درباره مدل های مختلف سری a سامسونگ ساعت ها و شاید روز ها بتوان صحبت کرد؛ می توان مدل های مختلف آن بررسی و سپس با یکدیگر مقایسه نمود. در این مقاله سعی بر این داریم تا با بررسی و مقایسه دو مدل از این سری که نام های نزدیکی بهم دارند، تصمیم گیری و انتخاب را برای طرفداران سامسونگ و کسانی که قصد انتخاب بین یکی از این دو مدل را دارند راحت کنیم. با ما همراه باشید تا به بررسی و مقایسه دو گوشی سامسونگ گلکسی a71 با سامسونگ گلکسی a72 بپردازیم.

مقایسه a71 با a72 از نظر صفحه نمایش

ابتدا بپردازیم به پنل و نوع صفحه نمایش استفاده شده در این دو گوشی؛ پنل به کار رفته در a71، از نوع Super AMOLED Plus می باشد ولی نوع صفحه نمایش استفاده شده در a72، از نوع Super AMOLED است. با وجود تفاوت میان آن ها در این قسمت، اما هر دو صفحه نمایشی با اندازه ۶.۷ اینچ داشته و رزلوشنی مشابه و به اندازه ۱۰۸۰*۲۴۰۰ پیکسل دارند. یکسان بودن اندازه صفحه نمایش و همچنین رزلوشن این دو گوشی، باعث یکسانی و برابری در تراکم پیکسلی آن ها نیز می شود و هر دو از تراکم پیکسلی ۳۹۳ ppi یا پیکسل در هر اینچ بهره می برند.

هر دو گوشی، خوشبختانه از محافظ گوریلا گلس بهره مند هستند اما این محافظ در a71، از سری سوم یعنی گوریلا گلس ۳ و در a72، از سری پنجم و گوریلا گلس ۵ می باشد.

با توجه به اینکه a71 در سال ۲۰۱۹ معرفی و به بازار عرضه شد، خبری از صفحه نمایش با نرخ تازه سازی ۹۰ هرتز در آن نیست اما این ویژگی با توجه به رقابت بالای شرکت ها در قسمت صفحه نمایش و تلاش برای عقب نماندن از نبرد تنگاتنگ میان شرکت های تولید کننده، در a72 که محصول سال ۲۰۲۱ می باشد وجود دارد. اگر با شنیدن کلمه ” ۹۰ هرتز” و یا “نرخ تازه سازی” کمی جا خورده اید و یا اطلاعاتی درباره آن ندارید بگذارید کمی راجع به آن توضیح دهیم؛ نرخ تازه سازی یا Refresh Rate، به معنای تعداد تصاویری است که در هر لحظه توسط نمایشگر پخش می‌شود تا یک تصویر پویا و متحرک ارائه شود. هر چه این رقم بالاتر باشد، شما تجربه لذت بخشی از فیلم دیدن، بازی کردن و وب گردی با صفحه نمایش های این چنینی خواهید داشت.
در a71، حداکثر میزان روشنایی ۶۴۵ نیت و این میزان در a72 به ۷۲۸ نیت می رسد که هر دو رقم خوب و قابل قبولی هستند اما بالاتر بودن این عدد در a72 به معنای راحتی استفاده بیشتر در مکان های پر نور و حتی زیر نور شدید خورشید است.

برنده بخش نمایشگر : a72

با توجه به اطلاعات بیان شده و نرخ نوسازی بالاتر در a72، وجود گوریلاگلس ۵ و حداکثر میزان روشنایی بالاتر آن نسبت به a71، قطعا a72 می تواند انتخاب بهتری برای کسانی باشد که اهمیت زیادی به صفحه نمایش گوشی خود می دهند.

مقایسه a71 با a72 از نظر قیمت ال سی دی

شاید با دیدن این عنوان تعجب کرده باشید چرا که این مورد را معمولا در سایت ها و منابع دیگر نمی بینید. اما از آنجایی که آوافیکس سالها تجربه کاری در حوزه تعمیرات موبایل دارد، دانستن این مورد را هنگام خرید موبایل ضروری می داند.

