یکی از رایج ترین مشکلات گزارش شده توسط کاربران گلکسی a21s سامسونگ، مشکل کار نکردن یا ضعیف بودن تاچ در بالای صفحه نمایش اطراف دوربین سلفی و در مواردی در لبه های صفحه است. تعداد این شکایات نه فقط در ایران بلکه در تمام سایت ها و فروم های سراسر دنیا به قدری است که افراد بسیاری با دیدن این حجم از نارضایتی از خرید این گوشی منصرف شده اند. از سوی دیگر کاربرانی که گوشی را خریداری کرده اند عصبانی و ناراحت هستند که چرا با وجود پرداخت هزینه های چند میلیونی باید با چنین مشکلی سر و کله بزنند.

بنابراین سعی کردم با تحقیق و خواندن تجربه های کاربران در سراسر و نظرات کارشناسان به بررسی این مشکل و روش های بهبود و حتی رفع آن بپردازیم. به همین دلیل اگر شما نیز جزو آن دسته از کاربرانی هستید که با مشکل ضعیف بودن تاچ گوشی a21s مواجه شده اید و یا در خرید این گوشی با وجود این مشکل تردید دارید، پیشنهاد می کنیم در ادامه مطلب همراه ما باشید.

مشکل ضعیف بودن تاچ گوشی a21s سخت افزاری است یا نرم افزاری؟

پاسخ این سوال هنوز دقیقا مشخص نیست به دو دلیل زیر:

  1. سامسونگ تا زمان انتشار این مقاله هیچ پاسخ رسمی ای در مورد علت ضعیف بودن تاچ a21s در برخی قسمت ها نداده است.
  2. برخی کاربران می گویند که هرگز با این مشکل مواجه نشده اند، در حالی که کاربران زیادی از این مشکل رنج می برند. چند نمونه از نظرات کاربران را بخوانید:

دوستانی که درباره تاچ گوشی سوال دارن باید بگم که من این گوشی خریداری کردم و اصلا تاکید میکنم اصلا مشکل تاچ نداره. حالا چرا برخی دوستان میگن مشکل داره نمیدونم‌. اینو گفتم‌تا افردای که مثل خودم قبل خرید این موضوع براشون سوال شده و تردید دارن مشکلشون حل بشه. موفق باشید.


کسی که میگه این گوشی مشکل تاچ نداره یا خوابه یا خودشو زده به خواب اطراف دوربین سلفی این گوشی اصلا تاچش کار نمیکنه یا به سختی کار میکنه


تاچ گوشی و هاله دور دوربین من اصلا ندیدم ولی تو نظرات یه سری دوستان که میگن این مشکل تاچ و هاله رو داره،برای خودمم سواله که چرا براشون اتفاق افتاده.بنده خودم محافظ نشکن سرامیکی گذاشتم برای LCD ولی بازم تاچ در همه نقاط گوشی عالی بود


آقا این گوشی رو من هم گرفتم. تاچش در قسمت بالا و سمت دوربین سلفی خیلی ضعیفه

همانطور که مشاهده می کنید این نظرات کاملا برخلاف یکدیگر هستند، از این دست نظرات بسیار دیده می شود؛ البته توجه داشته تعداد افرادی که از مشکل تاچ a21s شاکی هستند، به مراتب بیشتر از افراد راضی است.

ضعیف شدن و کار نکردن گوشی تاچ a21s زمانی که گوشی روی سطح صاف قرار می گیرد و یا با یک دست گرفته می شود!

یکی از نکته هایی که در نظرات و تجربیات کاربران به وفور به چشم میخورد همین مورد است که در صورت گذاشتن گوشی روی یک سطح صاف مانند میز، تاچ در بالای صفحه و اطراف دوربین کار نمی کند و یا ضعیف می شود. همچنین نگه داشتن گوشی با یک دست نیز در ضعیف شدن لمس a21s در بالای گوشی موثر است!

حتی برخی کاربران معتقدند که این موضوع جزو قابلیت های a21s است و می توان با رعایت این دو مورد بدون هیچ مشکلی در لمس صفحه از گوشی استفاده کنند.

