در این مطلب به بررسی علت سریع و ناگهانی خالی شدن شارژ باتری گوشی سامسونگ اس ۱۰ و اس۱۰ پلاس ( s10 , s10 plus ) و روش های حل این مشکل می پردازیم.

ظرفیت و نگه داری شارژ باتری یکی از مسائل مهم هنگام انتخاب یک گوشی برای هر کاربر است. خالی شدن سریع باتری مشکل بسیار آزار دهنده ای برای کاربران است که ممکن است برای همه گوشی ها اتفاق بیفتد.

طبق گزارشات، کاربران گوشی سامسونگ s10 , s10 plus نیز با مشکل زود خالی شدن باتری مواجه شده اند.

توجه داشته باشید که مشکلات مربوط به باتری مانند تخلیه سریع شارژ بر اثر عوامل نرم افزاری و سخت افزاری ناشی می شوند که در ادامه مطلب با بررسی تمام احتمالات، موثر ترین روش ها را ارائه خواهیم کرد.

سریع خالی شدن شارژ باتری گوشی سامسونگ s10 , s10 plus به دلیل تمام شدن عمر مفید باتری

یکی از رایج ترین دلایل مشکل زود خالی شدن باتری گوشی سامسونگ اس ۱۰ ، تمام شدن عمر مفید آن است که با توجه به میزان و نحوه استفاده شما بین ۲ تا ۵ سال متغیر است. تمام شدن عمر مفید باتری در مواردی با تغییر شکل باتری (اصطلاحا باد کردن) همراه است و گاهی مشاهده می شود درب پشت یا ال سی دی از فریم جدا می شود.

در این حالت در سریع ترین زمان ممکن برای تعویض باتری اقدام کنید زیرا ممکن است به سایر قطعات گوشی شما آسیب جدی وارد شود.

زود خالی شدن باتری گوشی سامسونگ اس ۱۰ ، اس ۱۰ پلاس بر اثر آب خوردگی ، ضربه و …

آب خوردگی ، ضربه ، فشار ، حرارت نیز می توانند عامل زود خالی شدن باتری گوشی سامسونگ اس ۱۰ باشند. این موارد می توانند باعث آسیب دیدگی باتری، بورد و … شوند و در نتیجه باعث بروز مشکلاتی مانند تخلیه سریع شارژ s10 می شود. در این حالت گوشی جهت عیب یابی باید توسط یک تکنسین حرفه ای بررسی شود. شما همچنین می توانید جهت مشاوره با کارشناسان فنی آوافیکس تماس بگیرید.

سریع و ناگهانی خالی شدن شارژ باتری گوشی سامسونگ s10 , s10 پلاس بر اثر اختلالات نرم افزاری

اختلالات نرم افزاری نیز می توانند بر تخلیه ناگهانی شارژ باتری s10 , s10 plus موثر باشند. اگر شما به صورت کاملا ناگهانی و بدون هیچ علت خاصی با مشکل تخلیه سریع شارژ باتری مواجه شده اید، احتمال اینکه علت مشکل اختلالات نرم افزاری باشد، بیشتر می شود. در این شرایط شما می توانید با استفاده از روش های زیر برای حل مشکل اقدام کنید:

روش اول حل مشکل زود خالی شدن باتری اس ۱۰ ، اس ۱۰ پلاس : راه اندازی مجدد

گاهی اوقات راه اندازی مجدد می تواند به برطرف کردن مشکلات کوچک نرم افزاری و سیستم عامل کمک کند. راه اندازی مجدد را به طور منظم حداقل هفته ای یک بار نجام دهید. برای انجام این کار ابتدا دکمه power را برای دسترسی به منو بوت فشار داده و بعد گزینه راه اندازی مجدد را فشار دهید. بررسی کنید آیا استفاده از این روش به شما کمک کرده است یا خیر.

