رقابت بین اپل و سامسونگ همیشه یکی از داستان‌های جالب دنیای فناوری بوده است. از دعواهای حقوقی آنها در گذشته گرفته تا رقابت سنگین بین موبایل‌های پرچمدار آنها. امروز قصد داریم به مقایسه s21 ultra و iphone 12 یعنی دو تا از جدیدترین اعضای این دو خانواده جنجالی بپردازیم تا ببینیم کدام یک پیروز میدان است. پس با ما همراه باشید تا در هر بخش آنها را از یک جنبه قضاوت کنیم.

مقایسه s21 ultra با iphone 12 : صفحه نمایش

سامسونگ از به روزترین صفحه نمایش خود با نام Dynamic AMOLED 2X در  S21 ultra استفاده کرده است. این صفحه نمایش ۶.۸ اینچی که ۸۹.۸ درصد از کل بدنه را پوشانده است، تراکم پیکسلی برابر ۵۱۵ ppi دارد؛ به این معنا که در هر اینچ آن ۵۱۵ پیکسل قرار دارد. باید بگوییم که این چگالی پیکسل در مقام مقایسه عدد بسیار قابل احترامی است. میزان حداکثر روشنایی صفحه نمایش در تست‌های بررسی S21 اولترا به عدد ۴۵۸ رسیده است که قابل قبول است. این صفحه نمایش همچنین نرخ رفرش حداکثر ۱۲۰ Hz را ارائه می کند که به گفته سامسونگ در حالت آدابتیو تا ۱۰ Hz قابلیت کاهش دارد.

نرخ رفرش و حالت آدابتیو: اگر نمی‌دانید نرخ رفرش و حالت آداپتیو چیست باید به طور خلاصه بگوییم که نرخ رفرش یعنی تعداد تصاویری که نمایشگر در هر ثانیه نمایش می‌دهد و طبیعتا تعداد بالاتر آن منجر به تجربه بهتر و روان‌تری می‌شود ولی در مقابل مصرف انرژی بیشتری دارد. مثلا ۱۲۰ Hz یعنی نمایش ۱۲۰ تصویر در هر ثانیه. حالت آدابتیو هم راه حلی است که سامسونگ برای همین مصرف بالای انرژی به وجود آورده است. با فعال بودن این گزینه در تنظیمات، خود دستگاه به صورت هوشمند و بر اساس نیاز نرخ رفرش را تغییر می‌دهد. مثلا دیدن فیلم با کیفیت بالا و حالت HDR یا بازی کردن یا کار با رابط کاربری گوشی از جمله فعالیت‌های نیازمند نرخ رفرش بالا است که S21 ultra آنها را با نرخ ۱۲۰ هرتز انجام می‌دهد. در مقابل کارهایی مثل کتاب خواندن، دیدن فیلم با کیفیت پایین، حالت صفحه همیشه روشن یا حتی مواقعی که گوشی روشن است اما با آن کار نمی‌کنید نیاز به رفرش تصویر کمتری دارد. البته کمترین نرخ رفرشی که ما در S21 اولترا مشاهده کردیم ۶۰ Hz بوده و معلوم نیست ۱۰ هرتز قول داده شده کجا رخ می‌دهد.

اپل اسم نمایشگر به کار رفته در آیفون ۱۲ را سوپر رتینا XDR OLED گذاشته است. این صفحه نمایش ۶.۱ اینچی ۴۶۰ ppi تراکم پیکسل دارد و ۸۶ درصد از بدنه را پوشانده است. متاسفانه در این نسخه هنوز هم خبری از صفحه نمایش ۱۲۰ هرتزی نیست و هنوز حداکثر نرخ رفرش نمایشگر آیفون ۶۰  هرتز است. البته نرخ رفرش ۶۰ هرتز چیزی نیست که به راحتی هنگام کار روزمره به چشم بیاید اما به هر حال آیفون را نه از گلکسی اس S21 اولترا بلکه از بسیاری میان‌رده‌های بازار هم عقب می‌اندازد. از این ضعف که بگذریم باید به نتایج خیره‌کننده آیفون در تست روشنایی صفحه بپردازیم. حداکثر روشنایی صفحه ۶۳۹ نیت حقیقتا چشم را خیره می‌کند.

برنده: S21 ultra

صفحه نمایش همیشه از اهمیت ویژه‌ای در نگاه سامسونگ برخوردار بوده است تا جایی که حتی گاهی درگیر اعداد و ارقام شده و کیفیت صفحه را فراتر از حدی می‌برد که قابل استفاده باشد؛ اما هرچه که باشد این توجه و تمرکز باعث پیروزی  اس S21 اولترا در مقایسه s21 با آیفون آیفون ۱۲ می‌شود. صفحه نمایش S21 ultra بزرگتر است و درصد بیشتری از بدنه را پوشانده است، همچنین تراکم پیکسلی بیشتر از iphone 12 دارد و در آخر و مهمتر از همه اینکه نرخ رفرشی برابر ۱۲۰ هرتز دارد که به کمک حالت آدابتیو مصرف انرژی آن را به خوبی مدیریت می‌کند. در مقابل البته iphone 12 حداکثر روشنایی صفحه بیشتری دارد و دقت رنگ خیلی بالایی حتی در تاریک‌ترین تصاویر دارد اما برای برنده شدن کافی به نظر نمی‌رسد.

