وقتی سامسونگ اسم سری گوشی های خود را کهکشان (گلکسی) گذاشت متوجه نبودیم که منظورش چیست. اما امروز پس از انتشار صدها موبایل متوجه شده‌ایم که هر کدام با ویژگی‌های منحصر به فرد خود چطور مثل یک ستاره گوشه‌ای از این آسمان را پوشش می‌دهند. امروز قرار است به مقایسه M51 و M62 بپردازیم؛ دو ستاره‌ای که بخش باتری‌محور این کهکشان رنگارنگ را در بر گرفته‌اند.

سامسونگ در سپتامبر ۲۰۲۰ M51 را عرضه کرد که تا آن زمان کسی رقیبش را از نظر باتری ندیده بود. اما تنها شش ماه بعد M62 را روانه بازار کرد که همان تمرکز را روی باتری داشت به علاوه اینکه ارتقا قابل توجهی در بخش پردازشی اعمال کرده بود. با هم نگاهی به این دو موبایل باتری‌محور بیندازیم.

مقایسه m51 و m62 : صفحه نمایش

صفحه نمایش هر دو مدل از محصولات سامسونگ Super AMOLED و همانطور که قبلا گفتیم با ابعاد ۶.۷ اینچی هستند. وضوح این صفحه نمایش ۱۰۸۰ × ۲۴۰۰ است که در مجموع با توجه به مدل نمایشگر خوب است. این صفحه نمایش ۸۶.۷ درصد از کل بدنه را پوشانده است و در هر اینچ خود ۳۹۳ پیکسل را جای داده است. چگالی پیکسل ۳۹۳ ppi تضمین کننده این است که حین مشاهده فیلم با این دستگاه پیکسل‌ها را نخواهید دید.

قابلیتی که امروزه اکثر میان رده‌ها دارند و به نظر می‌رسد در Galaxy M62 و Galaxy M51 فراموش شده است، نرخ رفرش تصویر بالا است.

نرخ رفرش تصویر صفحه نمایش هر دو دستگاه ۶۰Hz است در مقابل بسیاری از رقبا که نرخ رفرش ۹۰Hz و بالاتر پیشنهاد می‌کنند. نرخ رفرش در واقع تعداد تصاویری است که نمایشگر دستگاه توانایی نمایش دادن آنها را در یک ثانیه دارد. این فاکتور برای گیمرها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است زیرا همین تصاویر پشت سر هم یک تصویر متحرک یا همان فیلم را به وجود می‌آورند و پایین بودن این نرخ در بازی‌ها باعث می‌شود کیفیت تجربه کاربری پایین بیاید.

تنها وجه تمایز قابل اشاره در مقایسه صفحه نمایش M51 و M62، میزان روشنایی این دو دستگاه است.

حداکثر روشنایی M62 412 nits است که عددی قابل قبول است. اگر در نور روز و بیرون از منزل قصد استفاده از آن را داشته باشید نیاز به استفاده از دست خود به عنوان سایه‌بان و فشار آوردن به چشم خود ندارید. اما این عدد در مقابل روشنایی ۶۶۹ nits نمایشگر M51 حرفی برای گفتن ندارد. روشنایی ۶۲ درصد بیشتر ام ۵۱ به آن این قابلیت را می‌دهد که در روشنایی روز هم تصاویر خود را به راحتی برای شما به نمایش بگذارد.

برنده: M51

در هر دو دستگاه نمایشگرهایی با کیفیت و با مشخصاتی قابل قبول کار شده است که اکثر کاربران را راضی می‌کند؛ البته اگر نرخ رفرش پایین را نادیده بگیریم. تنها نقطه قوت گلکسی ام ۵۱ نسبت به گلکسی ام ۶۲ حداکثر روشنایی صفحه نمایش آن است و همین هم موجب پیروزی‌اش می‌شود.

مقایسه m51 با m62 : قیمت ال سی دی

شاید با دیدن این عنوان تعجب کرده باشید چرا که این مورد را معمولا در سایت ها و منابع دیگر نمی بینید. اما از آنجایی که آوافیکس سالها تجربه کاری در حوزه تعمیرات موبایل دارد، دانستن این مورد را هنگام خرید موبایل ضروری می داند.

