اینکه در حال خواندن این مقاله هستید یعنی سر دوراهی انتخاب موبایل بین مدل‌های s21 ultra  و note 20 ultra  قرار گرفته‌اید. دو تا از پرچمداران درخشان و کم‌رقیب این روزهای بازار که رقابت تنگاتنگی با هم دارند. این امر انتخاب بین یکی از این دو را بسیار چالشی می‌کند، به همین دلیل تصمیم گرفتیم با مقایسه s21 ultra با note 20 ultra  شما را به سمت انتخاب مناسب نیاز خودتان راهنمایی کنیم.  پس با ما همراه باشید.

مقایسه s21 ultra با note 20 ultra : صفحه نمایش

S21 ultra

note20 ultra

نوع Dynamic AMOLED 2X Dynamic AMOLED 2X
ابعاد ۶.۸ اینچ (~۸۹.۸% نسبت نمایشگر به بدنه) ۶.۹ اینچ (~۹۲.۵% نسبت نمایشگر به بدنه)
رزولوشن ۱۴۴۰ در ۳۲۰۰ پیکسل، ۲۰:۹ (~۵۱۵ پیکسل در اینچ تراکم پیکسلی) ۱۴۴۰ در ۳۰۸۸ پیکسل (~۴۹۶ پیکسل در اینچ تراکم پیکسلی)
محافظ کورنینگ گوریلا گلس Victus کورنینگ گوریلا گلس Victus
نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز ۱۲۰ هرتز در حالت FHD و ۶۰ هرتز در حالت QHD
نمایشگر همیشه روشن (Always on Display) – پشتیبانی از +HDR10 – فناوری Eye Comfort Shield برای محافظت از چشم – HDR10+ – نمایشگر همیشه روشن (Always-on display)

هر دو این دستگاه‌ها از فناوری پیشرفته نمایشگر سامسونگ با نام Dynamic AMOLED 2X بهره می‌برند که بوسیله محافظ شیشه‌ای Gorrilla Glass Victus محافظت می‌شوند. به گفته سازنده، این محافظ می‌تواند در برابر سقوط از ارتفاع ۲ متری هم از خود مقاومت نشان دهد.

مدل Galaxy S21 ultra صفحه نمایشی با ابعاد ۶.۸ اینچ دارد که به اندازه نزدیک ۹۰ درصد بدنه آن می‌باشد. در مقابل Galaxy note20 ultra  از صفحه نمایش ۶.۹ اینچی با نرخ صفحه به بدنه نزدیک ۹۲ درصد بهره می‌برد. از نظر تراکم پیکسلی هم مدل اس ۲۱ اولترا با رقم ۵۱۵ ppi در مقابل نوت ۲۰ اولترا با رقم ۴۹۶ ppi قرار دارد که به معنی توان بیشتر اس ۲۱ در نمایش جزئیات تصویر و گرافیک بیشتر است.

هر دو مدل وضوح نمایش و نرخ رفرش ۱۲۰ هرتزی را دارا می‌باشند اما یک تفاوت مهم در این میان این است که در مدل note 20 ultra باید بین وضوح حداکثر HD+ و نرخ رفرش ۱۲۰ یکی را انتخاب کنید در حالی که مدل S21 ultra از این نرخ رفرش در حداکثر وضوح خود یعنی WQHD+ هم پشتیبانی می‌کند.

از نظر روشنایی با اینکه مدل note21 ultra بسیار رضایت‌بخش است اما به نظر می‌رسد S21 ultra به لطف تکنولوژی پیشرفته‌تر به روشنایی بیشتر در عین مصرف کمتر دست یافته‌است.

پیروز بخش صفحه نمایش: s21 ultra

مدل S21 ultra به لطف تکنولوژی بروزتر در این بخش به پیروزی رسید. اگر نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز با کیفیت تصویر بالا برای شما اهمیت دارد به این مدل توجه ویژه‌ای داشته باشید. البته هنوز نمی‌توان این مدل را به طور قطع برای امور طراحی پیشنهاد کرد. برای پی بردن به دلیل آن تا بررسی پشتیبانی از قلم S Pen با ما همراه باشید.