مقایسه s21 ultra با ایفون ۱۲ : قیمت ال سی دی

شاید با دیدن این عنوان تعجب کرده باشید چرا که این مورد را معمولا در سایت ها و منابع دیگر نمی بینید. اما از آنجایی که آوافیکس سالها تجربه کاری در حوزه تعمیرات موبایل دارد، دانستن این مورد را هنگام خرید موبایل ضروری می داند.

قضیه از این قرار است که شایع ترین خرابی گوشی های موبایل، شکستن یا سوختن صفحه نمایش در اثر ضربه ، نفوذ آب و اخیرا (بعد از کرونا) هم الکل است. از قضا گران ترین قطعه ی گوشی های سامسونگ نیز همین صفحه نمایش است. بنابراین اگر قیمت صفحه نمایش گوشی را ندانید، ممکن است بعدها با دیدن قیمت آن شوکه شوید و حتی از خیر تعمیر گوشی تان بگذرید. البته امیدواریم هرگز برای گوشی تان اتفاقی نیفتد مخصوصا با این نرخ ارز، اما بهرحال پیشنهاد می کنیم هنگام خرید گوشی نیم نگاهی هم به قیمت ال سی دی آن داشته باشید.

راستی شما می دانید که آوافیکس یک شرکت ارائه دهنده خدمات تعمیرات موبایل در محل است؟ به این صورت که یک تکنسین را در زمان مورد نظر شما به منزل یا محل کار شما اعزام می کند و گوشی تان در حضور خودتان تعمیر می شود.

مقایسه دوربین s21 ultra با iphone 12 : دوربین

برای مقایسه دوربین s21 ultra و آیفون ۱۲ باید سر جمع ۹ لنز دوربین را مورد بررسی قرار دهیم؛ ۳ تا مربوط به آیفون ۱۲ و ۶ تا مربوط به  اس S21 اولترا.

بررسی اجمالی:

iphone 12  در پنل پشتی خود دو ماژول دوربین دارد: دوربین اصلی ۱۲ مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم f/1.6 مجهز به فوکوس خودکار و لرزشگیر اپتیکال در کنار دوربین فوق عریض یا اولترا واید ۱۲ مگاپیکسلی با دیافراگم f/2.4 و زاویه دید ۱۲۰ درجه قرار دارد. این مجموعه با یک دوربین سلفی ۱۲ مگاپیکسلی و دیافراگم f/2.2 تکمیل می‌شود.

در پنل پشتی S21 ultra یک دوربین اصلی ۱۰۸ مگاپیکسلی با دیافراگم f/1.8، یک دوربین اولترا واید ۱۲ مگاپیکسلی با گشودگی f/2.2، زاویه دید ۱۲۰ درجه و فوکوس خودکار، یک دوربین تله‌فوتو ۱۰ مگاپیکسلی با زوم اپتیکال ۳x، لرزشگیر اپتیکال و فوکوس خودکار و در نهایت یک دوربین دو لنزه تله‌فوتو ۱۰ مگاپیکسلی با زوم اپتیکال ۱۰x، لرزشگیر اپتیکال و فوکوس خودکار قرار دارند. در جلوی این دستگاه هم یک دوربین ۴۰ مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم f/2.2 و فوکوس خودکار تعبیه شده است.

عکسبرداری iphone 12:

تصاویر دوربین اصلی ۱۲ مثل همیشه چشم‌نواز و عالی است. اندکی ضعف در جزییات دیده می‌شود اما نویز، رنگ طبیعی، کنتراست و گستره رنگ همگی در وضعیت عالی قرار دارند.

دوربین اولترا واید این دستگاه در حذف اعوجاج عالی عمل کرده و مثل دوربین اصلی تصاویر رضایت بخشی ثبت می‌کند.

تصاویر پرتره iphone 12 درخشان‌اند. جزییات این تصاویر زیاد و رنگ‌بندی و بلور پس‌زمینه آنها بسیار طبیعی است. دقت این دستگاه در تشخیص لبه‌های سوژه عالی است و خیلی کم پیش می‌آید گوش‌ها یا موها را بلور کند.

اگر از این دستگاه در شب و با حالت شب عکاسی کنید تصاویر خیلی خوبی به دست خواهید آورد. نویز این تصاویر خیلی کم است و جزییات آنها بالا. همچنین از ویژگی‌های iphone 12 این است که می‌توان آن را دارای یکی از سریع‌ترین حالت شب‌ها در موبایل‌ها دانست؛ عکس‌ها تقریبا بلافاصله بعد از گرفته شدن پردازش شده و در دسترس هستند.

اگر حالت شب را غیرفعال کنید طبیعتا جزییات افت کرده و نویز بیشتر می‌شود اما تصاویر هنوز خوب است. البته دوربین اولترا واید بدون حالت شب افت شدیدتری داشته و تقریبا ما را ناامید می‌کند.

دوربین سلفی آیفون ۱۲ هم در یک کلام عالی است. این دوربین دو کادربندی ۷ و ۱۲ مگاپیکسلی دارد که به طور دستی یا با چرخاندن موبایل قابل تغییر هستند. جزییات، نور، رنگ و کنتراست این دوربین عالی و تصاویر آن طبیعی است.

