سری A سامسونگ چند سالی است که برای اهالی دنیای موبایل‌های هوشمند شناخته شده است. این سری بر اساس قیمت و کارایی خود به چند سری دیگر تقسیم می‌شود که با شماره عددی خود قابل تشخیص اند. خانواده A2x همانطور که از نامشان مشخص است به کف این رده تعلق دارند و جزو موبایل‌های ارزان قیمت هستند. امروز قصد داریم به مقایسه A22 با A21s بپردازیم که دو تا محصولات پشت سر هم این خانواده هستند. ویژگی شاخص آنها را می‌توان باتری پرقدرت، وزن زیاد و عملکرد پردازشی در حد روزمره دانست. اما به غیر از این تشابهات، تفاوت‌های زیادی هم دارند که در ادامه به آنها می‌پردازیم.

مقایسه A22 با A21s : صفحه نمایش

دو تا از سه موبایل مورد بررسی ما (یعنی A21s ، A22 4G و A22 5G) با کمال تعجب و تاسف از صفحه نمایش LCD بهره می‌برند پس بهتر است کمی از تفاوت‌ها و معایب آن نسبت به LED بگوییم.

در نمایشگرهای LED  تک تک پیکسل‌ها قابلیت خاموش و روشن شدن به صورت مجزا را دارند و از این رو رنگ سیاه نمایش داده شده توسط آنها را می‌توان مشکی مطلق و واقعی در نظر گرفت اما در پنل‌های LCD رنگ مشکی به نمایش در آمده در واقع خاکستری است. دیگر معایب این پنل‌ها عمر کمتر، روشنایی کمتر، مصرف انرژی بیشتر، ضخامت بیشتر و تولید حرارت بیشتر هستند.

نمایشگر استفاده شده در A22 5G یک پنل LCD با رزولوشن ۱۰۸۰p (fullHD) است. در گلکسی آ ۲۱ اس هم از LCD با رزولوشن ۷۲۰p (HD) تعبیه شده است. در این میان تنها A22 4G است که از یک نمایشگر پیشرفته AMOLED البته با رزولوشن ۷۲۰p (HD) بهره می‌برد. نقطه ضعف این نمایشگر البته علاوه بر رزولوشن کم، تراکم پیکسل کم است. اگرچه تراکم پیکسل آن با A21s برابر است اما در نمایشگرهای LED به تراکم بیشتری برای دستیابی به نتیجه مطلوب نیاز است.

نکته بعدی رفرش ریت صفحه نمایش این دیوایس‌ها است. رفرش ریت یا نرخ نوسازی تصویر به طور خلاصه عددی نشان دهنده تعداد تصاویر نمایش داده شده در هر ثانیه است. رفرش ریت نمایشگرهای A22 90Hz است به این معنا که در هر ثانیه ۹۰ تصویر را نمایش می‌دهد. اما این عدد در A21s از ۶۰Hz فراتر نمی‌رود. نرخ رفرش بالاتر منجر می‌شود به تجربه کاربری بهتر خصوصا هنگام بازی یا مرور بین صفحات و منوهای دستگاه که نیاز به نرخ نوسازی بالایی دارند. کم بودن این نرخ باعث می‌شود حس کنید نوعی گیر در حرکت انیمیشن‌ها وجود دارد. البته که این نرخ علاوه بر نمایشگر به پردازنده هم وابسته است و شاید نباید از پردازنده A21s انتظاری بیش از این داشته باشیم.

نکته دیگری که اصولا به عنوان یک مزیت به آن می‌پردازیم برخورداری از Adaptive refresh rate است. رفرش ریت بالاتر منجر می‌شود به مصرف انرژی بیشتر و تکنولوژی نامبرده به دستگاه اجازه می‌دهد که این نرخ را بر اساس نیاز تغییر دهد و در مواقع لزوم مثل هنگام مطالعه که نیازی به رفرش ریت بالا نیست، با کاهش آن باعث صرفه جویی شود. در A22 خبری از این تکنولوژی نیست. اما همانطور که مشخص است این تکنولوژی از دستگاه طلب می‌کند که در هر لحظه کارکرد کاربر را تشخیص دهد و بر اساس آن در مورد نرخ مناسب تصمیم بگیرد.  آ ۲۱ اس از این تکنولوژی بهره مند است اما ضعف پردازنده آن باعث شده است که پردازنده نتواند تصمیمات درستی درباره مدیریت فرایند مذکور بگیرد و باعث ایجاد اختلال شود.