روش دیگر برای راه اندازی مجدد فشار دادن هم زمان دکمه volume پایین و Power برای ۱۰ ثانیه است. این روش تاثیری مشابه برداشتن باتری را از روی گوشی شبیه سازی می کند. در گوشی های قدیمی تر این یک روش موثر برای گوشی هایی بود که غیر فعال شده اند.

همچنین شما می توانید راه اندازی مجدد خودکار را با انجام دادن مراحل زیر بر روی گوشی تنظیم کنید:

  • وارد settings.
  • بر روی مراقبت از دستگاه(Device Care) کلیک کنید.
  • بر روی گزینه ۳ نقطه در بالای صفحه کلیک کنید.
  • راه اندازی مجدد خودکار (Auto restart) را انتخاب کنید.

روش دوم حل مشکل زود خالی شدن باتری s10 , s10 پلاس : پاک کردن cache partition

پاک کردن حافظه پنهان یا کش پارتیشن نیز همواره یک روش موثر برای حل مشکلات نرم افزاری است.

حافظه پنهان یا cache partition در واقع بخشی از حافظه است که اطلاعاتی را برای اجرای سریع سیستم عامل اندروید در خود ذخیره می کند.

گاهی به دلایل مختلف اطلاعات این بخش معیوب می شوند و در نتیجه گوشی دچار مشکلات مختلفی می شود. بنابراین پاک کردن کش پارتیشن می تواند روش موثری برای حل مشکل باشد.

توجه داشته باشید که با این روش هیچ کدام از اطلاعات ذخیره شده توسط شما مانند ویدئوها، تصاویر، مخاطبین، پیام ها و … پاک نخواهند شد. ضمن اینکه به محض راه اندازی مجدد گوشی کش پارتیشن با اطلاعات درست پر خواهد شد.

برای پاک کردن کش پارتیشن مراحل زیر را دنبال کنید:

  • گوشی را خاموش کنید.
  • دکمه volume بالا، Bixby و بعد دکمه power را فشار داده و نگه دارید.
  • هنگامی که لوگوی اندروید روی صفحه نمایش داده شد دکمه ها را رها کنید (نصب بروزرسانی گوشی ۳۰ تا ۶۰ ثانیه قبل از نمایش بازیابی سیستم عامل اندروید نمایش داده خواهد شد).
  • از دکمه volume پایین برای هایلایت گزینه wipe cache partition استفاده کنید.
  • دکمه power را برای انتخاب آن فشار دهید.
  • از دکمه volume پایین برای انتخاب گزینه yes و برای تایید آن از دکمه power استفاده کنید.
  • هنگامی که پاک کردن حافظه Cache به اتمام رسید گزینه Reboot system now روی صفحه هایلایت می شود.
  • دکمه power را برای راه اندازی مجدد گوشی فشار دهید.

روش سوم برای حل مشکل سریع خالی شدن باتری s10 و اس ۱۰ پلاس : بررسی آپدیت ها

در آپدیت امکانات پیشرفته تری به برنامه و یا سیستم عامل اضافه می شود و مشکلات و نواقص نسخه قبلی برطرف می شود. گاهی مشکلات نرم افزاری مربوط به آپدیت نبودن برنامه ها و یا سیستم عامل است. برای رفع مشکل پیش آمده وضعیت آپدیت برنامه ها و سیستم عامل را بررسی کنید.

روش چهارم برای حل مشکل ناگهانی خالی شدن باتری s10 و اس ۱۰ پلاس : بررسی عملکرد در safe mode

 دلیل دیگری که می تواند باعث سریع خالی شدن باتری گوشی سامسونگ s10 شود، نصب برنامه های مخرب بر روی گوشی است. برای بررسی دقیق تر این موضوع گوشی را در Safe Mode قرار داده و عملکرد باتری را بررسی کنید. در این حالت تمام برنامه های نصب شده توسط شما موقتا غیرفعال خواهد شد.

