همیشه مقایسه محصولات دو شرکت بزرگ سامسونگ و اپل جذاب بوده است. در این مقاله به مقایسه اصلی‌ترین محصول تولیدی این شرکت‌ها یعنی گوشی‌های موبایل خواهیم پرداخت. iphone 12 pro max را در مقابل سامسونگ گلکسی s21 ultra قرار می‌دهیم و با جزئیات کامل این دو گوشی هوشمند را بررسی و مقایسه خواهیم کرد تا بهترین انتخاب را برای خرید گوشی موردنظر خود داشته باشید. اگر بخواهیم از سوی دیگر به مقایسه این دو گوشی نگاهی بیندازیم، این مقایسه سیستم‌عامل‌های اندروید و iOS را در برابر هم قرار می‌دهد. پس در ادامه با جدیدترین و بهترین پرچمدارهای این دو غول دنیای تکنولوژی همراه ما باشید.

در ابتدا به تاریخ معرفی گوشی‌ها نگاهی بیندازیم. شرکت اپل، آیفون ۱۲ پرو مکس را در سال ۲۰۲۰ به بازار عرضه کرد و سامسونگ در سال ۲۰۲۱ از گوشی کهکشانی جدید خود یعنی گلکسی اس ۲۱ اولترا رونمایی کرد. همه چیز در این دو مدل گوشی از نوع بهترین است و هر دو شرکت تمام سعی خود را برای تولید یک محصول کم‌نقص به کار گرفته‌اند و باید به این نکته هم اشاره کنیم که هر دو گوشی اپل و سامسونگ از فناوری ۵G پشتیبانی می‌کنند و در آینده با گسترش این فناوری می‌توانید تجربه بسیار سریعی از وب‌گردی داشته باشید.

در طراحی و تولید این دو گوشی اپل و سامسونگ از تمام ظرفیت‌های خود استفاده کرده‌اند و توانسته‌اند دو پرچمدار فوق‌العاده را به بازار عرضه کنند. البته نکته حائز اهمیت که باید بدانیم قیمت ۱۰۰۰ دلاری این گوشی‌ها است که آیفون ۱۲ پرو مکس و گلکسی اس ۲۱ اولترا را به دو گوشی لوکس تبدیل کرده است. با اینکه انتخاب بین دو سیستم‌عامل اندروید و iOS امری سلیقه‌ای محسوب می‌شود ولی باید دید در سایر بخش‌ها مثل دوربین و باتری و نمایشگر و… کدام کمپانی عملکرد بهتری داشته است؟

مقایسه s21 ultra با iphone 12 pro max از نظر طراحی و کیفیت ساخت

s21 ultra

iphone 12 pro max

ابعاد ۸.۹ × ۷۵.۶ × ۱۶۵.۱ میلی‌متر ۱۶۰.۸ در ۷۸.۱ در ۷.۴ میلی‌متر
وزن – ۲۲۹ گرم (نسخه mmWave) – 227 گرم (نسخه sub6) ۲۲۸ گرم
ساخت پشت شیشه‌ای (گوریلا گلس)، جلو شیشه‌ای (گوریلا گلس Victus)، فریم آلومینیومی جلوی شیشه‌ای (سرامیک شیلد)، پشت شیشه‌ای (سرامیک شیلد)، فریم استیل ضد زنگ
سیم‌کارت تک سیم‌کارته (نانو-سیم and/or eSIM) یا دو سیم‌کارته‌ی هیبریدی (نانو-سیم، همزمان یکی فعال (dual stand-by)) – تک سیم‌کارته (نانو-سیم and/or eSIM) – نسخه جهانی – دوسیم (همزمان یکی فعال (dual standby)) – نسخه چین

همان‌طور که در مقدمه اشاره کردیم انتخاب بین دو سیستم‌عامل امری سلیقه‌ای است و این مورد در بخش طراحی هم نمود پیدا می‌کند. گلکسی اس ۲۱ اولترا با لبه‌هایی گرد طراحی شده و در کناره‌های نمایشگر شاهد خمیدگی بسیار ظریفی هستیم ولی در طرف مقابل اپل در طراحی آیفون ۱۲ پرو مکس از لبه‌هایی تخت استفاده کرده و صفحه‌نمایش خمیدگی ندارد. این مورد ما را یاد محصولات سال‌های پیش اپل یعنی سری آیفون ۴ و آیفون ۵ و آیفون SE نسل گذشته می‌اندازد.

