مقایسه m32 با a32 یکی از پرتکرارترین عبارت های جستجو شده در گوگل است. این موضوع نشان می دهند کاربران زیادی برای انتخاب بین آنها مردد هستند. میان رده های سری m و a سامسونگ همیشه از گزینه های باکیفیت ولی در عین حال مقرون به صرفه بازار گوشی های هوشمند بوده اند. این گوشی ها به خاطر قیمت مناسب و مشخصات قابل توجهی چون پردازنده های خوب، نمایشگر های جذاب و به ویژه باتری های قدرتمند، همیشه مورد توجه بوده اند. در این مقاله قصد داریم تا مقایسه دو مدل مختلف از این دو سری یعنی سامسونگ m32 با a32 بپردازیم که اکنون در بازار، دو نسخه ۴G و ۵G از هر دو وجود دارد. هر ۴ مدل از امکانات قابل توجهی برخوردارند که باعث میشود هرکدام در بخش های مختلف مورد توجه قرار بگیرند و به کاربران مختلفی که نیاز های مختلف دارند، پیشنهاد شوند؛ پس با ما همراه باشید تا به بررسی و مقایسه این ۴ مدل با یکدیگر بپردازیم.

مقایسه m32 با a32 : صفحه نمایش

هردو گوشی در نسخه های ۴g و ۵g عرضه شده اند. در مدل های ۴G سامسونگ m32 و a32 از نمایشگر Super AMOLED استفاده شده که تصاویر بسیار جذابی خلق می کنند. در نمایشگر های سوپرآمولد، رنگ ها بسیار عمیق و جذاب اند و در کل تصاویر از کیفیت خارق العاده ای برخوردارند و تماشای تصاویر و فیلم های باکیفیتی چون ۴K، روی این نمایشگر ها بسیار جذاب و هیجان انگیز خواهد بود.

اما در نسخه های ۵g هردو گوشی از نمایشگر های TFT استفاده شده که به مراتب حتی از نمایشگرهای PLS IPS سامسونگ هم کیفیت کمتری برخوردارند، چه برسد به پنل های سوپرامولد! نمایشگر های TFT نسبت به نمایشگر های  PLS IPS، از قدمت بیشتری برخوردارند. در این پنل ها به واسطه فناوری ساخت متفاوتی که در مقایسه با پنل های سوپر امولد در آنها به کار رفته، همیشه ردی از نور سفید در همه تصاویر دیده می شود؛ حتی رنگ های مشکی نیز به طور کامل مشکی نیستند و کمی روشن تر به نظر میرسند.

اندازه صفحه نمایش مدل های ۴G سامسونگ m32 و a32 برابر با ۶.۴ اینچ است و m32 5G و a32 5G نمایشگرهای ۶.۵ اینچی دارند. از طرفی رزولوشن مدل های ۴G به هم شبیه است.  m32 4G و a32 4G از رزولوشن FullHD+ یعنی ۲۴۰۰*۱۰۸۰ استفاده میکنند اما در نمایشگر مدل های ۵G، شاهد رزولوشن HD+ هستیم که شامل ۱۶۰۰*۷۲۰ پیکسل میشود.

شباهت رزولوشن و اندازه نمایشگر مدل های ۴G و ۵G با هم، تراکم پیکسلی آن ها را نیز به هم شبیه می کند؛ m32 4G و a32 4G دارای تراکم پیکسلی ۴۱۱ ppi هستند و مدل های ۵G، از ۲۷۰ پیکسل در هر اینچ پشتیبانی میکنند.

نسخه های ۴G m32 و a32، از نرخ تازه سازی و میزان نور بالاتری هم بهره مندند و حتی در این بخش هم، نسبت به مدل های ۵G بهتر ظاهر میشوند.

M32 4G و A32 4G از نرخ نوسازی ۹۰ هرتز بهره مندند؛ این درحال ست که نرخ تازه سازی نمایشگر های m32 5G و a32 5G، نرخ سنتی ۶۰ هرتز است. بالاتر بودن نرخ تازه سازی مدل های ۴G باعث میشود نمایشگر این گوشی ها، در هر لحظه تصاویر بیشتری بسازند تا تصویر روان تری شکل بگیرد.

