در سال های اخیر شاهد حضور میان رده هایی با ویژگی های متفاوت در خانواده A سامسونگ هستیم. برخی از این میان رده ها با داشتن امکانات ویژه حال و هوایی شبیه تر به گوشی های بالا رده پیدا کرده اند، اما برخی نیز در قالب یک گوشی اقتصادی و برای رفع نیاز روزانه به کاربران عرضه شده اند. در سال ۲۰۲۱  دو میان رده ی جذاب از این خانواده با نام های A22 و A32 به بازار عرضه شدند که هر کدام از این مدل ها در دو نسخه ۴G و ۵G به بازار رقابت پا گذاشته اند. هر کدام از این دو گوشی با ویژگی هایی فراتر از یک میان رده ی اقتصادی طراحی و تولید شده اند و میزان فروش آن ها در بازار نشان دهنده ی محبوبیت بالای این گوشی های هوشمند در بین مخاطبین است. نکته ی حائز اهمیت این است که تمام این امکانات با برچسب قیمتی بسیار مناسبی عرضه خواهد شد و همین موضوع اشتیاق افراد را برای خرید a22 4g، a22 5g، a32 4g و a32 5g بیشتر می کند. در این مطلب قصد داریم به مقایسه ویژگی های این مدل ها در بخش های مختلف بپردازیم تا پی ببریم کدام یک دارای امکانات فنی بهتر و عملکرد قوی تری است.

مقایسه a22 با a32 از نظر صفحه نمایش

در A22 4G از یک نمایشگر Super Amoled با اندازه ۶.۴ این استفاده شده است که نسبت نمایشگر به بدنه در این مدل ۸۴.۳ درصد است. این صفحه نمایش تصاویر را با رزولوشن ۷۲۰ در ۱۶۰۰ پیکسل و تراکم پیکسلی  ۲۷۴ پیکسل بر اینچ نشان می دهد. رفرش ریت این گوشی ۹۰ هرتز است و از HDR نیز پشتیبانی می کند.

این در حالی است که در نسخه ۵G این مدل از یک نمایشگر TFT LCD استفاده شده که اندازه ی آن ۶.۶ اینچی است و قادر از تصاویر را با وضوح ۱۰۸۰ در ۲۴۰۰ پیکسل و تراکم پیکسلی ۳۹۹ پیکسل بر اینچ نمایش دهد. میزان نرخ تازه سازی در این مدل نیز ۹۰ هرتز در نظر گرفته شده است.

اما در A32 4G هم دقیقا مانند نسخه ۴G،  مدل قبلی از یک نمایشگر سوپر امولد ۶.۴ اینچی بهره برده اند اما رزولوشن این نمایشگر ۱۰۸۰ در ۲۴۰۰ پیکسل و تراکم پیکسلی ۴۱۱ پیکسل در اینچ است و سطح اشغال نمایشگر ۸۴.۶ در نظر گرفته شده، نرخ نوسازی ۹۰ هرتزی و روشنایی ۸۰۰ نیتی از دیگر ویژگی های این پنل است.

نسخه ۵G این گوشی مانند مدل قبلی به نمایشگر رده پایین تر مجهز شده و پنل استفاده شده از نوع TFT LCD است. این پنل ۶.۵ اینچی ۸۱.۶ درصد بدنه را به خود اختصاص داده و تصاویر را با رزولوشن ۷۲۰ در ۱۶۰۰ پیکسل و تراکم پیکسلی ۲۷۰ پیکسل بر اینچ نمایش می دهد. در هر دو نسخه A32 از کورنینگ گوریلا گلس۵ برای محافظت از نمایشگر استفاده شده است.

برنده بخش نمایشگر : a32 4g

با توجه به ویژگی های کلی این نمایشگر ها می تواند گفت که مدل های ۵G به خاطر داشتن نمایشگر های LCD در گام اول از دور رقابت حذف می شوند چرا که هر چه یک صفحه نمایش ال سی دی خوب باشد باز هم به جهت تکنولوژی ساخت به پای نمایشگر امولد نمی رسد. علاوه بر این نسبت نمایشگر به بدنه نشان می دهد که حاشیه های اطراف نسخه های ۵G پهن ترند.