مقایسه s21 ultra با iphone 12 pro max از نظر طراحی و کیفیت ساخت

از نظر ابعاد آیفون ۱۲ پرو مکس اندازه‌ای معادل ۱۶۰.۸ در ۷۸.۱ در ۷.۴ میلیمتر دارد و وزن گوشی به ۲۲۸ گرم رسیده است. در طرف مقابل گلکسی اس ۲۱ اولترا کمی کشیده‌تر از آیفون می‌باشد و قطر بیشتری دارد. ابعاد دقیق اس ۲۱ اولترا معادل ۱۶۵.۱ در ۷۵.۶ در ۸.۹ میلیمتر است و ۲۲۷ گرم وزن دارد. اپل پنل‌های پشت و جلوی گوشی را با شیشه محافظی با نام سرامیک شیلد مقاوم کرده و مانور تبلیغاتی زیادی هم روی این موضوع صورت گرفته است. فریم دور گوشی هم از جنس فولاد ضدزنگ است و استعداد زیادی برای جذب اثر انگشت دارد. در طرف مقابل پنل‌های پشت و جلوی گلکسی به جدیدترین و مقاوم‌ترین نسخه از گوریلاگلس یعنی گوریلاگلس ویکتوس مجهز شده‌اند و این دستگاه فریم آلومینیومی باکیفیتی دارد.

روی قاب پشتی آیفون ۱۲ پرو مکس سه دوربین و سنسور لایدار و فلش LED در یک محیط مربعی شکل قرار گرفته‌اند و لوگوی اپل در وسط گوشی خودنمایی می‌کند. در جلوی گوشی حاشیه‌ها بسیار کم هستند و اسپیکر مکالمه، دوربین سلفی و تمامی سنسورهای مجاورتی و تشخیص چهره در ناچ تقریباً بزرگ آیفون قرار گرفته‌اند. آیفون ۱۲ پرو مکس در چهار رنگ نقره‌ای، خاکستری، طلایی و آبی تولید شده‌ است. سامسونگ در پنل پشتی گلکسی اس ۲۱ اولترا از چهار دوربین، سنسور فوکوس لیزری و یک فلش LED استفاده کرده تا قدرت تصویربرداری این گوشی را تا حد ممکن بالا ببرد و لوگوی سامسونگ هم در قسمت پایینی خودنمایی می‌کند. در جلوی گوشی حاشیه‌ها به حداقل رسیده‌اند و این مورد باعث جذابیت بصری دستگاه شده و دوربین سلفی هم در ناچ حفره‌ای کوچکی قرار گرفته است و خمیدگی کناره‌های نمایشگر هم به حداقل رسیده‌اند. کیفیت ساخت هر دو گوشی مثال‌زدنی و طراحی هر دو جذاب است.

با توجه به کشور مورد عرضه این گوشی‌ها، پرچمداران اپل و سامسونگ دو مدل تک سیم‌کارت و دو سیم‌کارت دارند. از سایر امکانات گلکسی اس ۲۱ اولترا می‌توان به پشتیبانی از قلم اشاره کرد که یک نکته مثبت به شمار می‌رود و ازاین‌حیث برتری کاملی نسبت به آیفون دارد. هر دو گوشی از اسپیکرهای استریو استفاده می‌کنند و میزان بلندی صدا بسیار عالی است و از این نظر تقریباً برابر هستند و این نکته را هم اضافه کنیم که هر دو گوشی فاقد جک ۳.۵ میلیمتری هدفون هستند و سامسونگ هم پیرو سیاست‌های اپل حذف جک ۳.۵ میلیمتری را ادامه داده است.

در بخش طراحی، انتخاب را به شما می‌سپاریم چراکه موردپسند بودن هر یک از گوشی‌ها بستگی به سلیقه شما دارد ولی هر یک از این محصولات، کیفیت ساخت بسیار بالایی دارند و حس یک کالای کاملا لوکس را به شما منتقل می‌کنند.

مقایسه s21 ultra با ایفون ۱۲ پرو مکس از نظر صفحه نمایش

s21 ultra iphone 12 pro max
نوع Dynamic AMOLED 2X Super Retina XDR OLED
ابعاد ۶.۸ اینچ (~۸۹.۸% نسبت نمایشگر به بدنه) ۶.۷ اینچ (~۸۷.۴% نسبت نمایشگر به بدنه)
رزولوشن ۱۴۴۰ در ۳۲۰۰ پیکسل، ۲۰:۹ (~۵۱۵ پیکسل در اینچ تراکم پیکسلی) ۱۲۸۴ در ۲۷۷۸ پیکسل، نسبت تصویر ۱۹.۵:۹ (~۴۵۸ پیکسل در اینچ تراکم پیکسلی)
محافظ کورنینگ گوریلا گلس Victus پوشش ضد خش، پوشش اولفوبیک برای کاهش بازتاب نور و لکه دست
– نمایشگر همیشه روشن (Always on Display) – نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز – حداکثر روشنایی ۱۵۰۰ نیت – پشتیبانی از +HDR10 – فناوری Eye Comfort Shield برای محافظت از چشم – پشتیبانی از Dolby Vision – پشتیبانی از +HDR10 – پشتیبانی از فضای رنگی گسترده – قابلیت True-tone – نرخ‌نوسازی تصویر ۶۰ هرتز

