معمولا نسل جدید یک گوشی با امکاناتی فراتر از نسل پیشین و با برطرف کردن عیب های گذشته پا به میدان رقابت می گذارد ولی در اکثر موارد کلیت طراحی و کیفیت فنی بسیار نزدیک به هم است. اما زمانی که به سراغ دو مدل اخیر پرچمدار سامسونگ، یعنی S22 Ultra محصول سال ۲۰۲۲ و S21 Ultra محصول سال ۲۰۲۱، که لقب بهترین پرچمداران را در دوره ی خود کسب کردند می رویم، داستان کمی متفاوت است.
در این مطلب قصد داریم با مقایسه اس ۲۲ اولترا با اس ۲۱ اولترا، این دو ابر قدرت سامسونگ، به بررسی تفاوت های اصلی آن ها بپردازیم تا متوجه شویم کدام یک در این رقابت برنده ی نهایی خواهد بود.

مقایسه s21 ultra با s22 ultra : نمایشگر

زمانی که نمایشگر این دو مدل را بررسی می کنیم متوجه می شویم که در هر دو از یک پنل ۶.۸ اینچی Dynamic Amoled 2X استفاده شده است. S21 اولترا قادر است تصاویر را با رزولوشن ۱۴۴۰ در ۳۲۰۰ پیکسل و تراکم پیکسلی ۵۱۵ پیکسل بر اینچ به نمایش در آورد و S22 Ultra رزولوشن ۱۴۴۰ در ۳۰۸۰ پیکسل و تراکم پیکسلی ۵۰۰ پیکسل بر اینچ را ارائه می کند. هر دو نمایشگر رفرش ریت ۱۲۰ هرتزی دارند و از نظر روشنایی و دقت رنگی بی نظیر عمل می کنند. این دو صفحه نمایش در برخی از ویژگی های دیگر مانند پشتیبانی از HDR10+ برای نمایش محتوای با کیفیت و داشتم قابلیت Always on برای نمایش همیشگی برخی از اطلاعات بر روی صفحه نمایش شبیه به هم هستند.

برنده بخش نمایشگر : با این که هر دو پرچمدار به بهترین نمایشگر موجود در بازار مجهز شده اند و روشنایی بی نظیری دارند، اما حداکثر روشنایی ۱۵۰۰ نیتی S21 اولترا در برابر حداکثر روشنایی ۱۷۵۰ نیتی S22 اولترا، پرچمدار جدید تر را در جایگاه بالاتری قرار می دهد و اما یکی از ویژگی های اصلی نمایشگر S22 Ultra که سبب می شود برنده ی بی چون و چرا در این بخش باشد، قابلیت انطباق پذیری رفرش ریت است، با این که میزان رفرش ریت هر مدل یکی است اما اس ۲۲ اولترا می تواند بنا به کاربری های مختلف میزان رفرش ریت را از ۱ تا ۱۲۰ هرتز تنظیم کند.

مقایسه s22 ultra با s21 ultra از نظر قیمت ال سی دی

شاید با دیدن این عنوان تعجب کرده باشید چرا که این مورد را معمولا در سایت ها و منابع دیگر نمی بینید. اما از آنجایی که آوافیکس سالها تجربه کاری در حوزه تعمیرات موبایل دارد، دانستن این مورد را هنگام خرید موبایل ضروری می داند.

قضیه از این قرار است که شایع ترین خرابی گوشی های موبایل، شکستن یا سوختن صفحه نمایش در اثر ضربه ، نفوذ آب و اخیرا (بعد از کرونا) هم الکل است. از قضا گران ترین قطعه ی گوشی های سامسونگ نیز همین صفحه نمایش است. بنابراین اگر قیمت صفحه نمایش گوشی را ندانید، ممکن است بعدها با دیدن قیمت آن شوکه شوید و حتی از خیر تعمیر گوشی تان بگذرید. البته امیدواریم هرگز برای گوشی تان اتفاقی نیفتد مخصوصا با این نرخ ارز، اما بهرحال پیشنهاد می کنیم هنگام خرید گوشی نیم نگاهی هم به قیمت ال سی دی آن داشته باشید.