مقایسه s21 ultra با note 20 ultra : قیمت نمایشگر

شاید با دیدن این عنوان تعجب کرده باشید چرا که این مورد را معمولا در سایت ها و منابع دیگر نمی بینید. اما از آنجایی که آوافیکس سالها تجربه کاری در حوزه تعمیرات موبایل دارد، دانستن این مورد را هنگام خرید موبایل ضروری می داند.

قضیه از این قرار است که شایع ترین خرابی گوشی های موبایل، شکستن یا سوختن صفحه نمایش در اثر ضربه ، نفوذ آب و اخیرا (بعد از کرونا) هم الکل است. از قضا گران ترین قطعه ی گوشی های سامسونگ نیز همین صفحه نمایش است. بنابراین اگر قیمت صفحه نمایش گوشی را ندانید، ممکن است بعدها با دیدن قیمت آن شوکه شوید و حتی از خیر تعمیر گوشی تان بگذرید. البته امیدواریم هرگز برای گوشی تان اتفاقی نیفتد مخصوصا با این نرخ ارز، اما بهرحال پیشنهاد می کنیم هنگام خرید گوشی نیم نگاهی هم به قیمت ال سی دی آن داشته باشید.

راستی شما می دانید که آوافیکس یک شرکت ارائه دهنده خدمات تعمیر موبایل در محل است؟ به این صورت که یک تکنسین را در زمان مورد نظر شما به منزل یا محل کار شما اعزام می کند و گوشی تان در حضور خودتان تعمیر می شود.

مقایسه s21 ultra با note 20 ultra : دوربین

S21 ultra note20 ultra
اصلی ۱۰۸ مگاپیکسل (لنز واید ۲۶ میلی‌متری با پوشش ۸۳ درجه، ۱/۱.۳۳ اینچ سایز سنسور، ۰.۸ میکرومتر سایز پیکسل، فوکوس خودکار با تشخیص فاز لیزر، لرزشگیر اپتیکال تصویر، f/1.8)

۱۰ مگاپیکسل (لنز پریسکوپ ۲۴۰ میلی‌متری تله‌فوتو با پوشش ۱۰ درجه، ۱.۲۲ میکرومتر سایز پیکسل، ۱/۳.۲۴ اینچ سایز سنسور، فوکوس خودکار دوال پیکسل با تشخیص فاز، f/4.9، لرزش‌گیر اپتیکال تصویر، زوم اپتیکال ۱۰ برابر)

۱۰ مگاپیکسل (لنز ۷۰ میلی‌متری تله‌فوتو با پوشش ۳۵ درجه، ۱.۲۲ میکرومتر سایز پیکسل، ۱/۳.۲۴ اینچ سایز سنسور، فوکوس خودکار دوال پیکسل با تشخیص فاز، f/2.4، لرزش‌گیر اپتیکال تصویر، زوم اپتیکال ۳ برابر)

۱۲ مگاپیکسل (لنز ۱۳ میلی‌متری اولتراواید با پوشش ۱۲۰ درجه، ۱.۴ میکرومتر سایز پیکسل، ۱/۲.۵۵ اینچ سایز سنسور، f/2.2، فوکوس خودکار دوال پیکسل با تشخیص فاز، حالت Super Steady برای ضبط بدون لرزش ویدیو)

۱۰۸ مگاپیکسل (۰.۸ میکرومتر سایز پیکسل، ۱/۱.۳۳ اینچ سایز سنسور، لنز واید ۲۶ میلی‌متری، f/1.8، فوکوس خودکار با تشخیص فاز، لرزشگیر خودکار تصویر، فوکوس خودکار لیزری)

۱۲ مگاپیکسل (لنز پریسکوپ تله‌فوتو ۱۰۳ میلی‌متری، f/3.0، فوکوس خودکار با تشخیص فاز، f/3.0، لرزشگیر اپتیکال تصویر، بزرگنمایی اپتیکال ۵ برابری تصویر، بزرگنمایی هیبریدی ۵۰ برابری)

۱۲ مگاپیکسل (لنز ۱۳ میلی‌متری اولتراواید، ۱/۲.۵۵ اینچ سایز سنسور، ۱.۴ میکرومتر سایز پیکسل، f/2.2، فوکوس خودکار با تشخیص فاز، حالت فیلمبرداری سوپر Super Steady برای حذف لرزش

