دانستن مزایا و معایب یک گوشی، می تواند به شما در انتخاب درست بسیار کمک کند. در مورد m22 نیز همینطور است. این گوشی میان رده ی قدرتمند سامسونگ از زمان عرضه تا کنون توانسته بین گزینه های خرید بسیاری از افراد جا بگیرد. این گوشی با توجه به قیمتش یک گوشی اقتصادی محسوب می شود، اما بسیاری از کاربران در خرید آن دو به شک هستند. بنابراین در این مطلب به بررسی مزایا ، معایب و مشکلات گوشی m22 سامسونگ می پردازیم. پیشنهاد می کنیم اگر در خرید ام ۲۲ شک دارید، تا انتهای مطلب همراه آوافیکس باشید.

مزایای Galaxy m22 : صفحه نمایش سوپر آمولد ۹۰ هرتزی

سامسونگ m22 به عنوان میان رده ای نه چندان قدرتمند، از نقطه قوتی قابل توجه بهره میبرد. این میان رده ی سامسونگ نه تنها به یک پنل باکیفیت سوپرآمولد مجهز است بلکه نرخ تازه سازی ۹۰ هرتزی آن می تواند شما را شگفت زده کند.

نرخ تازه سازی یا Refresh Rate نرخی ست که نشان میدهد صفحه نمایش، در هر لحظه چند تصویر میتواند تولید بکند. افزایش این مقدار باعث میشود تصاویر، روان تر از تصاویر نمایشگر های سنتی ۶۰ هرتزی نمایش داده شوند. این موضوع چیزی شبیه به افزایش مقدار فریم هایی ست که یک دوربین می تواند در لحظه ثبت کند؛ بالاتر بودن میزان نرخ تازه سازی، اجرای پویاتر و روان تر انیمیشن ها و حرکات صفحه نمایش را تضمین میکند.

معایب گوشی m22 : رزلوشن پایین

با وجود اینکه گفتیم در نمایشگر m22 ازپنل نمایشی سوپرامولد استفاده شده، اما شاید به کار رفتن رزولوشن پایین HD+ باعث شود نتوان به طور کامل از پتانسیل پنل سوپرامولد به کار رفته در آن استفاده کرد.

پنل های سوپرامولد همیشه یکی از بهترین پنل های نمایشی بوده اند و به واسطه طراحی و فناوری جذابی که در آنها به کار رفته، رنگ ها بسیار عمیق و زیبا اند، کیفیت و کنتراست تصاویر زبانزد هستند و به طور کلی استفاده از آنها میتواند بسیار لذت بخش باشد.

اما رزولوشن HD+ یا ۱۶۰۰*۷۲۰ شاید تناسب چندانی با کیفیت پنل های سوپرامولد نداشته باشد. استفاده از این رزولوشن در صفحه نمایش ۶.۴ اینچی m22 باعث به وجود آمدن تراکم پیکسلی تنها ۲۷۴ پیکسل در هر اینچ می شود که نشان میدهد نه اندازه و نه رزولوشن و نه پنل به کار رفته در نمایشگر m22 تناسبی باهم ندارند و شاید به واسطه این افت رزولوشن در نمایشگر m22، در برخی تصاویر باکیفیت و برخی شرایط خاص، شاهد پیکسلی شدن تصاویر باشیم که شاید اصلا خوشحال کننده نباشد؛ شاید بهتر است بگوییم نکته ای ست که در سال ۲۰۲۱ بسیار متعجب کننده باشد.

معایب گوشی m22 : قیمت بالای صفحه نمایش

شاید با دیدن این عنوان تعجب کرده باشید. چرا که این مورد را معمولا در سایت ها و منابع دیگر نمی بینید. اما از آنجایی که آوافیکس سالها تجربه کاری در حوزه تعمیرات موبایل دارد، دانستن این موضوع را هنگام خرید موبایل ضروری می داند.

قضیه از این قرار است که آسیب پذیرترین قطعه ی گوشی موبایل همین ال سی دی است که ممکن است بر اثر نفوذ آب، پرت شدن از ارتفاع، ضربه خوردن یا مواردی مشابه این آسیب جدی ببیند. از قضا گران ترین قطعه ی گوشی های سامسونگ نیز همین صفحه نمایش است.

