میان رده های سری های m و a سامسونگ در محدوده های قیمتی متنوعی قرار دارند و تقریبا متناسب با کاربری و استفاده هر کاربر، سامسونگ یک گزینه از این دو سری را برای انتخاب در دسترس عموم قرار داده است. در این مقاله قصد داریم به مقایسه m12 با a12 سامسونگ بپردازیم. با اینکه هر کدام از آن ها از خانواده ای متفاوت اند، اما شباهتی در نامشان نیز به چشم می خورد؛ با این وجود، تشابه اسمی تنها نقطه اشتراک این دو گوشی نیست و خواهیم دید که این دو گوشی در مباحث فنی نیز بسیار شبیه به یکدیگر ظاهر می شوند و تنها چند اختلاف انگشت شمار و جزئی بینشان به چشم می خورد. با ما همراه باشید تا مشخصات فنی سامسونگ m12 و سامسونگ a12 را زیر ذره بین برده و با هم، مقایسه کنیم.

مقایسه m12 با a12 از نظر صفحه نمایش

با a12 شروع می کنیم؛ این گوشی از یک صفحه نمایش IPS LCD با اندازه ۶.۵ اینچی بهره می برد. اندازه بزرگ این صفحه نمایش می تواند این گوشی را برای تماشای فیلم وسریال بسیار کاربردی سازد. نمایشگر به کار رفته در a12 یک نمایشگر Infinity-V ست که نزدیک به ۸۲.۱% پنل جلویی گوشی را به خود اختصاص داده است. در کل میتوان گفت نمایشگر a12، نمایشگری کم حاشیه به شمار می رود و استفاده از آن، می تواند بسیار لذت بخش و دلچسب واقع شود.

در این نمایشگر ۶.۵ اینچی، از رزولوشن HD+ یا ۱۶۰۰ در ۷۲۰ استفاده شده است؛ با این اوصاف، تصاویر در نمایشگر این گوشی، نسبت ۲۰:۹ دارند. این رزولوشن شاید در مقایسه با گوشی های بالارده تر، مقداری کم و نا امید کننده به نظر برسد، اما استفاده از آن در a12 که در محدوده قیمتی ۳.۵ تا ۴ میلیون تومان قرار دارد، تقریبا کاملا منطقی به نظر می رسد. استفاده از این رزولوشن در نمایشگر ۶.۵ اینچی سامسونگ a12، تراکم ۲۷۰ پیکسل در هر اینچ را برای این نمایشگر به وجود می آورد.

و اما می رسیم به مشخصات فنی نمایشگر m12. صفحه نمایش این گوشی درست مثل a12، به یک پنل PLS IPS با اندازه ۶.۵ اینچ مجهز شده است. به دلیل انحنای V شکل صفحه نمایش در ناحیه لنز دوربین جلو، نمایشگر m12 هم Infinity-V نامیده می شود. با اینکه این سبک از طراحی مقداری حاشیه های اطراف صفحه نمایش را افزایش می دهد، اما نمایشگر m12 نیز مثل نمایشگر a12، حاشیه های کنار صفحه کمی دارد و نسبت صفحه نمایش به بدنه آن، رقم ۸۱.۹% را نشان میدهد.

رزولوشن در نمایشگر m12 نیز ۷۲۰ در ۱۶۰۰ است که کاملا مشابه رقیبش است. نمایشگر m12 هم مثل a12، میزبان ۲۷۰ پیکسل در هر اینچ از مساحت خودش است.

تا به اینجا در تمام مواردی که از نمایشگر های دو گوشی بررسی کردیم، تفاوتی دیده نشد و هر دو گوشی کاملا یکسان ظاهر شدند؛ اما نرخ تازه سازی اولین و آخرین تفاوت نمایشگر m12 و a12 به شمار می رود. در a12 خبری از نرخ تازه سازی خاصی نیست و نمایشگر این گوشی از نرخ نوسازی معمولِ ۶۰ هرتز بهره می برد. اما برتری نسبی نمایشگر m12 جایی ست که در آن از نرخ تازه سازی ۹۰ هرتز استفاده شده است که می تواند موجب شود تصاویر پدید آمده بر روی این نمایشگر، نسبت به a12، روان تر و پویا تر شکل بگیرند و کمتر خبری از لگ در اجرای انیمیشن و تصاویر باشد.

برنده بخش نمایشگر : m12

با وجود تمام شباهت های میان نمایشگ m12 و a12، نرخ تازه سازی عاملی ست که می تواند برتری نمایشگری را در یک رقابت تضمین کند. بالاتر بودن میزان نرخ تازه سازی نشان می دهد که نمایشگر قابلیت نمایش تعداد تصاویر بیشتری را در هر لحظه دارد و این باعث می شود تصاویر در آن نمایشگر، روان تر شکل بگیرند.

