اگر شما هم از طرفدارن گوشی های هوشمند سامسونگ باشید حتما می دانید که خانواده ی گلکسی S سامسونگ سال هاست که با گوشی های هوشمند پرچمدارا خود مخاطبین را شگفت زده می کند. مدل های بالا رده ی این خانواده با جدید ترین تکنولوژی های روز، هم از نظر سخت افزاری و هم از نظر نرم افزاری، عرصه ی رقابت را بر رقیبان خود در دیگر برند ها تنگ می کنند.

هر ساله کمی پس از سال نوی میلادی موعد رونمایی از جدید ترین محصولات سامسونگ در خانواده گلکسی S است، اما در سال ۲۰۲۱ همه گیری کرونا سبب شد که این رویداد به صورت آنلاین و مجازی صورت بگیرد و می توان گفت این موضوع سبب شد تا  خانواده گلکسی S21 آنچنان سر و صدا ایجاد نکند. حالا با آغاز سال ۲۰۲۲ جدید ترین مدل های خانواده اس با نام خانواده S22 سامسونگ پا به میدان رقابت گذاشته اند. قدرتمند ترین گوشی این سری S22 Ultra نام دارد و در موارد بسیاری مانند قدرت پکیج سخت افزاری از مدل قبلی پیشی گرفته است.

در این مطلب قصد داریم تا مزایا و معایب گلکسی S22 اولترا را برشمریم تا متوجه شویم این گوشی هوشمند در چه جایگاهی نسبت به رقبا و نسل های پیشین، قرار گرفته است. جالب است بدانید که پس از توقف تولید گوشی های خانواده نوت و ابراز نارضایتی بسیاری از کاربران شرکت سامسونگ قصد کرد با عرضه گلکسی S22 Ultra با قلم اس پن و شباهت های بسیاری به خانواده نوت بار دیگر رضایت دوست داران این سری را جلب نماید.

مزایای s22 ultra : نمایشگر با کیفیت و درخشان

در گلکسی S22 Ultra  از بهترین نمایشگر موجود در بازار یعنی از یک صفحه نمایش Dynamic Amoled 2x استفاده شده است که در کیفیت، وضوح، کنتراست رنگی و … رقیبی در بازار برایش وجود ندارد. این نمایشگر ۶.۸ اینچی قادر است کیفیت QHD با وضوح ۱۴۴۰ در ۳۲۰۰ پیکسل و تراکم پیکسلی ۵۰۰ پیکسل بر اینچ ارائه نماید. میزان حداکثر روشنایی این نمایشگر ۱۷۵۰ نیت است که آنرا به درخشان ترین نمایشگر بازار تبدیل می کند.

عمق رنگ مشکی در این نمایشگر بسیار خوب است و بهره بردن از فناوری Vision booster سبب می شود که کنتراست آن نیز بهبود چشم گیری پیدا کند. این نمایشگر از گستره ی رنگی DCI P3 نیز پشتیبانی می کند و در نتیجه رنگ ها زنده، شاداب و بسیار نزدیک به واقعیت نمایش داده می شوند. از دیگر ویژگی های این نمایشگر می توان به پشتیبانی از استاندارد HDR10+ اشاره کرد.

مزایای s22 ultra : نرخ تازه سازی بالای نمایشگر و پشتیبانی از فناوری LTPO

میزان نرخ تازه سازی یک گوشی هوشمند بیان گر میزان روانی نمایشگر آن است که در اکثر پرچمداران این روز ها ۱۲۰ هرتز در نظر گرفته می شود و گلکسی اس ۲۲ اولترا نیز از این استاندارد پیروی می کند. پشتیبانی از فناوری LTPO سبب شده تا کاربران بتوانند با توجه به محتوای مورد نظر، نرخ تازه سازی را از ۱ تا ۱۲۰ درجه تنظیم کنند که این ویژگی مزیت های بسیاری مانند برخورداری از پویایی مطلوب در حین استفاده از هر محتوا و صرفه جویی در مصرف باتری خواهد داشت. علاوه بر این ها نرخ حساست لمسی که نشان دهنده ی سرعت پاسخگویی به هر تماس است در این مدل ۲۴۰ هرتز اندازه گیری شده است که میزان بسیار بالایی است.