بنابراین اگر قیمت صفحه نمایش گوشی را ندانید، ممکن است بعدها با دیدن قیمت آن شوکه شوید و حتی از خیر تعمیر گوشی تان بگذرید. البته امیدواریم هرگز برای گوشی تان اتفاقی نیفتد مخصوصا با این نرخ ارز، اما بهرحال پیشنهاد می کنیم هنگام خرید گوشی نیم نگاهی هم به قیمت ال سی دی آن داشته باشید.

راستی شما می دانید که آوافیکس یک مرکز ارائه دهنده خدمات تعمیر موبایل در محل است؟! یعنی در زمان مورد نظر شما یک تکنسین اعزام می کند تا گوشی تان را در منزل، محل کار یا هر مکان دیگری که بخواهید در حضور خودتان تعمیر کند.

معایب گوشی m22 : پردازنده نه چندان قدرتمند

با توجه به قیمت m22 و دیگر مشخصات فنی آن، میان رده اقتصادی بودن این گوشی به طور کامل واضح است و نباید انتظار پردازنده ای بسیار سریع و قوی را از m22 داشته باشیم اما شاید باز هم میشد از چیپست بهتری برای پردازنده این گوشی استفاده کرد.

عموما دیده میشود که سامسونگ در گوشی های هوشمندش، چه میان رده ها و چه پرچمداران، از پردازنده های بسیار عالی اسنپدراگون و یا حداقل از پردازنده های اگزینوس ساخته خودش استفاده میکند؛ اما در قلب تپنده m22 از یک پردازنده ساخته شرکت مدیاتک و نسخه Helio G80 استفاده شده است. پردازنده های قدرتمند این شرکت در خیلی از گوشی های هوشمند معروف و پرطرفدار، استفاده میشوند اما سری Helio این شرکت عموما در پایین رده ها و میان رده های اقتصادی به کار میروند که شاید در ابتدای خرید گوشی، عملکرد خوبی از خودشان به نمایش بگذارند اما عموما، با گذر زمان شاید سرعت و کیفیت عملکرد این پردازنده ها افت پیدا کند که اصلا مطلوب نیست.

مزایای گوشی سامسونگ m22 : اندروید ۱۱ و رابط کاربری One UI 3.1

شاید ابتدا به نظر برسد به کار رفتن نسخه خاصی از سیستم عامل اندروید و رابط کاربری، در یک گوشی مزیت چندانی به شمار نیاید؛ اما برخورداری m22 از جدیدترین نسخه سیستم عامل اندروید و رابط کاربری سامسونگ، نوید پشتیبانی نرم افزاری نسبتا طولانی را از m22 میدهد.

با توجه به اینکه در m22 از جدیدترین نسخه های نرم افزاری استفاده شده است، انتظار میرود این گوشی حدود ۳ الی ۴ سال پشتیبانی و آپدیت های نرم افزاری را از گوگل  و سامسونگ دریافت کند که زمان نسبتا خوبی محسوب می شود.

معایب گوشی m22 : نسخه های حافظه ای کم حجم

سامسونگ m22 در سه نسخه حافظه ای که شامل حافظه داخلی و حافظه رم ۶۴/۴ ، ۱۲۸/۴ و ۱۲۸/۶ گیگ میشود، عرضه شده است. با توجه به پردازنده این گوشی و میان رده بودن آن، نسخه های رم در نظر گرفته شده برای آن میتواند منطقی و قابل توجیح باشد؛ اما در دنیای امروز، حافظه ۶۴ گیگابایت شاید اصلا مناسب برنامه و بازی های حجیم نباشد و همچنین ۱۲۸ گیگابایت نیز شاید تنها برای بعضی از افراد کافی باشد.

خوشبختانه این مشکل m22 به واسطه در نظر گرفتن درگاه اختصاصی رم میکرو اس دی حل شده است.

مزایای گوشی m22 : بهره مندی از درگاه اختصاصی کارت حافظه

این گوشی علاوه بر اینکه از دو سیمکارت در حالت آماده باش استفاده میکند، همچنین از درگاهی اختصاصی برای کارت حافظه جانبی نیز بهره می برد که می توان تا ۱ ترابایت رم میکرو اس دی را درون آن قرار داد و به طور کامل مشکل حافظه داخلی شاید غیر کافی m22 را برطررف کرد.

مزایای گوشی m22 : دوربین های اصلی نسبتا باکیفیت

ماژول دوربین اصلی m22 از ۴ دوربین بهره می برد اما در این تیتر تنها قرار است به دوربین اصلی عریض و همچنین لنز فوق عریض این گوشی بپردازیم.