قابلیت‌ها فلش LED، خودکار-HDR، پانوراما فلش LED، پانوراما، HDR
فیلم‌برداری ۸K@24fps، ۴K@30/60fps، ۱۰۸۰p@30/60/240fps، ۷۲۰p@960fps، HDR10+، ضبط صدای استریو.، لرزشگیر الکترونیکی تصویر-ژیروسکوپی ۸K@24fps، ۴K@30/60fps، ۱۰۸۰p@30/60/240fps، ۷۲۰p@960fps، HDR10+، ضبط صدای استریو.، لرزشگیر الکترونیکی تصویر-ژیروسکوپی و لرزش‌گیر اپتیکال تصویر
سلفی ۴۰ مگاپیکسل (لنز واید ۲۶ میلی‌متری با پوشش ۸۰ درجه، ۰.۷ میکرومتر سایز پیکسل، ۱/۲.۸ اینچ سایز سنسور، فوکوس خودکار با تشخیص فاز، f/2.2) ۱۰ مگاپیکسل (۱.۲۲ میکرومتر سایز پیکسل، ۱/۳.۲ اینچ سایز سنسور، لنز واید ۲۶ میلی‌متری، f/2.2، فوکوس خودکار با تشخیص فاز)
فیلم‌برداری سلفی ۴K@30/60fps، ۱۰۸۰p@30fps ۴K@30/60fps، ۱۰۸۰p@30fps

جدیدتر بودن مدل S21 ultra موجب شده‌ است که از تکنولوژی‌های جدیدتری بهره ببرد تا جایی که به معنای واقعی کلمه مناسب لقب camera phone یا موبایل-دوربین باشد. مدل اس ۲۱ اولترا زوم اپتیکال ۳ و ۱۰ برابر بدون افت کیفیت و زوم دیجیتالی ۱۰۰ برابر ارائه می‌کند؛ در مقابل مدل نوت ۲۰ دارای زوم اپتیکال ۵ و دیجیتال ۵۰ برابر است. مدل اس ۲۱ اولترا همچنین به لطف وجود لرزشگیر لیزری خودکار در لنز اولتراواید خود توانایی تصویربرداری خیلی نزدیک یا ماکرو را دارد و تفاوت خیره‌کننده‌ای در عکسبرداری با نور کم با رقیب خود یعنی نوت ۲۰ اولترا دارد. همچنین این مدل به لطف HDR خودکار خود نتایج بهتری هم در محیط‌های دارای کنتراست زیاد یا دشوار از نظر عکاسی ثبت می‌کند.

دوربین سلفی مدل اس و نوت به ترتیب ۴۰ و ۱۰ مگاپیکسل می‌باشد و به جز این تفاوت دیگری ندارد.

در بخش فیلمبرداری هر دو دوربین نسبت تصاویر ۱:۱، ۱۶:۹، ۴:۳ و ۴:۳۱۰۸MP   و وضوح تصویرتقریبا یکسانی دارند.امتیاز منفی قابل توجه مدل S21 ultra در مقابل note 20 ultra عدم پشتیبانی آن از حافظه جانبی می‌باشد که این می‌تواند فیلمبرداری حرفه‌ای با وضوح بالا مثل ۸K یا حتی ۴K را با مشکل جدی روبرو کند. برتری دیگر مدل note20 ultra مربوط به قابلیت جالبی است که در اختیار فیلمبرداران حرفه‌ای می‌گذارد. شما در حالت فیلمبرداری حرفه‌ای می‌توانید انتخاب کنید که صدا از همه جهات، جهت جلو یا جهت عقب ضبط شود؛ همچنین می‌توانید از میکروفون‌های جانبی بصورت USB یا وایرلس استفاده کنید.

پیروز بخش دوربین: s21 ultra

اس ۲۱ اولترا نه تنها نوت ۲۰ اولترا را بلکه بسیاری از دیگر مدعیان را در بخش دوربین به راحتی کنار زده و تصمیم‌گیری را برای عاشقان عکاسی و فیلمبرداری تا حدی راحت می‌کند. اگر توان خرید یکی از مدل‌های با ظرفیت بالای آن مثل مدل ۵۱۲ گیگابایتی را داشته باشید دیگر هیچ نگرانی‌ای نخواهید داشت.