در میان دو گوشی A22 4G و A32 4G  نیز نمایشگر A32 به خاطر رزولوشن بالاتر و پوشش محافظ با کیفیت در جایگاه بالاتری قرار خواهد گرفت و می توان در قسمت نمایشگر آن را مدل برنده دانست.

مقایسه a22 با a32 از نظر قیمت ال سی دی

شاید با دیدن این عنوان تعجب کرده باشید چرا که این مورد را معمولا در سایت ها و منابع دیگر نمی بینید. اما از آنجایی که آوافیکس سالها تجربه کاری در حوزه تعمیرات موبایل دارد، دانستن این مورد را هنگام خرید موبایل ضروری می داند.

قضیه از این قرار است که شایع ترین خرابی گوشی های موبایل، شکستن یا سوختن صفحه نمایش در اثر ضربه ، نفوذ آب و اخیرا (بعد از کرونا) هم الکل است. از قضا گران ترین قطعه ی گوشی های سامسونگ نیز همین صفحه نمایش است. بنابراین اگر قیمت صفحه نمایش گوشی را ندانید، ممکن است بعدها با دیدن قیمت آن شوکه شوید و حتی از خیر تعمیر گوشی تان بگذرید. البته امیدواریم هرگز برای گوشی تان اتفاقی نیفتد مخصوصا با این نرخ ارز، اما بهرحال پیشنهاد می کنیم هنگام خرید گوشی نیم نگاهی هم به قیمت ال سی دی آن داشته باشید.

راستی شما می دانید که آوافیکس یک شرکت ارائه دهنده خدمات تعمیرات موبایل در منزل یا محل کار شماست؟ به این صورت که یک تکنسین را در زمان مورد نظر شما به منزل یا محل کار شما اعزام می کند و گوشی تان در حضور خودتان تعمیر می شود.

مقایسه a22 با a32 از نظر دوربین

در A22 4G  مجموعه دوربین پشتی متشکل از ۴ لنز است. دوربین اصلی یک لنز واید ۴۸ مگاپیکسلی است که دارای لرزه گیر اپتیکال OIS است که معمولا در میان رده هایی با این برچسب قیمتی دیده نمی شود. لنز دوم از نوع اولترا واید ۸ مگاپیکسلی با میدان دید ۱۲۳ درجه، لنز سوم از نوع ماکرو ۲ مگاپیکسلی و در نهایت نیز لنز چهارم یک دوربین عمق سنج دو مگاپیکسلی در نظر گرفته شده است. با این دوربین می توان با کیفیت ۱۰۸۰ پیکسل ۳۰ فریم در ثانیه فیلم برداری کرد. لنز سلفی این دستگاه از نوع واید ۱۳ مگاپیکسلی است که کیفیت فیلم های ثبت شده با آن نیز مانند دوربین اصلی خواهد بود.

در نسخه ۵G دوربین سه گانه است و دیگر خبری از لنز ماکرو نیست. لنز اصلی واید ۴۸ مگاپیکسلی، لنز دوم اولترا واید ۵ مگاپیکسلی با میدان دید ۱۱۵ درجه و لنز سوم نیز یک سنسور تشخیص عمق میدان ۲ مگاپیکسلی خواهد بود. این دوربین قادر است با کیفیت ۱۱۵۲ پیکسل ۳۰ فریم در ثانیه فیلم برداری کند. دوربین سلفی دارای یک لنز ۸ مگاپیکسلی است و فیلم های ثبت شده با آن کیفیت ۱۰۸۰ پیکسل ۳۰ فریم در ثانیه خواهند داشت.

در A32 4G دوربین پشتی چهارگانه است و لنز های آن به ترتیب یک لنز واید ۶۴ مگاپیکسلی، یک لنز اولترا واید ۸ مگاپیکسلی با میدان دید ۱۲۳ درجه، یک لنز ماکرو ۵ مگاپیکسلی و در آخر نیز یک سنسور تشخیص عمق میدان ۵ مگاپیکسلی است. کیفیت فیلم برداری با این دوربین ۱۰۸۰ پیکسل ۳۰ فریم در ثانیه است. لنز سلفی ۲۰ مگاپیکسلی واید است و می تواند با کیفیت ۱۰۸۰ پیکسل ۳۰ فریم در ثانیه فیلم برداری کند.