اگر بخواهیم منصفانه بگوییم هر دو دستگاه نمایشگرهای بسیار با کیفیت و خارق‌العاده‌ای دارند. اپل برای آیفون ۱۲ پرو مکس از یک نمایشگر ۶.۷ اینچی Super Retina XDR OLED استفاده کرده که با استاندارهای HDR10 و دالبی ویژن هم سازگاری دارد. روشنایی صفحه‌نمایش آیفون در حالت عادی ۸۰۰ نیت است و در بالاترین حالت به ۱۲۰۰ نیت می‌رسد که در بین پرچمداران بازار عددی عالی محسوب می‌شود. نمایشگر آیفون ۸۷.۴ درصد از پنل جلویی گوشی را به خودش اختصاص داده و رزولوشنی معادل ۱۲۸۴ در ۲۷۷۸ پیکسل دارد. نسبت تصویر در این دستگاه ۱۹.۵:۹ است و تراکم پیکسلی ۴۵۸ پیکسل در هر اینچ را داراست. قابلیت نرم‌افزاری True-Tone هم یکی دیگر از قابلیت‌های نمایشگر آیفون ۱۲ پرو مکس است که به تولید رنگ‌های گرم‌تر و جذاب‌تر کمک می‌کند.

مقایسه s21 ultra با ایفون ۱۲ پرو مکس از نظر صفحه نمایش

در آن سوی میدان سامسونگ که خودش از پیشتازان تولید پنل‌های صفحه‌نمایش است برای پرچمدار سال ۲۰۲۱ خود از یک نمایشگر Dynamic AMOLED 2X استفاده کرده که نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتزی دارد و این یک برتری نسبت به آیفون ۱۲ پرو مکس محسوب می‌شود چراکه نرخ نوسازی تصاویر در آیفون ۶۰ هرتز است. نمایشگر گلکسی اس ۲۱ اولترا از استاندار HDR10+ پشتیبانی می‌کند و حداکثر روشنایی آن ۱۵۰۰ نیت است که عددی فوق‌العاده محسوب می‌شود و می‌توان گفت یکی از درخشان‌ترین نمایشگرهای بازار تلفن‌های هوشمند را دارد. سایز نمایشگر ۶.۸ است و ۸۹.۸ درصد قسمت جلویی پنل دستگاه را به خودش اختصاص داده است. رزولوشن تصویر ۱۴۴۰ در ۳۲۰۰ پیکسل و نسبت تصویر ۲۰:۹ می‌باشد همچنین تراکم پیکسلی نمایشگر این گوشی ۵۱۵ پیکسل در هر اینچ است تا سامسونگ گلکسی اس ۲۱ اولترا یکی از بهترین نمایشگرهای بازار را داشته باشد. از قابلیت‌های نرم‌افزاری هم می‌توان به نمایشگر همیشه روشن یا همان Always-on display اشاره کرد که اطلاعات مهم مثل ساعت و تاریخ و اعلانات را بدون روشن‌کردن نمایشگر نمایش می‌دهد و مصرف باتری بسیار کمی هم دارد. حسگر اولتراسونیک اثر انگشت هم در زیر نمایشگر گوشی قرار گرفته است و سرعت بازگشایی قفل بسیار سریع است.

با اینکه آیفون ۱۲ پرو مکس نمایشگر بسیار با کیفیتی دارد ولی در این بخش گلکسی اس ۲۱ اولترا را به دلیل نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتزی صفحه‌نمایش، روشنایی و رزولوشن بالا به عنوان نمایشگر برتر انتخاب میکنیم. این نکته را هم اضافه کنیم که نرخ نوسازی هر چه بالاتر باشد تجربه روان‌تری از نمایشگر گوشی خود دریافت خواهید کرد که هنگام کار با گوشی یا بازی کردن واقعا لذت‌بخش است.