مقایسه اس ۲۱ اولترا با نوت ۲۰ اولترا : پردازنده و عملکرد

S21 ultra note20 ultra
تراشه Exynos 2100 (پنج نانومتری) : نسخه گلوبال

Qualcomm Snapdragon 888 (پنج نانومتری) : بازارهای آمریکا، چین و کره جنوبی

Exynos 990 : نسخه گلوبال
Qualcomm SM8250 Snapdragon 865 : آمریکا
پردازنده مرکزی – ۸ هسته‌ای (یک هسته‌ی ۲.۹ گیگاهرتز Kryo 680، سه هسته‌ی ۲.۸ گیگاهرتز Kryo 680 و ۴ هسته‌ی ۲.۲ گیگاهرتز Kryo 680) – نسخه گلوبال – ۸ هسته‌ای (یک هسته‌ی ۲.۸۴ گیگاهرتز Kryo 680، سه هسته‌ی ۲.۴۲ گیگاهرتز Kryo 680 و ۴ هسته‌ی ۱.۸۰ گیگاهرتز Kryo 680) – نسخه آمریکا، چین و کره جنوبی ۸ هسته‌ای (دو هسته‌ی ۲.۷۳ گیگاهرتز Mongoose M5 و دو هسته‌ی ۲.۵۰ گیگاهرتز Cortex-A76 و چهار هسته‌ی ۲.۰ گیگاهرتز Cortex-A55) – نسخه گلوبال ۸ هسته‌ای (یک هسته‌ی ۳.۰۹ گیگاهرتز Kryo 585 و سه هسته‌ی ۲.۴۲ گیگاهرتز Kryo 585 و چهار هسته‌ی ۱.۸ گیگاهرتز Kryo 585) – نسخه آمریکا
پردازنده گرافیکی – Mali-G78 MP14 (نسخه گلوبال) – Adreno 660 (نسخه چین، آمریکا و کره جنوبی) Mali-G77 MP11 – نسخه گلوبال Adreno 650 – نسخه آمریکا

سالهاست که سامسونگ برخی از گوشی هایش را در ۲ مدل عرضه می کند که یکی جهانی است و دیگری مخصوص مناطقی خاص مثل چین و آمریکا. تفاوت‌های سخت‌افزاری این نسخه‌ها همیشه جزو دغدغه‌های خریداران بوده است؛ نسخه‌ای که به دست ما در ایران می‌رسد نسخه جهانی یا گلوبال است که متاسفانه نسخه ی گلوبال هر دو گوشی مجهز به پردازنده ی اگزینوس هستند.

گوشی S21ultra از پردازنده‌های جدیدتری در هر دو نسخه استفاده می‌کند و طبیعتا قدرت بیشتری دارد اما این تفاوت زیاد نیست.

از نظر سرعت پردازش همانطور که گفتیم تفاوت چندانی بین دو مدل دیده نمی‌شود اما اگر به دنبال موبایل گیمینگ هستید بهتر است بدانید که اس ۲۱ اولترا نتایج بهتری در تست‌ها نشان داده‌ است و حین بازی به نرخ تازه‌سازی ۳۳ fps دست یافته است که این عدد در نوت ۲۰ اولترا از ۲۵ fps تجاوز نمی‌کند. این اعداد به این معنا است که اس ۲۱ اولترا توانایی نمایش تصاویر بیشتری در هر ثانیه دارد و ویدیو یا بازی را با لگ کمتر و با کیفیت بیشتری به نمایش می‌گذارد. البته برای اینکه در این بخش هم انتخاب کردن سخت شود باید بگوییم که در حین فعالیت گرافیکی سنگین با S21 ultra با حرارت و داغ کردن بیشتری مواجه خواهید شد که این موضوع هم باعث اذیت شدن شما و هم کاهش عمر دستگاه می‌شود.

پیروز بخش پردازنده و عملکرد : s21 ultra

S21 ultra در حال درو کردن امتیازات یکی پس از دیگری است. البته در این بخش رقیب آن، note20 ultra، با داغ نکردن حین فعالیت سنگین گرافیکی قدرت نمایی می کند.

