هر سال زمانی که یکی از میان رده های خانواده ی A سامسونگ به بازار معرفی می شوند، با بررسی قسمت های مختلف آن متوجه می شویم که مدل تازه نفس تنها در برخی از ویژگی ها نسبت به نسل قبلی بهبود پیدا کرده و کلیت گوشی تقریبا شبیه به مدل های پیشین است. این موضوع در مورد گلکسی A53 5G که از جدیدترین اعضای خانواده A سامسونگ است و در مارس ۲۰۲۲ پا به عرصه رقابت گذاشته نیز صادق است. اما حتی با این اوصاف می توان گفت A53 5G که با تغییرات چشم گیری در بخش سخت افزاری روانه ی بازار شده یکی از پرطرفدارترین مدل های سامسونگ در سال جدید خواهد بود، داشتن ویژگی هایی شبیه به پرچمداران در کنار قیمت معقول یک میان رده، دلیل اصلی این محبوبیت است. پیش از رونمایی از این مدل شایعات بسیاری در مورد ویژگی های فنی آن وجود داشت، شرکت سامسونگ ادعا کرده که A53 5G رقیب بسیار قدرتمندی برای میان رده های بازار است و بسیاری از آن ها را به آسانی پشت سر خواهد گذاشت. در این مطلب قصد داریم به بررسی ویژگی های بخش های گوناگون گوشی a53 سامسونگ بپردازیم تا در مورد مزایا و معایب این محصول جدید بیشتر بدانیم.

مزایای گوشی a53 : صفحه نمایش سوپر آمولد با وضوح بالا

در گوشی A53 5G سامسونگ از یک نمایشگر Super Amoled استفاده شده است، این صفحه نمایش ۶.۵ اینچی قادر است تصاویر را با وضوح ۱۰۸۰ در ۲۴۰۰ پیکسل و تراکم پیکسلی ۴۰۵ پیکسل در اینچ به نمایش در آورد. نسبت تصاویر در این نمایشگر ۲۰:۹ است که نشان می دهد از کشیدگی بسیار مناسبی برخوردار خواهند بود.  در ظاهر این نمایشگر، همان نمایشگری است که در A52 از آن بهره برده بودند، اما یکی از تفاوت های اصلی این دو پنل در دقت رنگی است که ارائه می کنند، نمایشگر A53 5G از دو گستره ی رنگی sRGB و DCI P3 پشتیباتی می کند به همین خاطر رنگ ها دقیق تر و جذاب تر از نسل قبلی خواهند بود. در قسمت رنگ امکان انتخاب نمایش رنگ ها به صورت گرم تر در حالت Natural و کمی متمایل به سردی در حالت Vivid وجود دارد.

یکی از مهم ترین ویژگی های یه نمایشگر میزان روشنایی آن است، در a53 حداکثر روشنایی در حالت دستی ۶۴۰ نیت و در حالت اتومات ۱۲۹۰ نیت اندازه گیری شده است. میزان روشنایی این صفحه نمایش، نشان می دهد که کاربران هنگام استفاده از گوشی در زیر نور مستقیم آفتاب نیز مشکلی نخواهند داشت.

مزایای گوشی a53 : محافظت از نمایشگر با گوریلا گلس

از آن جایی امروزه یکی از گران ترین قطعات گوشی هوشمند نمایشگر آن است، افراد همیشه در استفاده از گوشی های خود نگران آسیب دیدن صفحه نمایش هستند، برای محافظت از نمایشگر A53 5G کره ای ها از پوشش محافظ گوریلا گلس ۵ استفاده کرده اند، اگر قدری با پوشش های محافظ آشنایی داشته باشید، حتما می دانید که شرکت کورنینگ که تولید کننده ی گوریلا گلس هاست، بهترین محافظ های نمایشگر را تولید می کند، گوریلا گلس ها بر اساس کارایی انواع مختلفی دارند که گوریلا گلس ۵ علاوه بر مقاومت در برابر خط و خش و ضربه به صورت ویژه برای مقاومت در برابر سقوط از ارتفاع طراحی شده و نتایج بررسی ها نشان می دهد که در این راستا تا ۴ برابر موفق تر از رقبا عمل می کند. این پوشش محافظ از نمایشگر گوشی در سقوط از ارتفاعی حدود ۱.۶ محافظت خواهد کرد.

معایب گوشی a53 : صفحه نمایش گران قیمت

شاید با دیدن این عنوان تعجب کرده باشید. چرا که این مورد را معمولا در سایت ها و منابع دیگر نمی بینید. اما از آنجایی که آوافیکس سالها تجربه کاری در حوزه تعمیرات موبایل دارد، دانستن این موضوع را هنگام خرید موبایل ضروری می داند.