سلام دوستان عزیز حدودا ۲ماه هستش که این گوشی رو دارم و خدایی ازش راضیم. من هم همین مشکل رو داشتم تا اینکه از یه تعمیر کار موبایل پرسیدم گفت: در جواب به دوستانی که گفته بودن لمسش در نواحی دوربین ضعیف میشه ، باید بگم که خود تنظیمات گوشی جوریه که اگر گوشی روی سطح صاف قرار بگیره و یا اینکه اگر گوشی رو بایک دست گرفته باشید لمس نکنه ویا ضعیف لمس کنه تا اگر دست بچه افتاد با گوشی شما بازی نکنه


در مورد تاچ بگم تاچ عالیه ولی وقتی گوشی روی سطح صاف باشه مثل میز و در دست نباشه تاچ گوشی به مساحت ۱ سانتی متر مربع زیر پانچ دوربین سلفی کار نمیکنه ولی اگه در دست باشه همونجا هم خیلی خوب کار میکنه

حل مشکل تاچ گوشی a21s با برداشتن گلس از روی صفحه نمایش

یکی از راه حل هایی که در میان تجربیات کاربران بسیار دیده می شد، این بود که مشکل با زدن گلس روی صفحه نمایش شروع و با برداشتن آن نیز رفع شد! کاربران بسیاری نیز گفته اند که با استفاده از گلس های نازک و با کیفیت مشکل تاچ گوشی شان برطرف شده است. در ادامه چند نمونه ازین نظرات را باهم می بینیم.

تاچ افتضاحه با گلس. بدون گلس مشکلی نداره. ببین وقتی گلس انداختم گوشی باید توی دستت باشه تا بتوین تاچ کنی خیلس عجیبه میزارمش روی زمین تاچش گیر میکنه


حدود یک ماه هست این گوشی خریدم ، نسبت به قیمت از همه نظر عالی هست ،بخصوص باطری که با کارکرد معمولی براحتی تا دو روز شارژ نگه میداره ، در تاچ صفحه بدون گلس هیچ اشکالی ندیدم ولی بعد از انداختن گلس روی صفحه در قسمت بالا نزدیک دوربین جلو ، کمی از حساسیت تاچ کم شده که قابل توجه نیست .


سلام
بچه ها منم مشکل تاچ داشتم
واقعا عصبیم کرده بود کلی هم تنظیمات رو دسکاری کردم نشد
خواسم بگم نه مشکل نرم افزاریه و نه سخت افزاری و نه شرکت سامسونگ
دوستان گلس گوشیتون رو بردارید مشکل حل میشه
مشکل گلس های بی کیفیتی هست که به قیمت های گزاف با میفروشند 🙂


دوستان مشکل تاچ گوشی بعد ازنصب گلس بوجود میاد؛من ۲ مدل گلس عوض کردم و فقط یکیون یخورده بهتر بود ولی حساسیت بازهم اذیت میکرد؛ در اکثر نقاط صفحه تاچ گیر داره البته بازم میگم بعد از نصب گلس.

بالا بردن حساسیت تاچ سامسونگ a21s در تنظیمات

روش دیگری که برای حل مشکل ضعیف بودن تاچ a21s توسط کاربران معرفی شده است، افزایش حساسیت تاچ گوشی است که برای انجام آن کافیست مراحل زیر را دنبال کنید:

  • ابتدا به تنظیمات یا Settings گوشی خود بروید.
  • وارد بخش Languages & input شوید.
  • سپس روی گزینه Pointer speed در زیر قسمت Mouse/trackpad تپ کنید.
  • اکنون نوار لغزنده حساسیت (Pointer speed) را مشاهده می کنید. میزان آن را تا انتها به سمت راست پر کنید تا به حداکثر حساسیت و افزایش سرعت واکنش صفحه به تاچ برسید.
  • میزان حساسیت مورد نظرتان را تعیین کنید و و روی OK ضربه بزنید.