مقایسه s21 ultra با iphone 12 pro max از نظر قیمت صفحه نمایش

شاید با دیدن این عنوان تعجب کرده باشید چرا که این مورد را معمولا در سایت ها و منابع دیگر نمی بینید. اما از آنجایی که آوافیکس سالها تجربه کاری در حوزه تعمیرات موبایل دارد، دانستن این مورد را هنگام خرید موبایل ضروری می داند.

قضیه از این قرار است که شایع ترین خرابی گوشی های موبایل، شکستن یا سوختن صفحه نمایش در اثر ضربه ، نفوذ آب و اخیرا (بعد از کرونا) هم الکل است. از قضا گران ترین قطعه ی گوشی های سامسونگ نیز همین صفحه نمایش است. بنابراین اگر قیمت صفحه نمایش گوشی را ندانید، ممکن است بعدها با دیدن قیمت آن شوکه شوید و حتی از خیر تعمیر گوشی تان بگذرید. البته امیدواریم هرگز برای گوشی تان اتفاقی نیفتد مخصوصا با این نرخ ارز، اما بهرحال پیشنهاد می کنیم هنگام خرید گوشی نیم نگاهی هم به قیمت ال سی دی آن داشته باشید.

راستی شما می دانید که آوافیکس یک شرکت ارائه دهنده خدمات تعمیرات موبایل در محل است؟ به این صورت که یک تکنسین را در زمان مورد نظر شما به منزل یا محل کار شما اعزام می کند و گوشی تان در حضور خودتان تعمیر می شود.

مقایسه دوربین s21 ultra با iphone 12 pro max

s21 ultra iphone 12 pro max
اصلی ۱۰۸ مگاپیکسل (لنز واید ۲۶ میلی‌متری با پوشش ۸۳ درجه، ۱/۱.۳۳ اینچ سایز سنسور، ۰.۸ میکرومتر سایز پیکسل، فوکوس خودکار با تشخیص فاز لیزر، لرزشگیر اپتیکال تصویر، f/1.8)

۱۰ مگاپیکسل (لنز پریسکوپ ۲۴۰ میلی‌متری تله‌فوتو با پوشش ۱۰ درجه، ۱.۲۲ میکرومتر سایز پیکسل، ۱/۳.۲۴ اینچ سایز سنسور، فوکوس خودکار دوال پیکسل با تشخیص فاز، f/4.9، لرزش‌گیر اپتیکال تصویر، زوم اپتیکال ۱۰ برابر)

۱۰ مگاپیکسل (لنز ۷۰ میلی‌متری تله‌فوتو با پوشش ۳۵ درجه، ۱.۲۲ میکرومتر سایز پیکسل، ۱/۳.۲۴ اینچ سایز سنسور، فوکوس خودکار دوال پیکسل با تشخیص فاز، f/2.4، لرزش‌گیر اپتیکال تصویر، زوم اپتیکال ۳ برابر)

۱۲ مگاپیکسل (لنز ۱۳ میلی‌متری اولتراواید با پوشش ۱۲۰ درجه، ۱.۴ میکرومتر سایز پیکسل، ۱/۲.۵۵ اینچ سایز سنسور، f/2.2، فوکوس خودکار دوال پیکسل با تشخیص فاز، حالت Super Steady برای ضبط بدون لرزش ویدیو)

۱۲ مگاپیکسل (لنز واید ۲۶ میلی‌متری، ۱.۷ میکرومتر سایز پیکسل، فوکوس خودکار دوال پیکسل با تشخیص فاز، لرزشگیر اپتیکال تصویر از نوع سنسور شیفت، f/1.6)

۱۲ مگاپیکسل (لنز ۶۵ میلی‌متری تله‌فوتو، ۱/۳.۴ اینچ سایز سنسور، ۱.۰ میکرومتر سایز پیکسل، فوکوس خودکار با تشخیص فاز، لرزشگیر اپتیکال تصویر، زوم اپتیکال ۲.۵ برابر، f/2.2)

۱۲ مگاپیکسل (لنز ۱۳ میلی‌متر اولتراواید با پوشش ۱۲۰ درجه، f/2.4)

TOF 3D LiDAR (سنسور تشخیص عمق تصویر)