قضیه از این قرار است که شایع ترین خرابی گوشی های موبایل، شکستن یا سوختن صفحه نمایش در اثر ضربه ، نفوذ آب و اخیرا (بعد از کرونا) هم الکل است. از قضا گران ترین قطعه ی گوشی های سامسونگ نیز همین صفحه نمایش است. بنابراین اگر قیمت صفحه نمایش گوشی را ندانید، ممکن است بعدها با دیدن قیمت آن شوکه شوید و حتی از خیر تعمیر گوشی تان بگذرید. البته امیدواریم هرگز برای گوشی تان اتفاقی نیفتد مخصوصا با این نرخ ارز، اما بهرحال پیشنهاد می کنیم هنگام خرید گوشی نیم نگاهی هم به قیمت ال سی دی آن داشته باشید.

راستی شما می دانید که آوافیکس یک شرکت ارائه دهنده خدمات تعمیرات موبایل در محل است؟ به این صورت که یک تکنسین را در زمان مورد نظر شما به منزل یا محل کار شما اعزام می کند و گوشی تان در حضور خودتان تعمیر می شود.

مقایسه a71 با a72 از نظر دوربین

در نگاه اول به قاب پشتی هر دو گوشی، یک ماژول دوربین که ۴ لنز و یک فلاش را در خود جای دیده می شود. اما نوع لنز ها، نحوه جای گیری و کیفیت آن ها با هم متفاوت است.

هر دو گوشی در ۳ لنز خود کاملا مشابه هستند؛ لنز اصلی هر دو، ۶۴ مگاپیکسل و از نوع عریض (Wide)، لنز فوق عریض یا Ultra Wide آن ها ۱۲ مگاپیکسل و لنز ماکرو (Macro) در آن ها نیز ۵ مگاپیکسلی ست. تفاوت آن ها اما در لنز ۴ ام است، جایی که a71 برای لنز چهارم خود از یک لنز ۵ عمق میدان (Depth Sensor) مگاپیکسلی بهره می برد اما a72 به جای آن، یک لنز تله فوتو ۸ مگاپیکسلی دارد.

تفاوت این دو لنز علاوه بر رزولوشن آن ها، در کاربری و استفاده آن ها نیز هست؛ لنز های تشخیص عمق میدان یا Depth Sensor، برای ثبت تصاویر پرتره استفاده می شوند و معمولا وضوح کمی در حد ۲ یا ۵ مگاپیکسل دارند؛ مانند چیزی که در a71 می بینیم. اما لنز تله فوتو (Telephoto)، برای ثبت تصاویر زوم شده با افت کیفیت کم به کار می روند. این لنز ها به کاربر این امکان را می دهند که بتوانند با زوم کردن و کاهش کیفیتی نه چندان زیاد، تصاویر مورد نظر خود را ثبت کنند. لنز تله فوتو به کار رفته در a72، دارای زوم اپتیکال ۳ برابری ست و این بدان معناست که می تواند تصاویر را تا ۳ برابر بزرگ تر کرده و تصویری با کیفیت تقریبا مشابه با لنز اصلی ثبت کند.

دوربین اصلی a71 می تواند با کیفیت های ۴K@30fps، ۱۰۸۰p@30/240fps و ۱۰۸۰p@960fps به فیلم برداری بپردازد. دوربین اصلی a72 نیز قادر به ضبط فیلم با کیفیت های ۴K@30fps و ۱۰۸۰p@30/60fps است. هر دو گوشی نیز از لرزش گیر دیجیتال یا EIS در هنگام فیلبرداری استفاده می کنند که می تواند تا حدی لرزش دست را هنگام فیلم برداری از تصویر و ویدئو ضبط شده حذف کند یا حداقل مقدار آن را کاهش دهد.
از ویژگی های دیگر دوربین های اصلی هر دو گوشی، می توان به ویژگی هایی چون ثبت تصاویر اسلوموشن، سوپراسلوموشن، هایپرلپس، HDR و حالت شب نیز اشاره کرد.

با وجود شباهت تقریبا زیاد دوربین پشت دو گوشی، a72 اما تصاویر طبیعی تر و جذاب تر و همچنین با رنگ های زنده تری را ثبت می کند؛ عملکرد a72 در حالت پرتره و حالت شب نیز کمی بهتر از a71 می باشد و رنگ ها در آن جلوه طبیعی تری دارند.

