با توجه به این که مدتی از حضور iphone 12 mini در فروشگاه ها گذشته و تجربه کاربران موثق ترین منبع برای نقد یک گوشی هوشمند است، در این مطلب مزایا و معایب ایفون ۱۲ مینی را برمی شمریم و بررسی می کنیم که آیا مشکلات آیفون ۱۲ مینی باعث می شود تا گزینه ی مناسبی برای خرید نباشد یا خیر.

اگر شما در دسته علاقه مندان به گوشی های هوشمند قرار داشته باشید حتما می دانید که هر گاه سخن از پرچمداران به میان می آید همیشه گوشی های آیفون با کیفیت بسیار بالا و امکانات متنوعی که به کاربران ارائه می دهند، در راس جدول پرچمدارن قرار می گیرند. با توجه به این نکته که بازار رقابت برند های مختلف در این رده بسیار داغ است و هر یک می کوشند تا محصولی که به بازار عرضه می کنند، لقب بهترین را به خود اختصاص دهد، مسلما هر آیفونی که امروزه در دست می گیرید یک گوشی هوشمند لوکس با جدید ترین تکنولوژی روز به حساب می آید.

جدید ترین محصولات اپل که در سال گذشته رونمایی شدند، خانواده آیفون ۱۲ هستند و یکی از متفاوت ترین اعضای این خانواده که شاید بحث برانگیز تر از باقی بوده، آیفون ۱۲ مینی است. این محصول با تفاوت هایی در مقایسه با باقی اعضای سری ۱۲، روانه بازار رقابت شد که سبب شد این سوال مطرح شود که این تفاوت ها باعث برتری و محبوبیت آن خواهد شد و یا از معایب آیفون ۱۲ مینی به حساب آمده و منجر به گوشه گیری این عضو تازه وارد در دنیای پر جاذبه پرچمداران می گردد.

مزایا و معایب ایفون ۱۲ مینی : کوچکترین عضو خانواده،خوش دست، سبک، بادوام

مزایا و معایب آیفون ۱۲ مینی طبق نظرات کاربران و کارشناسان

در اولین نگاه به این محصول جذاب، متوجه کوچک تر بودن آن نسبت به آیفون ۱۲، آیفون ۱۲ پرو و آیفون ۱۲ پرو مکس می شویم. اگر بخواهیم دقیق تر بررسی کنیم آیفون ۱۲ و مدل پرو با یک نمایشگر ۶.۱ اینچی با ابعاد معمول اکثر گوشی های هوشمند طراحی شده اند، آیفون پرو مکس ۶.۷ اینچی هم متناسب با نیاز افرادی که انتظار بیشتری از یک نمایشگر دارند، به خانواده اضافه شد و آیفون ۱۲ مینی با یک نمایشگر ۵.۴ اینچی کوچکترین عضو این خانواده محسوب می شود.

نمایشگر استفاده شده در ۱۲ مینی از نوع Super retina XDR OLED می باشد که با آیفون ۱۲ و ۱۲ پرو یکی است، اما وضوح تصاویر در نمایشگر دو مدل بزرگتر، ۱۱۷۰ در ۲۵۳۲ می باشد، در حالی که وضوح تصویر ۱۲ مینی، ۱۰۸۰ در ۲۳۴۰ است. اما توجه داشته باشید، با این که وضوح تصویر کمتر در این جا از معایب Iphone 12 mini به حساب می آید، اما تجربه کاربران نشان می دهد که کیفیت تصاویر در این مدل، از آیفون ۱۱ پرو مکس نیز بهتر است و در کل نگاه کردن به نمایشگر این گوشی تجربه ای لذت بخش خواهد بود.

اما اگر از وضوح تصویر بگذریم، در دورانی که اکثر گوشی های هوشمند ابعاد بزرگی دارند و کار کردن با آنها با یک دست تقریبا غیر ممکن است، اپل به فکر کاربرانی که هنوز گوشی های کوچکتر را می پسندند نیز بوده است، پیش از این نیز آیفون SE با ابعاد کوچکتر ثابت کرد که شاید بزرگی صفحه نمایش تنها دلیل محبوبیت یک پرچم دار نباشد و این بار ایفون ۱۲ مینی به عنوان یک محصول خوش دست، خودنمایی می کند. هم چنین ۱۲مینی با وزن ۱۳۵ گرمی، در مقابل آیفون ۱۲و ۱۲ پرو، ۱۶۴ گرمی و ۱۲ پرو مکس ۱۸۹ گرمی،  فشار کمتری را به دست می آورد و به همین جهت آیفون ۱۲ مینی را می توان سبک ترین گوشی هوشمند ۵G در جهان نام گذاری کرد.

