شرکت سامسونگ با عرضه سری جدید گوشی‌های خود یعنی s21 ultra و تلفیق آن با برترین ویژگی سری‌های نوت، طرفداران خود به ویژه علاقه‌مندان به قلم‌های Note را بسیار خشنود کرد. اما شباهت‌های بسیار این مدل با مدل پیشین خود یعنی s20 ultra علاقه‌مندان را به شک برای انتخاب بهترین مدل انداخته است. به همین دلیل این مقاله به مقایسه دو گوشی s20 ultra با s21 ultra پرداخته است و به شما در انتخاب گوشی مورد علاقه‌تان کمک می‌کند.

برای انتخاب بهترین گوشی هر فرد معیارهای متفاوتی دارد؛ قیمت، کیفیت صفحه نمایش، کیفیت دوربین، سرعت و عملکرد پردازنده، حافظه داخلی، قابلیت شارژ سریع، میزان حجم باطری و بسیاری موارد دیگر از معیارهای مهم افراد برای خرید گوشی هستند. خبر خوب این‌که معی

ار شما هر چه باشد، در این مقاله مورد بررسی قرار گرفته است و تمامی ویژگی‌های این دو تلفن همراه را برای شما مقایسه کرده‌ایم.

مقایسه s21 ultra با s20 ultra : صفحه نمایش

s20 ultra

s21 ultra

نوع Dynamic AMOLED 2X Dynamic AMOLED 2X
ابعاد ۶.۹ اینچ (~۸۹.۹% نسبت نمایشگر به بدنه) ۶.۸ اینچ (~۸۹.۸% نسبت نمایشگر به بدنه)
رزولوشن ۱۴۴۰ در ۳۲۰۰ پیکسل، ۲۰:۹ (~۵۱۱ پیکسل در اینچ تراکم پیکسلی) ۱۴۴۰ در ۳۲۰۰ پیکسل، ۲۰:۹ (~۵۱۵ پیکسل در اینچ تراکم پیکسلی)
محافظ کورنینگ گوریلا گلس ۶ کورنینگ گوریلا گلس Victus
سایر ویژگی ها – نمایشگر همیشه روشن – نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز – حداکثر روشنایی ۱۴۰۰ نیت – پشتیبانی از +HDR10
– نمایشگر همیشه روشن – نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز – حداکثر روشنایی ۱۵۰۰ نیت – پشتیبانی از +HDR10

کیفیت صفحه نمایش از مهم‌ترین معیارها برای همه مخصوصا فیلم‌بازها و گیمرهاست چرا که کیفیت رنگ و پردازش تصاویر برای آن‌ها اهمیت والایی دارد.

گوشی‌های s20 ultra و s21 ultra هر دو از صفحه Dynamic AMOLED 2X بهره برده‌اند و رزولوشن هر دو گوشی ۱۴۴۰ × ۳۲۰۰ پیکسل است. صفحه نمایش s21 ultra با اندازه ی ۶.۸ اینچ از نمایشگر ۶.۹ اینچی s20 ultra حدود ۰.۱ اینچ کوچکتر است. به این ترتیب صفحه نمایش s20 ultra دارای تراکم پیکسلی ۵۱۱ پیکسل بر هر اینچ است، اما s20 ultra دارای تراکم ۵۱۵ پیکسلی است.

سامسونگ برای محافظت از نمایشگر s21 ultra از کورنینگ گوریلا گلس Victus استفاده کرده که نسبت به محافظ گوریلا گلس ۶ نمایشگر s20 ultra جدیدتر و به گفته ی سامسونگ مقاوم تر است.

اصلی ترین تفاوت این دو گوشی در بخش نمایشگر این است که کاربران s21 ultra می توانند نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز را در بالاترین رزولوشن یعنی QHD تجربه کنند، در حالی که در اس ۲۰ اولترا نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز فقط با رزلوشن FullHD قابل استفاده است و اگر کاربر بخواهد تصاویر را با رزلوشن QHD ببیند، باید به نرخ نوسازی ۶۰ هرتز رضایت بدهد!

از طرف دیگر مزیت بسیار مهم دیگر اس ۲۱ اولترا قابلیت تغییر نرخ نوسازی بین ۱۰ هرتز تا ۱۲۰ هرتز متناسب با کاری است که انجام می دهید. این ویژگی تاثیر مستقیمی بر عملکرد باتری گوشی می‌گذارد. این در حالی است که در گلکسی اس ۲۰ اولترا کاربر تنها می‌توانست در تنظیمات گوشی نرخ رفرش ۱۲۰ هرتز را خاموش و یا روشن کند.