با وجود تفاوت های در قسمت های مختلف دوربین های پشتی و اصلی این دو گوشی، در دوربین جلو اما این دو موبایل هیچ تفاوتی حداقل روی کاغذ با یکدیگر در دوربین جلوی خود ندارند.
هر دو از یک لنز ۳۲ مگاپیکسلی عریض یا Wide برای عکس برداری سلفی بهره مند هستند که قابلیت فیلم برداری با کیفیت های ۴K@30fps و ۱۰۸۰p@30fps را داراست. دوربین جلوی هر دو نیز از حالت پرتره پشتیبانی می کند.

برنده بخش دوربین : a72

با وجود لنز تله فوتو در a72 که کاربردی تر است و همچنین تصاویر حاصل از دوربین های دو گوشی، می توان گفت a72 در زمینه دوربین و در عمل از a71 کمی بهتر عمل می کند و می تواند تصاویر زنده و جذاب تری را ثبت کرده و به کاربر ارئه دهد.

بیشتر بخوانید:

مقایسه s20 fe با a72

بیشتر بخوانید:

مقایسه ی گوشی a52 و a72

بیشتر بخوانید:

مقایسه ی گوشی a52s و a72

مقایسه a71 و a72 از نظر پردازنده و حافظه

ابتدا به نوع پردازنده های به کار رفته در دو گوشی می پردازیم؛
پردازنده به کار رفته در a71، ساخته شرکت کوالکام و از نوع اسنپدراگون ۷۳۰ است؛ همینطور پردازنده گرافیکی استفاده شده در آن، مدل Adreno 618 می باشد.
پردازنده موجود در a72 نیز تفاوت چندانی با رقیب خود ندارد. این پردازنده هم ساخته شرکت کوالکام و از مدل اسنپدراگون ۷۲۰G می باشد. وجود حرف G در کنار عدد معرفی کننده پردازنده، به این معناست که این پردازنده برای بازی ها بهینه شده است و می تواند گیم ها و بازی ها را به شکل بهتری اجرا کند. پردازنده گرافیکی a72 نیز کاملا مشابه a71 است.

در جدول زیر به شرح مدل پردازنده ها و نمرات کسب شده توسط آن ها در تست های معتبر اشاره کرده و سپس آن ها را شرح می دهیم:

نام گوشی چیپست GPU Geekbench 5
Single-Core
Geekbench 5
Multi-Core
GFXBench AnTuTu
a71 Qualcomm
Snapdragon
۷۳۰ ۸nm
Adreno
۶۱۸
۵۴۷ ۱۶۷۴ ۲۲ ۲۳۳۰۹۰
a72 Qualcomm
Snapdragon
۷۲۰G 8nm
Adreno
۶۱۸
۵۴۹ ۱۵۲۹ ۲۶ ۲۴۲۷۹۶

با توجه با آمار و ارقام ذکر شده در جدول بالا، که حاوی نمرات تست های معتبر بررسی عملکرد پردازنده هاست، دیده می شود که دو گوشی در حالت تک هسته، تفاوت عملکرد چندانی ندارند؛ اما در تست چندهسته Geekbench، a71 عملکرد بهتری از خود بر جای می گذارد. در تست GFXBench نیز که تستی برای بررسی عملکرد پردازنده گرافیکی می باشد، این a72 ست که گوی رقابت را از رقیب خود می رباید. در تست AnTuTu که عملکرد پردازنده ها به طور کلی بررسی می شود، a72 نمره بالاتری را کسب می کند.

حافظه داخلی و به خصوص رم (RAM) هر گوشی نیز تاثیر غیر قابل انکاری در عملکرد پردازشی هر گوشی دارد. a71 در دو نسخه با حافظه داخلی و رم ۱۲۸/۶ گیگابایت و همچنین ۱۲۸/۸ گیگابایت به بازار عرضه شده است.
a72 اما علاوه بر حافظه های ذکر شده در a71، با دو نسخه دیگر یعنی ۲۵۶/۶ و ۲۵۶/۸ گیگابایتی هم به بازار عرضه می شود. این بدان معناست که a72 در ۴ نسخه در دسترس عموم قرار می گیرد.
هر دو گوشی نیز دارای خشاب جداگانه MicroSD می باشند و می توانید از این طریق هم حافظه داخلی گوشی خود را ارتقا بدهید.