معایب گوشی s22 اولترا : صفحه نمایش گران قیمت

شاید با دیدن این عنوان تعجب کرده باشید. چرا که این مورد را معمولا در سایت ها و منابع دیگر نمی بینید. اما از آنجایی که آوافیکس سالها تجربه کاری در حوزه تعمیرات موبایل دارد، دانستن این موضوع را هنگام خرید موبایل ضروری می داند.

قضیه از این قرار است که آسیب پذیرترین قطعه ی گوشی موبایل همین ال سی دی است که ممکن است بر اثر نفوذ آب، پرت شدن از ارتفاع، ضربه خوردن یا مواردی مشابه این آسیب جدی ببیند. از قضا گران ترین قطعه ی گوشی های سامسونگ نیز همین صفحه نمایش است.

بنابراین اگر قیمت صفحه نمایش گوشی را ندانید، ممکن است بعدها با دیدن قیمت آن شوکه شوید و حتی از خیر تعمیر گوشی تان بگذرید. البته امیدواریم هرگز برای گوشی تان اتفاقی نیفتد مخصوصا با این نرخ ارز، اما بهرحال پیشنهاد می کنیم هنگام خرید گوشی نیم نگاهی هم به قیمت ال سی دی آن داشته باشید.

راستی شما می دانید که آوافیکس یک مرکز ارائه دهنده خدمات تعمیر موبایل در محل است؟! یعنی در زمان مورد نظر شما یک تکنسین اعزام می کند تا گوشی تان را در منزل، محل کار یا هر مکان دیگری که بخواهید در حضور خودتان تعمیر کند.

مزایای اس ۲۲ اولترا : سخت افزار قدرتمند

ارتقا عملکرد قسمت سخت افزاری معمولا بهترین اتفاقی است که در نسل جدید یک گوشی به وقوع می پیوندد و پرچمداران پیشتاز یک برند معمولا مشمول این تغییر مفید خواهند شد. در گلکسی s22 Ultra از یک تراشه ی Snap dragon 8 Gen 1 استفاده شده که با فرآیند ساخت ۴ نانومتری تولید شده است. این تراشه جدید ترین چیپست اسنپ دراگون است که در وصف کیفیت آن می توان به ارتقاء سرعت ۲۰ درصدی و کاهش مصرف انرژی ۳۰ درصدی آن نسبت به نسل گذشته اشاره کرد. پردازنده ی گرافیکی این نسخه Adreno 730  است که عملکرد مناسبی دارد. البته باید بدانید که طبق معمول پرچمداران خانواده اس در یک نسخه با تراشه ی اگزینوس نیر عرضه می شوند که تراشه ی استفاده شده در اس ۲۲ اولترا اگزینوس ۲۲۰۰  بوده و یک پردازنده ی گرافیکی Xclipse 920 هم آن را همراهی می کند، اگر چه سخت افزار نسخه جهانی نیز قدرتمند است اما مدلی که با اسنپ دراگون تولید شده، قطعا عملکرد بهتری خواهد داشت.

معایب s22 ultra : ناپایداری در عملکرد

تا این جا و با بررسی قسمت های مختلف S22 Ultra پی بردیم که این گوشی یکی از قدرتمندترین پرچمداران حال حاضر است و در عملکرد بی نظیر دوربین، نمایشگر، سخت افزار و … آن شکی نیست. یکی از ویژگی هایی که در بالا رده های قدرتمند بررسی می شود، پایداری در عملکرد است. به این منظور گوشی را در استفاده مداوم از جوانب مختلف بررسی می کنند. شرکت سامسونگ در رونمایی از اس ۲۲ اولترا بیان کرده بود که استفاده از موتور های خنک کننده ی جدید و قدرتمند در این گوشی، پایداری عملکرد بالاتری را نسبت به گذشته ایجاد می کند، اما بررسی های کارشناسان نشان داده که S22  اولترا نسبت به S21 اولترا حدود ۳۵ درصد افت در پایداری عملکردی داشته است.