مقایسه s21 ultra با s20 ultra : قیمت ال سی دی

شاید با دیدن این عنوان تعجب کرده باشید چرا که این مورد را معمولا در سایت ها و منابع دیگر نمی بینید. اما از آنجایی که آوافیکس سالها تجربه کاری در حوزه تعمیرات موبایل دارد، دانستن این مورد را هنگام خرید موبایل ضروری می داند.

قضیه از این قرار است که شایع ترین خرابی گوشی های موبایل، شکستن یا سوختن صفحه نمایش در اثر ضربه ، نفوذ آب و اخیرا (بعد از کرونا) هم الکل است. از قضا گران ترین قطعه ی گوشی های سامسونگ نیز همین صفحه نمایش است. بنابراین اگر قیمت صفحه نمایش گوشی را ندانید، ممکن است بعدها با دیدن قیمت آن شوکه شوید و حتی از خیر تعمیر گوشی تان بگذرید. البته امیدواریم هرگز برای گوشی تان اتفاقی نیفتد مخصوصا با این نرخ ارز، اما بهرحال پیشنهاد می کنیم هنگام خرید گوشی نیم نگاهی هم به قیمت ال سی دی آن داشته باشید.

راستی شما می دانید که آوافیکس یک شرکت ارائه دهنده خدمات تعمیرات موبایل در محل است؟ به این صورت که یک تکنسین را در زمان مورد نظر شما به منزل یا محل کار شما اعزام می کند و گوشی تان در حضور خودتان تعمیر می شود.

مقایسه s21 ultra با s20 ultra : پشتیبانی از قلم

همانطور که در ابتدای مطلب گفته شد، گلکسی اس ۲۱ اولترا اولین گوشی سامسونگ است که پایش را در کفش سری نوت کرده و با پشتیبانی از قلم انتخاب را برای کاربرانی که بین سری s و note مانده بودند، راحت کرده است.

بنابراین اگر جزو آن دسته از کاربرانی هستید که قلم برای شما یک ابزار کاربردی و مهم به حساب می آید، بین این دو گوشی، s21 ultra تنها انتخاب شما می تواند باشد. البته شما برای بهره مندی از قلم باید ۴۰ دلار هزینه کنید و از آنجایی که در این گوشی جایی برای نگهداری قلم تعبیه نشده است، تهیه یک کیس و محفظه برای آن نیز حدود ۷۰ دلار هزینه خواهد داشت.

مقایسه s21 ultra با s20 ultra : دوربین

s20 ultra s21 ultra
اصلی ۱۰۸ MP, f/1.8, 26mm (wide), 1/1.33″, 0.8µm, PDAF, OIS
۴۸ MP, f/3.5, 103mm (periscope telephoto), 1/2.0″, 0.8µm, PDAF, OIS, 4x optical zoom, 10x hybrid zoom
۱۲ MP, f/2.2, 13mm, 120˚ (ultrawide), 1/2.55″ 1.4µm, Super Steady video
۰.۳ MP, TOF 3D, f/1.0, (depth)
۱۰۸ MP, f/1.8, 24mm (wide), 1/1.33″, 0.8µm, PDAF, Laser AF, OIS
۱۰ MP, f/4.9, 240mm (periscope telephoto), 1/3.24″, 1.22µm, dual pixel PDAF, OIS, 10x optical zoom
۱۰ MP, f/2.4, 70mm (telephoto), 1/3.24″, 1.22µm, dual pixel PDAF, OIS, 3x optical zoom
۱۲ MP, f/2.2, 13mm (ultrawide), 1/2.55″, 1.4µm, dual pixel PDAF, Super Steady video
فیلم‌برداری ۴۳۲۰p@24fps، ۲۱۶۰p@30/60fps، ۱۰۸۰p@30/60/240fps، ۷۲۰p@960fps ۸K@24fps، ۴K@30/60fps، ۱۰۸۰p@30/60/240fps، ۷۲۰p@960fps، HDR10+
سلفی ۴۰ مگاپیکسل
۴۰ مگاپیکسل
فیلم‌برداری سلفی ۲۱۶۰p@30/60fps, 1080p@30fps ۴K@30/60fps، ۱۰۸۰p@30fps

امروزه بسیاری از کاربران ترجیح می‌دهند به جای استفاده از دوربین‌های بزرگ از گوشی همراه خود برای عکسبرداری و فیلم‌برداری استفاده کنند. همین موضوع باعث شده افراد به گوشی‌هایی با دوربین‌های حرفه‌ای رو بیاورند. گوشی‌های سری S سامسونگ از ابتدا کیفیت تصویربرداری بالایی داشته‌اند و این قابلیت در S20 Ultra و S21 Ultra به اوج خود رسیده است.