از طرفی نسخه های ۴G میتوانند تا ۸۰۰ نیت نور تولید بکنند که انتظار میرود این مقدار برای شرایط نوری پرفشار و در روز های روشن به خوبی بتواند جزئیات صفحه نمایش را به کاربر نشان دهد.

همچنین باید گفت نمایشگر هر ۴ مدل به جز m32 5G به گوریلا گلس ۵ مجهز اند که میتواند تا حد قابل قبولی از ایجاد خط و خش و همچنین ضربه به صفحه نمایش محافظت کند. اما قطعا اعتماد کردن به این محافظ برای حفاظت کامل از صفحه نمایش کافی نخواهد بود.

در جدول زیر به اختصار ویژگی های هر یک از صفحات نمایش ۴ مدل بررسی شده را به اختصار نشان داده ایم:

حداکثر روشنایی نرخ نوسازی تراکم پیکسلی رزولوشن اندازه نمایشگر پنل
۸۰۰ nits ۹۰ Hz ۴۱۱ ۲۴۰۰*۱۰۸۰ ۶.۴ Super AMOLED M32 4G
۴۲۰ nits ۶۰ Hz ۲۷۰ ۱۶۰۰*۷۲۰ ۶.۵ TFT M32 5G
۸۰۰ nits ۹۰ Hz ۴۱۱ ۲۴۰۰*۱۰۸۰ ۶.۴ Super Amoled A32 4G
۴۲۰ nits ۶۰ Hz ۲۷۰ ۱۶۰۰*۷۲۰ ۶.۵ TFT A32 5G

 

برنده بخش نمایشگر: m32 4G و a32 4G

به طور کلی نمی توان یکی از دو مدل m یا a را برنده بخش نمایشگر دانست اما با بررسی هر ۴ مدل که شامل نسخه های ۴G و ۵G می شود، می بینیم که نسخه های ۴G دو گوشی m32 و a32 از کیفیت و عملکرد بهتری برخوردارند و میتوانیم این مدل ها را، مشترکا برنده بخش نمایشگر این مقایسه بدانیم.

مقایسه m32 با a32 از نظر قیمت ال سی دی

شاید با دیدن این عنوان تعجب کرده باشید چرا که این مورد را معمولا در سایت ها و منابع دیگر نمی بینید. اما از آنجایی که آوافیکس سالها تجربه کاری در حوزه تعمیرات موبایل دارد، دانستن این مورد را هنگام خرید موبایل ضروری می داند.

قضیه از این قرار است که شایع ترین خرابی گوشی های موبایل، شکستن یا سوختن صفحه نمایش در اثر ضربه ، نفوذ آب و اخیرا (بعد از کرونا) هم الکل است. از قضا گران ترین قطعه ی گوشی های سامسونگ نیز همین صفحه نمایش است. بنابراین اگر قیمت صفحه نمایش گوشی را ندانید، ممکن است بعدها با دیدن قیمت آن شوکه شوید و حتی از خیر تعمیر گوشی تان بگذرید. البته امیدواریم هرگز برای گوشی تان اتفاقی نیفتد مخصوصا با این نرخ ارز، اما بهرحال پیشنهاد می کنیم هنگام خرید گوشی نیم نگاهی هم به قیمت ال سی دی آن داشته باشید.

راستی شما می دانید که آوافیکس یک شرکت ارائه دهنده خدمات تعمیرات موبایل در محل است؟ به این صورت که یک تکنسین را در زمان مورد نظر شما به منزل یا محل کار شما اعزام می کند و گوشی تان در حضور خودتان تعمیر می شود.

مقایسه m32 با a32 : دوربین

ابتدا به بررسی مدل های m32 5G و a32 5G میپردازیم، چرا که این دو مدل ۵G در بخش دوربین کاملا شبیه هم هستند و هیچ تفاوتی میان مشخصات فنی دوربین های اصلی و سلفی آنها دیده نمیشود.

