دور نیست روزی که بتوانیم یک عدد دو رقمی انتخاب کنیم و حرف A را پشت آن قرار دهیم تا یکی از موبایل‌های میان رده سامسونگ انتخاب شود. اما تا آن روز وقت زیادی داریم تا محصولات این شرکت را نقد و بررسی کنیم. یکی از این محصولات سری A مدل Galaxy A22 است که به تازگی عرضه شده و عدد نسبتا پایین آن به معنای رده‌بندی پایین آن است. در واقع ٬٬ یک موبایل اقتصادی برای افرادی است که از موبایل خود انتظار بالایی ندارند؛ البته پس از بررسی مزایا و معایب گوشی A22 متوجه می‌شوید که افرادی با انتظار کمی بالاتر را هم ناامید نمی‌کند. پس با ما همراه باشید.

معایب گوشی a22 : صفحه نمایش super AMOLED 720p (مدل ۴G) یا TFT Full HD (مدل ۵G)

صفحه نمایش ٬٬ جایی است که ما را عمیقا ناراحت و ناامید می‌کند. مدل A22 5G از یک پنل LCD با رزولوشن Full HD (1080p) بهره می‌برد و در مقابل موبایل A22 4G از یک نمایشگر super AMOLED اما با رزولوشن HD+ (720p) استفاده می‌کند.

در حالی که نمایشگر LCD در دستگاه موبایل دارد تبدیل به یک خاطره می‌شود، استفاده سامسونگ از آنها در بعضی محصولاتش هنوز باعث تعجب ما می‌شود. این صفحه نمایش‌ها نسبت به انواع  LED معایب زیادی دارند مثلا طول عمر کمتری دارند یا توانایی نمایش دادن رنگ مشکی مطلق را ندارد. رنگ مشکی نمایشگرهای LCD بیشتر خاکستری است زیرا این نمایشگرها برخلاف LED نمی‌توانند قسمتی از پیکسل‌ها را کاملا خاموش کنند و قسمتی را روشن نگه دارند. عیب دیگر آنها روشنایی کمتر است. حداکثر روشنایی تصویر A22 5G 385 nits است که عدد چندان زیادی نیست. برای مقایسه کافی است بدانید که مدل ۴G این دستگاه به روشنایی ۶۰۰ nits می‌رسد یعنی بیش از نیم برابر بیشتر. از معایب دیگر ال سی دی می‌توان دقت کمتر در نمایش رنگ‌ها، مصرف انرژی و تولید گرمای بیشتر و همچنین ضخامت بیشتر آنها اشاره کرد.

در مقابل آن A22 4G را داریم که نمایشگر آن از نوع پیشرفته و عالی super AMOLED است اما متاسفانه آن هم یک نقطه ضعف دارد و آن میزان پیکسل یا همان رزولوشن کمتر است. نمایشگر این دستگاه قابلیت نمایش دادن کیفیتی بیش از ۷۲۰p ندارد. یعنی شما اگر چند برابر اینترنت بیشتری مصرف کرده و یک فیلم سینمایی را با کیفیت ۱۰۸۰p دانلود کنید هیچ سودی نخواهید کرد زیرا نمایشگر شما آن را عینا مثل یک فیلم ۷۲۰p نمایش خواهد داد. با اینکه نمایشگر A22 4G دو دهم اینچ از A22 5G کوچک‌تر است اما باز هم میزان تراکم پیکسلی آن به میزان قابل توجهی کمتر است؛ ۲۷۴ ppi در برابر ۳۹۹ ppi.

با این حال اگر به صفحه نمایش دستگاه خود اهمیت زیادی می‌دهید و قصد انتخاب بین یکی از دو ورژن ٬٬ را دارید باید به شما بگوییم که مدل ۴G با وجود کیفیت تصویر پایین‌تر باز هم گزینه بهتری هست زیرا به جای یک تکنولوژی منسوخ شده با معایب ذکر شده، از تکنولوژی جدید استفاده می‌کند به علاوه اینکه از قابلیت نمایش HDR (کنتراست بیشتر تصاویر) هم پشتیبانی می‌کند.

مزایای گوشی a22 : رفرش ریت قابل قبول

از حق نگذریم نمایشگر هر دو مدل ٬٬ یک ویژگی خوب نسبت به رده قیمتی آنها دارد و آن نرخ نوسازی تصویر یا همان رفرش ریت ۹۰Hz است. باز هم تاکید می‌کنیم که این نرخ با توجه به رده قیمتی خوب است وگرنه نرخ بیشتری مثل ۱۲۰Hz هم در میان پرچمداران رواج دارد.