البته گلکسی اس ۲۱ اولترا قادر است با سنسور اصلی ۱۰۸ مگاپیکسلی خود عکس‌های HDR و ۱۲ بیت با رنگ‌هایی که ۶۴ برابر غنی‌تر هستند را ثبت کند.

یکی دیگر از  پیشرفت های اس ۲۱ اولترا نسبت به اس ۲۰ اولترا، اضافه شدن فوکوس لیزری به این گوشی است. با وجود این قابلیت سرعت پایین s20 ultra هنگام فوکوس کردن مخصوصا هنگام ضبط ویدئو برطرف شده است.

از طرف دیگر s21 ultra از دو لنز تله‌فوتو با امکان زوم اپتیکال ۳ و ۱۰ برابری پشتیبانی می کند در حالی که اس ۲۰ اولترا تنها یک زوم اپتیکال ۴ برابری دارد.

از دیگر تفاوت اس ۲۱ اولترا با اس ۲۰ اولترا بهبود عملکرد زوم کردن و بزرگنمایی در پرچمدار جدید است که این پیشرفت مدیون ویژگی بنام Zoom Lock است. علاوه براین به لطف پشتیبانی از تکنولوژی هوش مصنوعی (AI) سامسونگ گلکسی اس ۲۱ اولترا قادر است اشیا را شناسایی کرده و آنها را ثابت نگاه دارد، در نتیجه کاربر لرزش کمتری را در مقایسه با گلکسی اس ۲۰ اولترا تجربه خواهد کرد.

همچنین سنسور سریع تر Bright Night باعث بالاتر رفتن کیفیت عکس های ثبت شده در شب با گوشی های s21 ultra می شود. قابلیت دیگر دوربین اس ۲۱ اولترا که اس ۲۰ اولترا از آن محروم می باشد، Vlogger است که امکان ضبط ویدیو با دوربین‌های عقب و جلوی گوشی را به صورت همزمان برای کاربر فراهم می‌کند.

مقایسه s21 ultra با s20 ultra : باتری

s20 ultra s21 ultra
ظرفیت باتری  ۵۰۰۰ میلی آمپر ساعت  ۵۰۰۰ میلی آمپر ساعت
سرعت شارژ – شارژ سریع باتری ۴۵ وات – USB Power Delivery 3.0 – شارژ بی‌سیم سریع ۱۵ واتی Qi/PMA – شارژ بی‌سیم معکوس ۹ واتی – شارژر سریع ۲۵ وات – پشتیبانی از Power Delivery 3.0 – شارژ سریع بی‌سیم ۱۵ وات با پشتیبانی از استانداردهای Qi و PMA – شارژ معکوس ۴.۵ وات

باتری گوشی از مهم‌ترین معیارهای هر فردی برای انتخاب مناسب‌ترین گوشی است. به خصوص گیمرها و فیلم‌بازان یا افرادی که با گوشی همراه خود تصویربرداری یا کار می‌کنند بیش از همه به باتری اهمیت می‌دهند.

باتری هر دو گوش از نوع لیتیوم پلیمری و با ظرفیت ۵۰۰۰ آمپر است. قابلیت شارژ سریع در هر دو فراهم شده است؛ اما در S20 Ultra توان آن ۴۵ وات است و در S21 Ultra این توان ۲۵ وات است. بنابراین اس ۲۰ اولترا در زمان کوتاه‌تری شارژ می‌شود.

البته سامسونگ به تقلید از اپل شارژر را از جعبه پرچمداران جدید خود حذف کرد. در نتیجه کاربران s21 ultra برای خرید شارژر باید به صورت جداگانه هزینه کنند.

همچنین شما می‌توانید از امکان شارژ سریع بی‌سیم در هر دو گوشی استفاده کنید که این ویژگی به صورت Qi/PMA با توان ۱۵ واتی است.

از جالب‌ترین ویژگی‌های این دو گوشی می‌توان به قابلیت شارژ دیگر دستگاه‌ها نام برد که این ویژگی در S20 Ultra با توان ۹ وات و در Ultra S21 با توان ۴.۵ وات انجام می‌شود.