این دوربین سلفی برای برداشتن تصاویر پرتره از حسگر SL 3D استفاده می‌کند که در تشخیص چهره هم به کار می‌رود. تصاویر پرتره این دوربین با رزولوشن ۷ مگاپیکسل ذخیره می‌شوند و باز هم همان نتایج عالی مشابه حالت پرتره دوربین عقب را تکرار می‌کنند.

عکسبرداری S21 ultra:

سامسونگ در دوربین‌های خود از تکنولوژی به نام ادغام پیکسل استفاده کرده و به این ترتیب در دوربین اصلی ۱۰۸ مگاپیکسلی هر ۹ پیکسل به ۱ پیکسل ادغام شده و حالت پیشفرض ۱۲ مگاپیکسلی را به وجود آورده که خیلی با کیفیت‌تر از یک دوربین ۱۲ مگاپیکسلی عادی است. البته عکسبرداری با حالت ۱:۱ یا همان ۱۰۸ مگاپیکسل هم در دسترس است. تصاویر دوربین اصلی عالی است اما فقط کمی در پردازش تصاویر مشکل داشته که منجر شده به غیرواقعی شدن بعضی طرح‌های پیچیده موجود در تصاویر. حالت ۱۰۸ مگاپیکسلی هم اگرچه گفتیم در دسترس است اما جزئیات کم و نویز نسبتا زیادی دارند. در نتیجه بهتر است با همان کیفیت پیشفرض کار کنید.

تصاویر اولترا واید هم خوب است اما سامسونگ طبق عادت تصاویر را زیادی پردازش کرده و باعث شده نویز به صفر برسد اما به قیمت از دست رفتن جزییات. دوربین اولترا واید از قابلیت فوکوس خودکار پشتیبانی می‌کند که به آن اجازه عکاسی کلوزآپ یا از فاصله نزدیک را می‌ دهد. اتفاقا این تصاویر کلوزآپ خیلی هم خوب هستند.

دوربین سلفی این دستگاه هم هر ۴ پیکسل را در ۱ پیکسل ادغام کرده و دو کیفیت ۴۰ بدون ادغام و ۱۰ پیشفرض را ارایه می‌کند. دروغ نیست اگر بگوییم تصاویر سلفی  اس ۲۱ اولترا یکی از بهترین سلفی‌های موجود در بین اسمارت‌ فون‌های فعلی است. اگر نیاز به ثبت اطلاعات بیشتر داشتید با خیال راحت با۴۰ مگاپیکسل عکسبرداری کنید؛ خبری از افت شدید کیفیت نیست.

تصاویر پرتره گلکسی اس ۲۱ اولترا هم اگرچه با فاصله بسیار اندکی از ۱۲ عقب هستند اما از هر لحاظ عالی هستند.

هنگام مقایسه دوربین s21 ultra ضعف نسبی آن در شب توجهمان را جلب کرد؛ میزان نویز، جزئیات و سایه‌ها هیچکدام برای لنزی در این سطوح قابل قبول نیستند اما جالب است بدانید فعال کردن حالت شب باعث ایجاد تحولی عظیم شده و تصاویر خروجی S21 اولترا را به رقیب خود می‌رساند.

S21 ultra علاوه بر اینها دو دوربین تله‌فوتو هم دارد که به کمک آنها می‌توانید ۳ یا ۱۰ برابر زوم کنید بدون افت کیفیت. تصاویر این دوربین‌ها هم خوب هستند اما به دلایل نامشخصی رزولوشن این دو لنز به ۱۲ مگاپیکسل تغییر کرده یا به اصطلاح upscale شده که باعث کمی زیاده‌روی در پردازش تصاویر می‌شود. شاید برای اینکه اگر کسی مثل ما قصد مقایسه s21 ultra و iphone 12 را داشت بیشتر با عدد ۱۲ مگاپیکسل برخورد کند.

تصویر گرفته شده با دوربین اصلی s21 ultra در روز

تصویر گرفته شده با iphone 12 در روز

تصویر گرفته شده با iphone 12 در شب و با تنظیمات حالت شب

تصویر گرفته شده با s21 ultra در شب و با تنظیمات حالت شب

فیلمبرداری iphone 12:

در بحث فیلمبرداری، ۱۲ ۷ کیفیت متفاوت ارائه می‌کند: ۴K@24/30/60 fps و ۱۰۸۰p/30/60/120/240 fps. فیلمبرداری با iphone 12 تجربه‌ای لذت بخش است. از نگاه کردن به کیفیت فیلمی که گرفته‌اید لذت خواهید برد. همه دوربین‌های آیفون ۱۲ لرزشگیر دارند و از فناوری‌ای به نام Cinematic Stabilization بهره می‌برند که لرزشگیر دیجیتالی و اوپتیکال را ترکیب می‌کند. گستره رنگ خوب و رنگ‌بندی طبیعی این فیلم‌ها هم مدیون تکنولوژی smart HDR است. این گوشی همچنین قابلیت فیلمبرداری Dolby Vision HDR هم دارد که البته تنها با فریم ریت ۳۰fps در دسترس است.

نتایج فیلمبرداری iphone 12 حتی در دوربین اولترا واید و رزولوشن ۴K و شب هم عالی است. دوربین سلفی این دستگاه قابلیت فیلمبرداری با حداکثر کیفیت ۴K@60 fps و ۱۰۸۰p@120 fps را دارا می‌باشد.