مزایای s22 ultra : طراحی بی نظیر و خیره کننده

خانواده گلکسی اس ۲۲ سامسونگ سه عضو به نام های گلکسی S22، گلکسی S22 plus و گلکسی S22 Ultra  دارد. مدل اولترا در این خانواده با ظاهری بسیار متفاوت نسبت به برادر هایش طراحی شده و گویی این مدل ادامه دهنده ی زبان طراحی ظاهری گوشی های نوت است. در حالی که دو مدل دیگر با ظاهری مدرن و گوشه های منحنی طراحی شده اند، گوشه های تیز و لبه های تخت گلکسی اس ۲۲ ظاهر آن را فاخر و کلاسیک کرده است. این گوشی با ابعاد ۸.۹ در ۷۷.۹ در ۱۶۳.۳ و وزن ۲۸۸ گرمی نسبت به نسل قبلی گوشی های اولترا ی خانواده اس کمی کوتاه تر، عریض تر و سنگین تر است.

یکی دیگر از دلایل زیبایی ظاهر این گوشی تغییر چیدمان لنز های دوربین اصلی در قاب پشتی است، در این طراحی جدید خبری از بیرون زدگی ماژول مستطیلی شکل قبلی نیست و این بار هر یک از لنز ها به صورت مجزا در حفره ای دایره ای قرار گرفته اند و با چیدمان جزیره ای قاب پشتی را مزیین کرده اند، این تغییر سبب شده تا بیرون زدگی لنز ها بسیار کمتر باشد و گوشی به صورت پایدار تری روی سطوح قرار بگیرد.

معایب s22 ultra : لیز خوردن آسان در دست

با این که طراحی بی نظیر و کیفیت جنس بدنه ازمزایای گلکسی اس ۲۲ اولترا است اما بد نیست بدانید که سطح صاف، مات و صیقلی بدنه سبب می شود که به راحتی در دست لیز بخورد، پس برای استفاده از این گوشی بهتر است از قاب استفاده کنید، هر چند که نمایشگر آن با یکی از بهترین پوشش های محافظ موجود در بازار، یعنی کورنینگ گوریلا گلس ویکتوس محافظت می شود.

مزایای s22 اولترا : گواهینامه IP68

داشتن گواهینامه IP68 نشان می دهد که گلکسی S22 Ultra در برابر گرد و غبار مقاوم است و می تواند برای حدود ۳۰ دقیقه در عمق ۱.۵ متری درون آب دوام بیاورد که این عدد شایسته ی پرچمدار بالا رده ای مانند این مدل است.

مزایای اس ۲۲ اولترا : عکاسی با کیفیت در شب و روز

زمانی که مشخصات دوربین s22 ultra را بر روی کاغذ بررسی می کنیم آنچنان تحول شگفتی آفرینی دیده نمی شود اما در بررسی عکس ها و فیلم های ثبت شده توسط این دوربین نتایج بسیار رضایت بخش خواهد بود. دوربین اصلی گوشی یک دوربین چهار گانه است که لنز اصلی آن یک لنز واید ۱۰۸ مگاپیکسلی بوده و در کنارش یک لنز اولترا واید ۱۲ مگاپیکسلی، یک لنز پریسکوپی ۱۰ مگاپیکسلی با قدرت زوم ۳ برابری و یک لنز تله فوتو ۱۰ مگاپیکسلی با قدرت زوم ۱۰ برابری، این مجموعه را کامل می کند در قسمت دوربین سلفی نیز از یک لنز واید ۴۰ مگاپیکسلی استفاده شده است.

در بررسی عکس های ثبت شده توسط این لنز ها متوجه می شویم که کیفیت عکس ها در حد یک پرچمدار است و جزییات در هر عکس به خوبی و با وضوح بالا نمایش داده می شود، رنگ ها بسیار طبیعی است و یکی از برتری هایی که این نسل نسبت به اس ۲۱ اولترا دارد نور بیشتر تصاویر خواهد بود.