ّبرنده بخش پردازنده : a71 یا a72 ؟

در کل باید گفت که با وجود تفاوت های اندک میان نمرات کسب شده هر گوشی در تست های مختلف، هر دوی این گوشی ها قادرند از پس بازی های تقریبا سنگین برآیند و تفاوت چندانی نیز در عملکرد آن ها هنگام بازی کردن، تماشای فیلم، استفاده از برنامه های سنگین و گرافیکی و کار های این چنینی دیده نمی شود و هر دو می توانند به خوبی این اعمال را پردازش کنند.

بیشتر بخوانید:

مقایسه a52 با a71

بیشتر بخوانید:

مقایسه s20 fe با a71

مقایسه a71 و a72 از نظر باتری

باتری های به کار رفته در این دو گوشی و همچین شارژر آن ها نیز، از نقاط قوت آن ها به شمار می روند؛ به طوری که می توان با یک بار شارژ کردن آن ها و حتی با استفاده سنگین، یک روز کامل دوام بیاورند.
باتری موجود در a71، ۴۵۰۰ mAh ظرفیت دارد و با شارژری با توان ۲۵ وات شارژ می شود. این ظرفیت اما در a72، ۵۰۰۰ mAh است و با شارژری مشابه a71، یعنی با توان ۲۵ وات شارژ می شود.
می توان گفت که باتری های این دو گوشی با توجه به ظرفیت نزدیکی که دارند، تقریبا در زمانی مشابه و برابر با ۱.۵ الی ۲ ساعت به طور کامل شارژ می شوند؛ که زمانی کاملا معقول و منطقی به نظر می رسد و پس از شارژ کردن به طور کامل نیز، می توانید از گوشی خود به مدت ۱ روز کامل و یا حتی ۱ روز و نیم استفاده کنید. این مسئله به نحوه و مدت زمان استفاده شما از گوشی در روز مربوط می شود.

برنده بخش باتری : a72

همانطور که دیدید باتری a72 با ۵۰۰ میلی آمپر ظرفیت بیشتر نسبت به a71 می تواند برنده این بخش نیز باشد.

مقایسه a71 و a72 از نظر طراحی بدنه

در بخش صفحه نمایش، گفتیم که اندازه صفحه نمایش این دو با هم برابر است؛ اما وجود حاشیه های کنار صفحه بیشتر در a72 و باتری حجیم تر، این گوشی کمی سنگین تر از a71 بوده و وزنی در حدود ۲۰۰ گرم و ضخامت ۸.۴ میلی متری دارد. این در حالی ست که a71 با ۷.۷ میلی متر ضخامت و وزنی در حدود ۱۸۰ گرم در مقابل قرار دارد.

طراحی قاب پشتی  و همچنین دوربین های قرار گرفته روی آن هم در دو گوشی متفاوت است. طراحی قاب پشتی a71، به قول خود سامسونگ از نوع Prism Crush است؛ که هنگام مشاهده آن خطوطی روی آن دیده می شود که واقعا روی قاب پشتی وجود ندارند اما تنها به هنگام مشاهده، انگار که قاب ظاهری خط گونه دارد؛ همچنین قرار دادن قاب پشتی a71 در زاویه مشخصی از نور، باعث پدیدار شدن طیفی رنگین کمانی روی آن می شود که چشم نواز است.

در a72 اما خبری از این طراحی های مختلف نیست؛ سامسونگ سعی کرده در این گوشی سادگی را رعایت کند و با طراحی کاملا ساده و مات قاب پشتی، سادگی و در عین حال شیک بودن را به کاربر ارائه می دهد. می توان گفت طراحی ماژول دوربین و محل قرارگیری آن ها در a72 هم تا حدی بهتر از a71 است و زیبایی بیشتری در آن به چشم می خورد.

هر دو گوشی از جک ۳.۵ میلی متری هندزفری در لبه پایینی خود هم بهره مند هستند که خبر خوبی ست!

تفاوت دیگری در طراحی این دو گوشی به چشم نمی خورد، مگر خشاب قرار گیری سیم کارت و رم میکرو اس دی که در a71 در لبه سمت چپ و در a72 در لبه بالایی گوشی قرار دارد.