قضیه از این قرار است که آسیب پذیرترین قطعه ی گوشی موبایل همین ال سی دی است که ممکن است بر اثر نفوذ آب، پرت شدن از ارتفاع، ضربه خوردن یا مواردی مشابه این آسیب جدی ببیند. از قضا گران ترین قطعه ی گوشی های سامسونگ نیز همین صفحه نمایش است.

بنابراین اگر قیمت صفحه نمایش گوشی را ندانید، ممکن است بعدها با دیدن قیمت آن شوکه شوید و حتی از خیر تعمیر گوشی تان بگذرید. البته امیدواریم هرگز برای گوشی تان اتفاقی نیفتد مخصوصا با این نرخ ارز، اما بهرحال پیشنهاد می کنیم هنگام خرید گوشی نیم نگاهی هم به قیمت ال سی دی آن داشته باشید.

راستی شما می دانید که آوافیکس یک مرکز ارائه دهنده خدمات تعمیر موبایل در محل است؟! یعنی در زمان مورد نظر شما یک تکنسین اعزام می کند تا گوشی تان را در منزل، محل کار یا هر مکان دیگری که بخواهید در حضور خودتان تعمیر کند.

مزایای گوشی a53 : نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتزی

حتما تا کنون عبارت نرخ تازه سازی یا رفرش ریت به گوشتان رسیده است، عدد رفرش ریت نشان دهنده ی میزان روانی تصاویر در یک گوشی هوشمند است، رفرش ریت گوشی های مختلف با توجه به رده ای که در آن قرار می گیرند، می تواند ۶۰، ۹۰، ۱۲۰ هرتز باشد. نرخ نوسازی نمایشگر در A53 5g، ۱۲۰ هرتز است  و می توان گفت که دیدن فیلم، بازی کردن و … با A53 5G بسیار لذت بخش خواهد بود.

معایب گوشی a53 : عدم تطبیق پذیری نرخ نوسازی

در A53 5G سامسونگ خبری از امکان استفاده از رفرش ریت های متفاوت برای فعالیت های گوناگون نیست و این موضوعی است که معمولا در بسیاری از میان رده ها دیده می شود، البته باید بدانید که با وجود نبودن امکان تطبیق سازی نرخ نوسازی، در برخی از فعالیت ها، مانند زمان استفاده از دوربین و  انجام برخی از بازی ها رفرش ریت، بر روی ۶۰ هرتز قرار می گیرد، در باقی موارد این عدد به صورت ثابت ۱۲۰ هرتز خواهد بود.

معایب گوشی a53 : حاشیه های نسبتا پهن صفحه نمایش

این روزها تولید کننده ها می کوشند تا تمام گجت های هوشمندی را که نمایشگر در آن نقش مهمی ایفا می کند را با حاشیه های بسیار باریک و حتی بدون حاشیه تولید کنند، اما از آن جایی که A53 5G یک میان رده است نمی توان چنین انتظاری از آن داشت. نسبت نمایشگر به بدنه در این مدل ۸۵.۴ درصد است، با این که این درصد نشان می دهد حاشیه ها آنچنان ضخیم نیست اما نوار مشکی رنگ پایین نمایشگر کاملا به چشم می آید.

مزایای گوشی a53 : دوربین با کیفیت

اگر چه دوربین اصلی این مدل مانند A52 است اما این موضوع چیزی از کیفیت لنز ها کم نمی کند. دوربین چهارگانه پشتی دارای یک لنز اصلی ۶۴ مگاپیکسلی است که یک لنز اولترا واید ۱۲ مگاپیکسلی، یک لنز ماکرو ۵ مگاپیکسلی و در نهایت نیز یک سنسور سنجش عمق میدان این مجموعه را کامل می کند.

عکس های ثبت شده توسط این دوربین دارای رنگ هایی بسیار نزدیک به واقعیت است همچنین امکان استفاده از حالت شب در آن فراهم شده تا در نور کم نیز نتایج عکس برداری قابل قبول باشد. در عکس ها نویز ها به نسبت نسل قبلی کمتر شده و نورپردازی و روشنایی عکس ها بهتر است.

در قسمت دوربین سلفی از یک لنز ۳۲ مگاپیکسلی استفاده شده که قادر است سلفی های با کیفیتی ثبت کند. با استفاده از لنز های دوربین پشتی می توان با کیفیت ۱۰۸۰، ۳۰ و ۶۰ فریم در ثانیه و ۴k، ۳۰ فریم در ثانیه فیلم برداری کرد و برای نتیجه بهتر از لرزش گیر ژیروسکوپی اپتیکال استفاده نموده اند. کیفیت فیلم برداری با دوربین سلفی نیز ۱۰۸۰، ۳۰ فریم بر ثانیه و ۴k، ۳۰ فریم بر ثانیه خواهد بود.

