختن صفحه نمایش در اثر ضربه ، نفوذ آب و اخیرا (بعد از کرونا) هم الکل است. از قضا گران ترین قطعه ی گوشی های سامسونگ نیز همین صفحه نمایش است. بنابراین اگر قیمت صفحه نمایش گوشی را ندانید، ممکن است بعدها با دیدن قیمت آن شوکه شوید و حتی از خیر تعمیر گوشی تان بگذرید. البته امیدواریم هرگز برای گوشی تان اتفاقی نیفتد مخصوصا با این نرخ ارز، اما بهرحال پیشنهاد می کنیم هنگام خرید گوشی نیم نگاهی هم به قیمت ال سی دی آن داشته باشید.

راستی شما می دانید که آوافیکس یک شرکت ارائه دهنده خدمات تعمیرات موبایل در محل است؟ به این صورت که یک تکنسین را در زمان مورد نظر شما به منزل یا محل کار شما اعزام می کند و گوشی تان در حضور خودتان تعمیر می شود.

از نظر چیپست و عملکرد a51 بهتر است یا a52 ؟

Galaxy A52 Galaxy A51
تراشه Qualcomm SM7225 Snapdragon 750G  : ۵G (هشت نانومتری)

Qualcomm SM7125 Snapdragon 720G  : ۴G (هشت نانومتری)

Exynos 980 : 5G (هشت نانومتری)

Exynos 9611 : 4G (ده نانومتری)

پردازنده مرکزی ۵G : هشت هسته‌ای (دو هسته‌ی ۲.۲ گیگاهرتز Kryo 570 و شش هسته‌ی ۱.۸ گیگاهرتز Kryo 570)

۴G : هشت هسته ای (چهار هسته‌ی ۲.۳ گیگاهرتز Cortex-A73 و چهار هسته‌ی ۱.۷ گیگاهرتز Cortex-A53)

۵G : هشت هسته‌ای (چهار هسته‌ی ۲.۳ گیگاهرتز Cortex-A73 و چهار هسته‌ی ۱.۷ گیگاهرتز Cortex-A53)

۴G : هشت هسته ای (دو هسته‌ی ۲.۳ گیگاهرتز Kryo 465 Gold و شش هسته‌ی ۱.۸ گیگاهرتز Kryo 465 Silver)

پردازنده گرافیکی Mali-G76 MP5 : 5G
Mali-G72 MP3 : 4G
Adreno 619 : 5G

Adreno 618 : 4G

نسخه ی ۵G گوشی A51 اصلا وارد بازار ایران نشده است، اما در این مطلب آن را نیز بررسی می کنیم شاید کسی به این مدل دسترسی داشته باشد.

یکی از اصلی ترین تفاوت های این دو گوشی از نظر پردازنده است. همانطور که می بینید هر دو نسخه ی ۴G و ۵G گوشی A51 از تراشه های اگزینوس بهره می برند و طبیعی هم هست چون با یک گوشی میان رده طرف هستیم(هر چند در حال حاضر برخی پرچمداران هم از تراشه های اگزینوس استفاده می کنند) اما سامسونگ برای A52 سنگ تمام گذاشته و هر دو نسخه ی ۴G و ۵G این گوشی را به تراشه های اسنپدراگون مجهز کرده است.

برتری تراشه های اسنپدراگون بر اگزینوس بر کسی پوشیده نیست، بنابراین برنده ی بی چون و چرای این بخش A52 است و اگر اهل بازی کردن هستید و سرعت و عملکرد گوشی برایتان اهمیت دارد، A52 بهترین انتخاب برای شماست.

از نظر حافظه a51 بهتر است یا a52 ؟

Galaxy A52 Galaxy A51
درگاه حافظه microSDXC microSDXC (درگاه اختصاصی برای نسخه ۴G)
حافظه داخلی ۵G : 128GB 6GB RAM, 128GB 8GB RAM, 256GB 8GB RAM
۴G : ۱۲۸GB 4GB RAM, 128GB 6GB RAM, 128GB 8GB RAM, 256GB 8GB RAM
۵G : 128GB 6GB RAM, 128GB 8GB RAM
۴G : ۶۴GB 4GB RAM, 128GB 4GB RAM, 128GB 6GB RAM, 128GB 8GB RAM, 256GB 8GB RAM