قضیه از این قرار است که شایع ترین خرابی گوشی های موبایل، شکستن یا سوختن صفحه نمایش در اثر ضربه ، نفوذ آب و اخیرا (بعد از کرونا) هم الکل است. از قضا گران ترین قطعه ی گوشی های سامسونگ نیز همین صفحه نمایش است. بنابراین اگر قیمت صفحه نمایش گوشی را ندانید، ممکن است بعدها با دیدن قیمت آن شوکه شوید و حتی از خیر تعمیر گوشی تان بگذرید. البته امیدواریم هرگز برای گوشی تان اتفاقی نیفتد مخصوصا با این نرخ ارز، اما بهرحال پیشنهاد می کنیم هنگام خرید گوشی نیم نگاهی هم به قیمت ال سی دی آن داشته باشید.

راستی شما می دانید که آوافیکس یک شرکت ارائه دهنده خدمات تعمیرات موبایل در محل است؟ به این صورت که یک تکنسین را در زمان مورد نظر شما به منزل یا محل کار شما اعزام می کند و گوشی تان در حضور خودتان تعمیر می شود.

مقایسه گوشی m51 و m62 : حافظه و پردازنده

همانطور که احتمالا می‌دانید سامسونگ تراشه به کار رفته در M62 را به کل عوض کرده است. تراشه به کار رفته در M51 را شرکت کوالکام تولید کرده بود، یک تراشه Snapdragon 730G با ۸ هسته و ترکیب هسته‌های ۲+۶. اما در مدل Galaxy M62 سامسونگ یکی دیگر از تراشه‌های ساخته خودش را استفاده کرده است؛ تراشه ۸ هسته‌ای Exynos 9825 با ترکیب هسته ۲+۲+۴.

چیپست به کار رفته در Galaxy M51 در حالی حداکثر نرخ کلاک ۲۲۰۰ MHz را ثبت کرده است که M62 این عدد را به ۲۷۳۰ MHz رسانده است یعنی تا اینجای کار ۲۴ درصد توان پردازشی بیشتر برای رفع نیازهای شما.

Exynos 9825 به کار رفته در M62 در واقع همان پردازنده مدل محبوب دو سال پیش سامسونگ ،note 10، است. در اینجا این شائبه به وجود می‌آید که پردازنده ام ۶۲ در واقع یک چیپست بازنشسته قدیمی است که البته ادعای غلطی نیست است اما با این حال هنوز هم قدرت بیشتری نسبت به گلکسی ام ۵۱ دارد و نشان می‌دهد که دود از کنده بلند می‌شود.

چیپست M51 یک پردازنده گرافیکی Adreno 618 را داخل خود جای داده است که حداکثر نرخ کلاکی برابر با ۵۰۰ MHz و تعداد محاسبات ممیز شناور در ثانیه برابر با ۳۸۶ GFLOPS دارد. در مقابل پردازنده گرافیکی Mali G76 MP12 به کار رفته در چیپست M62 حداکثر نرخ کلاک ۶۰۰ MHz و محاسبات ممیز شناور حدودا دو و نیم برابری ۹۴۳ GFLOPS را ثبت کرده است. ام ۶۲ بار دیگر روی کاغذ ثابت می‌کند که رقیبی قدر برای کارهای پردازشی، گرافیکی و بازی است.

نتایج بنچمارک‌ها این تفاوت در قدرت پردازشی را بهتر نمایش می‌دهند.

Geekbench 5 (Single-Core)

پردازنده

Geekbench 5 (Multi-Core)

پردازنده

۳DMark Wild Life

گرافیک

OpenGL ES 3.1

گرافیک

PCMark  Android Storage

حافظه

M51 ۵۳۸ ۱۶۴۱ ۷۳۸ ۲۴۶۲ ۱۱۷۲۱
M62 ۷۵۸ ۱۹۴۹ ۲۵۸۳ ۳۵۹۰ ۱۸۰۵۴

همانطور که می‌بینید M62 در تست پردازنده در حالت‌های تک هسته‌ای و چند هسته‌ای ۴۰ و ۱۸ درصد بهتر از ام ۵۱ عمل کرده است. اوج قدرت Galaxy M62 در بنچمارک‌های گرافیکی ظهور می‌کند که ما دو نمونه از آنها را اینجا آورده‌ایم. در تست‌های گرافیکی هم به طور میانگین M62، ۵۰ درصد تا دو و نیم برابر قدرت بیشتری داشته است.