مزایای گوشی a53 : تراشه اگزینوس با فرآیند ساخت ۵ نانومتری

شاید بتوان بزرگ ترین ارتقا در این گوشی را استفاده از تراشه ی اگزینوس ۱۲۸۰ دانست، جالب است بدانید این مدل اولین مدلی از خانواده A  سامسونگ است که صاحب تراشه ای با معماری ۵ نانومتری شده است. این چیپست جدید در کنار یک پردازنده ی ۸ هسته ای سبب شده اند تا قدرت و سرعت گوشی بسیار قابل قبول قبول باشد، A53 5g به راحتی از پس استفاده ی روزمره بر می آید و هنگامی که برای مدت طولانی فعالیت های سنگینی مانند بازی کردن را با آن انجام می دهیم، خبری از داغ کردن نیست. این پکیج سخت افزاری تا حدود زیادی سبب صرفه جویی در مصرف انرژی خواهد شد.

این گوشی در سه نسخه با رم ۶ گیگابایت و حافظه داخلی ۱۲۸ گیگابایتی، رم ۸ گیگابایت و حافظه های داخلی ۱۲۸ و ۲۵۶ گیگابایتی در دسترس کاربران قرار دارد.

مزایای گوشی a53 : امکان استفاده از کارت حافظه جانبی

با این که این روزها گوشی های هوشمند با حافظه های قابل قبولی عرضه می شوند اما برخی از افراد همیشه نگران کمبود جا برای ذخیره اطلاعاتشان هستند، اگر شما هم جزو این دسته هستید، بهتر است بدانید که در A53 5G امکان استفاده از کارت حافظه جانبی وجود دارد. برای استفاده از کارت Micro SDXC باید از شیار دوم سیم کارت استفاده کرد.

مزایای گوشی a53 : قابلیت Ram Plus

این قابلیت یکی از جذابیت های نرم افزاری است که در نسل قبلی و همراه با One UI 4 رونمایی شده بود و در مدل جدید با انعطاف بیشتری در دسترس کاربران قرار گرفته است، این قابلیت به کاربران اجازه می دهد تا برخی از فضای حافظه داخلی گوشی خود را به عنوان رم اضافی استفاده کنند. گنجایش این رم می تواند ۲، ۴، ۶ یا ۸ گیگابایت انتخاب شود.

مزایای گوشی a53 : عرضه شده با جدید ترین نرم افزار و رابط کاربری

کاربران اندرویدی می دانند که پس از رونمایی گوگل از اندروید ۱۲، شرکت سامسونگ با فاصله اندکی مدل های جدید خود را با این سیستم عامل جدید روانه ی بازار کرد، پس صاحبان A53 5G می توانند از امکانات این سیستم عامل جدید بهره ببرند و مطمئن باشند که گوشی هوشمند آنها از این امکانات پشتیبانی می کند. رابط کاربری استفاده شده در این مدل نیز One UI 4.1 است که به نسبت نسخه ی قبلی پیشرفت های خوبی داشته است.

مزایای گوشی a53 : امکان استفاده از فناوری ۵G

این گوشی طوری طراحی شده تا امکان استفاده از جدیدترین تکنولوژی های ۵G در آن محیا باشد، در دوره ای که حتی بسیاری از پرچمداران امکان استفاده از این فناوری را ندارند، A53 با این قابلیت از بسیاری از رقبای خود پیشی می گیرد. شاید این امکان هنوز در بسیاری از کشور ها وجود نداشته باشد اما در کوتاه مدت فراگیر می شود و مدل هایی که برای آن آماده باشند برنده خواهند بود.

مزایای گوشی a53 : شارژدهی مناسب

یکی از نکات مثبت قابل توجه در مورد A53 5G باتری ۵۰۰۰ میلی آمپر ساعتی آن است که شارژدهی بسیار مناسبی دارد. بررسی ها نشان می دهد که در یک استفاده ی پیوسته و معمول، این باتری می تواند حدود ۲۰ ساعت گوشی را روشن نگه دارد. برای شارژ کردن مجدد این باتری سامسونگ یک شارژر فست شارژ ۲۵ واتی در جعبه قرار داده است که می تواند در حدود ۷۷ دقیقه شارژ باتری را از ۱۵ درصد به  ۱۰۰ درصد برساند.

مزایای گوشی a53 : ظاهری شبیه به یک پرچمدار

گوشی A53 5G سامسونگ با ابعاد ۱۵.۹ در ۷.۷ در ۰.۸ سانتی متری و وزن ۱۸۹ گرمی خود تفاوت آنچنانی با نسل قبلی در ابعاد و اندازه ندارد اما اگر بخواهیم کمی دقیق تر به ظاهر این میان رده نگاه کنیم، A53 5G باریک تر و عریض تر خواهد بود و همین سبب می شود کمی زیبا تر به نظر برسد. از آن جایی که پرچمداران همیشه سر و صدای زیادی به پا می کنند، کاربرانی که به سراغ میان رده ها می روند تمایل دارند که با ظاهری شبیه به پرچمداران مواجه شوند. در طراحی ظاهری A53 5G نیز به این موضوع توجه شده و طراحان کره ای کوشیده اند تا حاصل کار شباهت هایی با جدید ترین پرچمدار سامسونگ، یعنی S22 Ultra داشته باشد.