با دنبال کردن مراحل زیر گوشی را در حالت Safe Mode قرار دهید:

  • دکمه power را تا زمانی که گزینه power off روی صفحه نمایش داده شود، نگه دارید.
  • انگشت خود را بر روی power off تا زمانی که گزینه Safe Mode نمایش داده شود، نگه دارید.
  • برای تایید بر روی Safe Mode کلیک کنید.
  • کامل شدن این پروسه ۳۰ ثانیه طول خواهد کشید.
  • بعد از آن Safe Mode در پایین صفحه سمت چپ نمایش داده خواهد شد.

اگر در این حالت شما مشکل سریع خالی شدن باتری s10 مواجه نشدید، به احتمال زیاد علت مشکل یک یا چند برنامه معیوب و مخرب است که باید حذف شوند. بنابراین از آخرین برنامه شروع کنید و برنامه های مشکوک را حذف کنید.

روش پنجم رفع مشکل زود خالی شدن باتری s10 , s10 پلاس : بررسی میزان مصرف باتری برای هر برنامه

استفاده از برنامه های کاربردی بصورت دوره ای و یا تمام مدت لزوماً بد نیست. برنامه های شبکه های اجتماعی که مصرف بالایی از انرژی باتری را دارند در ردیف های اول لیست برنامه های پر مصرف باتری هستند زیر را این برنامه ها در طول زمان مصرف در حال آپدیت شدن از سمت سرورهای خود هستند. برای جلوگیری از مصرف زیاد باتری در این شرایط می توانید مصرف باتری توسط برنامه ها را کاهش دهید و میزان نگه داری شارژ را بالا ببرید. اگر برنامه هایی دارید که کمتر از آن ها استفاده می کنید و میزان مصرف بالایی از باتری دارند را می توانید حذف کنید. برای بررسی و شناسایی بهتر این برنامه ها از گزینه  مصرف باتری (Battery Usage) استفاده کنید.

برای بررسی میزان مصرف باتری هر برنامه مراحل زیر را دنبال کنید:

  • تنطیمات (Settings) را باز کنید.
  • مراقبت از گوشی (Device Care) را باز کنید.
  • بر روی باتری (Battery) کلیک کنید.
  • مصرف باتری (Battery Usage) را انتخاب کنید.

روش ششم حل مشکل تخلیه سریع شارژ s10 و اس ۱۰ پلاس : غیرفعال کردن گزینه Always-On Disply

اگر همیشه از ویژگی صفحه نمایش روشن (Always-On Disply) استفاده می کنید، باید درنظر بگیرید که همین ویژگی یکی از عوامل مهم واصلی در کاهش عمر باتری گوشی گلکسی S10 شما است. با اینکه شرکت سامسونگ اعلام کرده است که ویژگی AOD فقط ۵% از شارژ باتری را استفاده می کند ولی غیر فعال کردن این ویژگی کمک بسیاری به عمر باتری می کند. مراحل زیر را برای غیر فعال کردن ویژگی AOD دنبال کنید:

  • تنظیمات را باز کنید.
  • بر روی قفل صفحه نمایش کلیک کنید.
  • ویژگی صفحه نمایش همیشه روشن (Always-On Disply) را غیر فعال کنید.

گلکسی S10 ویژگی های بسیاری دارد که استفاده از همه آن ها ضرورت ندارد. شما می توانید با غیر فعال کردن برخی از این ویژگی ها مانند پنل روی لبه گوشی، روشنایی روی لبه ها، حرکات ضربه کف دست با رفتن تنظیمات باتری بیشتری را ذخیره کنید.

روش هفتم حل مشکل زود خالی شدن باتری s10 , s10 پلاس : از حالت شب/پس زمینه سیاه استفاده کنید

Night Mode یا حالت شب یکی از ویژگی های جدیدی است که در آخرین نسخه آپدیت شده از شرکت سامسونگ ارائه شده است. استفاده از این ویژگی بخاطر کم بودن نور صفحه در این حالت به ذخیره باتری کمک خواهد کرد. با رفتن به تنطیمات> نمایش> حالت شب آن را فعال کنید.