قابلیت‌ها فلش LED، خودکار-HDR، پانوراما فلاش چهارگانه دورنگ، HDR، پانوراما
فیلم‌برداری ۸K@24fps، ۴K@30/60fps، ۱۰۸۰p@30/60/240fps، ۷۲۰p@960fps، HDR10+، ضبط صدای استریو.، لرزشگیر الکترونیکی تصویر-ژیروسکوپی ۴K@24/30/60fps، ۱۰۸۰p@30/60/120/240fps، فیلم‌برداری ۴K@60fps Dolby Vision، ضبط صدای استریو.
سلفی ۴۰ مگاپیکسل (لنز واید ۲۶ میلی‌متری با پوشش ۸۰ درجه، ۰.۷ میکرومتر سایز پیکسل، ۱/۲.۸ اینچ سایز سنسور، فوکوس خودکار با تشخیص فاز، f/2.2) ۱۲ مگاپیکسل (لنز ۲۳ میلی‌متری واید، f/2.2) SL 3D (حسگر سه‌بعدی تشخیص چهره و عمق تصویر)
فیلم‌برداری سلفی ۴K@30/60fps، ۱۰۸۰p@30fps ۴K@24/30/60fps، ۱۰۸۰p@30/60/120fps، لرزشگیر الکترونیکی تصویر-ژیروسکوپی

یکی از مهم‌ترین بخش‌ها در گوشی‌های امروزی دوربین آن‌ها محسوب می‌شود و شرکت‌های تولیدکننده هم خوب به این موضوع پی برده‌اند و با استفاده از دوربین‌های متعدد سعی در بالابردن کیفیت تصاویر ثبت شده دارند. در بخش دوربین آیفون از سه لنز اصلی و یک اسکنر سه‌بعدی به نام LiDAR استفاده کرده و یک فلش LED دوگانه وظیفه رساندن نور کافی به تصاویر را برعهده دارد. دوربین اصلی (واید) آیفون ۱۲ پرو مکس ۱۲ مگاپیکسلی است و با گشودگی دیافراگم f/1.6 و فاصله کانونی ۲۶ میلیمتری عکس‌های فوق‌العاده‌ای را ثبت می‌کند و اپل این دوربین را به یک لرزش‌گیر قدرتمند مجهز کرده است. دوربین تله فوتو این گوشی ۱۲ مگاپیکسلی است و با گشودگی دیافراگم f/2.2 و فاصله کانونی ۶۵ میلیمتری در ثبت تصاویر پرتره و موقعیت‌هایی که نیاز به زوم دارند بسیار عالی عمل می‌کند. از دیگر نکات مثبت دوربین تله فوتو می‌توانیم به دارابودن لرزش‌گیر اپتیکال و زوم اپتیکال ۲.۵ برابری اشاره کنیم. لنز سوم (اولترا واید) هم ۱۲ مگاپیکسلی است و می‌تواند تصاویری با زاویه ۱۲۰ درجه را ثبت کند. این دوربین با گشودگی دیافراگم f/2.4 و فاصله کانونی ۱۳ میلیمتری تصاویر اولترا واید (فوق عریض) مثال‌زدنی را ثبت می‌کند. اسکنر LiDAR هم با سنجش عمق محیط کمک شایانی به این مجموعه از دوربین می‌کند.

در کل کیفیت دوربین آیفون ۱۲ پرو مکس جزو بهترین‌های بازار است و اپل همیشه سعی در بهبود کیفیت دوربین‌ها داشته و امسال هم به این مهم دست‌یافته است. آیفون ۱۲ پرو مکس می‌تواند با کیفیت ۴K و نرخ ۶۰/۳۰/۲۴ فریم بر ثانیه فیلم‌های عالی را ضبط می‌کند و اگر به دنبال فیلم‌برداری اسلوموشن هستید باید رزولوشن Full HD را انتخاب کنید تا بتوانید با نرخ ۲۴۰ فریم بر ثانیه فیلم‌برداری کنید. به این نکته هم اشاره کنیم که آیفون ۱۲ پرو مکس صدای اطراف را به‌صورت استریو ضبط می‌کند و در این زمینه هم بسیار خوب عمل می‌کند.

دوربین سلفی آیفون ۱۲ پرو مکس از یک لنز ۱۲ مگاپیکسلی و یک سنسور سه‌بعدی بهره می‌برد. این سنسور سه‌بعدی کاربرد زیادی در گرفتن عکس‌های پرتره و سیستم بازگشایی قفل با چهره یا همان Face ID دارد. دوربین سلفی این گوشی می‌تواند با کیفیت ۴K و نرخ ۶۰/۳۰/۲۴ فریم بر ثانیه فیلم‌برداری کند و اگر به فیلم‌های اسلوموشن ۱۲۰ فریم علاقه دارید باید کیفیت را به Full HD کاهش دهید. در کل دوربین آیفون یکی از بهترین دوربین‌های گوشی‌های هوشمند بازار است و در ادامه شاهد رقابت سخت سامسونگ گلکسی اس ۲۱ اولترا با آیفون خواهیم بود.