فیلمبرداری S21 ultra:

اس ۲۱ اولترا هم ۷ کیفیت متفاوت ارایه کرده است که به این ترتیب هستند: ۸K@24 fps، ۴K@30/60 fps، ۱۰۸۰p@30/60/240 fps و ۷۲۰p@960 fps و چند کیفیت دیگر هم در حالت  Pro در دسترس‌اند. حداکثر کیفیت فیلمبرداری ممکن در دوربین سلفی این دستگاه ۴K@60 fps می‌باشد و متاسفانه خبری از فریم ریت ۶۰ فریم بر ثانیه یا بیشتر در کیفیت ۱۰۸۰p آن نیست. در مورد رزولوشن‌های  S21 ultra باید در ابتدا بگوییم که توجه زیادی به ۸K نکنید زیرا فیلم‌های ضبط شده با آن کیفیت چندانی ندارند ولی حجم بالایی دارند، از طرف دیگر نمایشگرهای زیادی هم قابلیت پخش آن را ندارند. ۴K@60fps را هم کنار بگذارید. فیلم‌های این رزولوشن هم علیرغم داشتن حجم بالا، کیفیت خوبی ندارند. در عوض فیلم‌های ۴K@30fps این گوشی در هر پنج دوربین بسیار زیبا و باکیفیت هستند.

برنده: S21 ultra

در مقایسه s21 ultra و iphone 12 و انتخاب برنده از لحاظ دوربین اصلا راحت نیست. در واقع تصمیم می‌تواند به سلیقه شما مربوط باشد. اگر به دنبال تصاویری طبیعی و با کیفیت در همه دوربین‌های گوشی خود و در حالات مختلف باشید ۱۲ بهتر است؛ اما این موبایل اصلا توان رقابت با زوم گوشی  اس ۲۱ اولترا را ندارد. از جمله مزایای S21 ultra می‌توان به تعداد پیکسل قابل ثبت بیشتر آن در دوربین اصلی و دوربین سلفی، داشتن دو دوربین اضافه برای زوم کردن و کیفیت‌های فیلمبرداری متنوع‌تر آن اشاره کرد.

در این بخش برنده و بازنده اختلاف چندانی ندارند و S21 ultraحتی ضعف‌هایی در تعدادی موارد دارد که به آن اشاره کردیم. هر کدام از این دستگاه‌ها را که انتخاب کردید خیالتان راحت باشد که یک camera phone در اختیار دارید و می‌توانید با آن همه را حیرت‌زده کنید.

مقایسه s21 ultra و iphone 12 : حافظه و پردازنده

مقایسه قدرت پردازنده s21 ultra و iphone 12

آیفون از دیرباز به بهره‌وری بیشتر با سخت‌افزار مخصوصا رم کمتر معروف بوده است. در iphone 12 هم تنها رم ۴ گیگابایتی موجود است. iphone 12 همچنین در سه نسخه با میزان حافظه جانبی ۶۴، ۱۲۸ و ۲۵۶ گیگابایتی تولید می‌شود. در S21 اولترا اما سه مدل رم ۸، ۱۲ و ۱۶ گیگابایتی و همچنین حافظه‌های ۱۲۸، ۲۵۶، ۵۱۲ گیگابایتی موجود است که البته رم ۱۶GB تنها با حافظه جانبی ۵۱۲GB در دسترس است و در واقع در بقیه نسخه‌ها به آن احتیاجی ندارند. اینجا مقایسه اس ۲۱ اولترا و آیفون ۱۲ و انتخاب برنده راحت به نظر می‌رسد اما تا بررسی بنچمارک‌ها دست نگه دارید.

تراشه iphone 12:

در بررسی iphone 12 متوجه می‌شویم که اپل از یک تراشه پردازشی بیونیک A14 در آن استفاده کرده است. پردازش مرکزی و پردازش گرافیکی این تراشه یک و نیم برابر قوی تر از نسل قبلی خود است. A14 یک پردازنده مرکزی ۶ هسته‌ای را در دل خود جای داده است که دو تای آنها از نسل Firestorm کلاک ریت ۳.۱GHz دارند و چهار تای دیگر از نسل Icestorm کلاک ریت ۱.۸GHz که البته در مواقع لزوم تا ۳.۱GHz هم ارتقا می‌یابد. A14 همچنین از یک پردازنده گرافیکی ۴ هسته‌ای استفاده می‌کند.

تراشه S21 ultra:

اکنون وقت آن است که به سراغ بررسی S21 ultra برویم. سامسونگ در دو نسخه جهانی یا گلوبال و مناطق خاص (چین و آمریکا) از دو چیپست پردازشی متفاوت استفاده کرده است که طبیعتا نسخه گلوبال در دسترس ما قرار دارد. در این نسخه از یک چیپست Exynos 2100 ساخته خود شرکت سامسونگ استفاده شده است. در قلب این تراشه یک پردازنده مرکزی هشت هسته‌ای با این مشخصات قرار دارد: یک هسته Cortex-X1 با کلاک ریت ۲.۸GHz، سه هسته Cortex-A78 با کلاک ریت ۲.۴GHz و در نهایت چهار هسته Cortex-A55 با کلاک ریت ۱.۸GHz. سامسونگ همچنین از یک پردازنده گرافیکی ۱۴ هسته‌ای Mali-G78 در  S21 ultra استفاده کرده و مدعی است که این پردازنده ۴۶ درصد سریعتر از نسل قبل است.