به عنوان آخرین نکته در مقایسه صفحه نمایش A22 و A21s به حداکثر میزان روشنایی آنها می‌پردازیم. حداکثر میزان روشنایی صفحه نمایش آمولد A22 4G چیزی حدود ۵۰ درصد بیشتر از دو محصول دیگر است و این هم به لطف تکنولوژی متفاوت است. روشنایی خیره کننده ۶۰۰ nits به A22 4G این اجازه را می‌دهد که در زیر نور مستقیم آفتاب محتوای خود را به راحتی نمایش دهد.

برنده: A22

متفاوت بودن دو نسخه آ ۲۲ کار را برای ما به عنوان کسی که قصد مقایسه A22 و A21s را دارد سخت می‌کند؛ A22 5G بیشتر به Galaxy A21s شبیه است و A22 4G در جایگاه متفاوتی قرار می‌گیرد. البته همین جایگاه متفاوت A22 4G است که باعث پیروزی A22 در این بخش می‌شود. همانطور که گفتیم عیب اصلی این صفحه نمایش کیفیت تصویر یعنی رزولوشن و تراکم پیکسل نسبتا پایین آن است اما با توجه به اینکه این نقصان در A21s هم به چشم می‌خورد باز هم مشکلی برای Galaxy A22 پیش نمی‌آید. به طور کلی A21s همه معایب هر دو نسخه A22 را در خود جای داده است و علاوه بر آنها معایب دیگری مثل رفرش ریت پایین‌تر نیز دارد.

مقایسه a22 با a21s : قیمت ال سی دی

شاید با دیدن این عنوان تعجب کرده باشید چرا که این مورد را معمولا در سایت ها و منابع دیگر نمی بینید. اما از آنجایی که آوافیکس سالها تجربه کاری در حوزه تعمیرات موبایل دارد، دانستن این مورد را هنگام خرید موبایل ضروری می داند.

قضیه از این قرار است که شایع ترین خرابی گوشی های موبایل، شکستن یا سوختن صفحه نمایش در اثر ضربه ، نفوذ آب و اخیرا (بعد از کرونا) هم الکل است. از قضا گران ترین قطعه ی گوشی های سامسونگ نیز همین صفحه نمایش است. بنابراین اگر قیمت صفحه نمایش گوشی را ندانید، ممکن است بعدها با دیدن قیمت آن شوکه شوید و حتی از خیر تعمیر گوشی تان بگذرید. البته امیدواریم هرگز برای گوشی تان اتفاقی نیفتد مخصوصا با این نرخ ارز، اما بهرحال پیشنهاد می کنیم هنگام خرید گوشی نیم نگاهی هم به قیمت ال سی دی آن داشته باشید.

راستی شما می دانید که آوافیکس یک مرکز ارائه دهنده خدمات تعمیر موبایل در محل است؟! یعنی در زمان مورد نظر شما یک تکنسین اعزام می کند تا گوشی تان را در منزل، محل کار یا هر مکان دیگری که بخواهید در حضور خودتان تعمیر کند.

مقایسه a22 با a21s : دوربین

A22 5G در پنل پشتی خود ۳ دوربین دارد اما دو دستگاه دیگر دوربین‌های چهارگانه دارند. در A22 4G و A21s ما یک دوربین اصلی واید ۴۸ MP، یک دوربین اولترا واید یا فوق عریض ۸ MP، و دو دوربین عمق میدان و ماکرو ۲ MP داریم. البته یک برتری در مورد A22 4G وجود دارد و آن این است که دوربین اصلی این دیوایس از لرزشگیر اپتیکال بهره مند است و دیافراگم گشوده‌تری دارد که منجر به نورگیری بهتر می‌شود.

در مورد A22 5G اما با یک دوربین واید MP 48 ، یک دوربین اولترا واید ۵ MP و یک دوربین عمق میدان MP 2 سر و کار داریم. در سمت دیگر این دستگاه یک دوربین سلفی MP 8 نصب شده است که این عدد در دو دستگاه دیگر به ۱۳ MP می‌رسد.

