همه کمپانی اپل را به عنوان عرضه کننده ی محصولات گران قیمت می شناسند. اپل اهل تولید محصولات پایین رده و میان رده نیست. هرسال به معرفی چند گوشی گران قیمت در کلاس پرچمدارها بسنده می کند. قیمت این محصولات که در ایران با این اوضاع نرخ ارز نجومی تر هم می شود، دست و دل کاربران را برای خریدنشان می لرزاند. به همین دلیل قبل از خرید می خواهند مطمئن شوند آیا آیفون مورد نظرشان ارزش خرید دارد یا خیر. در این مطلب به بررسی مزایا ، معایب و مشکلات گوشی آیفون ۱۲ از کارشناسان، کاربران و خریداران این گوشی خواهیم پرداخت. بنابراین اگر شما نیز برای خرید ایفون ۱۲ مردد هستید، پیشنهاد می کنیم در ادامه مطلب همراه ما باشید. امیدواریم این مطلب به شما در تصمیم گیری درست کمک کند.

مزایا و معایب آیفون ۱۲ : طراحی جذاب اما نه چندان راحت

ابعاد این گوشی ۱۴۶.۷ در ۷۱.۵ در ۷.۴ میلی‌متر است و طراحان اپل در طراحی ایفون۱۲ بدنه ی اصلی گوشی را با سطوحی تخت طراحی کرده‌اند. این طراحی هرچند باعث شده است از نظر برخی کاربرانش گوشی ایفون ۱۲ برای در دست گرفتن آنچنان راحت نباشد، اما به جذابیت آن افزوده است.

پشت و جلوی گوشی با یک شیشه ی گوریلاگلس محافظت می شود. گوریلا گلس ابر شیشه ای است که با فرمول های پیچیده شیمیایی مقاوم سازی شده است.

فریم آلومینیومی آیفون ۱۲ در کنار گوریلاگلس های نصب شده بر روی قاب پشت و ال سی دی، آن را به یک گوشی مقاوم تبدیل کرده اند.

مزایا و معایب آیفون ۱۲ : نمایشگر OLED با رزولوشن بالا و نرخ نوسازی پایین

صفحه نمایشگر ایفون ۱۲ از نوع Super Retina XDR OLED با ابعاد ۶.۱ اینچ طراحی شده است. اپل با پنل جدید OLED‌ به کار رفته در گوشی ایفون ۱۲ خیال کاربران را بابت داشتن یک صفحه نمایش بروز و حرفه ای راحت کرده است.

رزولوشن صفحه‌ی نمایشگر ایفون ۱۲ برابر با ۱۱۷۰ در ۲۵۳۲ پیکسل (~۴۶۰ پیکسل در اینچ تراکم پیکسلی) است که عدد بالایی است و کیفیت قابل قبولی به شما عرضه می‌کند.

آیفون‌ ۱۲ از قابلیت تنظیم خودکار فضای رنگی برخوردار است؛ این ویژگی به آن معنی است که در حالت عادی رنگ‌ها در رابط کاربری و هرجایی که نیاز باشد، بر اساس SRGB بازتولید می شوند. همچنین در صورت پخش محتوا با فضای رنگی متفاوت‌تر،‌ موبایل به صورت خودکار نمایشگر را با محتوای جدید تطبیق می‌دهد.

همه در انتظار این بودند که ایفون گوشی های سری ۱۲ را با نرخ نوسازی بالاتر از ۶۰ هرتز عرضه کند اما در کمال تعجب نرخ ایفون۱۲ معمولی ۶۰ هرتز است! در حالی که حتی میان رده های رقیب نیز اخیرا به نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز مجهز شده اند.
این نرخ پردازش یا نوسازی تصویر، عددی نیست که بتواند شما را بابت هزینه‌ای که برای یک گوشی ایفون۱۲ پرداخته اید راضی کند، اما خب چاره ای هم ندارید! اپل است و غافلگیری های همیشگی اش در بخش نمایشگر.