مقایسه ی گوشی s21 ultra و note 20 ultra : حافظه

S21 ultra note20 ultra
درگاه حافظه خیر microSDXC (استفاده‌ از شیار دوم سیم‌کارت)
حافظه داخلی ۱۲۸ گیگابایت با ۱۲ گیگابایت رم، ۲۵۶ گیگابایت با ۱۲ گیگابایت رم، ۵۱۲ گیگابایت با ۱۶ گیگابایت رم ۲۵۶ گیگابایت با ۸ گیگابایت رم، ۵۱۲ گیگابایت با ۸ گیگابایت رم : ۴G
۱۲۸ گیگابایت با ۱۲ گیگابایت رم، ۲۵۶ گیگابایت با ۱۲ گیگابایت رم، ۵۱۲ گیگابایت با ۱۲ گیگابایت رم : ۵G
نوع حافظه UFS 3.1 UFS 3.0

note20 ultra در دو نسخه ۴G و ۵G عرضه شده‌است که نسخه ۴G فقط با رم ۸ گیگابایتی و حافظه داخلی ۱۲۸ یا ۲۵۶ گیگابایتی و نسخه۵G فقط با رم ۱۲ گیگابایتی و حافظه داخلی ۱۲۸، ۲۵۶ یا ۵۱۲ گیگابایتی ارائه می‌شود. در مقابل مدل S21 ultra که از لحاظ ارتباطی تنها یک نسخه ۵G دارد، در حجم‌های ۱۲۸، ۲۵۶ و ۵۱۲ گیگابایتی و حجم رم ۱۲ یا ۱۶ گیگابایتی عرضه شده است که حافظه ۵۱۲ گیگابایتی فقط در کنار رم ۱۶ موجود است. طبق بررسی‌ها در مقایسه S21 ultra با note20 ultra سیستم‌عامل و فایل‌های سیستمی مدل نوت ۲۰ حجم بیشتری اشغال کرده‌اند که در نسخه‌های ۱۲۸ گیگابایتی می‌تواند دردسرساز شود.

مقایسه S21 ultra با note 20 ultra : طراحی و بدنه

S21 ultra note20 ultra
ابعاد ۸.۹ × ۷۵.۶ × ۱۶۵.۱ میلی‌متر ۱۶۴.۸ در ۷۷.۲ در ۸.۱ میلی‌متر
وزن – ۲۲۹ گرم (نسخه mmWave) – 227 گرم (نسخه sub6) ۲۰۸ گرم
ساخت پشت شیشه‌ای (گوریلا گلس)، جلو شیشه‌ای (گوریلا گلس Victus)، فریم آلومینیومی جلوی شیشه‌ای (گوریلا گلس Victus)، پشت شیشه‌ای (گوریلا گلس Victus)، فریم استیل ضدزنگ
قابلیت ضدآب بودن گواهی IP68 برای مقاوت در برابر نفوذ آب و گرد و غبار (تا ۱.۵ متر برای ۳۰ دقیقه) گواهی IP68 برای مقاوت در برابر نفوذ آب و گرد و غبار (تا ۱.۵ متر برای ۳۰ دقیقه)
قلم پشتیبانی از استایلوس  قلم اس پن (ارتباط بلوتوث، تاخیر ۹ میلی‌ثانیه، شتاب‌سنج، ژیروسکو)
سیم‌کارت تک سیم‌کارته (نانو-سیم and/or eSIM) یا دو سیم‌کارته‌ی هیبریدی (نانو-سیم، همزمان یکی فعال (dual stand-by)) تک سیم‌کارته (نانو-سیم به) یا دو سیم‌کارته‌ی هیبریدی (نانو-سیم، همزمان یکی فعال (dual stand-by))

در اولین برخورد هر دو مدل زیبا هستند اما نگاهی به پشت آن‌ها ممکن است نظر شما را عوض کند. سامسونگ تصمیم گرفته است دوربین‌های هر دو مدل را داخل قابی برجسته قرار دهد که شاید بتوان گفت که لنز دوربین‌ها را تا حدی از خط و خش حفظ می‌کند اما خود این بخش در معرض آسیب قرار دارد و از طرفی در نظر بسیاری از کاربران جلوه نامطلوبی به موبایل می‌دهد. در این میان اما note20 ultra  اوضاع بدتری نسبت به S21 ultra  دارد؛ مهم‌ترین دلیل این است که برجستگی دوربین های نوت ۲۰ اولترا بیشتر است. بخش برجسته اس ۲۱ اولترا ۲ میلی‌متر است که این عدد در نوت ۲۰ اولترا به ۳ میلی‌متر می‌رسد. این تفاوت به ظاهر ناچیز باعث می‌شود موبایل شما بیشتر روی میز یا سطح صاف لق بخورد و همینطور بیشتر در معرض آسیب در این ناحیه باشد، همچنین اگر دقت کنید قاب دوربین‌ها در S21 ultra بر خلاف note20 ultra  تا لبه‌های موبایل ادامه دارد که ظاهر یکپارچه‌تری به موبایل می‌دهد.