رفرش ریت به معنای تعداد تصاویری است که نمایشگر می‌تواند در هر ثانیه نمایش دهد. همانطور که می‌دانید تصاویر و فیلم‌های نمایش داده شده در همه صفحه نمایش‌ها در واقع تعداد زیادی عکس هستند که به آنها فریم گفته و یکی پس از دیگری نمایش داده می‌شوند. هر قدر تعداد این تصاویر بیشتر باشد حرکت نمایش داده شده در تصویر طبیعی‌تر به نظر می‌رسد. این فاکتور در انتخاب یک دستگاه مناسب برای گیمینگ اهمیت زیادی دارد زیرا یکی از جاهایی که تفاوت رفرش ریت خود را نمایش می‌دهد در بازی است.

معایب گوشی a22 : رفرش ریت ثابت

همانطور که گفتیم از مزایای ٬٬ بهره‌مندی از یک نرخ رفرش خوب است اما این ویژگی یک عیب هم در دل خود دارد. با توجه به توضیحاتی که در قسمت قبل درباره مفهوم رفرش ریت دادیم حتما برایتان دور از انتظار نیست اگر به شما بگوییم بالا رفتن نرخ نوسازی عموما تاثیر بسزایی بر افزایش مصرف انرژی موبایل دارد.

به همین دلیل سامسونگ از قابلیت adaptive refresh rate در بسیاری از دستگاه‌های خود بهره می‌برد. این تکنولوژی به دستگاه این اجازه را می‌دهد که در موقعیت‌های مختلف بر حسب نیاز رفرش ریت را کم یا زیاد کند. به طور مثال وقتی از موبایل استفاده نمی‌شود یا وقتی مشغول کتاب خواندن هستید رفرش ریت را کم می‌کند تا مصرف انرژی کاهش یابد و در مقابل موقع بازی کردن، فیلم دادن یا اسکرول کردن بین صفحات و منوها رفرش ریت را بالا می‌برد تا تجربه بهتری داشته باشید.

نبود این قابلیت در a22 به این معنا است که شما همواره باید بین تجربه روان‌تر و پر مصرف‌تر رفرش ریت ۹۰Hz و تجربه سطح پایین‌تر اما کم مصرف‌تر ۶۰Hz یکی را انتخاب کنید.

البته نمی‌توان این مسئله را یک کوتاهی از جانب سامسونگ دانست. مشاهدات قبلی نشان داده است، استفاده از این قابلیت در دستگاه‌هایی که قدرت پردازشی پایینی دارند منجر شده است به انتخاب غلط رفرش ریت مناسب و در نتیجه به وجود آوردن برخی مشکلات برای کاربر مثل پایین آوردن رفرش ریت حین بازی. از این جهت می‌توان گفت که سامسونگ چاره دیگری در ٬٬ نداشته و بهترین تصمیم را گرفته است.

به علاوه اینکه سامسونگ تلاش قابل ملاحظه و موفقیت آمیزی انجام داده است تا رفرش ریت تاثیر چندانی روی مصرف انرژی نگذارد؛ در نتیجه رفرش ریت بالاتر چندان باعث کاهش عمر باتری نمی‌شود. برای بررسی و مشاهده توضیحات بیشتر به بخش “باتری قوی” که در ادامه این مقاله است رجوع کنید.

معایب گوشی a22 : قیمت بالای نمایشگر نسخه ی ۴G

همان‌گونه که در ابتدای متن هم اشاره کردیم، هزینهٔ تعمیرات یک گوشی فاکتور مهمی است که همهٔ ما موقع خرید باید حواسمان به آن باشد. صفحه نمایش‌های سوپر آمولد به خاطر کیفیت بالایی که دارند، قیمت بیشتری نسبت به سایر نمایشگرهای دارند. از قدیم هم گفتن همانقدر که پول بدهی، آش میخوری…

از آنجایی که آسیب پذیرترین قطعه ی گوشی نیز ال سی دی است و ممکن است هر لحظه بر اثر ضربهٔ ناگهانی، نفوذ آب و … آسیب ببیند؛ بهتر است قیمت ال سی دی گوشی را بدانید وگرنه ممکن است بعدها با دیدن آن شوک شوید یا حتی از خیر گوشی بگذرید.