و حالا نوبت بررسی دوربین گوشی سامسونگ گلکسی اس ۲۱ اولترا است گوشی که با دارابودن چهار دوربین و سیستم فوکوس لیزری و امکانات دیگر باید با نماینده شایسته اپل یعنی آیفون ۱۲ پرو مکس رقابت کند. لنز اصلی (واید) اس ۲۱ اولترا ۱۰۸ مگاپیکسل است که با لرزش‌گیر اپتیکال و فوکوس لیزری همراه شده تا بتواند بهترین خروجی ممکن را به ارمغان بیاورد. این دوربین با گشودگی دیافراگم f/1.8 و فاصله کانونی ۲۴ میلیمتری همراه شده است. دوربین دوم (پریسکوپ تله فوتو) لنزی ۱۰ مگاپیکسلی، گشودگی دیافراگم f/4.9 و فاصله کانونی ۲۴۰ میلیمتری دارد و با لرزش‌گیر اپتیکال و قابلیت زوم اپتیکال ۱۰ برابری نسبت به آیفون ۱۲ پرو مکس مشخصات بهتری را بر روی کاغذ ارائه می‌کند.

دوربین تله فوتو این گوشی به لنزی ۱۰ مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم f/2.4 همراه شده و فاصله کانونی ۷۰ میلیمتری دارد. این دوربین هم از لرزش‌گیر اپتیکال استفاده کرده و توانایی زوم اپتیکال ۳ برابری آن، امکان جذابی برای گرفتن تصاویر پرتره محسوب می‌شود و اما به دوربین اولترا واید (فوق عریض) این گوشی می‌رسیم. جایی که سامسونگ از سنسوری ۱۲ مگاپیکسلی همراه با گشودگی دیافراگم f/2.2 و فاصله کانونی ۱۳ میلیمتری استفاده کرده و با قابلیت نرم‌افزاری Super Steady در هنگام فیلم‌برداری لرزش را به حداقل ممکن می‌رساند. گلکسی اس ۲۱ اولترا می‌تواند با کیفیت ۸K و نرخ ۲۴ فریم بر ثانیه فیلم‌برداری کند که این مورد یک برتری در برابر آیفون محسوب می‌شود. امکان فیلم‌برداری ۴K و Full HD هم در این گوشی وجود دارد و حالت سوپر اسلوموشن آن تصاویر HD با نرخ ۹۶۰ فریم به ثبت می‌رساند.

دوربین سلفی اس ۲۱ اولترا ۴۰ مگاپیکسلی است و با گشودگی دیافراگم f/2.2  و فاصله کانونی ۲۶ میلیمتری می‌تواند به‌صورت ۴K فیلم بگیرد و خروجی عکس‌های آن بسیار با کیفیت هستند و جزئیات تصاویر شما را شگفت‌زده خواهد کرد. در کل اگر بخواهیم دوربین این دو مدل گوشی را در مقابل هم قرار دهیم. در بعضی موارد برتری با سامسونگ گلکسی اس ۲۱ اولترا است و در بعضی موارد آیفون ۱۲ پرو مکس پیروز این رقابت خواهد بود ولی کیفیت تصاویر و فیلم‌های ثبت شده با هر دو گوشی فوق‌العاده‌اند و در بین بهترین‌های بازار قرار می‌گیرند که با توجه به برچسب قیمتی‌شان امری طبیعی محسوب می‌شود.

در این بخش با توجه به بررسی سایت مطرح Dxomark دوربین آیفون ۱۲ پرو مکس را بهتر میدانیم. شاید سامسونگ از دوربین‌هایی با مگاپیکسل بالا استفاده کرده باشد ولی اپل با تمرکز بر روی هماهنگی سخت‌افزار و نرم‌افزار خروجی بهتری را ارائه می‌دهد.