مقایسه m12 با a12 از نظر قیمت ال سی دی

شاید با دیدن این عنوان تعجب کرده باشید چرا که این مورد را معمولا در سایت ها و منابع دیگر نمی بینید. اما از آنجایی که آوافیکس سالها تجربه کاری در حوزه تعمیرات موبایل دارد، دانستن این مورد را هنگام خرید موبایل ضروری می داند.

قضیه از این قرار است که شایع ترین خرابی گوشی های موبایل، شکستن یا سوختن صفحه نمایش در اثر ضربه ، نفوذ آب و اخیرا (بعد از کرونا) هم الکل است. از قضا گران ترین قطعه ی گوشی های سامسونگ نیز همین صفحه نمایش است. بنابراین اگر قیمت صفحه نمایش گوشی را ندانید، ممکن است بعدها با دیدن قیمت آن شوکه شوید و حتی از خیر تعمیر گوشی تان بگذرید. البته امیدواریم هرگز برای گوشی تان اتفاقی نیفتد مخصوصا با این نرخ ارز، اما بهرحال پیشنهاد می کنیم هنگام خرید گوشی نیم نگاهی هم به قیمت ال سی دی آن داشته باشید.

راستی شما می دانید که آوافیکس یک شرکت ارائه دهنده خدمات تعمیرات موبایل در منزل یا محل کار شماست؟ به این صورت که یک تکنسین را در زمان مورد نظر شما به منزل یا محل کار شما اعزام می کند و گوشی تان در حضور خودتان تعمیر می شود.

مقایسه m12 با a12 از نظر دوربین

با این که m12 و a12 در مشخصات فنی نمایشگر تنها در بخش نرخ تازه سازی اختلاف داشتند، در بخش دوربین حتی چنین اختلافی هم دیده نمی شود و باید گفت این دو گوشی در مشخصات فنی دوربین هایشان، کاملا یکسان ظاهر می شوند.

در قاب پشتی هر دو گوشی، یک ماژول دوربین مربعی شکل دیده می شود که میزبان ۴ لنز دوربین است و فلش LED پایین و خارج از آن واقع شده است. در این ماژول، لنز اصلی دوربین دیده می شود که یک لنز از نوع عریض است و ۴۸ مگاپیکسل کیفیت دارد. لنز دیگر یک لنز فوق عریض یا اولتراواید (  Ultra Wide ) است که زاویه دید ۱۲۳ درجه ای دارد و میتواند با کیفیت ۵ مگاپیکسل، تصویر برداری کند. دو لنز دیگر هم، هر دو، ۲ مگاپیکسلی اند؛ یکی از آن ها یک لنز ماکرو ست که برای ثبت تصویر نزدیک از اشیاء و سوژه ها به کار می رود؛ می توان گفت فاصله تقریبا ۳ تا ۵ سانتی متری. و در آخر، چهارمین لنز تنها یک سنسور تشخیص عمق است که هنگام ثبت تصاویر پرتره به کار می رود و به خودی خود، قابلیت عکس برداری ندارد و تنها از آن به عنوان یک لنز مکمل استفاده می شود.

دوربین اصلی m12 و a12، هر دو می توانند با کیفیت ۱۰۸۰p@30fps فیلم برداری کنند که کیفیت قابل قبولی ست.

لنز دوربین جلوی هر دو گوشی، یک لنز عریض است که می تواند با کیفیت ۸ مگاپیکسل عکس برداری و همچنین با کیفیت ۱۰۸۰p@30fps فیلم برداری کند.

برنده بخش دوربین : m12

با این وجود که گفتیم m12 و a12 در مشخصات فنی دوربین های پشتی و جلویی، هیچ تفاوتی با هم ندارند و کاملا مشابه اند، اما در بررسی میدانی، چنین چیزی کاملا صادق نیست. سامسونگ m12 به دلیل به کار رفتن پردازنده Exynos 850 در آن، توان پردازشی بیشتری دارد و ظاهر ارتباط این پردازنده با دوربین ها، بهتر از a12 شکل گرفته است و شاهد تصاویر زنده تری در m12 هستیم. تصاویر ثبت شده توسط m12 رنگ های طبیعی تری دارند و کمتر دیده می شود که تصاویر ثبت شده، رنگ های مصنوعی داشته باشند. از طرفی m12 می تواند تصاویر پرتره بهتری بگیرد و حاشیه های سوژه اصلی را کمی بهتر از a12 متمایز کند. در بخش فیلم برداری نیز، برد با m12 است و کیفیت بالاتر فیلم ضبط شده توسط آن نسبت به a12 کاملا قابل مشاهده است.