در مورد دوربین ماکرو دستگاه‌های سامسونگ باید بدانید که با کاربرد آنها بیشتر تبلیغاتی است. برای گرفتن یک عکس از سوژه نزدیک با لنز ماکرو سامسونگ لازم است که در فاصله ۳ الی ۵ سانتی متری سوژه، فاصله کانونی مناسب را پیدا کنید و از آنجا که این لنز فوکوس خودکار ندارد باید خودتان فاصله مناسب را با جابجا کردن موبایل پیدا کنید. از طرف دیگر این فاصله بسیار محدود در نزدیک سوژه کاربرد خیلی کمی دارد و این امکان وجود دارد که سایه شما روی سوژه بیفتد. در این میان لنزهای مختلف محصولات سامسونگ رزولوشن‌های متفاوتی دارند که بعضی قابل قبول‌اند اما قطعا MP ۲ جزو آنها نیست. پس می‌توان گفت حضور نداشتن این لنز در A22 5G نه تنها عیب نیست بلکه می‌توان آن را یک صرفه جویی در فضا و هزینه دانست.

از نظر کیفیت ویژگی خوب دوربین‌های سامسونگ در هر سه نسخه به چشم می‌خورد، گرفتن تصاویر پرتره خوب است. اگرچه دوربین عمق میدان این دستگاه‌ها هم رزولوشن چندانی ندارند اما به هر حال خروجی بسیار لذت بخش است. لبه‌های سوژه به خوبی تشخیص داده شده‌اند و پس زمینه خیلی خوب بلور می‌شود.

نکته دیگری که لازم است در مورد دوربین‌های سامسونگ بدانید این است که دوربین‌های واید به کار رفته در محصولات جدید این کمپانی با تکنولوژی Quad Bayer تولید شده‌اند. در این تکنولوژی به طور مثال رزولوشن دوربین ۴۸ مگاپیکسل است اما پس از ثبت تصویر هر ۴ پیکسل در ۱ پیکسل ادغام می‌شوند و تصویر خروجی ۱۲ مگاپیکسل می‌شود. این کار باعث افزایش کیفیت و جزئیات کار می‌شود. همچنان امکان عکسبرداری با حالت تمام رزولوشن یعنی MP ۴۸ فراهم است اما حداقل در مورد A21s می‌توان گفت نتایج آن هیچ لطفی ندارند. در A22 هم اگرچه جزئیات بیشتر می‌شود اما نویز هم افزایش می‌یابد.

کیفیت تصاویر گلکسی آ ۲۲ در مجموع کمی بیشتر است و آن هم به لطف پردازنده قوی‌تر و پردازش بیشتر تصاویر است. همچنین در نور کم هم حالت شب A22 تاثیر بهتری روی حذف نویز و افزایش جزئیات می‌گذارد.

به جز موارد مذکور تفاوت خاص دیگری بین این رقبا دیده نمی‌شود. کیفیت فیلمبرداری هم در Galaxy A21s و A22 4G ، ۱۰۸۰p/30 fps است اما در A22 5G با کمی افزایش رزولوشن به ۱۱۵۲p/30 fps می‌رسد.

برنده: A22

باز هم A22 برنده شد اما این بار با تفاوت اندک. تصاویر خروجی همه دوربین‌ها به طور کلی در حد یک میان رده ارزان قیمت هستند  اما در همه موارد برتری جزئی A22 حس می‌شد. کیفیت بالاتر تصاویر و بهره گیری از لرزشگیر اپتیکال را می‌توان از این جمله نام برد.

مقایسه a22 با a21s : عملکرد پردازشی

سامسونگ در دو نسخه آ ۲۲ از دو مدل متفاوت پردازنده مدیاتک استفاده کرده است و برای مدل  آ ۲۱ اس یکی از چیپست‌های اگزینوس خود را برگزیده است. معماری هر سه چیپست ۸ هسته‌ای است اما ترکیب آنها متفاوت است. تراشه مدیاتک استفاده شده در A22 4G از مدل Helio G80 بوده که ۲ هسته ۲GHz و ۶ هسته ۱.۸GHz دارد. در برادر جدیدتر آن یعنی A22 5G هم ۲ هسته ۲.۲GHz و ۶ هسته ۲ GHz به کار رفته است. در تراشه سامسونگ Exynos 850 استفاده شده در A21s اما هر ۸ هسته Cortex-A55 با کلاک ریت  ۲GHz هستند. اجازه دهید تفاوت این پردازنده‌ها در عمل را به کمک تست بنچمارک GeekBench بررسی و مقایسه کنیم. در این بخش از مقایسه A22 و A21s نسخه ۵G را به عنوان نماینده A22 ها در نظر می‌گیریم.