در عین ظرافت و سبکی، دوام بالا نیز از مزایای چشم گیر این گوشی هوشمند محسوب می شود، بدنه ۱۲ مینی با یک فریم استیل ضد زنگ در کنار قاب، پشتی و جلویی ک هر دو از جنس شیشه ( سرامیک شیلد) می باشد، آن را به یکی از مقاوم ترین گوشی های بازار تبدیل کرده است.

با دانستن مطالب بالا شما فکر می کنید که ابعاد کوچک این محصول در کدام دسته از مزایا و معایب آیفون ۱۲ مینی جای می گیرد؟

معایب ایفون ۱۲ مینی : نرخ تازه سازی ۶۰ هرتزی

یکی از معایب آیفون ۱۲ مینی، نرخ تازه سازی ۶۰ هرتزی نمایشگر آن است. نرخ تازه سازی عاملی است که در تماشای ویدیو و انجام بازی ها، در واقعی، صاف و روان نشان دادن هر چه بیشتر تصاویر موثر است. با این که برخی معتقدند نرخ تازه سازی ۶۰ HZ کافی است، اما اکثر کارشناسان معتقدند که نرخ تازه سازی مناسب برای یک پرچمدار، ۱۲۰ HZ می باشد.

معایب ایفون ۱۲ مینی : قیمت بالای صفحه نمایش

شاید با دیدن این عنوان تعجب کرده باشید. چرا که این مورد را معمولا در سایت ها و منابع دیگر نمی بینید. اما از آنجایی که آوافیکس سالها تجربه کاری در حوزه تعمیرات موبایل دارد، دانستن این موضوع را هنگام خرید موبایل ضروری می داند.

قضیه از این قرار است که آسیب پذیرترین قطعه ی گوشی موبایل همین ال سی دی است که ممکن است بر اثر نفوذ آب، پرت شدن از ارتفاع، ضربه خوردن یا مواردی مشابه این آسیب جدی ببیند. از قضا گران ترین قطعه ی گوشی های سامسونگ نیز همین صفحه نمایش است.

بنابراین اگر قیمت صفحه نمایش گوشی را ندانید، ممکن است بعدها با دیدن قیمت آن شوکه شوید و حتی از خیر تعمیر گوشی تان بگذرید. البته امیدواریم هرگز برای گوشی تان اتفاقی نیفتد مخصوصا با این نرخ ارز، اما بهرحال پیشنهاد می کنیم هنگام خرید گوشی نیم نگاهی هم به قیمت ال سی دی آن داشته باشید.

راستی شما می دانید که آوافیکس یک شرکت ارائه دهنده خدمات تعمیرات موبایل در محل است؟ به این صورت که یک تکنسین را در زمان مورد نظر شما به منزل یا محل کار شما اعزام می کند و گوشی تان در حضور خودتان تعمیر می شود.

مزایای آیفون ۱۲ مینی : دوربین همه کاره

اگر بخواهیم از میان مزایا و معایب iphone 12 mini به یکی از مزیت های جذاب ان اشاره کنیم باید از مجموعه دوربین ها نام ببریم. آیفون ۱۲ مینی با یک دوربین دوگانه که متشکل از یک لنز ۱۲ مگاپیکسلی واید و یک لنز ۱۲ مگاپیکسلی اولترا واید است، قادر به ثبت عکس های بی نظیری است. جذابیت تصاویر ثبت شده توسط این لنز ها ، حاصل کنتراست رنگی بالا، تعادل رنگ سفید و میزان بسیار اندک نویز، می باشد علاوه بر این که علاقه مندان به عکاسی در این دوربین به قابلیت بزرگنمایی صد در صد، دسترسی دارند. این دوربین در ثبت عکس های پرتره نیز بی نظیر عمل می کند و تفکیک جزییات در آن مثال زدنی است.