مقایسه s21 ultra با note 20 ultra : کدام بهتر است و کدام را بخریم؟

پرچمدار کهکشانی سامسونگ به همین قانع نمی‌شود و در رقابت با رقیب دیرینه خود یک برگ برنده دیگر هم رو می‌کند؛ گلکسی اس ۲۱ اولترا بر خلاف بسیاری از موبایل‌های امروزی از جمله گلکسی نوت ۲۰ اولترا که از صفحه پشتی شیشه‌ای استفاده می‌کنند مشکل جذب اثر انگشت را حل کرده است. این در حالی است که قاب پشتی براق نوت ۲۰ اولترا به شدت مستعد جذب اثر انگشت است.

از نظر سنگینی، مدل note20 ultra با وزن قابل قبول ۲۰۸ گرمی فشار چندانی به دست وارد نمی‌آورد اما مدل S21 ultra بسته در دو وزن ۲۲۷-۲۲۹ گرم می‌تواند موجب خستگی و آزار دست‌های ظریف‌تر شود.  نکته دیگری که در مقایسه S21 ultra و note20 ultra متوجه آن می‌شوید تیزتر بودن لبه‌ها در مدل نوت است که البته مزیت یا عیب بودن آن به سلیقه شما بستگی دارد.

آخرین مدل سری S در دو رنگ مشکی و نقره‌ای و آخرین مدل سری note در رنگ‌های سفید، مشکی و برنزی به بازار عرضه شده‌اند.

پیروز بخش طراحی و بدنه : s21 ultra

هرچند تفاوت‌های این دو مدل در طراحی در حدی نبود که تاثیر زیادی روی انتخاب بگذارد اما به هر حال مدل گلکسی اس ۲۱ اولترا به واسطه برجستگی کمتر دوربین و عدم جذب اثر با تفاوت بسیار اندک پیروز است. البته اگر دستان ظریفی دارید و به مدت طولانی با گوشی کار می کنید، از سنگین بودن اس ۲۱ اولترا غافل نشوید.

یک سوال : آیا s21 ultra و note ۲۰ ultra هر دو ضدآب هستند؟

هر دو گوشی موفق به کسب گواهی IP68 شده اند و طبق این گواهی  در برابر گرد و غبار و آب (تا عمق ۱.۵ متری به مدت ۳۰ دقیقه) مقاوم هستند.

البته آوافیکس قویا پیشنهاد می کند با اعتماد به این گواهی، هیچ کدام از این گوشی ها را در معرض آب خوردگی قرار ندهید.

مقایسه s21 ultra با note 20 ultra : ویژگی‌های جانبی و محتویات جعبه

بحث قابلیت‌های جانبی که می‌شود سری نوت برگ برنده‌ای دارد به نام قلم S Pen اما این مسئله هم در مقایسه S21 ultra و note20 ultra اندکی تغییر کرده‌ است. اس ۲۱ اولترا برای اولین بار در سری اس از قلم S Pen پشتیبانی می کند. منتها اگر علاقه به استفاده از آن دارید باید مبلغ اضافه‌ای برای خرید یکی از دو مدل آن پرداخت کنید و فکری به حال حمل و نگهداری آن بکنید چون وجود نداشتن محل مخصوص قلم در داخل بدنه S21 ultra قلم شما را با خطر گم یا خراب شدن مواجه می‌کند.