راستی شما می دانید که آوافیکس یک شرکت ارائه دهنده خدمات تعمیرات موبایل در منزل یا محل کار شماست؟ به این صورت که یک تکنسین را در زمان مورد نظر شما به منزل یا محل کار شما اعزام می کند و گوشی تان در حضور خودتان تعمیر می شود. 

مقایسه s22 ultra با s21 Ultra : دوربین

همیشه در بررسی پرچمداران یکی از جذاب ترین قسمت ها دوربین است، نه تنها کیفیت لنز های قدرتمند این گوشی ها کاربران را به وجد می آورد بلکه امکانات نرم افزاری جدیدی که در رابط کاربری دوربین در اختیار آن ها قرار می گیرد نیز بسیار هیجان انگیز است.

S 21 اولترا دارای یک دوربین چهارگانه است، لنز اصلی این مجموعه یک لنز واید ۱۰۸ مگاپیکسلی با قدرت فوکوس خودکار و لرزش گیر اپتیکال است این لنز می تواند زاویه ۸۳ درجه را پوشش دهد، دوربین بعدی یک لنز ۱۰ مگاپیکسلی تله فوتو پریسکوپ با پوشش ۱۰ درجه با فوکوس خودکار دوال پیکسل، زوم اپتیکال ۱۰ برابری و لرزش گیر اپتیکال است. لنز سوم یک لنز تله فوتو ۱۰ مگاپیکسلی دیگر با زاویه دید ۳۵ درجه، زوم اپتیکال ۳ برابری، فوکوس خودکار و لرزش گیر اپتیکال و در نهایت لنز چهارم یک دوربین ۱۲ مگاپیکسلی اولترا واید با زاویه دید ۱۲۰ درجه و خاصیت super steady برای لرزه گیری ویدیو ها انتخاب شده است.

این در حالی است که S22 اولترا در قسمت لنز اصلی به یک لنز شبیه به مدل قبلی یعنی واید ۱۰۸ مگاپیکسلی اما با فوکوس خودکار دوال پیکسل و قابلیت تشخیص فاز مجهز شده است. یک دوربین ۱۲ مگاپیکسلی اولترا واید با زاویه دید ۱۲۰ درجه و قابلیت Super steady یک لنز ۱۰ مگاپیکسلی پریسکوپ تله فوتو دقیقا با همان ویژگی های S21 و یک لنز تله فوتو ۱۰ مگاپیکسلی مشابه مدل قبلی ، این مجموعه را کامل می کند.
هر دو مدل در قسمت دوربین سلفی دارای سک لنز ۴۰ مگاپیکسلی با قدرت فوکوس خودکار و لرزه گیری هستند و با مجموعه ی دوربین های این پرچمداران می توان فیلم هایی با کیفیت ۸K، ۲۴ فریم بر ثانیه، ۴K، ۳۰ و ۶۰ فریم بر ثانیه، ۱۰۸۰، ۳۰، ۶۰ و ۲۴۰ فریم برثانیه و ۷۲۰، ۹۶۰ فریم بر ثانیه ضبط کرد.

برنده بخش دوربین : شاید اطلاعات دوربین های این دو مدل بر روی کاغذ بسیار شبیه به هم باشد اما در بررسی عکس های ثبت شده توسط آن ها متوجه می شویم نتایج s22 اولترا بسیار چشم گیر تر است. در مدل جدید عکس ها با کیفیتی بهتر گرفته شده و بسیار بهتر پردازش می شوند، کنتراست رنگی تقویت شده و رنگ ها بسیار زنده شاداب و واقعی خواهند بود. در S21 اولترا روشنایی کمی بهتر بود اما گاهی عکس ها نویز داشت که در نسخه ی جدید خبری از نویز ها نیست. در واقع می توان عملکرد S22 اولترا در این قسمت را بهتر دانست.