مقایسه m12 با a12 از نظر پردازنده و حافظه

در بخش های قبلی، یعنی بخش نمایشگر و بخش دوربین، تفاوت میان دو گوشی بسیار جزئی و گاها در بعضی مواقع قابل چشم پوشی بود. اما بخش پردازنده، شاید اصلی ترین اختلاف میان m12 و a12 باشد که بتوان به آن اشاره کرد.

ابتدا به سراغ m12 می رویم. در این گوشی از تراشه ۸ نانومتری Exynos 850 استفاده شده است. این تراشه و در کل، همه تراشه های Exynos، توسط خود سامسونگ طراحی شده و توسعه یافته اند. این تراشه از پردازنده Cortex-A55 به عنوان پردازنده مرکزی استفاده می کند. این پردازنده، شامل دو بخش ۴ هسته ای کاملا مشابه با فرکانس های شبیه به هم می شود. پردزانده Mali-G52 نیز پردازنده ای ست که سامسونگ از آن به عنوان پردازنده گرافیکی روی این تراشه استفاده کرده است.

و اما نوبت به a12 می رسد؛ جایی که سامسونگ تصمیم گرفته تا از تراشه ۱۲ نانومتری Mediatek MT6765 Helio P35 روی این گوشی استفاده کند. این تراشه از پردازنده مرکزی Cortex-A53 استفاده می کند که ۴ هسته آن با فرکانس بالاتر و ۴ هسته دیگر با فرکانس پایین تری فعالیت می کنند. همچنین این تراشه از پردازنده  PowerVR GE8320 به عنوان پردازنده گرافیکی بهره می برد.

شاید با بیان مشخصات فنی یک پردازنده نتوان قدرت پردازشی آن را اندازه گرفت؛ البته این موضوع در بررسی عملی هر دو گوشی مشخص می شود. اما می توان از نمرات تست های معتبر نیز کمک گرفت تا نشان داد کدام پردازنده می تواند قدرتمند تر و سریع تر از دیگری ظاهر شود.

در جدول زیر به بیان نمرات کسب شده توسط هر پردازنده می پردازیم و سپس به توضیح آن ها خواهیم پرداخت:

نسخه های حافظه ای AnTuTu

۸

Geekbench

۵

Multi-Core

Geekbench 5

Single-Core

GPU CPU Chipset
۳۲/۲

۳۲/۳

۶۴/۴

۱۲/۳

۱۲۸/۴

۱۲۸/۶

۱۰۷۱۸۹ ۱۰۳۴ ۱۶۹ PowerVR GE8320 ۴×۲.۳۵ GHz

+

۴×۱.۸ GHz

Mediatek MT6765 Helio P35 (12nm) A12
۳۲/۳

۳۲/۴

۶۴/۴

۱۲۸/۴

۱۸۰۷۱۱ ۱۳۱۹ ۳۴۶ Mali-G52 ۴×۲.۰ GHz

+

۴×۲.۰ GHz

Exynos 850 (8nm) M12

در جدول بالا امتیاز های کسب شده توسط هر پردازنده در تست های Geekbench 5 Single-Core و Multi-Core نشان داده شده است. این تست ها، به ترتیب عملکرد هر پردازنده را در حالت تک هسته ای و چند هسته ای بررسی میکنند که میبینیم در هر حالتی، m12 نمره بالاتری کسب میکند. از طرفی تست AnTuTu 8 نیز برای نشان دادن توان کلی پردازشی پردازنده مورد استفاده قرار می گیرد که باز هم این تراشه Exynos 850 به کار رفته در m12 است که قوی تر ظاهر می شود. در نهایت امتیاز تست GFX ES 3.0 دیده می شود که توان پردازنده گرافیکی را مشخص می کند.

برنده بخش پردازنده : m12

همانطور که دیدیم تراشه Exynos 850 نسبت به Helio P35 در هر تستی نمره بالاتری کسب کرد و به خوبی مشخص شد که توان پردازشی این گوشی بالاتر از رقیبش است. با اینکه a12 نسخه های حافظه ای پر حجم تر و متنوع تری دارد، اما انتظار می رود حتی نسخه ۴ گیگابایتی m12 از نسخه ۶ گیگابایتی a12 نیز بهتر ظاهر شود و بتواند برنامه های مختلف را بهتر اجرا و پردازش کند.

