شرکت سامسونگ در سال های اخیر در کنار غول های پرچمدارش اقدام به عرضه مدل هایی با نام پرچمدارا ناقتصادی کرده که امکاناتی بسیار نزدیک به غول های پرچمدار دارند ولی با قیمت کمتری پا به بازار می گذارند. از سوی دیگر میان رده های سامسونگ نیز همیشه با قیمت هایی پایین تر از پرچمدران عرضه می شوند و بسیاری از آن ها قابلیت رقابت با پرچمداران را دارند اما تفاوت های کوچکی سبب شده تا با قیمت کمتری عرضه گردند. سوال این جاست که در میان این دو مدل یعنی پرچمداران اقتصادی و میان رده های پیشتاز که قیمت های نزدیک به هم دارند، انتخاب کدام یک بهتر خواهد بود؟ برای پاسخ به این سوال قصد داریم ویژگی های جدید ترین پرچمدار اقتصادی سامسونگ یعنی s21 fe 5G و گلکسی a73 5G را به عنوان یک میان رده ی خوب، با هم مقایسه کنیم و نتیجه گیری کنیم کدام یک مدل برتر خواهد بود.

مقایسه a73 با s21 fe سامسونگ : نمایشگر

در A73 از یک نمایشگر ۶.۷ اینچی Super Amoled Plus استفاده شده است. این نمایشگر قادر است تصاویر را با کیفیت ۱۰۸۰ در ۲۴۰۰ پیکسل و تراکم پیکسلی ۳۹۳ پیکسل بر اینچ به نمایش در آورد. نسبت تصاویر در این نمایشگر ۲۰:۹ است که نشان می دهد کشیدگی آن ها مناسب خواهد بود. نمایشگر حدود ۸۷ در صد بدنه را به خود اختصاص می دهد و در نتیجه حاشیه های مشکی رنگ اطراف نمایشگر باریک است. این نمایشگر دارای رفرش ریت ۱۲۰ هرتزی و روشنایی حدود ۸۰۰ نیت است، در نتیجه تصاویر بسیار روان و درخشان خواهند بود.

این در حالی است که S21 fe  به یک نمایشگر ۶.۴ اینچی Dynamic Amoled مجهز شده که تصاویر را با کیفیت ۱۰۸۰ در ۲۴۰۰ و تراکم پیکسلی ۴۱۱ پیکسل بر اینج ارائه می کند. نسبت تصاویر در این پنل ۲۰:۹، میزان رفرش ریت ۱۲۰ هرتز و روشنایی چیزی حدود ۱۰۰۰ نیت اندازه گیری شده است. نسبت نمایشگر به بدنه ۸۹.۶ درصد است و حاشیه های اطراف بسیار باریکند.

برنده

پیش از آن که بخواهیم به سراغ جزییات برویم، تقابل دو نمایشگر Dynamic Amoled و Super Amoled در همین ابتدا نتیجه را مشخص می کند. در رده بندی ها، نمایشگر های داینامیک امولد نمونه های برتر در خانواده ی پنل های اولد هستند و اصلا به همین جهت در پرچمداران از آن ها استفاده می شود.

در بررسی جزییات نیز متوجه می شویم با این که رزولوشن ارائه شده در دو نمایشگر یکسان است اما عواملی چون روشنایی صفحه، دقت رنگی، کنتراست رنگی و تراکم پیکسلی سبب می شود تا نمایشگر s21fe در جایگاه بالا تری قرار گیرد.

نرخ تازه سازی در A73 همواره به روی ۱۲۰ ثابت خواهد بود ولی در S21 fe رفرش ریت بین ۶۰ و ۱۲۰ در حال تغییر است و به همین خاطر مصرف انرژی در این مدل کمتر خواهد بود.

نمایشگر A73 با کورنیگ گوریلا گلس ۵ و صفحه نمایش S21 fe با کورنینگ گوریلا گلس ویکتوس محافظت می شود. با این که نسل پنجم گوریلا گلس به نسبت نسل های قبلی در برابر سقوط از ارتفاع، ضربه و خط و خش مقاوم تر است ولی گوریلا گلس ویکتوس نمونه ی جدید تری است که با تکنولوژی روز تلفیق شده و از نمایشگر بهتر محافظت می کند.

از سوی دیگر، قابلیت هایی مانند HDR10+ برای نمایش محتوای HDR و Always on Display برای نمایش برخی از اطلاعات بر روی نمایشگر به صورت همیشگی، تنها در مدل پرچمدار وجود دارند، با توجه به موارد گفته شده، برنده ی بی چون و چرای این قسمت S21 fe است.