نسخه ی ۵G این مدل برخلاف A22 5G که لنز ماکرو در آن حذف شده بود، دارای یک دوربین چهار گانه است که لنز اصلی این مجموعه دوربین از نوع واید ۴۸ مگاپیکسلی است. یک لنز اولترا واید ۸ مگاپیکسلی با زوایه دید ۱۲۳ درجه، یک لنز ماکرو ۵ مگاپیکسلی و یک سنسور تشخیص عمق دو مگاپیکسلی مجموعه این دوربین را کامل می کنند. کیفیت فیلم های ثبت شده با آن ۴K، ۳۰ فریم بر ثانیه و ۱۰۸۰، ۱۲۰ فریم بر ثانیه خواهد بود. لنز دوربین سلفی واید ۱۳ مگاپیکسلی است که می تواند با کیفیت ۱۰۸۰ پیکسل ۳۰ فریم در ثانیه فیلم برداری کند.

برنده بخش دوربین : a32 4g

با توجه به اعداد و ارقام، دوربین A32 4G از سه مدل دیگر بهتر است. بررسی عکس های ثبت شده توسط این دوربین نیز نشان دهنده ی همین برتری است. جزییات بیشتر، رنج دینامیکی بالاتر و نویز کمتر از دلایلی هستند که این گوشی را در جایگاه بالاتری قرار می دهد.  از سوی دیگر دوربین سلفی این مدل نیز نسبت به باقی رقبا به لنز بهتری مجهز شده است.

مقایسه a22 با a32 از نظر پردازنده و حافظه

حتما می دانید که عملکرد خوب یک گوشی بیش از هر بخش دیگری به تراشه و پردازنده های استفاده شده از آن مربوط است.

در A22 4G تراشه استفاده شده از نوع Mediatek Helio G80 با فرآیند ساخت ۱۲ نانومتری است. یک پردازنده ی مرکزی ۸ هسته ای و یک پردازنده ی گرافیکی Mali G52 MC2 این مجوعه را کامل می کند. در این مدل ۳ نسخه مختلف با فضای ذخیره اطلاعات متفاوت به صورت رم ۴ گیگابایتی و حافظه داخلی ۶۴ و ۱۲۸ گیگابایت و رم ۶ گیگابایتی با حافظه داخلی ۱۲۸ گیگابایتی به کاربران عرضه می شود.

در نسخه ۵G تراشه استفاده شده mediatek Dimensity 700 5G  با فرآیند ساخت ۷ نانومتری و پردازنده مرکزی ۸ هسته ای است. پردازنده ی گرافیکی استفاده شده در این مدل از نوع Mali G57 MC2 در نظر گرفته شده است. فضای ذخیره اطلاعات در نسخه های گوناگون این مدل رم ۴ گیگابایتی با حافظه های داخلی ۶۴ و ۱۲۸ گیگابایتی، رم ۶ گیکابایتی با حافظه ی داخلی ۱۲۸ گیگابایت و رم ۸ گیگابایتی با حافظه داخلی ۱۲۸ گیگابایت است.

جالب است بدانید که در A32 4G پکیج سخت افزاری استفاده شده دقیقا مانند A22 4G است و تنها تفاوت آن ها این است که A32 4Gدارای نسخه با رم ۸ گیگابایت و حافظه داخلی ۱۲۸ گیگابایتی اسن که A22 4G نسخه ای با این فضای ذخیره اطلاعات ندارد.

اما A32 5G سخت افزاری متفاوت با  A22 5G دارد. تراشه ی استفاده شده در این مدل از نوع Mediatek Dimensity 720 5G است. پردازنده ی مرکزی هشت هسته ای و پردازنده ی گرافیکی Mali G57 MC3 در نظر گرفته شده است. اما فضای ذخیره ی اطلاعات در نسخه های مختلف این مدل دقیقا مانند A22 5G است.

