تلفن‌های همراه میان‌رده آن‌قدر به یکدیگر نزدیک هستند که تنها مقایسه‌های دقیق می‌تواند تفاوت‌های‌شان را با یکدیگر بررسی کنند. با این حال هنوز هم قیمت نهایی محصولات میان‌رده می‌تواند معیار بسیار مهمی برای خریدشان باشد و باید برای مقایسه نیز از مدل‌هایی استفاده کرد که افزون بر شباهت‌های سخت‌افزاری، فاصله‌ی قیمت زیادی با هم نداشته باشند. سامسونگ A52 را در ۱۹ مارس ۲۰۲۱ وارد بازار کرد که از همه نظر شباهت‌های فراوانی با A71 دارد که در ژانویه ۲۰۲۰ به عنوان یک محصول میان‌رده‌ی ارایه شد. برای این مقایسه و رسیدن به تصمیم نهایی همراه ما باشید.

مقایسه a52 با a71 از نظر صفحه نمایش

 

Galaxy A52  Galaxy A71
نوع Super AMOLED Super AMOLED Plus
ابعاد ۶.۵ اینچ (~۸۴.۹% نسبت نمایشگر به بدنه) ۶.۷ اینچ (~۸۷.۲% نسبت نمایشگر به بدنه)
رزولوشن ۱۰۸۰ در ۲۴۰۰ پیکسل، ۲۰:۹ (~۴۰۷ پیکسل در اینچ تراکم پیکسلی) ۱۰۸۰ در ۲۴۰۰ پیکسل، ۲۰:۹ (~۳۹۳ پیکسل در اینچ تراکم پیکسلی)
محافظ کورنینگ گوریلا گلس ۵ کورنینگ گوریلا گلس ۳
نرخ بروزرسانی ۴G : 90 Hz
۵G : 120 Hz
۶۰ Hz
 روشنایی حداکثر ۸۰۰ نیت – نمایشگر همیشه روشن (Always on) – فیلتر نور آبی

گلگسی A71 با اندازه‌ی ۶.۷ اینچ و گلکسی A52 با اندازه‌ی ۶.۵ اینچ هر دو مجهز به صفحه‌ی نمایش Super AMOLED با وضوح ۲۴۰۰×۱۰۸۰ هستند، با این تفاوت که نسخه ۴G گلکسی A52 از نرخ نوسازی ۹۰ هرتز، تراکم پیکسلی ۴۰۷ و کورنینگ گوریلا گلس ۵ برای محافظت از صفحه استفاده می‌کند. این در حالی است که A71 تنها به نرخ نوسازی ۶۰ هرتز، تراکم پیکسلی ۳۹۳ و کورنینگ گوریلا ۳ مجهز است. گرچه باید بدانید که نرخ نوسازی تصویر در نسخه‌ی ۵G از A52، ۱۲۰ هرتز در نظر گرفته شده است که تجربه‌ی بی‌نظیری را برای بازی کردن فراهم می‌کند.

روشنایی ۷۹۴ نیت در مقابل ۵۱۰ نیت هم دیگر برتری چشمگیر A52 در برابر A71 است که نمی‌توان از آن چشم‌پوشی کرد. تفاوت کیفیت نمایشگر A52 در بازی‌ها و ویدیوهای سریع و البته گوریلا گلس ۵ جای هیچ شکی را برای انتخاب این مدل برای نمایشگر برگزیده باقی نمی‌گذارد. بنابراین از نظر نمایشگر A52 با تراکم پیکسلی بیش‌تر، نرخ نوسازی بالاتر و البته روشنایی بیش‌تری که در اختیارتان قرار می‌دهد تجربه‌ی روان‌ و چشم‌نوازتری را برای تماشای محتواهای تصویری فراهم می‌کند.

مقایسه a52 با a71 از نظر قیمت ال سی دی

شاید با دیدن این عنوان تعجب کرده باشید چرا که این مورد را معمولا در سایت ها و منابع دیگر نمی بینید. اما از آنجایی که آوافیکس سالها تجربه کاری در حوزه تعمیرات موبایل دارد، دانستن این مورد را هنگام خرید موبایل ضروری می داند.

قضیه از این قرار است که شایع ترین خرابی گوشی های موبایل، شکستن یا سوختن صفحه نمایش در اثر ضربه ، نفوذ آب و اخیرا (بعد از کرونا) هم الکل است. از قضا گران ترین قطعه ی گوشی های سامسونگ نیز همین صفحه نمایش است. بنابراین اگر قیمت صفحه نمایش گوشی را ندانید، ممکن است بعدها با دیدن قیمت آن شوکه شوید و حتی از خیر تعمیر گوشی تان بگذرید. البته امیدواریم هرگز برای گوشی تان اتفاقی نیفتد مخصوصا با این نرخ ارز، اما بهرحال پیشنهاد می کنیم هنگام خرید گوشی نیم نگاهی هم به قیمت ال سی دی آن داشته باشید.