این دو مدل ۵G در قاب پشتی دارای ۴ لنز دوربین هستند. یکی از آن ها، لنز اصلی ست که از نوع عریض (Wide) بوده و کیفیت ۴۸ مگاپیکسلی دارد.

لنز دوم، لنز فوق عریض یا اولتراواید (  Ultra Wide) است که زاویه دید ۱۲۳ درجه ای دارد و میتواند با کیفیت ۸ مگاپیکسل عکس برداری و فیلم برداری کند.

لنز سوم، یک لنز ۵ مگاپیکسلی از نوع ماکرو ست که برای ثبت تصویر نزدیک از سوژه ها مورد استفاده قرار میگیرد؛ یعنی با فاصله ۳ تا ۵ سانتی متری.

لنز چهارم هم تنها یک سنسور تشخیص عمق میدان ۲ مگاپیکسلی ست که هنگام ثبت تصاویر پرتره، به دوربین اصلی کمک میکند تا سوژه اصلی تصویر را از عناصر دیگر آن متمایز کند؛ و این بدان معناست که این لنز به تنهایی قابلیت ثبت تصویر ندارد و تنها یک سنسور برای تشخیص عمق تصویر است. این در حالی ست که دوربین ها بدون چنین لنزی هم میتوانند تصاویر پرتره بسیار خوبی بگیرند و باید گفت این نوع لنز، کاربرد چندانی ندارد.

دوربین اصلی m32 5G و a32 5G میتواند با کیفیت های ۴K@30fps و ۱۰۸۰p@30fps فیلم برداری کند.

دوربین جلویی این دو مدل نیز کاملا مشابه اند. لنز این دوربین عریض است و ۱۳ مگاپیکسل کیفیت دارد. همچنین این لنز در دو مدل ۵G، میتواند با کیفیت ۱۰۸۰p@30fps فیلمبرداری کند.

دوربین مدل های ۴G کمی با هم متفاوتند اما در کل مثل بخش نمایشگر، میتوان دوربین m32 4G و a32 4G را بهتر از مدل های ۵G دانست.

این دو مدل در دوربین اصلی و دوربین فوق عریض کاملا یکسان هستند. هر دو از یک لنز عریض ۶۴ مگاپیکسلی به عنوان دوربین اصلی بهره می برند و هر دو دارای یک لنز فوق عریض ۸ مگاپیکسلی هستند که ۱۲۳ درجه زاویه دید دارد.

هر دو نیز میتوانند با کیفیت ۱۰۸۰p@30fps فیلمبرداری کنند. درست مثل دوربین های اصلی و فوق عریض، دوربین سلفی m32 4G و a32 4G مشابه هم اند. دوربین سلفی هر دو گوشی، از یک لنز عریض ۲۰ مگاپیکسلی ساخته شده است که میتواند با کیفیت ۱۰۸۰p@30fps به ضبط فیلم بپردازد.

تا به اینجا از شباهت های دوربین اصلی و سلفی m32 4G و a32 4G صحبت کردیم و اکنون نوبت به تفاوت آن ها میرسد.

تفاوت بین دوربین های این مدل، در لنز سوم و چهارم دوربین های پشتی ست؛ جایی که a32 4G دارای دو لنز ۵ مگاپیکسلی ست؛ یکی لنز ماکرو و دیگری سنسور تشخیص عمق میدان که کاربرد آن ها را پیشتر در شرح مشخصات مدل های ۵G مورد بررسی قرار دادیم.

M32 4G نیز مثل a32 4G از همین دو لنز بهره مند است اما تفاوت اینجاست که کیفیت لنز ماکرو سنسور تشخیص عمق میدان در این گوشی، ۲ مگاپیکسلی ست.