از نظر سخت افزار و نرم افزار s21 ultra بهتر است یا iphone 12 pro max ؟

s21 ultra iphone 12 pro max
سیستم‌عامل در زمان عرضه – اندروید ۱۱ – One UI 3.1 iOS 14
تراشه – Exynos 2100 (پنج نانومتری) – نسخه گلوبال – Qualcomm Snapdragon 888 (پنج نانومتری) – بازارهای آمریکا، چین و کره جنوبی اپل A14 Bionic (پنج نانومتری)
پردازنده مرکزی – ۸ هسته‌ای (یک هسته‌ی ۲.۹ گیگاهرتز Kryo 680، سه هسته‌ی ۲.۸ گیگاهرتز Kryo 680 و ۴ هسته‌ی ۲.۲ گیگاهرتز Kryo 680) – نسخه گلوبال – ۸ هسته‌ای (یک هسته‌ی ۲.۸۴ گیگاهرتز Kryo 680، سه هسته‌ی ۲.۴۲ گیگاهرتز Kryo 680 و ۴ هسته‌ی ۱.۸۰ گیگاهرتز Kryo 680) – نسخه آمریکا، چین و کره جنوبی ۶ هسته‌ای
پردازنده گرافیکی – Mali-G78 MP14 (نسخه گلوبال) – Adreno 660 (نسخه چین، آمریکا و کره جنوبی) پردازنده گرافیکی ۴ هسته‌ای اپل

اپل، iphone 12 pro max را با پردازنده قدرتمند A14 Bionic عرضه کرده است. این پردازنده شش هسته‌ای و ۵ نانومتری یکی از قدرتمندترین‌ها در دنیای گوشی‌های موبایل است و سنگین‌ترین پردازش‌ها را به راحتی انجام می‌دهد. پردازنده گرافیکی این گوشی هم چهار هسته‌ای است. این گوشی در سه نسخه ۱۲۸/۲۵۶/۵۱۲ با رم ۶ گیگابایتی عرضه شده است. iOS 14 هم به بهترین شکل ممکن با سخت‌افزار هماهنگ شده و تجربه عالی از کارکردن با گوشی خود خواهید داشت.

در آن سوی میدان شرکت سامسونگ، galaxy s21 ultra را در دو نسخه با پردازنده ۵ نانومتری و هشت هسته‌ای اگزینوس ۲۱۰۰ یا اسنپدراگون ۸۸۸ عرضه کرده است. پردازنده گرافیکی در نسخه اگزینوس Mali-G78 نام دارد و در نسخه اسنپدراگون از پردازنده گرافیکی Adreno 660 استفاده شده است. سامسونگ هم پرچمدار جدید خود را در سه حافظه مختلف تولید کرده است. نسخه ۱۲۸ و ۲۵۶ گیگابایتی ۱۲ گیگابایت حافظه رم دارند و نسخه ۵۱۲ گیگابایتی ۱۶ گیگابایت حافظه رم دارد. این گوشی با استاندارد حافظه UFS 3.1 تولید شده که کمک زیادی به بالا بردن سرعت گوشی می‌کند. اندروید ۱۱ و رابط کاربری One UI 3.1 هم بخش نرم‌افزاری اس ۲۱ اولترا را تشکیل می‌دهند.

همان‌طور که در بخش قبل اشاره کردیم هماهنگی سخت‌افزار و نرم‌افزار عملکرد بسیار نرم و روانی برای آیفون ۱۲ پرو مکس به ارمغان آورده است و در بخش سخت‌افزار آیفون ۱۲ پرو مکس را برنده میدان می‌دانیم ولی قابلیت‌های نرم‌افزاری اندروید را به سیستم‌عامل iOS ترجیح می‌دهیم.

مقایسه s21 ultra با ایفون ۱۲ پرو مکس از نظر باتری

s21 ultra iphone 12 pro max
باتری باتری غیرقابل تعویض لیتیوم پلیمری با ظرفیت ۵۰۰۰ میلی آمپر ساعت باتری غیرقابل تعویض لیتیوم یونی با ظرفیت ۳۶۸۷ میلی آمپر ساعت
سرعت شارژ – شارژر سریع ۲۵ وات – پشتیبانی از Power Delivery 3.0 – شارژ سریع بی‌سیم ۱۵ وات با پشتیبانی از استانداردهای Qi و PMA – شارژ معکوس ۴.۵ وات – شارژ سریع ۲۰ وات – USB Power Delivery 2.0 – شارژ سریع بی سیم ۷.۵ وات Qi و ۱۵ وات در صورت استفاده از MagSafe

اپل آیفون ۱۲ پرو مکس یک باتری ۳۶۸۷ میلی‌آمپر ساعتی دارد و با شارژر ۲۰ واتی که باید به‌صورت جداگانه خریداری شود در مدت ۳۰ دقیقه ۵۰ درصد شارژ می‌شود. باتری سامسونگ گلکسی اس ۲۱ اولترا ۵۰۰۰ میلی‌آمپر ظرفیت دارد و از شارژ سریع ۲۵ واتی هم پشتیبانی می‌کند. هر دو گوشی از شارژر ۱۵ وات بیسیم پشتیبانی می‌کنند. اس ۲۱ اولترا قابلیت شارژ معکوس ۴.۵ وات هم دارد که می‌توانید با استفاده از این قابلیت سایر گوشی‌هایی که از شارژ بیسیم پشتیبانی می‌کنند را شارژ کنید.