 

مقایسه s21 ultra با s20 ultra : پردازنده و عملکرد

s20 ultra s21 ultra
تراشه Exynos 990( نسخه‌ جهانی) – Snapdragon 865 ( نسخه آمریکا) Exynos 2100 (نسخه‌ جهانی) – Snapdragon 888 (بازارهای آمریکا، چین و کره جنوبی)
پردازنده گرافیکی Mali-G77 MP11 ( نسخه‌ جهانی) Adreno 650 ( نسخه آمریکا)
Mali-G78 MP14 (نسخه جهانی) – Adreno 660 (نسخه چین، آمریکا و کره جنوبی)

از آنجایی که پردازنده ی گوشی عملکرد و سرعت آن را مشخص می کند، این یکی از مهم ترین معیارها برای بسیاری از کاربران است. همچنین چیپست و پردازنده می تواند روی مشکلاتی مثل داغ کردن تاثیر بگذارد.

گوشی‌های s20 ultra و s21 ultra در دو نسخه ی جهانی و بازارهای خاص عرضه شده اند. تفاوت عمده ی این دو نسخه چیپست آنهاست که گوشی های نسخه ی جهانی به چیپست اگزینوس مجهز شده اند و برای بازارهای خاص به چیپست اسنپدراگون. تفاوت دیگر این دو نسخه پردازنده ی گرافیکی است که نسخه ی جهانی s20 ultra و s21 ultra به ترتیب از پردازنده های Mali-G77 MP11 و Mali-G78 MP14 بهره مند هستند.

متاسفانه نسخه ی جهانی به تراشه و پردازنده گرافیکی ضعیف تری نسبت به نسخه ی بازارهای خاص مجهز هستند و ما نیز در ایران به همین نسخه دسترسی داریم.

البته در مقایسه ی نسخه ی جهانی هر دو مدل، s21 ultra با پردازنده اگزینوس ۲۱۰۰ قوی تر است و عملکرد و سرعت بهتری نسبت به s20 ultra با چیپست اگزینوس ۹۹۰ دارد.

مقایسه s21 ultra با s20 ultra : حافظه

s20 ultra s21 ultra
درگاه حافظه microSDXC (استفاده‌ از شیار دوم سیم‌کارت) خیر
حافظه داخلی ۵G : در سه مدل ۱۲۸ گیگابایت با ۱۲ گیگابایت رم، ۲۵۶ گیگابایت با ۱۲ گیگابایت رم، ۵۱۲ گیگابایت با ۱۶ گیگابایت رم
۴G : در دوم مدل ۱۲۸ گیگابایت با ۱۲ گیگابایت رم، ۵۱۲ گیگابایت با ۱۶ گیگابایت رم
۱۲۸ گیگابایت با ۱۲ گیگابایت رم، ۲۵۶ گیگابایت با ۱۲ گیگابایت رم، ۵۱۲ گیگابایت با ۱۶ گیگابایت رم
نوع حافظه UFS 3.0 UFS 3.1

از دیگر موارد مهم هر گوشی حافظه داخلی و RAM است. امکان کار با چند برنامه به طور همزمان و توانایی ساپورت برنامه‌ها به رام وابسته است. بنابراین رام بالا اهمیت به سزایی دارد. رم گوشی برای ذخیره اطلاعات، تصاویر، فیلم‌ها، نصب برنامه‌ها و این قبیل موارد به کار می‌آید.

از آن‌جایی که کیفیت دوربین این دو گوشی بالا است، در نتیجه حجم عکس‌ها و فیلم‌ها بالاتر است و نیاز به فضای بیشتری دارند.

شما با توجه با کارایی گوشی در زندگی خود و متناسب با نیاز خود قادر هستید در بین ۵۱۲، ۲۵۶ و ۱۲۸ گیگابایت رام دست به انتخاب بزنید.

گوشی s20 ultra علاوه بر رم داخلی، امکان استفاده از کارت حافظه خارجی MicroSD امکان افزایش حافظه تا ۱ ترابایت را نیز فراهم کرده است که متاسفانه گوشی s21 ultra از این امکان بی‌بهره است.

از نظر حافظه داخلی و رام شما بسته به انتظارات و نیازتان یکی از مدل ها را انتخاب می کنید و از این لحاظ برتری به یکدیگر ندارند. تنها تفاوت اصلی آنها در این بخش همان امکان استفاده از حافظه خارجی است که اگر جزو افرادی باشید که حجم اطلاعات ذخیره شده در گوشی تان زیاد باشد، اس ۲۰ اولترا انتخاب منطقی تری است.