معایب ایفون ۱۲ : قیمت بالای صفحه نمایش

شاید با دیدن این عنوان تعجب کرده باشید. چرا که این مورد را معمولا در سایت ها و منابع دیگر نمی بینید. اما از آنجایی که آوافیکس سالها تجربه کاری در حوزه تعمیرات موبایل دارد، دانستن این موضوع را هنگام خرید موبایل ضروری می داند.

قضیه از این قرار است که آسیب پذیرترین قطعه ی گوشی موبایل همین ال سی دی است که ممکن است بر اثر نفوذ آب، پرت شدن از ارتفاع، ضربه خوردن یا مواردی مشابه این آسیب جدی ببیند. از قضا گران ترین قطعه ی گوشی های سامسونگ نیز همین صفحه نمایش است.

بنابراین اگر قیمت صفحه نمایش گوشی را ندانید، ممکن است بعدها با دیدن قیمت آن شوکه شوید و حتی از خیر تعمیر گوشی تان بگذرید. البته امیدواریم هرگز برای گوشی تان اتفاقی نیفتد مخصوصا با این نرخ ارز، اما بهرحال پیشنهاد می کنیم هنگام خرید گوشی نیم نگاهی هم به قیمت ال سی دی آن داشته باشید.

راستی شما اطلاع دارید که آوافیکس یک سایت ارائه دهنده ی خدمات تعمیر موبایل در محل است؟! یعنی در زمان مورد نظر شما یک تکنسین اعزام می کند تا گوشی تان را در منزل، محل کار یا هر مکان دیگری که بخواهید در حضور خودتان تعمیر کند.

مزایای گوشی آیفون ۱۲ : تراشه ی قدرتمند A14 Bionic

پردازنده های اپل همیشه مایه ی سربلندی آیفون هایش در بازار گوشی های هوشمند بوده اند. آیفون ۱۲ نیز از این نعمت محروم نیست و به یک تراشه ی جدید ۵ نانومتری A14 Bionic مجهز شده است.

طبق ادعای اپل این CPU سریع ترین پردازنده ی حال حاضر در دنیای گوشی های هوشمند است. ایفون ۱۲ با رم ۴ گیگابایت در سه مدل با حافظه های ۶۴، ۱۲۸ و ۲۵۶ گیگابایتی عرضه می‌شود.

قدرت های پردازنده های اپل بر کسی پوشیده نیست و کاربرانش هیچ وقت با مشکلاتی همچون هنگ کردن، لگ زدن یا کند شدن مواجه نمی شوند. پس خیالتان از این بابت راحت.

مزایای گوشی ایفون ۱۲ : عملکرد فوق العاده ی دوربین هم در روز و هم در شب

ایفون ۱۲ دو دوربین اصلی با مشخصات زیر دارد:

  • دوربین ۱۲ مگاپیکسلی عریض با گشودگی دیافراگمf/1.6، لرزشگیر اپتیکال و لنز جدید ۷ جزئی
  • دوربین ۱۲ مگاپیکسلی فوق عریض با گشودگی دیافراگمf/2.4

همچنین دوربین سلفی ایفون ۱۲ دارای مشخصات زیر است:

  • ۱۲ مگاپیکسل (لنز ۲۳ میلی‌متری واید، f/2.2) SL 3D (حسگر سه‌بعدی تشخیص چهره و عمق تصویر)

عکس های گرفته شده با ایفون ۱۲ و بررسی های صورت گرفته،‌این مساله را اثبات می کند که این گوشی موبایل هم در روز و هم در شب می تواند عکس های با کیفیتی برای شما بگیرد.

پس اگر عکاسی با دوربین موبایل از مهم ترین آیتم ها برای شما هنگام خرید گوشی موبایل است،‌آیفون ۱۲ یکی از بهترین انتخاب ها برای شماست.