همچنین در ستون اخر نتایج تست‌های سرعت حافظه جانبی را داریم که در آن هم گلکسی ام ۶۲ ۵۴ درصد بهتر عمل کرده است. این تفاوت به لطف استاندارد جدید حافظه به دست آمده است. M51 از تکنولوژی UFS 2.0 استفاده می‌کند که نسبت به دیگر رقبا اندکی قدیمی است. در مقابل M62 تکنولوژی UFS 3.1 را به همراه دارد که نوع حافظه استفاده شده در بسیاری از پرچمداران امروزی سامسونگ است. این حافظه می‌تواند تا دو برابر سرعت بیشتری ارائه کند. گذشته از سرعت و تکنولوژی حافظه،‌ حافظه  ام ۶۲ از لحاظ فضای ذخیره‌سازی هم یک پیشنهاد جدید ۲۵۶ گیگابایتی دارد که برای بسیاری از افراد خبر خوبی است زیرا امروزه با حجیم‌تر شدن بازی‌ها و مدیاهای مختلف ۱۲۸ گیگابایت می‌تواند راحت پر شود.

برخلاف باور عموم سرعت حافظه فقط بر روی سرعت انتقال اطلاعات بین موبایل شما و دستگاه‌های دیگر مثل کامپیوتر موثر نیست بلکه در تمام فرایندها و پردازش‌های دستگاه، پردازنده مرکزی در حال تبادل اطلاعات با حافظه است. اگر سرعت ذخیره‌سازی و فراخوانی حافظه کمتر از سرعت پردازش پردازنده مرکزی و گرافیکی باشد نمی‌تواند به موقع اطلاعات مورد نیاز آنها را فر‌اهم کند و در نتیجه پردازنده هرچقدر هم که سریع باشد نمی‌تواند از نهایت قدرت خود استفاده کند. سرعت نامناسب حافظه می‌تواند خود را هنگام بارگذاری برنامه‌ها یا یک فیلم یا هنگام باز کردن منوها با معطل کردن شما نمایش دهد. البته اگر برنامه‌های شما با کندی باز می‌شوند، حافظه تنها یکی از عوامل دخیل در این مشکل است. به هر حال به این جهت است که تکنولوژی حافظه اهمیت ویژه‌ای دارد.

Galaxy M51 در دو ترکیب حافظه و رم ۱۲۸/۶ و ۱۲۸/۸ عرضه شده است. همچنین M62 هم در دو مدل ۱۲۸/۸ و ۲۵۶/۸ عرضه شده است. در اینجا هم دست بالا با Galaxy M62 است. سامسونگ در این مدل دست از رم ۶ گیگابایتی کشیده است و در هر دو ورژن ۸ گیگابایت رم تعبیه کرده است که در هیچ یک از اعمال مورد نیاز شما کم نمی‌آورند، رم M62 به خوبی از پس چند وظیفگی برآمده و به ندرت شاهد دوباره بارگذاری شدن برنامه‌های پس زمینه خواهید بود وقتی دوباره به سراغ آنها می‌روید. رم گلکسی ام ۶۲ از لحاظ سرعت هم ارتقا یافته است. رم M51 ۱۸۶۶ MHz کلاک می‌زند در حالی که این عدد در M62 به ۲۱۳۳ MHz می‌رسد.

برنده: ام ۶۲

اغراق نیست اگر بگوییم راحت‌ترین انتخاب برنده در این بخش است. در M62 شاهد پوست اندازی چیپست پردازشی هستیم و قدرت پردازشی از هر لحاظی افزایش یافته است. افزایش قابل توجه نرخ کلاک CPU، GPU و RAM باعث رشد چشمگیر سرعت در نتایج بنچمارک‌ها شده است و همچنین حافظه از لحاظ سرعت ارتقا یافته است. اگر هدف شما از مقایسه M51 و M62 خریدن یک موبایل گیمینگ است حتما M62 انتخاب مناسبی است: نرخ فریم بر ثانیه بیشتر، قدرت پردازشی بیشتر و البته ظرفیت حافظه بیشتر اگر مدل ۲۵۶ گیگابایتی را خریداری کنید در کنار یک باتری غول پیکر که به خوبی انرژی مورد نیاز این هسته پردازشی را برای مدت طولانی تامین می‌کند ارمغان Galaxy M62 برای شماست.