GeekBench 5.1  (چند هسته‌ای)

پردازنده

GeekBench 5.1  (تک هسته‌ای)

پردازنده

PCMark for Android Storage

حافظه

PCMark for Android Work 3.0

گرافیک

Wild Life

گرافیک

A22 ۱۷۴۲ ۵۶۱ ۱۲۶۴۹ ۷۴۰۵ ۱۰۹۷
A21s ۱۱۲۵ ۱۹۱ ۸۷۷۶ ۵۶۰۱ ۴۱۶

همانطور که در جدول می‌بینید قاعده عملکرد قوی‌تر در محصول جدیدتر اینجا نقض نشده است. A22 در تست چند هسته‌ای ۵۵% و در تست تک هسته‌ای ۱۹۲% بهتر عمل کرده است. در ادامه جدول سه ستون دیگر هم آورده‌ایم که یکی یکی به تفصیل آنها می‌پردازیم.

در ستون سوم تستی قرار دارد برای سنجش سرعت و عملکرد حافظه داخلی دستگاه. در اینجا هم A22 44% سریعتر عمل کرده است. بر خلاف تصور عموم سرعت حافظه تنها بر انتقال اطلاعات بین دو دستگاه تاثیر نمی‌گذارد بلکه در همه اعمل پردازشی دیوایس موثر است. پردازنده و گرافیک موبایل برای انجام وظیفه خود نیاز به اطلاعاتی دارند که از حافظه تامین شده و سپس خروجی پردازش خود را در حافظه ذخیره می‌کنند. از همین رو است که سرعت خواندن از و نوشتن روی حافظه بر عملکرد دستگاه تاثیرگذار است. اگر باز کردن یک فیلم یا بارگزاری شدن یک بازی روی دستگاه شما زمان زیادی می‌برد احتمالا مقصر ماجرا همین حافظه است.

ستون بعدی مربوط است به عملکرد کلی دستگاه در کارهای گرافیکی مثل ویرایش فیلم و عکس. A22 در اینجا هم برتری خود را با اختلاف حدود ۳۲% حفظ کرده است.

ستون آخر مربوط است به تستی که با پخش تصاویر گرافیکی سنگین، حداکثر فشار را بر پردازنده گرافیکی دستگاه وارد می‌کند تا عملکرد و تعداد فریم بر ثانیه پردازش شده توسط دستگاه را تحت فشار بسنجد. در اینجا هم Galaxy A22 به برتری خیره کننده ۱۶۳ درصدی دست یافته است.

پردازش گرافیکی A21s بر عهده یک چیپ Mali-G52 MP1 است که قابلیت دستیابی به حداکثر کلاک ۸۲۰MHz را دارد. همچنین در A22 5G یک چیپ گرافیکی Mali-G57 MC2 تعبیه شده است که نرخ کلاکی برابر با ۹۵۵MHz دارد.

اما برای مقایسه عملکرد پردازشی A22 و A21s لازم است که نگاهی به ظرفیت ارائه شده حافظه داخلی و رم آنها هم بیندازیم. هر دو مدل A22 در ترکیب‌های متفاوت رم/حافظه ۴/۶۴ GB ، ۴/۱۲۸ GB و  ۶/۱۲۸ GB عرضه شده است و نسخه ۵G یک ورژن ۸/۱۲۸ GB هم دارد. در Galaxy A21s هم شاهد ترکیب‌های متنوع و عجیب GB ۳۲/۲ ، GB ۳۲/۳ ، GB ۳۲/۴ ، GB ۶۴/۳ ، GB ۶۴/۴ ، GB ۶۴/۶ ، GB ۱۲۸/۳ ، GB ۱۲۸/۴ و GB ۱۲۸/۶ هستیم. البته می‌توانید مدل‌هایی با حافظه GB ۳۲ و رم کمتر از GB ۴ را از این لیست حذف کنید زیرا چندان در بازار موجود نیستند و مهمتر از آن اینکه چندان جوابگوی نیازهای امروزی نیستند.

با این حساب حداکثر حافظه‌ داخلی که این دستگاه‌ها می‌توانند در اختیار شما قرار دهند GB ۱۲۸  و همچنین حداکثر در مورد A22 5G 8 GB و در مورد دو تای دیگر GB ۶ است. البته حافظه همه آنها از طریق SD card تا GB ۵۱۲ بیشتر قابل ارتقا است.