قیمت ال سی دی a52

قیمت ال سی دی a71

راستی شما می دانید که آوافیکس یک شرکت ارائه دهنده خدمات تعمیرات موبایل در محل است؟ به این صورت که یک تکنسین را در زمان مورد نظر شما به منزل یا محل کار شما اعزام می کند و گوشی تان در حضور خودتان تعمیر می شود.

مقایسه a52 با a71 از نظر پردازنده و عملکرد

Galaxy A52  Galaxy A71
تراشه ۴G : Snapdragon 720G
۵G : Snapdragon 750G
 Snapdragon 730 : Global 
پردازنده مرکزی ۸ هسته‌ای (دو هسته‌ی ۲.۲ گیگاهرتز Kryo 570 و شش هسته‌ی ۱.۸ گیگاهرتز Kryo 570) ۸ هسته‌ای ( دو هسته‌ی ۲.۲ گیگاهرتز Kryo 470 طلایی و شش هسته‌ی ۱.۸ گیگاهرتز Kryo 470 نقره‌ای)
پردازنده گرافیکی Adreno 619 Adreno 618

قلب تپنده‌ی گلگسی A52 و گلگسی A71 هر دو از سری پردازنده‌های هشت هسته‌ای اسنپ‌دراگون انتخاب شده‌اند که سهم نسخه‌ی ۴G از A52 تراشه‌ی اسنپ‌دراگون ۷۲۰G با کلاک ۲۳۰۰ و نسخه‌ی ۵G آن،  ۷۵۰G با کلاک ۲۲۰۰ است.

برای A71 نیز تراشه‌ی ۷۳۰ با کلاک ۲۲۰۰ مگاهرتز در نظر گرفته شده است. زمانی که نوبت به پردازش گرافیکی برسد، A52 با کلاک ۷۵۰ در نسخه‌ی ۴G و کلاک ۹۵۰ مگاهرتز در نسخه‌ی ۵G در رتبه‌ی بالاتری نسبت به A71 با کلاک ۵۰۰ مگاهرتز قرار می‌گیرد.

گرچه محصولات میان‌رده مشکلی برای اجرا و پردازش بازی‌های محبوبی مانند فورتنایت، PUBG و Call of Duty: Mobile در حالت گرافیکی متوسط یا پایین ندارند اما اگر می‌خواهید بازی‌های سنگین‌تری مانند مجموعه‌ی Real Racing یا بازی‌های جدیدی مانند Genshin Impact را با بهترین کیفیت ممکن تجربه کنید باید پردازنده‌های قدرتمندتر را انتخاب کنید. تراشه‌های ۷۲۰G تا پنجاه درصد فرکانس بیش‌تری در پردازش گرافیکی دارند و ۱۰ ماه هم از سری ۷۳۰ جوان‌تر هستند.

بنابراین از نظر عملکرد و سرعت پردازش هر دو نسخه ی a52 شرایط بهتری نسبت به a71 فراهم می کند.

گرچه سامسونگ حافظه‌ی رم ۴ گیگابایتی را تنها برای A52 ارایه کرده است؛ اما هر دو نسخه‌های ۶ و ۸ گیگاباتی برای هر سه مدل در بازار وجود دارند. با این‌که حافظه‌ی ذخیره‌ی پایه برای A71 ۱۲۸ گیگابایت و برای هر دو نسخه از A52 ۱۲۸ و ۲۵۶ گیگابایت در نظر گرفته شده است اما تنها مدل‌های A52 را می‌توانید با کمک درگاه حافظه تا یک ترابایت افزایش دهید؛ در حالی که چنین امکانی برای A71 تنها نیمی از این مقدار و ۵۱۲ گیگابایت است.

گلگسی A71 با این‌که با اندروید ۱۰ وارد بازار شده بود اما امکان ارتقا به نسخه‌ی ۱۱ از این سیستم عامل را دارد. گلگسی A52 نیز که یک سال و سه ماه بعد از A71 وارد بازار شده است از همان ابتدا به اندروید ۱۱ مجهز است. همان‌طور که می‌دانید سامسونگ از نسخه‌ی اختصاصی خود از اندروید با نام One UI استفاده می‌کند که این روزها به نسخه‌‌ی ۳.۱ ارتقا پیدا کرده است و واسط کاربری مناسبی برای یک تلفن همراه هوشمند دارد. گرچه با توجه به این‌که اندروید ۱۱ تازه منتشر شده است هنوز مشکلات مختلفی مانند مدیریت باتری در آن وجود دارند که به نظر می‌رسد با به‌روزرسانی‌های آینده برطرف شوند.