مقایسه a73 با s21 fe : نظر قیمت ال سی دی

شاید با دیدن این عنوان تعجب کرده باشید چرا که این مورد را معمولا در سایت ها و منابع دیگر نمی بینید. اما از آنجایی که آوافیکس سالها تجربه کاری در حوزه تعمیرات موبایل دارد، دانستن این مورد را هنگام خرید موبایل ضروری می داند.

قضیه از این قرار است که شایع ترین خرابی گوشی های موبایل، شکستن یا سوختن صفحه نمایش در اثر ضربه ، نفوذ آب و اخیرا (بعد از کرونا) هم الکل است. از قضا گران ترین قطعه ی گوشی های سامسونگ نیز همین صفحه نمایش است. بنابراین اگر قیمت صفحه نمایش گوشی را ندانید، ممکن است بعدها با دیدن قیمت آن شوکه شوید و حتی از خیر تعمیر گوشی تان بگذرید. البته امیدواریم هرگز برای گوشی تان اتفاقی نیفتد مخصوصا با این نرخ ارز، اما بهرحال پیشنهاد می کنیم هنگام خرید گوشی نیم نگاهی هم به قیمت ال سی دی آن داشته باشید.

راستی شما می دانید که آوافیکس یک شرکت ارائه دهنده خدمات تعمیرات موبایل در منزل یا محل کار شماست؟ به این صورت که یک تکنسین را در زمان مورد نظر شما به منزل یا محل کار شما اعزام می کند و گوشی تان در حضور خودتان تعمیر می شود. 

مقایسه a73 با s21fe سامسونگ : دوربین

دوربین اصلی S21 FE دارای سه لنز است، لنز اصلی واید ۱۲ مگاپیکسلی، لنز دوم تله فوتو ۸ مگاپیکسلی با قدرت زوم سه برابری و لنز سوم از نوع اولترا واید ۱۲ مگاپیکسلی با زاویه دید ۱۲۳ درجه است. این مجموعه دوربین قادر است با کیفیت ۴k، ۳۰ و ۶۰ فریم بر ثانیه فیلم برداری کند. دوربین سلفی این مدل دارای یک لنز ۳۲ مگاپیکسلی است که این لنز نیز امکان فیلم برداری با کیفیت ۴k، ۳۰ و ۶۰ فریم بر ثانیه را دارا است.

در A73 شاهد حضور یک دوربین چهارگانه هستیم. لنز اصلی این دوربین از نوع واید ۱۰۸ مگاپیکسلی است که یک لنز اولترا واید ۱۲ مگاپیکسلی، یک لنز ماکرو ۵ مگاپیکسلی و یک سنسور تشخیص عمق ۵ مگاپیکسلی این مجموعه را کامل می کنند. لنز دوربین سلفی در این مدل نیز واید ۳۲ مگاپیکسلی است و تمام دوربین های پشت و جلو قادر به فیلم برداری با کیفیت ۴k، ۳۰ فریم بر ثانیه هستند.

شاید عدد های روی کاغذ این طور نشان دهد که دوربین های A73 بخصوص لنز اصلی آن قوی تر از S21 FE است اما تجربه کاربری نشان می دهد که عکس هایی که با دوربین پرچمدار گرفته می شود، از لحاظ نور، کیفیت، جدا کردن سوژه از پس زمینه، کنتراست و ….. بسیار بهتر از مدل میان رده است. از سوی دیگر در مجموعه دوربین A73 جای خالی لنز تله فوتو به خوبی حس می شود. پس در این قسمت نیز دوربین S21 fe برنده خواهد بود.

مقایسه a73 با s21 fe سامسونگ : سخت افزار

مانند بسیاری از گوشی های بالا رده ی سامسونگ، گلکسی S21 fe نیز در دو نسخه جهانی و نسخه ی چین و آمریکا عرضه می کند که در ایران نسخه ی جهانی در دسترس کاربران قرار دارد. در نسخه ی چین و آمریکا این گوشی از تراشه ی قدرتمند Snap Dragon 888 استفاده شده که یک پردازنده ی هشت هسته ای مرکزی و یک پردازنده ی گرافیکی Adreno 660 این مجموعه را کامل می کند. این در حالی است که در نسخه ی جهانی از تراشه ی اگزینوس ۲۱۰۰ با فرآیند ساخت ۵ نانومتری استفاده شده و در کنار آن یک پردازنده ی مرکزی هشت هسته ای به همراه یک پردازنده ی گرافیکی Mali-G78 MP14  قرار دارد.

این گوشی در مدل هایی با رم ۶ گیگابایتی و حافظه ی داخلی ۱۲۸ گیگابایت و رم ۸ گیگابایتی و حافظه های داخلی ۱۲۸ و ۲۵۶ گیگابایت عرضه شده است.