وقت آن است که به سراغ بنچمارک‌ها برویم و این دو مدعی را در میدان عمل بسنجیم.

تست و بنچمارک:

  GeekBench 5 (تک هسته‌ای)

پردازنده

GeekBench 5 (چند هسته‌ای)

پردازنده

GFX Car Chase ES 3.1 (offscreen 1080p)

گرافیک

S21 ultra ۱۱۰۷ ۳۵۱۸ ۱۵۴
iPhone 12 ۱۶۰۵ ۴۰۶۷ ۳۱۸

از نتایج شوکه شدید؟ همانطور که در ابتدا اشاره کردیم اپل مشهور است به گرفتن نتایج بهتر با سخت‌افزار ضعیف‌تر (البته به ظاهر و از لحاظ عددی ضعیف‌تر). ۱۲ از لحاظ پردازش و گرافیک تنها از مدل ارتقا یافته خود یعنی iPhone 12 Pro Max جا می‌ماند. در تست‌های پردازنده مرکزی، تفاوت آیفون ۱۲ و  اس ۲۱ اولترا فاحش است. البته گلکسی اس ۲۱ اولترا یکی از قوی‌ترین دستگاه‌های اندرویدی موجود در بازار است و ابدا کمبودی حس نمی‌کند اما به iphone 12 نمی‌رسد. در تست‌های گرافیکی فاصله این دو از قبل هم بیشتر شده و در بررسی iphone 12 می‌بینیم که تقریبا قدرت پردازشی دو برابر S21 ultra ثبت کرده است. البته نکته غم‌انگیز اینجا است که این تست offscreen است یعنی خروجی پردازنده که به سمت صفحه نمایش می‌رود ثبت شده است نه خروجی صفحه نمایش و تعداد رفرش آن. به عبارت دیگر همین الان هم برای ارتقا صفحه نمایش آیفون به رفرش ریت بالاتر دیر است و صفحه نمایش موجود اجازه بروز تمام قدرت پردازنده گرافیکی را در نمایش تصاویر نمی‌دهد.

برنده: iphone 12

در مسابقه رانندگی کسی به تعداد سیلندر و قدرت اسب بخار ماشین جایزه نمی‌دهد بلکه برنده کسی است که زودتر از خط پایان رد شود؛ در اینجا هم مهم نیست کدام پردازنده چند هسته دارد و حداکثر چند عمل پردازشی در دقیقه انجام می‌دهد؛ مهم این است که کدام یک بهتر، سریع‌تر، بدون فشار و داغ کردن و بدون لگ داشتن و هنگ کردن از پس پردازش‌های مورد نیاز ما بر‌می‌آید و با این حساب در مقایسه s21 اولترا با آیفون ۱۲  برنده iphone 12 است. یکی از حوزه‌هایی که رشد تراشه iphone 12 نسبت به نسل قبلی آن نتایج قابل توجهی داشته تصویربرداری است. حالت شب قوی، دالبی ویژن و غیره بدون این قدرت پردازشی ممکن نبود. البته ما در حال قدم زدن در یکی از قلمروهای آیفون هستیم و این نباید باعث شود که فکر کنیم S21 اولترا دستگاه ضعیفی است. S21 ultra هم در بین دستگاه‌های اندرویدی دستگاهی قوی است و به خوبی از پس مسئولیت‌های سنگین مثل پردازش فیلم و بازی برمی‌آید.

مقایسه s21 ultra با ایفون ۱۲: ویژگی‌های دیگر و محتویات جعبه

اپل و سامسونگ هر دو تصمیم گرفته‌اند که برای راحتی ما و حفظ محیط زیست (!) در جعبه پرچمداران جدید خود تنها دستگاه موبایل و کابل شارژر قرار دهند و البته که اگر نیاز به آداپتور یا هندزفری داشتیم باید با صرف زحمت و هزینه اضافه آنها را بخریم که هر کدام جعبه و بسته‌بندی خود را دارند اما گویا اینها به محیط زیست آسیب نمی‌زند!

اپل طبق استراتژی همیشگی خود آیفون ۱۲ را با اسلات یک سیم کارت ارائه کرده است در حالی که  اس ۲۱ اولترا قابلیت استفاده از دو سیم کارت را دارد. هر دو دستگاه اسلات برای استفاده از SD Card ندارند و همچنین خبری از جک ۳.۵ میلیمتری هندزفری در آنها نیست.

اپل برای اولین بار محصول جدید خود را با استاندارد مقاومت در برابر گرد و غبار و آب IP68 ارائه کرده است. ۱۲ قابلیت سالم ماندن در عمق ۶ متری به مدت ۳۰ دقیقه را دارد. S21 ultra هم با همین استاندارد اما تنها تا عمق ۱.۵ متری تاب تحمل دارد.

قابلیت جالبی که برای اولین بار به یک موبایل گلکسی از خانواده S اضافه شده است، پشتیبانی از قلم استایلوس است. البته که این دستگاه به همراه قلم عرضه نمی‌شود و داخل بدنه خود جایگاهی برای آن ندارد اما به هر حال اگر به طراحی و نقاشی یا نت‌برداری با موبایل علاقه‌مند هستید می‌توانید این قلم را تهیه و با  S21 ultra از آن استفاده کنید.