مقایسه s21 ultra با s22 Ultra : سخت افزار و نرم افزار

آن چیز که سبب می شود یک گوشی هوشمند از نظر سرعت و قدرت و در پردازش اطلاعات بهتر عمل کند پکیج سخت افزاری استفاده شده در آن است. در گلکسی اس ۲۱ مانند همیشه دو نسخه با دو تراشه ی متفاوت ارائه شده است. در نسخه ی چین و آمریکا از اسنپ دراگون ۸۸۸ با فرآیند ساخت ۵ نانومتری استفاده شده که یک پردازنده ی ۸ هسته ای مرکزی و یک پردازنده ی گرافیکی Adreno 660 پکیج سخت افزاری را تکمیل می کند در نسخه ی جهانی از تراشه ی اگزینوس ۲۱۰۰ به همراه یک پردازنده ی ۸ هسته ای مرکزی و پردازنده ی گرافیکی Mali G78 استفاده شده است.

این در حالی است که اس ۲۲ اولترا در نسخه چین و آمریکا با یک تراشه ی جدید Snap Dragon 8 Gen 1 با فرآیند ساخت ۴ نانومتری به همراه یک پردازنده ی مرکزی ۸ هسته ای و پردازنده ی گرافیکی Adreno 730 ارائه شده و نسخه ی جهانی این مدل با تراشه ی اگزینوس ۲۲۰۰، یک پردازنده ی مرکزی ۸ هسته ای و پردازنده ی گرافیکی Xclipse 920 به بازار عرضه شده است. مانند همیشه در هر دو مدل نسخه هایی که دارای تراشه ی اسنپ دراگون هستند عملکرد بهتری دارند.

در S21 Ultra فضای ذخیره ی اطلاعات در نسخه هایی با رم ۱۶ گیگابایت و حافظه داخلی ۵۱۲ گیگابایت و رم ۱۲ و حافظه های داخلی ۱۲۸ و ۲۵۶ گیگابایتی در نظر گرفته شده در حالی S22 Ultra با رم ۱۲ گیگابایتی و حافظه های داخلی ۲۵۶ و ۵۱۲ گیگابایت و ۱ ترابایتی و رم ۸ گیگابایت و حافظه ۱۲۸ گیگابایتی عرضه شده است.

در قسمت نرم افزاری سیستم عامل اس ۲۲ اولترا جدید ترین نسخه اندروید یعنی اندروید ۱۲ است در حالی اس ۲۱ اولترا با اندروید ۱۱ رونمایی شد. در قسمت رابط کاربری نیز S21 Ultra با One UI 3.1 و S22 Ultra با One UI 4 پا به بازار گذاشت.

برنده بخش سخت افزار و نرم افزار : در این قسمت باید عملکرد تراشه های اسنپ دراگون را با هم و اگزینوس را در مقایسه با یگدیگر در دو مدل بررسی نمود. اگزینوس ۲۱۰۰ در مدل قبلی خانواده اس با مشکل داغ کردن همراه بود که در نسخه ی جدید این مشکل حل شده است. چیپست اسنپ دراگون استفاده شده در پرچمدار جدید سامسونگ نیز از نظر سرعت و قدرت ارتقا چشم گیری یافته است اما برخی از کارشناسان معتقدند که اس ۲۲ اولترا در طولانی مدت ثبات عملکردی خوبی نخواهد داشت، با این حال به نظر می رسد که S22 Ultra در این قسمت نیز به راحتی پیشی بگیرد.

مقایسه s21 ultra با s22 Ultra : باتری

پرچمداران قدرتمند به خاطر نمایشگر های بزرگ پر مصرف و پکیج سخت افزاری قوی خود به باتری های پر ظرفیتی نیاز دارند که بتوانند برای مدت معقولی گوشی را روشن نگه دارند در واقع ضعف باتری سبب می شود تا ویژگی های بی نظیر قسمت های دیگر زیر سوال رود.