راستی شما می دانید که آوافیکس یک مرکز ارائه دهنده خدمات تعمیر موبایل در محل است؟! یعنی در زمان مورد نظر شما یک تکنسین اعزام می کند تا گوشی تان را در منزل، محل کار یا هر مکان دیگری که بخواهید در حضور خودتان تعمیر کند.

مزایای گوشی a22 : تثبیت کننده اپتیکال دوربین اصلی

لرزش دست در هنگام تصویربرداری خصوصا فیلمبرداری اجتناب ناپذیر است و این لرزش‌ها تاثیر قابل توجهی در کیفیت تصویر خروجی می‌گذارند. به همین دلیل شرکت‌ها با روش‌های مختلفی سعی در کاهش لرزش تصویر دارند. دسته‌ای از روش‌ها نرم افزاری و دسته‌ای با استفاده از قطعات مخصوص هستند که به آنها تثبیت کننده اپتیکال گفته می‌شود. از مزایای A22 این است که علیرغم بسیاری از رقبا در رنج قیمتی خود، از لرزشگیر اپتیکال بهره می‌برد و استفاده از لرزشگیر اپتیکال به معنی کاهش بیشتر نتایج لرزش در عین افت کمتر رزولوشن تصویر است.

معایب گوشی a22 : دوربین ماکرو بلااستفاده (مدل ۴G)

با نگاه به بخش پشتی A22 در اولین نگاه متوجه می‌شوید که مدل ۵G دارای ۳ دوربین و مدل ۴G دارای ۴ دوربین است. دوربین اضافه‌ مدل فور جی یک دوربین ماکرو است که برای عکسبرداری از فاصله خیلی نزدیک استفاده می‌شود.

دوربین ماکرو A22 کیفیتی بیش از ۲ مگاپیکسل ندارد. فقط ۲ مگاپیکسل. مشکل البته فقط این نیست؛ دوربین‌های ماکرو استفاده شده در میان رده‌های سامسونگ بیشتر جنبه نمایشی دارند. این دوربین‌ها فوکوس خودکار ندارند پس در نتیجه باید خودتان موبایل را در فاصله مناسب عقب و جلو کنید تا فوکوس مناسب اتفاق بیفتد. این فاصله مناسب تنها ۲ سانتی متر است یعنی در فاصله ۳ الی ۵ سانتی متری سوژه. علاوه بر اینکه این بازه خیلی محدود است و پیدا کردن فاصله مناسب سخت است، حداکثر آن تنها ۵ سانتی متر است و اگر نتوانید در این حد سوژه نزدیک شوید دوربین ماکرو نمی‌تواند عکس واضح بگیرد.

پس از رد شدن همه این موانع عکسی که خواهید گرفت تنها یک عکس ۲ مگاپیکسلی است که کیفیت چندان و لذت بخشی ندارد.

پس با این حساب باید خوشحال باشیم که مدل ۵G دوربین ماکرو ندارد و پول ما را برای یک لنز بلا استفاده هدر نداده است.

مزایای گوشی a22 : پرتره خوب

هرچقدر که دوربین ماکرو این دستگاه ما را ناامید می‌کند، حالت پرتره عکاسی آن باعث خوشحالی ما می‌شود. حالت پرتره بستگی به دوربین اصلی یا سلفی، دوربین عمق میدان (برای عکاسی با دوربین اصلی) و پردازنده دستگاه دارد. دوربین عمق میدان دستگاه تنها ۲ مگاپیکسل است اما با این حال در خروجی به عنوان یک موبایل اقتصادی چیزی برای گلایه وجود ندارد.

لبه‌های سوژه به خوبی تشخیص داده شده و پس زمینه خیلی خوب و زیبا بلور می‌شود که این هم فراتر از انتظار ما از پردازنده دستگاه است.

البته در این حالت عملکرد فوکوس خودکار گاهی با اختلال مواجه می‌شود. در نتیجه بهتر است چند عکس بگیرید تا مطمئن شوید حداقل یکی از آنها خوب از آب در آمده است.