مقایسه s21 ultra و s20 ultra از نظر طراحی

s20 ultra s21 ultra
ابعاد ۱۶۶.۹ در ۷۶ در ۸.۸ میلی‌متر ۱۶۵.۱ در ۷۵.۶ در ۸.۹ میلی‌متر
وزن ۴G : 220 gr

۵G : 222 gr

۲۲۷
ساخت پشت و جلو از شیشه (گوریلا گلس ۶)، فریم آلومینیومی پشت شیشه‌ای (گوریلا گلس)، جلو شیشه‌ای (گوریلا گلس Victus)، فریم آلومینیومی
سیم‌کارت تک سیم‌کارته (نانو-سیم) یا دو سیم‌کارته‌ی هیبریدی (نانو-سیم، همزمان یکی فعال (dual stand-by)) تک سیم‌کارته (نانو-سیم and/or eSIM) یا دو سیم‌کارته‌ی هیبریدی (نانو-سیم، همزمان یکی فعال (dual stand-by))

هنگام خرید گوشی اولین چیزی که به چشم می‌آید ظاهر گوشی است. بسیاری از افراد به طور مداوم با تلفن همراه خود کار می‌کنند و به همین دلیل وزن و ابعاد گوشی اهمیت ویژه‌ای برای آن‌ها دارد.

تفاوت بسیار جزئی در عرض دو گوشی باعث می‌شود که تقریبا هم اندازه به نظر بیایند و در دست گرفتن هر دو احساس یکسانی داشته باشد. با این‌حال از نظر طولی S20 اولترا نزدیک به ۲ سانتی‌متر بزرگ‌تر از S21 اولترا است که این ویژگی به خصوص برای گیمرها و فیلم‌بازها خیلی بیشتر به چشم می‌آید.

گوشی S20 Ultra بر خلاف اندازه بزرگ‌تر وزن کمتری دارد، اما این تفاوت در وزن بسیار اندک است که اصلا احساس نمی‌شود.

اگر تنوع رنگ برای شما مهم است، در S21 Ultra انتخاب‌های بیشتری پیش روی شما قرار دارد. این مدل در رنگ‌های نقره‌ای، مشکی، آبی، تیتانیومی و قهوه‌ای موجود است. درحالی‌که S20 Ultra تنها در دو رنگ مشکی و خاکستری عرضه شده است.

از سوی دیگر رنگ‌های گوشی S20 Ultra رنگ‌های کیهانی هستند؛ ولی در گوشی S21 Ultra از رنگ‌های فانتوم به کار گرفته شده است.

در هر دو گوشی از محافظ گوریلا گلس بر روی قاب جلو و پشت به کار برده شده است. منتها در S20 Ultra از گلس ۶ و در S21 Ultra از گلس Victus استفاده کرده‌اند. 

یک سوال : آیا s21 ultra و s20 ultra هر دو ضدآب هستند؟

هر دو گوشی موفق به کسب گواهی IP68 شده اند و طبق این گواهی  در برابر گرد و غبار و آب (تا عمق ۱.۵ متری به مدت ۳۰ دقیقه) مقاوم هستند.

البته آوافیکس قویا پیشنهاد می کند با اعتماد به این گواهی، هیچ کدام از این گوشی ها را در معرض آب خوردگی قرار ندهید.

بالاخره s21 ultra بخریم یا s20 ultra ؟

اگر هنوز نتوانسته اید بین این دو گوشی انتخاب کنید و نمیدانید کدام را بخرید بهتر است با همدیگر یک جمع بندی داشته باشیم.

یکی از مهم ترین تفاوت های این دو گوشی، پشتیبانی s21 ultra از قلم استایلوس است که برای برخی افراد مانند طراحان، دانشجوها و اساتید ابزاری بسیار کاربردی محسوب می شود.

تفاوت دیگر این دو گوشی قابلیت تغییر خودکار نرخ نوسازی بسته به استفاده ی شما است. همچنین شما امکان استفاده ی همزمان از نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز با رزلوشن QHD را دارید. این ویژگی برای گیمرها تجربه لذت بخش تری رقم خواهد زد.

در بخش پردازنده نیز s21 ultra مجهز به پردازنده ای جدیدتر با عملکرد بهتر است. هر چند چیپست اس ۲۰ اولترا نیز جزو چیپست های خوب بازار است اما به پای چیپست s21 ultra نمی رسد.

البته s21 ultra نیز گل بدون خار نیست. اولین ایراد این گوشی عدم پشتیبانی از کارت حافظه جانبی microSD است و مشکل بعدی نبود شارژر در جعبه می باشد.

نظر شما چیست؟

لطفا اگر تجربه ای از خرید s21 ultra یا s20 ultra دارید، در پایین همین مطلب برای پیغام بگذارید تا به کاربران دیگر در انتخاب درست کمک شود.