برنده بخش پردازنده و حافظه: a32 5g

تا این جا متوجه شدیم که نسخه های ۴G هر دو مدل در نمایشگر و دوربین از نسخه های ۵G پیشی می گیرند، اما قسمت اصلی که برتری ۵G ها را به رخ می کشد سخت افزار قدرتمند تر است. پس در مقایسه پکیج سخت افزاری a22 5G برتر از A22 4G و A32 5G برتر از A32 4G خواهد بود.

اما میان این مدل برتر نیز، A325G به خاطر تراشه ی جدید تر و قوی تر و هم چنین پردازنده ی گرافیکی بهتر برنده می شود، پس در نتیجه مدلی که عملکرد قوی تری در بین این چهار گوشی هوشمند دارد، قطعا A32 5G است.

مقایسه a22 با a32 از نظر باتری

در A22 4G دارای یک باتری ۵۰۰۰ میلی آمپرساعتی برای تامین انرژی است که در تست های مقاومت باتری دوام کلی آن حدود ۱۲۱ ساعت تخمین زده شده است، این باتری با یک شارژر ۲۵ واتی فست شارژ تجدید قوا می کند. این شارژر می تواند در مدت نیم ساعت باتری را ۲۳ درصد شارژ کند و برای شارژ کامل ۲ ساعت و ۲۰ دقیقه زمان لازم است.

در A22 5G ظرفیت باتری و سرعت شارژر دقیقا مانند نسخه ۴G است اما با توجه به این که سخت افزار این دو مدل با هم فرق می کند، میزان نگهداری شارژ و مدت تجدید شارژ نیز متفاوت است. تست مقاومت باتری کلی دوام این باتری را ۱۱۸ ساعت اندازه گیری کرده و در تست های وبگردی، تماشای فیلم و مکالمه نیز  میزان دوان ۲ تا ۳ ساعت کمتر از مدل ۴G است. باتری A22 5G در مدت نیم ساعت مانند A22 4G، ۲۳ درصد شارژ می شود اما برای فول شارژ شدن حدود ۱۰ دقیقه زمان بیشتری احتیج دارد.

A32 4G و A32 5G نیز باتری ۵۰۰۰ میلی آمپر ساعتی و شارژر ۱۵ واتی دارند زمان نگهداری شارژ در تست های مقاومت باتری برای این دو مدل به ترتیب ۱۱۹ و ۱۲۳ ساعت است که اختلاف این زمان به خاطر سخت افزار متفاوت است. A32 4G در نیم ساعت ۲۵ درصد و A32 5G، ۲۳ درصد شارژ می شود و مدت فول شارژ شدن در این دو مدل به ترتیب ۲:۱۹ و ۲:۲۴ خواهد بود.

برنده بخش باتری : –

میزان شارژدیهی و زمان تجدید قوا در این ۴ مدل بسیار نزدیک به هم است. با توجه به این که نمایشگر های امولد مصرف بیشتری نسبت به ال سی دی های دارند، میزان نگهداری شارژ در نسخه های ۴G بهتر است اما سخت افزار نسخه های ۵G قوی تر و پرمصرف تر خواهد بود پس با این شرایط عملکرد باتری در این ۴ مدل تقریبا یکسان است و می توان گفت این بخش برنده ی قاطعی ندارد.

مقایسه a22 با a32 از نظر بدنه و طراحی

مقایسه a22 با a32 از نظر بدنه و طراحی

ابعاد A22 4G حدود ۱۵۳.۹ در ۷۳.۶ در ۸.۴ میلی متر  و وزن آن ۱۸۶ گرم است. بدنه پلاستیکی و قسمت جلوی گوشی شیشه ایست و یک فریم پلاستیکی این دور تا دور آن ها را قرار دارد. ۴ لنز دوربین پشتی در یک ماژول مربعی با چیدمانی به همین شکل طراحی شده اند.