مقایسه m51 و m62 : دوربین

سامسونگ در بخش دوربین‌های M62 هم تغییری ایجاد نکرده است. در همین ابتدای کار می‌توانیم اینگونه تعبیر کنیم که مثل صفحه نمایش خیالش از دوربین‌ها هم راحت است و نیازی به ارتقا در آنها ندیده است و یا اینکه تمرکزی روی قدرت تصویربرداری گلکسی ام ۵۱ و ام ۶۲ نداشته و معتقد است هدف اصلی خرید این دستگاه‌ها قابلیت‌های دیگر است. برای اینکه مشخص شود کدام تعبیر درست است بهتر است نگاهی به دوربین‌های این دو دستگاه و تصاویری که ثبت می‌کنند بیندازیم.

اگرچه ماژول‌های استفاده شده در دو دستگاه عینا یکسان است اما پردازنده قوی‌تر به M62 امکان پردازش بهتر تصاویر و ثبت تصاویر و خصوصا فیلم‌های باکیفیت‌تر را می‌دهد پس شاهد اندک تفاوتی هم خواهیم بود.

مجموعه دوربین‌های پشتی این دو دستگاه از چهار لنز تشکیل شده است که به این ترتیب هستند: دوربین اصلی ۶۴ مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم f/1.8، دوربین اولترا واید ۱۲ مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم f/2.2، دوربین ماکرو ۵ مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم f/2.4 و در آخر دوربین عمق میدان ۵ مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم f/2.4. در جلوی دستگاه هم یک دوربین سلفی ۳۲ مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم f/2.2 قرار دارد.

دوربین اصلی: این ماژول فوکوس خودکار دارد اما از لرزشگیر اپتیکال بهره‌ای نمی‌برد. اندازه پیکسل‌های این دوربین ۰.۸ میکرون است اما سامسونگ این اندازه کوچک را به کمک تکنولوژی Quad Bayer جبران می‌کند. در این روش هر ۴ پیکسل در ۱ پیکسل ادغام می‌شوند و نتیجه تصویری با پیکسل‌های بزرگ‌تر و کیفیت بیشتر است. مثلا در اینجا ۶۴ مگاپیکسل تبدیل به ۱۶ مگاپیکسل با پیکسل‌های ۳.۲ میکرونی شده است. گلکسی ام ۶۲ و ام ۵۱ با توجه به رده قیمتی خود در نور روز و در حالت ۱۶ مگاپیکسلی عکس‌های خوبی می‌گیرند. عکسبرداری ۶۴ مگاپیکسلی همچنان در دسترس است اما کیفیت آن چنگی به دل نمی‌زند. دوربین اصلی این دو موبایل از حالت شب پشتیبانی می‌کند؛ کیفیت تصاویر در شب افت زیادی می‌کند اما حالت شب به داد آنها می‌رسد و وضعیت را بهتر می‌کند.

دوربین اولترا واید: این ماژول فوق عریض می‌تواند ۱۲۳ درجه را پوشش دهد . به هم ریختگی زیادی در گوشه‌های تصویر به چشم نمی‌خورد. تصاویر این دوربین قابل استفاده‌اند اما نویز زیاد و جزئیات کمی دارند. شب‌ها اوضاع از این هم خراب‌تر می‌شود. حالت شب در دسترس و مفید است اما نه در آن حد که بتواند این افت جزئیات و افزایش نویز را جبران کند.

دوربین ماکرو: این دوربین هم همانطور که از اسمش پیداست فقط برای عکسبرداری از فاصله خیلی کم به کار می‌رود؛ اگر بخواهیم دقیق‌تر بگوییم در فاصله ۳ تا ۵ سانتی متری سوژه. این دوربین فوکوس خودکار ندارد و این به آن معنی است که خودتان باید برای یافتن فاصله مناسب موبایل را جابجا کنید. پس از همه این کارها انتظار تصویر شاهکاری نداشته باشید؛ تصاویر آن زیبا هستند اما با کمی زوم متوجه جزئیات ناکافی آنها می‌شوید.

دوربین عمق میدان: آخرین سنسور قابلیت عکسبرداری مجزا ندارد بلکه تنها به هنگام گرفتن عکس‌های پرتره به کمک دوربین اصلی می‌آید برای ثبت تصاویر بهتر.