مزایای گوشی a22 : سیستم عامل به روز

سامسونگ با عرضه چندین موبایل در سال، فضای متفاوتی در این حوزه ایجاد کرده است. این کار مزایا و معایب متفاوتی دارد. یکی از معایب آن این است که پشتیبانی شرکت سازنده از محصولات قبلی زود تمام می‌شود و بعد از چند سال موبایل شما آپدیت‌های نرم افزاری جدید را دریافت نمی‌کند. به همین جهت اهمیت دارد که بررسی کنیم تا چه مدت موبایل انتخابی ما دارای پشتیبانی است. حال از کجا می‌توانیم متوجه این مسئله شویم؟ سامسونگ از اکثر موبایل‌های خود تا ۳ سیستم عامل بعدی پشتیبانی می‌کند پس باید موبایلمان وقتی از جعبه خارج می‌شود مجهز به آخرین سیستم عامل باشد.

خوشبختانه از مزایای A22 این است که با اندروید ۱۱ روانه بازار می‌شود. این در حالی است که در بعضی موبایل‌های ساخته شده همزمان یا بعد از A22 هنوز هم سیستم عامل اندروید ۱۰ پیشفرض است. پس می‌توان گفت موبایل A22 حدودا تا سال ۲۰۲۴ کاملا به روز خواهد ماند.

مزایای گوشی a22 : بدنه گلاستیکی

متریال متداول ساخت بدنه موبایل میان رده سامسونگی پلاستیک است. اینجا هم این استاندارد رعایت شده است. قاب پشتی و فریم دور بدنه ٬٬ پلاستیکی هستند اما یک تفاوت مثبت قابل ذکر وجود دارد؛ قاب ٬٬ گلاستیکی است. گلاستیک در واقع نامی تجاری برای نوعی از متریال پلاستیکی است که به نظر شیشه‌ای می‌آید. یعنی شما پول پلاستیک را می‌دهید اما موبایل شما به نظر شیشه‌ای (Glass) می‌آید که خیلی شیک‌تر و مرغوب‌تر است.

مزایای گوشی a22 : فریم مات

بدنه پلاستیکی A22 یک ویژگی مثبت دیگر هم دارد و آن این است که فریم پلاستیکی آن به صورت مات پرداخت شده است. این مسئله علاوه بر بخشیدن ظاهر زیباتر باعث شده است که فریم موبایل A22 اثر انگشت کمتری جذب کند.

قاب گلاستیکی و فریم مات ویژگی‌هایی نیستند که در یک موبایل میان رده رو به پایین زیاد به چشم بخورند. می‌توان گفت که A22 از این لحاظ بالاتر از سطح خود قرار دارد و این از مزایای A22 است.

معایب گوشی a22 : پشت جاذب اثر انگشت

از ویژگی‌های مثبت طراحی A22 گفتیم حال باید از معایب آن هم بگوییم. آن قاب گلاستیکی زیبای پشت A22 در باطن خود یک آهنربای جاذب اثر انگشت و چربی مخفی کرده است. چند دقیقه کار کردن با A22 کافی است تا اثرات چربی و اثر انگشت تمام بدنه موبایل شما را بپوشاند.

مزایا و معایب گوشی a22 : قطر زیاد (مدل ۵G)

حال که در حال بررسی ظاهری A22 هستیم بهتر است به یکی دیگر از معایب a22 هم اشاره کنیم که آن قطر نسبتا زیاد این دستگاه خصوصا در مدل ۵G است. قطر ۹ میلیمتری شاید در یک دستگاه با مشخصات خاص مثل باتری بزرگ قابل پذیرش باشد اما اینجا برای ما خوشایند نیست. قضیه وقتی ناراحت کننده‌تر می‌شود که چند ضربه به پنل پشتی a22 بزنید. این کار به راحتی باعث می‌شود  که متوجه شوید داخل این پنل در قسمت‌های زیادی خالی است و این یعنی سامسونگ حداکثر تلاش خود را برای کمتر کردن قطر a22 انجام نداده است.

این مسئله باعث شده است فریم دوربین‌ها چندان نسبت به بدنه برجسته‌تر نباشد که یک موضوع متداول در موبایل‌های قطور است و توجیهی برای قطورتر کردن بی‌دلیل یک دستگاه نیست.