دوربین اصلی m22 همانطور که گفته شد، از نوع عریض است و کیفیت ۴۸ مگاپیکسلی دارد که می تواند در شرایط نوری خوب، تصاویر نسبتا خوب و باکیفیتی ثبت کند.

این لنز همچنین که برای فیلمبرداری هم از آن استفاده می شود، می تواند با کیفیت ۱۰۸۰p@30fps به ضبط تصاویر بپردازد و همینطور از لرزش گیر اپتیکال نیز بهره میبرد که می تواند تا حد بسیار قابل قبولی، لرزش های ناشی از حرکات دست را از فیلم ثبت شده حذف کند و تصویری ثابت و پایدار به کاربران ارائه دهد.

لنز فوق عریض m22 یک لنز با زاویه دید ۱۲۳ درجه است که کیفیت ۱۲ مگاپیکسلی دارد. می توان گفت این لنز هم نسبتا تصاویر اولتراواید خوبی ثبت می کند هر چند که گوشه های تصاویر کمی حالت غیر طبیعی دارند و معوج دارند.

معایب گوشی m22 : لنز های ماکرو و عمق میدان تقریبا بلا استفاده

همانطور که در تیتر قبلی بیان شد، ماژول دوربین اصلی m22 شامل ۴ لنز می شود که دو تای آنها در تیتر قبلی مورد بررسی قرار گرفت و بیان شد که از کیفیت نسبتا خوبی برخوردارند اما چنین توصیفی، خیلی درباره دو لنز دیگر صدق نمیکند.

یکی از دو لنز باقی مانده، یک لنز ماکروست؛ لنز های ماکرو برای ثبت تصاویر بسیار نزدیک از اشیاء و سوژها های مختلف به کار میروند؛ حدودا فاصله ۳ الی ۵ سانتی متری.

تا به امروز لنز های ماکرو به کار رفته در گوشی های هوشمند، با وجود کارایی نسبیشان، از کیفیت خوبی برخوردار نبوده اند، m22 نیز اینگونه است.

لنز ماکروی به کار رفته در m22 می تواند تنها با کیفیت ۲ مگاپیکسل تصویربرداری کند. حتی اگر از جمله کسانی باشید که خیلی از لنز ماکرو استفاده میکنید و علاقه فراوانی به ثبت چنین تصاویری دارید، کیفیت لنز ماکروی m22 نمی تواند شما را راضی بکند و به همین خاطر شاید بتوان این لنز را تا حدی بلا استفاده دانست.

لنز چهارم به کار رفته در دوربین های اصلی m22، یک سنسور تشخیص عمق میدان ۲ مگاپیکسلی ست و این بدان معناست که این لنز به تنهایی قادر به ثبت تصویر نیست و صرف برای تمییز دادن سوژه اصلی نسبت به پس زمینه در تصاویر پرتره به کار می رود. حتی وجود این سنسور باعث نمی شود تصاویر پرتره ثبت شده توسط دوربین اصلی m22 از کیفیتی خیره کننده برخوردار باشند و شاید تنها توصیفی که می توان برای این تصاویر به کار برد، کلمه ” معمولی ” ست.

شاید اگر از یک لنز ماکروی باکیفیت تر، مثلا ۵ مگاپیکسلی و به جای سنسور عمق میدان از یک لنز تله فوتو در دوربین های اصلی m22 استفاده می شد، می توانستیم تصاویر باکیفیت تر و زیبا تری را به وسیله این دوربین ها ثبت کنیم.

مزایای گوشی m22 : برخورداری از جک ۳.۵ میلی متری هندزفری

باید بسیار از سامسونگ متشکر باشیم که هنوز هم در بسیاری از میان رده هایش از جک هندزفری استفاده می کند!

شاید دنیای امروز، دنیا ارتباطات بدون سیم باشد و استفاده از هدست های وایرلس بسیار محبوب و متداول شده باشد، اما در هر صورت بهره مندی یک گوشی از جک هندزفری میتواند خبری خوشحال کننده باشد.

استفاده از هنزفری های سنتی قدیمی شاید برای بعضی افراد حسی نوستالژی گونه داشته باشد و برای بعضی از افراد که عادت به استفاده از هدست های بدون سیم ندارند، بسیار لذتبخش باشد؛ چرا که از طرفی هدست های بدون سیم، با وجود تمام مزیت هایی که دارند، مثل سادگی استفاده و یا سبک بودنشان، اما عموما پس از گذشت مدتی دچار مشکل های شارژدهی و باتری می شوند.