دوربین سلفی: این دوربین هم از تکنولوژی Quad Bayer استفاده می‌کند اما به دلایل نامعلوم بعد از اینکه عکس ۸ مگاپیکسلی شد آن را به ۱۰ مگاپیکسل up-scale می‌کند. گشودگی دیافراگم این دوربین f/2.2 است و احتمالا می‌دانید که این عدد هرچه بالاتر برود به معنای بسته‌تر بودن دیافراگم و در نتیجه نورگیری سخت‌تر و ثبت تصاویر تاریک‌تر است. این دوربین در حضور نور روز تصاویر خوبی می‌گیرد. نویز، گستره دینامیکی و گستره رنگ راضی‌کننده است اما جزئیات می‌توانست بهتر باشد. در طول شب هم بسته بودن دیافراگم خود را نشان می‌دهد و کیفیت تصاویر افت قابل توجهی می‌کنند.

در بحث فیلمبرداری هم هر دو دستگاه فیلم‌های ۴K را با فرم ریت ۳۰fps و اسلوموشن را با فرم ریت ۲۴۰fps و کیفیت ۷۲۰p می‌گیرند اما تنها تفاوتی که در ابتدای بخش مقایسه M51 و M62 از لحاظ دوربین هم اشاره کردیم این است که گلکسی ام ۵۱ قابلیت فیلمبرداری ۱۰۸۰p با فرم ریت ۳۰fps دارد اما در M62 این عدد به ۶۰fps هم می‌رسد که البته قابلیت خوبی است.

برنده: M62

همانطور که گفتیم در این بخش تقریبا همه قابلیت‌ها برابر است. دیدیم که M51 چندان کیفیت بالایی هم نداشته که سامسونگ بخواهد در مدل جدید هم به همان تکیه کند پس می‌توانیم استنباط کنیم که سامسونگ در ساخت M62 و Galaxy M51 به دنبال جذب افراد دوستدار عکاسی نبوده است. گلکسی ام ۶۲ در عکاسی از رقبایی همچون A52 جا می‌ماند. تنها ویژگی که باعث برنده شدن M62 می‌شود همان فرم ریت بیشتر در فیلمبرداری fullHD است که ذکر کردیم.

مقایسه گوشی m51 و m62 : باتری

مهمترین بخش M62 و گلکسی ام ۵۱ باتری آنها است البته این بخش در مقایسه M51 و M62 اهمیت چندانی ندارد زیرا در هر دو مدل از باتری یکسانی استفاده شده است؛ یک باتری غول آسای ۷۰۰۰ میلی آمپری برای استفاده راحت ۲ تا ۳ روز با مصرف روزانه سنگین مثل وبگردی یا ۴ تا ۵ روز با مصرف سبک. تا پیش از M51 چنین باتری بزرگی تنها در تبلت‌ها و موبایل‌های صنعتی مشاهده شده بود. سپس سامسونگ بار دیگر این تجربه را در ام ۶۲ تکرار کرد.

البته میزان شارژدهی هر دو دستگاه عینا یکسان نیست و این به دلیل تفاوت تراشه آنها است. تراشه‌های ساخت شرکت کوالکام اصولا بهینه‌تر از تراشه‌های ساخت سامسونگ هستند؛ علاوه بر این دیدیم که توان پردازشی و تعداد کلاک بر دقیقه تراشه M62 نیز بیشتر است پس کاملا طبیعی است که سریع‌تر انرژی باتری خود را به اتمام برساند.

Work 2.0 Battery life تستی است که از نتایج آن به عنوان ارزیابی کلی کارکرد دو دستگاه استفاده می‌کنیم. گلکسی ام ۶۲ در این تست حدود ۱۹ و نیم ساعت و Galaxy M51 حدود ۲۰ و نیم ساعت طاقت آوردند. همانطور که می‌بینید تفاوت وجود دارد اما چندان فاحش نیست و در تست‌های سنگین‌تری مثل تست پخش فیلم این فاصله کاهش هم می‌یابد.