همانطور که می بینید نسخه ی ۴G گلکسی A52 در مدل های زیر ارایه می شود:

  • ۴ گیگابایت رم با ۱۲۸ گیگابایت حافظه داخلی
  • ۶ گیگابایت رم با ۱۲۸ گیگابایت حافظه داخلی
  • ۸ گیگابایت رم با ۱۲۸ گیگابایت حافظه داخلی
  • ۸ گیگابایت رم با ۲۵۶ گیگابایت حافظه داخلی

نسخه ی ۵G گلکسی A52 نیز در مدل های زیر ارایه می شود:

  • ۶ گیگابایت رم با ۱۲۸ گیگابایت حافظه داخلی
  • ۸ گیگابایت رم با ۱۲۸ گیگابایت حافظه داخلی
  • ۸ گیگابایت رم با ۲۵۶ گیگابایت حافظه داخلی

نسخه ی ۴G گلکسی A51 در مدل های زیر ارایه می شود:

  • ۴ گیگابایت رم با ۶۴ گیگابایت حافظه داخلی
  • ۴ گیگابایت رم با ۱۲۸ گیگابایت حافظه داخلی
  • ۶ گیگابایت رم با ۱۲۸ گیگابایت حافظه داخلی
  • ۸ گیگابایت رم با ۱۲۸ گیگابایت حافظه داخلی
  • ۸ گیگابایت رم با ۲۵۶ گیگابایت حافظه داخلی

نسخه ی ۵G گلکسی A51 نیز در مدل های زیر ارایه می شود:

  • ۶ گیگابایت رم با ۱۲۸ گیگابایت حافظه داخلی
  • ۸ گیگابایت رم با ۱۲۸ گیگابایت حافظه داخلی

هر دو گوشی با ارائه ی مدل های مختلف دست شما را برای انتخاب باز گذاشته اند. در این بخش باید با توجه به انتظاراتتان از گوشی مدل مناسب خود را انتخاب کنید.

البته پیشنهاد میکنیم تا حد امکان نسخه ی ۴ گیگابایت رم با ۱۲۸ گیگابایت حافظه داخلی را نخرید مگر اینکه از گوشی فقط در حد انجام کارهای روزانه انتظار داشته باشید.

مقایسه a52 با a51 از نظر دوربین

Galaxy A52 Galaxy A51
اصلی ۶۴ مگاپیکسل (لنز واید ۲۶ میلی‌متری، f/1.8، فوکوس خودکار با تشخیص فاز، لرزشگیر اپتیکال تصویر) ۴۸ مگاپیکسل (۰.۸ میکرومتر سایز پیکسل، ۱/۲.۰ اینچ سایز سنسور، لنز واید ۲۶ میلی‌متری، f/2.0، فوکوس خودکار با تشخیص فاز)
فوق عریض ۱۲ مگاپیکسل (لنز اولتراواید با پوشش ۱۲۳ درجه، f/2.2) ۱۲ مگاپیکسل (لنز ۱۳ میلی‌متری فوق‌عریض، ۱.۱۲ میکرومتر سایز پیکسل، f/2.2)
لنز ماکرو ۵ مگاپیکسل (f/2.4) ۵ مگاپیکسل (f/2.4)
سنسور تشخیص عمق ۵ مگاپیکسل (f/2.2) ۵ مگاپیکسل (۱.۱۲ میکرومتر سایز پیکسل، ۱/۵.۰ اینچ سایز سنسور، f/2.2 )
قابلیت‌ها فلش LED، پانوراما، HDR فلش LED، پانوراما، HDR
فیلم‌برداری ۴K@30fps، ۱۰۸۰p@30/120fps; لرزشگیر الکترونیکی تصویر-ژیروسکوپی ۴K@30fps, 1080p@30/120fps; لرزشگیر الکترونیکی تصویر-ژیروسکوپی
سلفی ۳۲ مگاپیکسل (لنز واید ۲۶ میلی‌متری، ۰.۸ میکرومتر سایز پیکسل، ۱/۲.۸ اینچ سایز سنسور، f/2.2) ۳۲ مگاپیکسل (۰.۸ میکرومتر سایز پیکسل، ۱/۲.۸ اینچ سایز سنسور، لنز واید ۲۶ میلی‌متری، f/2.2)
فیلم‌برداری سلفی ۴K@30fps، ۱۰۸۰p@30fps ۱۰۸۰p@30fps ،۲۱۶۰p@30fps

از نظر دوربین هم a51 به پای a52 نمی رسد. در حالی دوربین اصلی a51 با وضوح ۴۸ مگاپیکسلی عکس می گیرد، a52 به یک دوربین ۶۴ مگاپیکسلی مجهز شده است. اگر جدول مقایسه ی فوق را بررسی کنید، متوجه می شوید که در سایر ویژگی ها هم تفاوت هایی وجود دارد اما مهم ترین آنها همین اختلاف دوربین اصلی است.