مقایسه m12 با a12 از نظر باتری

باتری و شارژر نیز مواردی هستند که در دو گوشی کاملا مشابه یکدیگرند و هیچ تفاوتی میان آن ها دیده نمی شود. در هر دو گوشی، از یک باتری پرحجم ۵۰۰۰ میلی آمپر ساعتی استفاده شده است که از فست شارژ ۱۵ وات هم پشتیبانی می کند. با چنین آداپتور شارژی می توان این باتری را در زما تقریبی ۲ الی ۲.۵ ساعت به طور کامل شارژ کرد. همچنین در صورت استفاده معمولی از هر دو گوشی، شاید بتوان از باتری های آن ها، انتظار دوام ۱ تا ۱.۵ روزه را داشت که زمان مقبولی ست. اما شاید در صورت استفاده زیاد و سنگین از گوشی، این مقدار به کمتر از ۱ روز کاهش پیدا کند.

مقایسه m12 با a12 از نظر طراحی و بدنه

سامسونگ m12 و a12 هر دو تقریبا یک اندازه و وزنی تقریبا برابر ( ۲۱۲ و ۲۰۵ گرم ) دارند. از طرفی باید گفت m12 تنها به شکل دو سیمکارته عرضه می شود اما a12 شامل نسخه تک سیمکارته هم می شود.

هر دو گوشی دارای سنسور تشخیص اثر انگشت نیز هستند که بر روی دکمه پاور و روی لبه سمت راست گوشی واقع شده است.

در لبه پایینی هر دو نیز جک ۳.۵ میلی متری هم به چشم می خورد که می تواند بسیار مورد توجه قرار بگیرد.

قاب پشتی هر دو گوشی طراحی یکسانی دارد اما رنگ آن و در کل، رنگ گوشی ها با هم تفاوت است. m12 دارای سه رنگ مشکی، آبی و سبز است؛ در حالی که a12، ۴ رنگ مشکی، سفید، آبی و قرمز دارد.

جمعبندی : بالاخره m12 بخریم یا a12 ؟

بررسی ها نشان داد که در بخشی چون باتری، هیچ تفاوتی بین m12 و a12 وجود ندارد و همچنین در بخش هایی مثل نمایشگر و دوربین، اختلاف هایی بسیار جزئی بین آن ها دیده می شود. گاهی هم مثل بخش پردازنده، اختلاف کمی بیشتر می شد و انتخاب، راحت تر. در کل باید گفت اختلافات در هر بخش، به نفع m12 بود. دوربین این گوشی می تواند عکس ها وفیلم های کمی با کیفیت تری ثبت و ضبط کند، از طرفی نمایشگر آن از نرخ تازه سازی ۹۰ هرتز پشتیبانی می کند و پردازنده آن، نمرات بالاتری را در تست ها و بررسی های مختلف و معتبر کسب می کند. با توجه به اینکه هر دو گوشی در زمان نوشتن مقاله، قیمتی برابر و حدود ۳,۸۰۰,۰۰۰ تومانی دارند، انتظار می رود که m12 را برای خرید انتخاب کنید؛ چرا که علاوه بر برتری در مشخصات فنی، زمان عرضه نزدیکتری هم دارد و طبیعتا پشتیبانی نرم افزاری طولانی تری هم خواهد داشت.

نظر شما چیست؟

لطفا اگر تجربه ای از خرید m12 یا a12 دارید، در پایین همین مطلب برای پیغام بگذارید تا به کاربران دیگر در انتخاب درست کمک شود.

سوالات متدوال

از نظر صفحه نمایش گوشی m12 بهتر است یا a12؟

با وجود تمام شباهت های میان نمایشگر m12 و a12، نرخ تازه سازی عاملی ست که می تواند برتری نمایشگر m12 را در این رقابت تضمین کند.

از نظر دوربین گوشی m12 بهتر است یا a12؟

سامسونگ m12 به دلیل به کار رفتن پردازنده Exynos 850 در آن، توان پردازشی بیشتری دارد و ظاهر ارتباط این پردازنده با دوربین ها، بهتر از a12 شکل گرفته است و شاهد تصاویر زنده تری در m12 هستیم.

از نظر پردازنده و رم گوشی m12 بهتر است یا a12؟

با اینکه a12 نسخه های حافظه ای پر حجم تر و متنوع تری دارد، اما انتظار می رود حتی نسخه ۴ گیگابایتی m12 از نسخه ۶ گیگابایتی a12 نیز بهتر ظاهر شود و بتواند برنامه های مختلف را بهتر اجرا و پردازش کند.

از نظر باتری گوشی m12 بهتر است یا a12؟

باتری و شارژر نیز مواردی هستند که در دو گوشی کاملا مشابه یکدیگرند و هیچ تفاوتی میان آن ها دیده نمی شود.

آیا m12 و a12 ضدآب هستند؟

در مشخصات هیچ کدام از مدل ها گواهی ip67 مبنی بر مقاومت در برابر آب و گرد و غبار دیده نمی شود.