گلکسی اس ۲۱ اولترا و آیفون ۱۲ از تکنولوژی‌های امنیتی متفاوتی بهره می‌برند. اپل از زمانی که دکمه هوم محبوب را از آیفون‌هایش حذف کرده است احراز هویت را به فناوری تشخیص چهره با نام Face ID سپرده است. این فناوری با استفاده از چند سنسور از جمله سنسور مجاورت در محیط‌های مختلف می‌تواند چهره صاحب خود را با سرعت و دقت خیره‌کننده‌ای تشخیص بدهد. البته هنوز هم جای خالی سنسور اثر انگشت Touch ID برای کاربران آیفون محسوس است و امیدواریم این آپشن هم مثل لبه‌های تخت به آیفون‌های بعدی برگردد.

در مقابل  اس ۲۱ اولترا را داریم که از جدیدترین تکنولوژی دنیا برای سنسور اثر انگشت خود بهره برده است. یک سنسور اولتراسونیک زیر صفحه نمایش که نسبت به نسل قبلی پیشرفت خوبی از لحاظ مساحت سنسور، دقت و سرعت داشته و عملکردی رضایت بخش دارد. سامسونگ در S21 ultra آپشن تشخیص چهره را هم ارائه می‌کند اما از آنجا که از لنز دوربین سلفی برای آن استفاده می‌شود نتایج آن رضایت بخش و امن نیست.

از آنجا که این دو دستگاه سیستم عامل‌های متفاوتی دارند مقایسه s21 ultra و iphone 12 می‌تواند بر اساس قابلیت‌هایی که در سیستم عامل هر کدام ارائه شده است خیلی بیشتر به درازا بکشد اما ما در همین جا به این بخش پایان می‌دهیم و شما هم می‌توانید در صورت علاقه در مورد مقایسه اندروید و ios جداگانه مطالعه کنید. همانطور که می‌دانید اپل ترجیح را بر سادگی می‌گذارد و به همین دلیل قابلیت‌های کمتری که امتحان خود را پس داده باشند در پلتفرم خود قرار می‌دهد.

برنده: S21 ultra

باید اعتراف کنیم که انتخاب برنده در مقایسه s21 ultra و iphone 12 از نظر امکانات جانبی کار دشواری است. هر دو مدل قابلیت‌های ویژه و جالبی دارند و مزیت‌های آنها هیچ کدام از درجه اهمیتی برخوردار نیستند که تصمیم یک نفر برای انتخاب موبایل را عوض کنند. اما اگر بنا باشد حتما یکی را انتخاب کنیم، آن S21 اولترا است با پشتیبانی از یک سیم‌کارت بیشتر، پشتیبانی از قلم، داشتن سنسور اثر انگشتی قوی و همچنین یک عالمه امکانات نرم‌افزاری ریز و درشت که به لطف اندروید دارد.

مقایسه s21 ultra با iphone 12 : باتری

ظرفیت باتری iphone 12 برابر ۲۸۱۵ mAh است که حتی از آیفون ۱۱ هم کمتر است و بر خلاف قول اپل، بهینه بودن مصرف تراشه A14 این اختلاف را جبران نکرده و همچنان iphone 12 از نسل قبلی خود ضعیف‌تر است. ۱۲ با یک بار شارژ و نرخ رفرش ۶۰ هرتز به شما ۸۴ ساعت در حالت استندبای، ۱۹ و نیم ساعت در حین مکالمه، نزدیک به ۱۳ ساعت حین وبگردی با وای فای و ۱۳ ساعت برای تماشای فیلم آفلاین کار می‌دهد.

S21 اولترا از یک باتری ۵۰۰۰ میلی آمپری استفاده می‌کند. با مقایسه s21 ultra و iphone 12 متوجه تفاوت ۷۷ درصدی می‌شویم. این دستگاه با فعال بودن حالت آدابتیو و با نرخ رفرش ۱۲۰ هرتز، ۱۱۴ ساعت در حالت استندبای، ۳۵ و نیم ساعت در مکالمه، ۱۵ ساعت در وبگردی با وایفای و ۱۸ ساعت در تماشای فیلم آفلاین کار کرده است که نتایجی عالی و خیره‌کننده است. نکته جالب‌تر اینکه اگر نرخ رفرش را به ۶۰ هرتز کاهش دهیم نتایج تنها کمی بهتر می‌‌شود و این یعنی اینکه حالت آدابتیو به خوبی از پس مدیریت نرخ رفرش برآمده است و مصرف انرژی را به حداقل رسانده است.

زمان شارژ:

حال که زمان خالی شدن باتری دو دستگاه را دیدیدم وقت آن است که زمان پر شدن باتری را در مقایسه s21 اولترا با آیفون ۱۲  بسنجیم. همانطور که گفتیم هر دو دستگاه بدون آدابتور عرضه شده‌اند و همچنین کابل شارژر ارائه شده در کنار هر دو دستگاه از نوع USB-C به USB-C است. یعنی اگر شارژری دارید که ورودی آن به صورت USB  معمولی است با این کابل کار نمی‌کند. S21 ultra از حداکثر توان مصرفی ۲۵ وات پشتیبانی می‌کند و در۳۰ دقیقه ۵۴ درصد شارژ می‌شود و همچنین در ۱ ساعت و ۱۱ دقیقه از صفر تا صد شارژ می‌شود. عددی عالی برای یک باتری ۵۰۰۰ میلی آمپری

iphone 12 با پشتیبانی از شارژر ۲۰ واتی در ۳۰ دقیقه ۵۸ درصد و در یک ساعت و نیم ۱۰۰ درصد شارژ می‌شود که این نتایج با توجه اینکه ظرفیت باتری آن نصف S21 ultra است اصلا قابل دفاع نیست.