بنابراین اگر اهل عکاسی هستید مخصوصا با دوربین اصلی، a52 عکس های واضح تر و با کیفیت تری برای شما می گیرد.

پیشنهاد می شود بخوانید:

مقایسه ی گوشی a52 و a72

از نظر باتری و سرعت شارژ a51 بهتر است یا a52 ؟

Galaxy A52 Galaxy A51
باتری ۴G : باتری غیر قابل تعویض لیتیوم پلیمری با ظرفیت ۴۵۰۰ میلی آمپر ساعت

۵G : باتری غیر قابل تعویض لیتیوم پلیمری با ظرفیت ۴۵۰۰ میلی آمپر ساعت

۴G : باتری غیر قابل تعویض لیتیوم پلیمری با ظرفیت ۴۰۰۰ میلی آمپر ساعت

۵G : باتری غیر قابل تعویض لیتیوم پلیمری با ظرفیت ۴۵۰۰ میلی آمپر ساعت

سرعت شارژ شارژ سریع ۲۵ وات (۵۰ درصد در ۳۰ دقیقه) شارژ سریع ۱۵ واتی

از آنجایی که نسخه ی ۵G گوشی A51 در بازار ایران نیست، بنابراین فقط می توانید A51 با باتری ۴۰۰۰ میلی آمپری را تهیه کنید. بنابراین در این بخش نیز A52 با باتری ۴۵۰۰ میلی آمپری اش برنده ی این رقابت است. البته با توجه به نرخ نوسازی بیشتر این گوشی، مصرف شارژ آن نیز بیشتر است.

از نظر سرعت شارژ نیز سامسونگ برای باتری قوی تر A52 شارژ سریع ۲۵ واتی را در نظر گرفته است در حالی که این عدد برای A51 فقط ۱۵ وات است.

آیا گوشی a52 و a51 هر دو ضدآب هستند؟

هر دو نسخه ی a52 موفق به کسب گواهی IP67 شده و طبق این گواهی در برابر گرد و غبار و آب (تا عمق یک متری به مدت ۳۰ دقیقه) مقاومت کند در حالی که در مشخصات a51 چیزی در مورد این گواهی ذکر نشده است.

البته آوافیکس قویا پیشنهاد می کند که اگر گوشی a52 خریدید، با اعتماد به این گواهی، گوشی را در معرض آب خوردگی قرار ندهید.

در هر صورت اگر از طرفداران جدی قابلیت ضدآب بودن هستید و نمی خواهید پیشنهاد ما را جدی بگیرید، a52 تنها انتخاب شما می تواند باشد.

بالاخره گوشی a51 بخریم یا a52 ؟

اگر بخواهیم فقط ویژگی های این دو گوشی را در نظر بگیریم، کاملا مشخص است که A52 از هر نظر بهتر است. اما مساله ای که وجود دارد این است که قیمت A52 نیز از A51 بیشتر است. بنابراین اگر قیمت برای شما اهمیتی ندارد که بدون شک A52 را انتخاب کنید. در غیر این صورت ببینید قابلیت های بهترِ A52 چقدر برای شما مهم است و اصلا ارزش هزینه ی بیشتر را دارد؟

مثلا اگر اهل بازی نیستید، نرخ نوسازی و چیپست A52 شاید خیلی به کارتان نیاید. یا اگر کیفیت عکس های A51 راضی تان می کند، بابت دوربین بهتر A52 هزینه نکنید. از نظر باتری هم که تفاوت آنچنانی ندارند.

نظر شما چیست؟

لطفا اگر تجربه ای از خرید a52 و a51 دارید، در پایین همین مطلب برای پیغام بگذارید تا به کاربران دیگر در انتخاب درست کمک شود.