در مدل ۵G ابعاد۱۶۷.۲ در ۷۶.۴ در ۹ میلی متر  و وزن ۲۰۳ گرم است اما جنس پنل پشت و جلو، فریم دور و چیدمان دوربین نیز دقیقا مانند نسخه ۴G است. یکی از تفاوت های ظاهری دیگر در بین این دو مدل ناچ قطره ای استفاده شده برای قرار گیری لنز دوربین سلفی است که در مدل ۴G این ناچ کوچکتر و با انحنای کمتری وجود دارد.

ابعاد A32 4G، ۱۵۸.۹ در ۷۳.۶ در ۸.۴ میلی متر و وزن آن ۱۸۴ گرم است در حالی که نسخه ۵G  با ابعاد ۱۶۴.۲ در ۶۴.۱ در ۹.۱ و وزن ۲۰۵ گرم گوشی بزرگتر و سنگین تری است. جنس بدنه ی پشت و جلو در این دو مدل نیز مانند مدل های A22 است ولی تفاوت اصلی بین آن گوریلاگلس ۵ است که در هردو نسخه ی A32  برای محافظت از نمایشگر استفاده شده است. چینش دوربین پشتی در این دو مدل خطی است و تفاوت ناچ دوربین سلفی مانند نسخه های A22 در نظرگرفته شده است.

برنده بخش طراحی : a32 4g & 5g

باید گفت که ویژگی های بدنه این ۴ مدل تقریبا یکی است و انتخاب میان آن ها سلیقه ای است و افراد باید با توجه به وزن، ابعاد و چینش دوربین های مدل مورد علاقه خود را انتخاب کنند. اما هر دو نسخه A32 به خاطر پوشش محافظ گوریلاگلس امنیت بالاتری دارند.

جمع بندی : بالاخره a32 بخریم یا a22 ؟ ۴g یا ۵g ؟

پاسخ به این سوال به انتظارات شما از گوشی بستگی دارد. اگر اهل فیلم دیدن یا بازی کردن هستید، صفحه نمایش سوپر آمولد انتخاب بهتری برای شماست. نسخه های ۴g هر دو گوشی به نمایشگرهای سوپر آمولد مجهز هستند. اما در صورتی سرعت و عملکرد گوشی هنگام بازی برای شما اهمیت دارد، نسخه های ۵g این دو گوشی مخصوصا a32 5g می تواند انتظار شما را برآورده کند. البته از آنجایی که این سری a22 با a32 اختلاف قیمت هم دارند، بهتر است بررسی کنید کدام یک از ویژگی ها برای شما مهم است و آیا ارزش پرداخت هزینه ی بیشتر را دارد.

نظر شما چیست؟

لطفا اگر تجربه ای از خرید a22 4g، a22 5g، a32 4g یا a32 5g دارید، در پایین همین مطلب برای پیغام بگذارید تا به کاربران دیگر در انتخاب درست کمک شود.

سوالات متداول

از نظر صفحه نمایش گوشی a22 بهتر است یا a32؟

A32 4G به خاطر نمایشگر سوپرآمولد با رزولوشن بالاتر و پوشش محافظ با کیفیت در جایگاه بالاتری قرار خواهد گرفت و می توان در قسمت نمایشگر آن را مدل برنده دانست.

از نظر دوربین گوشی a2۲ بهتر است یا a32؟

با توجه به اعداد و ارقام، دوربین A32 4G از سه مدل دیگر بهتر است. بررسی عکس های ثبت شده توسط این دوربین نیز نشان دهنده ی همین برتری است.

از نظر پردازنده و رم گوشی a22 بهتر است یا a32؟

A32 5G به خاطر تراشه ی جدید تر و قوی تر و هم چنین پردازنده ی گرافیکی بهتر برنده می شود، در نتیجه مدلی که عملکرد قوی تری در بین این چهار گوشی هوشمند دارد، قطعا A32 5G است.

از نظر باتری گوشی a22 بهتر است یا a32؟

باتری در این ۴ مدل تقریبا یکسان است و می توان گفت این بخش برنده ی قاطعی ندارد.

آیا a22 و a32 ضدآب هستند؟

در مشخصات هیچ کدام از مدل ها گواهی ip67 مبنی بر مقاومت در برابر آب و گرد و غبار دیده نمی شود. پس هیچکدام از این چهار مدل ضدآب نیستند.