پیام این کاربر در تایید این راهکار است:

من خودم این گوشی رو ۱۰ روزی میشه خریدم، چند روز اول من هم فکر میکردم این گوشی ایراد بزرگی در تاچ داره و ضعیف عمل میکنه اما انقدری در تنظیمات این گوشی کلنجار رفتم که با دوتا تنظیم ساده عملکرد تاچ گوشیم به حد مطلوب و قابل قبولی رسید:
۱- در منوی تنظیمات به قسمت مدیریت عمومی و بعد گزینه ی زبان ورودی رو بزنید و وارد شید پایین صفحه یه نوار لغزنده هس به اسم سرعت اشاره گر اون رو تا انتهی ببرید بالا.
۲- در منوی تنظیمات دنبال گزینه ی کنترل تک دست رو پیدا کنید و فعالش کنید که باعث میشه یک سری از تنظیمات که مربوط به حساسیت عملکرد تاچ هست فعال بشه.

راهکار معرفی شده از سوی کاربران گوشی a21s برای حل مشکل تاچ

در میان نظرات کاربران یک راهکار از سوی کاربری ارائه شده بود که مدعی بودند با این روش ها مشکل تاچ گوشی کاملا حل شده و دیگر در هیچ شرایطی تاچ ضعیف نشده است. در ادامه این تجربه را با شما به اشتراک می گذاریم:

عزیزانی که میگویند تاچ این گوشی خراب است توجه کنند

تاچ گوشی مشکلی ندارد

شما فقط کار هایی که میگویم را انجام دهید تا تاچ گوشی تان درست شود

ابتدا وارد تنظیمات شوید

سپس دنبال گزینه (صفحه نمایش) بگردید

روی همان گزینه بزنید سپس گزینه ای به نام (صفحه اصلی) برایتان می آید

روی همان بزنید و دنبال گزینه ای به نام (برای پنل اعلان به پایین بکشید) بگردید و آن را فعال کنید

سپس گوشی خود را روی سطح صاف گذاشته و تاچ را امتحان کنید

صد در صد تاچ گوشی درست شده و عالی کار میکند

امید وارم توانسته باشم کمکتان کنم

من هم مشکل تاچ داشتم ولی بعد از انجام همین کار ها مشکل تاچ گوشی ام کاملا حل شد

اگر شما هم مشکل تاچ دارید حتما امتحان کنید پشیمان نمی شوید.

کار نکردن تاچ a21s بر اثر ضربه یا آب خوردگی

اگر شما با مشکل کار نکردن تاچ گوشی بعد از یک آسیب سخت افزاری مانند ضربه یا آب خوردگی مواجه شده اید، به احتمال زیاد مشکل سخت افزاری است و با تعویض تاچ ال سی دی برطرف می شود.

آوافیکس ارائه دهنده خدماتی نوین در تعمیرات موبایل:

اعزام تکنسین برای تعویض ال سی دی a21s در منزل یا محل کار شما

کالیبره کردن تاچ گوشی سامسونگ a21s

در گوشی های سامسونگ با کد #۲۶۶۳#* وارد صفحه ای می شوید که می توانید از طریق آن تاچ گوش را کالیبره کنید و امیدواریم این روش برای حل مشکل تاچ گوشی a21s نیز مفید باشد.

بعد از وارد کردن کد یک صفحه مشکی با نوشته های طوسی رنگ ظاهر می شود. در این صفحه دو دکمه با عناوین “TSP FW update (General)” و “WACOM FW Update (Kernel Binary)” دیده می شود که هر کدام را یکی دو بار بزنید و خارج شوید.

سپس تاچ گوشی تان را تست کنید؛ اگر درست شده بود، لطفا در پایین همین صفحه پیغام بگذارید و به سایر کاربران نیز اطلاع بدهید.

راهکارهای سامسونگ برای حل مشکلات تاچ

سامسونگ قبلا برای حل مشکل تاچ در گوشی هایش راهکارهایی ارائه داده بود، که البته این روش ها مختص حل مشکل تاچ a21s نیست (همانطور که گفتیم سامسونگ تا کنون در این مورد هیچ اظهار نظری نکرده است) اما از آنجایی که ممکن است این روش ها نیز در مواردی برای حل مشکل موثر واقع شود، در ادامه مطلب به بررسی آنها خواهیم پرداخت.