برنده بخش طراحی بدنه : a72

با وجود تمام این ویژگی ها، باید a72 را برنده بخش طراحی بنامیم؛ آن هم با خاطر کسب گواهی نامه IP67 که ثابت می کند این گوشی تا عمق ۱ متری و به مدت ۳۰ دقیقه در برابر آب مقاوم است و همچنین در محیط های مربوط، در برابرگرد و غبار نیز دچار مشکل نمی شود؛ ویژگی ای که a71 از آن بهره مند نیست.

مقایسه a71 و a72 از نظر محتویات جعبه

هنگام جعبه گشایی a71، دفترچه های راهنما و یک قاب ژله ای برای محافظت گوشی دیده می شود. همچنین کابل شارژ و آداپتور شارژ ۲۵ واتی و همچنین یک هندزفری دیده می شود که کیفیت آن هم چندان چنگی به دل نمی زند.
در a72 هم پس از باز کردن جعبه، علاوه بر دفترچه های راهنما و یک قاب ژله ای، کابل و آداپتور شارژ ۲۵ واتی که از پورت Type-C پشتیبانی می کند به چشم میخورد اما خبری از هندزفری در جعبه آن نیست.

بالاخره a71 بخریم یا a72 ؟

واقعیت این است که a72 از هر لحاظ برتری نسبی ای نسبت به a71 دارد که البته طبیعی هم است چرا که با یک گوشی بروزتر مواجهیم. اما از طرف دیگر برای خرید a72 باید هزینه ی بیشتری هم بپردازیم. بنابراین اگر این اختلاف قیمت برای شما اهمیت ندارد، منطقی است که a72 را انتخاب کنید. در غیر این صورت باید ببینید برتری های a72 اصلا به کار شما می آید یا خیر؟ مثلا اگر اهل بازی یا تماشای فیلم نباشید نرخ نوسازی بالاتر صفحه نمایش a72 یا پردازنده ی بهینه شده برای بازی آن برای شما اهمیت آنچنانی ندارد. بنابراین می توانید با هزینه ی کمتر گوشی ای داشته باشد که انتظارات شما را کاملا برآورده می کند.

نظر شما چیست؟

لطفا اگر تجربه ای از خرید a71 یا a72 دارید، در پایین همین مطلب برای پیغام بگذارید تا به کاربران دیگر در انتخاب درست کمک شود.

سوالات متداول

با توجه به مشخصات و قیمت، a71 ارزش خرید دارد یا a72؟

از آنجایی که a72 نسبت به a71 گوشی بروزتری است، از لحاظ مشخصات و ویژگی های فنی نیز برتر است. اما پیشنهاد می کنیم با بررسی این مشخصات در متن ببینید اصلا این ویژگی ها به کار شما می آید که برایش هزینه بیشتری بپردازید.

از نظر صفحه نمایش گوشی a71 بهتر است یا a72؟

نرخ نوسازی بالاتر، وجود گوریلاگلس ۵ و حداکثر میزان روشنایی بالاتر a72 نسبت به a71، باعث برتری این گوشی در بخش نمایشگر شده است.

از نظر دوربین گوشی a71 بهتر است یا a72؟

با وجود لنز تله فوتو در a72 که کاربردی تر است و همچنین تصاویر حاصل از دوربین های دو گوشی، می توان گفت a72 در زمینه دوربین و در عمل از a71 کمی بهتر عمل می کند

از نظر پردازنده و رم گوشی a71 بهتر است یا a72؟

هر دوی این گوشی ها قادرند از پس بازی های تقریبا سنگین برآیند و تفاوت چندانی نیز در عملکرد آن ها هنگام بازی کردن، تماشای فیلم، استفاده از برنامه های سنگین و گرافیکی و کار های این چنینی دیده نمی شود و هر دو می توانند به خوبی این اعمال را پردازش کنند.

از نظر باتری گوشی a71 بهتر است یا a72؟

باتری a72 با ۵۰۰ میلی آمپر ظرفیت بیشتر نسبت به a71 می تواند برنده این بخش باشد.

آیا هر دو گوشی a71 و a72 ضدآب هستند؟

a72 دارای گواهی نامه IP67 است که طبق این گواهی در مقابل آب و گرد و غبار مقاوم می باشد در حالی a71 موفق به دریافت این گواهی نشده است.