قلم مخصوص مدل نوت ۲۰ اولترا برای اولین بار زمان تاخیر فوق‌العاده اندکی را ارائه کرده است که منجر به تجربه‌ای بسیار نزدیک به نوشتن واقعی می‌شود. ویژگی نرم افزاری جالبی که به این نسخه اضافه شده، ضبط همزمان صدا و یادداشت متن است؛ به این صورت که بعدا موقع گوش کردن به صدای ضبط شده، کلمات و اشکالی که رسم کرده‌اید هم در زمانی که آن‌ها را نوشته‌اید ظاهر می‌شود. این ویژگی کمک به سزایی به مرور جلسات و کلاس‌ها می‌کند. قلم سامسونگ مخصوص مدل اس ۲۱ اولترا در دو مدل S Pen و S Pen Pro عرضه شده است که قابلیت‌های پیشرفته و همسان با مدل نوت آن تنها در S Pen Pro در دسترس است. از جمله این قابلیت‌ها می‌توان برخورداری از بلوتوث، باتری داخلی و نرخ تاخیر کوتاه را نام برد.

از بحث قلم که بگذریم می‌رسیم به شاهکار جدید سامسونگ؛ چند وقت پیش بود که حذف آداپتور شارژر و هدست از جعبه آیفون ۱۲ سر و صداهای زیادی به راه انداخت و حتی سوژه تمسخر رقبایی مثل سامسونگ شد؛ حالا اما سامسونگ هم تصمیم گرفته به همان بهانه محیط زیستی به قرار دادن یک سیم شارژر در جعبه S21 ultra اکتفا کند تا به خریداران هزینه مضاعفی بابت خرید آداپتور و هدست تحمیل کند. خبر خوب اینکه این بلا هنوز بر سر خانواده نوت نیامده است و شما می‌توانید موبایل note20 ultra خود را به همراه سیم و آداپتور و هدست و قلم بخرید.

حسگر اثر انگشت اولتراسونیک ویژگی امنیتی مشترک دو دستگاه است که در نسخه S21 ultra هم به سرعت بیشتری برای ثبت اولیه اثر انگشت دست یافته است و هم مساحت بیشتری از صفحه را پوشش می‌دهد.

پیروز: note20 ultra

پک کامل از لوازم جانبی مورد نیاز یک تلفن جدید بعلاوه یک قلم هوشمند تمام عیار داخل جعبه، note20 ultra را برنده قاطع این بخش می‌کند. اگر به دنبال تولید محتوا هستید به نظر می‌رسد بهترین گزینه برای شما آخرین نسخه از سری نوت باشد، منتها قابل ذکر است که نسخه ۴G این مدل به دلیل رم کمی که دارد ممکن است حین تولید محتوا مشکلاتی ایجاد کند. به همین دلیل بهتر است به فکر خرید یک note20 ultra 5G باشید.

مقایسه s21 ultra با note 20 ultra : باتری

S21 ultra note20 ultra
ظرفیت باتری  ۵۰۰۰ میلی آمپر ساعت ۴۵۰۰ میلی آمپر ساعت
سرعت شارژ – شارژر سریع ۲۵ وات – پشتیبانی از Power Delivery 3.0 – شارژ سریع بی‌سیم ۱۵ وات با پشتیبانی از استانداردهای Qi و PMA – شارژ معکوس ۴.۵ وات – شارژ سریع ۲۵ وات – USB Power Delivery 3.0 – شارژ بی‌سیم سریع Qi/PMA – شارژ بی‌سیم معکوس ۹ واتی

آخرین بخش این بررسی را به مقایسه S21 ultra و note20 ultra  از نظر باتری اختصاص داده‌ایم زیرا در امر مدیریت انرژی، بخش‌های دیگر تلفن هم دخیل هستند که بهتر بود از آن‌ها مطلع باشید.

مدل S21 ultra از یک باتری ۵۰۰۰ میلی‌آمپری و در مقابل مدل note20 ultra از یک باتری ۴۵۰۰ میلی‌آمپری بهره می‌برد. در نگاه اول این جا هم دست بالا با اس ۲۱ اولترا است اما باید عملکرد آن‌ها را نیز بررسی کنیم.

همانطور که گفتیم هر دو مدل قابلیت ارائه نرخ بروزرسانی ۱۲۰ هرتز در ثانیه را دارند که در کنار مزیت‌های گرافیکی این نگرانی را بوجود می‌آورد که سرعت مصرف انرژی دستگاه را بالا ببرد. راهکار سامسونگ برای این مشکل، اضافه کردن قابلیتی به اسم نرخ رفرش اداپتیو(adaptive)  است که در هر لحظه نرخ رفرش گوشی را برحسب نیاز تغییر می‌دهد تا در عین تجربه یک گرافیک عالی، حداقل مصرف انرژی را هم داشته باشید.