دوربین های ایفون ۱۲ با فرمت Dolby Vision )دالبی ویژن( و وضوح تصویر ۴k فیلم برداری می کنند. این فرمت و وضوح خیال شما را بابت کیفیت فیلم برداری با این گوشی راحت می کنند. اگر تولید کننده ی محتوای ویدئویی هستید، ایفون ۱۲ برای شما یک گزینه ی عالی است.

پیشنهاد می شود بخوانید:

مشکلات و معایب گوشی آیفون ۱۱

پیشنهاد می شود بخوانید:

مشکلات و معایب آیفون ۱۱ پرو مکس

معایب ایفون ۱۲ : باتری ضعیف با طول عمر کوتاه

عجیب است در حالی که کمپانی های رقیب گوشی های با باتری ۷۰۰۰ میلی آمپری عرضه می کنند، آیفون ۱۲ اپل با یک باتری ۲۸۱۵ میلی آمپری پا به میدان رقابت گذاشته است!

طبق ادعای خود اپل، ایفون۱۲ برای پخش افلاین ویدئو به صورت مستمر به شما ۱۷ ساعت و ویدئو انلاین ۱۱ ساعت شارژ می‌دهد. همچنین قابلیت پخش موسیقی با اسپیکر به مدت حداکثر ۶۵ ساعت با این گوشی ایفون امکان پذیر است.

تمام این اعداد ضعف باتری آیفون ۱۲ را جبران نمی کند و شما با هزینه ی مشابه یا کمتر می توانید گوشی با شارژدهی بیشتر انتخاب کنید،حتی مدل قدیمی تر ایفون یعنی ایفون ۱۱!

معایب آیفون ۱۲ : حذف شارژر از داخل جعبه

اپل در سری جدید گوشی های ایفون ۱۲ خود اقدام به حذف شارژر و هدفون از داخل جعبه کرده است. اپل این کار را به بهانه‌های حفظ محیط زیست انجام داده است (شاید شما هم مثل من با خواندن این جمله خنده‌تان بگیرد!)
اپل ادعا می کند در حال حاضر بیش از دو میلیارد شارژر و ۷۰۰ میلیون هدفون در دست کاربران است و تصمیم گرفته با حذف شارژر از جعبه ی گوشی هایش کاربرانش به استفاده از شارژرهای قدیمی ترقیب کند. حالا اینکه ممکن است کاربری اصلا شارژر نداشته باشد یا شارژر گوشی قبلی اش خراب باشد، اهمیتی ندارد.

از طرفی وقتی که یک گوشی با قیمت بیش از ۱۰۰۰ دلار می خرید و همچنین تازه باید برای شارژر هم جداگانه پول بدهید، انتظار دارید شارژ سریع ۲۵ واتی باشد. اما خب انتظار نداشته باشید، چون اپل است!
شارژر سریع اپل ۲۰ واتی است و شارژر بی سیم خودش هم آن را با توان ۱۵ وات شارژ می کند.

مزایای اپل آیفون ۱۲ : بهره‌بردن از تکنولوژی ۵G

شاید بارزترین تفاوت ایفون ۱۲ با بسیاری از گوشی‌های موجود در بازار، استفاده از تکنولوژی ۵جی است که شرکت اپل با بهره گیری از تکنولوژی mmWave که گستردگی شبکه ی بیشتری دارد اما سرعت آن کمتر است، تکنولوژی ۵جی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

البته این ویژگی برای کاربران ایرانی در حال حاضر که مزیتی حساب نمی‌شود تا موقعی که کشور به شبکه ی ۵G مجهز شود.

مزایای اپل آیفون ۱۲ : ویژگی جدید مگ-سِیف (Magsafe)

Magsafe‌در واقع ویژگی جدیدی است که در ایفون ۱۲ توسط شرکت اپل بکاربرده شده است.

یک ماژول مغناطیسی دو تکه ای در زیر پنل پشتی در سری ایفون های ۱۲ تعبیه شده است که به اتصال پدهای شارژ و قابهای مغناطیسی Magsafe کمک می کند. ویژگی مگ-سیف بیشتر راه را برای عرضه ی اکسسوری ها و محصولات جانبی شرکت ها باز می کند و همچنین به شارژ سریع ایفون کمک می کند.