برنده بخش دوربین : a32 4G

کیفیت بیشتر دوربین های این گوشی نسبت به دوربین مدل های ۵G و همچنین برتری نسبی آن نسبت به m32 4G، باعث می شود که این گوشی را برنده بخش دوربین بدانیم. گوشی هوشمندی که در قاب پشتی ۴ لنز دوربین را میزبانی می کند؛ جایی که لنز اصلی ۶۴ مگاپیکسلی با کیفیت خوبش، قرار گرفته است. همچنین دوربین سلفی ۲۰ مگاپیکسلی این گوشی هم میتواند تصاویر خوبی ثبت کند. از طرفی میتوانید با این دوربین ها، با کیفیت HD فیلمبرداری کنید که قطعا بسیار لذت بخش خواهد بود.

مقایسه m32 با a32 : پردازنده و حافظه

برخلاف بخش دوربین که تفاوت هایی هر چند کوچک بین دوربین مدل های مختلف دیده میشد، و درست مثل بخش نمایشگر که مشخصات فنی نمایشگر مدل های ۴G با هم و مدل های ۵G نیز با هم مشابه بودند، بخش پردازنده و مشخصات فنی مربوط به این بخش نیز در مدل های ۴G کاملا مشابه هم اند؛ این موضوع درباره مدل های ۵G هم، کاملا صدق می کند.

سامسونگ m32 4G و a32 4G هر دو از تراشه Helio G80 ساخته شرکت مدیاتک ( Mediatek ) استفاده می کنند. این تراشه، یک تراشه ۱۲ نانومتری و ۸ هسته ای ست که ۲ هسته از آن با فرکانس ۲ GHz و ۶ هسته دیگر با فرکانس حداکثری ۱.۸ GHz فعالیت میکنند. همچنین برای پردازنده گرافیکی، از پردازنده Mali-G52 MC2 روی تراشه m32 4G و a32 4G استفاده شده است.

M32 5G و a32 5G نیز از پردازنده هایی کاملا مشابه بهره میبرند. در هر دو از تراشه Dimensity 720 5G ساخته شرکت Mediatek استفاده شده است. این تراشه  از یک پردازنده اصلی ۸ هسته ای و ۷ نانومتری تشکیل شده است که در آن، ۲ هسته با هم و با فرکانس ۲ GHz و ۶ هسته دیگر نیز با هم و با همان فرکانس ۲ GHz کار میکنند. همچنین این پردازنده برای پردازنده گرافیکی از پردازنده Mali-G57 MC3 بهره میبرد.

عملکرد اصلی پردازنده ها، در مقایسه و در تست هایی مشخص میشود که برای سنجیدن عملکرد پردازنده ها مورد استفاده قرار میگیرند. در جدول زیر نمرات کسب شده توسط هر یک از ۴ مدل مورد نظر را به اختصار نشان داده ایم و سپس پایین جدول، به توضیح آن ها پرداخته ایم:

نسخه های حافظه ای AnTuTu

۹

Geekbench5

Multi-Core

Geekbench5

Single-Core

چیپست تراشه
۶۴/۴

۱۲۸/۶

۱۲۸/۸

۲۲۲۱۲۵ ۱۲۷۹ ۳۶۳ ۲*۲ GHz +

۶*۱.۸ GHz

Helio

G80

M32 4G
۱۲۸/۶

۱۲۸/۸

۳۰۱۲۵۳ ۱۶۴۹ ۴۹۷ ۲*۲ GHz +

۶*۲ GHz

Dimensity

۷۲۰ ۵G

M32 5G
۶۴/۴

۱۲۸/۴

۱۲۸/۶

۱۲۸/۸

۲۳۱۵۶۶ ۱۲۶۳ ۳۴۷ ۲*۲ GHz +

۶*۱.۸ GHz

Helio

G80

A32 4G
۶۴/۴

۱۲۸/۴

۱۲۸/۶

۱۲۸/۸

۲۹۰۵۸۲ ۱۵۹۸ ۴۷۷ ۲*۲ GHz +

۶*۲ GHz

Dimensity

۷۲۰ ۵G

A32 5G

تست های Geekbench 5 در دو حالت تک هسته ( Single-Core ) و چند هسته ( Multi-Core ) عملکرد پردازنده را بررسی می کنند و تست AnTuTu 9 نیز برای سنجش کلی عملکرد پردازنده مورد استفاده قرار میگیرد.