برنده : A22

اگرچه پردازنده مرکزی و پردازنده گرافیکی دو دستگاه معماری نزدیکی به یکدیگر دارند اما تفاوت عملکرد آنها آشکار و غیرقابل انکار است. گلکسی آ ۲۲ در پردازش می‌تواند تا حدود ۳ برابر بهتر عمل کند و این برتری را در عملکرد گرافیک و حافظه هم حفظ می‌کند. این تفاوت در بازی‌ها خیلی به چشم می‌آیند. هرچند هیچ کدام این دستگاه‌ها به طور ویژه مناسب بازی کردن نیستند اما A22 خیلی بهتر از A21s از پس بازی‌های معمولی برمی‌آید و تعداد فریم‌هایی که در هر ثانیه به نمایش می‌گذارد در مشاهدات ما تا سه برابر هم بیشتر بوده است. در بحث حافظه پیشنهادهای منطقی ارائه شده توسط هر دو مدل تقریبا یکسان هستند و اینکه حداکثر ظرفیت آنها ۱۲۸ GB  است را می‌توان یک نقطه ضعف کوچک دانست. به هر حال A21s هیچ اقبالی در این بخش ندارد.

مقایسه a22 با a21s : باتری

در این بخش از مقایسه A22 و A21s تفاوت‌ها زیاد نیستند. در هر دو یا سه دستگاه باتری لیتیوم پلیمری mAh ۵۰۰۰ مشابهی استفاده شده است. اما همچنان این احتمال دارند که نحوه مصرف انرژی آنها تفاوت‌های قابل توجهی در خروجی ایجاد کند. برای بررسی کیفیت آنها در عمل به تست‌های مقاومت باتری رجوع می‌کنیم.

در این تست Galaxy A22 را روی رفرش ریت ۶۰Hz تنظیم کردیم تا شرایط مشابهی به وجود آید. هر دو دستگاه در تست مقاومت به نتیجه تقریبا مشابه ۱۱۸ و ۱۱۹ ساعت دست یافتند اما در تست‌های دیگر تفاوت‌ها مشخص می‌شود. A21s در مکالمه ۱۰ ساعت بیشتر دوام می‌آورد. این گوشی در تست‌های مشاهده فیلم در حالت آفلاین و وبگردی با وای فای هم ۱۰ درصد نتیجه بهتری به دست آورده است. این تفاوت را می‌توان به عملکرد ضعیف‌تر پردازنده  آ ۲۱ اس مربوط دانست. هرچه پردازنده‌ای ضعیف‌تر کار کند مصرف کمتری هم دارد.

برنده: A21s

شانس این بار به A21s رو کرده و بالاخره بعد از چند بخش اینجا موفقیتی به دست آورد. باتری ۵۰۰۰ میلی آمپری هر دو دستگاه جزو باتری‌های نسبتا بزرگ بازار به حساب می‌آیند و عملکرد خیلی خوبی هم داشتند. هر کدام از این دستگاه‌ها می‌توانند رضایت شما را جلب کنند اما دیدید که برتری با A21s بود. اینکه بتوانید در فاصله دو بار شارژ ۲ ساعت فیلم بیشتری ببینید یا وبگردی بیشتری کنید مزیت کمی نیست.

مقایسه A22 با A21s : طراحی و بدنه

این روزها که تعداد موبایل‌های سری A بیشتر از آن است که بتوانیم همه آنها را به یاد بیاوریم، نباید انتظار داشته باشیم که طراحان این موبایل‌ها بتوانند  در زبان طراحی آنها تغییر شگرفی ایجاد کنند خصوصا اگر این دو موبایل دو نسل پشت سر هم باشند.

در مقایسه A22 و A21s واضح‌ترین تفاوتی که به چشم می‌خورد شاید نحوه چینش دوربین‌های این دو دستگاه باشد. A21s به طراحی جدید نزدیک‌تر است و فریم دوربین‌های به شکل یک مستطیل عمودی با رنگ پس زمینه مشکی است. هر چهار دوربین به شکل حرف L به علاوه فلش دوربین داخل این فریم قرار گرفته‌اند و اندکی هم فضای اضافه باقی مانده است.