باید بگوییم این ترفند در مورد S21 ultra بسیار موفق بوده است به این صورت که تفاوت مدت زمان نگهداری شارژ در این مدل در حالت‌های ۱۲۰ هرتزی و ۶۰ هرتزی اندک بوده است. اما اگر انتخاب شما note20 ultra باشد شاید ترجیح دهید از نرخ رفرش ۶۰ هرتز استفاده کنید.

اگر بخواهیم به طور دقیق‌تر بگوییم، بنابر آمار تست‌های معتبر، اس ۲۱ اولترا با نرخ رفرش کمتر به مدت زمان نگهداری شارژ در حین وبگردی مداوم ۱۱ و نیم ساعت دست یافته است که عددی خیره‌کننده در بین تمام مدل‌های فعلی در بازار است. استفاده از حالت اداپتیو باعث کاهش این عدد به ۱۰ ساعت شده است که هنوز عددی خیلی خوب است. در مورد نوت ۲۰ اولترا اما این عدد از ۱۰ و نیم ناگهان سقوط می‌کند به ۸ ساعت. یعنی اگر حین استفاده از این مدل خواهان نرخ رفرش سریعتری باشید موبایل شما دو ساعت زودتر نسبت به همین حالت در یک موبایل S21 ultra نیازمند شارژ است.

هر دو مدل از شارژ سریع ۲۵ واتی بهره می‌برند که در بین موبایل‌های موجود در بازار عدد زیادی نیست و در ضمن فقط مدل note20 ultra با اداپتور داخل جعبه عرضه ‌می‌شود.

پیروز بخش باتری : S21 ultra

باتری بزرگ‌تر و مدیریت بهتر، تازه‌ترین عضو خانواده اس را در این بخش هم سربلند کرد. می‌توان گفت که موبایل‌های پرچمدار امروزی نسبت به نمونه‌های چند سال گذشته در هر زمینه‌ای پیشرفتی شگرف داشته‌اند اما نیاز آن‌ها به شارژ بهبود چندانی نیافته است و این مسئله می‌تواند تاثیر زیادی روی انتخاب شما بگذارد. یک موبایل بدون قلم یا حتی بدون دوربین هنوزهم قابل استفاده است اما یک موبایل خاموش نه.

بالاخره s21 ultra بخریم یا note20 ultra ؟

در این مقاله سعی کردیم دو تا از بهترین موبایل‌های موجود در بازار را مقایسه کرده و شما را در مورد آ‌ن‌ها راهنمایی کنیم. همانطور که مشاهده کردید در مقایسه S21 ultra و note20 ultra در اکثر زمینه‌ها مدل S21 ultra پیشتازی می‌کند. از لحاظ قیمت هم هر دو مدل ظاهرا یکسان هستند اما نکته‌ شایان توجه این است که اضافه کردن قطعات حذف شده از جعبه مدل اس ۲۱ اولترا و در نظر گرفتن اینکه این دستگاه از حافظه جانبی پشتیبانی نمی‌کند و باید برای داشتن فضای ذخیره کافی هزینه بسیاری پرداخت کنید، معادله را به هم می‌زند. از طرفی برای افرادی که علاقه و نیاز زیادی به نوشتن روی صفحه موبایل یا طراحی دارند، مدل نوت ۲۰ اولترا آسایش بیشتری فراهم می‌کند.

رقیب جدیدتر این دستگاه یعنی مدل اس۲۱ اولترا هم، باتری قدرتمندتر، طراحی بهتر، پردازنده قوی‌تر و دوربین‌های فوق‌العاده‌ای در اختیار دارد. پس به‌طور خلاصه می‌توان گفت اگر قصد تولید محتوا و طراحی دارید یا به دنبال صرفه‌جویی مالی هستید مدل note20 ultra گزینه بهتری برای شما است اما اگر استفاده شما از تلفن همراه بیشتر برای تصویربرداری، وبگردی، انجام بازی، کارهای روزمره یا مشاهده فیلم است، پیشنهاد ما به شما مدل S21 ultra است.

نظر شما چیست؟

لطفا اگر تجربه ای از خرید s21 ultra یا note 20 ultra دارید، در پایین همین مطلب برای پیغام بگذارید تا به کاربران دیگر در انتخاب درست کمک شود.