اما یکی از بارزترین ویژگی های دوربین S22 ultra، قدرت عکاسی در شب آن است، عکس ها در شب با نور کافی و کمترین میزان نویز ثبت می شوند. دوربین اصلی این گوشی قدرت فیلم برداری با کیفیت ۸k  با نرخ ۲۴ فریم بر ثانیه را داراست و با تمام لنز ها می توان فیلم هایی با کیفیت ۴k با نرخ های ۳۰ و ۶۰ فریم بر ثانیه را ثبت نمود.

مزایای اس ۲۲ اولترا : باتری قدرتمند

با این که ظرفیت باتری این مدل نسبت به مدل اولترا نسل قبلی افزایش پیدا نکرده است اما میزان شارژدهی این باتری بسیار خوب است که بخشی از آن را مدیون سخت افزار کم مصرف S22 ultra است. در این گوشی از یک باتری ۵۰۰۰ میلی آمپر ساعتی استفاده شده که قادر است چیزی حدود یک روز کاربران را همراهی کند و همچنین به وسیله آن می تواند حدود ۲۰ ساعت با بالاترین کیفیت به تماشای فیلم پرداخت.

معایب s22 ultra : جای خالی شارژر و هدفون

چندین سال است که بسیاری از پرچمداران سامسونگ و اپل بدون شارژر و هدفون به بازار عرضه می شوند و این شرکت ها دلیل این اقدام را، حمایت از محیط زیست دانسته اند، پس افرادی که برای اولین بار به سراغ این محصولات می روند و یا شارژر های نسل قبلی را ندارند، باید شارژر و هدفون را به صورت جداگانه و با پرداخت هزینه ای مجزا تهیه کنند، بدیهی است که این موضوع برای آن ها خوشآیند نخواهد بود.

مزایای s22 ultra : اضافه شدن قلم S-pen و پیشرفت در عملکرد

آن چیز که در این مدل از خانواده اس بیش از همه شگفتی آفرین بوده است، بی شک همراهی قلم اس پن با گلکسی اس ۲۲ اولترا است. با این که نسل قبلی از قلم اس پن پشتیبانی می کرد اما خبری از حضور قلم نبود. اس ۲۲ اولترا نه تنها به قلم استایلوس سامسونگ مجهز شده است بلکه نرخ تاخیر این قلم که در نسل پیشین ۹ میلی ثانیه بود حالا به خاطر استفاده از هوش مصنوعی قدرتمند به ۲.۸ میلی ثانیه کاهش پیدا کرده که نشان می دهد قلم S22 Ultra با ارتقاء ۷۰ درصدی، بسیار نرم، سریع و روان خواهد بود.

معایب s22 ultra : عدم پشتیبانی از زبان فارسی هنگام استفاده از قلم S-pen

اگر شما از دوستداران قلم اس پن هستید و تمایل دارید که برای تبدیل متن قلم از زبان فارسی استفاده کنید، باید بدانید که S22 ultra از این ویژگی پشتیبانی نمی کند.

مزایای اس ۲۲ اولترا : افزایش سال های پشتیبانی نرم افزاری

همان طور که می دانید همیشه بین پرچمداران اپل و سامسونگ رقابت سختی وجود دارد و هر یک سعی می کنند با ارائه امکانات بیشتر و کیفیت بالاتری دیگری را پشت سر بگذارند، یکی از مسائلی که در طول سال های بسیاری همیشه سامسونگ را عقب تر نگه می داشت، زمان کم پشتیبانی نرم افزاری گوشی های هوشمند این برند بود. از سال گذشته سیاست های شرکت در این زمینه تغییرکرد اما امسال و هنگام رونمایی از اس ۲۲ ها خبر های خوش تری به مخاطبین رسید. اس ۲۲ اولترا و اعضای خانواده اش با اندروید ۱۲ وارد بازار شده اند و سامسونگ قول پشتیبانی امنیتی ۵ تا ۸ ساله و هم چنین ۴ آپدیت سیستم عامل را به کاربران داده است. پس در نتیجه S22 Ultra تا اندروید ۱۶ آپدیت می پذیرد و تا سال ۲۰۲۷ نیز از پچ های امنیتی بهره خواهد برد.