اما در A73 سامسونگ شاهد حضور یک تراشه ی اسنپ دراگون ۷۷۸G  هستیم یک پردازنده ی مرکزی ۸ هسته ای و یک پردازنده ی گرافیکی Adreno 642L آن را همراهی می کنند. فضای ذخیره ی اطلاعات در این گوشی دقیقا مانند S21 fe است با این تفاوت که در A73 امکان استفاده از کارت حافظه Micro SD  نیز وجود دارد.

هر دو گوشی طوری طراحی شده اند که امکان استفاده از اینترنت ۵G را داشته باشند، هر چند که در کشور ما زیر ساخت استفاده از این تکنولوژی جدید هنوز فراهم نشده است.

در مقایسه ی این دو مدل با توجه به این که  s21fe در دو نسخه تولید می شود، نتایج متفاوت است. اگر عملکرد سخت افزاری A73 را با نسخه ی چین و آمریکای S21 fe مقایسه کنیم، بی شک تراشه ی اسنپ دراگون ۸۸۸ به عنوان یکی از جدید ترین تراشه های کوالکام که به تکنولوژی های روز مجهز است پیشتاز خواهد بود و اسنپ دراگون های سال قبل به پای آن نمی رسند.

اما اگر بخواهیم A73 را با نسخه ی گلوبال S21 FE مقایسه کنیم که با اگزینوس پا به میدان رقابت گذاشته است، توازن قدرت معقول تر خواهد بود چرا که اسنپ دراگون ۷۷۸G قدرتمندترین تراشه ای است که تا به حال در یک میان رده استفاده شده است. این دو مدل در پردازش اطلاعات و روانی تقریبا یکسان عمل می کنند اما این که S21 fe در مواردی پیشی بگیرد قابل درک است.

در کل چه با اختلاف کم و چه با اختلاف زیاد برنده این بخش نیز گلکسی S21 fe خواهد بود.

مقایسه a73 با s21 fe سامسونگ : باتری

در گلکسی A73  برای تامین انرژی گوشی از یک باتری ۵۰۰۰ میلی آمپر ساعتی استفاده شده است. این باتری قادر است گوشی را حدود ۱۱ ساعت در یک استفاده معمول روزانه روشن نگه دارد. شارژر ۲۵ واتی نیز در مدت ۹۰ دقیقه شارژ گوشی را از ۱۵ درصد به ۱۰۰ درصد می رساند.

در S21 fe از یک باتری ۴۵۰۰ میلی آمپر ساعتی استفاده شده است، این باتری قادر است حدود ۱۷  ساعت انرژی مورد نیاز گوشی را تامین کند. برای شارژ کردن این باتری امکان استفاده از شارژر فست شارژ ۲۵ واتی وجود دارد که این شارژر می تواند در مدت ۳۰ دقیقه گوشی را ۵۰ درصد شارژ کند.

علاوه بر این امکان استفاده از شارژر فست شارژ بی سیم ۱۵ واتی و هم چنین استفاده از شارژر معکوس نیز برای این مدل وجود دارد.

در این قسمت با این که  ظرفیت باتری S21 fe کمتر بوده که دلیل آن اندازه ی کوچک تر گوشی و نمایشگر است، عملکرد آن از باتری ۵۰۰۰ میلی آمپر ساعتی A73 بهتر ارزیابی شده، کم مصرف بودن سخت افزار s21 fe و امکان تغییر رفرش ریت نمایشگر در دو رنج از دلایل این تفاوت عملکرد است که سبب می شود S21 fe در قسمت باتری و شارژدهی نیز برنده باشد. بد نیست بدانید که در جعبه ی هر دو گوشی خبری از آداپتور شارژ و هدفون نیست و کاربران باید به صورت جداگانه آن را خریداری کنند.

مقایسه a73 با s21fe سامسونگ : طراحی و بدنه

گوشی گلکسی A73 سامسونگ با ابعاد ۱۶۳.۷ در ۷۶.۱ در ۷.۶ میلی متر و وزن ۱۸۱ گرم تولید شده و با این که در دسته ی گوشی های بزرگ قرار می گیرد ضخامت آنچنانی ندارد، بدنه و فریم دور آن کاملا پلاستیکی است که در میان رده ها معمول است. در پنل پشتی لنز های دوربین اصلی در ماژول مستطیل شکل بیرون زده ای زیر هم قرار گرفته اند.

گلکسی s21fe نیز با ابعاد ۱۵۵.۶ در ۷۴.۷ در ۷.۹ میلی متر و وزن ۱۷۷ گرم به بازار عرضه شده است. بدنه ی این گوشی نیز تماما پلاستیکی است و احتمالا عدم استفاده از شیشه در پنل پشتی برای پایین آوردن قیمت گوشی بوده است. لنز های دوربین سلفی در ماژول مستطیلی باریک تری که از یک سو به بدنه متصل است و گوشه های گردی دارد، قرار گرفته است. فلش دوربین بر روی این ماژول نیست و روی بدنه قرار دارد.