از نظر زمان انتظار برای شارژ شدن هم چیزی برای شکایت در مورد این دو موبایل نیست. در حال حاضر اکثر موبایل‌های میان رده سامسونگ با شارژر ۱۵ واتی قدیمی سامسونگ عرضه می‌شوند. استفاده از این شارژر برای شارژ یک باتری ۷۰۰۰ میلی آمپری واقعا خوشایند نیست. به همین دلیل سامسونگ آداپتور ۲۵ واتی type-C خود را با این محصول عرضه کرده است. اگرچه پشتیبانی از شارژ قوی‌تر مثلا ۴۵ واتی هم انتظار بالایی نبود اما به هر حال همین شارژر هم که می‌تواند M62 و M51 را در حدود ۲ ساعت از صفر تا صد شارژ کند بد نیست.

برنده: M51

همانطور که گفته شد M51 اندکی بیشتر به شما با یک شارژ کامل کار می‌دهد و با توجه به یکسان بودن بقیه موارد همین برای برنده شدنش کافی است.

مقایسه گوشی m51 و m62 : طراحی و بدنه

هر دو دستگاه ابعاد یکسانی دارند: ۱۶۳.۹ ×  ۷۶.۳ × ۹.۵ میلیمتر ابعادی هستند که قطعات ام ۵۱ و گلکسی ام ۶۲ خصوصا یک باتری ۷۰۰۰ میلی آمپری به آن نیاز دارند. قطر ۹.۵ میلیمتری این دو دستگاه اگرچه حدود یک میلیمتر از اکثر رقبا بیشتر است اما همچنان قابل چشم‌پوشی است. M51 وزنی حدود ۲۱۳ گرم دارد در حالی که M62 با ۵ گرم اضافه وزن به ۲۱۸ گرم می‌رسد. در این جا هم هر دو دستگاه نسبتا سنگین به حساب می‌آیند. هرچند M62 سنگین‌تر است اما فاصله ۵ گرمی برای تغییر دادن معادله کافی نیست. اگرچه هر دو موبایل حجیم به حساب نمی‌آیند اما این مشخصات ظاهری، استفاده طولانی مدت آنها را خصوصا برای افرادی با دستان کوچکتر سخت‌تر و خسته کننده می‌کند.

در ادامه مقایسه M51 و M62 به بررسی جزئیات بیشتری در ظاهر آنها می‌پردازیم. به سراغ قاب پشتی دو دستگاه می‌رویم، جایی که طرح رنگ‌بندی متفاوت و نحوه چینش دوربین‌ها بیشتر از همه جلب توجه می‌کنند. M51 ۴ لنز دوربین خود را به علاوه فلش دوربین داخل یک قاب مستطیلی با رنگ پس زمینه ناهماهنگ با بقیه بدنه قرار داده است در حالی که ۴ لنز دوربین Galaxy M62 درون یک جعبه مربعی با رنگی هماهنگ با رنگ موبایل قرار گرفته‌اند و البته فلش دوربین خارج از این کادر ممکن است افراد وسواسی (OCD) را کمی اذیت کند.

جنس قاب و فریم هردو دستگاه از پلاستیک براق است. قطعا پلاستیک انتخاب ایده‌آلی برای قاب یک موبایل نیست زیرا هم راحت‌تر آسیب می‌بیند و خش برمی‌دارد و هم ظاهر چندان زیبایی ندارد. اما به هر حال این دو دستگاه میان رده هستند و نمی‌توان از آنها ظاهری در حد یک پرچمدار را انتظار داشت. براق بودن قاب پلاستیکی دو دستگاه باعث شده است که به راحتی اثر انگشت را به خود جذب کنند. جاذب اثر انگشت بودن در برخی دستگاه‌های میان رده از جمله A51 که یکی از رقبای این دو است تا حدودی حل شده و با مات کردن قاب توانسته‌اند نرخ جذب اثر انگشت را کم کنند اما این مشکل در اینجا همچنان پابرجا است.

Galaxy M51 در سه رنگ سفید، مشکی و سرمه‌ای عرضه شده است. رنگ سفید این موبایل کاملا یکدست است اما مدل‌های مشکی و سرمه‌ای از پایین به بالا روشن‌تر می‌شوند. به جز این طرح و نقشی روی بدنه این موبایل دیده نمی‌شود. این در حالی است که قاب پشتی M62 توسط طرح الگویی پوشانده شده است. ام ۶۲ در سه رنگ مشکی، آبی و سبز تولید شده است. خطوط نازک عمودی‌ای در طول این قاب امتداد دارند که در سفیدی پایین قاب محو می‌شوند. قضاوت این تفاوت در ظاهر  بیشتر به سلیقه شما مربوط است اما دو نکته در مورد M62 قابل بیان است. این طرح بدنه ام ۶۲ با این خطوط کنتراست بالای نزدیک به هم می‌تواند باعث آزار چشم‌های افراد آستیگمات شود اما در مقابل، ساده نبودن طرح بدنه کمک می‌کند که پلاستیکی بودن آن و اثر انگشت روی آن کمتر به چشم بیاید.