ویژگی اصلی میان رده ها، برچسب های قیمتی معقول آن هاست، پس بدیهی است که تولید کننده از هزینه های اضافی پرهیز می کند، و به همین جهت جنس بدنه ی پشتی A53 5G همچنان پلاستیکی است، هر چند که رنگ مات بدنه سبب شده تا به هیچ عنوان این گوشی شبیه به مدل های ارزان قیمت نباشد. فریمی که بدنه را در بر می گیرد نیز پلاستیکی است اما برای زیبایی بیشتر در این قسمت از پلاستیک براق استفاده شده است.

لنز های دوربین  چهارگانه اصلی مانند A52 در ماژول مستطیلی شکلی در پنل پشتی چیده شده اند، اما یکی از بهبود های طراحی ظاهری در A53 5G کم شدن میزان بیرون زدگی این ماژول است که سبب ایستایی بهتر گوشی بر روی سطوح می شود.

معایب گوشی a53 : جای خالی جک ۳.۵ میلی متری هدفون

حذف جک ۳.۵ میلی متری هدفون در سال های اخیر در بسیاری از مدل ها دیده می شود و تقریبا تمامی پرچمداران و گوشی های بالا رده فاقد این درگاه هستند. این موضوع حالا به میان رده ها نیز رسیده و مدل های بسیاری مانند A53 5G از داشتن این درگاه محرومند و در نتیجه کاربران نمی توانند از هدفون های قدیمی یا مدل هایی که با این درگاه کار می کنند استفاده کنند.

مزایای گوشی a53 : گواهی نامه IP67

گواهینامه IP67 نشان می دهد که گوشی تا حد زیادی در برابر گرد و غبار مقاوم است و حتی می تواند در برابر خیسی و در برخورد با آب به مدت ۳۰ دقیقه و تا عمق ۱ متری دوام بیاورد. جالب است بدانید که بسیاری از میان رده های فاقد گواهینامه های ضد آب هستند.

در این مطلب مزایا ، معایب و مشکلات گوشی سامسونگ a53 بررسی شد. اگر شما نیز تجربه ای در استفاده از این گوشی دارید ، لطفا برای ما پیام بگذارید تا با بروزرسانی این مطلب سایر کاربران نیز راهنمایی شوند. 

مزایا و معایب صفحه نمایش گوشی a53 چیست؟

نمایشگر سوپر آمولد، نرخ بروزرسانی ۱۲۰ هرتز و حداکثر روشنایی تا ۱۲۹۰ نیت را می توان جزو مزایای صفحه نمایش a53 شمرد؛ عدم تطبیق پذیری نرخ نوسازی، حاشیه های نسبتا پهن صفحه نمایش و قیمت بالای نمایشگر را نیز می توان به عنوان عیوب آن معرفی کرد.

مزایا و معایب پردازنده گوشی a53 چیست؟

 تراشه ی اگزینوس ۱۲۸۰با معماری ۵ نانومتری در کنار یک پردازنده ی ۸ هسته ای سبب شده اند تا قدرت و سرعت گوشی بسیار قابل قبول قبول باشد

مزایا و معایب دوربین گوشی a53 چیست؟

عکس های ثبت شده توسط این دوربین دارای رنگ هایی بسیار نزدیک به واقعیت است همچنین امکان استفاده از حالت شب در آن فراهم شده تا در نور کم نیز نتایج عکس برداری قابل قبول باشد. در عکس ها نویز ها به نسبت نسل قبلی کمتر شده و نورپردازی و روشنایی عکس ها بهتر است.

معایب گوشی a53 از نظر باتری و سرعت شارژ چیست؟

سامسونگ برای شارژ باتری ۴۵۰۰ میلی آمپری این گوشی، فست شارژ حداکثر ۲۵ واتی را برای a52s در نظر گرفته در حالی که در جعبه a52s تنها یک شارژر ۱۵ وات قرار دارد و شما برای داشتن یک آداپتور شارژ ۲۵ وات، باید از جیب خود هزینه کنید و یک آداپتور جداگانه تهیه کنید!

آیا گوشی a53 سامسونگ ضدآب است؟

گواهینامه IP67 نشان می دهد که گوشی تا حد زیادی در برابر گرد و غبار مقاوم است و حتی می تواند در برابر خیسی و در برخورد با آب به مدت ۳۰ دقیقه و تا عمق ۱ متری دوام بیاورد.