مقایسه a52 با a71 از نظر دوربین

Galaxy A52  Galaxy A71
اصلی ۶۴ مگاپیکسل ۶۴ مگاپیکسل
فوق عریض ۱۲ مگاپیکسل
۱۲ مگاپیکسل
ماکرو ۵ مگاپیکسل
۵ مگاپیکسل
تشخیص عمق ۵ مگاپیکسل ۵ مگاپیکسل
قابلیت‌ها فلش LED، پانوراما، HDR فلش LED، پانوراما، HDR
فیلم‌برداری ۴K@30fps، ۱۰۸۰p@30/120fps; لرزشگیر الکترونیکی تصویر-ژیروسکوپی ۴K@30fps, 1080p@30/240fps, 1080p@960fps لرزشگیر الکترونیکی
سلفی ۳۲ مگاپیکسل ۳۲ مگاپیکسل
فیلم‌برداری سلفی ۴K@30fps، ۱۰۸۰p@30fps ۴K@30fps, 1080p@30fps

به جز تثبیت‌کننده‌ی دوربین که به صورت دیجیتال در A71 و به صورت اپتیکال در A52 کار می‌کند، تفاوت چشم‌گیر دیگری در بخش دوربین میان دو مدل وجود ندارد. سامسونگ برای دوربین اصلی هر کدام لنزی با توان ۶۴ مگاپیکسل را در نظر گرفته است که تصاویر را با وضوح ۷۰۰۰×۹۰۰۰ ذخیره می‌کند. هر دو مجهز به بزرگ‌نمایی دیجیتال و فلش LED هستند و می‌توانند در حالت ۴k تا ۳۰ فریم در ثانیه و در حالت ۱۰۸۰p تا ۶۰ فریم در ثانیه به ضبط ویدیو بپردازند. امکان تصویربرداری به صورت آهسته نیز که این روزها طرفداران زیادی دارد برای هر دو مدل با وضوح ۱۰۸۰p و ۹۶۰ فریم در ثانیه طراحی شده است.

در کنار دوربین اصلی عریض هر دو مدل، یک لنز فوق عریض با توان ۱۲ مگاپیکسل و دو لنز ماکرو و عمقی ۵ مگاپیکسلی هم در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند. مدت‌هاست که تلفن‌های همراه هوشمند مجهز به دوربین‌های سلفی با کیفتی برای عکاسی و تماس‌های تصویری هستند که عمق و کیفیت بسیار مناسبی هم دارند. دوربین‌های سلفی در A52 و A71 با توان ۳۲ مگاپیکسل وارد بازار شده‌اند که می‌توانند تصاویر را با وضوح ۴۸۹۶×۶۵۲۸ ذخیره کنند. برای ضبط ویدیو هم می‌توانید تا ۳۰ فریم در ثانیه با وضوح ۱۰۸۰p برنامه‌ریزی کنید. البته باید بدانید که A71 به خاطر حسگر Samsung Bright عکس‌های روشن‌‌تری می‌گیرد که تفکیک پیکسلی و جزییات بیش‌تری هم دارند. دوربین اصلی A52 به یک حسگر CMOS مجهز است که این ویژگی برای A71 تبدیل به حسگر ISOCELL Plus CMOS یا همان سامسونگ برایت شده است.

مقایسه a52 با a71 از نظر باتری

Galaxy A52  Galaxy A71
ظرفیت باتری ۴۵۰۰ میلی آمپر ساعت  ۴۵۰۰ میلی آمپر ساعت
سرعت شارژ شارژ سریع ۲۵ وات
شارژ سریع باتری ۲۵ وات

گرچه این روزها بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند تا یک پاورپانک همراه خودشان داشته باشند اما همچنان ظرفیت باتری تلفن‌های همراه می‌تواند معیار مهمی برای انتخاب و تصمیم‌گیری باشد.

سامسونگ در طراحی هر دو مدل از یک باتری لیتیم پلیمر با ظرفیت ۴۵۰۰ میلی آمپر و توان شارژی ۲۵ واتی استفاده کرده است که از فناوری شارژ سریع هم پشتیبانی می‌کنند.

با این حال A52 برای پر شدن کامل ظرفیت باتری‌اش به ۹۰ دقیقه زمان احتیاج دارد، در حالی که شارژ کامل A71 حدود نیم ساعت بیش‌تر از این مقدار طول می‌کشد.

اگر زمان زیادی را صرف صحبت با تلفن همراه می‌کنید بهتر است سراغ A52 بروید که در حالت ۳G تا نزدیک به ۳۷ ساعت می‌توانید با آن مکالمه کنید. زمان مکالمه با A71 در این حالت ۳۰ ساعت است. اما برای تماشای ویدیو با A71 چند ساعت فرصت بیش‌تری خواهید داشت که با توجه به نرخ نوسازی کم‌ترش در مقایسه با A52 منطقی به نظر می‌رسد.

