iphone SE 2020؛ میان رده اپل که که به منظور حضور در میان میان رده ها وارد بازار شد. از ابتدای معرفی آن، تعریف ها و انتقاد ها به سوی این گوشی روانه شد که می توان گفت عموم آن ها درست بودند. این گوشی از بعضی جهات مثل سخت افزار در قد و قواره یک پرچمدار و از بعضی جهات دیگر حتی ویژگی های یک میان رده را هم دارا نیست، مثل باتری و شارژر؛ با ما همراه باشید تا در این مقاله مزایا و معایب آیفون se 2020 را زیر ذره بین ببریم.

معایب آیفون se 2020 : صفحه نمایش IPS با حاشیه های زیاد

اصرار اپل به استفاده از صفحه نمایش های IPS در گوشی هایش حتی در سال ۲۰۲۰ عجیب به نظر می رسد. se 2020 درست است که به عنوان یک میان رده عرضه شده اما انتظار می رفت که با یک نمایشگر آمولد عرضه شود نه یک صفحه نمایش IPS . برتری نمایشگرهای آمولد از نظر کیفیت نمایش تصویر و عملکرد تاچ بر کسی پوشیده نیست.

از صفحه نمایش این گوشی کم نمی توان گله کرد؛ عیب دیگر آن اندازه کوچک با حاشیه های زیادش است. صفحه نمایش به کار رفته در Iphone SE 2020، اندازه ۴.۷ اینچی دارد؛ این ویژگی شاید برای طرفداران سرسخت و سنتی اپل بسیار دلچسب به شمار رود، اما در بازار این روز های گوشی های هوشمند، باید گفت ۴.۷ اینچ رقم بسیار کمی ست. از طرفی حاشیه های بسیار زیاد کنار صفحه نمایش، حس داشتن یک گوشی به روز و محصول سال ۲۰۲۰ را به شما منتقل نمی کند. این گوشی دارای نسبت صفحه نمایش به بدنه ۶۵.۴% می باشد که نشان می دهد حاشیه های این گوشی، در سطح گوشی های مشابه نیست.

مزایای آیفون se 2020 : قیمت پایین نمایشگر

شاید با دیدن این عنوان تعجب کرده باشید. چرا که این مورد را معمولا در سایت ها و منابع دیگر نمی بینید. اما از آنجایی که آوافیکس سالها تجربه کاری در حوزه تعمیرات موبایل دارد، دانستن این موضوع را هنگام خرید موبایل ضروری می داند.

قضیه از این قرار است که آسیب پذیرترین قطعه ی گوشی موبایل همین ال سی دی است که ممکن است بر اثر نفوذ آب، پرت شدن از ارتفاع، ضربه خوردن یا مواردی مشابه این آسیب جدی ببیند. صفحه نمایش‌های IPS هر عیبی که داشته باشند، در عوض نسبت به نمایشگرهای آمولد ارزان هستند.

بنابراین در کل پیشنهاد می کنیم هنگام خرید گوشی نیم نگاهی هم به قیمت ال سی دی آن داشته باشید چرا که اگر قیمت صفحه نمایش گوشی را ندانید، ممکن است بعدها با دیدن قیمت آن شوکه شوید و حتی از خیر تعمیر گوشی تان بگذرید.  البته امیدواریم با این نرخ ارز هرگز برای گوشی تان اتفاقی نیفتد.

راستی شما می دانید که آوافیکس یک شرکت ارائه دهنده خدمات تعمیرات موبایل در محل است؟ به این صورت که یک تکنسین را در زمان مورد نظر شما به منزل یا محل کار شما اعزام می کند و گوشی تان در حضور خودتان تعمیر می شود.

مزایای گوشی Iphone SE 2020 : بهره مندی از سنسور True Tone

سنسور True Tone برای اولین بار بر روی آیپد پرو ۲۰۱۶ قرار گرفت و معرفی شد. این سنسور قابلیت تشخیص نور محیط و تنظیم رنگ های صفحه نمایش را با آن دارد. برای مثال اگر شما در محیطی با نور قرمز بسیار زیاد در حال کار کردن با گوشی خود باشید، این سنسور حضور رنگ های گرم مثل قرمز را در محیط تشخیص می دهد و سپس با تبدیل رنگ های صفحه نمایش به رنگ های گرم تر و متناسب تر با محیط، سعی می کند به شما تجربه بهتری از کار کردن با صفحه نمایش خود در محیط های مختلف ارائه دهد. در کنار این موضوع، بهره مندی این گوشی از حداکثر روشنایی ۶۲۵ نیت که رقم نسبتا خوبی نیز در مقایسه با رقبا به شمار می رود، می تواند تاثیر به سزایی در ایفای درست نقش سنسور True Tone داشته باشد؛ چرا که می تواند در محیط های پرنور، مثل زیر نور خورشید هم جلوه ای ویژه و خاص از رنگ ها متناسب با محیط به شما ارائه دهد.