S21 ultraاز شارژ وایرلس پشتیبانی می‌کند و سرعت آن بین ۱۰ تا ۱۵ وات است. این دستگاه همچنین قابلیت شارژ معکوس با سرعت حدود ۴-۵ وات برای شارژ کردن وسایلی مثل هندزفری وایرلس را دارد. شارژ وایرلس آیفون ۱۲ با استفاده از شارژر MagSafe تولید شرکت اپل با سرعت ۱۵ وات شارژ می‌شود اما با شارژرهای دیگر فعلا اپل سرعت ۵ تا ۸ وات را اجازه می‌دهد.

برنده: S21 ultra

ظرفیت باتری همیشه یکی از ضعف‌های سری آیفون بوده است. اپل یک دستگاه نازک و سبک وزن را به یک موبایل کمی سنگین‌تر اما با باتری بیشتر ترجیح می‌دهد.  اس ۲۱ اولترا به میزان قابل توجهی بهتر شارژ نگه می‌دارد و تقریبا در زمان یکسان و حتی کمی بهتری شارژ می‌شود. پشتیبانی از قابلیت شارژ معکوس و سرعت بالا برای همه شارژرهای وایرلس‌ را هم می‌توانیم به لیست برتری‌های آن اضافه کنیم.

مقایسه s21 ultra با ایفون ۱۲ : طراحی و بدنه

S21 ultra و آیفون ۱۲ هر دو از زیباترین مدل‌های تلفن همراه پرچمدار موجود در بازار هستند. به هر حال از مهمترین وظایف یک موبایل پرچمدار، داشتن ظاهری اعلا و با کیفیت است که با مقایسه s21 اولترا با آیفون ۱۲ با دیگر رقبا می‌بینیم به خوبی از پس آن بر آمده‌اند. اما گذشته از این تعریف و تمجیدها، اولین تفاوتی که امروزه در ظاهر موبایل‌ها به چشم می‌خورد دوربین‌های پشتی آن‌ها است.

در بررسی s21 ultra با دوربین‌های پنج‌گانه آن مواجه می‌شویم که در یک قاب فلزی با ارتفاع ۲ میلی‌متر جای داده است. لبه‌های این بخش از دو طرف منتهی می‌شود به لبه‌های پشتی بدنه  اس ۲۱ اولترا و حالت جزیره‌ای ندارد. در مقابل iphone 12 را داریم که آن هم دو دوربین خود را در قاب قرار داده است اما با روشی متفاوت. قاب دوربین‌های آیفون ۱۲ یک مربع شیشه‌ای است که لبه‌های آن ۱ میلی‌متر از لبه‌های بدنه گوشی فاصله دارد. ارتفاع بخش دوربین سرجمع به ۲ میلی‌متر می‌رسد زیرا خود دوربین‌ها هم ۱ میلی‌متر از بخشی که روی آن قرار دارند فاصله دارند. اگرچه ارتفاع دوربین‌ها در هر دو موبایل یکسان است اما لنزهای آیفون ۱۲ به خاطر ویژگی مذکور بیشتر در معرض آسیب است. در عوض بدنه پشتی iphone 12 یکپارچه‌تر از S21 اولترا به نظر می‌رسد. منظور این است که وقتی به گلکسی S21 ultra نگاه می‌کنید، بزرگی بخش دوربین‌ها، شکل آن و تفاوت رنگش باعث می‌شود بیشتر توی ذوق بزند.

پنل دوربین‌های دو موبایل iphone 12 و S21 ultra

جنس قاب پشتی هر دو دستگاه از شیشه است. این دو رقیب توانسته‌اند به خوبی مشکل رد اثر انگشت روی بدنه شیشه‌ای را حل کنند. قاب پشتی iphone 12 یک شیشه براق پرداخت شده محصول شرکت آمریکایی کورنینگ است که از هر گوریلا گلسی محکم‌تر است. این شیشه البته که کمی جاذب چربی و اثر انگشت است اما به لطف تکنولوژی چربی‌گریزی به راحتی تمیز می‌شود.

قاب پشتی S21 ultra از جنس گوریلا گلس victus است که پرداختی مات و لبه‌هایی با خمیدگی جزئی دارد. این قاب به خوبی در مقابل لکه و چربی تاب می‌آورد اما به راحتی در دست لیز می‌خورد که با توجه به اندازه نسبتا بزرگ دستگاه اذیت‌کننده است.