مزایای گوشی a22 : اثر انگشت خوب روی دکمه پاور

یکی از ویژگی‌های جدید و خوبی که استفاده نادرست سامسونگ از آنها در بسیاری موارد باعث مشکل شده است، حسگر اثر انگشت درون صفحه نمایش است. قطعا قرار دادن انگشت روی صفحه نمایش برای باز کردن قفل گوشی تجربه بهتر و امروزی‌تری است اما لازم است بدانید که حسگرهای اثر انگشت درون صفحه نمایش مبتنی بر دو تکنولوژی اپتیکال یا اولتراسونیک هستند. حسگرهای اولتراسونیک سرعت و دقت بسیار بالایی دارند اما به همان نسبت قیمت خیلی بالایی هم دارند. به همین دلیل است که سامسونگ در میان رده‌های خود از حسگر اپتیکال استفاده می‌کند. این حسگرها سرعت مناسبی ندارند، ممکن است تعداد دفعات زیادی به کاربر اعلام خطا کنند و در نور زیاد عملکرد آنها مختل می‌شود. بسیاری از کاربران به همین دلیل کلا استفاده از حسگر اثر انگشت را کنار گذاشته‌اند.

پر واضح است که اگر سامسونگ قصد استفاده از حسگر اثر انگشت در زیر نمایشگر a22 را داشت در آن هم از مدل اپتیکال استفاده می‌کرد و a22 هم دچار به مشکل هم رده های خود می‌شد. اما در واقع چیزی که اتفاق افتاده است، استفاده از یک سنسور خازنی روی دکمه پاور این دستگاه است. سنسورهای خازنی طی سالیان گذشته به بلوغ خوبی رسیده‌اند و برای ساختن یک مدل خوب از آنها نیاز به صرف هزینه بالایی نیست. در نتیجه در a22 با یک تجربه خوب و سریع احراز هویت روبرو هستیم.

معایب گوشی a22 : دکمه ولوم خارج از دسترس با یک دست

از معایب دیگر a22 ارتفاع زیاد دکمه‌های ولوم آن است و در نتیجه هنگام کار با یک دست تغییر دادن صدای دستگاه می‌تواند دشوار یا ناممکن باشد.

در واقع هر سه دکمه افزایش ولوم، کاهش ولوم و پاور در یک جهت دستگاه قرار گرفته‌اند. این می‌توانست یک ویژگی خوب باشد اگر هیچ کدام از آنها دور از دسترس نبودند اما حالا که اینطور هست شاید بهتر بود دکمه‌های ولوم و دکمه پاور را در دو جهت متفاوت قرار دهند.

البته در مورد دکمه پاور داستان متفاوت است و آن ارتفاع بسیار مناسبی دارد. یعنی برای استفاده از حسگر اثر انگشت و خاموش و روشن کردن دستگاه مشکلی ندارید. به قول بسیاری از کاربران در طول روز نیاز چندانی به تغییر ولوم نخواهیم داشت در نتیجه نیازی نیست خیلی نگران شویم.

معایب گوشی a22 : صدای کم بلندگوی مونو

در بسیاری از دستگاه‌های امروزی بلندگوی تماس یعنی همان که هنگام مکالمه روبروی گوش ما قرار می‌گیرد همزمان نقش یک بلندگوی دوم را هم برای ساختن یک صدای استریو بازی می‌کند اما در a22 اینطور نیست. برای پخش صدا تنها یک اسپیکر در زیر گوشی و در کنار درگاه شارژ و میکروفون قرار دارد.

این مورد دو ایراد اساسی دارد. اول اینکه طبیعتا a22 کیفیت و قدرت صدای بالایی ندارد و دوم اینکه اگر موبایل را در حالت افقی در دست بگیرید مثلا برای بازی کردن، انگشتان شما روی اسپیکر را می‌پوشاند و جلوی پخش صدا را می‌گیرد.

معایب گوشی a22 : محافظ صفحه ناشناخته

همانطور که می‌دانید، صفحه نمایش یکی از گران‌ترین و در عین حال در معرض آسیب‌ترین قطعات دستگاه است. به همین دلیل است که روی نمایشگر دستگاه از یک محافظ شیشه‌ای صفحه مثل Gorilla Glass استفاده می‌شود. امروزه این نوع محافظ صفحه در همه موبایل‌ها بسیار متداول است اما در a22 اینطور نیست و در عوض از یک محافظ بی نام و نشان با مقاومت نه چندان بالا استفاده شده است. این محافظ حتی در مقابل خط و خش هم آسیب‌پذیر است.