در جلوی دستگاه هم تفاوت خاصی به چشم نمی‌خورد مگر در جنس شیشه محافظ صفحه دو دستگاه. سامسونگ در حالی در M51 از یک Corning Gorilla Glass 3 استفاده کرده بود که M62 را با یک پسرفت با محافظ صفحه‌ای بدون مارک و با مقاومت کمتر روانه بازار کرده است. این مسئله استفاده از یک گلس محافظ روی Galaxy M62 را واجب‌تر می‌کند.

صفحه نمایشی ۶.۷ اینچی که حاشیه‌هایی نسبتا نازک دارد و تنها یک سوراخ پانچی کوچک برای دوربین سلفی در بالای آن قرار دارد در هر دو دستگاه به چشم می‌خورد.

برنده: M51

از آنجا که M62 به نوعی فرزند M51 است و تفاوت اصلی آنها در بحث ظاهر نیست هدف خریدار هم از مقایسه M51 و M62 چیزی بیشتر از ظاهر است. با این وجود اگر بخواهیم در این بخش ارجحیت را به یکی بدهیم آن از نظر ما گلکسی ام ۵۱ است. وزن کمتر، صفحه نمایش مقاوم‌تر، قاب دوربین‌های شکیل‌تر و رنگبندی بهتر دلایل ما برای انتخاب این مدل است. البته که نوع چینش دوربین‌ها و رنگبندی M51 می‌تواند از نظر شما نقطه ضعف باشد و در آخر همه چیز به سلیقه خودتان بستگی دارد.

مقایسه m51 و m62 : ویژگیهای دیگر و محتویات جعبه

هر دو دستگاه از آداپتور شارژر ۲۵ واتی یکسان و سیم شارژر USB-C به USB-C درون جعبه بهره می‌برند. اما برتری M51 این است که یک هندزفری ایرباد هم درون جعبه آن هست که در ام ۶۲ خبری از آن نیست و این یعنی اعمال هزینه بیشتر برای خرید یک هندزفری در صورت نیاز. خبر خوب این است که هر دو دستگاه دارای جک ۳.۵ میلیمتری هستند و حداقل موقع خرید هندزفری نیازی نیست به دنبال یک هندزفری خاص با کانکتور USB-C بگردید.

تکنولوژی امنیتی هر دو دستگاه هم یکسان است؛ تشخیص چهره با دوربین سلفی که طبیعتا چندان قابل اعتماد و سریع نیست در کنار حسگر اثر انگشت خازنی که درون دکمه پاور تعبیه شده است. سامسونگ برخلاف بقیه محصولات جدیدش که اصرار بر استفاده از سنسور اثر انگشت زیر نمایشگر دارد در این دو مدل به اجبار مدل خازنی را برگزیده است زیرا باتری بزرگ فضای بیشتری برای یک سنسور دیگر داخل بدنه باقی نگذاشته بود. سنسور خازنی نسبت به سنسورهای اپتیکال زیر صفحه نمایش که در مدل‌های ارزان قیمت استفاده می‌شود سرعت و دقت بالاتری دارد. همچنین می‌توان به تفاوت اندک M62 در سرعت تشخیص انگشت صاحب خود به واسطه پردازش سریع‌تر اشاره کرد.

نکته قابل اشاره دیگر این است که Galaxy M62 ۶ ماه دیرتر عرضه شده است و همین ۶ ماه منجر شده است به سیستم عامل جدیدتر. در حالی که ام ۵۱ با سیستم عامل اندروید ۱۰ از جعبه خارج می‌شود، M62 از همان ابتدا با اندروید ۱۱ کار می‌کند. با توجه به تضمین پشتیبانی سامسونگ تا ۳ سیستم عامل جدید و ۴ سال پشتیبانی امنیتی می‌توان نتیجه گرفت که ام ۶۲ تا مدت بیشتری بروزرسانی دریافت می‌کند.