 هرچه صفحه نمایش دارای نور بیشتر و در تصویر پس زمینه آن رنگ های بیشتری استفاده شده باشد باتری بیشتری استفاده خواهد شد. با استفاده از یک تصویر سیاه و سفید و یا کم کردن تعداد رنگ های موجود در پس زمینه میزان بسیار زیادی از مصرف باتری کاهش می یابد.

روش هشتم حل مشکل سریع خالی شدن شارژ s10 , s10 plus : غیر فعال کردن برنامه ها و ویژگی های مرتبط به شبکه اینترنت

غیر فعال کردن ویژگی هایی مانند GPS (رد یابی موقعیت مکانی)، بلوتوث، اینترنت خط و شبکه wifi می تواند به شما کمک کند. استفاده بصورت مداوم از اینترنت خط می تواند حجم خیلی زیادی از باتری را مصرف کند. اگر امکان استفاده از wifi را دارید اینترنت خط را خاموش کنید. خاموش کردن اینترنت خط، wifi، بلوتوث و GPS در شب و زمانی که نیازی به آن ندارید کمک خیلی زیادی به صرفه جویی در مصرف باتری می کند.

روش نهم رفع مشکل سریع خالی شدن باتری s10 و اس ۱۰ پلاس : کم کردن نور صفحه نمایش

یک راه دیگر برای حفظ شارژ باتری کم کردن نور صفحه نمایش است. اگر شما از گوشی زیاد استفاده می کنید به این معنی است که میزان زیادی شارژ مصرف می کنید، اغلب شما برای چک کردن پیام ها و اعلان ها از گوشی استفاده می کنید. هنگامی که از گوشی استفاده می کنید ممکن است برای چند لحظه صفحه نمایش باز بماند و شارژ بیشتری را مصرف کند. حتی چرخش صفحه نمایش هم میزان شارژ زیادی را مصرف می کند.

مهمتر از همه موارد ذکر شده کم کردن نور صفحه نمایش است. سعی کنید نور آن را در کمترین حالت تنظیم کنید البته خوانایی و راحتی در استفاده از گوشی را هم در نظر بگیرید. برای کم کردن نور صفحه نمایش به تنظیمات> صفحه نمایش> روشنایی بروید و روشنایی را به ۳۰% برسانید. همچنین می توانید ویژگی Adaptive را غیر فعال کنید زیر را بدون این ویژگی هم می توانید به راحتی از صفحه نمایش استفاده کنید. برای غیر فعال کردن این ویژگی به قسمت تنظیمات> نمایش> روشنایی> غیرفعال نورپردازی اقتباس بروید.

روش دهم حل مشکل سریع خالی شدن باتری s10 , s10 plus : از حالت ذخیره باتری استفاده کنید

این حالت به شما کمک می کند میزان شارژ زیادی را ذخیره کنید. در این حالت تعدادی از ویژگی های گوشی غیر فعال می شود برای مثال نور صفحه نمایش به شدت کاهش خواهد یافت. در حالت ذخیره باتری شما می توانید مدت زمان زیادی شارژ باتری گوشی را حفظ کنید. برای فعال کردن ذخیره باتری مراحل زیر را دنبال کنید:

  • تنظیمات را باز کنید.
  • بر روی مراقبت از گوشی کلیک کنید.
  • بر روی باتری کلیک کنید.
  • بر روی حالت قدرت کلیک کنید.
  • اگر ذخیره باتری متوسط را انتخاب کرده اید ویژگی های صفحه نمایش به شرح زیر محدود می شود:
  • محدود شدن ازاطلاعات پس زمینه.
  • غیر فعال شدن روشن ماندن صفحه نمایش(AOD).
  • سرعت پردازش گوشی به ۷۰% محدود می شود.
  • روشنایی صفحه نمایش به ۱۰% کاهش پیدا می کند.
  • وضوح صفحه نمایش به FHD تغییر پیدا می کند.