راهکار اول : آپدیت سیستم عامل

اولین راهکار ارائه شده توسط سامسونگ، آپدیت سیستم عامل گوشی است. همواره هر آپدیت جدید با حل برخی مشکلات و اختلالات همراه است. بنابراین با زیاد شدن گزارشات این مشکل پیش بینی می شود که در آپدیت بعدی سیستم عامل یا برنامه مشکل برطرف شود. بنابراین پیشنهاد می کنیم به محض عرضه نسخه جدید اندروید، سیستم عامل گوشی تان را آپدیت کنید.

روش دوم : راه اندازی گوشی در sefe mode

گاهی برنامه های نصب شده توسط شما به دلیل معیوب بودن (اصطلاحا ویروسی بودن) باعث ایجاد اختلالات نرم افزاری می شوند. این اختلالات باعث ایجاد مشکلاتی مانند خاموش شدن ناگهانی گوشی سامسونگ a21s می شوند. برای بررسی این موضوع پیشنهاد می کنیم گوشی را در حالت امن یا safe mode راه اندازی کنید.

حالت امن یا safe mode حالتی است که تمام برنامه های نصب شده توسط شما موقتا غیرفعال می شوند.

برای قرار دادن گوشی در حالت Safe Mode مراحل زیر را دنبال کنید:

  • دکمه power را نگه دارید تا گوشی خاموش شود.
  • دکمه power را فشار دهید تا لوگو Samsung روی صفحه نمایش داده شود، سپس بلافاصله دکمه ولوم پایین را فشار دهید و نگه دارید.
  • تکمیل این فرایند ۳۰ ثانیه طول خواهد کشید.
  • Safe Mode پایین صفحه سمت چپ نمایش داده خواهد شد.

اگر عملکرد تاچ گوشی در این حالت بدون مشکل بود، به ترتیب از آخرین برنامه ای که بر روی گوشی نصب کرده اید شروع به پاک کردن کنید. بعد از حذف هر برنامه گوشی را مجدد راه اندازی و بررسی کنید؛ اگر مشکل برطرف نشده بود، برنامه دیگری را پاک کنید.

روش سوم : پاک کردن cache partition

اگر حافظه پنهان یا cache partition گوشی شما با اطلاعات معیوب و منسوخ پر شده باشد، می تواند منجر به بروز مشکلات و اختلالاتی شود. بنابراین اگر گوشی شما نیز دچار اختلالات نرم افزاری مانند هنگ کردن شده است، این روش نیز می تواند مفید باشد.

توجه داشته باشید در حالت عادی پاک کردن کش پارتیشن باعث پاک شدن اطلاعات و محتوای گوشی شما نخواهد شد، اما از آنجایی که احتمال بروز اختلال در سیستم یا خطا از جانب کاربر وجود دارد، قبل از انجام این کار بکاپ بگیرید.

برای پاک کردن کش پارتیشن مراحل زیر را دنبال کنید:

  • گوشی را خاموش کنید.
  • دکمه ولوم بالا و پاور را همزمان نگه دارید.
  • زمانی که لوگوی SAMSUNG Galaxy A21s ظاهر شد، همه دکمه ها را رها کنید.
  • اکنون گوشی شما در حالت ریکاوری راه اندازی شده است. یک صفحه مشکی با متن آبی و زرد مشاهده خواهید کرد.
  • با استفاده از دکمه ولوم پایین گزینه wipe cache partition را انتخاب کنید.
  • دکمه پاور را برای تایید فشار دهید.
  • دکمه ولوم پایین را برای انتخاب گزینه yes فشار دهید و سپس با استفاده از دکمه پاور تایید کنید.
  • زمانی که پاک کردن کش پارتیشن تکمیل شود، Reboot system now انتخاب می شود.
  • دکمه پاور را برای راه اندازی مجدد گوشی فشار دهید.

راه اندازی مجدد گوشی این بار کمی بیشتر طول خواهد کشید بنابراین صبور باشید. پس از راه اندازی، تاچ گوشی را بررسی کنید که آیا مشکل برطرف شده است یا خیر.

اگر شما نیز تجربه در مورد تاچ گوشی a21s سامسونگ دارید و یا روشی برای حل مشکل می شناسید، لطفا در پایین همین مطلب برای ما پیام بگذارید تا با بروزرسانی این مطلب به سایر کاربران نیز کمک شود.