مزایای ایفون se 2020 : پردازنده A13 Bionic بسیار قوی

شاید بتوان برگ برنده آیفون SE 2020 را پردازنده قدرتمند آن دانست. این گوشی در آوریل سال ۲۰۲۰ معرفی شد، یعنی ۷ ماه پس از سری آیفون های ۱۱؛ اما این گوشی همچنان در قلب خود، از پردازنده های قدرتمند به کار رفته در Iphone 11 Pro و Iphone 11 Pro Max استفاده می کند. چیپست قدرتمند A13 Bionic که در پرچمداران سال قبل از آن استفاده شده بود و در تست هایی مثل GeekBench حتی از رقیبان خود مثل Samsung Note 20 Ultra و S21 Ultra هم نمره بالاتری را کسب می کند. وجود چنین پردازنده قوی ای آن هم درون یک میان رده، می تواند خیال شما را بابت استفاده از برنامه های سنگین، پردازش بازی های گرافیکی و عملا هر چیزی راحت کند. به جرات می توان گفت وجود پردازنده A13 Bionic در این میان رده به همراه ۳ گیگابایت رم، باعث می شود Iphone SE 2020 از هر رقیب دیگری در بازه قیمتی خودش، قوی تر ظاهر بشود.

معایب آیفون se 2020 : حافظه کم

نبود درگاه حافظه SD در گوشی های اپل چیز جدیدی نیست؛ از ابتدا سعی شد گوشی های این شرکت بدون درگاه حافظه خارجی ساخته و عرضه شوند اما معمولا اپل با ارائه نسخه های متنوع و با حجم بالای حافظه، سعی می کرد این مشکل را تا حدی برطرف کند.

در Iphone SE 2020، نه تنها خبری از درگاه حافظه خارجی نیست، بلکه این گوشی با ۳ گیگ رم و با حافظه های داخلی ۶۴، ۱۲۸ و ۲۵۶ گیگابایتی به بازار عرضه شده است؛ شاید با استفاده های امروزه کاربران گوشی های هوشمند، ۶۴ گیگابایت تنها یک شوخی بی مزه و ۱۲۸ گیگابایت هم تنها رقمی قابل قبول به شمار بیاید. برای داشتن نسخه ۲۵۶ گیگابایتی هم باید مشخصا هزینه بیشتری بپردازید.

با وجود قیمت بالای این میان رده آن هم در نسخه ۶۴ گیگابایتی، باید دید آیا باز هم طرفداران سرسخت اپل حاضر هستند رقمی بین ۱۳ الی ۱۴ میلیون تومان برای نسخه ۲۵۶ گیگابایتی Iphone SE بپردازند؛ هرچند که حتی ۲۵۶ گیگابایت هم برای کسانی که زیاد اهل موسیقی گوش دادن و تماشای فیلم هستند، عدد قابل اطمینانی نیست.

مزایای آیفون se 2020 : عملکرد دوربین

در نگاه اول به قاب پشتی، شاید کمی متعجب شوید که تنها یک لنز دوربین در این گوشی تعبیه شده است؛ آن هم یک لنز ۱۲ مگاپیکسلی، اما صبر کنید، عملکرد همین یک لنز شما را متعجب می سازد! د

ر دنیای امروز گوشی های هوشمند که شاید تعداد لنز ها هم دلیلی بر برتری یک گوشی ست، اپل اما هیچ گاه خودش را درگیر تعداد و ارقام نمی کند؛ در عوض پس از مشاهده عملکرد دوربین های اپل که شاید روی کاغذ ضعیف باشند، به توانایی بالای آن ها پی می برید؛ SE هم از این قاعده مستثنی نیست، دوربین اصلی این گوشی که روزلوشن ۱۲ مگاپیکسلی دارد، عملکرد واقعا خوبی در شرایط مختلف از خود بر جای می گذارد.

شاید انتظارش را نداشته باشید اما این دوربین می تواند تصاویر واقعا خوبی نسبت به رقبای خود ثبت کند. کیفیت بالای تصاویر در روز، عملکرد خوب دوربین در شب حتی با وجود نبود امکان Night Mode و عکس های پرتره ای که در آن ها سوژه اصلی به خوبی از بک گراند جدا شده اند، همه و همگی از ویژگی های بارز و مثبت این تک لنز ریزه میزه به شمار می روند!