اگر بیشترین ذخیره باتری را انتخاب کرده اید ویژگی های صفحه نمایش به شرح زیر محدود می شود:

  • محدود شدن ازاطلاعات پس زمینه.
  • غیر فعال شدن روشن ماندن صفحه نمایش(AOD).
  • سرعت پردازش گوشی به ۷۰% محدود می شود.
  • روشنایی صفحه نمایش به ۱۰% کاهش پیدا می کند.
  • وضوح صفحه نمایش به FHD تغییر پیدا می کند.

روش یازدهم حل مشکل زود و ناگهانی خالی شدن شارژ باتری گوشی سامسونگ s10 , s10 plus : تنظیم مجدد کارخانه

تنظیم مجدد کارخانه آخرین راه حل نرم افزاری برای مشکل باتری گوشی گلکسی S10 است. بعد از انجام تنظیم مجدد کارخانه تمام اطلاعات و برنامه ها پاک خواهند شد. توصیه می کنیم از اطلاعات شخصی خود بکاپ تهیه کنید.

پیشنهاد می شود بخوانید:

آموزش بکاپ گرفتن از گوشی سامسونگ

برای انجام تنظیم مجدد کارخانه دو روش وجود دارد.

۱-انجام تظیمات کارخانه به کمک منو تنظیمات:

  • از اطلاعات شخصی روی گوشی خود بکاپ تهیه کنید و حساب کاربری گوگل خود را حذف کنید.
  • تنظیمات را باز کنید.
  • مدیریت عمومی (General management) را پیدا کرده و بر روی آن کلیک کنید.
  • بر روی تنظیم مجدد (Reset) کلیک کنید.
  • تنظیمات کارخانه (Factory data reset) را انتخاب کنید.
  • اطلاعات را مطالعه کنید و برای ادامه بر روی تنظیم مجدد (Reset) کلیک کنید.
  • بر روی پاک کردن همه (Delete All) کلیک کنید.

۲-انجام تنظیمات کارخانه از طریق دکمه های روی گوشی

استفاده از این روش برای شرایطی که شما به منو تنظیمات دسترسی ندارید مناسب است.

مطمئن شوید که حساب کاربری گوگل خود را حذف کرده اید ولی اگر مشکل گوشی مانع انجام آن می شود از پاک کردن آن هم صرف نظر کنید.

نکته: ۳۰ دقیقه قبل از انجام تنظیم کارخانه آن را شارژ کنید.

  • گوشی را خاموش کنید. اگر نمی توانید گوشی را با دکمه power خاموش کنید، منتظر بمانید تا شارژ گوشی تمام شده و گوشی خاموش شود.
  • دکمه volume بالا و Bixby را هم زمان با هم نگه دارید.
  • همان طور که دکمه های volume بالا و Bixby را نگه داشته اید دکمه power را فشار داده و نگه دارید.
  • هنگامی که منوی ریکاوری روی صفحه نمایش داده می شود دکمه ها را رها کنید.
  • دکمه volume پایین را تا زمانی که گزینه Wipe data/factory reset نمایش داده شود نگه دارید.
  • دکمه power را برای انتخاب Wipe data/factory reset فشار دهید.
  • از volume پایین برای هایلایت Yes استفاده کنید.
  • از دکمه power برای تایید تنظیم کارخانه (factory reset) استفاده کنید.

اگر شما نیز با مشکل زود خالی شدن باتری گوشی سامسونگ اس۱۰ و اس ۱۰ پلاس ( s10 , s10 plus ) مواجه شده اید و راهکاری متفاوت برای حل مشکل می شناسید، لطفا در پایین همین صفحه برای پیام بگذارید تا با بروزرسانی این مطلب به سایر کاربران برای حل مشکل کمک شود.