برنده: M62

حذف شدن محتویات جعبه اتفاق ناخوشایندی است که امروزه عادی شده است. اگرچه گلکسی ام ۶۲ فاقد هندزفری درون جعبه است اما با توجه به اینکه قیمت چندانی ندارد و در عوض M62 پشتیبانی از اندروید جدید را تا مدت زمان بیشتری تضمین می‌کند شاید با نگاهی محدود به نظر M51 بهتر باشد اما با کمی آینده‌نگری می‌بینیم که Galaxy M62 در آینده رضایت بیشتری از خریدار جلب خواهد کرد.

بالاخره m51 بخریم یا m62 ؟

انتخاب بین Galaxy M51 و Galaxy M62 شبیه انتخاب بین پدر و فرزند است. M51 اگرچه در زمان رونمایی توجه زیادی را به خود جلب کرد و به محبوبیت نسبی رسید اما خیلی زود و شش ماه بعد صاحب فرزندی با همان نقاط قوت اما با توان پردازشی بیشتر شد.

اگرچه هر دو موبایل انتخاب‌های خوبی هستند اما اگر بخواهیم در یک کلام هزینه و فایده انتخاب M62 پس از مقایسه M51 و M62 را بگوییم این است که در ازای کمی پول بیشتر و هزینه‌های جزئی دیگر مثل نور صفحه نمایش کمتر، موبایلی به مراتب قوی‌تر به دست می‌آورید که به راحتی از پس پردازش‌های مورد نیاز شما و بازی کردن برمی‌آید. البته انتخاب نهایی با شما است و در صورت خرید هر کدام پشیمان نخواهید شد.

نظر شما چیست؟

لطفا اگر تجربه ای از خرید m51 یا m62 دارید، در پایین همین مطلب برای پیغام بگذارید تا به کاربران دیگر در انتخاب درست کمک شود.

سوالات متدوال:

از نظر صفحه نمایش گوشی m51 بهتر است یا m62؟

در هر دو دستگاه نمایشگرهایی با کیفیت و با مشخصاتی قابل قبول کار شده است که اکثر کاربران را راضی می‌کند؛ البته اگر نرخ رفرش پایین را نادیده بگیریم. تنها نقطه قوت گلکسی ام ۵۱ نسبت به گلکسی ام ۶۲ حداکثر روشنایی صفحه نمایش آن است و همین هم موجب پیروزی‌اش می‌شود.

از نظر پردازنده و رم گوشی m51 بهتر است یا m62؟

در M62 شاهد پوست اندازی چیپست پردازشی هستیم و قدرت پردازشی از هر لحاظی افزایش یافته است. افزایش قابل توجه نرخ کلاک CPU، GPU و RAM باعث رشد چشمگیر سرعت در نتایج بنچمارک‌ها شده است و همچنین حافظه از لحاظ سرعت ارتقا یافته است.

از نظر دوربین گوشی m51 بهتر است یا m62؟

دیدیم که M51 چندان کیفیت بالایی هم نداشته که سامسونگ بخواهد در مدل جدید هم به همان تکیه کند پس می‌توانیم استنباط کنیم که سامسونگ در ساخت M62 و Galaxy M51 به دنبال جذب افراد دوستدار عکاسی نبوده است.

از نظر باتری گوشی m51 بهتر است یا m62؟

مهمترین بخش M62 و گلکسی ام ۵۱ باتری آنها است البته این بخش در مقایسه M51 و M62 اهمیت چندانی ندارد زیرا در هر دو مدل از باتری یکسانی استفاده شده است

از نظر طراحی و بدنه گوشی m51 بهتر است یا m62؟

اگر بخواهیم در این بخش ارجحیت را به یکی بدهیم آن از نظر ما گلکسی ام ۵۱ است. وزن کمتر، صفحه نمایش مقاوم‌تر، قاب دوربین‌های شکیل‌تر و رنگبندی بهتر دلایل ما برای انتخاب این مدل است.

آیا هر دو گوشی m51 و m62 ضدآب هستند؟

در مشخصات هیچکدام از گوشی ها گواهی ip67 ذکر نشده است بنابراین هیچکدام در مقابل نفوذ آب مقاوم نیستند.