لنز استفاده شده در دوربین سلفی نیز نیز یک لنز ۱۲ مگاپیکسلی است که عکس ها را با جزییات مناسبی ثبت می کند. نور عکس ها در هر دو دوربین پشتی و جلو، در هنگام عکسبرداری در شب بسیار مناسب است.

اما اگر شما از آن درسته افرادی هستید که بیشتر لحظه های خاطره انگیز خود را با فیلم گرفتن ثبت می کنید، باید بدانید که دوربین آیفون ۱۲ مینی قابلیت فیلم برداری ۴k را برای کاربران فراهم می کند و برای اولین بار امکان فیلم برداری HDR دالبی ویژن را در خود گنجانده که همه ی این ها سبب می شود تا کاربران بتوانند برای همه ی دستگاه ها و اپلیکیشن های متفاوت ویدیو های جذاب تهیه کنند.

تا این جا پی بردیم که مجموعه دوربین این محصول چه امکاناتی را برای افراد محیا می کند، اما نکته مهم تر این است که تمام این امکانات دقیقا مانند دوربین آیفون ۱۲ است، این در حالی است که آیفون ۱۲ مینی با قیمت کمتری نسبت به برادر بزرگترش عرضه می شود.

پس اگر بخواهیم لیستی از مشکلات Iphone 12 mini تهیه کنیم، به هیچ وجه دوربین فوق العاده آن در دسته معایب آیفون ۱۲ مینی قرار نمی گیرد.

مزایای آیفون ۱۲ مینی : سخت افزاری هم پای آیفون ۱۲

در عرصه ی رقابت فشرده گوشی های هوشمند، یکی ار بخش هایی که سبب می شود تا یک محصول از دیگران پیشی بگیرد، پکیج سخت افزاری و پردازنده هایی است که در آن به کار رفته، چرا که هر چه این قطعات قدرتمند تر باشند، بر سرعت گوشی هوشمند و کیفیت تصاویر، افزوده می شود.

آیفون ۱۲ مینی جزو اولین گوشی های اپل است که از اینترنت ۵G پشتیبانی می کند، علاوه بر آن یکی از دلایلی که خرید آیفون ۱۲ مینی را به انتخاب مناسبی تبدیل می کند، چیپست قدرتمند A14 اپل است که در کنار یک پردازنده گرافیکی ۴ هسته ای پکیج فوق العاده ای را خلق می کند. درست است که همین امکانات در آیفون ۱۲ هم وجود دارد اما باید توجه داشت که این سخت افزار فوق العاده در ۱۲مینی، با قیمت کمتری در اختیار شما قرار می گیرد. اگر شما از آن دسته کاربرانی هستید که که به بازی علاقه زیادی دارید باید بدانید که آیفون ۱۲ مینی به راحتی شما را در طول بازی های سنگین با گرافیک بالا همراهی می کند. پس پردازنده ها در لیست معایب آیفون ۱۲ مینی، جایی ندارند.

مزایای آیفون ۱۲ مینی : اسپیکر استریو

برای علاقه مندان به موسیقی و فیلم، داشتن یک اسپیکر قدرتمند می تواند محبوبیت یک گوشی هوشمند را بیشتر کند.

آیفون ۱۲ مینی نیز مانند برادران بزرگتر خود با مجهز بودن به اسپیکر استریو ترکیبی از این بخش نیز عقب نمانده است، به این صورت که یک بلند گو در پایین گوشی و یک بلند گو بر روی ناچ نمایشگر قرار دارد و پخش صدا از این دو بلند گو بسیار متعادل و دارای وضوح کافی است. شرکت سازنده به اندازه این بلند گو ها توجه ویژه ای داشته تا بتواند همان بلندی و کیفیت صدایی که در مدل های دیگر خانواده ۱۲ ارائه کرده است در پسر کوچکتر خانواده نیز حفظ کند. پس در لیست مزایا و معایب ایفون ۱۲ مینی، اسپیکر استریو آن را در ستون مزایا ثبت می کنیم.

معایب ایفون ۱۲ مینی : نبود امکان Always on

تکنولوژی Always_on که امروزه بر روی اکثر گوشی های هوشمند مخصوصا پرچمداران قابل دسترسی است، این امکان را به کاربران می دهد که با یک تنظیم ساده اطلاعاتی مانند، تاریخ، ساعت، درصد باتری و … حتی در صورت خاموش بودن نمایشگر، بر روی آن قابل مشاهده باشد. که آیفون ۱۲ مینی متاسفانه فاقد این تکنولوژی است.