در دو مدل A22 اما طراحی فریم دوربین‌ها به شکل یک مربع کلاسیک است. در اینجا یک تفاوت وجود دارد؛ A22 4G همانند A21s چهار دوربین دارد که هر کدام در یک گوشه این مربع قرار گرفته‌اند. با این حساب برای فلش دوربین جایی باقی نمانده و به خارج از کادر منتقل شده است. این موضوع در طراحی امروزی عادی و مورد قبول نیست و همچنین ممکن است باعث آزار افراد وسواسی شود. در A22 5G اما با سه دوربین سر و کار داریم که سه گوشه از مربع را اشغال می‌کنند و یک گوشه را برای فلش خالی می‌گذارند. نکته آخر در مورد دوربین‌ها این است که بر خلاف  آ ۲۱ اس در هر دو مدل A22 رنگ پس زمینه فریم دوربین همسان رنگ بدنه است.

نکته‌ای که به طور کل تا حد زیادی در بحث طراحی مطرح است سلیقه کاربر است. اینکه شکل چینش دوربین‌ها چگونه است و تفاوت‌هایی از این قسم در واقع تفاوتی در عملکرد ایجاد نمی‌کند و بهتر است خودتان قضاوت کنید. اما به هر حال تلاش ما این است که به طور کلی مقایسه‌ای از همه جوانب A22 و A21s ارائه کنیم.

کارمان با بخش پشتی موبایل تمام نشده اما ابتدا به سراغ صفحه نمایش می‌رویم. جایی که یکی دیگر از تفاوت‌های آشکار این دو موبایل وجود دارد. سری A22 یک دوربین ناچ قطره‌ای یا Infinity-U در بالا و وسط صفحه نمایش خود دارد که مزاحمت چندانی برای کاربر ایجاد نمی‌کند. A21s از دوربین سلفی به صورت پانچی یا Infinity-O در بالا و سمت چپ صفحه خود بهره می‌برد. اینکه دوربین سلفی در وسط صفحه نباشد چیزی نیست که در موبایل‌های حال حاضر عادی باشد. اینکه عادی بودن بهتر است یا خاص بودن را نیز به عهده شما می‌گذاریم اما مشکلی که این طراحی ممکن است به وجود بیاورد این است که هنگام گرفتن تصویر سلفی همه به وسط صفحه نگاه می‌کنند اما اینجا چون دوربین در گوشه است در تصویر خروجی نگاه افراد به دوربین نیست بلکه کمی آن طرف‌تر است.

هر سه دستگاه جزو رده موبایل‌های نسبتا پهن به حساب می‌آیند که به خاطر صفحه نمایش آنها است. A22 4G ، A22 5G و A21s به ترتیب صفحه نمایش‌هایی با اندازه ۶.۴، ۶.۶ و ۶.۵ اینچ دارند.

اگرچه هیچ کدام از این موبایل‌ها باریک به حساب نمی‌آیند اما A22 4G حداقل قطر کمتری دارد. این موبایل ۸.۴ میلی‌متر قطر دارد در مقابل دو موبایل حدودا ۹ میلیمتری دیگر. مطمئن هستیم که سامسونگ با صرف اندکی وقت و حوصله بیشتر می‌توانست به چینش فشرده‌تر و در نتیجه قطر کمتری در این محصولات برسد اما به هر حال این اتفاق نیفتاده و باعث شده است علاوه بر راحتی، میزان مدرن بودن دستگاه هم کمتر شود. در مورد وزن هم طبیعتا سه دستگاه از همان نسبت قبل پیروی می‌کنند. سبک‌ترینشان A22 4G با ۱۸۶ گرم وزن است، بعد از آن A21s با ۱۹۲ گرم وزن و در آخر A22 5G ۲۰۳ گرم وزن دارد. شاید فکر کنید این تفاوت‌های اندک اهمیتی ندارد اما اختلاف قابل توجهی بین دو نسخه A22 وجود دارد به شکلی که یکی در رده موبایل‌های خوش دست و دیگری در رده موبایل‌های نسبتا سنگین قرار می‌گیرد. موبایل‌های نسبتا سنگین می‌توانند دست‌های ظریف را در کوتاه مدت و دست‌های بزرگتر را در بلند مدت خسته کنند.

برگردیم به پشت دستگاه؛ Galaxy A21s در چهار رنگ سفید، مشکی، آبی و قرمز عرضه شده است. اگر لکه‌های اثر انگشت و چربی اجازه دهند با نگاه به پشت A21s متوجه می‌شوید که بدنه زیبای آن رنگ یکدستی ندارد و به زاویه نور واکنش نشان می‌دهد؛ مثلا در مدل آبی آن می‌توانید رگه‌هایی از سبز و بنفش را نیز ببینید. در مورد A22 گزینه‌های ما شامل سفید، مشکی، بنفش روشن و سبز نعنایی روشن می‌شوند. رنگ بدنه Galaxy A22 تغییرات چندانی ندارد و تقریبا یکدست است اما در مقابل به سبک گلاستیک تولید شده است. گلاستیک که از ترکیب کلمه‌های گلاس (شیشه) و پلاستیک ساخته شده است معرفی کننده دسته‌ای از بدنه موبایل‌های پلاستیکی است که ظاهری شبیه به شیشه دارند و به نظر مدرن‌تر می‌آیند.