در هر دو پرچمدار خانواده ی اس سامسونگ از یک باتری ۵۰۰۰ میلی آمپر ساعتی استفاده شده است. اس ۲۱ اولترا برای تجدید قوا می تواند از شارژر فست شارژ ۲۵ واتی استفاده کند در حالی که اس ۲۲ اولترا از شارژر ۴۵ واتی پشتیبانی می کند. در هر دو مدل امکان استفاده از شارژر بی سیم ۱۵ واتی و شارژر معکوس ۴.۵ واتی وجود دارد.

برنده بخش باتری : اگر بخواهیم مدت زمان شارژ شدن گوشی در این قسمت را مد نظر قرار دهیم اس ۲۲ اولترا بی شک برنده است. تست های مقاومت باتری انجام شده بر روی این دو مدل نشان می دهد که اس ۲۱ اولترا در حالت کلی می تواند حدود ۱۱۴ ساعت گوشی را روشن نگه دارد و در تست مکالمه پیوسته حدود ۳۵ ساعت، برای وبگردی حدود ۱۵ ساعت و در تماشای پیوسته ویدیو حدود ۱۸ ساعت دوام خواهد داشت.

این در حالی است که اس ۲۲ اولترا در حالت کلی ۱۰۸ ساعت، برای مکالمه پیوسته حدود ۳۲ ساعت، در وبگردی ۱۷ ساعت و در تماشای پیوسته فیلم محدود ۱۸ ساعت دوام خواهد داشت، در نتیجه با در نظر گرفتن قدرت سخت افزاری بالا تر اس ۲۲، می توان عملکرد باتری آن را نیز بهتر ارزیابی نمود.

بالاخره s22 ultra بهتر است یا s21 ultra ؟ کدام را بخریم؟

در انتها باید گفت که اس ۲۲ اولترا تقریبا در تمامی قسمت ها بهتر عمل کرده است و به خاطر تکنولوژی های جدید تری که در ساخت آن استفاده شده، عملکرد بی نظیری دارد. اما بد نیست بدانید که این پرچمدار جدید سامسونگ در استفاده ی طولانی مدت و روزمره تفاوت آنچنانی با اس ۲۱ ندارد اما قیمت آن از مدل قدیمی بسیار بیشترخواهد بود. برای خریدن اس ۲۲ اولترا باید هزینه ی بیشتری پرداخت در صورتی که با آمدن مدل های جدید، مدل های قدیمی را می توان با قیمت بهتر خریداری نمود.

نظر شما چیست؟

لطفا اگر تجربه ای از خرید s22 ultra یا s21 ultra دارید، در پایین همین مطلب برای پیغام بگذارید تا به کاربران دیگر در انتخاب درست کمک شود.

سوالات متدوال

از نظر صفحه نمایش گوشی s22 ultra بهتر است یا s21 ultra؟

بیشتر بودن میزان حداکثر روشنایی و قابلیت انطباق پذیری رفرش ریت از ۱ تا ۱۲۰ هرتز باعث می شود اس ۲۲ اولترا از نظر صفحه نمایش بهتر از اس ۲۱ اولترا قلمداد شود.

از نظر دوربین گوشی s21 ultra بهتر است یا s22 ultra؟

در بررسی عکس های ثبت شده توسط هر دو مدل متوجه می شویم نتایج s22 اولترا بسیار چشم گیر تر است. 

از نظر پردازنده و رم گوشی s22 ultra بهتر است یا s21 ultra؟

چیپست اسنپ دراگون استفاده شده در پرچمدار جدید سامسونگ نیز از نظر سرعت و قدرت ارتقا چشم گیری یافته است اما برخی از کارشناسان معتقدند که اس ۲۲ اولترا در طولانی مدت ثبات عملکردی خوبی نخواهد داشت.

از نظر باتری گوشی اس ۲۱ اولترا بهتر است یا اس ۲۲ اولترا ؟

با در نظر گرفتن قدرت سخت افزاری بالا تر اس ۲۲اولترا ، می توان عملکرد باتری آن را نیز بهتر ارزیابی نمود.