مقایسه a52 با a71 از نظر طراحی و بدنه

Galaxy A52  Galaxy A71
ابعاد ۱۵۹.۹ در ۷۵.۱ در ۸.۴ میلی‌متر ۱۶۳.۶ در ۷۶ در ۷.۷ میلی‌متر
وزن ۱۸۹ گرم ۱۷۹ گرم
ساخت جلوی شیشه‌ای، بدنه‌ی پلاستیکی جلوی شیشه‌ای، بدنه‌ی پلاستیکی
سیم‌کارت تک سیم‌کارته (نانو-سیم) یا دو سیم‌کارته (نانو-سیم، همزمان یکی فعال (dual stand-by)) تک سیم‌کارته (نانو-سیم) یا دو سیم‌کارته (نانو-سیم، همزمان یکی فعال (dual stand-by))

تلفن‌های همراهی که توسط تولیدکنندگانی مانند سامسونگ معرفی می‌شوند معمولا تفاوت خاصی در طراحی اصلی ندارند با این وجود جزییات فراوانی در ساخت تلفن‌های مختلف از یک رده وجود دارند که در نهایت باعث کیفیت و تجربه‌ی متفاوت محصول نهایی می‌شود.

بدنه‌ی گلگسی A52 در هر دو نسخه‌ی ۴G و ۵G خود، مانند گلگسی A71 از پلاستیک ساخته شده است و حتی قاب دور هم از همین جنس در نظر گرفته شده است.

طول گلگسی A52 و گلگسی A71 به ترتیب ۱۵۹.۹ و ۱۶۳.۶ میلی‌متر است و A71 با ۷۶ میلی‌متر عرض حدود ۱ میلی‌متر از A52 عریض‌تر است؛ با این حال نسبت اندازه‌ی صفحه‌ی نمایش نسبت به بدنه در A71 کمی بیش‌تر است. A71 با ضخامت ۷.۷ میلی‌متر در مقابل A52 با ضخامت ۴/۸ میلی‌متر قرار گرفته؛ به این ترتیب اگر دنبال محصول باریک‌تری هستید باید سراغ A71 بروید که با ۱۷۹ گرم، ۱۰ گرم از A52 سبک‌تر هم است. البته a52 گوشی جمع و جورتر و خوش دست تری به نظر می رسد.

اسکن اثر انگشت هم در هر دو مدل روی صفحه‌ی نمایش قرار گرفته است و کیفیت قابل قبولی دارد. رنگ‌های مشکی، آبی و صورتی برای هر دو مدل ارایه شده‌اند اما سامسونگ رنگ نقره‌ای را تنها برای A71 و رنگ سفید را تنها برای A52 در نظر گرفته است.

در بخش صدا گرچه هر دو محصول از فناوری صدای Dolby Atmos پشتیبانی می‌کنند و ورودی جک هدفون نیز در بدنه‌ی هر دو وجود دارد، اما تنها A52 مجهز به بلندگوی استریو است. بلندگوهای Mono در A71 نمی‌توانند رقیبی برای A52 در این زمینه باشند. اگر بیش‌تر از بلندگوی تلفن همراه‌تان برای پخش موسیقی یا تماشای فیلم و سریال استفاده می‌کنید قطعا تجربه‌ی بسیار بهتری با بلندگوی استریو خواهید داشت.

آیا هر دو گوشی a52 و a71 ضدآب هستند؟

تفاوت مهمی که باید بدانید آن است که A71 در برابر آب مقاوم نیست، در حالی که A52 به استاندارد IP67 مجهز است که مقاومت در برابر آب و گرد و خاک را تضمین می‌کند. اگر نیازمند مراقبت از تلفن‌ همراه‌تان در برابر قطره‌های آب هستید یا در محیط‌های مرطوب رفت‌وآمد می‌کنید بهتر است استاندارد IP67 را در نظر بگیرید.

البته آوافیکس قویا پیشنهاد می کند با اعتماد به این گواهی، هیچ کدام از این گوشی ها را در معرض آب خوردگی قرار ندهید.

بالاخره a52 بخریم یا a71 ؟

اگر هنوز نتوانستید تصمیم نهایی تان را برای خرید یکی از این دو مدل بگیرید بهتر است باهم یک جمع بندی داشته باشیم. عمده تفاوت این دو گوشی در اندازه ی صفحه نمایش، نرخ نوسازی، پردازنده و استاندارد IP67 است. به نظر بنده نرخ نوسازی بالاتر و پردازنده بهتر A52 انتخاب آن را منطقی تر نشان می دهد. حتی اگر نسخه ۴G آن را بخرید چه رسد به نسخه ۵G که دیگر نور علی نور است.