آخرین چیزی که به آن می‌پردازیم نحوه قرارگیری حسگرهای اثر انگشت دو دستگاه است. سنسور گلکسی آ ۲۱ اس در پشت آن قرار دارد و سنسور گلکسی آ ۲۲ بر روی دکمه پاور در کنار قرار گرفته است. تجربه نشان داده است که حسگر پشت دستگاه نسبت به سبک‌های دیگر چندان راحت و دلپذیر نیست.

برنده: A22

همانطور که گفتیم نباید منتظر تغییر زیادی در طراحی A21s و A22 باشیم. محل استقرار منطقی‌تر دوربین سلفی، بدنه زیبای گلاستیکی و فریم دوربین همرنگ با بدنه دلایل ما برای انتخاب A22 بودند. در مقابل A21s هم با بدنه درخشان زیبای خود توجه زیادی را جلب می‌کند و وزن و قطر معتدلی دارد. شاید طبق فاکتورهای شما برنده این بخش متفاوت باشد. در آن صورت نظرتان را در کامنت‌ها در اختیار ما و دیگر خوانندگان بگذارید تا از آن بهره‌مند شویم.

مقایسه a22 با a21s : ویژگی‌های دیگر و محتویات جعبه

در جعبه هیچ کدام از محصولات خبری از قاب ژله‌ای و محافظ صفحه نیست که دیگر به موضوعی عادی تبدیل شده است اما تفاوتی که در محتویات این دو وجود دارد این است که در سری آ ۲۲ علاوه بر قاب و محافظ، هندزفری هم حذف شده است؛ البته این موضوع ممکن است منطقه به منطقه بر حسب استراتژی سامسونگ متفاوت باشد. آداپتور شارژر همه دستگاه‌ها از همان نسل قدیمی و شناخته شده شارژ سریع ۱۵ واتی است و پورت خروجی آن هم USB-A است. با این حساب سیم داخل جعبه هم USB-A به USB-C است.

از دیگر ویژگی‌های قابل ذکر می‌توان به اسلات جداگانه SD card موجود در هر سه دستگاه اشاره کرد. حسگرهای امنیتی بیومتریک این دستگاه‌ها شامل تشخیص چهره البته با دوربین سلفی می‌شوند که کارا و امن نیست، به علاوه حسگر اثر انگشت خازنی. حسگر اثر انگشت A21s پشت بدنه آن قرار گرفته است که از محبوبیت چندانی بین کاربران برخوردار نیست زیرا استفاده از آن کمی مشکل است. اما حسگر A22 روی دکمه پاور آن قرار دارد و رضایت کاربران را به دست آورده است.

هیچ کدام از این دستگاه‌ها از هیچ استانداردی در زمینه مقاومت در برابر آب و خاک برخوردار نیستند و از این جهت توجه ویژه شما را برای نگهداری می‌طلبند.

گلکسی آ ۲۱ اس با سیستم عامل  android 10 و رابط کاربری One UI 2.1 عرضه شده است که قابل ارتقا به اندروید ۱۱ است. A22 اما مستقیما با android 11 و رابط کاربری One UI 3.1 عرضه شده است. شاید فکر کنید مسئله مهمی در این بین قرار ندارد اما لازم است بدانید که پشتیبانی از محصولات اصولا بر اساس آپدیت سیستم عامل صورت می‌پذیرد و سامسونگ به صورت معمول پشتیبانی تا ۳ سیستم عامل بعدی را تضمین می‌کند. پس با این حساب موبایل A21s زودتر از رده خارج می‌شود و A22 تا مدت بیشتری آپدیت‌ها را دریافت می‌کند. البته این مسئله شامل آپدیت‌های امنیتی نمی‌شود.

برنده: A22

در این بخش نکته خاصی که در تصمیم شما تاثیرگذار باشد وجود ندارد. مهمترین موضوع را می‌توان همین مسئله پشتیبانی و آپدیت در نظر گرفت که شاید نتواند تصمیم کسی را عوض کند اما اگر از قبل گلکسی آ ۲۲ را انتخاب کرده باشید که منطقی است می‌تواند شما را مطمئن‌تر کند.