معایب گوشی a22 : فاقد محافظ صفحه و قاب گوشی

یک نکته نه چندان مهم اما قابل اشاره این است که در جعبه a22 خبری از یک قاب ژله‌ای و محافظ نیست و همچنین در کارخانه یک محافظ صفحه اضافه روی این دستگاه اعمال نشده است؛ بر خلاف اتفاقی که در دستگاه‌های میان رده روند معمولی است و کاربر انتظار آن را دارد. در نتیجه با توجه آسیب‌پذیر بودن صفحه نمایش که در بالا به آن اشاره شد و همچنین پلاستیکی بودن بدنه دستگاه که آن هم به معنی مقاومت ضعیف در مقابل خط و خش است، باید فراموش نکنید که از همان ابتدای خرید ٬٬ یک گلس و یک قاب محافظ هم برای آن استفاده کنید.

معایب گوشی a22 : بدون استاندارد مقاومت در برابر آب و گرد و خاک

آسیب‌پذیری دیگر a22 مربوط به آب و خاک است. امروزه اکثر تلفن‌های همراه در آزمون‌های تست مقاومتی مثل IP شرکت کرده و تاییدیه می‌گیرند تا نشان دهند در مقابل آب و گرد و خاک مقاوم هستند اما در گوشی خبری از این استاندارد نیست و در بررسی آن هم به نظر نمی‌رسد چاره خاصی برای مقاوم کردن آن اندیشیده شده باشد.

البته هیچ تاییدیه‌ای به معنی این نیست که آب به دستگاه شما آسیب نمی‌زند. در هر تاییدیه ذکر شده است که تا چه عمق و چه مدتی آسیب نمی‌رسد اما حتی این قول هم ممکن است نقض شود. مثلا اگر موبایل ضدآب شما خیس شده باشد و با آن موزیک پخش کنید به مرور زمان اسپیکر خراب می‌شود. در برخی موارد حتی خرابی‌های شدیدتری هم در دستگاه‌ها مشاهده شده است که خلاف قول شرکت است اما اتفاق می‌افتد.

به هر حال ما هم قصد نداریم موبایل خود را داخل استخر بیندازیم یا بی‌دلیل در معرض آب قرار دهیم اما خوب بود که اگر به طور ناخواسته آبی روی موبایل ما پاشید آسیب کمتری ببیند یا اصلا آسیبی نبیند.

مزایای گوشی a22 : باتری قوی

باتری ۵۰۰۰ میلی‌آمپری a22 در بین موبایل‌های میان رده و حتی بقیه موبایل‌ها باتری قابل احترامی است. برای مثال کافی است بدانید آخرین پرچمدار سامسونگ، موبایل S21 ultra، هم باتری ۵۰۰۰ میلی آمپری دارد.

نتایج تست‌های این موبایل هم بسیار خوب است و نشان می‌دهد که شما می‌توانید با خیال راحت برای مدت زیادی با موبایل خود کار کنید بدون نیاز به شارژر. اما اگر بخواهیم نتایج را نسبت به سخت افزار بسنجیم متوجه می‌شویم که ٬٬ خیلی هم در مدیریت مصرف انرژی خوب عمل نمی‌کند. در واقع اگر بخواهیم نگاهی به موبایل‌هایی با چیپست پردازشی کم توان ‍Dimensity 700 و ظرفیت باتری حدود ۰۵,۰۰ mAh بیندازیم متوجه می‌شویم که ٬٬ در ته این لیست قرار دارد.

به هر حال موبایل ٬٬ با یک بار شارژ کامل می‌تواند در تست مقاومت حدود ۱۱۸ ساعت، در تست مکالمه ۲۹ ساعت، در تست وبگردی با وای فای بیشتر از ۱۶ ساعت و در تست پخش فیلم آفلاین نزدیک به ۱۶ ساعت دوام بیاورد.

اگر خاطرتان باشد گفتیم که ٬٬ قابلیت تغییر دادن خودکار رفرش ریت صفحه را ندارد و رفرش ریت آن توسط کاربر روی ۶۰ هرتز یا ۹۰ هرتز قفل می‌شود. اعدادی که در بالا می‌بینید مربوط به زمانی است که رفرش ریت ۹۰ هرتز باشد. در واقع در تست مقاومت که شامل اعمال مختلفی مثل یک ساعت مشاهده فیلم است، مشاهده فیلم با ۶۰ هرتز و بقیه کارها با ۹۰ هرتز انجام شد. اگر نرخ نوسازی را کلا روی ۶۰ هرتز تنظیم کنیم a22 در تست مقاومت به ۱۱۹ ساعت و در تست وبگردی به نزدیک ۱۷ ساعت می‌رسد. همانطور که می‌بینید تفاوت آنچنان زیاد نیست. سامسونگ به فرمول خوبی برای مدیریت رفرش ریت موبایل‌هایش رسیده است که به کاربر اجازه می‌دهد با حداقل افزایش مصرف به حداکثر کیفیت برسند. ما هم به شما توصیه می‌کنیم در ازای این هزینه ناچیز و جزئی، تجربه کاربری بهتر را انتخاب کنید و رفرش ریت را همیشه روی ۹۰ هرتز تنظیم کنید.