از نظر شارژدهی گلکسی اس ۲۱ اولترا با باتری ۵۰۰۰ میلی‌آمپری که دارد عملکرد بهتری از باتری آیفون ۱۲ پرو مکس نشان می‌دهد و باید منتظر بمانیم و ببینیم که اپل چه زمانی ظرفیت باتری آیفون‌ها را افزایش می‌دهد؟

یک سوال : آیا s21 ultra و  iphone 12 pro max هر دو ضدآب هستند؟

هر دو گوشی موفق به کسب گواهی IP68 شده اند و طبق این گواهی s21 ultra در برابر گرد و غبار و آب (تا عمق ۱.۵ متری به مدت ۳۰ دقیقه) مقاوم است و آیفون ۱۲ پرو مکس توانایی مقاوت در برابر نفوذ آب و گرد و غبار (تا ۶ متر برای ۳۰ دقیقه) را دارد.

البته آوافیکس قویا پیشنهاد می کند با اعتماد به این گواهی، هیچ کدام از این گوشی ها را در معرض آب خوردگی قرار ندهید.

بالاخره s21 ultra بخریم یا iphone 12 pro max ؟

از نظر ما انتخاب بین این دو گوشی کاملاً امری سلیقه‌ای است چراکه آیفون با سیستم‌عامل iOS و گلکسی با سیستم‌عامل اندروید تولید شده‌اند. در باقی موارد رقابت بسیار نزدیک است. هر دو گوشی دوربین‌ها و نمایشگرهای عالی دارند و با قدرتمندترین پردازنده‌های فعلی بازار عرضه شده‌اند. شارژدهی هر دو گوشی در سطح بالایی قرار دارد و از نظر طراحی و کیفیت ساخت جزو کم‌نقص‌ترین‌ها هستند و هرکدام زیبایی خاص خود را دارند. در نتیجه اگر انتخاب شما هر کدام از این دو گوشی باشد مطمئناً تا چند سال از خرید گوشی جدید بی‌نیاز خواهید شد و هر دو انتخابی ایده‌آل محسوب می‌شوند. با اینکه هرسال گوشی‌ها تغییرات زیادی را به خود می‌بینند ولی ما به شما اطمینان می‌دهیم از انتخاب اپل آیفون ۱۲ پرو مکس و یا سامسونگ گلکسی اس ۲۱ اولترا پشیمان نخواهید شد و سنگین‌ترین پردازش‌ها به روان‌ترین شکل صورت می‌گیرد و اگر اهل بازی‌کردن با گوشی موبایل باشید هیچ مشکلی از نظر پردازشی نخواهید داشت.

برچسب قیمتی ۱۰۰۰ دلاری برای یک اسمارت فون مبلغ کمی نیست ولی باید این نکته را در نظر بگیریم که با خرید آیفون ۱۲ پرو مکس یا گلکسی اس ۲۱ اولترا مجموعه‌ای از بهترین‌ها را در یک گجت هوشمند، همراه خواهید داشت که در هر زمان و مکان کاربردهای خاص خودشان را به شما نمایان می‌کنند. اپل سعی کرده با حفظ زبان طراحی، عملکرد آیفون را به حد بالایی برساند و در سوی دیگر میدان سامسونگ جسارت به خرج داده و با تغییر طراحی قاب پشتی و یکی کردن محیط دوربین با لبه‌های کناری گوشی طراحی جذابی را به این گوشی بخشیده است. اگر بخواهیم به چند مورد از مهم‌ترین ویژگی‌های این گوشی‌ها اشاره کنیم میتوان به باتری با شارژدهی بالا، دوربین‌های با کیفیت، نمایشگرهای فوق‌العاده درخشان، سیستم پردازشی قدرتمند و موارد دیگر مثل اسپیکرهای استریو و… اشاره کنیم.

در کل اگر نمایشگر و باتری و آزادی عمل سیستم‌عامل اندروید برای شما مهم است پیشنهاد ما گلکسی اس ۲۱ اولترا است ولی اگر به دنبال عملکرد روان و پشتیبانی طولانی مدت و دوربین با کیفیت هستید پیشنهاد ما آیفون ۱۲ پرو مکس است.

نظر شما چیست؟

لطفا اگر تجربه ای از خرید s21 ultra و iphone 12 pro max دارید، در پایین همین مطلب برای پیغام بگذارید تا به کاربران دیگر در انتخاب درست کمک شود.