مزایای آیفون ۱۲ مینی : پشتیبانی ۶ ساله از IOS

در دورانی که معروف ترین برند های بازار گوشی های هوشمند، مانند سامسونگ، تنها از پشتیبانی ۲۴ ماهه از سیستم عامل خود سخن می گویند و پشتیبانی ۳۶ ماهه برای مدل های پرچمدارشان را در ردیف مزیت های خرید این محصولات قرار داده اند، اپل در خانواده آیفون ۱۲ نوید پشتیبانی ۶ ساله از سیستم عامل خود را می دهد، که آیفون ۱۲ مینی نیز از این امکان برخوردار است.

مزایای آیفون ۱۲ مینی : ضد آب و ضد گرد و غبار

یکی از ویژگی های بارزی که سبب می شود تا هنگام استفاده از آیفون ۱۲ مینی خیالتان جمع باشد، داشتن استاندارد IP68 است، که به این معناست که گوشی هوشمند شما ضد آب بوده و در برابر گرد و غبار نیز مقاوم است. یعنی شما به مدت نیم ساعت و تا عمق ۶ متری می توانید گوشی خود را درآب فرو ببرید، با این که ایجاد این امکان، فراغت بیشتری برای کاربران ایجاد می کند اما به خاطر داشته باشید که تجربه کاربری نشان می دهد که به همراه داشتن ۱۲ مینی، زیر دوش و تماس آن با مواد شوینده به آن آسیب می رساند.

مزایای آیفون ۱۲ مینی : بن بستی برای ویروس ها و بد افزار ها

آیفون ۱۲ مینی، یکی از امن ترین گوشی های هوشمندی است که تا کنون به دنیای تکنولوژی ارائه شده است. شرکت اپل با حساسیت های امنیتی خود این محصول را به سد محکمی در برابر ویروس ها و بدافزار ها تبدیل کرده است. تمام اپ هایی که که در اپ استور در اختیار کاربران قرار گرفته اند، پیش از انتشار، به صورت دستی بررسی می شوند تا هیچ بد افزاری حتی به صورت مخفیانه هم شانس ورود به فروشگاه اپل را نداشته باشد.

مزایا و معایب ایفون ۱۲ مینی : باتری ضعیف با مدیرت مصرف شارژ بهینه

یکی از دغدغه های همیشگی کاربران در روزهای شلوغ کاری و به خصوص در مکان های که دسترسی به شارژر یا پریز برق برای شارژ مجدد گوشی همراه وجود ندارد، طول عمر مفید باتری است.

متاسفانه اپل از نظر ظرفیت باتری در مقابل سایر برندها مخصوصا باتری حرفی برای گفتن ندارد. این روزها که سامسونگ میان رده هایش را نیز با یک باتری حداقل ۵۰۰۰ میلی آمپری عرضه می کند، آیفون ۱۲ مینی به یک باتری لیتیوم یونی ۲۲۲۷ آمپر ساعتی مجهز شده است!

البته بی انصافی است اگر به مدیریت مصرف باتری خوب iphone 12 mini اشاره نکنیم. به همین دلیل عملکرد این گوشی از نظر باتری آنچنان هم ناامیدکننده نیست و اگر خیلی اهل تماشای ویدئو و بازی نباشید می تواند رضایت شما را جلب کند.

مزایای آیفون ۱۲ مینی : ازران ترین عضو خانواده

شاید، یکی از مهم ترین دلایلی که نام آیفون ۱۲ مینی را بر سر زبان ها انداخته قیمت پایین آن در میان باقی پرچمداران گران قیمت است. اختلاف قیمت این مدل، با دیگر ا عضای خانواده ۱۲ این امکان را فراهم کرده تا افراد بتوانند با هزینه کمتر، تجربه لذت بخش کار کردن با یکی از غول های گوشی های هوشمند را داشته باشد.