با تمام این اوصاف انتظار میرود بهره مندی یک گوشی از جک ۳.۵ میلی متری هندزفری چیزی باشد که هر کاربری را خوشحال کند و کسی از حضور آن ناراحت نباشد!

مزایای گوشی m22 : سنسور اثر انگشت سریع

سنسور اثر انگشت m22 برخلاف بسیاری از سنسور های تشخیص اثر انگشت دیگر به کار رفته در دیگر محصولات سامسونگ، به جای قرار گرفتن زیر صفحه نمایش، بر روی دکمه پاور بر لبه سمت راست گوشی قرار گرفته است.

تجربه به خوبی نشان داده است که آن دسته از سنسورهای اثر انگشتش که بر روی لبه کناری گوشی و بر روی دکمه پاور واقع شده اند، از سنسور های زیر صفحه نمایش، سریع تر و بهتر عمل می کنند.

مزایای گوشی m22 : باتری قدرتمند

از همان ابتدا معرفی سری m سامسونگ، به خوبی قابل مشاهده بود که این سری جدید سامسونگ، تمرکزی بسیار بر بحث باتری دارد و سعی میکند در بازار امروز گوشی های هوشمند که ظرفیت باتری و سرعت شارژ شدن آن از اهمیت ویژه ای برخوردارند، خیل عظیمی از کاربران را به سوی خودش بکشاند و بدین گونه سهم بزرگی از بازار را به خود اختصاص دهد.

باتری m22 نیز یک باتری پرظرفیت در نظر گرفته شده است. ۵۰۰۰ میلی آمپر ساعت ظرفیت باتری این گوشی ست که انتظار میرود در صورت شارژ کردن کامل این باتری و با استفاده معمولی و نه چندان زیاد، بتوان حتی بیشتر از یک روز از این گوشی استفاده کرد و نگران تمام شدن ظرفیت باتری آن نبود.

این مسئله میتواند برای بعضی کاربران با گوشی های کم ظرفیت قدیمی و یا گوشی های شرکت اپل، بسیار هیجان انگیز باشد، چرا که معمولا این دسته از گوشی های هوشمند به شدت با مشکل اتمام باتری مواجه اند و کاربران را گاها بسیار کلافه و عصبانی میکنند.

مزایای گوشی m22 : شارژر نسبتا سریع درون جعبه!

طبیعتا باتری حجیم و قدرتمند m22 نیاز به شارژری سریع و پرتوان دارد که بتواند در زمان کوتاهی این باتری را شارژ کند؛ اگر اینگونه نباشد، شارژ کردن این باتری غول پیکر، خود به مشکلی عظیم و دردسر زا تبدیل میشود.

سامسونگ خوشبختانه برخلاف پرچمداران و دیگر گوشی های هوشمندش، این بار تصمیم گرفته تا آداپتور شارژر را از جعبه حذف نکند! واقعا باور کردنی نیست که روزی رسیده باشد که به خاطر وجود آداپتور شارژر در جعبه گوشی، از شرکت سازنده متشکر باشیم!

با این تفاسیر، در جعبه یک آداپتور شارژ ۱۵ وات قرار گرفته که چندان سریع نیست و به وسیله آن، می توان باتری ۵۰۰۰ میلی آمپر ساعتی m22 را در حدود ۱.۵ الی ۲ ساعت به طور کامل شارژ کرد.

اما سامسونگ بیان کرده که این گوشی، از شارژ سریع ۲۵ وات نیز پشتیبانی میکند، و متاسفانه برای دسترسی به این توان، باید چنین آداپتوری را به طور جداگانه تهیه کرد.

انتظار میرود شارژر ۲۵ وات، باتری m22 را در ۱ الی ۱.۵ ساعت به طور کامل شارژ کند.

جمع بندی : بالاخره گوشی M22 بخریم یا نه؟

با توجه به اینکه گوشی سامسونگ m22 در محدوده قیمتی میان رده و پایینتر قرار می گیرد، و به همین علت نمی توان انتظار زیادی از مشخصات فنی این گوشی داشت. در زمان انتشار این مقاله این گوشی قیمتی حدودا ۵.۵ میلیون تومانی دارد؛ با توجه به قیمت و نقاط قوت و ضعف این گوشی، اگر اهل بازی کردن نیستید می تواند انتخاب مناسبی برای شما باشد.