دوربین جلو Iphone SE 2020 هم ۷ مگاپیکسلی ست اما دقیقا مثل دوربین اصلی، عکس های واقعا خوبی را می توانید با آن ثبت کنید. عکس های پرتره دوربین جلو هم کیفیت بسیار خوبی دارند و فوکوس روی سوژه اصلی در آن به خوبی انجام می گیرد.

دلیل این همه تعریف و تمجید ما از دوربین های SE به خاطر این نیست که شاید این گوشی می تواند با پرچمداران اپل و حتی دیگر شرکت ها رقابت کند؛ بلکه به خاطر کیفیت نظری پایین اما کیفیت عملکردی بسیار خوبی ست؛ علاوه بر این ، اگر عملکرد دوربین SE 2020 را در مقایسه با رقبایش بسنجیم، چیزی از آن ها که کم ندارد هیچ، حتی گاهی بهتر نیز عمل می کند. در نظر گرفتن تمام این نکات، باعث شد تا دوربین Iphone SE 2020 را از نکات مثبت و مزایای آن به شمار بیاوریم.

معایب آیفون se 2020 : باتری ناامید کننده!

با این که پیشتر درباره پردازنده قدرتمند و پرچمدار این گوشی صحبت کردیم، اما گویی باتری این گوشی، سوغاتی از دوران باستان است! این باتری که ظرفیتی برابر با ۱۸۲۱ mAh دارد، اصلا عملکرد خوبی حتی در برابر رقبای ارزان قیمت اندرویدی خود هم بر جای نمی گذارد. امروزه در گوشی های اندرویدی شرکت های سامسونگ و شیائومی، رقابت تنگاتنگی در بحث باتری را می توان دید که هر کدام از شرکت ها سعی در افزایش ظرفیت باتری ها، کاهش زمان شارژ شدن و کیفیت شارژدهی ارائه می دهند. از ظرفیت کم باتری این گوشی هم اگر بگذریم، شارژر بسیار کند ۵ واتی موجود در جعبه را نیز نمی توان نادیده گرفت؛ هرچند این گوشی از شارژ ۱۸ واتی نیز پشتیبانی می کند که برای داشتن آن هم باید کمی بیشتر هزینه کنید تا بتوانید عملکردی نسبتا بهتر را از شارژدهی این گوشی مشاهده کنید.
اگر از شارژر ۵ واتی موجود در جعبه برای شارژ این گوشی از ۰ درصد استفاده کنید، در حدود ۳۰ دقیقه می توانید ان را ۲۷ درصد شارژ کنید وبرای شارژ کردن آن هم از ۰ تا ۱۰۰، به چیزی در حدود ۲ ساعت و نیم زمان احتیاج دارید.
در صورت استفاده از شارژر ۱۸ واتی اما، در زمان ۳۰ دقیقه این گوشی ۶۷ درصد شارژ می شود و برای شارژ شدن از ۰ تا ۱۰۰ درصد نیاز به ۱۰۰ دقیقه زمان دارد.

معایب گوشی ایفون se 2020 : طراحی قدیمی

آیفون SE 2020 ترکیبی از گوشی های مختلف دیگر شرکت اپل است! همانطور که اشاره شد، پردازنده آن که پردازنده به کار رفته در ۱۱ پرو و ۱۱ پرو مکس است، طراحی بدنه آن نیز دقیقا طراحی آیفون ۸ است.

Iphone SE 2020 از طراحی آیفون ۸ که محصول سال ۲۰۱۷ است بهره می برد، چیزی که شاید در بین گوشی های هوشمند اصلا مد روز نیست! حاشیه های بسیار زیاد اطراف صفحه نمایش از مهم ترین نکات این طراحی به شمار می رود. با وجود ایراداتی که به این طراحی می توان گرفت، اما باید گفت در ساخت قاب پشتی این گوشی از شیشه و در ساخت فریک کناری هم از آلومینیوم استفاده شده که این ویژگی ها سبب می شود SE 2020، از شارژ بی سیم یا Wireless Charging هم پشتیبانی کند؛ بدنه خوش ساخت و پشتیبانی از شارژ بی سیم، امکاناتی نیستند که بتوان آن ها را در خیلی از میان رده های اندرویدی مشاهده کرد؛ با توجه به مسائل گفته شده، می توان طراحی قدیمی SE 2020 را نقطه قوتی نیز برای آن به حساب آورد!