خیلی بی تعارف باید بگوییم این ویژگی برای کاربران ایرانی مزیت آن چنانی حساب نمی شود.لااقل فعلا!

مزایا و معایب سیستم عامل گوشی اپل ایفون ۱۲ :

سیستم عامل جدید ios14

گوشی موبایل ایفون۱۲ هم مانند دیگر سری های ایفون ۱۲ به آخرین نسخه ی سیستم عامل ios یعنی نسخه‌ی ۱۴ مجهز شده است که طبق اعلام خود اپل تا ۵ سال آینده قابلیت آپدیت های اصلی را خواهد داشت.

مدیریت ضعیف فایل ها

ایفون ۱۲ از مدیریت فایل یا FileManagement  قوی و کاربرپسندی بهره نمی برد. این ویژگی شاید در اوایل در ذوق شما بزند اما به مرور زمان به آن عادت خواهید کرد.

یک سوال‌: آیا گوشی ایفون۱۲ ضد آب است؟

گوشی ایفون ۱۲ اپل دارای استاندارد IP68 برای مقاومت در برابر آب و گرد و خاک است. اما آیا این به معنی ضد آب بودن گوشی موبایل است؟در یک جواب یک کلمه ای: خیر!

 شما به عنوان یک مصرف کننده خیلی نباید به گواهی IP68 اعتماد داشته باشید و گوشی را در معرض آب قرار دهید.

کاربران زیادی هستند که فریب IP68 را خورده اند و گوشی هایشان به علت نفوذ آب و سایر مایعات، دچار آسیب های مختلفی مانند سوختن صفحه نمایشگر، خرابی باتری، خرابی مدار شارژ و … شده است.

سایر معایب گوشی اپل ایفون ۱۲ :

قیمت بالای لوازم جانبی و قطعات تعمیراتی در ایران

گوشی ایفون ۱۲ مانند دیگر محصولات اپل قیمت بالایی دارد و لوازم جانبی و قطعات این گوشی موبایل هم گران قیمت هستند.

حذف Touch ID

اپل در ایفون ۱۲ اقدام به حذف تاچ ایدی کرده است و کاربرانی که عادت به باز کردن گوشی شان با اثر انگشت دارند، باید ترک عادت کنند.

در نهایت آیا آیفون ۱۲ ارزش هزینه کردن دارد یا خیر؟

شما برای خرید هر گوشی باید ببینید انتظارات تان از آن گوشی موبایل چیست؟

  • اندازه و کیفیت نمایشگر گوشی برای شما در اولویت است؟
  • گوشی موبایل را به عنوان دوربین عکاسی می خرید؟
  • اهل گیم و بازی با موبایل هستید؟
  • زود خالی نشدن باتری چقدر برایتان اهمیت دارد؟

اگر بتوانید نیازهای خود را از یک گوشی موبایل بشناسید،‌ راحت تر می توانید برای خرید گوشی تصمیم گیری کنید.

ایفون ۱۲ یک گوشی پرچم دار فوق العاده از لحاظ صفحه ی نمایش، پردازنده، دوربین عقب و سلفی است که با بهره گیری از تکنولوژی ۵G و سیستم عامل اندروید ۱۴ شما را برای خرید آن ترغیب می کند.

هرچند باتری ضعیف و نگهداری مدت زمان کم شارژ و حذف اقلامی که داخل جعبه هستند، ممکن است باعث تردید شما برای خرید این گوشی شود.

در این مطلب مزایا ، معایب و مشکلات گوشی اپل ایفون ۱۲ بررسی شد. اگر شما نیز تجربه ای در استفاده از این گوشی موبایل دارید ، لطفا برای ما پیام بگذارید تا با بروزرسانی این مطلب سایر کاربران نیز راهنمایی شوند.