بالاخره a22 بخریم یا a21s ؟

A22 و A21s اگرچه از یک خانواده هستند و شباهت‌های زیادی با هم دارند اما تفاوت‌های آنها هم قابل توجه است. Galaxy A21s در واقع برای این تولید شد که تولید اندک A21 و جای خالی آن در خیلی از بازارها را پر کند و البته با میزانی از تغییرات هم همراه بود. A22 اما به طور کلی یک نسخه جدید و یک گام رو به جلو است. نقطه کانونی مقایسه A22 و A21s را می‌توان چیپست پردازشی و عملکرد آن دانست. جایی که تفاوت‌ها زیاد، فاحش و مهم هستند. تفاوت A22 و A21s در بخش‌های دیگر هم ادامه دارد مثلا طراحی و ظاهر این دو سری تفاوت‌هایی دارند و همچنین تفاوت صفحه نمایش آنها هم قابل توجه است اما چیزی که Galaxy A22 را نسبت به A21s در جایگاه کاملا متفاوتی قرار می‌دهد همین عملکرد پردازشی است.

تفاوت قدرت این دو محصول البته تاثیر خود را بر قیمت می‌گذارد و خرید A22 شامل هزینه بیشتری می‌شود. اگر قصد انتخاب بین این دو وسیله را دارید و بودجه شما محدود است طبیعتا باید به سراغ A21s بروید اما اگر توان پرداخت هزینه A22 را دارید پیشنهاد ما به شما این است که این هزینه را بپردازید و محصول بهتر را تصاحب کنید.

نظر شما چیست؟

لطفا اگر تجربه ای از خرید a22 یا a21s دارید، در پایین همین مطلب برای پیغام بگذارید تا به کاربران دیگر در انتخاب درست کمک شود.

سوالات متدوال:

از نظر صفحه نمایش گوشی a22 بهتر است یا a21s ؟

تنها A22 4G است که از یک نمایشگر پیشرفته AMOLED البته با رزولوشن ۷۲۰p (HD) بهره می‌برد. نقطه ضعف این نمایشگر البته علاوه بر رزولوشن کم، تراکم پیکسل کم است. اگرچه تراکم پیکسل آن با A21s برابر است اما در نمایشگرهای LED به تراکم بیشتری برای دستیابی به نتیجه مطلوب نیاز است.

از نظر دوربین گوشی a22 بهتر است یا a21s ؟

تصاویر خروجی همه دوربین‌ها به طور کلی در حد یک میان رده ارزان قیمت هستند  اما در همه موارد برتری جزئی A22 حس می‌شد. کیفیت بالاتر تصاویر و بهره گیری از لرزشگیر اپتیکال را می‌توان از این جمله نام برد.

از نظر پردازنده و رم گوشی a22 بهتر است یا a21s ؟

اگرچه پردازنده مرکزی و پردازنده گرافیکی دو دستگاه معماری نزدیکی به یکدیگر دارند اما تفاوت عملکرد آنها آشکار و غیرقابل انکار است. گلکسی a22 در پردازش می‌تواند تا حدود ۳ برابر بهتر عمل کند و این برتری را در عملکرد گرافیک و حافظه هم حفظ می‌کند.

از نظر باتری گوشی a22 بهتر است یا a21s ؟

باتری ۵۰۰۰ میلی آمپری هر دو دستگاه جزو باتری‌های نسبتا بزرگ بازار به حساب می‌آیند و عملکرد خیلی خوبی هم داشتند. هر کدام از این دستگاه‌ها می‌توانند رضایت شما را جلب کنند اما در تست نگهداری شارژ برتری با A21s است.

از نظر طراحی و بدنه گوشی a22 بهتر است یا a21s ؟

انتخاب برنده از این نظر تا حدودی به سلیقه ی شما بستگی دارد اما محل استقرار منطقی‌تر دوربین سلفی، بدنه زیبای گلاستیکی و فریم دوربین همرنگ با بدنه دلایل ما برای انتخاب A22 است.

آیا هر دو گوشی a22 و a21s ضدآب هستند؟

هیچ کدام از این دستگاه‌ها از هیچ استانداردی در زمینه مقاومت در برابر آب و خاک برخوردار نیستند و از این جهت توجه ویژه شما را برای نگهداری می‌طلبند.