معایب آیفون ۱۲ مینی : جای خالی شارژر و هدفون

یکی از برزگترین مشکلات آیفون ۱۲ مینی که در هنگام خرید این محصول سبب دلسردی مخاطبان می شود جای خالی شارژر و هدفون در جعبه این مدل است. شرکت اپل ، حمایت از محیط زیست را توجیه این فقدان دانسته، اما بسیاری معتقدند که این کمپانی با حذف لوازم جانبی، صرفه جویی اقتصادی چشم گیری داشته، در عین این که با فروش جداگانه هر یک از این اقلام سود کلانی نیز خواهد کرد. کاربرانی که برای اولین بار آیفون می خرند و یا لوازم جانبی آیفون های قبلیشان برای محصولات جدید، کاربری ندارد، مجبور به خرید مجدد خواهند بود. نبودن شارژر و هدفون را می توان در صدر لیست معایب آیفون ۱۲ مینی ثبت کرد.

معایب ایفون ۱۲ مینی : حذف حسگر اثر انگشت

یکی از مواردی که در حین استفاده از این محصول، ممکن است کاربران را آزار دهد، نبودن حسگراثر انگشت است، در واقع دسترسی به گوشی تنها با استفاده از شناسایی چهره ممکن است. تکنولوژی Face Id استفاده شده در آیفون ۱۲ مینی نیز، آپدیت نشده و در این مدل از همان تکنولوژی مدل های قدیمی استفاده شده است.

معایب ایفون ۱۲ مینی : فقدان جک ۳.۵ میلیمتری هدفون

یکی از معایب آیفون ۱۲ مینی، برای افرادی که از هدفون های قدیمی و یا اندرویدی استفاده می کنند، نبودن جک ۳.۵ میلیمتری هدفون است و امکان اتصال در این گوشی تنها به وسیله لایتینگ کانکتور فراهم شده و در غیر این صورت باید از هدفون های بی سیم استفاده نمود.

معایب ایفون ۱۲ مینی : فقدان Split screen

این تکنولوژی که امکان تقسیم صفحه و اجرای چند برنامه به صورت همزمان را فراهم می کند و امروزه در بسیاری از گوشی های اندرویدی در دسترس است، در این دستگاه وجود ندارد و می توان آن را از معایب آیفون ۱۲ مینی دانست.

معایب ایفون ۱۲ مینی : جای خالی رادیو FM

در دوره ای که اکثر گوشی های پرچم دار دارای رادیوی FM داخلی هستند نبود، این امکان در این محصول، از مشکلات iphone 12 mini خواهد بود.

بالاخره آیفون ۱۲ مینی بخریم؟

در این مطلب برخی از مزایا و معایب iphone 12 mini را برشمردیم تا شما با بررسی آن ها و  در نظر گرفتن انتظارات خود از یک گوشی هوشمند پرچمدار بتوانید بهترین انتخاب را داشته باشید. بسیاری شیفته ظرافت این مدل هستند و برخی اعتقاد دارند که با پرداخت اندکی هزینه بیشتر، داشتن یک آیفون ۱۲ یا ۱۲ پرو بصرفه تر خواهد بود. به نظر شما چطور؟ معایب آیفون ۱۲ مینی بیشتر است یا مزایای آن ؟

نظر شما چیست؟

لطفا اگر تجربه ای از خرید iphone 12 mini دارید، در پایین همین مطلب برای پیغام بگذارید تا به کاربران دیگر در انتخاب درست کمک شود.

سوالات متداول

مزایا و معایب صفحه نمایش ایفون ۱۲مینی چیست؟

نمایشگر سوپر رتینا اولد با وضوح خوب جزو مزایا و نرخ نوسازی پایین و قیمت بالای نمایشگر جزو معایب این بخش محسوب می شود.

مزایا و معایب پردازنده و حافظه آیفون ۱۲ مینی چیست؟

چیپست قدرتمند A14 اپل در کنار یک پردازنده گرافیکی ۴ هسته ای پکیج فوق العاده ای را در بخش پردازش خلق می کند.

مزایا و معایب دوربین ایفون ۱۲ مینی چیست؟

آیفون ۱۲ مینی با یک دوربین دوگانه که متشکل از یک لنز ۱۲ مگاپیکسلی واید و یک لنز ۱۲ مگاپیکسلی اولترا واید است، قادر به ثبت عکس های بی نظیری است.

آیا آیفون ۱۲ مینی ضدآب است؟

آیفون ۱۲ مینی دارای استاندارد IP68 است به این معنا که این گوشی در برابر آب بوده و گرد و غبار مقاوم است.