فریم دور موبایل در بررسی iphone 12 اهمیت ویژه‌ای دارد. اپل پس از مدت‌ها به سبک طراحی محبوب آیفون‌های ۴ و ۵ روی آورده است و فریم iphone 12 را تخت طراحی کرده است. صفحه جلو تخت، قاب پشتی تخت و فریم تخت ظاهری شیک و مدرن به آیفون ۱۲ بخشیده است که دل نبستن به آن سخت است. فریم تخت و مات آیفون ۱۲ مزیت دیگری هم دارد و آن اینکه با همکاری وزن سبک و سایز متعادل باعث می‌شود گوشی موبایل به راحتی در دست قرار بگیرد و لیز نخورد. تعدادی از کاربران در بررسی iphone 12 گزارش کرده‌اند که رنگ فریم آن اندکی پوسته پوسته شده است. البته ما این مورد را مشاهده نکردیم اما اگر واقعی باشد اتفاق ناگواری است.

فریم  اس ۲۱ اولترا از جنس آلومینیوم براق است که به راحتی لکه‌دار می‌شود اما به راحتی تمیز نمی‌شود. همین مسئله برای قاب دوربین‌های فلزی آن هم وجود دارد.

سپس به سراغ صفحه نمایش و قسمت جلویی دستگاه در مقایسه اس ۲۱ اولترا و آیفون ۱۲   می رویم. در جلوی دستگاه آیفون ۱۲، اپل با همکاری کورنینگ محکم‌ترین صفحه نمایش تلفن همراه را قرار داده است که با نام سپر سرامیکی (ceramic shield) معرفی شده است و همانطور که از نامش مشخص است از سرامیک در فرمول آن استفاده شده است. این محافظ صفحه از تکنولوژی استفاده شده در قاب پشتی دستگاه هم محکم‌تر است و طبق ادعای خود شرکت از نسل قبلی آیفون هم ۴ برابر محکم‌تر است که به نظر خلاف واقع نمی‌رسد. حاشیه دوری صفحه نمایش آیفون ۱۲ نسبت به نسل قبلی آن iphone 11 کمتر شده است اما چیزی که در مواجهه با این دستگاه توی ذوق می‌زند ناچ یا بریدگی سنسورهای صفحه نمایش آن است که به همان بزرگی قبل در وسط بالای صفحه قرار گرفته است و هنگام کار کردن با گوشی مزاحمت ایجاد می‌کند.

iphone 12 ابعادی معادل ۱۴۶.۷ x 71.5 x 7.4 mm  دارد و با وزن ۱۶۴ گرم موبایل فوق سبک به حساب می‌آید.

سامسونگ از Gorilla Glass Victus در جلوی دستگاه S21 اولترا هم استفاده کرده است که کیفیت و مقاومت خوبی دارد. تنها بخش مزاحم این صفحه نمایش، یک ناچ قطره‌ای دوربین سلفی است که اصلا به چشم نمی‌آید. S21 ultra با ابعاد ۱۶۵.۱ x 75.6 x 8.9 mm و وزن ۲۲۷ گرم نه سبک است و نه کوچک همچنین قطر آن هم کمی از iphone 12 بیشتر است.

بریدگی صفحه نمایش اس ۲۱ اولترا و آیفون ۱۲

برنده: iphone 12

پس ازاولین بخش مقایسه s21 ultra و iphone 12 متوجه شدیم. که  اپل و سامسونگ هرچه در چنته داشته‌اند برای دو پرچمدار خود خرج کرده‌اند و هیچکدام از آنها شما را ناامید نمی‌کنند. ناچ کوچک و قاب پشتی که کمتر اثر انگشت جذب می‌کند را می‌توان مزیت گلکسی اس ۲۱ اولترا نسبت به آیفون ۱۲ دانست اما در مقابل محکم‌ترین تلفن همراه غیرصنعتی و پرچمدار حال حاضر جهان قرار دارد که با وزن عالی و طراحی شکیل‌تر چه در بخش دوربین‌ها و چه در فریم و طراحی کلی گوی سبقت را از رقیب خود ربوده است.

جمع بندی : بالاخره s21 ultra بخریم یا iphone 12 ؟

رقابت نفس‌گیر و هیجان انگیزی بود. خواندن این مقاله حتی می‌تواند برای کسی که قصد خرید آیفون ۱۲ یا خرید S21 اولترا را ندارد ولی دوستدار تکنولوژی است جالب باشد. اما نتیجه رقابت چه شد؟ ما سعی کردیم شما را به طور عملی و تخصصی با کارکرد دقیق این دو دستگاه آشنا کنیم ولی قضاوت نهایی با شماست. در مقایسه اس ۲۱ اولترا و آیفون ۱۲   باید به جزئیات دقت کرد وگرنه هر دو به طور کلی عالی هستند.

اگر بخواهیم به طور خلاصه بگوییم آیفون در پردازش‌ اطلاعات بی‌نظیر است، تصاویر خیلی خوبی می‌گیرد و هنوز هم بعد از گذشت سال‌ها شیک است و استایل باکلاس‌تری دارد. پرچمدار سری S اما قدرت خود را در صفحه نمایش و ظرفیت باتری نشان می‌دهد. این گوشی تصاویر خیلی خوبی می‌گیرد و تصاویر خیلی خوبی هم نشان می‌دهد و شاید قوی‌ترین گزینه برای کسی باشد که آزادی بیشتری می‌خواهد.

نظر شما چیست؟

لطفا اگر تجربه ای از خرید s21 ultra یا iphone 12 دارید، در پایین همین مطلب برای پیغام بگذارید تا به کاربران دیگر در انتخاب درست کمک شود.