مزایا و معایب گوشی a22 : شارژ کم سرعت

موبایل a22 سامسونگ از فناوری فست شارژ (شارژ سریع) استفاده می‌کند که ۷-۸ سال پیش ساخته و نام گذاری شده است. مثل این است که بگوییم iPhone 5s سریع‌ترین و بهترین موبایل جهان است. این موضوع شاید درست باشد (امیدواریم اندروید فن‌ها چندان از حرفمان ناراحت نشوند) اما مربوط است به چند سال پیش. اگر اپل هنوز هم مشغول تولید این مدل آیفون بود در واقع داشت یک محصول عقب مانده به درد نخور تولید می‌کرد. حکایت فست شارژ ۱۵ واتی سامسونگ هم همین است. چندین سال است که در محصولات سامسونگ از همین آداپتور استفاده می‌شود اما حداقل توان آن در خیلی از مدل‌ها بیشتر از ۱۵ وات است و ورودی سیم آن تبدیل به type-c شده است که سریع‌تر است.

اما در a22 با این باتری نسبتا بزرگ ۵۰۰۰ میلی آمپری چه داریم؟ آداپتور ۱۵ واتی و سیم شارژر type-c به type-a. نتیجه همه این‌ها می‌شود شارژ صفر تا صد در مدت دو ساعت و نیم و شارژ شدن ۲۳ درصدی در نیم ساعت.

حتی باتری غول‌آسایی مثل باتری ۷۰۰۰ میلی آمپری استفاده شده در M51 هم برای شارژ کامل به زمانی کمتر از دو ساعت نیاز دارد.

بالاخره گوشی a22 سامسونگ خوب است یا نه؟ بخریم یا نه؟

a22 در رده موبایل‌های اقتصادی قرار دارد. یعنی یکی از انتخاب‌های مناسب برای فردی که می‌خواهد یک موبایل هوشمند معمولی با هزینه کم بخرد همین a22 خودمان است. اما دیدید که در برخی موارد a22 چیزی بیشتر از یک موبایل میان رده ارزان قیمت بود.

a22 باتری خیلی خوبی دارد و در عکاسی هم عملکرد کافی برای رفع نیازهای شما دارد، پردازنده این موبایل برای نیازهای روزانه و معمولی به خوبی کفایت می‌کند اما اصلا از آن توقع اجرای بازی‌های سنگین را نداشته باشید. همچنین دیدیم که صفحه نمایش مدل ۴G این موبایل با تکنولوژی خیلی عالی super AMOLED ساخته شده است اما حتی کیفیت پایین آن یا مدل قدیمی رقیب آن در سری ۵G هم در این رده قیمتی قابل چشم پوشی است.

مسئله خیلی مهم در a22 مربوط به ظاهر و خارج آن است. بدنه این موبایل از طرفی طراحی قابل قبولی دارد، فریم مات و قاب شکیل گلاستیکی، اما از طرف دیگر قطور و بسیار آسیب پذیر است. در واقع به هر طرف این موبایل که نگاه کنیم یک آسیب پذیری می‌بینیم؛ از صفحه نمایش گرفته تا بدنه. علاوه بر اینها ضد آب نیست و روی آن محافظ اضافی عرضه نشده است پس اگر می‌خواهید تا سه سال دیگر که سامسونگ از این موبایل پشتیبانی می‌کند از آن استفاده کنید باید خیلی با دقت بیشتری از آن محافظت کنید.

در این مطلب مزایا ، معایب و مشکلات گوشی سامسونگ a22 بررسی شد. اگر شما نیز تجربه ای در استفاده از این گوشی دارید ، لطفا برای ما پیام بگذارید تا با بروزرسانی این مطلب سایر کاربران نیز راهنمایی شوند.