در جدول واضحا مشخص است که نمرات کسب شده توسط نسخه های ۵g هر دو کدل m32 و a32 نمرات بالاتری کسب کرده اند و پردازنده مدل های ۴G این گوشی ها، از عملکرد پردازشی نسبتا پایین تری برخوردار هستند.

برنده بخش پردازنده و حافظه : m32 5G

با توجه به جدول و نمرات کسب شده توسط پردازنده هر گوشی، میتوانیم به راحتی m32 5G را برنده این رقابت ۴ گانه بدانیم. اختلاف عملکرد پردازشی این گوشی با a32 5G بسیار کم است و حتی شاید بتوانیم با کمی ارفاق، این گوشی را مشترکا با m32 5G، برنده بخش پردازنده و حافظه بدانیم؛ اما نسخه های ۴G اختلاف نسبتا زیادی با نسخه های ۵G دارند و در رده های بعدی قرار میگیرند.

مقایسه m32 با a32  : باتری

علی رغم تفاوت هایی که بین مشخصات فنی گوشی ها در بخش های مختلف وجود داشت و نسخه های ۵G و ۴G این دو مدل، دو به دو بسیار شبیه به هم بودند، اما در بخش باتری و شارژدهی، هر ۴ مدل کاملا مشابه یکدیگرند و هیچ تفاوتی بین آن ها دیده نمیشود.

سامسونگ اعلام کرده که هر ۴ مدل از از فست شارژر حداکثر ۱۵ واتی پشتیبانی میکنند. چنین آداپتوری در جعبه هر ۴ گوشی دیده میشود و نیازی به تهیه جداگانه آن نیست. اما شاید اگر سامسونگ پشتیبانی از شارژر ۲۵ وات را هم برای این گوشی ها در نظر میگرفت، حتی اگر برای دسترسی به آن نیاز به تهیه جداگانه اش بود، شاید با استقبال بیشتری از این گوشی ها روبرو میشدیم.

از طرفی باید گفت باتری به کار رفته در هر ۴ مدل، از ظرفیت یکسان و قابل توجه ۵۰۰۰ میلی آمپر ساعتی برخوردار است.

شارژر های ۱۵ واتی موجود در جعبه گوشی ها، موظفند تا باتری عظیم الجثه ۵۰۰۰ میلی آمپر ساعتی به کار رفته در هر ۴ گوشی را شارژ کنند. این باتری ها پس از شارژ شدن به صورت کامل و با استفاده معمولی و نه چندان زیاد، شاید بتوانند یک روز کامل و گاها یک روز و نیم مورد استفاده قرار بگیرند و نیازی به شارژ کردن دوباره آنها نباشد. از طرفی باید گفت که این آداپتور های ۱۵ واتی میتوانند در زمان تقریبی ۱.۵ الی ۲ ساعته، این باتری های غول پیکر را از ۰ تا ۱۰۰ شارژ کنند.

مقایسه m32 با a32 : طراحی و بدنه

طراحی و نحوه قرار گیری دوربین های پشتی در هر ۴ مدل به جز m32 4G یکسان است و این دوربین ها ظاهر و چینش یکسانی دارند.

از طرفی سنسور اثر انگشت در هر ۴ مدل به جز a32 4G روی دکمه پاور قرار دارد که روی لبه سمت راستی گوشی دیده میشود. سنسور اثر انگشت a32 4g زیر صفحه نمایش واقع شده است که نسبتا از عملکرد کندتری نسبت به ۳ مدل دیگر برخوردار است.