معایب گوشی ایفون se 2020 : طراحی قدیمی

مزایای iphone SE 2020 : بهره مندی از دکمه Home و طبیعتا حسگر اثر انگشت

دکمه Home برای دنبال کنندگان قدیمی اپل خبر بسیار خوبی ست، چیزی که دیگر آن را نمی توان بر روی گوشی های این شرکت مشاهده کرد؛ اما همانگونه که گفتیم، بدنه به کار رفته در SE 2020 هیچ تفاوتی با آیفون ۸ ندارد و بنابراین از دکمه Home و اثر انگشت هم پشتیبانی می کند؛ با حذف دکمه هوم در آیفون ۱۰ و نبود آن در سری های بعدی اپل، کمبود حسگر اثر انگشت هم به خوبی حس می شد اما به لطف طراحی قدیمی SE 2020 سنسور اثر انگشت هم باز گشته است! برخی وجود حسگر اثر انگشت را موثر تر از Face ID یا قفل تشخیص چهره می دانند که تا حدودی هم درست است؛ چرا که برای استفاده از این نوع رمزگذاری، باید حتما گوشی را در مقابل چهره خود قرار داد که گاهی یا امکان آن وجود ندارد یا با داشتن ماسک بر روی چهره این کار کمی مشکل می شود؛ به خصوص در دوران کرونا.

مزایای آیفون اس ای ۲۰۲۰ : اسپیکر های استریو

وجود اسپیکر های استریو می تواند خبر خوبی باشد برای کسانی با گوشی خود به انجام بازی یا به تماشای فیلم می پردازند؛ اسپیکر های استریو به کار رفته در SE 2020 در دو قسمت آن تعبیه شده اند؛ یکی اسپیکر های اختصاصی پخش صدا در لبه پایینی گوشی و دیگر اسپیکر مکالمه در بالای صفحه نمایش. در کنار حضور اسپیکر های استریو، این اسپیکر ها عملکرد خیلی خوبی را هم به نمایش میگذارند؛ صدای پخش شده از آن ها در حداکثر صدا، بسیار بلند و با کیفیت است. دوربین اصلی این گوشی هم می تواند به صورت استریو فیلم برداری کند و شما می توانید با پخش فیلم هایی که با دوربین اصلی این گوشی ضبط کرده اید، تجربه ای بسیار واقعی تر را به وسیله این اسپیکر های استریو از تصاویر ضبط شده خود را تجربه کنید.

مزایای Iphone SE 2020 : پشتیبانی نرم افزاری طولانی مدت

یکی از ویژگی های بارزی که در تمام دستگاه های ساخت اپل دیده می شود، پشتیبانی طولانی مدت نرم افزار و آپدیت های آن است. معمولا گوشی های اپل، تا ۵ الی ۶ سال پس از ساخت، می توانند آپدیت های مختلف ارائه شده از سوی اپل را دریافت کنند. SE 2020 هم قطعا همین گونه خواهد بود و باید خیال شما از این بابت حداقل برای ۵،۶ سال دیگر راحت و آسوده باشد. این گوشی در حال حاضر با خبر متنشر شده از سوی اپل، این گوشی ios 15 را نیز دریافت می کند. البته با شنیدن این که اپل حتی برای آیفون se 2016 نیز ios 15 را ارائه می دهد، می توان گفت برای این گوشی یعنی SE 2020 می توانیم حتی انتظار پشتیبانی نرم افزاری این گوشی را حتی تا سال ۲۰۲۶ داشته باشیم.

مزایای آیفون se 2020 : ضد آب و گرد و غبار

گواهی ip67 نشان دهنده ضد آب و ضد گرد و غبار بودن هر گوشی دارای آن می باشد. SE 2020 هم با داشتن این گواهی نامه، تعهد می دهد که می تواند تا ۳۰ دقیقه در عمق ۱ متری آب دوام بیاورد و مشکلی هم برایش پیش نیاید. همچنین این گوشی در محیط های خاص، ضد گرد و غبار هم هست. البته آوافیکس قویا پیشنهاد می کند که با اعتماد به این گواهی گوشی تان در معرض آب خوردگی قرار ندهید.