معایب گوشی s22 اولترا : قیمت بالا

بدیهی است که در بازار گوشی های هوشمند، گوشی ها با توجه به رده و امکاناتشان قیمت گذاری می شوند و همیشه پرچمداران یک برند بیشترین قیمت را دارند و این در مورد S22 ultra نیز صدق می کند، اما اگر بخواهیم قیمت این بالا رده ی سامسونگ را با دیگر پرچمداران بازار مقایسه کنیم، متوجه می شویم که برچسب قیمتی این مدل قدری بالا تر از همتایانش در برند های دیگر است اما اگر مشکل بودجه ندارید باید بدانید که بهترین انتخاب در میان پرچمداران اندرویدی S22 ultra است.

بالاخره گوشی s22 ultra بخریم یا نه؟

همانطور که در لیست مزایا و معایب این گوشی دیدیم، s22 ultra مشکل جدی ای که شما را از خریدش منصرف کند، ندارد. البته از پرچمدار ۲۰۲۲ سامسونگ نیز انتظاری جز این نمی رفت. اما مساله اینجاست که این گوشی قیمت بالایی دارد و شاید بهتر باشد قبل از خرید نیم نگاهی به پرچمداران دیگر نیز داشته باشید.

در این مطلب مزایا ، معایب و مشکلات گوشی سامسونگ s22 ultra بررسی شد. اگر شما نیز تجربه ای در استفاده از این گوشی دارید ، لطفا برای ما پیام بگذارید تا با بروزرسانی این مطلب سایر کاربران نیز راهنمایی شوند. 

سوالات متداول

مزایا و معایب صفحه نمایش گوشی s22 اولترا چیست؟

در گلکسی S22 Ultra از بهترین نمایشگر موجود در بازار یعنی از یک صفحه نمایش Dynamic Amoled 2x استفاده شده است که با نرخ تازه سازی بالا و پشتیبانی از فناوری LTPO می تواند رضایت شما را جلب کند؛ اما قیمت ضفحه نمایش در صورت آسیب دیدگی بالاست و می تواند شما را شگفت زده کند.

مزایا و معایب پردازنده گوشی s22 ultra چیست؟

در گلکسی s22 Ultra از یک تراشه ی Snap dragon 8 Gen 1 استفاده شده که نسبت به نسل گذشته ارتقاء سرعت ۲۰ درصدی و کاهش مصرف انرژی ۳۰ درصدی داشته است اما متاسفانه از نظر پایداری عملکردی نسبت به S21 اولترا حدود ۳۵ درصد افت داشته است.

مزایا و معایب دوربین گوشی s22 ultra چیست؟

کیفیت عکس ها در حد یک پرچمدار است و جزییات در هر عکس به خوبی و با وضوح بالا نمایش داده می شود؛ نور بیشتر تصاویر و قدرت عکاسی در شب از برتری هایی که این نسل نسبت به اس ۲۱ اولترا است.

مزایای گوشی s22 اولترا از نظر باتری چیست؟

با این که ظرفیت باتری این مدل نسبت به مدل اولترا نسل قبلی افزایش پیدا نکرده است اما میزان شارژدهی این باتری بسیار خوب است که بخشی از آن را مدیون سخت افزار کم مصرف S22 ultra است.

آیا گوشی s22 ultra سامسونگ ضدآب است؟

داشتن گواهینامه IP68 نشان می دهد که گلکسی S22 Ultra در برابر گرد و غبار مقاوم است و می تواند برای حدود ۳۰ دقیقه در عمق ۱.۵ متری درون آب دوام بیاورد که این عدد شایسته ی پرچمدار بالا رده ای مانند این مدل است.