هر ۴ گوشی طراحی کاملا پلاستیکی دارند و به جز نمایشگر، در قاب پشتی و فریم کناری گوشی ها از پلاستیک برای ساخت استفاده شده است. اما با این وجود تفاوت وزنی ناچیز میان آنها دیده میشود. نسخه های ۵G هردو مدل m32 و a32 حدود ۲۰۰ گرم و نسخه های ۴G آن ها، حدود ۱۸۵ گرم وزن دارند.

مقایسه m32 با a32 : طراحی و بدنه

جمع بندی : بالاخره m32 بخریم یا a32 ؟ نسخه ی ۴g یا ۵g ؟

سامسونگ m32 و a32 هر کدام در نسخه های ۴G و ۵G عرضه شده اند که به بررسی آن ها پرداختیم و دیدیم که عموما نسخه های ۴G این دو گوشی با هم، و نسخه های ۵G آن ها نیز بسیار با هم مشابه اند. در بخش هایی برتری با نسخه های ۴G بود، مثل نمایشگر و دوربین؛ در بخش هایی مثل پردازنده و حافظه نیز، نسخه های ۵G بهتر ظاهر شدند و در بخشی مثل باتری هم، هر ۴ مدل عملکردی کاملا برابر داشتند. با این اوصاف برنده این رقابت کیست؟ تصمیم با شماست. اگر عملکرد پردازشی و پردازنده قوی تری را از گوشی هوشمند خود انتظار دارید، بهتر است سراغ نسخه های ۵G این دو گوشی و مخصوصا M32 5G بروید.

اگر کیفیت نمایشگر بسیار برایتان اهمیت دارد و از کسانی هستید که علاقه زیادی به تمشای فیلم وسریال با گوشی خود دارید، شاید بهتر باشد m32 4G یا a32 4G را انتخاب کنید. اگر هم از بین این ۴ گوشی، به دنبال گوشی ای هستید که بهترین دوربین را داشته باشد، شاید باید به انتخاب a32 4G فکر کنید چرا که از دوربین اصلی ۶۴ و دوربین سلفی ۲۰ مگاپیکسلی ای برخوردار است که هر دو میتوانند با کیفیت HD فیلمبرداری کنند.

با توجه به اینکه هر ۴ گوشی تقریبا در یک محدوده قیمتی قرار دارند و همه تقریبا بین ۶ تا ۷ میلیون تومان در بازار قیمت گذاری شده اند، این انتخاب بر اساس کارایی و عملکرد هر کدام در بخش های مختلف، میتواند بهترین گزینه برای شما باشد.

نظر شما چیست؟

لطفا اگر تجربه ای از خرید m32 یا a32 دارید، در پایین همین مطلب برای پیغام بگذارید تا به کاربران دیگر در انتخاب درست کمک شود.

سوالات متدوال

از نظر صفحه نمایش گوشی m32 بهتر است یا a32؟

نسخه های ۴G دو گوشی m32 و a32 از کیفیت و عملکرد بهتری برخوردارند و میتوانیم این مدل ها را، مشترکا برنده بخش نمایشگر این مقایسه بدانیم.

از نظر دوربین گوشی m32 بهتر است یا a32؟

کیفیت بیشتر دوربین های این گوشی نسبت به دوربین مدل های ۵G و همچنین برتری نسبی آن نسبت به m32 4G، باعث می شود که این گوشی را برنده بخش دوربین بدانیم.

از نظر پردازنده و رم گوشی m32 بهتر است یا a32؟

با توجه به جدول و نمرات کسب شده توسط پردازنده هر گوشی، میتوانیم به راحتی m32 5G را برنده این رقابت ۴ گانه بدانیم.

از نظر باتری گوشی m32 بهتر است یا a32؟

باتری به کار رفته در هر ۴ مدل، از ظرفیت یکسان و قابل توجه ۵۰۰۰ میلی آمپر ساعتی برخوردار است.

آیا m32 و a32 ضدآب هستند؟

در مشخصات هیچ کدام از مدل ها گواهی ip67 مبنی بر مقاومت در برابر آب و گرد و غبار دیده نمی شود.