مزایا و معایب آیفون se 2020 : قیمت

شاید با دیدن این تیتر کمی جا خورده باشید؛ اگر شما یک کاربر غیر ایرانی بودید و به دنبال یک گوشی اپل و با امکانات یک میان رده می گشتید، شاید SE 2020 برای شما یک انتخاب اقتصادی و مزیت به شمار می رفت؛ اما نسخه ۶۴ گیگابایتی این گوشی در زمان نوشتن این مقاله قیمتی در حدود ۱۱,۹۰۰,۰۰۰ تومان دارد که شاید برای تهیه یک شارژر بهتر، قاب محافظ و برچسب روی صفحه مجبور به پرداخت مبلغی بیش از ۱۲,۰۰۰,۰۰۰ تومان بشوید؛ مبلغی که شاید اصلا اقتصادی به شمار نرود. هر چند اگر بازار گران قیمت گوشی های موبایل را بررسی کنیم و سری به قیمت ها بزنیم، شاید این قیمت در مقابل پرچمدار های اپل و سامسونگ عدد بزرگی نباشد، اما باز هم نمی توان با توجه به قیمت آن، نام ” میان رده اقتصادی ” را بر آن نهاد؛ حداقل در ایران.

بالاخره آیفون se 2020 بخریم یا نه؟

همانگونه که در مزایا و معایب این گوشی بیان کردیم، وجود پردازنده پرچمدار سال ۲۰۲۰، عملکرد عالی دوربین، ضد آب بودن و اسپیکر های استریو می توانند دلیل های قانع کننده ای برای خرید این گوشی باشند. اما نمی توان از صفحه نمایش IPS ، عملکرد ضعیف باتری و شارژر ۵ واتی موجود در جعبه آن گذشت.

در کل می توان گفت اگر مشکلی با کیفیت نمایشگر ندارید و از روزی ۲ بار شارژ کردن گوشی خود کلافه نمی شود، باید گفت که عملکرد SE 2020 در انجام کار های پردازشی، عملکرد دوربین ها و پشتیبانی نرم افزاری طولانی مدت، شما را راضی خواهد کرد.

با این حال باز هم با توجه به قیمت بالای این گوشی در بازار ایران نمی توان نام میان رده  ا برای آن به کار برد اما باز هم با تمام این تفاسیر باید گفت که Iphone SE 2020، در بازه قیمتی ۱۲ تا ۱۴ میلیون تومان شاید بهترین انتخاب نباشد، اما قطعا یکی از گزینه هایی ست که باید حتما به آن فکر کنید.

نظر شما چیست؟

لطفا اگر تجربه ای از خرید iphone SE 2020 دارید، در پایین همین مطلب برای پیغام بگذارید تا به کاربران دیگر در انتخاب درست کمک شود.

سوالات متداول

مزایا و معایب آیفون se 2020 از نظر صفحه نمایش چیست؟

صفحه نمایش IPS کوچک با حاشیه های زیاد iphone se 2020 هیچ حسنی ندارد به جز قیمت پایین نمایشگر در صورت آسیب دیدن.

مزایا و معایب آیفون se 2020 از نظر عملکرد چیست؟

پردازنده ی این گوشی مانند پردازنده های قدرتمند به کار رفته در Iphone 11 Pro و Iphone 11 Pro Max یعنی A13 است. وجود چنین پردازنده قوی ای آن هم درون یک میان رده، می تواند خیال شما را بابت استفاده از برنامه های سنگین، پردازش بازی های گرافیکی و عملا هر چیزی راحت کند.

مزایا و معایب ایفون se 2020 از نظر دوربین چیست؟

کیفیت بالای تصاویر در روز، عملکرد خوب دوربین در شب حتی با وجود نبود امکان Night Mode و عکس های پرتره ای که در آن ها سوژه اصلی به خوبی از بک گراند جدا شده اند، همه و همگی از ویژگی های بارز و مثبت این تک لنز ریزه میزه به شمار می روند!

مزایا و معایب ایفون se 2020 از نظر باتری چیست؟

باتری این گوشی که ظرفیتی برابر با ۱۸۲۱ mAh دارد، اصلا عملکرد خوبی حتی در برابر رقبای ارزان قیمت اندرویدی خود هم بر جای نمی گذارد. از ظرفیت کم باتری این گوشی هم اگر بگذریم، شارژر بسیار کند ۵ واتی موجود در جعبه را نیز نمی توان نادیده گرفت؛ هرچند این گوشی از شارژ ۱۸ واتی نیز پشتیبانی می کند که برای داشتن آن هم باید کمی بیشتر هزینه کنید تا بتوانید عملکردی نسبتا بهتر را از شارژدهی این گوشی مشاهده کنید.

آیا ایفون se 2020 ضدآب است؟

گواهی ip67 نشان دهنده ضد آب و ضد گرد و غبار بودن هر گوشی دارای آن می باشد. SE 2020 هم با داشتن این گواهی نامه، تعهد می دهد که می تواند تا ۳۰ دقیقه در عمق ۱ متری آب دوام بیاورد