در هر دوگوشی دوربین سلفی در یک حفره قرار گرفته تا جای زیادی اشتغال نکند. گلکسی A73 دارای گواهینامه IP 67 است که بیان می کند گوشی در برابر گرد و غبار مقاوم بوده و تا عمق یک متری برای حدود نیم ساعت نیز در برابر آب مقاومت خواهد داشت. این درحالی است که S21 fe دارای گوهینامه IP 68 است که در عمق ۱.۵ متری برای نیم ساعت در برابر آب مقاوم است.

سبک طراحی ظاهری این دو مدل بسیار به هم نزدیک است و هر دو از پلاستیک ساخته شده اند اما متریال به کار رفته در بدنه S21 fe با کیفیت تر از متریال استفاده شده در رقیب است و در کل مدل خوش ساخت تری است که حس در دست داشتن یک پرچمدار را بیشتر به مخاطب القا می کند، اما از سوی دیگر A73 قدری بزرگ تر و سنگسن از رقیب است با این حال بدنه ضخامت کمتری دارد و باریک تر است. اگر بخواهیم گواهینامه ضد آب دو گوشی و متریال بدنه را معیار قرار دهیم، S21 fe با فاصله کمی در جایگاه بالاتری قرار دارد.

بالاخره s21 fe بهتر است یا a73 ؟ کدام را بخریم؟

پس از بررسی قسمت های مختلف این دو مدل و برشمردن ویژگی های آن ها دیدیم که در تمامی قسمت ها S21 fe در جایگاهی بالاتر از A73 قرار گرفت. درست است که A73  سامسونگ به عنوان قدرتمندترین میان رده ای که این کمپانی عرضه کرده، عملکرد بسیار خوبی دارد اما قابل پیشبینی است که عملکرد یک مدل بالا رده از آن بهتر باشد.

پس اگر قصد خرید دارید و محدودیت آنچنانی در بودجه ندارید S21 fe انتخاب بهتری است اما اگر به دنبال مدل ارزان تری با ویژگی های بسیار شبیه به آن هستید به سراغ A73 5G بروید.

نظر شما چیست؟

لطفا اگر تجربه ای از خرید a73 یا s21 fe دارید، در پایین همین مطلب برای پیغام بگذارید تا به کاربران دیگر در انتخاب درست کمک شود.

سوالات متداول

از نظر صفحه نمایش گوشی a73 بهتر است یا s21 fe ؟

نمایشگر داینامیک آمولد ، نرخ تازه سازی متغیر ، محافظ صفحه نمایش گوریلا گلس ویکتوس و قابلیت های HDR10+ و Always on Display باعث شده اند برنده ی بی چون و چرای بخش نمایشگر S21 fe باشد.

از نظر دوربین گوشی a73 بهتر است یا s21 fe ؟

تجربه کاربری نشان می دهد که عکس هایی که با دوربین پرچمدار گرفته می شود، از لحاظ نور، کیفیت، جدا کردن سوژه از پس زمینه، کنتراست و ….. بسیار بهتر از مدل میان رده است. از سوی دیگر در مجموعه دوربین A73 جای خالی لنز تله فوتو به خوبی حس می شود. پس در این قسمت نیز دوربین S21 fe برنده خواهد بود.

از نظر پردازنده و رم گوشی a73 بهتر است یا s21 fe ؟

این دو مدل در پردازش اطلاعات و روانی تقریبا یکسان عمل می کنند اما این که S21 fe در مواردی پیشی بگیرد قابل درک است. در کل چه با اختلاف کم و چه با اختلاف زیاد برنده این بخش نیز گلکسی S21 fe خواهد بود.

از نظر باتری گوشی a73 بهتر است یا s21 fe ؟

در این قسمت با این که ظرفیت باتری S21 fe کمتر بوده که دلیل آن اندازه ی کوچک تر گوشی و نمایشگر است، عملکرد آن از باتری ۵۰۰۰ میلی آمپر ساعتی A73 بهتر ارزیابی شده است.

آیا هر دو گوشی a73 و s21 fe ضدآب هستند؟

گلکسی A73 دارای گواهینامه IP 67 است که بیان می کند گوشی در برابر گرد و غبار مقاوم بوده و تا عمق یک متری برای حدود نیم ساعت نیز در برابر آب مقاومت خواهد داشت. این درحالی است که S21 fe دارای گوهینامه IP 68 است که در عمق ۱.۵ متری برای نیم ساعت در برابر آب مقاوم است.